حجم پول ایران سه برابر شد

گروه اقتصادی الف،   3970618135 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک اقتصاددان گفت: در ۵ سال گذشته حجم پول بیش از سه برابر شده است.

حجم پول ایران سه برابر شد
محمدعلی احسانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ارزیابی خود از اقتصاد آینده ایران، گفت: در ۵ سال گذشته حجم پول بیش از سه برابر شده است اما همزمان با آن رکود اقتصادی وجود دارد و تولید و سرعت گردش پول ثابت مانده است؛ بر اساس تئوری مقداری پول، وقتی حجم پول سه برابر بیشتر شد قیمت‌ها نیز باید به همین اندازه افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: اگر حجم نقدینگی با افزایش قیمت‌ها برابر شد، تورم، تخلیه و اقتصاد کشور از این تب و تاب خارج می شود و به ثبات می رسد و در این میان باید توجه داشت که نقدینگی دوباره افزایش نیابد و افزایش حجم پول باید مطابق زیاد شدن تولید باشد. اگر این قاعده را رعایت کنیم و حجم پول به اندازه رشد تولید افزایش یابد مشکل اقتصاد ایران حل می شود.

با اشاره به اینکه دولت باید درآمد خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد، خاطرنشان کرد: درآمد دولت باید شفاف باشد چرا که وقتی بودجه کشور در مجلس به تصویب می‌رسد به این معنی است که می‌خواهند این بودجه را شفاف اعلام کنند.

با اشاره به اینکه دولت حقوق حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تامین می‌کند، اظهار کرد: دولت باید با برنامه ریزی این تعداد کارمند را تعدیل کند. این تعداد نیرو برای اقتصاد ایران زیاد است و باید تعدیل و کاهش نیرو صورت بگیرد و برای این امر، در ابتدا باید از به کارگیری مجدد افراد بازنشسته جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی از دولت‌ها، شفافیت بودجه را به تعدادی جدول کلی منحصر می‌کردند، اظهار کرد: شفاف شدن هزینه و درآمد دولت در مجلس موجب می‌شود بر روی جزئیات نیز بحث صورت بگیرد و این امر به سود کشور است.

وی در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا در خصوص مسائل اقتصادی ورود کرده و از دولت پاسخ دریافت کنند، گفت: نماینده می تواند با هر انگیزه ای سوال داشته باشد اما باید دید آن سوال وارد است یا خیر، اگر سوال درست است دولت باید پاسخ دهد و در این شرایط اقتصادی، مجلس باید سوال‌های اقتصادی را بپرسد و مهم، رفع مشکلات اقتصادی کشور است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۹۵۷۴۱۳:۴۷:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۸
مبارک باشه.
ناشناس۵۳۹۸۱۶۱۵:۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۸
نقدینگی جیب مقامات سه برابر. شده نه مال مردم
ناشناس۵۳۹۷۹۶۱۵:۰۱:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
می خواهیم بدانیم چرا در 5 سال گذشته حجم پول 3 برابر شده که حالا مجبوریم هر چیزی را 3 برابر گرانتر از دو ماه پیش بخریم. دولت! آقای رئیس جمهور! همه آنهایی که در این 5 سال از بیت المال مسلمین و از جیب این مردم بدبخت فلک زده بریز و بپاش کردید! لطفا جواب بدهید! با پول ملت چه کرده اید؟
ناشناس۵۳۹۹۲۷۱۵:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
حجم ریال سه برابر شده اما در عوض هر سال نیز حدود 80 تا 100 میلیارد دلار نیز به این پول اضافه شده است . بنا براین قیمتها نباید سه برابر شود بلکه حداکثر می بایست در حدود 50 درصد افزایش قیمت پیدا کند . مثالی میزنم . فرض شما 1 میلیون تومان پول نقد در اختیار دارید و تا سال آینده نیز با دلار 1000 تومانی معادل 1000 دلار پول دارید و در این بین شما تولید نیز دارید یعنی فرض کنید که با توجه به تولیدتون حدود 1000 دلار دیگر در سال آینده به در آمد های دلاری شما اضافه میگردد در نتیجه اگر این پول یک میلیون تومان ثابت بماند شما دلار را میتوانید 500 تومان ارزش گزاری کنید یعنی 1 میلیون تومان در مقابل 2000 دلار و در غیر اینصورت اگر شما 2000 دلار در پایان سال داشته باشید و بر فرض حجم نقدینگی شما سه برابر شده باشد شما 3 میلیون تومان در مقابل 2000 دلار دارید یعنی هر دلار 1500 تومان . اگر فرض کنید که حجم دلار کشور ثابت مانده باشد یعنی شما در 5 سال گذشته فقط 100 میلیارد داشته اید ( که فرض محالی است چون شما هر روز دارید نفت صادر می کنید و در آمد دلاری دارید) و حجم نقدینگی شما سه برابر شده باشدحداکثر افازیش قیمتی که ارز باید پیدا کند با 50 درصد افزایش قیمتی باید باشد نه 300 درصد افزایش. این اشتباهیست که بسیاری از کارشناسان می کند و دولت هم از سادگی مردم سو استفاده کرده و اینگونه ارزش دارایی های مردم را به یک سوم کاهش می دهد . روشی است که بیش از سه دهه دنبال می کند و تا کنون هم جواب داده و مردم اعتراض نکرده اند . التماس تفکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین