توکلی: همه مقررات FATF قابل قبول نیست و ما باید امکان تحفظ داشته باشیم

گروه سیاسی الف،   3970717067 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «همه مقررات FATF قابل قبول نیست و ما هم باید امکان تحفظ داشته باشیم. اگر برای الحاق به FATF شرط و تحفظ بگذاریم، آن وقت امری عقلایی می شود و می توان آن را پذیرفت. اما این دلیل و استدلال که اگر لوایح چهارگانه را نپذیریم آمریکا بهانه می گیرد، نارسا و گول زننده است چون برجام را پذیرفتیم تا آمریکا را منزوی کنیم، آیا منزوی شد؟»

توکلی: همه مقررات FATF قابل قبول نیست و ما باید امکان تحفظ داشته باشیم

به گزارش الف، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت مصاحبه با خبرآنلاین داشته که در ادامه می خوانید:

مجلس لوایح چهارگانه درباره عادی شدن وضعیت ایران در FATF را تصویب کرد و هم اکنون دو لایحه  «پالرمو یا الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو لایحه « الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» در شورای نگهبان است، شما چه دیدگاهی درباره تکمیل پروسه قانونگذاری این لوایح دارید؟
با تکمیل فرایند، آن لوایح قانون می شوند. شورای نگهبان هر مصوبه ای را با احکام شرع و قانون اساسی می سنجد و اگر تغایر ببیند ایراد می گیرد و مصوبه به مجلس شورای اسلامی بر می گردد. نماینده شورای نگهبان در کمیسیون ذی ربط حاضر می شود و مباحثه می کنند تا ایراد تغایر با قانون اساسی یا شرع برطرف شود. اگر تفاهم کنند مصوبه اصلاح و در صحن رای گیری می شود. اما اگر کمیسیون به نظر خود اصرار کند، مصوبه به شورای نگهبان می رود و اگر شورای نگهبان نپذیرد، مصوبه دوباره به کمیسیون تخصصی مجلس بر می گردد و دوباره اگر کمیسیون تخصصی مجلس اصرار بورزد، مصوبه به صحن می آید، در این حالت اصرار بر این مصوبه به عنوان یک مصلحت تلقی شده و برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کاری ندارد که مصوبه مجلس با شرع یا قانون اساسی مغایر است یا خیر، چون این وظیفه شورای نگهبان است و آن مرجع نظر خودش را اعلام کرده است بنابراین بررسی می کند که موضوع مصلحت وارد است یا خیر؟ اگر مصلحت را وارد بداند رای می دهد و مصوبه قانون می شود اما اگر مصلحت را وارد نداد رای نمی دهد و مصوبه قانون نمی شود. البته براساس آیین نامه می تواند اصلاحاتی در مصوبه اعمال کند تا حتی المقدور رد نشود.

نظر شما چیست؟ آیا باید این لوایح چهارگانه قانون بشوند؟ آقای ظریف در صحن مجلس گفت اگر وضعیت ایران در FATF عادی شود، تضمینی برای حل مشکلات کشور نیست اما یکی از مهمترین بهانه ها از آمریکا برای فشار بر ایران گرفته می شود.
آیا با قانون شدن این لوایح، آمریکا مودب و منصف می شود و دیگر هیچ بهانه ای نمی گیرد؟ جواب خیلی تعیین کننده است. یک زمانی می گوییم آمریکا همین را مسئله دارد و اگر کوتاه بیاییم مسئله اش حل می شود اما این طور نیست. باید نوع نگاه مان به موضوع این طور باشد که آیا مصلحت کشور ما در پذیرش این موضوع است یا خیر. اگر مصلحت در قانون شدن لوایح چهارگانه مربوط به FATF است، بپذیریم، ولو اینکه آمریکا بهانه های دیگری بتراشد. اما اگر مصلحت ما در پذیرش نباشد، حتی در صورت کوتاه آمدن، مطمئنا آمریکا بهانه دیگری می تراشد. اتفاقی که در موضوع برجام افتاد.

من خودم 6 پیشنهاد مطرح کردم اما با آن نحوه تصویب، به طور غیرقانونی از طرح آن پیشنهادها جلوگیری شد. در حالیکه ما می توانستیم مصوبه بهتری داشته باشیم. اما آن شد که شد. دوستان فکر می کردند که آمریکا دیگر درست با ایران رفتار می کند. حال آنکه با عدم پایبندی به تعهدات و سپس خروج از برجام بدترین، غیراخلاقی ترین و بی منطق ترین رفتار را از خود نشان داد.

آقای ظریف در مجلس گفتند شرکا و متحدان ایران نیز برای ادامه همکاری، عادی شدن وضعیت در FATF را شرط کردند.
خود چین همه چیز را قبول می کند؟

همه کشورها با تحفظ وارد FATF می شوند
بسیار خوب، این مشخص می کند، همه مقررات FATF قابل قبول نیست و ما هم باید امکان تحفظ داشته باشیم. اگر برای الحاق به FATF شرط و تحفظ بگذاریم، آن وقت امری عقلایی می شود و می توان آن را پذیرفت. اما این دلیل و استدلال که اگر لوایح چهارگانه را نپذیریم آمریکا بهانه می گیرد، نارسا و گول زننده است چون برجام را پذیرفتیم تا آمریکا را منزوی کنیم، آیا منزوی شد؟ با کمال پررویی و وقاحت از برجام خارج شد.

به نظر شما پذیرش لوایح چهارگانه مربوط به FATF با لحاظ تحفظ برای ادامه همکاری ایران و شرکا و متحدانش مصلحت است؟
بله، البته ما باید شرایط تحفظ را ذکر کنیم. مقررات بین المللی یکسری محاسن و یکسری معایب دارد. آن مقرراتی که با شرع و قانون اساسی ما نمی خواند شرط می گذاریم که اجباری در رعایت آنها نداریم، با لحاظ این تحفظ لوایح را می پذیریم چون به مصلحت کشور بوده و برای دنیا هم خوب است.

در مصوبه مجلس مربوط به CFT آمده که هر مقرراتی از این کنوانسیون با شرع و قانون اساسی مغایرت داشت، ایران الزامی به اجرای آن ندارد.
البته باید معلوم باشد تحفظ مان نفاذ قانونی دارد یا خیر و بعد اگر حق تحفظ برای ما در اف ای تی اف به رسمیت شناخت شده باشد، آن وقت با لحاظ حق تحفظ می توان آن را پذیرفت.

اعضای مجمع تشخیص برای رد دو مصوبه پارلمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی چقدر تحت فشارهای بیرونی هستند؟ آیا از این فشارها تاثیر می پذیرند؟
من احساس فشاری نکردم. اگر صحبت منطقی بیان شود با سر می پذیرم اما اگر صحبت غیرمنطقی باشد نمی پذیرم. چون بعضی فشارها منطقی است یعنی عده ای که خیرخواه هستند می آیند با هیاهو خبرگانی را که غفلت دارند هوشیار می کنند بنابراین باید از آنها تشکر کرد چون نوعی تذکر دادن و راهنمایی کردن جمعی است. اما فشار به معنای منفی یعنی از طریق غیرقانونی و لابی های نامناسب برای تهدید کردن افراد، را درست نمی دانم. اعتراض حق مردم است و از آن استقبال می کنم. من احساس فشار منفی نکردم که عده ای من را تهدید کنند. آنچه هم درباره مجلس اتفاق افتاد موضوع علنی بود نه مخفی. یعنی جمع شدند و بیانیه ای در مخالفت یا در تایید دادند.

شما پیامک تهدیدآمیزی دریافت نکردید؟
من پیامک تهدیدآمیز دریافت نکردم و از همکارانم درمجمع نیز نشنیدم که چنین پیامک هایی را دریافت کرده اند.

برخی افراد و رسانه ها، نمایندگانی را که به تصویب CFT رای موافق دادند، خائن می خوانند، از نظر شما آیا این تعبیر درستی است؟
اینکه نماینده ای براساس تشخیصش به موضوعی رای مثبت یا منفی دهد، مصداق خیانت نیست. هر لایحه یا طرحی در مجلس موافق و مخالف دارد. طرح ها و لوایح طبق آیین نامه در دستورکار قرار می گیرند و پس از صحبت های موافقان و مخالفان، اعلام نظر کمیسیون تخصصی و نماینده دولت به رای گذاشته می شوند و عده ای رای موافق، عده ای رای مخالف و عده ای رای ممتنع می دهند. اینکه موافقان یا مخالفان یک لایحه یا طرح را خائن خطاب کنند، دیگر مجلسی باقی نمی ماند.

رهبر معظم انقلاب به مجلس برای بررسی موضوع اجازه دادند بنابراین طبق قانون، عقل و رویه باید درباره آن بحث شود و در نهایت رای گیری کنند. البته ما در دل افراد نیستیم، ممکن است در مجلس هم نفوذی و خائن باشد که با این لایحه نیز موافق بوده باشد اما اینکه موافقان لایحه را خائن بنامند، حرف گزافی است که مسئله شرعی هم دارد. نکته دیگر که لازم می دانم یادآور شوم این است که معتقدم مخفی نگه داشتن آرا گرچه قانونی بود اما درست نبود چون پنهان کاری زمینه طرح صحبت های برخی درباره خائن بودن موافقان لایحه را تقویت می کند و موجب می شود برخی به مجلس ظنین شوند. اما اگر رای گیری علنی بود باعث می شد نمایندگان به لحاظ رایی که می دادند از خود اعتماد به نفس و شجاعت نشان می دادند و هر کسی از رای خود دفاع کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۶۲۷۰۱۰:۴۵:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
جالب اینست که چقدر موضع سایت الف با صاحب امتیازش متفاوت است و او باید با خبر آنلاین مصاحبه کند
ناشناس۵۸۶۶۶۹۱۴:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
در جهانی که همه کار به دیوانه گری است بهتر ان است که در کسوت مجنون باشیم
ناشناس۵۸۷۰۱۵۱۸:۵۴:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
این نشان می دهد چقدر آقای توکلی عاقل هستند که با رسانه های غیر همسمو هم نشست و برخاست دارند
ناشناس۵۸۶۲۷۵۱۰:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
از همین حالا بفرستیدش مجمع تشخیص مصلحت! چون هر عقل سلیمی تشخیص میده این لایحه خلاف قاعده نفی سبیل تصویب شده!
ناشناس۵۸۶۶۹۰۱۴:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
سلام جناب دکتر توکلی بزرگوار، به جامعه جهانی سلام برسانید بهشون بگید دست از سرمون بردارند. به گرونی ها هم به سلامتی عادت کردیم..... اگه خیر ما رو میخواستن یک ساله داریم سختی میکشیم حتی هواپیماهارو تحویل ندادن. من که اصلا مزیت FATF رو برای مردم درک نمیکنم....
ناشناس۵۸۶۳۴۲۱۱:۲۹:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
از شفافیت می ترسید ؟
ناشناس۵۸۶۶۸۸۱۴:۵۲:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
اگر واقعاً به دنبال شفافیت هستید چرا با قانون شفافیت حقوق رئیس جمهور و وزرا و مدیران دولتی برای مردم مخالفت کردید. به نظر میرسه از نظر شما مردم برای دانستن حقوق مسئولان دولتی محرم نیستند ولی خارجیها برای دانستن ریز و درشت اقتصاد کشور محرم هستند.
ناشناس۵۸۷۲۷۴۲۳:۵۷:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
شما میترسید که شفافیت آرا رای نمیدید
ناشناس۵۸۷۴۲۸۰۹:۱۰:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۸
از یه طرف میگید تصویب این لایحه کار جلیلی بوده تو سال 90، از یه طرف میگید ازش میترسید!!!
ناشناس۵۸۶۳۸۷۱۱:۵۶:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
متاسفانه وقتی قبول کردیم ، شرط گذاشتن معنی ندارد...
ایرانی۵۸۶۳۹۲۱۱:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دکتر جان سلام شما حق گذاشتن هیچ شرطی نداری و هرچی اونا بگن را باید قبول واجرا کنید وگرنه محاکمه میشوید بهمین راحتی مثل برده باید حرف گوش کنیم و دم نزنیم.
ناشناس۵۸۶۴۱۵۱۲:۰۹:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
امکان تحفظ یعنی دور زدن fatf بنابراین امکان پذیر نیست
ناشناس۵۸۶۴۳۸۱۲:۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
حق تحفظ در صورتی که مغایر با بندهای فتف داشته باشه کشکه
پیر پالان دوز طرقبه۵۸۶۴۵۷۱۲:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
حسن و تیمش همانگونه اخلاق را در جامعه بباد دادند کشور را هم مانند شاه سلطان حسین بر باد خواهند داد مگر انکه......
ناشناس۵۸۶۶۶۱۱۴:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
دولت کاره ای نیست
ناشناس۵۸۷۵۵۶۱۰:۴۸:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۸
اگکر دولت کاره ای نیست هم شما و هم آنانی که از دولت حمایت می کنید اشتباه می کنید دفاع می کنید دولت اگر کاره ای نیست برود این قدر هم منتخب منتخب ملت نکنید چطور کاره ای نیست و منتخب ملت است جطور هر تهمتی به نظام می زنند و کاره ای نیستند؟؟
ناشناس۵۸۶۸۱۹۱۶:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
شما یه نگاهی به ادبیات بی ادبانه خودت نسبت به منتخب ملت بنداز بعد دم از اخلاق بزن .
ناشناس۵۸۷۴۱۹۰۹:۰۱:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۸
شما در مقام یک پالان دوز بفرمایید تا کنون چه کاری برای به باد رفتن مملکت انجام دادید.مثلا پالان الآن قیمتش چنده آیا با تحریمها شما همون دستمزد سابق را میگیرید یا نه
ناشناس۵۸۶۴۸۱۱۲:۵۱:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
هیاهو بر سر هیچ . آخرش هم تصویب می کنند چون میدونن چاره دیگه ای ندارن
سلام۵۸۶۴۸۵۱۲:۵۲:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
آقای توکلی مراقب باش بر اساس سی اف تی اگه حرفی ضدسعودی سلاخ و ضداسراییل بچه کش بزنی میری تو لیست تحریم تروریستی و بانکهای داخلی حسابهات را مسدود میکنن و اعتراضت هم اثری ندارد این است واقعیت سی اف تی و کاری که با استقلال و اقتصاد کشور میکند
ناشناس۵۸۷۵۴۸۱۰:۴۲:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۸
تو این حرف رو از کجای FATF برداشت کردی؟...
ناشناس۵۸۶۶۰۷۱۴:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۷
پس چطوره که آقای توکلی اینقدرا مخالف نیست
ناشناس۵۸۶۸۲۳۱۶:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۷
آقای توکلی منطقیه .
محی الدین۵۸۶۶۴۱۱۴:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
آقای توکلی شما هنوز متوجه نشده اید که ریاست جمهور، کشور را می خواهد دو دستی تقدیم کند
علی۵۸۶۷۹۲۱۶:۰۰:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۷
الان این خارجی ها تحفظ را چجوری معنی کنند؟ ما نفهمیدیم چیه اونا چجوری میفهمن؟
ناشناس۵۸۶۸۲۵۱۶:۲۱:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
من کل مصاحبه رو خواندم در جایی گفته شده که نمایندگان رای دهنده به این لایحه خائن نیستند. البته که باید خیانت رو تعریف کرد، کسانی که اختیار دار هستند هر انتخابی برای کشور که حتی نسل های بعد رو دچار سختی و مشکلات کنه رو داشته باشند خائن هستند. عهدنامه های گلستان و پاریس و ... هم در زمان خودشان بر اساس مصلحت، تصویب شدند ولی بعد از سالها ما مطمئن هستیم که خائنانه و ذلیلانه بوده اند.
ناشناس۵۸۷۲۹۸۰۰:۴۴:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۸
طبق لیست sdn در این سند باید قاسم سلیمانی و امثال اون را تحویل بدهیم و لیست تحریم های ثانویه آمریکا را باید اجرا کنیم همه اینها در سند است
ناشناس۵۸۷۴۲۳۰۹:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۸
ای خدا ،خودت شاهدی اینا چه ظلمی در حق این مملکت کردن.بد از برجام حالا نوبت یه قرادد ننگین دیگست.ننگ بر شما که انقد خود باخته هستید در مقابل دشمن.دل رهبری خون از دست شماها.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین