فشارهای اقتصادی، دولت بی انگیزه و رسالت نخبگان در قبال مردم

گروه سیاسی الف،   3970621196 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که دولت دوازدهم از تحرک و کارآمدی لازم برخوردار نیست و دولت آمریکا نیز جنگ اقتصادی و رسانه ای شدیدی علیه ایران آغاز نموده وظیفه نخبگان جامعه است که با انتقادات سازنده و ترغیب دولت به تحرک بیشتر زمینه مدیریت و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورند.

فشارهای اقتصادی، دولت بی انگیزه و رسالت نخبگان در قبال مردم

به گزارش الف، در حالی که از چند ماه پیش بحث لزوم تغییر برخی اعضای تیم اقتصادی دولت توسط جریانات سیاسی مختلف به دولت متذکر می شد و خود روحانی، معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور نیز به این امر اذعان داشتند اما تا کنون اتفاق ویژه ای در این زمینه رخ نداده است. صرفاً ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل از اتمام دوره فعالیتش از این منصب کنار رفت و عبدالناصر همتی جایگزین وی شد. علی ربیعی و مسعود کرباسیان دو وزیر کار و اقتصاد نیز توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برکنار شدند تا این دو وزارتخانه بسیار مهم با سرپرست اداره شوند. اما برخلاف انتظارها تغییر جدی در تیم اقتصای دولت برخلاف توصیه تمام منتقدان و حتی طرفداران دولت صورت نگرفته است.

در دولت دوازدهم حلقه اول تصمیم گیری درباره مسائل اقتصادی افرادی چون نهاوندیان، مسعود نیلی و نوبخت هستند که البته با توجه به فضای موجود بعید است دولت راساً اقدام به تغییر این افراد در راستای ایجاد تحرک و کارآمدی کند.

 بالطبع ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع تغییر وزراء نیز اگر چه در برخی جنبه ها می تواند اثرات مثبتی مانند کنار گذاشتن وزرای ضعیف داشته باشد اما همزمان می تواند تاثیرات منفی مانند بهم خوردن تعامل مناسب دولت و مجلس، اداره وزارتخانه ها با سرپرست، القای عدم هماهنگی بین قوا به جامعه و افزایش ناامیدی و ... را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر بعد از خروج ترامپ از برجام، موج بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شده است. در مرحله اول در اواسط مردادماه تحریم های مرتبط با خرید‌ و‌ فروش طلا و سایر فلزها، خودروسازی، خرید‌ و‌ فروش و تامین قطعات هواپیما و ... اعمال شد. قرار است دولت آمریکا در اواسط آبان ماه نیز تحریم های مربوط به حوزه های نفتی و بانکی را بازگرداند. بدون شک مرحله دوم تحریم ها بدلیل وابستگی ایران به نفت و اقتصاد تک محصولی اثرات عمیق تری بر جای خواهد گذاشت. هدف آمریکا از راه اندازی جنگ اقتصادی و رسانه ای جدید در راستای اجبار سیاستمداران به مذاکره برای نرمال سازی رفتار سیاست خارجی آن در چارچوب ارزش های غربی است. دولتمردان آمریکا در صورت نرفتن ایران پای میز مذاکره، بدنبال فروپاشی اقتصادی- اجتماعی، ایجاد تنش بین مقامات و تغییر نظام سیاسی می باشند.

ماموریت اصلی ترغیب، تطمیع و تهدید کشورها به رعایت تحریم ها نیز برعهده وزارت خزانه داری آمریکا گذاشته شده که در این بین وزارتخانه های دیگر مانند وزارت خارجه که در آن گروه اقدام علیه ایران تحت نظر برایان هوک بوجود آمده، کمک کننده خواهند بود.

با توجه به این شرایط باید گفت تقارن عدم تحرک و کارآمدی دولت و تلاش آمریکا برای تحت فشار قرار دادن مردم از طریق افزایش تحریم ها برای وادار کردن جمهوری اسلامی به دست کشیدن از مولفه های اقتدار خود می تواند ایران را با بحران هایی روبه رو سازد. اگر چه در حال حاضر مسئله جدی ایران را تهدید نمی کند اما دشمنان نظام جمهوری اسلامی در پی راه اندازی جنگ اقتصادی و رسانه ای و ایجاد بحران در کشور هستند تا از این رهگذر به اهداف خود دست پیدا کنند.

 به همین دلیل بود که چند روز قبل محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در جنگ اقتصادی نیز مثل نبرد نظامی، بازار آزاد کارکرد خود را از دست می‌دهد. اقتصاد جز با نظم جایگزین و خواص شرایط غیرعادی قابل مدیریت نیست... مشاوره کارشناسانی هم که دانش کلاسیک شرایط عادی را دارند، موثر نیست زیرا خود آنها در چنین شرایطی باید فن مدیریت بحران بیاموزند. مشورت کارشناسانی مفید است که تکنیک‌های مقابله با جنگ اقتصادی و اداره اقتصاد در بحران را می‌شناسند. تا دیر نشده است از این افراد استفاده شود.

بنابراین در شرایطی که مختصات آن گفته شد وظیفه نخبگانی که در قدرت نیستند نیز سنگین و خطیر است؛ چرا که از گروه های مرجع فکری که دارای قدرت نفوذ بر دولت و جامعه هستند  انتظار می رود پیشنهادات و کمک های خود را به دولت ارائه دهند. بالطبع این وظیفه دولت است که پذیرای این پیشنهادات باشد و احیاناً اگر به توصیه های آن ها توجهی نشد باید به صورت شفاف این مسائل با رسانه های و مردم در میان گذاشته شود تا از فشار افکار عمومی برای مجاب دولت به بهره گیری از آن ها استفاده شود.

در این راستا یکی از اقدامات ارزشمند نخبگان، نامه 38 اقتصاددان به رئیس جمهور بود که در آن ضمن تبیین شرایط اقتصادی کشور، 20 راه حل عملی نیز برای برون رفت از این وضعیت پیشنهاد شده بود. نامه ای که مورد تائید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. رهبر انقلاب در تاریخ 22/5/97 و در جمع هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در این باره فرمودند: اخیراً هم عده ای کارشناس اقتصادی که با دولت هم مخالفتی ندارند و برخی هم صاحب نام هستند، نامه ای دلسوزانه به رئیس جمهور محترم نوشته اند و ضمن برشمردن مشکلات ساختاری و موجود اقتصادی، راه حل ها را هم ارائه کرده اند که این راه حلها اکثراً صحیح بودند.

اگر چه از دولت این انتظار می رفت در بالاترین سطح پذیرای نظرات این اقتصاددانان باشد و با آنها جلساتی گذاشته شود تا آنها بهتر بتوانند پیشنهادات خود را تبیین کنند اما متاسفانه چنین اقدامی صورت نگرفت. اما این مسائل نباید موجب ناامیدی نخبگان شود چرا که آنها وظیفه دارند به عنوان گروه مرجع که وظیفه روشنگری و کمک به کاهش مشکلات جامعه را دارند از بازگویی ضعف های دولت کوتاه نیایند و خوشبختانه این اقتصاددانان عنوان کرده اند با وجود عدم توجه لازم، قرار است نامه دوم نیز خطاب به رئیس دولت در آینده ای نزدیک منتشر شود.

در این بین ضرورت دارد نخبگان دیگر نیز به میدان آیند تا با ارشاد دولت، دولتمردان در مسیر تحرک و کارآمدی قرار گیرند. وظیفه رسانه ها نیز کمک به نخبگان در راستای تبیین گفته های آن ها و اجبار دولت به پذیرش و عملیاتی کردن این راه حل ها است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۶۵۰۸۱۲:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
سیاسی بازی های داخلی فشار خارجی رو افزایش داده
ناشناس۵۴۶۹۳۷۱۹:۰۰:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
ایا یعنی خود ریس جمهور به این نتیجه نرسیده است که با عزت و شوکت کناره گیری نماید و اداره کشور را پس از انتخابات زودرس به شخص دیگری واگذار کند گاهی چه زود دیر میشود
ناشناس۵۴۷۰۸۶۲۲:۳۲:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
حتما دار و دسته شما باید بیان ؟
ناشناس۵۴۷۱۶۷۰۰:۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۳
شما وکیل روحانی هستی؟ شاید خودش خواست استعفا بده
ناشناس۵۴۹۰۱۶۱۳:۰۷:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۴
دلتون خوشه ها بابا همش بازیه ... چپ و راست چیه پول از جیب ما داره میره
علی۵۴۷۵۴۸۱۱:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
بالا بردن قیمت دلار کار خود دولت بوده و عمدا برای جلوگیری از خروج ارز و کنترل بازار انجام داده است .
ناشناس۵۴۷۸۳۰۱۵:۳۷:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۳
نجات بانک ها و کسری بودجه دولت و جلوی ورشکسته شدن دو خودرو ساز
ناشناس۵۴۸۰۰۵۱۹:۰۲:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
چرا تا قبل تحریم این داستان ها نبود ؟ حتما زمان احمدی نژاد هم دلار برا همین گرون شد نه ؟
ناشناس۵۴۶۵۱۲۱۲:۴۳:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دلواپس ها دنبال انتقام گیری سباسی در شرایط تحریم هستن ...
ناشناس۵۴۶۷۶۵۱۵:۵۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دلواپسها ، دلواپس اعتماد به آمریکا و خیانت آمریکا در برجام و شوکت اقتصادی حاصل از آن بودند. که الآن معلوم شده دلواپسی های آنها بجا بود و ما اشتباه می کردیم. در ضمن ، الآن دلار 15 هزار تومانه و با این حرفهای بیان شده نمیشه دیگران را فریب داد و از پاسخگویی فرار کرد.
ناشناس۵۴۶۹۰۲۱۸:۳۳:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
در شرایط تحریم پول ترکیه و روسیه هم سقوط کرده پس کاهش ارزش پول ایران ربطی به مدیریت اقتصادی ندارد
ایرانی۵۴۶۹۹۹۲۰:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
الان روپیه و کرون هم سقوط کرده ارزش دلار در سطح جهان تقویت شده
ناشناس۵۴۷۰۲۸۲۰:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
برای مقاصد سیاسی اطلاعات غلط ندهید. عراق 10 ساله در جنگه همینطور افغانستان ، سوریه علاوه بر اینکه 6 ساله در جنگه تحریم هم هست ، ولی ارزش پول اینها بیشتر از ایرانه ، چون رئیس بانک مرکزی شون پس از تخلفات فراوان از رئیس جمهور حکم جدید نمی گیره
ناشناس۵۴۷۱۹۲۰۰:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۳
بانک های عراق الان به سوئیف متصل هستند و مشکلی برای دریافت دلار ندارند . شما اطلاعات غلط ندهید ربطی به جنگ نداره
ناشناس۵۴۷۲۳۸۰۱:۳۰:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۳
افغانستان و عراق الان به سوئیف متصل هستن و تحریم دلاری نیستن
ناشناس۵۴۷۲۴۱۰۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
برای تحریم از مثال ونزوئلا و ترکیه کره شمالی و ترکیه استفاده کنید عراق و افغانستان تحریم نیستن . جنگ چه ربطی به تحریم داره ؟
ناشناس۵۴۸۲۲۰۲۳:۱۱:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۳
این کشورهایی که گفتید به سوئیفت وصل هستن ما الان از طریق چندین کشور تحریم هستیم تحریم هم هزینه دارد که به صورت 4 برابر شدن کالا خودش رونشون میده و هزینه رو در واقع مردم دارن پرداخت می کنند شما دوستان هم اصرار داشتید و داارید روی اینکه قطعنامه ها کاغذ پاره است و...مذاکره ای هم که روحانی کرد برای باز کردن تحریمهایی بود که قبل 92 صورت گرفته بود همان زمانی که شعار انقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود میدادید کشور با تعارف و شوخی نمیشه اداره کرد
ناشناس۵۴۷۱۱۶۲۳:۱۲:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
درصد سقوط آنها را نگاه کن مال ما را نگاه کن اصلا مال ما مشخص هست توسط مسولان خودی بصورت غیر واقعی ریال اینگونه شده
ناشناس۵۴۷۷۰۱۱۳:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
چون ترکیه و روسیه هنوز تحریم سوئیف نشدن
ناشناس۵۴۶۹۱۹۱۸:۴۲:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
شما هیچ راه حلی برای تحریم ها ندارید فقط شعار می دهید همین
ناشناس۵۴۷۰۳۸۲۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
چرا راه حل وجود دارد آنهم باب دل غربگرایان. تمام موشکها را با کارخانه هاش تحویل آمریکا بدهیم. ارتش و سپاه را هم منحل کنیم . یک قرارداد نظامی هم با عربستان امضاء کنیم که هر وقت کسی به ایران حمله کرد و یا اینکه امثال داعش در داخل برایمان مشکل درست کرد از عربستان خواهش کنیم که لطف کرده دشمن را از ما دور کند. و امنیت را برای خانوادمان فراهم کند.
ناشناس۵۴۷۲۸۹۰۳:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
مگه کشورهای مطرح دنیا که با همه رابطه اقتصادی و تجاری و علمی دارند و تحریم هم نیستند این کارهایی را که شما میفرمایید را انجام داده اند؟ بس کنید با این طرز فکر مملکت را به فلاکت میاندازید.
ناشناس۵۴۶۹۳۴۱۸:۵۸:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اره شما بودید که به تحریم ها می گفتید کاغذ پاره نه ؟ بی اثر نه ؟
ناشناس۵۴۹۰۳۷۱۳:۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۴
بسه بچه بازی
ناشناس۵۴۶۹۸۵۱۹:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
قبلا هم با تحریم ها دلار 4 برابر شد پس توهم نزنید توطئه ای در کار نیست
ناشناس۵۴۷۳۲۷۰۷:۰۷:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۳
4 برابر شد ولی بعد از تحریم و نه قبل تحریم. 4 برابر شد ولی نه با تحریم آمریکا بلکه با تحریم بانک مرکزی توسط اتحادیه اروپا که طراحش انگلیس بود. 4 برابر شد ولی رشد اقتصادی داشتیم نه رکود. 4 برابر شد بخاطر صدها دلیل که نمی خوام بگم چون الف اجازه نمیده
ناشناس۵۴۷۷۱۱۱۳:۵۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۳
زمان احمدی نژاد رشد اقتصادی منفی بود عموجون
ناشناس۵۴۸۲۲۳۲۳:۱۳:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۳
دوست عزی زمات احمدی نژاد مقدار زیادی نفت 140 دلاری فروخته شده بود این دولت تازه دو سال از تحریم خارج شده بود دلاری نداشت و نداره منصف باید بود تحریم اثر داره
ناشناس۵۴۶۷۸۴۱۶:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دلواپس کجا بود ؟ مردم فریبی تا کی ؟!!! الآن تمام پستهای اقتصادی دولت در دست اصلاح طلبان هست. و آنها در حال اجرای فجایع اقتصادی برنامه ریزی شده هستن . بدون اینکه به بلایی که سر مردم میآرن فکر کنند.
ناشناس۵۴۶۹۱۵۱۸:۳۹:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
راه حل خود برای رفع تحریم ها بفرمایید . راه تکراری کره شمالی ؟
ناشناس۵۴۷۰۵۹۲۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
راه حل تکراری شما هم لیبی و برجام نشان داد راه حل هر چه باشد مطمناً در اعتماد به آمریکا نیست. راه حل اینه که به جای آمریکا به توانمندیهای داخلی و جوانان خودمان اعتماد کنیم راه حل اینه که ر ئیس سابق بانک مرکزی پس از کلی خرابکاری حکم جدید از رئیس جمهور نگیره راه حل اینه که رئیس جمهور و معاون اولش از برادران متخلف خودشون حمایت نکنند راه حل اینه که وقتی اساتید اقتصاد دانشگاهها به رئیس جمهور نامه میدن به توصیه هاشون توجه کنه راه حل اینه که مختلسین و نجومی بگیران و متخلفان اقتصادی توسط دولت حمایت نشن. راه حل اینه که مسئولیتهای کلیدی بر اساس وابستگیهای فامیلی توزیع نشه راه حل اینه که به جای وزرای میلیاردی و ناکارآمد ، وزرای مردمی و کارآمد انتخاب شود راه حل اینه که وزرایی انتخاب شوند که قابلیت و توانمندی بهره گیری از سرمایه های فراوان داخلی را داشته باشند. راه حل اینه که مسئولین اجرائی و وزرا از کسانی باشند که منافع خودشان را به منافع مردم ترجیه ندهند و..........
ناشناس۵۴۷۳۰۱۰۵:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
این راه حل ها که زمان احمدی نژادتون امتحان پس دادند راه حل جدید بگو
ناشناس۵۴۹۰۱۹۱۳:۰۸:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۴
آدم درست جای درست
ناشناس۵۴۶۹۵۰۱۹:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
حتما زمان احمدی نژاد که دلار 4 برابر شد دست اصلاح طلب ها تو کار بوده نه ؟ ...
ناشناس۵۴۶۹۵۲۱۹:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اره اون موقوع احمدی نژاد دلار 4 برابر کرد برنامه ریزی شده بود !! دروغ نگویید
ناشناس۵۴۷۰۸۵۲۲:۲۸:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
احمدی نژاد دلار رو 1000 تحویل گرفت و 3000 تحویل روحانی داد یعنی برابر اونهم بعد 8 سال اما اقای روحانی دلار رو 3000 تحویل گرفت الان نزدیک شده به 15000 اونهم تازه بعد 5 سال!
ناشناس۵۴۷۱۶۹۰۰:۱۳:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
دلار در زمان احمدی نژاد تا 4000 تومن رفت بعد از پیروزی روحانی تا 3000 سقوط کرد
ناشناس۵۴۷۲۶۷۰۲:۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
در این شرایط، محمود احمدی‌نژاد پس از انتخابات دولت یازدهم و در خردادماه 1392، قرار بود دولت دهم را با نرخ دلار 3579 تومان به حسن روحانی تحویل دهد؛ امری که نشان از رشد 298.5 درصدی نرخ دلار طی 8 سال داشت.
ناشناس۵۴۶۵۱۴۱۲:۴۴:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بهتره مجلس طرح عدم کفایت رئیس جمهور رو دنبال کنه.
علی 671۵۴۶۵۳۲۱۲:۵۱:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نامه اقتصاد دان ها و نامه مجلس و نامه قالیباف و همه ی نامه ها یکی یکی پاره شده و در سطل زباله قرار گرفتند .ناراحت نباشید .نوبخت و نهاوندیان و رئیس جمهور خودشان اقتصاد دان هستند و مملکت را به ...می کشند .همانطور که تا به حال چنین شده .من بعد نیز چنان خواهد بود .
ناشناس۵۴۶۹۱۶۱۸:۴۰:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
هر کس فکر کنه بدون رفع تحریم ها مشکل مملکت حل میشه سخت در اشتباه
ناشناس۵۴۷۰۶۱۲۱:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نه که با برجام همه مشکلات حل شد
ناشناس۵۴۷۲۴۵۰۱:۳۴:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۳
با برجام اقتصاد 4 سال در ارامش بود
ناشناس۵۵۰۲۴۸۰۸:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
والا تورم داشتیم یادتون رفته انگار
ناشناس۵۴۷۲۹۲۰۴:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
قطعا اگر مخالفتهای داخلی و کارشکنیهانبود برجام شکسته نمیشد و اقتصاد کشور به این وضع خطرناک نمیرسید
ناشناس۵۴۷۰۶۷۲۱:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اتفاقاً این دولت هم با همین شعار تو خالی از مردم رای گرفت . آحرش هم شد سلطان سکه و دلار 15 هزار تومنی
ناشناس۵۴۶۵۴۸۱۳:۰۰:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
چرا دولت و اصلاح طلبان بی خیال اند؟ چون خیالشان راحت است که نیازی به کار شبانه روزی نیست، براوردشون این است که در انتخابات با گفتمان « بزن و برقص»،میتوان با اشاره ای سلبریتی ها رو به خط کنند و اونها هم مردم رو بیارن پای « تکرار».. به همین دلیل است که حامی هنجارشکنی سلبریتی ها تو تیاتر هستند ... بزنید و برقصید ، ما حامی شما هستیم ، در عوض سربزنگاه پای کار باشید!
ناشناس۵۴۶۷۳۷۱۵:۲۹:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اصلاح طلب ها .. تمام تلاش خود را برای کاهش تحریم ها انجام داده اند . خروج ترامپ دیوانه از برجام ربطی به اصلاح طلب ها نداره
ناشناس۵۴۶۹۱۲۱۸:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اصلا کلا هیچی به اصلاح طلبان ربطی نداره. مقصر ملته
ناشناس۵۴۶۹۳۸۱۹:۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بله خصوصا اونهای که دلار خریدن و درصف کیلومتری دلار بودن به اقصاد مملکت ضربه زدن
ناشناس۵۴۷۰۷۵۲۲:۱۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اونها هم به روحانی رای دادند .
ناشناس۵۴۶۹۵۹۱۹:۱۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بله مردمی که دلار خریدن به اقتصاد ملی ضربه زدن . سکه میخریدن اونقدر به اقتصاد ضربه نمیخورد
ناشناس۵۵۰۲۴۹۰۸:۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
دلار سکه پراید پوشک و... فرق نداره نخریمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
ناشناس۵۴۶۹۴۹۱۹:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بله هیچ عاقلی به یک دیوانه اعتماد نمی کند , ولی این اصلاح طلبها بودند که اعتقاد به معامله و اعتماد به آمریکا داشتند.
ناشناس۵۴۷۲۹۴۰۴:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۳
آیا شما در یک معامله زیر میز میزنید؟ بعد میگید به طرف اعتماد ندارم؟
ناشناس۵۴۶۹۸۸۱۹:۵۲:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اقایانی که شعار میدهند و پرچم اتش میزنند پاسخگو باشن
ناشناس۵۴۶۵۴۹۱۳:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
متاسفانه هیچ اراده ای در مسئولین ... برای حل ریشه ای مسائل دیده نمی شود ..
ناشناس۵۴۶۵۵۲۱۳:۰۳:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
هر دولتی اومده اخرش گرانی و ...برای ما مردم بوده کلا فرقی نمیکنه که رئیس جمهور کی باشه یک کشوری با این همه ثروت این همه جوان بیکار داره و خرید یک کیلو گوشت هم در حد حماسه شده
هموطن۵۴۶۵۶۱۱۳:۰۸:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
هفته پیش همین موقع ماهی قزل الا کیلویی 13000تومان بود امروز شده 20000تومان ! در برخی از کالا دشمنان ما را تحریم کرده اند در برخی از کالاها هم مسئولین کشور به دلیل نداشتن تدبیر .
ناشناس۵۴۶۵۶۶۱۳:۱۲:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
رئیس دولتی که اظهار می‌دارد وزرایش بهترینند لطفا به عملکرد وزیر راه و شهرسازی چه وقتی که در دهه 70 وزیر بود و چه طی این 5 سال اخیر که با رکودی که در مسکن و ساخت‌و‌ساز ایجاد کرد و هزاران نفر را بیکار و باعث رشد نجومی قیمت مسکن شد، بنگرند و حوادث ریلی، جاده‌ای، هوایی و... را ملاحظه کنند و بعد به قضاوت بنشینند. اگر امثال ایشان بهترین هستند وای به حال بدترین‌ها.
ناشناس۵۴۶۵۶۸۱۳:۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
در این دولت یک عده توان و دستاوردهای هسته‌ای را در برجام از بین بردند. تحریم‌ها هم بیشتر شد. این خلاصه عملکرد پنج‌ساله این دولت است.
ناشناس۵۴۶۷۳۸۱۵:۳۰:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
36 میلیارد دلار هزینه برای هسته ای و تحریم های هسته ای جز زیان برای مردم چه داشته ؟ هسته ای برای مردم نون اب نمیشه
ناشناس۵۴۶۹۵۶۱۹:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نه که از بین بردن تاسیسات هسته ای و برجام نون و آب شد!!!!!
ناشناس۵۴۷۰۱۷۲۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
فعلا که همون نون رو باید با برق و گاز تولید کنند که امسال از ندونم کاری دولت در تعطیل هسته ای کمبود برق داشتیم. ضمنا معاون وزیر نیرو گفته سال بعد قطعی بیشترم میشه. اینم نتیجه تعطیلی هسته ای
ناشناس۵۴۷۳۳۱۰۷:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
دکتر مگه برق فقط با هسته ای تولید میشه.می خوای کامنت در توجیه این همه بدبختی اقلا یه خورده فکر کن بعد بنویس
ناشناس۵۴۷۷۹۱۱۵:۰۵:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۳
واقعا فکر میکنی تاالان داشتیم از هسته ای برق تولید میکردیم؟؟
ناشناس۵۴۶۵۷۰۱۳:۱۲:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
حرکت اخلالگران بازار ارز و سکه عمل براندازانه است. دولتی که می‌گفت ارز 4200 به همه درخواست‌کنندگان واردات و مسافران می‌رسد حالا فقط به تماشا نشسته که ارز به قریب 15 هزار تومان رسیده است و متاسفانه گویا خود را به خواب زده است. آیا دستگاههای نظارتی مسئولیتی در این قضایا ندارند؟
ناشناس۵۴۶۵۷۳۱۳:۱۳:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
ناتوانی و ناکارآمدی دولت به جایی رسیده که فلان مسئول دولتی مصاحبه کرده و می‌گوید خودروسازان اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهند. آنچه مردم می‌دانند این است که دست دولتی‌ها با این شرکت‌های دولتی در یک کاسه است.
ناشناس۵۴۶۵۷۶۱۳:۱۳:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اعتماد عمومی، بزرگ‌ترین سرمایه نظام است. اگر می‌خواهید این سرمایه حفظ شود، باید دانه‌درشت‌هایی چون ح.ف و م....ها محاکمه و مجازات شوند نه اینکه در جلسات رسمی برصدر بنشینند و دانشگاه را برایشان قرق کنند.
ناشناس۵۴۶۵۷۷۱۳:۱۳:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دولت حقوق ما بازنشستگان را با ریال پرداخت می‌کند ولی خرید که می‌کنیم کالاها با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. با این وضع برای همیشه باید زیرخط فقر دست و پا بزنیم تا لحظه مرگمان برسد.
ناشناس۵۴۶۵۷۹۱۳:۱۴:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اداره ارشاد شهرستان سراب اقدام به برگزاری تورهای مختلط برای جوانان می‌کند، تصاویر این اردوها نشان می‌دهد که معیارهای اخلاقی نادیده گرفته شده است. تداوم چنین تورهایی که مستقیم باور جوانان را نشانه گرفته است نشان از تعمدی بودن چنین اقدامات ضدفرهنگی است.
ناشناس۵۴۶۸۶۵۱۷:۳۸:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بفرمایید چه کار کنیم
ناشناس۵۴۶۵۸۳۱۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
رئیس‌جمهور در مجلس بیان کردند که دولت چیزی را گران نکرده ولی قبض برق ما به 250 هزار تومان و آب ما به 50 هزار تومان افزایش یافته است، یعنی رشد پنج‌برابری هنوز قبض گازمان صادر نشده تا رشد آن را هم بنویسم! یعنی یک کارمند بازنشسته با حداقل حقوق، باید 30-40 درصد حقوقش را فقط برای قبوض کنار بگذارد.
ناشناس۵۴۶۶۰۱۱۳:۲۷:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نخبگان را که پر دادید به دامن دشمن
ناشناس۵۴۶۷۶۹۱۵:۵۸:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
حوب عزیزجان ! صنعت هسته ای را تعطیل کردند تا نخبگان بروند. واقعاً انتظار دیگه ای داشتی؟!!!
پرتو۵۴۶۹۴۴۱۹:۰۵:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
همه نخبگان که دانشمند هسته ای نبودن .
ناشناس۵۴۷۰۰۰۲۰:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
مگه فقط نخبه ی هسته ای داریم?
ناشناس۵۴۶۶۰۷۱۳:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نخبگان در این مدیریت جایی ندارند. آمار مهاجرت نخبگان خود گویای این موضوع هست.
فروغ۵۴۶۹۴۸۱۹:۰۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
نخبگان در هیچ دوره ای امکان رشد نداشتن.
هوشیار۵۴۶۶۴۰۱۳:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
آقای روحانی اگه نمیتونی و انگیزه نداری نمیگم برو حداقل افراد با انگیزه مثل سعید جلیلی رو به میدون بیار . امروز باید رفت سراغ این افراد که با یک پا سریع تر از شما برای حل مشکلات میدوند
ناشناس۵۴۶۶۵۵۱۴:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اقا زاده ها ، نجومی بگیرها ، ........ اماده جانفشانی برای دولت هستند .
ناشناس۵۴۶۷۰۰۱۴:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دکتر راغفر : دولت روحانی یک دولت رانتی است . از دولت رانتی چه انتظاری دارید ؟
ناشناس۵۴۶۷۰۴۱۴:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
البته فکر کنم بیشتر خیانته تا بی انگیزگی
ناشناس۵۴۶۷۲۱۱۵:۱۲:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دولَت‌ِ فَشَل _________ اینا فقط برای خودشون کار میکنن. مثل کسانی که ...
ناشناس۵۴۶۷۷۲۱۶:۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
با این سبک که آقای روحانی رانندگی میکنه آیا مسئولین و دلسوزان و رصدکنندگان نظام اسلامی می توانند بگویند در سال 1400که پایان کار اوست وضع نظام اسلامی و مردمش چگونه خواهد بود متدینین با نگرانی روز را شب میکنند
ناشناس۵۴۶۷۸۰۱۶:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
چرا همه فکر می کنند دولت بی انگیزه است ، شاید واقعا فرمان از دست همه خارج شده ، شاید فساد گسترده بالاخره سیستم اداری کشور را فلج کرده ، شاید امروز ونزوئلا آینده حتمی ما باشد ، یا شاید هم کسانی که طی چند دهه گذشته ذره ذره وضع ما را به اینجا رسانده اند باید سکوت کنند
ناشناس۵۴۶۸۰۲۱۶:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
واقعیت اینه که اگر دولت چند ماه پیش در مورد ارز هیچ تصمیم جدیدی نمیگرفت قیمت دلار هم پایین تر بود و هم نوسان کمتری داشت. در واقع بسیاری از مشکلات در کشور ما به خاطر دخالت بیش از اندازه دولت در کارهاست و بسیاری از مشکلات فقط با حذف یا کاهش فعالیت برخی نهادها و همینطور حذف برخی قوانین حل میشه.
ناشناس۵۴۶۸۰۶۱۶:۳۹:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
همه نخبه های واقعی مهاجرت کردن فقط تعداد کمی باقی ماندن که در قدرت جایی ندارند
استاد اقتصاد سیاسی مقیم خارج۵۴۶۹۳۶۱۸:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دولت جزیی از نظام است و سیاست های نظام را اجرا می کند.برای برون رفت از این موقعیت نظام باید در برنامه های اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی تجدید نظر کند که بعید است. نگاهی به کامنت ها نشان می دهد که اکثرا احساسی اظهار نظر می کنند و فکر می کنند دولت تمام قدرت تصمیم گیری را در دست دارد. ...
ناشناس۵۴۷۲۳۲۰۱:۲۵:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
نه دادش . چون شما خارج از کشوری از واقعیت خبر نداری ، به نظر میاد رنگ و بوی ایرانی بودنت را هم فراموش کردی ؛ چون فکر می کنی به خاطر 4 روز نشست و برخاست با فرنگی جماعت می تونی مردم کشور را احساسی خطاب کنی . نه عموجون ! این مردم داخل کشور هستن که مشکلات را تحمل می کنند. بهتر از شما مسائل را می فهمند . اصلاً هم احساسی نظر نمی دهند
رضا۵۵۰۶۹۱۱۲:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
جواب احساسی نه علمی.من به خاطر شغلم از وضعیت حتی دهات ایلام وسیستان نیز اگاهی کامل دارم و با انها نیز زندگی کرده ام.
ناشناس۵۴۶۸۷۲۱۷:۵۲:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
وقتی جیب یک عده ای با این تیم اقتصادی پر می شود لاجرم عوض کردن آنها لزومی ندارد. همانها که از این تیم حمایت می کنند صاحب بخش عظیمی از ثروت و دارایی ها می باشند .
ناشناس۵۴۶۸۷۸۱۸:۰۹:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
از یک بی سواد ....بعید است که اجازه دهد افراد متخصص و دست پاک در مدیریت ها باشند.
ناشناس۵۴۶۹۲۳۱۸:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
8 سال شما با سواد ها با دولت پاک رو هم دیدیم! دلار 4 برابر ی تورم 50%
ناشناس۵۴۶۹۶۳۱۹:۲۰:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
باور کردن همین حرفهای فریبنده بود که موجب روی کار آمدن این دولت ناکارآمد شد. ولی دیگه کسی با این حرفها زیر بار فرار از پاسحگویی نمی رود
ناشناس۵۴۶۹۵۵۱۹:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
مدیریت پاک با امثال زنجانی رو هم دیدیم
آشنا۵۴۶۸۹۳۱۸:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بزرگترین فساد و فاجعه در هر حکومت عدم برکناری فرد بی کفایت در هر منصبی می باشد . نه قصد مبارزه با فساد را دارن و نه قصد برنامه ریزی برای آینده کشور و این مترادف با خیانت به ملت ایران می باشد . روضه خوانی رییس دولت دوای بیماری اقتصادی و بی کاری نیست .رییس دولت گویی ملتی را به تمسخر گرفته است . این ریاست بر دولت با آن وزرای بی کفایت کشور را سقوط می کشاند نه ... داریم نه دولت نه عدالت . بس است این .... بترسید از خدا..
ناشناس۵۴۶۹۰۰۱۸:۲۷:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
مشگل مملکت فقط با کاهش تنش با امریکا حل میشه حالا هی داستان بگید
ناشناس۵۴۶۹۷۳۱۹:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
از قضا مشکل اقتصادی الآن حاصل کاهش تنش با امریکا است . نه دادش همین دلار 15 هزار تومنی برای هفت پشتمون بسه. ما را به خیر آمریکا امید نیست شر نرساند
ناشناس۵۴۶۹۰۹۱۸:۳۷:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اقایان خودشون هیچ راه حلی برای تحریم ها ندارند هی میگن دولت بی انگیزه
ناشناس۵۴۷۰۲۳۲۰:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
وقتی دولت بی حاله هیچ راه حلی کارآیی نداره .
ناشناس۵۴۶۹۳۲۱۸:۵۷:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
تمام هنر اسلاحتلبا حرافی بود البته اخیرا هنرهای جدیدشون رو به نمایش گذاشتن با این حال تا ....در کشور هستن اوضاع همینه
ناشناس۵۴۶۹۴۲۱۹:۰۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
با رفتن سیف و احمدی نژاد و روحانی و ... مشکل تحریم ها حل نمیشود ..
ناشناس۵۴۷۰۲۹۲۰:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
دولت شهریور پارسال نفت میفروخت با دلار ۳۶۰۰ حالا میفروشه بادلار ۱۴۰۰۰ تومان تازه نفت ۵۰ دلاری شده ۷۰ دلار حالا چیکارکنه بیاد به من فکر کنه ؟
Yasin۵۴۷۲۰۳۰۰:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۳
خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟
ناشناس۵۴۷۰۷۳۲۲:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
با وجود ضعف دولت ، گناه مشکلات را کلا نباید بر عهده دولت گذاشت ،چون نهادهای دیگری نیز در کشور تاثیر دارند ...
ناشناس۵۴۷۲۴۲۰۱:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۳
یعنی مثلاً می فرمایید : اینکه آقای روحانی به رئیس بانک مرکزی سابق که افتضاح اقتصادی بار آورده است حکم جدید می دهد ؛ تقصیر نهادهای دیگر است و .... واقعاً که!!
ناشناس۵۴۷۰۸۷۲۲:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
عامل گرانی خود دولت است و ربطی به تحریم ها ندارد
ناشناس۵۴۷۱۳۴۲۳:۲۷:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
پس دولت قبل هم ضعیف بود چرا بر کنار نشد ؟
ناشناس۵۴۷۲۵۱۰۱:۳۶:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۳
عامل گرانی در دولت قبل هم احمدی نژاد بود پس
ناشناس۵۴۷۱۲۰۲۳:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
از پول صندوق ذخیره که به زلزله داده شد و داده نشد و صندوق فرهنگیان و ... پرداخت شد چه خبر . از خروج سکه و ارز و کالاهای اساسی از شهر های مرزی و .... چه خبر . دولت انگیزه دارد اما نه برای خدمت به مردم . کالاهای مایحتاج مردم از شهرهای مرزی از کشور خارج میشود و دولت خرسند که تامین دلار میکند و غافل از اینکه تا مدتی دیگر با کمبود مایحتاج مردم مواجه میشویم و دولت با انگیزه مخصوصا جهانگیری مشغول چه هستند ؟ خدا میداند . مردم مقصر هستند که با مدیران بی انگیزه برخورد نمی کنند .
فاطمه۵۴۷۱۳۶۲۳:۲۹:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
خدایی الان وضعیت عالی اینجا حرف چپ وراست نییست بحث اصلاح طلب وبحث اصولگرا نیست بیکاری و گرانی واختلاص و احتکار راند بازی اقازادها ومدیریت بعد بانک مرکزی که باعث بی ثباتی قیمت دلار وگرانی ان شده کی پاسخگو باید باشد مسولش کیست ایا این وضع قابل تحمل است وو چند دولت گذشته باهمه بدیها ومدیریت بعد دراین حد ناکار امد بود این فشار عظیم اقتصادی که قبلا به این دولت گوشزدشده هرچند گوش شنوایی نبوده ونیست وکارخودشو میکنه وحتی پاسخگو هم نیست چه باید کرد?ایا نباید ریس جمهور پاسخگو باشه?
ناشناس۵۴۷۱۹۳۰۰:۴۱:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
اقا سلطان سکه امروز و دیروز نیامده
ناشناس۵۴۷۲۷۷۰۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۳
در دولت قبل هم همه این داستان بود ولی حتی رییس کل بانک مرکزی جناب بهمنی هم عوض نشد !!! پس کل حرف ها سیاسی
ناشناس۵۴۷۲۷۹۰۲:۲۰:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۳
مردم باید هوشیار باشن با رفتن روحانی و امدن یک تندرو دلار گران تر خواهد شد چون هیچ امیدی به مذاکره . رفع تحریم ها نیست
ناشناس۵۴۷۳۱۴۰۶:۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۳
این دولت قبل از تحریم هم انگیزه ای برای کار جهادی نداشت وکم تحرک بود واکنون تقریبا بی تحرک ودر مقابل جنگ اقتصادی امریکا در مانده شده وضعف اصلی از خود رییس جمهور است ودر ماندگی در همه وزارت خانه ها به جز خارجه وبهدا شت وآموزش وپرورش کاملا مشهود است
از سار کاشان۵۴۷۴۰۵۰۹:۴۴:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۳
چرا اصرار دارید دولت را سست و بی انگیزه معرفی کنید؟ راس دولت احتکار و اجحاف را خیانت ملی دانسته قوه قضائیه و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد جدی کند . ...
ناشناس۵۴۷۴۳۷۱۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۳
زمان احمدی نژاد تحریم بودیم عقل کل و الان قرار تحریم بشویم کی می خواهی بیدار بشی هم وطن که با تو باید به ..رفت نه به رزم
جلال۵۴۸۱۸۵۲۲:۲۸:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
دولت اشرافی و تنبل
کوهیار۵۴۹۳۸۵۱۵:۴۰:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۴
اگر قراره مملکت به سبک سومالی اداره بشه چرا حقوق های نجومی مسولان به دلار داده میشه .نخواستیم این همه مدیر و مشاور و وزیر رو همون حقوق هاشون بین استانها تقسیم بشه مردم خودشون مملکت رو میسازند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین