وقتی داروی تقلبی به‌جای داروی اصلی به فروش می‌رسد بازی با جان مردم درسایه نبود نظارت سازمان غذا و دارو/ داروی تقلبی در بسته‌بندی شیک+ فیلم

گروه اجتماعی الف،   3970613013

به تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد یک داروی تقلبی در بسته‌بندی شیک به عنوان داروی اصلی به بیمار فروخته شده است.

بازی با جان مردم درسایه نبود نظارت سازمان غذا و دارو/ داروی تقلبی در بسته‌بندی شیک+ فیلم

فارس نوشت: اصالت دارو همیشه دغدغه و نگرانی مردم بوده است، در سالهای اخیر نیز چندین شرکت با راه‌اندازی سامانه ردیابی و تایید اصالت دارو فعالیت‌هایی را داشته اند، اما سازمان غذا و دارو به عنوان متولی این امر همتی که باید را در اینباره نداشته و قول‌های بسیاری نیز در این چند سال در زمینه برچسب گذاری و بارکدگذاری کالاهای سلامت محور داده است، اما واقعیت چیز دیگری است و برخلاف وعده‌های مسئولان سازمان غذا و دارو، هنوز بسیاری از کالاهای سلامت محور بدون بارکد و برچسب اصالت عرضه می‌شوند که همین امر زمینه قاچاق و ورود کالاهای تقلبی را نیز بیشتر ایجاد می‌کند. 

مردم با خیال راحت داروخانه‌های رسمی دارو تهیه کنند

حمید خیری رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران؛ با بیان اینکه موضوع قاچاق دارو و عرضه داروهای تقلبی در مراکز غیر رسمی، موضوع تازه‌ای نیست، گفت: متاسفانه در طول چند دهه اخیر دفعات بسیاری شاهد آن بوده‌ایم بیمارانی که برای تهیه داروی خود به مراکزی نظیر ناصر خسرو مراجعه می‌کنند، دارویی دریافت می‌کنند که به هیچ‌وجه مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: در بحث داروهای ناصر خسرویی، چندین تخلف ممکن است اتفاق بیافتد. مثلا اینکه نحوه نگهداری دارو درست و مناسب نباشد. یعنی داروهایی که شرایط نگهداری خاصی دارند، در معرض گرما یا سرما یا نور خورشید قرار گیرد.

خیری افزود: اینکه به جای یک دارو، داروی دیگری که کارآیی آن مورد تایید نیست عرضه شود، شرایط کشور حادتر از حال خواهد شد؛ این موضوع بازی با جان انسان‌ها است و می‌تواند مخاطرات زیادی را متوجه بیماران کند.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: نکته دیگری که باید مردم توجه کنند، بحث خرید آنلاین داروها است؛ در حال حاضر هیچ داروخانه‌ای در کشورمان مجوز فروش آنلاین و اینترنتی دارو را ندارد و بر این اساس مردم باید از خرید هرگونه دارو از وبسایت‌ها و فضای مجازی خودداری کنند.

وی ضمن تاکید بر سلامت داروخانه‌های رسمی کشور، تصریح کرد: مردم با خیال راحت و با اطمینان خاطر می‌توانند از داروخانه های رسمی کشور داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

«فیلم زیر یکی از نمونه‌های موجود در بازار است که در سایه نبود نظارت درست وقوی توسط سازمان عریض و طویل غذا و دارو در حال عرضه است و ممکن است همین یک مورد حتی باعث بروز مشکلات جدی و خطرناک برای مصرف کننده دارو شود.»

فروش داروی تقلبی جرم است

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بیماران تخلفات در این زمینه را به سازمان غذا و دارو و تعزیرات گزارش کنند.

وی افزود: فروش داروهای تقلبی در داروخانه‌ها جرم و تخلف محرز است و فروشنده داروهای تقلبی مجرم است.

جهانپور گفت: تاکنون گزارش مستندی در این زمینه به سازمان غذا و دارو ارسال نشده است. 

برچسب گذاری برای 100 محصولات

دیناروند رییس سابق سازمان غذا و دارو در سال 95، برچسب‌گذاری را در جهت کنترل اصالت محصولات سلامت محور و با عنوان سامانه رهگیر و ردیابی دانسته و اظهار می‌کند: این کار برای تمام داروها، مکمل‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی وارداتی اعمال شده و تا پایان امسال نیز در مورد تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های غذایی و داروهای تولید داخل نیز اعمال می‌شود. یعنی این سامانه برای همه این اقلام در سال 95 اجرا می‌شود.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو در بحث کنترل اصالت، رهگیری و ردیابی سامانه کدینگی وجود دارد که اکنون برای فرآورده‌های وارداتی در حوزه سلامت به صورت 100 درصد در حال اجراست و به تدریج برای کل فرآورده‌های سلامت محور اجرا می‌شود.

گفتنی است فیلم موجود، نشان دهنده یک داروی معمولی است و نه خاص که برای تهیه آن نیاز باشد به بازار آزاد مراجعه شود. در این مرحله تنها ناظر سازمان غذا و داروست و این موضوع هیچ راهی ندارد مگر اینکه متولیان امر اجرای سامانه ردیابی و تایید اصالت دارو را تسریع و الزامی کنند. اقدامی‌که ظارهرا اولویت نیست و برای همین هنوز بعد از گذشت چندین سال وعده و عید به صورت 100 درصد اجرایی نشده است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین