تولید خودرو در شرایط فعلی زیان‌ده است؟

گروه اقتصادی الف،   3970708012 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور طبیعی در شرایطی که آمریکا صنعت خودروی ما را تحریم کرده است ما نیز باید شاهد تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای مقابله با تحریم و حمایت از صنعت خودرو و قطعه‌سازی باشیم.

وی با بیان این که با این حال حداقل به طور رسمی تشکیل چنین کارگروهی اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که دولت نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در مواردی با قوانین مزاحم برای این صنایع مانع‌تراشی نیز می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: نمونه روشن این وضعیت دو موضوع توقف طولانی مدت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه و خودرو در گمرک و همچنین قیمت‌گذاری دستوری این محصولات است.

وی افزود: در یکی دو ماه اخیر به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی، مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه‌سازی برای مدت طولانی در گمرک متوقف شد و تاثیر منفی در روند طبیعی تولید خودرو در کشور داشت.

خلخالی با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو از دیگر مشکلات تحمیلی به این صنایع است، تصریح کرد: در چند ماه اخیر نرخ ارز و همچنین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه همچون محصولات پتروشیمی و فولاد افزایش بیش از دو تا سه برابری داشته است، اما دولت اجازه واقعی‌سازی قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد و طبیعی است که هیچ بنگاه اقتصادی برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند با زیان به فعالیت خود ادامه داد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌ده بودن تولید قطعات، تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل و پرسنل آنها بیکار شده‌اند. شرکت‌های خودروسازی نیز به دلیل دولتی بودن با زیان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که این وضعیت، صنعت خودروی ما را در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیرتر می‌کند.

وی اظهار کرد: دولت باید اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را بدهد تا شرکت‌های خودروسازی از زیان فعلی خارج شده و بتوانند سود فعالیت خود را صرف داخلی‌سازی قطعات و تولید داخل کردن خودروها کنند و این تنها راه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو است. با یک صنعت زیان‌ده نمی‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد.

براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.

دیدگاه کاربران

مهرداد رجبی۵۷۰۹۱۶۰۷:۳۵:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۸
صنعت خودرو سازی ما نیاز به پوست اندازی شدید دارد و باید به روز شود. بهره وری در صنعت خودرو بسیار پایین است و از نظر تولید اقتصادی اصلا با صرفه نیست و متاسفانه بار مالی آن به عهده مصرف کنندگان است. طراحی بدنه( سنگینی بدنه و پلتفرم و از نظر شکل آئرودینامیکی)، بهینه سازی موتور از نظر وزن، حجم و متالوژی و میزان سوخت مصرفی اساسی است. به نظر می رسد ایجاد طراحی بدنه و موتور مشترک یا حداقل بهینه کردن خودروهای تولیدی موجود، با کمک شرکت های کره ای یا ژاپنی اساسی است. مهرداد رجبی - دکترای مکانیک
ناشناس۵۷۰۹۴۱۰۷:۴۵:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۸
یعنی می فرمائید گران تر شود؟؟؟؟ خودرویی که با سرمایه ملی تولید می شود!!!
ناشناس۵۷۱۳۴۱۱۰:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۸
دولت کلی رانت به خودرو سازها می دهد ، باید هم قیمت ها دستوری باشد از هیچ موهبت دولتی برخوردار نشدند آنوقت بگویید قیمت ها باید آزاد باشد
علی از ارومیه۵۷۰۹۵۸۰۷:۵۴:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۸
چه صنعت خودرویی قطعات از چین به نام ساخت ایران وارد می شه برخی خودرو سازها حتی بدنه رنگ شده رو وارد می کنن ایکاش این صنعت خودرو ما از انحصار خارج بشه الان ما داریم نزدیک 50 ساله وانت نیسان مدل 1970 رو تولید می کنیم سمند رو بیش از 20 ساله فقط یه خورده چراغها رو تغییر دادیم فقط وانتش مونده اونم بزودی... پژو 405 که تکنولوژی اون به 1990 میرسه رو اونهم با با کیفیت پایین تولید می کنیم چه صنعت خودرویی که نمی تونیم خودمون موتور ماشین رو درست کنیم یه شرکتی رو تو آلمان می خریم برامون طراحی میکنه میشه موتور ملی ما با کره جنوبی هم زمان شروع کردیم ما کجا و اونها کجا اینهمه خودرو بی کیفیت تولید می کنید مردم مجبورن بخرن باور کنید اگه تعرفه واردات نبود هیچ کس سوار این خودروهای مونتاژی بی کیفیت نمی شد
ناشناس۵۷۰۹۶۰۰۷:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۸
هنوز دوقورت ونیم شون باقیه بااین حالی که دولت به اینها داده درطول این سالها
ناشناس۵۷۱۰۱۲۰۸:۲۸:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۸
خب ما راضی به ضرر کشور نیستیم . تولید نکنید و با نصف قیمت خودروی باکیفیت خارجی ( غیر چینی) وارد کنید
رضا۵۷۱۲۷۳۱۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۸
اخه ساده لوح با کدوم ارز ؟و با دلار 20 هزار تومنی خودروی خارجی چند در می یاد؟
ناشناس۵۷۱۶۰۷۱۲:۲۸:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۸
عوارض واردارت و مالیات و تبصره خودروی اسقاطی که حذف بشه، واردات با ارز 20 تومنی هم به صرفه هست .
ناشناس۵۷۱۰۱۴۰۸:۳۰:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۸
برو بابا دلت خوشه کدوم تولید تمام قطعات از چین وارد میشه
ناشناس۵۷۱۲۰۷۰۹:۵۹:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۸
دقیقا هینطوره. خودروسازان فقط در بدنه و رنگ خودکفاهستند والا مابقی قطعات از چین واردمیشو. حتی موتورها کامل و پک شده از چین وارد میشوند...
محمد۵۷۱۱۲۶۰۹:۲۵:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۸
بهترین کار حذف قیمت گذاری و آزادسازی واردات خودرو است تا رقابت سالم برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت بین تولید کنندگان بوجود آید.با همین دلار 18 تومانی هم اگر واردات خودروآزاد شود می ارزد
ناشناس۵۷۱۲۱۴۱۰:۰۲:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۸
تعطیل کنید بره اینقدر هم سر مردم منت نزارید
ناشناس۵۷۱۶۹۹۱۲:۵۳:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۸
در این دو لگن سازی و ارابه مرگ در ایران رو باید گل گرفت
پیام۵۷۱۸۶۱۱۳:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۸
ای کاش فحش دادن اینجا ازاد بود من میدومستم ب ایران خودرو سایپا چی بگم... سوناتا وای اف ۲۰۱۱ کمتر از شش ماه پیش فروختم ۱۰۵م الان دنا رو میگن این قیمت روتون میشه میگید نمیصرفه؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین