روزنامه البناء مطرح کرد؛ چرا نبرد ادلب و توافق هسته‌ای، حضور ایران در سوریه را حتمی می‌کند؟

گروه جهان الف،   3970613182 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه البناء در تحلیلی پیرامون در پیش بودن عملیات آزادسازی ادلب نوشت: اسرائیل بیم آن دارد که موفقیت ارتش سوریه در این عملیات، منجر به تقویت دولت مرکزی دمشق و تحکیم ائتلاف آن با ایران شود. آمریکا هم در حال بررسی انعکاس پیروزی ارتش سوریه در بازپس گیری ادلب بر حضور نظامی خود در این کشور است... تمام این دغدغه ها و نگرانی ها مهم است اما مهمترین نکته حضور ایران در سوریه است.

چرا نبرد ادلب و توافق هسته‌ای، حضور ایران در سوریه را حتمی می‌کند؟

به گزارش الف، اکنون همه نگاهها متوجه ادلب است. چه زمانی این نبرد حساس در سوریه اغاز می شود و پیامدهای داخلی و منطقه ای آن کدام است؟

روزنامه البناء در ادامه می نویسد: سوریه نمی خواهد تعداد مهاجران و آوارگان آن بیش از این افزایش یابد، از این رو در پی مصالحه هایی داخلی با ساکنین برخی شهرها و روستاهاست تا مانع از وقوع درگیریهای شدید شود.

ترکیه هم نگران سرازیر شدن سیل دیگری از مهاجران و آوارگان سوریه به این کشور است.

اروپا دیگر طرفی است که دغدغه کنترل مهاجران سوری را دارد.

آمریکا در حال بررسی انعکاس های پیروزی ارتش سوریه در بازپس گیری ادلب، بر حضور نظامی خود در شمال شرقی سوریه است.

اسرائیل بیم آن دارد که موفقیت ارتش سوریه در این عملیات، منجر به تقویت دولت مرکزی دمشق و تحکیم ائتلاف آن با ایران و حضور نظامی تهران در این کشور شود.

روسیه نگرانی های دیگر طرف های جنگ در سوریه را در نظر دارد، اما مهمترین مساله برای آن، آینده حضور نظامی اش در سوریه و نقش سیاسی آن در منطقه است.

تمام این دغدغه ها و نگرانی ها مهم است، اما مهمترین نکته، حضور ایران در سوریه است که با سه مساله ای پیوند دارد که وزیر خارجه فرانسه، لودریان، به این ترتیب مشخص کرد:« ایران نمی تواند با انجام مذاکرات در زمینه سه پرونده بزرگ که موجبات نگرانی ما را بر می انگیزد، مخالفت کند، آینده التزام های هسته ای ان پس از سال 2025، تاریخ اتمام مدت توافق هسته ای، مساله موشکهای بالستیک و نقش ایران در منطقه».

این سه مساله مهم، نه تنها دغدغه اروپا، بلکه نگرانی اصلی اسرائیل و آمریکاست. ایالات متحده در سایه دولت ترامپ، مدعی است که ایران توان این را دارد که حتی قبل از اتمام مدت توافق هسته ای، صاحب سلاح اتمی شود، امری که نفوذ و منافع آمریکا در خاورمیانه و غرب آسیا را تهدید می کند. اسرائیل هم معتقد است که موشکهای بالستیک دور برد ایران، امنیت ملی صهیونیست ها را تهدید می کند، بویژه اگر حضور نظامی ایران در سوریه ادامه داشته باشد.

سرچشمه این نگرانی ها آن است که نه آمریکا، نه روسیه و نه دولتهای اروپایی، توان واداشتن ایران به خروج نظامی از سوریه را ندارند و از سوی دیگر، ایران برای حفظ امنیت ملی خود از گزینه استراتژیکش برای ساخت موشک های بالستیک، چشم پوشی نمی کند.

این شرایط، سوال خطرناکی را به دنبال دارد: آیا جنگ طلبهای حاضر در دولت ترامپ به همراه فشارهای اسرائیل و نفوذ قوی آن در کنگره، به ترامپ فشار وارد می کنند تا جنگ بزرگی را در عمق ایران به راه اندازد؟

این گزینه ای جنون آمیز است و احتمال ضعیفی دارد. با این حال، ایران و سوریه به همراه روسیه، باید استفاده از گزینه جنگ از سوی دولت آمریکا را همواره در محاسبات خود قرار دهند.

ایران چه می کند؟

اینطور که به نظر می رسد، راهی برای عقب نشینی ایران از تصمیم استراتژیکش در مورد ساخت موشکهای بالستیک وجود ندارد، چرا که توافق هسته ای در سال 2015، مانع از تقویت برنامه هسته ای شد، در حالی که اسرائیل و آمریکا آزادانه و بدون هیچ قید و شرطی در حال تولید و استفاده از سلاح اتمی هستند.

اسرائیل، ایران را دشمن خود می داند و ایالات متحده را به اعمال تحریم های سخت علیه آن فرا می خواند، تا این اقدامات موجب تضعیف ایران و سقوط نظام سیاسی اش شود. علاوه بر این، عده ای از سران دولت صهیونیستی، از ضرورت حمله آمریکا به ایران سخن می گویند.

در برابر چالش های پیچیده و خطرناکی که اکنون در منطقه غرب آسیا شاهد آن هستیم، ایران چاره ای ندارد جز اینکه عدم تقویت برنامه هسته ای خود را با فراهم کردن یک قدرت آتشی بزرگ، برای بازدارندگی در برابر دشمنانش، جبران کند، قدرتی که تنها با ساخت موشکهای بالستیک و استفاده از آن در اعماق اراضی دشمنان، ممکن می شود. درست است که استفاده از موشکها از داخل ایران به سمت اسرائیل، ممکن است اما در اختیار داشتن پایگاههایی در سوریه، همسایه اسرائیل، دقت هدف گیری را افزایش می دهد و فرصت بیشتری برای موفقیت فراهم می کند. این مساله علاوه بر تامین امنیت ایران، به سوریه نیز توان بازدارندگی بزرگی می دهد.

بنابراین، پایگاههای موشکهای بالستیک ایران در سوریه، عامل توازنی برای دمشق است، تا به اسرائیل و حامی آن، آمریکا بگوید: مادامی که اشغالگران اسرائیلی جولان سوریه را تحت اشغال دارند، راهی برای از بین بردن پایگاههای موشکی ایران در سوریه نیست.

به این ترتیب، مشخص می شود که خروج آمریکا از توافق هسته ای و برخورداری اسرائیل از سلاح اتمی، نه تنها نمی تواند موجب خروج ایران از سوریه شود، بلکه باقی ماندن پایگاه های آن در این کشور را با انگیزه های بازدارندگی مشروع، حتمی می کند...

نویسنده: د. عصام نعمان/ مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۰۸۲۳۰۶:۳۴:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
بزرگترین اشنباه تاریخی و استراتژیک این خواهد بود که در این شرایط سیاست خارجی و اقتصادی ایران از اقدام نظامی در ادلب حمایت کند. ترامپ و غرب به جای روسیه که همه کاره در بحران سوریه است ایران را مورد هدف و فشار قرار خواهند داد. کاش تحلیلگران ما برای یکبار تصویر واقعی از چالش سوریه و همکاری پوتین و نتانیاهو داشتند و به خاطر منافع خود و نظام مسیر خود را در ادلب کمی از روسیه دور کنند. اجاز ندهید نقشه نتانیاهو و بی تفاوتی پوتین که به دنبال تشدید اختلافات ایران و امریکا هست جنبه عملیاتی بگیرد
ناشناس۵۳۱۰۸۲۰۹:۵۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اگر ما روسیه را از دست بدهیم هزینه ی بیشتری دارد ما باید چین و روسیه را داشته باشیم
ناشناس۵۳۱۳۰۲۱۱:۳۳:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دوست عزیز بارها و بارها دیده ایم که هیچ وقت روسیه هم پیمان خوبی نبوده و از ما برای گرفتن امتیاز از غرب سوء استفاده کرده است... هیچ عذری موجه نیست . یعنی در سوریه یک نفر دیگر نبود که رئیس جمهور این کشور شود. کافی بود برای حفظ کشور بشار اسد انتخابات برگزار می کرد و خودش کناره گیری می کرد ..
ناشناس۵۳۱۴۴۵۱۲:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
و روسیه و چین هم چه خوب از همین وحشت برخی در تنها ماندن استفاده می کند
ناشناس۵۳۶۸۵۵۰۰:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
تا حالا روسبه و چین چه گلی به سرمون زدن که شما نگرانی از دست شون بدیم
ناشناس۵۳۱۲۴۴۱۱:۱۲:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ترامپ و غرب در سوریه همکاره است ؟!!!!! واقعاً که... اولاً اگر همکاره هستن ، چرا برای جلوگیری از عملیات ادلب ، دارن التماس ایران و روسیه می کنن؟ دوماً چرادوست دارید کاسه داغتر از آش باشید ، خود آمریکاییها میگن ما با اشتباه خودمون همه چیز را در سوریه از دست دادیم شما میگی نه خودت خبر نداری همه چیز تو سوریه دست شماست . درضمن همین اعتماد به آمریکا در برجام و دلار 13 هزار تومنی برای هفت پشتمون کفایت می کنه. ما را به خیر تو امید نیست ، شر مرسان
valor۵۳۱۳۲۴۱۱:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
روسیه خواهان وجود یک دولت ضد آمریکایی در منطقه غرب آسیا و در همسایگی با اسرائیله تا واسطه اون بتونه از اسرائیل و غرب باج خواهی کنه ما هم باید به مرز های اسرائیل برسیم بعد با امضا تفاهم نامه ای امنیت اسرائیل را تضمین کنیم و در مقابل تحریم هامون را لغو کنیم. ایجوری اسرائیل جسارت جنگ با لبنان و فلسطین را از دست می ده و از طرفی هم یه صلح پایدار ایجاد می شه. یهودی ها وقتی در موضع ضعف قرار بگیرند برای زنده موندن هر کاری بگی می کنند. شرط رخ دادن این اتفاق آزادی کامل سوریه، ایجاد راه آهن تهران دمشق، و بازپس گیریه بلندی های جولانه.
ناشناس۵۳۰۸۲۴۰۶:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اولین کار دشمن همینه که ما فکر کنیم بیخودی تو سوریه هستیم پس هرجور سنگ اندازی میکنه از غیرتی کردن ما برای نوامیسمون تا گرانی دلار با نفوذی های داخلی شون (ستون پنجم) و حتی تا احتکار پوشک یا چهارشنبه های سیاه تورا خدا چشمتون را باز کنید این هزاران رنگ بازی دشمن را ببینید بفهمید مشابه همین کارها را ی روزی با شیلی و حکومت مردمی آلنده کردند ی روزی تو 28 مرداد با کشور خودمون و دولت مصدق کردند بابا تاریخ را از یاد نبرید
ناشناس۵۳۰۸۲۶۰۶:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دولت و ارتش سوریه بدون حضور و مشارکت روسیه و ایران توانایی رویارویی با النصره و ارتش آزاد و دیگر گروهها رو نداره
ناشناس۵۳۰۸۲۸۰۶:۵۰:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مشارکت در این جنگ لازمه باید نسل تروریست های وهابی رو منقرض کرد
ناشناس۵۳۱۱۱۴۱۰:۱۱:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
با کشتن یک میلیون نفر و اواره شدن نصف جمعیت سوریه نمی دانم چطور بعضی ها راحت میخوابند
ناشناس۵۳۱۲۷۸۱۱:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اولاً ادلب 7 درصد سوریه و نصف سوریه نیست. و ترریستهای حاضر در ادلب هم غالباً افراد غیر سوری هستند و از اروپا و لیبی و عربستان و آسیای میانه به آنجا رفته اند. دوماً ما می خواهیم با نابودی تروریستهای وهابی و خون آشام هم خودمان شب راحت بخوابیم و هم مردم سوریه شب راحت بخوابند. البته بدیهی است ، اسرائیل و ال سعود که با راه اندازی و هدایت تروریسم موجب پریشانی خاطری در منطقه شده بودند ؛ با نابودی تروریسم خود دچار پریشان خوابی خواهند شد.
ناشناس۵۳۶۸۶۴۰۰:۰۶:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۷
چند میلیون غیر نظامی در ادلب سکونت دارن در ضمن بیش از %۸۰افراد مسلح سوری هستند نه خارجی
ناشناس۵۳۷۰۲۸۰۶:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
جمعیت ادلب ۲/۵تا۳/۵میلیون نفره ۳میلیون آواره هم ترکیه هستن ۹۰۰هزار لبنان نزدیک یک میلیون اردن یک میلیون هم در عراق و دیگر کشورهای عرب و اروپایی تقریبا یک سوم سوریه می شه نه ۷درصد
ناشناس۵۳۱۲۸۰۱۱:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
درباره حمله امریکا به عراق و بعد مقالات روزنامه های امریکا از لزوم کشاندن جنگ به سوریه برای حل مشکل عراق بخوان. درباره جنگ لیبی که ایران هیچ نقشی انجا ندارد و الان بازار برده فروشی انجا هست بخوان. نگذار وضعیت داخلی چشمت را روی مسائل بین المللی ببندد. برای حقوق خودت در داخل تلاش کن. سیاست خارجی مشکل ما نیست
پیرمرد۵۳۱۶۹۴۱۳:۲۹:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اونایی سیر هستن و مشکل اقتصادی ندارن در هر شرایطی راحت می خوابن.
ناشناس۵۳۲۷۲۰۱۷:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ببخشید از اول جنگ سوریه یعنی حدود 7 سال, توی کل سوریه یک میلیون کشته نشدن انوقت شما این عدد رو اون هم فقط توی ادلب اون هم احتمالا فقط برای یک ماه از کجا آوردی!!؟؟ اصلا به هیچ قسمتش کاری ندارم فقط این عدد از کجا اومده!!؟؟ لطفا توضیح بده این عدد از کجا اومده!!؟؟
ناشناس۵۳۲۸۲۵۱۷:۵۷:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
شما که مطمئنم راحت میخوابی
ناشناس۵۳۰۸۲۹۰۶:۵۲:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
برای ما جز ضرر که چیزی نداشته...سوریه جان
ناشناس۵۳۱۲۹۱۱۱:۳۰:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این آمریکا و عربستان و اسرائیل بودند که همه حیثیت و نفوذ منطقه ای خودشون را تو سوریه از دست دادن .مگر شما عربستان هستی که جز ضرر برایت چیز دیگری نداشته باشد.
ناشناس۵۳۰۸۳۲۰۶:۵۳:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
به این جنگ نرید بزارید خودشون تمام کنن ..اگه می تونن
ناشناس۵۳۰۸۸۲۰۷:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اگر ما اقتصاد قوی داشتیم حتی می توانستیم در نقاط مختلف جهان که پتانسیل مبارزه با آمریکا وجود دارد پایگاه نظامی داشته باشیم مثل بعضی کشورهای آفریقا یا آمریکای لاتین و... فرض کنید ما یک پایگاه نظامی در لیبی داشتیم آیا آمریکا به لیبی حمله می کرد در این سطح؟
ناشناس۵۳۱۱۲۰۱۰:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
فعلا که کلا اقتصاد نداریم.
ناشناس۵۳۱۳۰۴۱۱:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این آشی هست که خودمون پختیم . با رای دادن به دولت برجامی
ناشناس۵۳۰۹۱۱۰۸:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ما در سوریه جز هزینه چیزی دیگری ندارم. هزینه های جنگ سوریه اقتصاد ایران را نابود کرد
ناشناس۵۳۰۹۸۳۰۸:۵۷:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
امنیت رو مفتکی که بت نمیدن اگر در سوریه نبودیم الان باید جلو مجلس سنگر درست میکردیم
ناشناس۵۳۱۲۳۸۱۱:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
پس نیروهای نظامی مان با ان همه ادعا چه می کردند داعش نه نیروی هوایی و دریایی داشن و نه زرهی
ناشناس۵۳۱۴۹۶۱۲:۲۳:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
کدوم امنیت
ناشناس۵۳۲۵۸۳۱۶:۳۶:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
خیلی بی انصافی چشاتو باز کن یتیم شدن فزرندان شهدا را ببین تا بفهمی کدام امنیت
ناشناس۵۳۳۶۱۸۰۰:۰۳:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
منظورش همین امنیت اقتصادی برای ارزش پولت هست !
کاکتوس۵۳۱۵۷۵۱۲:۵۴:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
هشت سال ارتش بعثی نتونست کاری از پیش ببره و کارمون به سنگر گرفتن جلوی مجلس نرسید و حالا چندتا پاپتی متحجر میتونن از سد ارتش و سپاه عبور کنن و برسن مرکز پایتخت؟؟! اونموقع که ضعیف تر بودیم قوی تر از داعش هم نتونست حتی به آبادان و اهواز برسد الان که به مراتب توان بیشتری داریم چگونه می توانند؟؟ ارتش و سپاه ضعیف تر شدن؟ ادله قوی تری بیان کنید
ناشناس۵۳۱۶۳۷۱۳:۱۴:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
190 کشور در دنیا امنیت ندارند فقط ما امنیت داریم !
جویبار۵۳۳۳۶۳۲۲:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مردم 190 کشور در خاورمیانه زندگی نمی کنند....یک بار داعش در تهران عملیات تروریستی انجام داد , غربگرایان خودشونو خیس کردند...
حسام۵۳۱۷۳۷۱۳:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این دیدگاهی که شما دارید و توسط همفکرانتون تکرار میشه، به این معنی هست که ارتش و سپاه و کلا نیروهای مسلح ما توان و نیروی مقابله با دشمن، حتی در حد نیروهای چند ده هزارنفری داعش رو در مرزها ی خودمون ندارن و اگر در سوریه باهاشون مقابله نمیشد، مرزهای ما نه محافظی داشت و نه ارتشی که جلوشون رو بگیره و داعش سوار اتوبوس میشد میومد میدان بهارستان پیاده میشد.
majid r۵۳۱۰۶۳۰۹:۴۰:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چقدر بوده هزینه ها شما می دونید؟ لطفا بدون مطالعه و علم صحبت نکنید اقتصاد ایران از سوء مدیریت به این روز افتاده است. اقتصاد ایران خیلی وقته گرفتار این مسائل هست حتی قبل از انقلاب.
محمد۵۳۱۰۸۹۰۹:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
آنچه ایران را نابود می کند پائین بودن سطح فرهنگ و درک مسائل روز دنیاست عزیزم.
ناشناس۵۳۱۱۴۰۱۰:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دلیل نابودی اقتصاد ایران، فساد است
ناشناس۵۳۱۲۰۵۱۰:۵۷:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اولاً آنچه به اقتصاد ایران ضربه زد اعتماد به آمریکا وبرجام بود. دوماً آن کشوری که بشترین هزینه را در سوریه کرد و هیچ چیز عایدش نشد عربستان بود و الان هم بسیار عصبانی است.
ناشناس۵۳۱۲۹۸۱۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
نه دادش اعتماد به آمریکا و برجام اقتصاد ایران را نابود کرد.
ناشناس۵۳۱۸۷۴۱۴:۰۷:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
وقتی شما هنوز نفهمیدی کل بودجه نظامی ایران یعنی ارتش وسپاه و نیروی انتظامی 5میلیارد دلاره و تازه قسمت کوچکی از این مبلغ صرف سوریه میشه پس لطفا دیگه حرف نزن.از سایت الف خواهشمندم نظرم را سانسور نکنه
ناشناس۵۳۰۹۳۸۰۸:۳۲:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
.. مردم زیر فشار اقتصادی دارن له میشن .. سرمایه نظامی و موشکی بزرگتر اعتماد مردمه به مشروعیت و کارآمدی حکومتشون اگه در داخل مشکل داشته باشیم در هیچ جنگی دوام نمیاریم همین مقاله میتونه ارزش ریالو بازم پایین تر ببره الف جان .. کمی امید به جامعه تزریق کنید
ناشناس۵۳۰۹۷۵۰۸:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
آمریکا از هزاران کیلومتر امده منطقه برای تامین امنیت خودش ما هم باید امنیت خودمون اونجا هستیم
مهدی۵۳۱۶۷۱۱۳:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
آمریکا کشوری است که در سیاست خارجی خود، امپریالیستی برخورد می کند. مگر جمهوری اسلامی هم قرار بود امپریالیست باشد؟ اگر این خط را بپذیریم که دیگری کرد پس ما هم می کنیم، بنابراین چرا تصور کنیم چینی ها و اروپایی ها و روس ها و دیگران نکنند؟ اگر فردا روزی تمام قدرت های جهانی سهمی از هر منطقه جهان خواستند، پس لابد باید بپذیریم که اشکالی ندارد!؟
حامد۵۳۱۱۴۱۱۰:۲۷:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اسد همه مردم سوریه نیست .. بهتر است به دنبال حل مشکلات داخلی خودمان باشیم. در این بازی از اولش تا بحال در هر دو وجه سیاسی و اقتصادی آن بازنده بوده ایم.
ناشناس۵۳۱۱۴۶۱۰:۲۹:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مقاله جالبی بود. آمریکا و اسراییل خیلی امیدوار به ادلب هستند.
ناشناس۵۳۱۲۲۲۱۱:۰۵:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مزدورای غرب نگران انسانیت شدن !
ناشناس۵۳۱۲۳۲۱۱:۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ما برای فائق آمدن به مشکلات نیازمند مسئولین با اقتدار و دلسوز هستیم که قربونش برم یه عده بزدل و خائن که فقط به فکر جیبشون و رنگ ریششون هستند مسئولیت دارند
ناشناس۵۳۱۷۸۸۱۳:۴۸:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این مقاله بر پایه یک پیش فرض اشتباه یعنی نظامی بودن برنامه هسته ای ایران در سالهای گذشته نوشته شده بنابراین نتیجه گیری های نویسنده از این پیش فرض نیز اشتباه است
ناشناس۵۳۱۹۷۴۱۴:۲۱:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مشکلات مملکت اینجوری حل میشه ..
ناشناس۵۳۲۲۰۰۱۵:۰۳:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
زمان و تاریخ همه چیز را مشخص خواهد کرد. زیاد عجله نکنید. قضاوت بر عهده آینده است.
ناشناس۵۳۲۷۱۷۱۷:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
ناشناس۵۳۲۹۴۴۱۸:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چرا در آمریکا ملت به دولت خورده نمی گیرند چرا با ایجاد این همه پایگاه های نظامی در اقصی نقاط دنیا هزینه های بی مورد می کند؟ فقط مخ های ما این ایراد را می گیرند.
ناشناس۵۳۵۰۳۸۱۷:۴۰:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۵
چون امریکا درامدش 100 برابر ایران و تحریم هم نیست
ناشناس۵۳۵۰۴۶۱۷:۴۶:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۵
خود امریکا هم الان دنبال جنگ و خرج پول نیست و میاد 4 تا موشک میزنه میره
ناشناس۵۳۶۸۸۷۰۰:۲۰:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۷
داعش که تمام شد... قضیه ادلب ربطی نه به ایران نه به روسیه و نه به ترکیه نداره جنگ بین دو طرف سوریه ای است دولت های خارجی دخالت نکنند ببینیم چع خواهد شد بزارید جنگ بشه البته بدون دخالت خارجی
علیرضا۵۳۷۵۳۶۱۲:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
سلام به همه هموطنام و ایرانی های عزیز (به غیر از لشگر سایبری وهابی و اسرائیلی) بچه ها من نزدیک 42 سالمه و تاریخ زیاد میخونم و همیشه فکر میکردم تاریخ یه جور سرگمی برای خواننده اش هست ولی الان میبینم که واقعن تاریخ داره تکرار میشه و لشگر کفر و نفاق و شیطان تمام تلاششو داره میکنه تا بتونه به ما ضربه بزنه من زیاد اهل سیاست نیستم تا بتونم در این موارد نظری بدم ولی از شما میخام توی قسمت نظرات با دقت یه تفکری بکنید و نظرات رو دقیق بخونید و توی قسمت مثبت ومنفی نظرات دقیق بشید .1-بعضی از این نظرها با چنان ادبیات بچه گانه ای نوشته شده و البته از کلمات قلمبه و سلمبه ای استفاده شده که آدم به ترکیب جمله بندی نگاه میکنه فکر میکنه بچه اول ابتدایی نوشته ولی توی همین جمله با ترکیب بسیار ابتدایی از چنان کلمات ثقیلی استفاده شده که بنده با مدرک فوق لیسانس به زور با این کلمات مانوسم.2- توی قسمت مثبت و منفی نظرات یه نظر کاملن انقلابی و خدا دوستانه (از نظر بنده )ببینید که با موج منفی این لشگر سایبری وهابی اسرائیلی روبرو میشه ولی توی پاسخ به همون نظر که کسی میاد و جواب اون لشگر و میده میبینید که خبری از اون موج منفی نیست چرا؟به نظرم اینها به صورت گروهی و فله ای با قرار قبلی به سایتها سرک میکشند و با ایجاد یاس و دادن کامنتهای منفی سعی در تولید موج منفی دارن و بدبینی ،و براشون حالا یا مهم نیست که دوباره برگردن و جواب پاسخهاشون ببینن و یا سر در نمیارن که باید چکار کنن علی ایحال قطعن اگر سایت الف این نظر بنده رو توی سایت بزاره شما لشگر سایبری ملعون وهابی اسرائیلی هم نظر منو میخونید ولی یه مطلبی رو باید بهتون بفهمونیم واینکه حق میاد و باطل رفتنی است هر چند که شما مشرکان و کفار از حق بیزار باشید و خدمت نا محترمتان عارضم که یا باید مانند انسان زندگی کنید و یا باید به دست صاحب الزمان عج الله خدمت اسلاف قدیمتان در جهنم یعنی همان بنی امیه و قوم سرکش یهود برسید و همتون باهم از زقوم جهنم میل کنید. شما منتظر باشید و ما هم منتظریم . و من الله التوفیق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین