شکست تجاری اصغر فرهادی در فرانسه

گروه فرهنگی الف،   3970611041 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با گذشت چند هفته از اکران فیلم «همه می‌دانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، به نظر می‌رسد اکران این فیلم در فرانسه با موفقیت تجاری همراه نبوده است.

شکست تجاری اصغر فرهادی در فرانسه
 میلاد جلیل‌زاده در فرهیختگان نوشت:
دو ماه از آخرین باری که آخرین آمار فروش فیلم «همه می‌دانند» منتشر شد می‌گذرد و دیگر چندان خبری از اصغر فرهادی و فیلمش، نه در رسانه‌های ایرانی هست، نه در فرانسه که بستر انتشار اول این فیلم بود و این قطعا روی استقبال از اثر فرهادی در اسپانیا و دیگر کشورهای اسپانیایی‌زبان این فیلم، مردم آنها را هم به‌عنوان مخاطب هدف در نظر گرفته بود، تاثیر خواهد گذاشت.
این فیلم، اساسا فیلم مراسم افتتاحیه بود و در ادامه هیچ‌کدام از مسیرهایی که رفت چندان نتوانست چشمگیر ظاهر شود. «همه می‌دانند» در افتتاحیه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد اما در مراسم اختتامیه جایزه‌ای را برنده نشد.
فیلم پرستاره اصغر فرهادی در مراسم افتتاحیه اکران و هفته‌های اول نمایش هم نسبتا موفق ظاهر شد اما در ادامه کارش به رکود کشید و حالا دو ماهی  می‌شود که سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده آن حتی آمار فروش فیلم را رسانه‌ای نکرده‌اند.
منتقدان خارجی هم ابتدا با ذوق بیشتری به استقبال تماشای این فیلم رفتند اما در ادامه و بعد از تماشا شدن آن توسط تعداد بیشتری از سینمایی‌نویسان، جمع‌بندی آرا چندان به نفع فرهادی تمام نشد.

این وضعیت نشان‌دهنده آن است که فرهادی در ابتدای راه توانسته از شهرتی که به سبب بعضی از آثار قبلی‌اش به دست آورده بود، استفاده کند اما کم‌کم انبان او هم خالی شد و حالا مقدار معتنابهی از اعتباری که سرمایه کارش قرار داده بود را هزینه کرده است.

اما چرا این اتفاق افتاد و چرا فیلمسازی که خیلی از ایرانی‌ها روی او به‌عنوان چهره بین‌المللی سینمای کشورشان حساب باز کرده‌اند، چنین غروب افسرده‌ای را با آخرین اثرش رقم زد؟

«همه می‌دانند» طبق آخرین آماری که از فروش آن منتشر شد، از لحاظ تجاری یک فیلم زیان‌ده بود. نزدیک به ۱۲ میلیون دلار هزینه تولید این فیلم شده است و آخرین آمار فروش آن نزدیک به هفت میلیون دلار بود. این البته مربوط به فروش «همه می‌دانند» در کشور فرانسه است اما باید توجه داشت که بستر انتشار اصلی این فیلم، همان کشور فرانسه بوده است و نتیجه آمار فروشی که در این کشور به دست بیاید، روی اکران‌های آتی فیلم در کشورهای دیگر هم موثر خواهد بود.

این فیلم در هفته‌های اول اکران، آمار خوبی را در فروش گیشه‌ای به دست آورد که مقدار زیادی از آن نه به خاطر نام اصغر فرهادی، بلکه به دلیل کنار هم قرار گرفتن پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم در یک فیلم بود.

اما این وضعیت در ادامه سیری نزولی را طی کرد و بعد از اینکه تعدادی از فرانسوی‌ها، کار را تماشا کردند و مشخص شد که فیلم فرهادی چه فیلمی است و چه کیفیتی دارد، رفته‌رفته تعداد مخاطبان آن رو به کاهش گذاشت. «همه می‌دانند» در هفته اول اکران، رتبه دوم فروش را بین فیلم‌های روی پرده در فرانسه داشت؛ اما تنها بعد از هفت هفته نمایش، به رتبه بیست‌وهشتم سقوط کرد.

 ۴۱ درصد از فروش این فیلم متعلق به افتتاحیه آن یا به عبارتی همان هفته اول اکران است و این کسر بالا نشان می‌دهد که فیلم فرهادی در ابتدا توانسته بود خیلی کنجکاوی‌برانگیز باشد و در ادامه، مخاطبانی که آن را دیده‌اند با اعلام نارضایتی‌شان این کنجکاوی را در باقی تماشاگران از بین برده‌اند.

نکته قابل توجه درباره این فیلم و سیر نزولی استقبال از آن این است که رسانه‌های داخل ایران هفته اول اکران فیلم فرهادی را با آب و تاب و ذوق‌زدگی فراوان پوشش دادند اما وقتی که آمار فروش آن افت شدیدی کرد، هیچ مطلبی در این باره منتشر نشد.

تحلیلی که درباره چنین وضعی می‌توان به آن رجوع کرد، اعتیاد بخشی از جامعه ایرانی به «مخدر افتخار» است که حتی وقتی بی‌پشتوانه بودن آن مشخص بشود، امکان دارد کار را به خودفریبی و ندیدن واقعیت‌ها بکشاند.

«همه می‌دانند» که در هشت می‌(۱۸ اردیبهشت) به‌عنوان فیلم مراسم افتتاحیه هفتادویکمین جشنواره فیلم کن اولین نمایش جهانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را تجربه کرد و یک روز بعد در سینماهای فرانسه به اکران عمومی درآمد و قرار است از ۱۳ سپتامبر(۲۲ شهریور) در سینماهای آرژانتین و ۱۴ سپتامبر(۲۳ شهریور) در سینماهای کشور اسپانیا اکران عمومی‌اش را آغاز کند. سپس این فیلم از بیست‌وهفتم سپتامبر(۵ مهر) در آلمان و از هشتم نوامبر(۱۷ آبان) در ایتالیا هم نمایش عمومی‌اش را آغاز می‌کند. 

فیلم فرهادی طبق آماری که تا این لحظه منتشر شده، چیزی در حدود ۶۰درصد از هزینه تولیدش را در گیشه‌های فرانسه برگردانده است و حالا دیگر بیلان فروش آن در این کشور تقریبا متوقف شده است. اگر این فیلم در کشورهای اسپانیایی‌زبان هم به همان اندازه‌ای که در فرانسه فروش داشت بفروشد، تازه می‌شود گفت که تنها ۲۰درصد بیشتر از هزینه اولیه‌اش را بازگردانده است.

این در حالی است که فرهادی برای فیلم «همه می‌دانند» از هنرپیشه‌های مطرح سینمای اروپا استفاده کرده و برای تولید اثر او هزینه‌های تولید یک فیلم حرفه‌ای پرداخت شده‌اند.

مقایسه‌ای بین نسبت بودجه فیلم‌های تجاری معمول در دنیا و میزان فروش آنها نشان می‌دهد که فروش اثر اصغر فرهادی تا اینجای کار یک شکست مطلق بوده و با توجه به روندی که تا این لحظه طی کرده، بعید است که در ادامه هم بتواند ورق را به طرز محسوسی برگرداند.

به‌طور مثال فیام «پلنگ سیاه» که در سال جاری میلادی با هزینه ۲۱۰ میلیون دلار تولید شد، فقط در کشور آمریکا یک میلیارد و 346 میلیون دلار فروش داشت؛ یعنی چیزی در حدود چهارونیم برابر هزینه تولید آن و در ادامه با اضافه شدن رقم‌های فروش خارجی این فیلم، چنین نسبتی چند برابر افزایش هم خواهد داشت.

یا می‌شود به نسبت هزینه و فروش «بتمن علیه سوپرمن» توجه کرد که بین فیلم‌های مطرح و پرهزینه سال‌های اخیر به‌عنوان اثری معرفی می‌شود که در گیشه چندان موفق ظاهر نشد. این فیلم توانست با هزینه ۲۵۰‌میلیون دلاری، ۸۷۳ میلیون دلار در خود آمریکا فروش داشته باشد و این یعنی چیزی در حدود سه‌ونیم برابر هزینه‌های تولید آن. با احتساب این ارقام و عطف به این نسبت‌ها میان بودجه و میزان فروش فیلم‌های اصطلاحا حرفه‌ای یا تجاری، اثر اصغر فرهادی به مرحله زیان‌دهی رسیده است.

چنین وضعی به‌طور قطع کار را برای او در صورتی که در ادامه مسیر همچنان بخواهد با سرمایه‌گذاران خارجی فیلم بسازد، خیلی سخت خواهد کرد. بالاترین درجه سوددهی در میان آثار فرهادی را «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» داشته‌اند که تهیه‌کننده اولی سیدمحمود رضوی و تهیه‌کننده دومی خود اصغر فرهادی بود. 

این دو اثر تماما در ایران و مطابق با امکانات سرمایه‌ای ایران ساخته شده بودند اما قرار گرفتن آنها در مقیاس‌های جهانی، هرچند فروشی در حد و اندازه فاتحان هفتگی باکس‌آفیس آمریکا یا سینمای هند نداشت، اما با توجه به میزان بودجه‌ای که برای تولید آنها صرف شده بود، سوددهی خیلی بالایی ایجاد کرد. تا به حال حتی یک فیلمساز از سینمای ایران مهاجرت نکرده و در کشورهای دیگر اثری را جلوی دوربین نبرده که بتواند موفقیت‌هایش در داخل کشور را در خارج همچنان تکرار کند.

چنین وضعی بارها و بارها در مورد فیلمسازان مختلف ایرانی تکرار شده است اما نکته عجیبی که وجود دارد، میل کارگردان‌های دیگری در ایران، برای آزمودن مجدد این مسیر امتحان ‌پس‌داده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۴۰۷۱۱۰:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تحلیل مغرضانه و آبکی، جناب نویسنده اگه بلدی برو فیلم بهتر از اصغر فرهادی بساز و جایزه ببر به جای نوشتن این تحلیل های ضعیف
مرزبان۵۲۴۱۹۷۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دوست عزیز چرا باور نداری فرهادی و فرهادی ها جایزه میگیرند بخاطر نشان دادن فلاکت مردم ایران نه به خاطر هنرشان.وقتی پای هنر واقعی میاد وسط اونوقت فرق اسپیلبرگ و اسکورسیزی با کارگردانهای کشورهای جهان سومی که بخاطر نشان دادن فلاکت مردمشون جایزه میبرن معلوم میشه.
ناشناس۵۲۴۵۳۹۱۳:۳۷:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اول برو فیلمها را ببین بعد قضاوت کن.
ناشناس۵۲۵۴۲۱۲۱:۰۶:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
نشان دادن فقر در جامعه ایران بخشی از هنر سینما است. افرادی هم میتوانند با ساخت فیلمهای دیگری به نمایش اقتدار علمی، نظامی، ورزشی و ... در ایران بپردازند به طوری که غربیان را به تحسشین وادار کنند!
رضا۵۲۵۴۴۹۲۱:۳۲:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خوب مگه‌دروغ‌ساختن. فلاکت مردم رو‌نشون‌دادن. شما میگید فلاکت نیست‌تو‌کشور؟
ناشناس۵۲۴۳۳۱۱۲:۱۱:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
من از فیلمهای ایشون خوشم نمیاد. شاید یک بار سبکی که ایشون مبدعش بودن جذاب بود ولی دیگه تکراری شده. بی سر و ته و بی پایان مشخص.
ناشناس۵۲۴۵۴۲۱۳:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تو فیلمهای سیما را که انتهایش را میشود از ابتدایش حدس زد ببین!!
ناشناس۵۲۴۷۴۸۱۴:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
انقدر باید تکرار کنند و شکست بخورند تا پیروز شوند نویسنده فراموش کرده بسیاری از فیلم سازان بزرگ تا ده ها فیلم اولیه شان زیان کرده یا سود نبرده تا بالاخره پیروز شدند ، از فحوای نوشته نویسنده بوی ...نوعی خوشحالی هم میامد ، در هر صورت ملاک فروش کل فیلم است اگر این فیلم به ایران بیاید رکورد فروش همه فیلمهای تاریخ ایران را خواهد شکست .
ناشناس۵۲۴۱۰۹۱۰:۵۰:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دیروز که به جشنواره تورنتو دعوت شدند.....شما هم اول صبر کن فروشش در اسپانیا و....انجام شود بعد عقده های روحیت را رو کن.....
ناشناس۵۲۴۳۷۲۱۲:۳۱:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تحمل نقد هم ندارید
ناشناس۵۲۴۵۵۲۱۳:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
بگفته خودش هنوز در اسپانیا و سایر کشورها اکران نشده داره میزنه تو سرِ مال!!!
سعید۵۲۴۴۶۹۱۳:۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فروشش در فرانسه اینقدر بوده. فیلم اسپانیولی زبان هست. ۲۳ کشور اسپانیولی زبان در دنیا داریم و خیلی از ایالات متحده. واقعا از الف همچین تحلیل فاجعه ای بعید بود
ناشناس۵۲۴۱۶۶۱۱:۰۹:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
جوایز سیاسی آقای فرهادی رو دچار توهم موفقیت کرده
SMAH1۵۲۴۱۷۸۱۱:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فکر کنم «همه می دانند» که اگر اصغر فرهادی در فیلمش به جامعه امروز ایران بد و بیراه بگوید (البته به صورت کادو پیچ شده و خیلی خوشگل و هنری) آنوقت آنور آبی ها برایش سوت و کف می زنند و قطعا برایش تبلیغ می کنند تا فیلمش بفروشد. نه اینکه جامعه غربی را (به هر شکلی) نقد کند.
ناشناس۵۲۴۱۸۴۱۱:۱۳:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
وقتی آدم کوچیکی رو به زور بخوایین بزرگ کنید همینه
ناشناس۵۲۴۱۸۹۱۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فیلمهای اصغر فرهادی از اولش هم ارزش سینمایی نداشت . بار اول که بهش اسکار دادن ، زمانی بود که بحث مذاکره ایران و آمریکا پیش اومده بود و اونها میخواستن اینجوری و با یک اسکار نیمه سفارشی ، به سلبریتی های سینمای ایران جایزه بدن و اونها رو تشویق به طرفداری از آمریکای اوباما کنن . بار دوم هم که هالیوود به دلیل درگیری با ترامپ و برای لج کردن به اون ، اسکار تمام سفارشی خودش رو داد به فرهادی و رفقا . حساب جشنواره کن هم که دیگه معلومه . احتیاج به توضیح نداره که فرانسویها چجوری ازش استفاده میکنن . خلاصه کم کم داره تبدیل میشه به مهره سوخته سیاسی و باید از این به بعد به عنوان یک کارگردان واقعی فعالیت کنه و جایزه خودش رو ببره ، نه دعواهای پشت پرده سیاست رو . کاری که بعیده بتونه .
ناشناس۵۲۵۱۳۸۱۷:۴۰:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دوست عزیز فرهادی در تمام کارهای یک دهه اخیرش که به جشنواره فجر ارائه شده جایزه بهترین کارگردانی را برده. جشنواره فجر! نمیشه فاقد ارزش سینمایی کارهای ایشون شد هر چند دیگه سبک فرهادی داره تکراری میشه و اون باید یک فکری برای ادامه فیلمسازیش بکنه. با این حال به نظر بسیاری از منتقدان ایرانی بهترین فیلم اون درباره الی یه که جایزه کن و اسکار نبرده.
ناشناس۵۲۴۱۹۶۱۱:۱۹:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خیلی کیف میکنی اصغر فرهادی ورشکسته بشه؟
ناشناس۵۲۴۲۳۷۱۱:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مگه قراره همه فیلم هاش جایزه ببره؟
محمد۵۲۴۲۹۵۱۱:۵۹:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
به جای اینکه نکات مثبت فیلم رو که یک فیلم ساز کشورمان تولید کرده منتشر کنیم به دنبال ورشکسته شدن اش هستیم تا بگوییم هر که برود و در خارج و در سطح بین المللی فیلم بسازد ورشکست میشه . خب دوست عزیز برای ساخت فیلم در داخل کشور چقدر امکانات و اختیار است. مطالبی که نوشتین فقط آرزوی قلبی شماست نه واقعیات. این حرف ها طرفداران آقای فرهادی رو مصمم تر می کند برای حمایت از او
ناشناس۵۲۴۵۹۹۱۳:۵۸:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
برای ساخت فیلم در داخل کشور چقدر امکانات و اختیار است؟! پس فکر کردی فیلمهایی که در داخل ساخته و جوایز بین المللی باهاشون گرفته رو با پول کی ساخته بود؟
ناشناس۵۲۴۳۳۲۱۲:۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
همه زورشو زده تازه شده این فیلم حالا فیلمش بیاد ایران یه سری تاریک فکر می رن می بینند فروششو ببرن بالا خوش باشید
ناشناس۵۲۴۵۷۲۱۳:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
من حتما می رم می بینم تاریک فکر هم نیستم
ناشناس۵۲۴۳۹۷۱۲:۴۳:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فرهادی بزرگترین کارگردان تاریخ سینمای ایران است. فیلم جدایی یک فیلمنامه بی نقص بود که به ناحق اسکار بهترین فیلمنامه را به آن ندادند .
ناشناس۵۲۵۳۳۶۱۹:۵۹:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
برو چند تا فیلم ببین تا بفهمی فیلمهای فرهادی جزو ده تا فیلم اول تاریخ سینمای ایران هم نیست .
احسان۵۲۴۴۱۵۱۲:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فقط در فرانسه بیش از نیمی از سرمایه فیلم برگشته. در کل جهان حتما موفقیت مالی خوبی داره این فیلم.
ناشناس۵۲۴۵۱۱۱۳:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
واقعیتش اینه هر دوبار که جایزه گرفت بخاطر موقعیت خاص سیاسی کشور و جهان بوده و این عنوان مخدر افتخار لفظ بسیار مناسبی است. اینکه آقای فرهادی آدم باهوش و زیرکی است و این در فیلمهایش نمود دارد شکی نیست ولی واقعیتش اینه کارگردانهای بسیار شاخص تر و فیلم های ممتاز تر همزمان با فیلمهای او بود ولی موفق نشدند چرا که در زمان مناسب جای مناسب نبودند
ناشناس۵۲۴۵۲۷۱۳:۳۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
حدود 6 میلیون و 500 هزار دلار فروش کرده که حدود 71 میلیارد تومان هست بد نبوده فکر نکنم ضرر کرده باشه شما نویسنده و منتقد عزیز یکم مغرض هستی برو خودت رو درست کن !!!
ناشناس۵۲۴۵۳۵۱۳:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
آقا مگه مجبوری؟ زورچپونی میخوای بگی این فیلم یه شکست بوده! نوشته ات اینطوری آبکی درمیاد. خب در مورد کسی صحبت کن که همقدش باشی.
ناشناس۵۲۴۶۶۶۱۴:۲۰:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اندر احوالات این نویسنده همین بس که میاد این فیلم با ژانر خاصش رو با فیلم های بلک باستری میزان فروششون رو مقایسه میکنه. نکته دیگه هم اینکه میزان فروش تو امریکا رو با هیچ کشوری مقایسه نمیکنند اقای عزیز چون فیلم اگه بخواد بفروشه تو امریکا باید بفروشه
ناشناس۵۲۴۸۱۷۱۵:۲۰:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دوست عزیز میزان فروش رو نسبت به هزینه محاسبه کرده نه فروش مطلق گفته فیلمهای موفق معمولا 3 چهار برار هزینه تولید فروش داره.
ناشناس۵۲۴۹۷۹۱۶:۳۱:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
گیرم فروش فیلم کم باشه.دلیل نمیشه فیلم بدی باشه.
ناشناس۵۲۵۱۱۶۱۷:۳۰:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تا به حال حتی یک فیلمساز از سینمای ایران مهاجرت نکرده و در کشورهای دیگر اثری را جلوی دوربین نبرده که بتواند موفقیت‌هایش در داخل کشور را در خارج همچنان تکرار کند"، این یک قانون بین المللی است، که جز آمریکا و انگلیس و کانادا و استرالیا (به دلیل شباهت های فرهنگی زیاد)، بین سایر کشور های جهان رایج است. اثر هنری هر کشور، بیشترین جایگاه درکش همان کشور است و آمریکا کشوری جدید التاسیس است که ردپای همه کشور ها در آن دیده می شود، به همین دلیل مخاطب های بین المللی زیادی دارد. این بسیار متفاوت از آن پرایدی هست که پس از 30 سال ارزشش را کردید معادل با کل حقالزحمه سه سال یک خانواده کارگری ایران، ولی اگه حتی به یه اروپایی بدیدش حاضر نیست با سه چرخه اش آن را عوض کند! اگر هنر غالب کردنی بود، پس از نزدیک به نیم قرن تلاش یک خط خاصی از هنر غالب ملت ایران شده بود، به همان دلیل هنر آقای فرهادی هم غالب ملت اروپا نخواهد شد!
ناشناس۵۲۵۴۶۶۲۱:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
.. به جای کوبیدن یک ایرانی سعی کن جایگاه ایران رو بالا ببری
ناشناس۵۲۵۵۳۶۲۲:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
کافیه ی نفر توحلقه خودی ها نباشه وای بحالش
ناشناس۵۲۵۶۳۱۲۳:۵۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
حالا شما چرا از شکست دیگران خوشحال میشی.
yektanetتریبون

آخرین عناوین