درباره تصویب CFT و اجرای برنامه اقدام FATF چه دادیم چه گرفتیم ؟

مهدی محمدی،   3970716104 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهدی محمدی تحلیگر سیاسی درباره تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس و توجیهات دولت در این خصوص در وطن امروز نوشت : ساده‌ترین سوالی که دولت باید در اینجا به آن پاسخ دهد این است: آیا چیزی که به دست می‌آورد، ارزش هزینه‌ای که می‌پردازد را دارد یا نه.

چه دادیم چه گرفتیم ؟

آزاردهنده‌ترین نکته درباره تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس و توجیهات دولت در این باره این است که با هدف اجرای قولی که به یک طرف خارجی داده شده، عمدا حرف‌های عجیب و غریب به مردم تحویل داده می‌شود.


این اکنون مساله‌ای پنهان نیست و محمدجواد ظریف هم آن را تایید کرد که راز اصلی اصرار دولت بر کامل شدن برنامه اقدام FATF، فشار اروپاست مبنی بر اینکه اگر اجرای استانداردهای FATF در ایران کامل نشود، توافق نصفه و نیمه فعلی با اروپا درباره ایجاد یک مکانیسم تعامل اقتصادی با ایران اجرا نخواهد شد.


در واقع دولت چشم بر همه ریسک‌های امنیتی و اقتصادی FATF بسته و فقط برای از دست ندادن توافقی که با اروپا کرده- و هیچ کس لااقل در داخل نمی‌داند چیست و بناست چه معجزه‌ای کند- شتابان به دنبال تکمیل برنامه اقدام در ایران است.


طبیعتا ساده‌ترین سوالی که دولت باید در اینجا به آن پاسخ دهد این است: آیا چیزی که به دست می‌آورد، ارزش هزینه‌ای که می‌پردازد را دارد یا نه.در اینکه اجرای کامل برنامه اقدام FATF در ایران ریسک‌های امنیت ملی بسیار هنگفتی دارد، حتی مدافعان آن چندان تشکیک نکرده‌اند.


فهرست ساده این تهدید‌ها چنین است:


1- تحریم داخلی نهادهای انقلابی و منع شدن بانک‌ها و نهادهای مالی در داخل از خدمات‌دهی به آنها


2- ملزم شدن ایران به افشای مورد به مورد اطلاعات بانکی که مصرف‌کننده آن بدون تردید سرویس‌های اطلاعاتی دشمن هستند.


3- ایجاد یک کانال جدید فشار بر ایران


4- هوشمندتر و موثرتر شدن تحریم‌های آمریکا از طریق افشای نقشه کامل تراکنش‌های مالی ایران برای دشمن


5- محدود شدن مبارزه با پولشویی به استانداردها و درخواست‌های مورد توجه FATF و جلوگیری از مبارزه موثر با پولشویی و اصلاح نظام بانکی در ایران.


برای اینکه ببینیم چیزی که دولت ادعا می‌کند به دست آورده ارزش این هزینه‌ها را دارد یا نه، زحمت چندانی لازم نیست. حتی لازم نیست بدانیم توافق انجام شده با اروپا چیست و توان حفاظت از روابط اقتصادی ایران با اروپا در مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا را دارد یا نه. پاسخ را آقای ظریف خود ساده و سرراست به ما داده و همین دیروز به صراحت در مجلس اعلام کرد حتی اگر CFT تصویب و اجرای برنامه اقدام FATF در ایران کامل شود باز هم هیچ تضمینی نیست که مشکلات بانکی ایران حل یا حتی سبک شود.

آقای ظریف تنها قول داد با این کار از ایجاد مشکلات جدید برای ایران جلوگیری خواهد شد. پس آقای ظریف از همین حالا سعی کرده اشتباه برجام را تکرار نکند و آب پاکی را روی دست کشور ریخته و می‌گوید امتیاز نقد خواهیم داد اما اینکه حتی به طور نسیه چیزی به دست بیاوریم روشن نیست.

سوال‌های مهم اینهاست:


اولا- کدام عقلانیت اقتضا می‌کند امتیازی چنین بزرگ در ازای وعده‌ای مبهم به طرفی غیر قابل اعتماد مانند اروپا داده شود؟ آیا بهتر نبود آقایان که مذاکره‌کنندگانی چیره‌دست هستند برگ FATF را در دست نگه می‌داشتند تا حداقل پس از مطمئن شدن از کارآمدی مکانیسم پیشنهادی اروپا، به آن ملحق شوند؟


ثانیا- در حالی که تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا به تمامی تا یک ماه دیگر بازخواهد گشت، اساسا FATF چگونه می‌تواند به تسهیل روابط بانکی ایران کمک کند؟ آیا در شرایط برقراری تحریم‌های ثانویه کارکرد FATF معکوس نبوده و منجر به پر کردن خلاهای اطلاعاتی آمریکا از نظام بانکی ایران به منظور هوشمندتر کردن تحریم‌ها نخواهد شد؟


ثالثا- می‌دانیم که بانک مرکزی از ماه‌ها قبل به طور زیرپوستی و باز هم تحت فشار برنامه اقدام FATF ترغیب شبکه بانکی به تحریم داخلی نهادهای مورد تحریم آمریکا را آغاز کرده است. دولت تا امروز هیچ گامی برای جلوگیری از وارد شدن نهادهای مالی داخلی به تحریم ریالی نهادهای انقلابی برنداشته است.


آیا این معنایی جز این دارد که بخش‌هایی از دولت اساسا بدشان نمی‌آید بخش دفاع و امنیت تحت فشار قرار گیرد؟


و رابعا- ایران اکنون بیرون بیانیه عمومی یا به تعبیر عامیانه لیست سیاه FATF نیست اما اقدامات محدود‌کننده ضد آن تعلیق شده است. تا جایی که به FATF مربوط است، سفیدترین حالتی که ایران اساسا می‌تواند در آن قرار داشته باشد همین است و بدترین حالت این است که ایران مجددا به بیانیه عمومی بازگردد.

برای این کار همه 35 عضو شورای عمومی FATF باید اجماعا به بازگشت ایران به لیست سیاه رای بدهند و تنها اگر یک عضو با این کار مخالفت کند، ایران این ریسک را پشت سر خواهد گذاشت. یافتن این یک عضو، کار ساده‌ای است که وزارت امور خارجه باید می‌کرد ولی راه سخت تصویب CFT را برگزید.


و در نهایت اینکه همه اینها به ما نشان می‌دهد دولت اصرار دارد چیزی از تجربه سال‌های گذشته نیاموزد، برجام را نگاهی بشدت ایدئولوژیک و توام با شیفتگی تحلیل کند، امتیازهای بزرگ بدهد و در انتظار وعده‌های نسیه بماند و آرزوهای توهم‌آلودی نظیر ایجاد شکاف علیه اروپا و آمریکا چنان عمیق شود که ایران بتواند از دل آن مشکلات خود را حل کند. این ذهنیت‌ها خطراتی عمیق‌تر و بزرگ‌تر از FATF یا چیزهایی شبیه آن است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۴۸۸۶۱۳:۰۱:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا ! تصویب fatf باعث لو رفتن راههای دور زدن تحریمها و افزایش نرخ دلار خواهد شد.
ناشناس۵۸۵۰۱۸۱۳:۵۲:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
جوک نگو عزیز باعث کاهش قیمت میشه
ناشناس۵۸۵۳۴۵۱۶:۱۵:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
آره میگن دلار میشه ۱۰۰۰تومان
ناشناس۵۸۶۳۵۰۱۱:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
مگه خبر نداری هزار تومن شده فقط با یک 1 و 0 ناقابل
پوری۵۸۵۴۹۵۱۷:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
بشین تا ارزون بشه... خود دولتیها یک ماه میکشن پایین و دوباره همه چی گرون میشه.
ناشناس۵۸۵۶۸۷۲۰:۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
جوک سال رو گفتی
ناشناس۵۸۵۷۳۴۲۰:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نرخ دلار امروز افزایشی بود متاسفانه کاهشی در کار نیست .
لو رفتن۵۸۵۰۵۳۱۴:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
دوست لو رفتی اول مطالعه کن‌ همون چین و شروع به مسدود سازی موسساتی که تحریم رو دور میزدن کردن عملا دیگه موسسه یا بانکی نشناخته نمونه‌که‌حالا بخواد لو بره مشکل اصلی اینجا پیش اومد که دو تا شریک‌تجاری اصلی ایران چین و روسیه رسما گفتم یا fatf و یا هیچ مبادله تجاری
ناشناس۵۸۵۲۶۶۱۵:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چرا اصولا کاری کنیم که تحریم بشیم که بعد بخوایم دور بزنیم وبترسیم لو نریم ؟!
به آفرید۵۸۵۵۸۹۱۸:۵۶:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
از نظر نگارنده اگر شورای نگهبان هم بر مصوبه مجلس مهر تاید بزنه یعنی این عضو از سکان حکمرانی کشور هم خیانت کار است؟ ... امیدوارم احساسی اقدام به جبهه گیری نکنیم.
ناشناس۵۸۶۱۵۰۰۹:۱۳:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
درباره خزر بگو چه دادیم و چه ستاندیم؟
ناشناس۵۸۴۹۰۸۱۳:۱۲:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
سلام نکته گفته نشده اجباره خوب ما الان با دلخوشی این کارو‌نکردیم مجبور شدیم قطعا این چیز خوبی نیست حالا بگین ایا این تورم وحشتناک چیز مقبولیه؟قطعا نه ولی اجبار شرایطه و‌گاها باید یه چیزایی رو‌داد متاسفانه
ناشناس۵۸۵۰۰۷۱۳:۴۸:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
تورم و فلاکت این مملکت ربطی به برجام و لایحه و ... نداره . مشکل واقعی ، دزدی و فساد مسئولین و ژنهای اونهاست . تصویب این لوایح هم برای امنیت زن و بچه دولتی ها و مجلسی ها در خارج از ایرانه .
ناشناس۵۸۵۸۵۰۲۲:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
بعید نیست!
هادی۵۸۵۱۷۱۱۴:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
اولا که بله ممکنه یه روز هم مجبور بشیم گلستان و ترکمنچای رو امضا کنیم و کشور رو بفروشیم تا مشکلاتمون کم بشه. مجبوریم دیگه!! مجبور دوما ایراد اینجاست که فکر کردید مشکلات با FATF حل میشه
ن.د۵۸۴۹۲۷۱۳:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
لطفا به این سوال ها پاسخ دهید چند کشور به FATF پیوسته اند و کدام کشورها هستند؟ چرا برای کشورهای بالا اهمیتی ندارد که تراکنش مالی آنها در دست دیگران باشد؟
ناشناس۵۸۵۰۰۱۱۳:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
۳۷ کشور...عضو هستند..
فرزاد۵۸۵۵۵۸۱۸:۳۶:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
باقیه کشورها عضو کارگروه های منطقه ای اند و بعد از مدتی در صورت انجام تعهدشون عضو اصلی میشند
ناشناس۵۸۵۰۴۵۱۴:۰۲:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
من فکر میکنم علتش اینه که آنها به ابرقدرتها باجشون رو میدن و ایران نمی خواهد زیر سلطه باشد .
ناشناس۵۸۵۱۵۵۱۴:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
ظاهرا فراموش کردین تو چه وضعیتی هستیم ، ما مقابل این به اصطلاح ابرقدرتها قرار داریم نه اون کشورهایی که میگین
سرباز۵۸۵۲۲۵۱۵:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چرا انقدر خودت رو به سادگی میزنی ؟؟؟ کدومشون مثل ایران تحریم شده؟؟؟؟؟
ناشناس۵۸۵۳۵۶۱۶:۲۲:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چرا باید تحریم بشیم؟ مگر سیاستمدار برای نجات کشور از تحریم نیست؟
ناشناس۵۸۶۳۵۹۱۱:۳۹:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
پس کی قدم بزنه با لبخند؟
ناشناس۵۸۵۶۳۵۱۹:۴۷:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
یک نکته مهم دیگه هم وجود داره که اصلا بهش توجه نمی شه ، برنامه اقدام یا همون اکشن پلن اف ای تی اف برای همه کشور ها یکسان نیست و اکشن پلن ایران بسیار سخت گیرانه نوشته شده . در ضمن آقای طیب نیا در امضای شخصی خود در این اکشن پلن تعهد بالای سیاسی از طرف ایران برای اجرای اون داده که باعث میشه دولت این قدر نگران عدم اجراش باشه و درگیر ایجاد زیرساخت حقوقی و بهانه های قوی برای تحریم های جدید باشه.
حسینی کلشتری۵۸۴۹۶۹۱۳:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
عالی بود اقا مهدی
ناشناس۵۸۵۲۴۱۱۵:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
طبق معمول همه چی دادیم و هیچی گرفتیم
آرش۵۸۵۲۴۷۱۵:۳۰:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
خوب اگه از این توافق یا هر توافق دیگه خوشمون نیومد ، مثل ترامپ ازش خارج میشیم . کاری داره ؟
ایمان۵۸۵۲۶۲۱۵:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
اولا / ثانیا / ثالثا / رابعا ..... !!!!!!! اینا معادل فارسی ندارن ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۸۵۲۹۲۱۵:۴۸:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
یک سوال ساده ! با وجود همه این خطرات , چرا باید شورای نگهبان تایید کند ؟ زیرا میدانید اگر تایید نکند در نهایت در مجمع تشخیص تصویب میشود و انجا هم اراده نظام دخیل هست.
ناشناس۵۸۵۳۲۹۱۶:۰۲:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
از سایت الف انتظار بود حداقل با یکی از نمایندگان موافق این لایحه هم صحبت کند و نه فقط دلایل مخالفان را بیان کند
ali۵۸۵۳۳۶۱۶:۰۹:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
کنوانسیون مبارزه با تروریسم یک الزام مالی بین المللی است که حتی چین و روسیه ، شرکای راهبردی ما هم بدون آن نمیتوانند با ایران مبادلات بانکی داشته باشند. بهتر است واقع بین باشیم! عرصه بین الملل عرصه شعار و آرزو نیست! هزینه قبول نکردن چنین قانون مهم بین المللی را در نهایت ملت خواهند پرداخت.
ناشناس۵۸۶۰۰۶۰۶:۲۹:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۷
لطفا چشم بسته مطلب ننویسید متن را بخوانید تا ببینید جواب سخن شما داده شده
ناشناس۵۸۵۴۳۲۱۷:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
سر دیس سرباز هخامنشی را گرفتیم!!!؟؟؟
ناشناس۵۸۵۴۸۸۱۷:۴۶:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نویسنده مثل همیشه میگه دولت نباید فلان کار رو انجام میداد ولی نمیگه باید چیکار انجام داد. این که همه چیز رو رد کنیم هنری نیس. ...اقایون، شما بگین چیکار کنیم؟ برجام رو امضا نمیکردیم چی میشد؟ جز این میشد که مثل دوره اوباما ۲۰۰ کشور پشت تحریم ها محکم ایستاده بودن؟ طرح فتف، انتخاب بین بدتر و بدترینه. بدتر اینه که عضو بشیم و کورسوی امید ارتباط بانکی با دنیا بمونه از اون طرف اطلاعات بدیم دست سرویس اطلاعاتی خارجی، بدترین اینه که عضو نشیم و همه اعضای عضو فتف ، قانونا ارتباط بانکی با ما رو قطع کنن. نویسنده یه نقشه راه ارائه بده ، اثبات کنه که بدون مذاکره و قبول هیچ طرح بانکی پیشنهادی غرب، میتونیم گلیم خودمون رو از آب بکشیم بیرون. هیچ نقشه راهی ندارن که ارائه بدن،
ناشناس۵۸۶۰۰۷۰۶:۳۰:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۱۷
شما متن را نخواندی چرا میگویی راهکار نداده؟ دقیقا راهکار داده است و راهکاری بسیار ساده و دست یافتنی
ناشناس۵۸۶۱۴۱۰۹:۰۹:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۷
خود جان کری گفته اگر برجام نبود دیوار تحریمها فرو می ریخت .
ناشناس۵۸۵۶۰۸۱۹:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
مگه اگه عمل نکنیم دوباره همینجا که الان هستیم نیستیم ؟
ناشناس۵۸۶۰۱۱۰۶:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۷
با تغییر شرایط و روابط در عالم سیاست هیچگاه بازگشت به قبل امکان تحقق ندارد
امیرباقر۵۸۵۷۸۹۲۱:۳۸:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نمیشد یک سال اجرای آزمایشی کرد تا همه نتایج اونو ببینن؟؟؟
آیدین۵۸۶۰۱۳۰۶:۴۱:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
خونه خالست
ناشناس۵۸۵۹۳۴۰۰:۵۰:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۵۸۶۱۰۲۰۸:۲۰:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱۷
اگه چیزی گیر ملت ایران نیامد باکی نیست خوبیش اینه که یک مشت دزد و قاچاق چی هم دستشون بسته میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  9. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  10. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  11. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  13. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  14. دبی؛ چند روز پس از سیل

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  18. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  25. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

آخرین عناوین