نقشه جدید آمریکا برای سوریه/ محور روسیه، ترکیه و ایران در نشست تبریز چه پاسخی به غرب خواهد داد؟

گروه جهان الف،   3970606181 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با کمک روسیه، در حال تدارک برای حمله به استان ادلب، آخرین مقر مهم تروریست ها می باشند آمریکا جنگ تبلیغاتی تازه ای را آغاز کرده تا با کارشکنی حمله را به تعویق بیندازد یا اینکه پیش از اخراج تروریست های بین المللی امتیازات لازم را کسب کند. در این بین سفر اردوغان و پوتین به تبریز در ترسیم آینده سوریه و پاسخ به محور غربی تاثیرگذار خواهد بود.

نقشه جدید آمریکا برای سوریه/ محور روسیه، ترکیه و ایران در نشست تبریز چه پاسخی به غرب خواهد داد؟

به گزارش الف، دو روز قبل وزارت دفاع روسیه از آغاز تحرکاتی سخن گفت که دنبال ایجاد جنگ روانی و تبلیغاتی برای مداخله نظامی دوباره در سوریه است. بر این اساس کشورهای غربی در آستانه عملیات آزادسازی ادلب از احتمال حمله شیمیایی خبر داده اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این گونه اقدامات آخرین کارشکنی ها برای به تاخیر انداختن این عملیات می باشد اما دمشق و متحدانش در فتح این بخش از خاک سوریه عزم جدی دارند.

در این راستا سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خود تاکید کرد تروریست‌ها برای انجام یک حمله شیمیایی در سوریه آماده شده اند. ایگور کوناشنکوف، تروریست‌های جبهه النصره را بازیگر نمایشنامه جدید غربی ها اعلام کرد که در پی انجام یک اقدام تحریک آمیز برای متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در ادلب هستند.

وزارت دفاع روسیه خبر داد تروریست‌ها برای انجام حمله شیمیایی، هشت محموله حاوی گاز کلر را به جسر الشغور در استان ادلب فرستاده اند.

چند روز قبل جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ از احتمال دخالت نظامی آمریکا در سوریه در صورت حمله شیمیایی خبر داده بود. بلومبرگ نیز از هشدار واشنگتن به روسیه خبر داده است.

ادعاهای کشورهای غربی علیه دولت سوریه در حالی مطرح می شود که دمشق در سال ۲۰۱۳ سلاح های شیمیایی خود را تحویل داده بود اما  غربی ها هنوز این پرونده را باز گذاشته اند تا هر از گاهی از آن جهت تامین منافع خود استفاده کنند.

از سوی دیگر کشورهایی اروپایی به رهبری آمریکا برای تقابل با اهداف محور مقاومت و روسیه در پایان دادن به حیات گروه های تروریستی و لغو حمله به استان ادلب، تحرکات نظامی خود را در منطقه افزایش داده اند. در این راستا ایالات متحده ناوشکن یو اس اس سولیوان را که حامل ۵۶ موشک کروز است برای حمله به سوریه وارد خلیج فارس کرده و هواپیماهای بمب افکن استراتژیک بی-۱ بی را در پایگاه العدیده قطر مستقر کرده است.

همزمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه عنوان کرده در صورت وقوع حمله شیمیایی، جنگنده های این کشور را به سوریه اعزام خواهد کرد.

در مقابل ارتش سوریه عنوان کرده که سامانه های موشک های ضدهوایی را به حالت آماده باش درآورده تا در مقابل حملات احتمالی واکنش مناسب را نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

سامانه دفاع هوایی سوریه به حالت آماده باش کامل درآمد

آیا غرب برای حمله دوباره به سوریه آماده می‌شود؟

این اولین باری نیست که کشورهای غربی دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کنند. پیش از این دو بار به همین بهانه حملاتی به سوریه انجام شد. فروردین ماه سال ۱۳۹۶، آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در خان شیخون، به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص حمله موشکی کرد.

دومین بار نیز کشورهای غربی در فروردین ماه امسال متوسل به اقدام نظامی علیه سوریه شدند که بر اساس اخبار منتشر شده، دمشق موفق شد حدود 70 درصد از موشک های شلیک شده را رهگیری و منهدم نماید.

سفر اردوغان و پوتین به ایران

همان گونه که عنوان شد هدف نهایی دولت های غربی از اعلام احتمال وقوع حمله شیمیایی را می توان به جلوگیری از حمله به ادلب، مقابله با هجوم مهاجران به سمت اروپا، حفظ تروریست ها برای روز مبادا، امتیازگیری از سوریه و روسیه و ... مرتبط دانست. البته یکی دیگر از دلایلی که مشکلاتی را بر سر راه آغاز عملیات ادلب بوجود آورده موضع دولت ترکیه می باشد که قبلاً هشدار بود دولت سوریه نباید برای تحت کنترل در آوردن این منطقه اقدامی انجام دهد. دیروز نیز برخی رسانه ها از درخواست آنکارا از دمشق برای به تعویق انداختن حمله خبر داده بودند.

این در حالی است که پوتین و اردوغان قرار است ۱۶ شهریور برای شرکت در سومین دور نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه به تبریز سفر کنند. دو نشست قبلی روسای جمهوری این سه کشور در سوچی روسیه و در آنکارا برگزار شده بود.

انتظار می‌رود سیاست های تهاجمی ترامپ در قبال ایران و ترکیه به نزدیک شدن دیدگاههای تهران و آنکارا با وجود اختلافات عمیق طرفین در جنگ سوریه کمک کرده باشد.

با این وجود باید منتظر ماند و مشاهده کرد پاسخ کشورهای غربی به هماهنگی محور روسیه- ترکیه و ایران در جنگ سوریه چه خواهد بود. البته بدون شک با پیروزی های چشمگیر محور مقاومت در منطقه، کشورهای غربی از قدرت تعیین کنندگی چندانی در معادلات سوریه برخوردار نیستند و بیشتر در پی امتیازگیری از طریق کارشکنی، تهدید به عملیات نظامی و یا انجام حملات محدود برای حمایت از تروریست ها می باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین