بحران گرانی سفرهای هوایی/ چه باید کرد؟

گروه فرهنگی الف،   3970613101 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران پس از حذف مسیر ایران از برنامه پروازی سه شرکت هواپیمایی خارجی، هشدار دارد: نرخ تمام شده سفر در ایران برای جامعه بزرگی از گردشگران غیر قابل رقابت می‌شود.

بحران گرانی سفرهای هوایی/ چه باید کرد؟

به گزارش ایسنا این اخطار درحالی داده شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به ارزش ریال در برابر دلار و یورو، پیش‌بینی کرده، جمعیت بیشتری از گردشگران خارجی به خاطر ارزانی، روانه کشورمان شوند.

رضا اباذری که پس از گرانی بلیت هواپیما، کاهش پروازهای بین‌المللی و در نتیجه حذف ایران از برنامه ایرلاین‌های خارجی را پیش‌بینی کرده و در این‌باره اخطار داده بود، اینک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمتر از دو هفته این پیش بینی به حقیقت پیوست؛ هواپیمایی بریتیش ایرویز و پس از آن دو ایرلاین ک. ال. ام و ایرفرانس رسما اعلام کردند در تاریخی مشخص بازار ایران را ترک خواهند کرد.

او درباره آینده سفرهای هوایی با وضعیت پیش‌آمده گفت: آینده نزدیک صنعت هوانوردی مسافری بین‌المللی کشور در دست دو بخش خطوط داخلی و خطوط منطقه‌ای است. صنعت هوانوردی در جهان به لحاظ درآمدی در سه دهه گذشته بسیار شکننده و آسیب‌پذیر شده و شرکت‌ها برای سیاست‌گذاری‌های خود ازجمله انتخاب مسیر با ظرافت و حساسیت بالایی رفتار می‌کنند. خطوط هوایی منطقه‌ای مانند هواپیمایی امارات، ترکیش و قطری برای بازار ایران برنامه‌ریزی جدی‌ای دارند و با مشکلات کاری در کشور مانند تحریم‌ها و بی‌ثباتی اقتصادی سازگاری بیشتری به نسبت خطوط اروپایی دارند. در نتیجه به احتمال زیاد در بازار می‌مانند و سهم بازار رها شده توسط سایر ایرلاین‌ها را از آن خود می‌کنند.

اباذری افزود: از سوی دیگر شرکت‌های داخلی که قابلیت پرواز بین‌المللی دارند هم تلاش می‌کنند سهمی از این بازار داشته باشند اما متاسفانه موانعی مانند ضعف ناوگان و مشکلات مدیریتی و زیربنایی اجازه این توسعه بویژه در مسیرهای طولانی را نمی‌دهد.

وی با اشاره به این که ترکیش ایرلاین تقریباً متعلق به بخش خصوصی ترکیه و هواپیمایی امارات دارای بودجه هنگفت ناوگان و نیز تبلیغاتی گسترده است، گفت: این شاخصه‌ها، امکان ارائه نرخ‌های متنوع و در عین حال خدمات بهتر را فراهم می‌کند اما مشکل از آنجایی نهادینه و پایدار می‌شود که با تقویت شرکت‌های منطقه‌ای و توسعه باشگاه مسافران هوایی این شرکت‌ها، دامنه رقابتی بین این ایرلاین‌ها و شرکت های داخلی بسیار گسترده می‌شود و چنانچه روزی شرکت‌های داخلی مشکلاتشان حل شود رقبای بسیار بزرگی در بازار ایران برایشان بالفعل وجود دارد. این درحالی است که خطوط هوایی ارزان قیمت و اصطلاحا low-cost carrier=LCC شرایط را برای ورود به چنین بازارهایی بررسی می‌کنند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی دو راه حل برای آسیب کمتر به شرکت‌های هواپیمایی داخلی را در این شرایط پیش‌بینی کرد و افزود: با حمایت از خطوط هواپیمایی داخلی و پایین نگه داشتن نرخ‌ها توسط شرکت‌های داخلی با روش‌های هوشمندانه می‌توان از این شبه بحران با خسارت کمتر گذر کرد.

وی ادامه داد: این میان به جز ارائه‌دهندگان خدمات سفر هوایی مانند خدمات فرودگاهی، کترینگ، آژانس‌های مسافرتی و ...، دو دسته دیگر هم از وضعیت موجود آسیب می‌بیند؛ مسافران خروجی و تورهای ورودی. بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف از جمله سن بازنشستگی یا بیماری،  امکان پروازهای مستقیم به صورت فراقاره از ایران ندارند و باید ۱۸ ساعت پرواز برای شان تقسیم شود، اینجاست که ضرورت حفظ دست‌کم دو ایرلاین اروپایی بسیار حیاتی است.

اباذری به آسیبی که متوجه گردشگری ورودی از این رهگذر می‌شود، اشاره کرد و افزود: گردشگران خارجی با نبود پرواز مسقیم از کشور محل سکونتشان و همچنین کمبود تنوع پروازهای خارجی به شهرها و مقاصد گردشگری داخلی مانند شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز ناچارند از پرواز با چند مسیر از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) اقدام کنند که به جز زمان‌بر بودن و ایجاد خستگی، قیمت تمام شده بسته سفر را بالا می‌برد که در نتیجه نرخ تمام شده سفرنامه ایران برای جامعه بزرگی از مسافران غیرقابل رقابت می‌شود. یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل بحرانی نیز تعریف بازارهای جایگزین و تدوین مسیرهای جدید گردشگری است که البته همچنان به اختصاص ارز دولتی در قالب R.O.E به شرکت‌های هواپیمایی تاکید می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۹۶۹۹۱۶:۰۳:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اونهایی که میخوان برن خارج اول میرن دوحه یا دوبی از اونجا به همه جای دنیا پرواز هست .ما هم درگیر شعار هستیم وتو فکر نابودی دشمن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین