دستمزد بازیگران قاعده‌مند خواهد شد / پای‌ ژن‌های خوب‌ از سینما بریده‌ می‌شود

گروه فرهنگی الف،   3970722090 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس سازمان سینمایی از ابلاغ نظام‌نامه تهیه‌کنندگی و تاثیر آن در جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به سینما و همین‌طور کنترل دستمزدهای نجومی برخی از بازیگران خبر داد.

دستمزد بازیگران قاعده‌مند خواهد شد / پای‌ ژن‌های خوب‌ از سینما بریده‌ می‌شود

صبح‌نو نوشت: رییس سازمان سینمایی اعلام کرد با تحقق نظام تهیه‌کنندگی دستمزدهای بازیگران نیز قاعده‌مند خواهد شد.
 آقای محمد مهدی حیدریان به خبرگزاری خانه ملت گفت: نظام تهیه‌کنندگی با همکاری و مشورت تهیه‌کنندگان تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است و اگر هرچه سریع‌تر در صنف تهیه‌کنندگی قوام و شکل بگیرد، مشکلات فوق نیز برطرف خواهد شد. 
با اجرای نظام‌نامه تهیه‌کنندگی، بازیگر نمی‌تواند قیمت‌های غیرمعقول به تولیدکننده بدهد چراکه با محدودیت از سوی صنف رو‌به‌رو می‌شود. وی اضافه کرد: از این پس بازیگر نمی‌تواند قیمت‌های غیرمعقول به تهیه‌کننده داده و آن‌ها را در منگنه قرار دهند چراکه در این صورت با محدودیت از سوی صنف رو‌به‌رو خواهد شد. سهم بردن بازیگر از فروش مذموم نیست اما در تمام دنیا دستمزد بازیگران براساس رتبه و درجه خودشان، اقتصاد سینما، هزینه و سرمایه فیلم تعیین می‌شود. 
به منظور بررسی بیشتر این نظام‌نامه با آقای سید‌ضیاء هاشمی، رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کمی نظام‌نامه تهیه‌کنندگان را توضیح می‌دهید؟
این نظام‌نامه توسط خود ما تهیه شده و توسط رییس سازمان سینمایی ابلاغ شده است. این نظام‌نامه از هفته گذشته اجرایی شده است و در دستورالعمل پروانه ساخت هم قرار گرفته است. هدف نهایی این ابلاغیه این است که تمام تهیه‌کنندگان در یک چارچوب و معیار قرار گرفته و براساس آن خروجی ایجاد شود. شکل‌های مختلفی تعریف شده است و براساس تعداد فیلم‌هایی که ساخته‌اند، فعالیت‌هایی که دارند، وضعیت فعلی‌شان و... بررسی می‌شوند.

شرایط برای ورود افراد جدید سخت‌تر شده است؟
به‌شدت سخت‌تر شده است!

با این کار ممکن است جوان‌ترها بگویند قدیمی‌ترها برای خودشان حکومتی ساخته‌اند که دیگران را به آن راه نمی‌دهند! این‌طور نیست؟
بله، ممکن است برخی این تصور را داشته باشند. اتفاقاً این نظام‌نامه جوان‌گراست. سخت‌تر شدن آن به معنای تخصصی شدن آن است. ما نمی‌خواهیم مثل الان، هرکسی که پول زیادی داشت وارد این کار شوند؛ انواع پول‌دارها وارد عرصه شده‌اند. رانت‌خواری، پول‌های بادآورده، بیت کوین، ژن خوب و... این‌ها در نظام‌نامه جدید جایی ندارند! با کسی تعارف نداریم و با این موارد برخورد می‌کنیم. در اواخر تابستان 11درخواست داشته‌ایم که فقط دو جوان موفق به دریافت مجوز شدند. ما به استعدادها و فعالیت‌هایشان اهمیت داده‌ایم. سرمایه‌گذاری برایمان مهم است اما به شرط اینکه با پول جیب خودش آمده باشد.

همین شرایط، لابی‌گری برای دریافت مجوز ایجاد نمی‌کند؟
بدون مدارک کاری انجام نمی‌دهیم. مثلاً حداقل باید پنج سال فعالیت در سینما داشته باشد. باید در یکی از بخش‌های سینما فعال بوده باشد؛ نمی‌شود ناگهان وارد کار شود. حتی اگر از دانشگاه هم بیاید، بدون سابقه فعالیت مجوز نخواهد گرفت. باید بدانیم که تهیه‌کنندگی یک تخصص است. تهیه‌کننده با سرمایه‌گذار فرق دارد. 

برای دریافت مجوز به داشتن میانگین امتیاز از همه موارد لازم است؟
باید از 100‌امتیاز لااقل 60‌امتیاز بگیرد. اگر واقعاً اهل سینما باشد درباره شرط سرمایه‌گذاری‌اش در تولید راه می‌آییم. در مقابل اگر شخصی سرمایه پنج فیلم را تامین کرده باشد ولی بقیه شروط را نداشته باشد قطعاً مجوز نخواهد گرفت. تا به امروز روابط خاص در دریافت مجوز تهیه‌کنندگی بی‌تاثیر نبوده اما تلاش‌مان را می‌کنیم که در آینده کنترل شود.

یکی از اهداف این نظام‌نامه، جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به سینماست؛ سازوکار نظارتی شما برای این اقدام چیست؟
دو سازوکار نظارتی داریم. اولی اینکه شفاف‌سازی اطلاعات صورت می‌گیرد. یعنی تمام کسانی که می‌خواهند کار بکنند باید منبع پول‌شان را مشخص کنند.

برای مثال مدارک وام‌شان را ارائه کنند؟!
حالا مدرک دریافت وام یا اینکه صراحتاً بگویند فلانی سرمایه‌گذار فیلم است. بررسی خواهیم کرد که آن شخص چه کسی است. حتی به این هم توجه می‌کنیم که خدایی نکرده همکاران خودمان کلاه کسی را برندارند. اما مورد دوم این است که افراد جدید همین‌طوری نمی‌توانند وارد تولید شوند. جامعه تهیه‌کنندگان یک نفر را به‌عنوان مشاور اجرایی معرفی می‌کند تا درصحنه باشد و کار شخص را بررسی کند.

صرفاً برای کار اول؟
بله، برای کار اول خواهد بود. مشاور را هم ما انتخاب می‌کنیم نه خود فرد.

مشاور دستمزد هم دریافت خواهد کرد؟ این کار شبهه ایجاد نمی‌کند؟!
به هیچ عنوان به مشاور دستمزد نمی‌دهیم. مشاور حق دستمزد ندارد اما پروژه مذکور باید مبلغی را به صنف پرداخت کند. البته همه این‌ها مصوبات داخلی است و ممکن است تغییراتی هم داشته باشد.

بررسی منشا پول‌های وارد شده به سینما کار سختی است؛ آیا امکان دارد از نهادهای فراسینمایی هم کمک بگیرید؟
بله همین‌طور است. درصورت لزوم از نهادهای مسوول استعلام خواهیم گرفت. تلاش ما این است که شفافیت رخ بدهد. الان علاقه‌مند به سینما زیاد شده است. همین علاقه‌مندان زیاد برای فعالیت در سینما مارا نگران کرده است.

برای رسیدگی به دستمزدهای نجومی برخی از بازیگران چه خواهید کرد؟
سازوکار این موضوع درحال تکمیل ‌است. در دنیا برخی از سلبریتی‌ها هستند که رقم‌های نجومی دریافت می‌کنند.

البته در آن‌جا سرمایه فیلم تماماً شخصی است!
در سینمای دنیا سرمایه‌گذاری شخصی به آن معنا وجود ندارد. اسپانسر و وام بانکی سرمایه یک فیلم را تشکیل می‌دهند. اما نکته ما این است که اگر شخصی مدعی است، فیلم‌ها با حضورش می‌فروشند، رقم معقولی را قرارداد ببندد و آن را نقداً دریافت کند. بقیه آن را نسبت به فرد و فروش دریافت کند. 
تا هرسطحی از فروش فلان مقدار دریافت کند.

همکاران خودتان را چطور قانع می‌کنید با بازیگران این‌طور همکاری کنند؟!
این کار را در صنف خودمان اجباری می‌کنیم. برای کنترل نظام دستمزدها مجبوریم این کار را بکنیم. ما با سلبریتی کاری نداریم، ما با تهیه‌کننده کار داریم. سلبریتی هرچقدر دوست دارد رقم بدهد، ما نباید آن را بپذیریم. سیستم نظارتی ما می‌گوید کف و سقف دستمزد چقدر است.

ممکن نیست مثل فوتبال منجر به قراردادهای صوری و مبالغ زیرمیزی شود؟
درگذشته هم این زیرمیزی‌ها اتفاق افتاده است اما به‌هرحال ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. من معتقدم بیش از بازیگر، قصه یک فیلم تعیین‌کننده موفقیت و فروش آن است. باور کنید اگر فیلمنامه خوب باشد لزوماً به بازیگر خاصی نیاز نیست. لازم است که بازیگران جدید به عرصه وارد شوند.

این انحصار را خود تهیه‌کنندگان به‌وجود نیاورده‌اند؟!
چرا متاسفانه دقیقاً کار خودمان است!

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۳۰۱۲۱۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
"ممکن نیست مثل فوتبال منجر به قراردادهای صوری و مبالغ زیرمیزی شود؟" حتما چون وزرات دارایی و اداره امور مالیاتی در عصر حجر زندگی میکنند
ناشناس۵۹۳۰۷۵۱۲:۴۰:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
اصلا کار منطقی نیست. کیا دارن برای مملکت تصمیم می گیرند؟ شما اجازه ندارید جلوی رشد کسی رو بگیرید. من می خوام 100 میلیارد بگیرم دو دقیقه تو یه فیلم بازی کنم. به کسی چه؟ اگه نمی خوان به من کار نمی دن! اگه عرضه دارید قیمت دلار و مایحتاج مردم رو کنترل کنید. درآمد بازیگرها صدمه ای که به مردم نمی زنه. فیلم خوب نباشه نمیرن سینما و طبیعتا تهیه کننده ها و کارگردان ها هم نمی تونن از بازیگری که فایده براشون نداره استفاده کنند. شما اگه دخالت نکنید همه چی بهتره. حتی اگهمملکت رو به حال خودش بذارید همه چی بهتر از الان میشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین