ریشه تشدید التهاب بازار ارز چیست؟/ افسانه بهبود اقتصاد از راه توافق خارجی رخت می‌بندد؟

مهدی حسن زاده،   3970705114 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ریشه تشدید التهاب بازار ارز چیست؟/ افسانه بهبود اقتصاد از راه توافق خارجی رخت می‌بندد؟

 التهاب در بازار ارز به اوج رسیده است و نرخ هایی در این بازار دیده می شود که تا مدتی قبل تصور آن سخت بود. اکنون برای مواجهه با این وضعیت باید اقدامات عاجلی صورت گیرد وگرنه هجوم گسترده مردم به بازار برای تبدیل دارایی ها، ممکن است شرایط نگران کننده ای را رقم بزند. اکنون بحث بر سر این است که ریشه تشدید التهاب بازار ارز چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد.

به طور خلاصه، پیش از این بارها گفته شد که ریشه های بنیادین معضل بازار ارز انباشت رشد نقدینگی به واسطه معضلات نظام بانکی است. تثبیت نسبی نرخ ارز طی سال های قبل و پس از آن وابستگی اقتصاد به مذاکرات سیاسی و بر هم خوردن فضای مثبت سیاسی توسط اقدامات ترامپ و در کنار آن ضرباتی که آمریکا و عوامل منطقه ای اش به مسیرهای ورود ارز ایران از جمله در امارات وارد کردند، از دیگر عوامل ریشه ای و زمینه ساز در این زمینه بوده اند.

اکنون بازار ارز برای رسیدن به ثبات نیازمند اقداماتی ریشه ای است که اصلاح نظام بانکی، رصد جریان نقدینگی و مقاوم سازی اقتصاد در برابر فشارهای خارجی از جمله آن هاست. با این حال در کوتاه مدت، توجه به اقداماتی که بتواند التهاب را کاهش دهد، ضروری است. این اقدامات حول دو محور اساسی قابل تعریف است:

۱- اقدامات روانی و اعتماد ساز: بسته های رنگارنگ، وعده های مداوم و اقدامات مقطعی و کم اثر ماه های اخیر در عمل خروجی اعتمادسازی نداشته است و اکنون بازار ارز به وضوح با معضل اعتماد به هرگونه وعده و بسته جدید مواجه است. اکنون حتی برای ارائه بسته و راهکار جدید باید این تامل جدی را داشت که آیا بازار حرف متولی اداره اقتصاد را باور می کند؟

بارها بر لزوم اعتمادسازی از طرق مختلف تاکید کرده بود. به عنوان نمونه تغییر در تیم اقتصادی کابینه به عنوان یک راهکار مطرح بود اما در عمل این تغییر به بدترین شکل ممکن انجام شد. رئیس کل سابق بانک مرکزی به عنوان مشاور مجدد پست گرفت. وزیران اقتصاد و کار نه با عزم دولت که با تصمیم مجلس تغییر کردند و در عمل این دو وزارتخانه کلیدی در شرایط جنگ اقتصادی با تعلل در معرفی وزیران جانشین مواجه شدند.

وزیر صنعت پس از چند اقدام و تصمیم ناکارآمد و رانت زا سرانجام به صورت غیررسمی در حال تغییر است و مشخص نیست که آیا استعفا کرده یا برکنار شده است یا اساسا دولت تغییری در این زمینه مدنظر دارد؟ این تغییرات نصفه و نیمه با وجود وعده دولت و ابهام خبری چند روزه درباره تغییر برخی وزیران موجب شده است که تغییر در تیم اقتصادی کابینه با کمترین اثر (فقدان عزم واقعی در قوه مجریه برای تغییر مدیران ناکارآمد) و بیشترین هزینه (معطلی وزارتخانه های تغییر یافته یا در شرف تغییر) همراه باشد.

این در حالی است که همین تغییرات با سرعت بیشتر و پیامی که حاکی از عزم جدی برای تغییر است، زودتر از این می توانست انجام شود. در هر صورت هرگونه اقدام روانی از سخنرانی رئیس جمهور و وزیران تا تغییر در افراد و سیاست ها باید با استحکام و صلابت و اطمینان بخشی همراه باشد نه با تعارف و تردید.

۲- اقدامات عملی: اگرچه معضل بازار ارز اکنون بیش از همیشه روانی و به همین دلیل هم خطرناک است، اما در عمل بازار به تزریق گسترده ارز نیاز دارد. واضح است که تزریق ارز به بازار، به تنهایی، جز اتلاف منابع و پرکردن جیب رانت خواران از منابع ارزی مورد نیاز ملت نتیجه ای در بر ندارد اما در عمل اگر پیام های اعتمادساز دولت و دیگر دستگاه ها همراه با تزریق گسترده ارز طی چند روز در بازار صورت گیرد، می توان التهاب بازار را از بین برد.

نکته قابل تامل این که منابع ارزی ناشی از فروش نفت و صادرات غیرنفتی در حدی مطمئن  و بیش از نیاز واقعی بازار است. نکته مهم در این زمینه دسترسی به ارز کاغذی است که می توان از طریق تسهیل ورود ارز از مرزهای زمینی از افغانستان و پاکستان تا عراق، معضل ورود ارز به داخل را حل کرد.

از سوی دیگر اکنون به واسطه سامانه ها و اطلاعات موجود می توان با استفاده از این اطلاعات و سامانه ها، نیازهای واقعی بازار ارز، از ارز مسافرتی، دانشجویی و پزشکی تا ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری را رصد کرد. بسته های حمایتی برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب می تواند امنیت غذایی جامعه را از گزند نرخ های فضایی بازار ارز مصون بدارد.

بسته هایی که مشخص نیست چرا این قدر در نهایی کردن آن ها تعلل می شود. از سوی دیگر، در عرصه بین الملل، تسریع در نهایی کردن توافق با اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا و لزوم تکمیل این توافق از طریق چین و روسیه ضروری است.

تعلل بیش از این در تعیین سفیران ایران در چین و هند غیرقابل توجیه است. فراتر از آن، طراحی مسیری بانکی که فارغ از تحریم دلاری آمریکا باشد، شدنی است. قطعا می توان با همراهی شرکای سیاسی از اروپا تا چین و روسیه، مسیری دور از تحریم آمریکا یافت که بتوان برپایه آن تجارت با این کشورها را ادامه داد.

در هر صورت بازار ارز در حال ورود به فرایند خطرناکی است که می تواند حضور گسترده آحاد مردم را رقم زند. حضوری که به دلیل ترس از دست دادن ارزش دارایی و تبدیل آن به ارز و طلا ممکن است رقم بخورد و شتاب سقوط ارزش پول ملی را بیشتر کند. البته چنان که گفته شد می توان جلوی این اتفاق را گرفت، اگر عزمی که برای مواجهه با التهاب بازار است جدی تر شود و افسانه بهبود اقتصاد از مسیر توافق سیاسی خارجی از ذهن مسئولان اجرایی رخت بر بندد و باور کنند که بازار ارز تشنه اقدامات عملی اقتصادی و اعتمادسازی مدیریتی است نه توافق و مذاکره با موجود غیرقابل اعتمادی مثل ترامپ.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۶۶۴۱۷۱۲:۵۴:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۵
تا مسول ناتوان و بی لیاقت در خواب خرگوشی هست اوضاع بدتر از این هم خواهد شد.
سید۵۶۷۱۰۸۲۰:۲۸:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۵
یک راه حل ساده هست اگر دولت واقعا می خواد همه چی مرتب بشه ابلاغ کنه موجودی کنونی مردم بر اساس قیمت دلار براورد میشه و بالا و پایین رفت دلار ارزش پول شما کاهش نمیابد . یعنی هر چی بشه بالا بره یا پایین به ارزش دلار در زمان افتتاح پول شما محاسبه میشه . یعنی ضرر بی کفایتی مدیران را مردم نمیدن .
مریم۵۶۷۲۱۵۲۱:۵۸:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۵
روحانی به هر چی اعتقاد داری زودتر برو‌
ناشناس۵۶۷۲۹۱۲۳:۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۵
روحانی میتونست در این شش سال ریاست جمهوریش ساختار معیوب بانکداری ایران و کلا بازسازی کنه و با برکناری مدیران نالایق و سپردن میدان به جوانان تحصیل کرده و متخصص و با انگیزه ضربه پذیری اقتصاد ایران و کاهش بده در حالی که در باد برجام خوابید و کابینه پیرمردان و مدیران ثروتمند و بی انگیزه رو تشکیل داد
ناشناس۵۶۷۳۱۳۲۳:۳۶:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۵
روزگاری دولتمردان کنونی، دولت نهم را به خاطر توزیع رایگان سیب‌زمینی انباری مورد شماتت قرار دادند. حالا خودشان را چرا به خاطر گرانی سیب‌زمینی و گوجه مورد شماتت قرار نمی‌دهند؟ آفرین بر این تدبیر و مرحبا به این امید!!!
کوثر۵۶۶۴۲۰۱۲:۵۵:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۵
ما که دستمون به جایی بند نیست خدایا میشه به دادمون برسی
ناشناس۵۶۶۴۷۶۱۳:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۵
یک راه حل وجود دارد سرمایه مردم در بانک ها بر اساس توان خرید محاسبه و از نوسانات ارزی در امان بماند و سودی هم به سپرده ها تعلق نگیرد. با این کار 1- مردم حساب ها را خالی نکرده و برای حفظ دارایی خود به بازار هجوم نمی آورند 2- دارایی مردم که حاصل پس انداز و زحمت آنها بوده حفظ می شود 3- بانکداری اسلامی تحقق پیدا می کند مشکل اجرای این سیستم هم نا کارامدی ساختار دولتی و فساد بانکی است ولا غیر چون تورم بهترین راه برای جبران سو مدیریت ها و کم کاری ها است.
بیگی29۵۶۷۰۵۵۱۹:۴۱:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۵
امکان ندارد چون دولت هزینه های ریالی دارد از طرفی باید صدای طلبکاران صندوق های بالا کشیده شده و صدای کارگران طلبکار را هم بخواباند و این کار ها را با انتشار پول و ایران چک بی پشتوانه انجام میدهد درنتیجه ساعت به ساعت ارزش اندوخته ریالی کاسته میشود.تورم،دست دولت در جیب مردم است.
جلال۵۶۶۵۰۸۱۳:۴۵:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۵
علت این تشنج ها ... بی تدبیری دولت و درخلأ حرکت وزرا میباشد ...وقتی مردم حرکتی و تدبیری نمیبیند خود دست بکار میشوند و گاهن اشتباه وقتی مردم به این نتیجه رسیده اند (درست یاغلط) که دلیل این شرایط خود دولت است (هنوز تحریم ها شروع نشده) پس نتیجه میگیرد که ازقافله عقب نیافتد و داراییش را تبدیل به چیزی کند که نابود نشود شما بعنوان یک سایت معتبر از اول شروع سال خدایی از دولت حرکتی دیده اید تا شرایط اصلاح شود یا حتی درآینده پس از من کارگر چه انتظار دارید دارایی من مگر چقدر است
ناشناس۵۶۶۵۱۸۱۳:۴۹:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۵
بهبود اقتصاد از طریق توافقی پایدار و همه جانبه شرط توسعه و ثبات اقتصادی است و ...
امین۵۶۶۵۲۳۱۳:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۵
حواسمون هست؟ ..گویا هرکی... غیر خودمان در اقتصادمان دخلیم
ناشناس۵۶۶۵۲۴۱۳:۵۳:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۵
قابل باور نیست که این گرونی رو به مذاکره و fatfربط داد. نباید دولت و اصلاح طلبان از مشکلات معیشتی استفاده سیاسی بکنن.
ناشناس۵۶۶۵۶۳۱۴:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۵
نقدینگی که اثر داره و نبود دلار هم اثر داره
ناشناس۵۶۶۵۸۱۱۴:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۵
ریشه این مشکلات باز گذاشتن دست دلالان است البته از دولتی که برخی اعضاش و خانوادهاشون دلالن عجیب نیست فقط با چند راهکار ساده می شه بازارو کنترل کرد و تفاوت ارز رسمی و غیر رسمی صفر می شه و ارز کاغذی در کشور بی ارزش می شه اونموقع دیگه کسی دلیلی برای خریدن ارز کاغذی نداره و ارز از طریق سیستم بانکی ردو بدل می شه همون کاری که تقریبا همه کشورها انجام دادن
ناشناس۵۶۶۵۸۶۱۴:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۵
فقط کافیه بگردید ببینید وزرا مثل وزیر .. کجا سهم داره؟ ...جای خوبی هست
عدالت۵۶۶۵۹۰۱۴:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۵
مادرو آمادگی خود را برای مذاکره با آمریکا اعلام کرد.
ناشناس۵۶۶۶۴۴۱۴:۴۷:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۵
مشکل اینه که با تفکیک بازار ارز ثانویه و صرافیها و بازار آزاد، بازار آزاد که بخش کوچکی از بازار واقعی رو تشکیل میده و افراد برای سرمایه گذاری و سفته بازی به اون هجوم میارن داره عملا روی قیمت کالاها اثر میگذاره و این یعنی وجود فساد گسترده. من فکر نمیکنم بشه جلوی فساد گسترده رو گرفت و شاید بهترین راه حذف رانت و یکی کردن بازار ثانویه و بازار آزاد و بازار صرافیها باهمه. حتی بعد از یک مدت باید ارز کالاهای اساسی رو هم حذف کرد و به افراد نیازمند بصورت مستقیم کمک کرد با یارانه نقدی و غیرنقدی. یعنی فقط یک بازار ارز داشته باشیم و یا نهایتا دو بازار باشه، بازار رسمی و بازار سیاه نه اینکه مثل الان 4 تا بازار داشته باشیم.
ناشناس۵۶۶۶۹۳۱۵:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۵
باید مراجعه به دلال پر هزینه شود توصیه به دولت : بازار رو پر کنید دلار تقلبی هر کسی جرات نکنه برود سراغ دلال کنار خیابون
بورامینی۵۶۶۷۱۳۱۵:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۵
در جایی طی یک نظر که منعکس گردید از منظر یک شهروند از نمایندگان مردم ومسیولان در خواست نمودم با کمک ویاری یگدیگر برای حل مشکلات اقتصادی در حد وسع تلاش ومساعی بیشتری داشته باشند هرچند اصولا استیضاح وسوال از مسیولان از اختیارات نمایندگان می باشد و از انجا که تفاوت سلیقه ها سیاسی چه بساموجب شود این درخواست گمانه زنی ها وملامت هایی داشته را بدنبال داشته باشد که روا نباشد لازم میدانم برای اثر بخشی درخواست فوق در حد توان نظرات بیشتری را که ناشی از اموخته هاوشنیده ها می باشد مانند گذشته در زمینه مسایل گوناگون نوسانات ارز وبازار ها وصادرات وواردات درسایت محترم الف توصیه هایی داشته باشم
ناشناس۵۶۶۷۲۰۱۵:۲۶:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۵
1- تحریم 2- فساد 3- نارضایتیهای مختلف مردم 4- بی تدبیری
ناشناس۵۶۶۷۲۵۱۵:۲۸:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۵
ناکار آمد ترین دولت تاریخ .... این دولته یه موقعی روحانی به تمسخر میگفت در دولت قبل میپرسیدی قیمت ارز چقدره جواب میدادن الان یا الان....
بورامینی۵۶۶۷۳۹۱۵:۳۴:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۵
ادامه ..گفته وشنیده می شود که در هر کشوری ما در اقتصاد اتفاق مطلقا بد ومطلقا خوب نداریم همیشه هر فرصتی یک چالش وهر چالشی یک فرصت است در تاریخ اقتصاد خیلی دیده شده است که کشور ها دچار ومواجه با مشکلات اقتصادی می شوند ولی می شود از این مشکلات به شکل فرصت نیز استفاده نمود
بورامینی۵۶۶۷۶۶۱۵:۴۵:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۵
ادامه... بنا بر شنیده ها مدیریت ونظارت بر بازار ها وواردات وصادرات تولید وتوزیع کالا وخدمات وارز به هر میزان که نیاز واقعی بازار های تولید ومصرف را بیشتر بوشش دهد تا حد قابل توجهی می تواند از افول بیشتر ارزش اسکناس ونقدینگی ملی جلوگیری کند
استاد اقتصاد سیاسی۵۶۶۸۳۴۱۶:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۵
متاسفم. این راه حل نیست کلی گویی است. بیشتر مطالعه کنید تا ریشه های این بحران را پیدا کنید.
ناشناس۵۶۶۸۷۵۱۶:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۵
گرچه حفظ امنیت روانی مردم کاملا درسته اما اقتصاد با آرمان خواهی کار نداره با واقعیت ها کار داره اگر با علم اقتصاد صحبت میکنی تنها راه روابط گسترده با دنیا و سرمایه گذاری خارجی است پس لطفا ...
ناشناس۵۶۶۸۷۸۱۶:۴۵:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۵
راه کار فقط و فقط تعامل با دنیاست..یکطرفه نمی توان مسیر را طی کرد..
مسعود۵۶۷۰۰۱۱۹:۱۳:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۵
تعامل با ترامپ؟
ناشناس۵۶۶۸۷۹۱۶:۴۵:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۵
روحانی واقعا ....تویی که احمدی نژاد رو کوبیدی خودت بدتر شدی
ناشناس۵۶۶۹۶۳۱۸:۰۲:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۵
امروز بانک مرکزی دلال هایش را با دلار فرستاد تو بازار پس میتوانند قیمت را پایین بیاورند ولی نمیخوان
ناشناس۵۶۷۰۴۹۱۹:۳۸:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۵
بانک مرکزی دلار چاپ نمیکنه !! دلار الان دست پتروشیمی و بخش خصوصی شده هست
ناشناس۵۶۷۰۲۶۱۹:۳۲:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۵
تعمدی است خود دولت یار دوازدهم گرانی ،تحریم ،ناکارآمدی و...
ناشناس۵۶۷۰۸۳۲۰:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۵
التهاب حباب. جو روانی ناکارآمدی مدیران و.... همه چیز هست
م.ر۵۶۷۲۶۰۲۲:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۵
ازدولتی که درچنین روزهای پرالتهاب بازار وزیراقتصاد وکارندارد چه انتظاری دارید دوستان کمی فکرکنید درضمن آقای روحانی درجواب خبرنگاردرکنفرانس خبری درآمریکا گفتند مردم شرایط اقتصادی خوبی دارند
ناشناس۵۶۷۲۷۱۲۲:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۵
احساس نا امنی مردم باعث این مشکلات شده.باید فکر ریشه ای کرد.خانه از پایبست ویران است خواجه درنقش.....
ناشناس۵۶۷۲۹۷۲۳:۲۴:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۵
کارت بانک ارزی آن هم یورو تنها راه است
مختاری۵۶۷۴۱۵۰۱:۴۶:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۶
دولت باید واردات بدون انتقال ارز را هر چه سریعتر آزاد کند مردم خود بهتر بلدند که چگونه کالا وارد کنند و کمبود بازار را جبران کنند ولو با ارز آزاد 18هزار تومان. با این روش حداقل کمبود کالا نخواهیم داشت.
محسن۵۶۷۷۹۱۱۲:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۶
یک مرد پیدا بشه بیاد بگه.چند درصد از دولتیها و مجلسیها تو کار ارز و بازرگانی نیستن.برادر رییس جمهور و ایضا خود رییس جمهور از طریق اخوی که صرافی دارن.سیده فاطمه سادات حسینی فرزند گرامی صفدر حسینی که کل فامیل صرافن.وزیر صنعت که دستش تو واردات خودرو است.نصف تجهیزات پزشکی رو که وزیر بهداشت وارد میکنه.موندم چی بگم؟!!! منم که از بیکاری نشستم پشت سیستم اینها رو مینویسم.
محسن۵۶۸۶۰۷۰۱:۲۷:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۷
اگر من از کسی دزدی کنم مجازات میشم.حال اگر از 70 میلیون دزدی کنم به نظرتون چه مجازاتی میشم؟؟؟.ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی بزرگترین دزدی از جیب 70 میلیون ایرانی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  7. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  8. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  9. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  15. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  16. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین