ذره‌بین مردمی بر روی پارلمان، از رویا تا واقعیت

سیدمحمدرضا دادگستر،   3970616024 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

شفافیت آرای نمایندگان مجلس زمینه‌ساز سالم سازی پارلمان و نظارت موثر مردمی است. آیا پارلمان می‌تواند خود دست به تحقق این امر بزند؟

ذره‌بین مردمی بر روی پارلمان، از رویا تا واقعیت

نمایندگان مجلس به عنوان منتخبین مردم در امر قانون‌گذاری و نظارت در ساختار سیاسی کشورهای مختلف از افراد تاثیرگذار در سیاستگذاری های جاری به شمار می‌روند. با توجه به نقش نظارت مجلس بر نهادها و سازمان های دولتی، باید سازوکار مناسبی برای نظارت عمومی بر ساختار مجلس و نمایندگان وجود داشته باشد تا مجلس بتواند به بهترین وجه به نقش نظارتی خود عمل کند. از بعد دیگر، این حق شهروندان است که عملکرد نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند.

هم‌چنین شفافیت آرای نمایندگان مجلس به تعریف دقیق‌تر جناح بندی های درون حاکمیتی منجر می‌شود. با مشخص شدن آرای نمایندگان جناح های مختلف، می‌توان موضع‌گیری آن جناح را در خصوص موارد مطرح شده به روشنی دریافت. در زمان انتخابات، برای کاندیداهایی که سابقه نمایندگی در مجلس را داشته‌اند، شفافیت آرا و دسترسی آزاد رای دهندگان به آن می‌تواند نقش مهمی را در رای‌آوری آن نامزد برای دوره بعد داشته باشد.

از منظری دیگر و با توجه به عدم الزام نمایندگان مجلس به رای دادن در خصوص لوایح و طرح‌ها، شفافیت آرای نمایندگان مجلس این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان از بی‌نظمی در مجلس جلوگیری کرد.

از داخل پارلمان نیز نسبت به شفافیت آرای نمایندگان مجلس چراغ سبز نشان داده شده است. نمایندگان متعددی در مجلس پیگیر این موضوع هستند.

از سویی دیگر با توجه به بحث های زیادی که اخیرا در خصوص پیوستن ایران به کنوانسیون های بین‌المللی، مانند لوایح گروه اقدام مالی، در حوزه های عمومی و نخبگانی کشور مطرح است، این قضیه اهمیت بیشتری پیدا کرده و منجر به مطالبه‌گری مردم از پارلمان شده است.

در بیستم خردادماه بیانیه‌ای با امضای 194 تشکل دانشجویی کشور منتشر شد که در آن با استناد به بند دوم از فصل اول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دانشجویان خواستار شفاف‌سازی نمایندگان در رای دهی به لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی موسوم به FATF شدند.
بررسی عملکرد پارلمان های دیگر کشور های جهان نشان می‌دهد که شفاف‌سازی رای نمایندگان موضوع جدیدی نیست و هر کشوری با توجه به الزامات فنی و مقتضیات داخلی خود دست به این اقدام زده است. سعی هر نظام سیاسی در این مورد در جهت دسترسی آسان و برای عموم مردم بوده است.

کانادا ، فنلاند، گرجستان ، تونس، جمهوری چک، ایالات متحده، ایرلند و صربستان از جمله کشورهایی هستند که این اطلاعات را در وبسایت پارلمان های خود منتشر می‌کنند که عموما به تفکیک موافقان و مخالفان و با مشخص کردن حزب و جناح نمایندگان است. در وبسایت پارلمان اروپا نیز به عنوان یک نهاد بین‌المللی، آرا نمایندگان پارلمان به طرح‌های ارائه شده همراه با مشخص نمودن حزب وابسته و کشور آن نماینده را می‌توان مشاهده کرد.

بر اساس طرحهای تهیه شده در مجلس درباره شفافیت آ را نمایندگان و در صورت تصویب نهایی این طرح هیئت رئیسه مجلس موظف می شود تا اسامی نمایندگان مخالف، موافق و ممتنع و افرادی که در رای گیری شرکت نمی کنند و نوع گیری گیری که در صحن انجام می شود را به همراه مشروح مذاکرات بلافاصله منتشر کنند.

به طورکلی با توجه به دیدگاه مثبت برخی نمایندگان مجلس به شفافیت آرا، می‌توان به تحقق این امر در آینده‌ای نزدیک خوش‌بین بود. البته برای پیشبرد این روند باید مطالبه شفافیت آرا به طور جدی دنبال شود. زیرا این مطالبه عمومی در مجلس بیشتر حس شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۵۶۰۰۰۸:۲۷:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آیا مطمئنید «با توجه به دیدگاه مثبت برخی نمایندگان مجلس به شفافیت آرا، می‌توان به تحقق این امر در آینده‌ای نزدیک خوش‌بین بود»؟ طرف امضا کرده که موافق طرحه و بعد رای مخالف داده. و معلومه وقتی طرحی از قید فوریت رها میشه دیگه در عمر این مجلس مطرح نمیشه. این حرکت نمایندگان آیا معنایی جز دورویی داره؟ آیا مردم حق ندارن شک کنن خود نمایندگان با این حرکت خودشون رو در موضع اتهام قرار دادن و حق اعتراض هم ندارن
ناشناس۵۳۵۷۲۱۱۰:۰۵:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۶
از این مجلس ابی برای مردم گرم نمیشود از کره بخار بلند میشه از این مجلس نه
آریابان۵۳۵۹۱۶۱۲:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
دقیقا این کاملا درسته که در اینجا از برخی از نمایندگان فعلی بخاری ازشون متصاعد نمیشه زیرا وقتی در سال 94 که حتی میلیون هم اهمیت داشت میلیارد !!!! ها خرج کردند برای انتخاب شدن ، طبیعتا "بخار" ها را در جای دیگری و حتی با شدت تمام !!!!! بروز داده و خواهند داد، طبیعتا نه برای منافع مردم ، بلکه ...... !!!!!!.
ناشناس۵۳۶۰۵۹۱۳:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
نیست مجلس های قبلی خیلی فعال بودن
ناشناس۵۳۶۵۷۴۲۰:۴۴:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۶
آقای دادگستر و سایت الف !!!! آیا شما مطمئنید راجع به پارلمان ایران نوشته اید؟؟ واقعاً شما در ایران هستید؟؟ آرزوها و رویاها و تخیلات خود را اشاعه ندهید لطفا. ______________ اینجا ایران است و نماینده و مسئولین و وزرایش پس از سوار شدن بر اسب مراد ، میتازند و مردم را که زمانی ولی نعمت میدانستند ، زیر سم اسب تکبر و اشرافیت له میکنند. هرگز ، هرگز نباید توقع شفافیت و صداقت داشته باشیم ، مگر زمانیکه با تعقّل و دقت دست به انتخاب بزنیم.
ناشناس۵۳۵۶۲۶۰۸:۵۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
تمسخر دمکراسی یعنی امضای یک طرح به دست ۱۹۰ نماینده و رای دادن به آن توسط تنها ۵۹ نماینده.
ناشناس۵۳۵۶۵۱۰۹:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
نمایندگان این دوره در دور بعدی انتخابات پاسخ های دندان شکنی خواهند گرفت
الف ر۵۳۵۶۹۶۰۹:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۶
مردم چکار میتوانند بکنند ؟؟ نماینده حوزه انتخابیم همه میدانند که ایشان کارش فقط برای درست کردن شغل و پست و وام فامیل و اصحابش است باز هم انتخاب میشه چون رقیبی ندارداگر هم هست آنهم مثل خودش است تا زمانیکه یک حزب آزاد واقعی نداریم همین است
ناشناس۵۳۵۸۹۲۱۲:۰۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۶
نمایندگان مجلس که فقط بلدن حرف بزنن و استیضاح کنن که مثلا نشون بدن دارن کاری میکنن. بجای این حرفها چند تا از اینهمه قوانین مشکل ساز رو اصلاح کردند؟ همین بحث مهریه و حق طلاق زنان و غیره که برای کلی مشکل درست کرده. اینهمه رانت و فساد بر کدومش نظارت کردند و یا کدوم قانون رو اصلاح کردن تا این مشکلات کمتر بشه؟
ناشناس۵۳۶۰۲۹۱۳:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
بائیم با هم صادق باشیم در این تریبون محدود هم که شده از حقایق فرار نکنیم مردم امیدی به این مجلس ندارند
ناشناس۵۳۶۲۶۲۱۵:۴۳:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۶
مجلسی که چشم به جیب وزرا دارد و نه اهل شفافیت هست و نه اهل قانون باید تعطیل شه و مخارجش رو به بخش کشاورزی و دامداری بدن تا مشکلات مردم کمتر بشه
ناشناس۵۳۶۲۹۹۱۶:۰۲:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۶
به عنوان یک پیشنهاد از اون نمایندگانی که موافق طرح شفافیت بودند به بخواهیدخودشان اسامی خود را منتشر کنند اینطوری مخالفان نیز معلوم میشوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین