کودتای اقتصادی

معین الحق، گروه تعاملی الف،   3970607023 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
کودتای اقتصادی

درباره اوضاع اقتصادی کشور دو نگاه وجود دارد یکی بدبینانه و دیگری خوشبینانه.

نگاه خوشبینانه این است که مسئولین اقتصادی صرفا سهل انگاری کردند و با بی تدبیری تمام ماشین اقتصاد کشور را تا لبه پرتگاه بردند اما هیچ گونه غرض و اندیشه بدی در این میان نبوده. نگاه دوم ان است که کشور در حال دسته و پنجه نرم کردن با یک کودتا است.

اما نه کودتای نظامی، و نه یک کودتای فرهنگی، بلکه با یک کودتای اقتصادی مواجهیم که در این کودتا عده ای به جهت مبارزه با نظام و عده ای به جهت کسب سود مادی به این بحران اقتصادی دامن میزنند.
نتیجه بحران اقتصادی میتواند منجر به:
1 . نا امیدی مردم
2. تضعیف ساختار اقتصادی و اسیب پذیری مولفه های قدرت اقتصادی کشور و در نتیجه تاثیر گذاری آن در منطقه و زمینه سازی برای بحران های اجتماعی
3. سرگرم شدن مسئولین به بگومگوها و مشکلات داخلی و در نتیجه غفلت از مسائل بین المللی
4. و در اخر باج خواهی کشورهای استکباری در این بلبشوی اقتصادی است

البته این دیدگاه هرچند بدبینانه و به نوعی امنیتی است اما علائم صدق ان در داخل و خارج قابل مشاهده است که از جمله آن علائم:

۱. چنین بحران اقتصادی از قبل قابل پیش بینی بوده و بسیاری از کارشناسان نسبت به ان تذکر داده اند اما چرا مسئولین امر از وقوع ان جلوگیری نکرده و تدبیر لازم را نیاندیشیده اند؟
۲. از سوی دیگر دشمن بارها اعلام کرده که هدف از تحریم ها فشار بر ملت ایران است.
۳. بعضی از اجیران داخلی وابسته به خارج نیز با ارسال نامه به دولت مستکبر امریکا تقاضای بحران افرینی اقتصادی را به هدف ضربه به نظام مطرح کرده اند.

با وجود این شواهد و شواهد دیگر، ایجاد یک کودتای اقتصادی توسط دشمن و همراهی برخی از عوامل داخلی خواه مغرضانه یا سهل انگارانه بسیار قوی به نظر می رسد هر چند که نسبت قطعی چنین مطلبی خارج از این نوشتار و فعلا در مقام تحلیل و بررسی احتمالات هستیم. البته کشورما کودتاهای نظامی و شبه نظامی بسیاری را به خود دیده که دشمن در هیچ یک موفق نبوده. در عرصه جنگ نرم و کودتای نرم نیز دشمن هرگز نتوانست به اهداف اصلی خود برسد که نمونه بارز ان کودتای نرم سال 88 بود.

اما 9 سال بعد از سال 88 اکنون در کودتای اقتصادی تیرماه 97 شاهد عرصه جدیدی از جنگ و دشمی بیگانگان و دست های داخلی آنها هستیم. فتنه تیرماه 78 و 88 با فتنه اقتصادی تیرماه 97 از این جهت که هر سه در راستا و برپایه نارضایتی عمومی شکل گرفت مشترک اند. در یک جمع بندی میتوان گفت ضربه ای که در طول دو ماه فتنه اقتصادی 97 به اعتماد عمومی مردم نسبت به مسئولین به همراه ایجاد مشکلات مالی برای اکثریت مردم داشت بسیار بیشتر از ضربه ای بود که در طول هشت ماه فتنه 88 متحمل شد.

این که مسئولین تا چه حد در مقابل این فتنه هشیار هستند و نحوه مقابله با این فتنه اقتصادی – که متاسفانه تا کنون هم تاثرات مخرب فراوانی هم داشته است - چگونه است و راهکارهای برون رفت از آن، مساله ای است که باید مسئولین امنیتی و اقتصادی هر چه سریعتر نسبت به ان اندیشه کنند و دستگاه های مختلف در این زمینه گرفتار حزب بازی و سیاست ورزی های جناحی نشوند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۸۲۹۹۰۸:۵۲:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۷
آفرین الف خیلی زیبا گفتی
ناشناس۵۱۹۱۹۰۱۵:۴۹:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۷
چندین دهه هست برخی مقامات در واقع هیچ برنامه ای جز منافع شخصی خودشان ندارند، اقتصاد مردم و کشور کشک!
dayani۵۱۸۳۲۵۰۹:۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۷
انگیزه های داحلی را میتوان ردیابی و شاید چاره اندیشی کرد ولی تصمیمات نا مشخص خارجی را که بر ما تاثیردارند، نمیتوان قاطعانه پیش بینی کرد و لذا شرایط دشواری داریم.
ناشناس۵۱۸۳۶۰۰۹:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۷
درباره اوضاع اقتصادی کشور دو نگاه وجود دارد یکی بدبینانه و دیگری خوشبینانه: چه بدبینانه و چه خوشبینانه، و با صبحتهای دیروز اقای رییس جمهور در مجلس مشخص گردید هیچ برنامه ای برای عبور از این بحران و یا کودتا وجود ندارد.
م .م۵۱۸۴۹۴۱۰:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۷
حرف حق جواب نداره.
شیرازی۵۱۸۴۹۸۱۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۷
تعبیر فتنه تعبیر بجایی هست . چون واقعا فضا غبار الود میشه و کاسب خوب و بد قاطی میشه. احزاب هم این وسط ماهیگیری میکنن.
آریابان۵۱۸۷۳۷۱۲:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۷
این یک پرسشه که اندیشیدن به پاسخش میتونه خیلی از نکات مبهم و کور در مورد این "کودتا" را روشن کنه : چه اشخاصی و چه دست هائی بدترین و حتی وقیح ترین !!!! نقش را ایفا کرد تا مصداقی باشد "از تو به یک اشاره ، از من به سر دویدن" ؟!؟!؟!؟!؟ با یک اشاره "حرفی" (اجرائی و عملیاتی شدن برنامه موکول به 90 و 180 روز بعد بود !!!!) از سوی ترامپ، کدام بی وطنان ریاکار و بی خدا، با سر و کله و دست و پا از همان لحظه دویدند و این چنین بلائی را سر اقتصادی که قرار بود مقاومتی !!!!!!!! شده باشد و مقاومتی !!!!!!!! بماند، آوردند ؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۵۱۸۵۱۵۱۰:۵۵:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۷
تقریبا هر ده سال یک فتنه اساسی داشتیم.
ناشناس۵۱۸۵۲۷۱۱:۰۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۷
شما یک راه کار عملی دهید.
ناشناس۵۱۹۳۱۸۱۶:۵۵:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۷
با کودتاچیان برخورد شود. همین...
دانشجو۵۱۸۵۴۵۱۱:۱۳:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۷
ای کاش مسیولین از خواب بیدار بشن
کاظمی۵۱۸۵۶۴۱۱:۲۶:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۷
مسئولین امنیتی باید وارد بشن و بدون تعارف مسببین این فتنه اقتصادی رو به دست قانون بدن. بدون تعارف باید با مسببین در هر پستی که هستند برخورد شود
ناشناس۵۱۸۵۸۹۱۱:۳۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۷
خیر تعمدا خود بانک مرکزی و ارگانهای اقتصادی دولت نرخ ارز و همه چیزو بالا بردن اولش با قیمت بنزین و عوارض خروجی از کشور شروع کردن که با مقاومت مواجه شدند ولی از خروج ترامپ از برجام سو استفاده کردن و ارزو گرون کردن چون موقعیتو مناسب دیدند. بعدش هم همه چیز افتاد گردن ترامپ و تحریم و استکبار جهانی و جمشید بسم الله، تا کی به مردم دروغ میگین؟ دیگه باورتون نمیکنیم!
سینا عمادی۵۱۸۷۳۹۱۲:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۷
از یه جایی به بعد مسئولان نظام راهشونو از مردم سوا کردند -خودی و غیر خودی تشکیل شدو سهم خواهی از نظامی که به قول امام(ره) مردم ولی نعمت های اون بودند شروع شد.مردم فقط موقع انتخابات و راهپیماییهای 22 بهمن و قدس و... عزیز بودند و سایر مواقع به حساب نیومدند .تظاهر و ریا زیاد شد -شعار بی عمل که خودش ریشه در بی صداقتی دارد زیاد شد و نتیجه این شد که داریم میبینیم-بنظر بنده الانم هنوز دیر نیست اگه با مردم صادق باشیم!!! والسلام
مهرداد۵۱۸۷۷۹۱۳:۱۴:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۷
به نظر میرسد مسئولین ارشد محترم برنامه ریز ما از اواخر زمستان سال قبل که پیش نویش قانون بودجه سال 97 را تهیه میکردند اوضاع شبه کودتای اقتصادی تیرماه 97 را پیش بینی و حتی به نظر طراحی کرده اند به دلایل ذیل: 1- افزایش 2.93 برابری عوارض خروج از کشور از 75هزار تومان به 220 هزارتومان (سفر هوایی بار اول) و 4.4 برابری برای بار دوم و 5.87 برابری برای بار سوم خروج هوایی از کشور. 2- افزایش فشار بیشتر و خلق سریع فقر و تنگنای شدید معیشتی بر مردم بعد از اعتراضات اقتصادی دی ماه سال 97 بطوریکه دیگر حتی توان اعتراض نداشته باشند. 3- بررسی روند افزایش قیمت ارز و سکه و رویدادهای تاثیرگذار اقتصادی اعمال شده از جانب دولت قبل از اعمال تحریم دولت امریکای ظالم فاسخ برجام و متعاقب آن به یغما رفتن ثروت کلان ملی ارزی و طلای کشور از جانب نزدیکان دولتمردان (تفاوت تصاحب ثروت نامشروع ارز دولتی و آزاد، حراج 61تن طلای کشور، و تبعیضات ناروای دیگر و انحصارات نامشروع و...) و افزایش فاحش بهای کالاها و خدمات مصرفی مردم متاسفانه غیر از کودتای اقتصادی مدیران ارشد دولت نسبت به مردم نمی تواند عنوان دیگری داشته باشد. 4- دلار آزاد امریکا از حدود 3800 تومان در آخر شهریور 96 به بیش از 11000 تومان در اول شهریور 97 رسیده (2.93 برابر) و با روندی که متاسفانه هیچگونه حرکتی در مسئولان ارشد کشور دیده نمیشود متاسفانه احتمال وقوع موجهای دیگر افزایش .....
ناشناس۵۱۸۹۷۶۱۴:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۷
مهم اینه یک عده تحت هر شرایطی منافع شون حفظ میشه و مردم همیشه متضرر
ناشناس۵۱۹۲۶۶۱۶:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۷
همش کار دشمنه
ناشناس۵۳۰۲۰۱۱۸:۵۸:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
از خدا مرگ این ‌نالایقان را می خواهم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین