شروع کابوس تل‌آویو؛ اس ۳۰۰ با تصمیم پوتین به سوریه می‌رود

گروه جهان الف،   3970704075 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سقوط هواپیمای روس در سوریه و کشته شدن ۱۵ نظامی روس سرآغاز تحول تازه ای بود که به وعده روسها برای تحویل اس ۳۰۰ به سوریه و کابوس تل آویو منجر شده است.

شروع کابوس تل‌آویو؛ اس ۳۰۰ با تصمیم پوتین به سوریه می‌رود

مهر نوشت: هواپیمای نظامی «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه شامگاه ۲۶ شهریور با شلیک موشک از سامانه روسی اس ۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه است، در غرب سوریه ساقط شد و تمام ۱۵ خدمه پروازی آن کشته شدند.

روسها پس از آن انگشت اتهام را به سوی تل آویو نشانه رفتند و پس از آن بود که مقامات رژیم صهیونیستی تقلا کردند اوضاع را به هر شکلی که شده سرو سامان دهند. در این ارتباط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پنجشنبه گذشته «عامیکام نورکین» فرمانده نیروی هوایی ارتش این رژیم را به روسیه فرستاد تا «مستندات» تل آویو را در خصوص این رویداد به مقامات مسکو ارائه کند و او بعد از دیدار با شماری از مقامات روس، جمعه گذشته به تل آویو بازگشت.

بر اساس اطلاعاتی که به رسانه ها درز پیدا کرده است؛ نشست فرمانده نیروی هوایی روسیه با همتای اسرائیلی اش که با خود نتایج تحقیقاتی را آورده بود که جنگنده های اسرائیلی را از سقوط هواپیمای روس تبرئه کند، با تنش بسیار و خشم روسها همراه بوده است؛ فرمانده نیروی هوایی به شدت خشمگین بوده به طوری که نشست ۲۱ دقیقه بیشتر به داراز نیانجامیده و همراه با مشاجره زیاد بوده است و ژنرال روس بدون اینکه با اسرائیلی‌ها خداحافظی کند سالن را ترک کرده و تهدید کرده است که هر جنگنده ای که به ساحل سوریه نزدیک شود فورا سرنگون خواهد شداما تقلای تل آویو کار ساز نشد و ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در یک نشست خبری در مسکو گفت کشورش نیروی هوایی اسرائیل و تصمیم‌گیرندگان آن را در ساقط شدن هواپیمای روسی «کاملا مقصر» می‌داند.

وی افزود: «بعد از فعال شدن پدافند سوریه در پی موج نخست حمله، جنگنده‌های اسرائیلی برای موج دوم حمله‌ور شدند و زمانی که ایلوشین روس در حال فرود بود، یکی از جنگنده‌های اسرائیلی آن را به سپری برای خود مبدل کرد در حالی که خلبان اسرائیلی می‌دانست که رادار سوریه ممکن است ایلوشین را هدف بگیرد».

پس از حادثه اما مقامات صهیونیست از جمله آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از خط و نشان کشیدن دست برنداشتند و از ادامه عملیات در سوریه سخن گفتند.

صهیونیستها با هر هدفی که دست به این کار زدند نمی دانستند که این اقدام چه تبعات سنگینی برای تل آویو به دنبال دارد. پس از این حادثه سقوط بود که روسها از عزم خود دادن سامانه اس ۳۰۰ به دمشق خبر دادند.

سر و صدای آمریکایی ها و اسرائیلی ها و پاسخ روسها

به دنبال اعلام تصمیم مسکو در زمینه اس ۳۰۰ سر و صدای آمریکایی ها و صهیونیستها بلند شد. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای مدعی شد که تحویل سامانه ضد موشکی اس ۳۰۰ به نظام سوریه «اقدامی خطرناک» است که باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد و اسرائیل به دفاع از امنیت و منافع خود ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تحویل سامانه اس-۳۰۰ به سوریه به تشدید تنش ها در این کشور منجر نمی شود بلکه باعث ثبات می شود. بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، سامانه اس-۳۰۰ برخلاف آنچه که آمریکا ادعا می کند و می گوید صادرات این سامانه تهدیدی برای امنیت واشنگتن است، یک سامانه دفاعی است.

مقامات وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کردند:دلایل شرکای روسیه که پیش از این خواستار تحویل ندادن سامانه اس-۳۰۰ به سوریه شده بودند، قانع کننده نبود و این حق هر کشوری است که از هم پیمانان و شرکای خود حمایت نظامی کند.

دیدگاه کارشناسان

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور عرب در این باره در رای الیوم نوشت: «هنگامی که قبلا اعلام کردیم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اهانت اسرائیلی ها که موجب سقوط یکی از هواپیماهای روسیه و کشته شدن ۱۵ نظامی روس شدند، با تهدید به سرنگونی هواپیماهای اسرائیلی به شکل مستقیم در اراضی سوریه یا از طریق تجهیز پدافند سوریه به سامانه اس ۳۰۰ واکنش نشان خواهد داد و سوریه برنده ترین در این بحران خواهد بود؛ بسیاری با دیده تردید نگاه کردند و برخی گفتند که پوتین به خاطر روابط قوی و حفظ آن با اسرائیل کاری انجام نخواهد داد.

وی آورده است: دوشنبه پوتین با بشار اسد همتای سوری خود تماس گرفت و به وی گفت که اس ۳۰۰ پیشرفته ظرف دو هفته به سوریه می دهد.خطرناکتر از آن هنگامی بود که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در نشستی خبری اعلام کرد که این موشکهای بسیار پیشرفته قادر به رهگیری هر هدف هوایی و سرنگونی آن در مسافت ۲۵۰ کیلومتری یعنی حریم هوایی لبنان که جنگنده های اسرائیلی بارها برای حملات خود به اهداف سوری و ایرانی در عمق سوریه از آن استفاده می کنند، است.

عطوان بیان کرد: شویگو همچنین تاکید کرد که کشور مراکز فرماندهی پدافند هوایی سوریه را به سیستمی مجهز می کند که فقط ارتش روسیه در اختیار دارد و شامل کنترل مرکزی است که همه هواپیماهای روسیه را مشخص خواهد کرد و علاوه بر آن روسیه هر جنگنده های که بخواهد سوریه را از دریای مدیترانه هدف قرار دهد در سیستم های ارتباطی اش پارازیت و اختلال ایجاد می کند.

وی می نویسد: پوتین عذرخواهی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر سقوط هواپیمای روسی و تسلیت وی به مناسبت کشته شدن ۱۵ نظامی روس را نپذیرفت و واکنش کوبنده و عملی به زورگویی اسرائیل نشان داد  و آن تحویل موشک هایی که عربده کشی اسرائیل در حریم هوایی سوریه و لبنان را پایان می دهد و این تحول غیرمنتظره ای است که احدی انتظار آن را نداشت.

عطوان نوشت: پوتین خیلی با اسرائیلی ها راه آمد و با درخواست های آنها برای عدم تحویل اس ۳۰۰ همراهی کرد و این با وجود آن بود که طرفین روسی و سوری قرارداد اس ۳۰۰ را امضا کرده بودند. آیا لیبرمن که طی روزهای گذشته از وی موضع گیری نداشتیم و چندی قبل اعلام کرده بود که در صورت تحویل اس ۳۰۰ به سوریه آنرا هدف قرار می دهد هنوز هم سروعده خود باقی است و پس از دوهفته ای که طبق گفته پوتین این سامانه به سوریه تحویل داده می شود جنگنده های ارتش اسرائیل را برای نابودی آن اعزام می کند؟

وی می افزاید: فکر نمی کنیم که نه لیبرمن و نه نتانیاهو قادر به رویارویی با روسیه باشند دیگر زمانی که جنگنده های اسرائیلی حریم هوایی سوریه را هدف قرار می دادند و سالم باز می گشتند سپری شده است. پوتین دروغ نمی گوید و اهل حرف نیست و عمل می کند و از دروغ و خدعه و زورگویی اسرائیلی ها صبرش به سر آمده است».

«سرگئی سودکوف» استاد علوم نظامی آکادمی روسیه به اسپوتنیک گفت: « هفت سامانه اس ۳۰۰ به طور کامل حریم هوایی سوریه را پوشش خواهد داد اما سه تا چهار سامانه نیز مناطق گسترده ای را اراضی سوریه تحت پوشش قرار خواهد داد».

هدیه طلایی به دمشق و پایان دوره حملات بزن و فرار کن صهیونیستها

به هر حال قدر مسلم آن است که سقوط هواپیمای روسی در سوریه و به دنبال آن بحران میان تل آویو و مسکو به مثابه هدیه ای طلایی بود که اسرائیل به دمشق داد و همانگونه که این تحلیلگر عرب اعلام کرد دیگر زمان حملات اسرائیل به سوریه به پایان رسیده است.

اسرائیلی ها از زمانی که جنگنده آنها از سوی پدافند سوریه هدف قرار گرفت دیگر جرات ورود به حریم هوایی سوریه را نیافتند و معمولا از حریم هوایی لبنان و با شلیک موشک از جنگنده های خود به اهدافی در سوریه حمله می کردند که با توجه به تغییر قواعد درگیری یعنی تحویل احتمالی اس ۳۰۰ به دمشق و نیز ارسال تجهیزات نظامی و تقویت تجهیزات نظامی اخلال در کار رادارها و سیستم های ارتباطی و هدایتی هواپیماهایی که قصد حمله به سوریه را دارند و اهداف واقعی در ساحل سوریه در دریای مدیترانه را پوشش می دهند از این پس دیگر از حریم هوایی لبنان و دریای مدیترانه هم نمی توانند دست به حمله بزنند.

سامانه اس ۳۰۰ مراکز موجود در ساحل سوریه و نیز مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی و نیز با اردن و عراق و لبنان را پوشش می دهد و از سامانه های دفاعی موجود در سوریه فعالترند و از همین رو است که شاهد نگرانی شدید اسرائیلی ها هستیم زیرا توان رهگیری اهدافی تا ۳۰۰ کیلومتر را داراست. به عبارت دیگر می توان گفت که کابوس اسرائیل در راه است.

می توان گفت که در صورتی که اس ۳۰۰ از سوی روسها در سوریه مستقر شود نوعی بازدارندگی ایجاد خواهد شد و از آن ضد تجاوزات اسرائیل و هر تجاوز دیگری به سوریه استفاده خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین