حمایت‌های رهبری از دولت و نجات روحانی از سناریوهای حداکثری

گروه سیاسی الف،   3970619200 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود حمایت‌های فراوان رهبری، دولت تاکنون آن چنان که باید و شاید اقدام خاصی در راستای کنترل و بهبود شرایط معیشتی مردم انجام نداده است؛ درباره دلیل این بی عملی و بی تحرکی نظرات مختلفی از سوی اصولگرایان و اصلاح طلبان عنوان شده که اعتقاد به هر کدام از آنها راه حل های متفاوتی را پیش روی ما خواهد گذاشت.

حمایت‌های رهبری از دولت و نجات روحانی از سناریوهای حداکثری

به گزارش الف، بهم ریختگی و آشفتگی اقتصادی که تجلی آن را در ماه‌های اخیر می‌توان در بازارهای مختلف مانند ارز، طلا، خودرو و مسکن مشاهده کرد با کمیاب یا نایاب شدن کالاهای مختلف مانند پوشک، برخی اقلام دارویی و ... موجب ایجاد سردرگمی و نگرانی مردم شده است. به این موارد می توان به وقوع اتفاقاتی مانند نحوه پیش فروش سکه و وجود رانت در توزیع و اختصاص ارز دولتی (که حتی رئیس جمهور نیز به این مسئله اذعان کرد) اشاره کرد که سبب فرسایش اعتماد عمومی نسبت به دولت  شد.

اما با وجود رخ دادن تمام این مسائل، دولت اقدام قابل توجه و جدی برای مدیریت و بهبود شرایط انجام نداده است. به همین دلیل بود که در مقابل بی‌عملی و بی‌تحرکی دولت برای بسامان کردن اوضاع، سناریوها و راه حل های مختلفی در بین افکار عمومی، نهادها، نخبگان و شخصیت های سیاسی شکل گرفت که آن ها را می توان ذیل دو طیف حداقلی و حداکثری تقسیم بندی کرد.

سناریوی حداقلی

سناریوی حداقلی بر این اساس شکل گرفته بود که می توان با نقد رسانه ای، سوال از وزراء، برگزاری نشست‌های مطبوعاتی با حضور نخبگان برای نقد سیاست‌ها و تذکر یا نطق‌های میان دستور نمایندگان زمینه تحرک دولت را در راستای تدوین تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های کارآمدتر فراهم کرد. به عبارتی طرفداران سناریوی حداقلی بر تغییرات جزیی برای کارآمدی دولت تاکید داشتند.

سناریوی حداکثری

اما سناریوهای حداکثری بر پایه این فرضیات شکل گرفته بود که کرختی و بی‌تحرکی کابینه با توجه به شرایط موجود بسیار زیاد است بنابراین ضرورت دارد اقدامات بسیار جدی تری صورت گیرد. در واقع نیاز به راه حل های اساسی و تغییرات بیشتر و مهم تری برای به تحرک واداشتن دولت در راستای اصلاح سیاست گذاری و تصمیم گیری های دولت وجود دارد. از این رو حامیان چنین راه حل هایی بر استیضاح تمامی وزرای ناکارآمد یا کم رمق و برکناری آنها و سوال از رئیس جمهور تاکید داشتند.

برخی معتقدان به سناریوی حداکثری تغییرات حتی با تشدید اوضاع آشفته اقتصادی از طرح عدم کفایت رئیس جمهور و یا حداقل واگذاری برخی اختیارات به نهادهای دیگر و یا شکل گیری سازمان های موازی با دولت سخن گفتند.

بدون شک عدم اقناع نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور  به سوالات اقتصادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی (که با نگاهی به میزان آراء نشان دهنده رای یکسان تقریبا هر سه فراکسیون است) و همزمان بدتر شدن شرایط می توانست برخی را کم کم به سمت راه حل های جدی تر در راستای در پیش گرفتن سناریوی های حداکثری تغییرات سوق دهد.

دولت باید بماند

اما ورود رهبر انقلاب به این موضوع و حمایت های جدی ایشان از دولت موجب شد که عملاً تا حدود زیادی راه حل و مطالبات حد اکثری فراموش شود. این در حالی است که در سایه بی تحرکی دولت و افزایش روزانه مشکلات، زمینه برای طرح چنین مسائلی بیش از پیش فراهم شده بود اما رهبری در طول حدوداً یک ماه گذشته چندین بار از دولت دوازدهم حمایت کردند.

 به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم در 22 مرداد حمایت قاطعی از دولت دوازدهم داشتند و از آن در برابر برخی حملات تند و بی‌قاعده از سوی برخی مسوولین اجرایی سابق دفاع کردند. ایشان فرمودند:« دولت باید با قوّت سرِ کار بماند، کارها را باید این دولت انجام بدهد. رئیس‌جمهور، منتخب مردم است...».

همچنین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار حجت‌الاسلام حسن روحانی  و اعضای هیئت دولت در 7 شهریورماه عنوان کردند: «روسای قوا و مسئولان بخش‌های مختلف باید پشتیبان و کمک‌کار یکدیگر باشند و به‌ویژه همه باید به دولت کمک کنند زیرا دولت در وسط میدان است».

همچنین حضرت آیت الله خامنه ای 15 شهریور ماه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان بیان کردند: «راه علاج مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعالیت دستگاههای مسئول نیست». رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کردند: «دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنانکه ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است کار باید به وسیله مسئولان آن، در مجاری قانونی انجام بگیرد».

البته تجربه ثابت کرده رهبر معظم انقلاب همیشه از دولت های مستقر حمایت کرده اند اما بدون شک این میزان از حمایت در یک مقطع زمانی تقریباً کمتر از یک ماه بی سابقه بوده است. این موارد نشان دهنده این است رهبری تلاش دارد دولت خود با اقتدار زمام امور را در دست بگیرد و اقتصاد کشور را در مقابل مشکلات داخلی و خارجی هدایت و راهبری کند.

اما متاسفانه باید گفت با این حجم از حمایت های رهبری، دولت تا کنون آن چنان که باید و شاید اقدام خاصی در راستای کنترل و بهبود شرایط معیشتی انجام نداده است. درباره دلیل این بی عملی و بی تحرکی نیز نظرات مختلفی از سوی اصولگرایان و اصلاح طلبان عنوان شده است.

برخی به ناکارآمدی کلیت کابینه اشاره دارند که باید تغییرات اساسی در آن صورت گیرد، بعضی به اختلاف سلیقه و دیدگاه و عدم وجود فرماندهی واحد  در دولت که تصمیمات سخت و پیچیده را اتخاذ کند اشاره دارند، برخی نیز به نفوذ افراد رانت خوار و یا ضدانقلاب در مراکز تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا اشاره می کنند، عده ای هم این مسئله را ناشی از وادادگی و میل به تسلیم و بردن کشور به پرتگاه مذاکره توسط برخی از افراد در دولت تفسیر کرده اند.

بدون شک به هر کدام از این دلائل اگر معتقد باشیم راه حل و شیوه برخورد نیز متفاوت خواهد بود. اما فارغ از این که کدام یک از موارد بالا صحیح و درست است یک نکته واضح و مشخص است و آن اینکه آقای روحانی، به عنوان بالاترین شخصیت اجرایی کشور مسئول دولت و کابینه است و از وی انتظار می رود تحرک بیشتری برای مدیریت شرایط داشته باشد تا مشکلات اقتصادی عموم مردم کاهش یابد. در این راه نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تمامی نهادها و ارگان ها موظف به همکاری هستند و هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۳۰۸۴۱۱:۵۵:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حکایت این دولت مثل جوب دو سر طلاس فعلا باید سوخت و ساخت
ناشناس۵۴۳۳۷۱۱۳:۳۱:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
از مزدم هم حمایت کنید لطفا...
ناشناس۵۴۳۶۰۵۱۴:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بیش از هشتاد درصد مردم خواهان برکناری روحانی هستند
ناشناس۵۴۴۵۰۶۰۱:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۱
بیخود
ناشناس۵۴۴۶۶۱۰۸:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۱
برکنارومحاکمه همه اعضای دولت بدتدبیر راخواستاریم
ناشناس۵۴۴۹۱۶۱۱:۳۳:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
اول جناب بهمنی رو محاکمه کنید
ناشناس۵۴۳۷۴۰۱۵:۵۹:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حمایت معظم له از دولت روحانی حکیمانه و در واقع مطالبه ی جدی حقوق ملت است. _____________ اما حقیقتاً صبر مردم به سر آمده و تصور اینکه ایندولت قرار است تا دو سال دیگر بر مسند باشد ، وحشتناک و ناامید کننده و نگران کننده است.
ناشناس۵۴۴۰۴۴۱۹:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
همه مسئولان و مقامات انتخابی و انتصابی لشکری و کشوری و نمایندگان مجلس و خبرگان و تسخیص مصلحت و شوراها همه و همه سوار یک کشتی هستید باید در این دریای طوفانی مراقب باشند اگر صدمه به کشتی وارد شود همه غرق خواهند شد .....
ناشناس۵۴۴۳۵۵۲۳:۲۳:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چرا رشته فقه باید بتواند رییس جمهور شود مگر رشته مرتبط با علوم سیاسی البته مدارک معتبر نه تشریفاتی نداریم
ناشناس۵۴۳۰۹۲۱۱:۵۷:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حسن سخت دلواپسم
ناشناس۵۴۳۲۹۱۱۳:۰۵:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دلواپس تحریم باش
ناشناس۵۴۴۱۰۰۱۹:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حسن نگرانتم هستیم.
ناشناس۵۴۳۳۷۵۱۳:۳۲:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حسن خوشحاله
ناشناس۵۴۳۰۹۹۱۱:۵۹:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حکایت این دولت مانند خودشیفتگان است که این خودشیفتگی عامل نابودیشان خواهد شد
ناشناس۵۴۳۳۷۲۱۳:۳۱:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
فعلا که ...
ناشناس۵۴۳۱۳۰۱۲:۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
حمایت رهبری از اقای روحانی چیز عجیبی نیست... در زمان اقای احمدی نژاد هم توی اون مقطعی که همه همه جوره از دولت انتقاد میکردن (بخصوص اصلاحات) رهبری از دولت حمایت میکرد...تا دولت دچار فروپاشی نشه... اگر رهبری هم از دولت حمایت نکنه باعث نمیشه مشکلات حل شه فقط به مشکلات اضافه میشه... مثلا وسط مشکلات اقتصادی ،مشکلات سیاسی هم ایجاد میشه که اصلا خوب نیست
ناشناس۵۴۳۶۰۸۱۴:۵۳:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
همین الان هم خیلیها سعی دارند مشکلات رو به سیستم سیاسی ربط بدن، اگر دولت استعفا کنه یا استیضاح بشه قطعا فشار بسیاری به سیستم و نظام سیاسی وارد میشه.
علی 671۵۴۳۱۶۱۱۲:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خدای باریتعالی فرموده از شما حرکت ،از خدا برکت .به خدا قسم این رئیس جمهور مرد اینکار نیست و نمی تواند این اقتصاد که بدست خودش و یارانش خراب شده آباد کند .
ناشناس۵۴۳۲۹۶۱۳:۰۶:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
باز گشت تحریم ها توسط ترامپ دیوانه ربطی به دولت نداره . اقایان شعار بده باید پاسخگو باشن
ناشناس۵۴۴۰۲۲۱۸:۵۲:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
عجب! قرارداد شل ول برجام که هیچ حقی برای ایزان با مکانیسم ماشه قایل نیست، به مردم ربط داره اگه به دولت مربوط نیست؟؟؟؟ بیعملی و بیکفایتی عجیب دولت هم به ترامپ مربوطه؟؟؟
سوال۵۴۴۱۶۵۲۰:۴۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چرا توافقی رو اجرا کردیم که بعد از اینکه همه برگ های برنده خودمون رو از دست دادیم به این راحتی تحریما برگشتن؟
ناشناس۵۴۳۴۱۹۱۳:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
توجه به یک نکته در این مورد خیلی مهمه: یک وقت دولت با همه توان تلاشش رو می کنه که مشکلات رو حل بکنه و نمیشه، مثلا فشارهای خارجی نمی ذارن مشکلات حل بشه. اما الان هر بچه مدرسه ای هم میدونه که این دولت هیچ عزمی برای حل مشکلات نداره و خودش به هر مشکلی برای بدتر شدن وضع معیشت دامن می زنه، از امتیاز دادن های بی حد وحصر با آقا زاده هاشون بگیرین تا بالا بردن نرخ ارز و طلا با هزار ترفند و توزیع کالاهای اساسی و افاضات وزیران محترم و ..... نتیجه گیری: هیچ کس جز مجموعه دولت در بوجود آمدن شرایط فعلی مقصر نیست. امریکا و اسرائیل نهایتا 20 درصد نقش دارند و 80 درصد رو خود دولت بوجود میاره. فقط روی حرف های بی خردی چون ترامپ و نتانیاهو موج سواری میکنه.
ناشناس۵۴۳۴۷۰۱۴:۰۴:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اگر امریکا در ایران شرکت و منافع مالی داشت هرگز نمی توانست شرکت های خود را تحریم کند و از برجام خارج شود
ناشناس۵۴۳۴۷۵۱۴:۰۵:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
امریکا هیچ وقت نمیتونه چین رو تحریم کنه چون در اونجا هزاران شرکت امریکایی منافع مالی دارند .
ناشناس۵۴۳۵۲۴۱۴:۲۱:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
ضعف در دولت بسیار یکیش سازمان امور مالیاتی و وضع قوانین مالیاتی یک شبه هست
ناشناس۵۴۳۵۴۰۱۴:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دولت اگر از نیروهای متخصص در همه امور استفاده میکرد کارش هرگز به اینجا نمیرسد در سازمان امور مالیاتی یک نفر روبا تحصبلات علوم اجتماعی گذاشتن که قوانین مالیاتی یک شبه وضع میکنه !!! ایشون شده بلای جان کسب و کارها
ناشناس۵۴۳۶۲۵۱۴:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چقدر کارهای این دولت مشکوک است.................................
ایرانی۵۴۳۶۷۵۱۵:۲۲:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
عزیزم بی برنامگی که ربطی به ترامپ نداره ۴ سال اول هیچ برنامه اقتصادی نداشت همش دنبال برجام بود و تمام مشکلات هم مربوط به دولت قبل میدونست و هیچ اقدام مفیدی انجام نداد کل انرژیش را گذاشت برای برجام دوره دوَم هم تعریف و تمجید از برجام و در نهایت پایبند ماندن به برجام بی سرانجام و البته باز هم در این دوره برنامه ای نداشت
احمد محمدی۵۴۳۶۸۶۱۵:۳۱:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تو رو خدا یکی به من بگه باعث و بانی این وضعیت اقتصادی کیه؟ ترامپ یا مشکل مدیریتی؟
ناشناس۵۴۳۸۱۰۱۶:۳۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
ارزش پول ترکیه و روسیه هم بعد تحریم های امریکا سقوط کرد تحلیل خود را بفرمایید !!!
احمد۵۴۴۴۸۹۰۱:۱۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
ای بابا! چه سئوالای سختی می پرسی... فرض بر اینه که مخاطب دلواپسان از جاهای دیگه خبر ندارند. یا حتی نمی دونند ترامپ از قراردادهای دیگه هم مثه آب خوردن خارج شده.
ناشناس۵۴۳۸۱۴۱۶:۳۲:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
در اقتصاد بسته تولیدی وجود ندارد کل مواد اولیه کالاها از چین- اروپا و هند وارد کشور میشه در شرایط تحریم نه تکنولوژی تولید هست نه مواد اولیه تولید
سیاوش باهر۵۴۳۹۶۵۱۸:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خلاصه ما بر سر قبری گریه می کنیم که دران مرده نیست.این مدیریت بزمی بریا شرایط رزمی فعلی مناسب نیست که آنچه بقول معروف درچنته خودداشته اند ارایه داده اند ونتیجه اش شده زمین سوخته ومشکلات عدیده احتماعی فرهنگی اقتصادی سیاسی وهمه با این تیپ مدیریت ناشایست لاینحل خواهد بودوهر چه بیشتر تلاش کنند نتیحه اش میشوددوستی خاله خرسه.
ناشناس۵۴۴۰۵۱۱۹:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
مردم متوجه هستند که روحانی در چه فشار خارجی و از ان بدتر فشار داخلی جناحهای دیگر قرار دارد ، همه بفهمند سوار یک کشتی هستید و اگر صدمه به کشتی وارد شود همه تان به دریا خواهید افتاد ، زمان ، موقع وحدت و اتحاد است و هرکسی که به هر دلیل ساز دیگری میزند ، در خط اسراییل و امریکا خواسته و یا ناخواسته قدم برمیدارد . حکومت و نظام موظف است بر اساس منافع ملی کشور و مصالح ملت ایران فکر و اقدام کند .
ناشناس۵۴۴۳۸۳۲۳:۴۹:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
مردم نمیخوان و احترام به نظر مردم از نماز هم واجبتره
ناشناس۵۴۴۹۲۲۱۱:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
شما از طرف خودت حرف بزن نه مردم . روحانی از دلواپس ها خیلی بیشتر طرفدار داره
ناشناس۵۴۴۶۹۰۰۹:۰۶:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۱
متشکرم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین