حال و هوای دو فرودگاه بزرگ پایتخت بعد از افزایش قیمت‌ها +عکس

گروه اقتصادی الف،   3970602015 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته باعث شده که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در داخل مرزهای ایران تحت تاثیر قرار گیرد و در چنین فضایی صنعت حمل و نقل هوایی که بیشترین ارتباط را با فضای خارج دارد، قطعا تاثیر قابل توجهی از شرایط جدید خواهد گرفت.

حال و هوای دو فرودگاه بزرگ پایتخت بعد از افزایش قیمت‌ها +عکس

به گزارش ایسنا، چند هفته پس از گمانهزنی‌های ارزی جدید در صنعت هوایی و در شرایطی که ارز ایرلاین‌های داخلی برای چند هفته قطع شده بود، سازمان هواپیمایی در بخش‌نامهای رسمی به ایرلاین‌ها نرخی جدید برای هزینه‌های ارزی‌شان ابلاغ کرد.

به این ترتیب شرکت‌های هواپیمایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی رسما خداحافظی کردند و برای دریافت نرخ دقیق ارز راهی سامانه سنا شدند؛ سامانه‌ای که نرخ ارز آن برای ایرلاین‌ها در مرز ۹۰۰۰ تومان یعنی بیش از دو برابر رقم قبلی تعیین می‌شد. در چنین شرایطی شرکتهای هواپیمایی که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارزهای خارجی انجام می‌دهند، چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت خود نداشتند.

این اتفاق خیلی زود تاثیر خود را در مسیرهای بین‌المللی برای ایرلاین‌های ایرانی گذاشت و در این بین با توجه به این‌که شرکتهای خارجی فشار بیشتری را متحمل میشدند، نرخ‌های آن‌ها عملا افزایشی بسیار بیشتر از شرکت‌های ایرانی پیدا کرد.

این روند در پروازهای داخلی نیز تداوم یافت؛ تا جایی که بلیت‌های چند هفته قبل، امروز در بازار نایاب شده‌اند و هر مسافر برای انجام یک سفر رفت و برگشت داخلی جز در مواردی خاص باید رقمی بیش از ۵۰۰ هزار تومان بپردازد؛ مسئله‌ای که اولین نتیجه آن کاهش تقاضا و پایین آمدن قابل توجه تعداد مسافران خواهد بود.

ایسنا پس از ارائه چند گزارش در رابطه با این بازار، در تعطیلات عید قربان سری به دو فرودگاه اصلی پایتخت زد تا آخرین وضعیت این فرودگاه‌ها را ارزیابی کند.

مهرآبادِ آرام

فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان اصلی ترین فرودگاه پروازهای داخلی کشور که در طول سال رقمی نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر را جابجا می‌کند، این روزها آرام‌تر از ماه‌های گذشته فعالیت می‌کند.

مشاهدات در دو ترمینال این فرودگاه نشان از آن دارد که هرچند برنامه‌های پروازی طبق روال گذشته در دستور کار هستند و با توجه به افزایش نسبی ناوگان در طول ماه‌های گذشته، انتخاب مسافران برای پروازهای داخلی بالاتر رفته، اما امروز این ایرلاین‌ها مسافران کمتری دارند.

درصد قابل توجهی از پروازهای شرکت‌های داخلی در ساعات باقی مانده به پرواز هنوز ظرفیت خالی دارند و شرکت‌ها نرخ‌های داخل فرودگاه را نیز نسبت به سامانه‌های فروش بلیت تغییر ندادهاند.

گفت‌وگو با مسئولان یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد نشان می‌دهد که روال کار و برنامه‌ریزی در فرودگاه تغییر نکرده و این ایرلاین‌ها هستند که باید ظرفیت کامل خود برای جذب مسافر را فعال کنند.

در صف تحویل بار مسافران - حتی برای مسیرهای پر تقاضا و پرترافیک - تعداد مسافرانی که در انتظار ایستاده‌اند چندان زیاد نیست و بر خلاف سابقه پر ازدحام ثبت شده از ترمینال‌های مهرآباد، به نظر می‌رسد که فعلا یک آرامش توام با انتظار در رابطه با سیاست‌های آینده وجود دارد.

یکی از مسافران حاضر در مهرآباد در گفت و گو با ایسنا نیاز جدی برای رسیدن به مقصد در کوتاه‌ترین زمان ممکن را تنها دلیل خود برای استفاده از حمل و نقل هوایی می‌داند و معتقد است که جز در موارد خاص، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از جمل و نقل ریلی و جاده‌ای استفاده کنند، زیرا در بسیاری از مسیرها قیمت سفر زمینی یک دهم نرخ بلیت پروازهای داخلی است.

هرچند بازار در طول روزهای گذشته با شوک قیمتی جدید مواجه شده و در صورت تداوم وضع فعلی قطعا ایرلاین‌ها گزینه‌هایی را برای حفظ مسافرانشان ارائه خواهند داد، اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی این شرکت‌ها و حساب ویژه‌ای که بسیاری از آن‌ها روی مسافران داخلی‌شان باز کرده بودند، به نظر می‌رسد تداوم روند فعلی به سود هیچ کدام از طرفین نخواهد بود.

ایرلاین‌های منتظر در فرودگاه امام (ره)

اگر شوک قیمتی به وجود آمده در پروازهای داخلی در حد چند صد هزار تومان بوده، پروازهای بین‌المللی در طول روزهای گذشته افزایش قیمت چند میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند و هرچند مسافران این خطوط بعضا از نظر منابع مالی قابل قیاس نیستند، اما برای دانشجویان، بیماران و مسافرانی که قصد انجام یک سفر تفریحی کوتاه مدت را دارند، بالا رفتن چند میلیون تومانی نرخ بلیت عملا استفاده از پرواز را غیر ممکن کرده است.

با این وجود ترمینال مسافرگیری امام خمینی (ره) شرایطی عادی دارد و پروازها طبق روال گذشته انجام می شوند؛ هرچند تعداد مسافران نسبت به گذشته کمتر شده است.

گفت و گوی ایسنا با یکی از مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) در این زمینه حاکی از آن است که در حال حاضر نقطه اتکای اصلی سفرهای خارجی به مسافرانی است که سفر اقتصادی و تجاری انجام می دهند و اصلی‌ترین نگرانی، مربوط به احتمال کاهش تعداد مسافران توریستی است.

این نگرانی به خوبی خود را در افزایش قیمت‌های به وجود آمده در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد. در شرایطی که در ابتدای تابستان، مسافران می توانستند با حدود یک میلیون تومان، بلیت رفت و برگشت به برخی شهرهای کشورهای منطقه را خریداری کنند، این نرخ‌ها امروز به مرز سه میلیون تومان رسیده و تحت تاثیر افزایش قیمت ارز، هزینه های تورها نیز به شکل جدی بالا رفته است.

در کنار کاهش قطعی تعداد مسافران بینالمللی، دو نکته در این بین اهمیت زیادی دارد؛ نکاتی که مسئولان ایستگاه‌ یکی از ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه امام (ره) نیز آن را تصدیق می‌کند. نکته نخست بحث خرید بلیت سفرهای خارجی از چند هفته قبل است. از این رو بسیاری از مسافرانی که در فرودگاه امام (ره) حضور دارند، بلیت خود را با نرخ‌های گذشته خریده‌اند و احتمالا چند هفته زمان لازم خواهد بود تا بتوان تاثیر دقیق افزایش قیمت‌ها را بر کاهش تعداد مسافران پروازهای خارجی رصد کرد. از سوی دیگر ایرلاینهای داخلی در قیاس با خارجیها افزایش قیمت کمتری داشتهاند و از این رو تقاضا برای پروازهای آنها بیشتر است.

بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد که یکی از پروازهای ایرلاین‌ اماراتی که تهران را به مقصد دوبی ترک میکرد، در شرایطی که بیش از ۳۰۰ مسافر ظرفیت داشت، پرواز خود را با ۶۶ مسافر انجام داد و این یعنی هواپیما با حدود یک پنجم ظرفیت نهایی خود پرواز کرده است.

در چنین فضایی شاید ایرلاین‌های داخلی چاره‌ای جز مدیریت شرایط و تداوم حضور در پروازهای داخلی نداشته باشند، اما قطعا ایرلاین‌های خارجی که با هدف کسب سود وارد بازار ایران شدهاند، با تغییرات نرخی به وجود آمده و کاهش تقاضا شاید بسیاری از آنها تصمیم بگیرند در آینده نزدیک یا پروازهایشان را کاهش دهند یا به طور کل عطای ماندن در ایران را به لقایش ببخشند؛ تصمیمی که میتواند برای صنعت هوایی ایران در آینده نزدیک بسیار گران تمام شود.

عکس‌ها و گزارش از خبرنگار ایسنا جواد هاشمی

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۹۹۹۴۰۷:۴۰:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲
یادش بخیر دو سه سال پیش وزیر محترم راه به خانمی که شکایت گرانی پارکینگ فرودگاه رو میکرد گفت ازت کم گرفتن باید بیشتر میگرفتن خخخخخخخخخخخخخ
علی۵۱۰۷۹۸۲۰:۳۴:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲
کاش دولت روحانی به نوبت که در انگلیس و آمریکا و روسیه و سعودی هم مستقر بشه به سرعت متلاشی میکنه اونجاها مردم دنیا خلاص میشن از دستشون
ناشناس۵۱۰۰۱۱۰۸:۲۵:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲
والا من که نه خونه نه ماشین نمی تونم بخرم ..هیچوقتم سوار هواپیما نشدم چون همیشه گرون بود ....فقط خواهش می کنم خوردنی هارو زیاد نکنن
ناشناس۵۱۰۰۴۶۰۹:۲۸:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲
اینجور که شما فرمودین بنظرم تلاشتونو بیشتر کنید بهتره
ناشناس۵۱۰۷۷۸۲۰:۰۴:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲
ساشا جان اینجا هم کامنت میدی؟
ناشناس۵۱۰۰۶۰۰۹:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲
شرایط منم عین تو
ناشناس۵۱۰۰۸۰۱۰:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲
عزیز دل، کجای کاری؟ خوردنیها نسبت به 12 ماه پیش به طور میانگین 44 درصد گرانتر شده اند.
ناشناس۵۱۰۰۸۸۱۰:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲
خوردنی که هیچ مُردنی ها هم گرون شده منظورم یک جای قبر کوچولو موچولوی بدون آپشن و بی سنگ قبره
مجید۵۱۰۲۲۳۱۱:۵۳:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲
ناراحت نباش ، برای شما و برای اونهایی که خیلی مرفه هستند هیچ فرقی نمیکند . چون شما که هیچ وقت استفاده نمیکردید و پولدارها هم 100 برابرهم شود استفاده خواهند کرد . فقط در چنین شرایطی طبقه متوسط که به طبقه پایین سقوط میکنند .
علی۵۱۰۷۷۶۱۹:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲
متاسفم برای اینگونه مرزکشیها که مردم خودشان میگذارند. برادر، من و خیلی از ایرانیهای مثل من برای کار و همین یک لقمه نان و برای اینکه بتونیم تو این جامعه گرون زندگی بکنیم باید با هواپیما بریم از تهران به بندر عباس، خارک، بوشهر، ماهشهر و توی گرمایی که شاید شما نتونی یک لحظه راحت راه بروی ، ما مجبوریم کار کنیم با اچار و چکش و اتش و ...خیلی ها هم که در هواپیما میبینیم مثل ما دنبال کار و بدبختی خودشان هستند نه اینکه بروند سفر توریستی...همین وضع برای پروازهای خارجی هم است. پس خواهشا عادت بد قضاوت‌ از روی ظاهر را فراموش کنید. هواپیما، کروات، زبان انگلیسی، مردی با لپ تاپ ...اینها نشانه رفاه و بی دردی نیست...شاید اون جوانی که پشت اون ماشین اون چنانی نشسته با کت و شلوار و کروات فقط یک راننده ساده باشه... یا علی
ناشناس۵۱۰۲۳۱۱۱:۵۷:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲
اونی که منفی داده یعنی راضیه که خوردنی ها رو از ما بگیرن
محمد۵۱۰۲۸۲۱۲:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲
خدا به داد فقرا برسه
سعید۵۱۰۴۶۱۱۵:۰۵:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲
حرف شما مثل این میمونه که من که نفت مصرف نمیکنم و فقط خونمون گاز کشی داره پس اتفاقاتی که مربوط به استخراج و صادرات نفت میشه برام مهم نیست! اکثر کسانی که سوار هواپیما میشن کارمندهایی هستن که برای رسیدن به کارشون به مناطق مختلف کشور میرن با اینکار هزینه پروژه ها بالا میره و طبیعتا به چرخه اقتصاد آسیب جدی میزنه
ناشناس۵۱۰۶۳۷۱۷:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲
نگران نباش نان هست البته در صف وبا کوپن
ناشناس۵۱۰۰۲۷۰۸:۴۷:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲
یه تعداد دانشمند نخبه داشتیم که میگفتن افزایش نرخ ارز باعث بهبود گردشگری داخلی میشه. خوب الان مشکل چیه؟ یعنی پیشبینی یک ماه آینده هم نمیتونن بکنن؟
ناشناس۵۱۰۸۲۱۲۱:۰۱:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲
یه عده نابغه می گفتن صادرات هم رونق میگیره..همسایه ها با پول با ارزش تر دارن مملکت و غارت میکنن
ناشناس۵۱۰۹۱۰۲۳:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲
جهت اطلاع آن نوابغ : بنده یک هفته تعطیل بودم می خواستم بروم خارج گران شد نرفتم . از آن طرف با توجه به خطراتی که سفر داخل دارد از آن هم منصرف شدم . نشستم پشت اینترنت و فیلم نگاه می کنم . حداقل پول و سلامتی و اعصابم را نجات می دهم . هیچ ضرری هم نمی کنم چون شخصا" معتقدم با ندیدن ایران هیچ اتفاقی نمی افتد و هیچ چیزی به من اضافه نمی شود و تا حالا هم هیچ چیزی نقیض این نظرم پیدا نکردم .جنوب که آلوده است . شمال هم دریا قابل استفاده نیست . جاده هم آنقدر ترافیک دارد که مثل تهران شده . اگر در مورد اثر تاریخی هم اطلاعات بخواهم آنقدر در اینترنت مطلب و عکس هست که فرصت خواندن نیست . دولت هم برود یک فکری به حال کسانی بکند که از گردشگری اموراتشان می گذرد .
ناشناس۵۱۰۰۵۱۰۹:۳۵:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲
افزایش سفر جاده ای مساوی با افزایش تصا دفات و مر گ و میر
ناشناس۵۱۰۰۵۲۰۹:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲
خوب هواپیما سوار نشن
ناشناس۵۱۰۰۵۸۰۹:۴۳:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲
چه عکس های باحالی!
ناشناس۵۱۰۰۵۹۰۹:۴۴:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲
یواش یواش داریم می فهمیم شعار "تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیست" تا چه حد حقیقت داره برجام یه مدت در رسیدن به این درک عمیق تعلل وتاخیر ایجاد کرد!!
ناشناس۵۱۰۸۸۰۲۲:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲
نه عزیزم. برجام هیچ تاثیری نداشت که الان هم هرچی میکشیم از برجام طبیعیه وقتی شما همه چیز رو حتی اب خوردن رو به برجام ربط میدید اقتصاد نسبت به برجام شرطی میشه. برجام یه فاجعه تمام عیار بود که فقط به نفع کا
ناشناس۵۱۰۰۸۲۱۰:۰۳:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲
یک جوری تحلیل نوشتید انگار کشور فقط همین یک مساله را داره و اون هم دلیلش معلوم نیست. وقتی سیاستهای بین المللی افزایش فشار به مردم بدبخت ایران است چه نیاز به طرح این موضوع است. مگر فکر میکنید کسی دنبال حل این مساله است. به نظر من اصلا چرا مردم باید هواپیما سوار شوند. مگر قبلا هواپیما بود. وسایل دیگر را میتوانند استفاده کنند فقط زمان سفر کمی طولانی است. ما عادت داریم سر هر چیزی غر بزنیم. چند سال صبر کنید درست میشه.
علیرضا۵۱۰۷۸۸۲۰:۲۰:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲
دوست عزیز واقعا نمیفهمی یا خودتو زدی به اون راه؟؟؟تو عمرت اصلا سفرکاری داشتی؟؟؟؟یا ازینایی هستی که بابات رانت خور بوده؟؟؟
ناشناس۵۲۰۹۸۹۲۳:۵۲:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۸
والله چند ده ساله که داریم تحمل می کنیم اما...
ناشناس۵۱۰۱۰۸۱۰:۳۰:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲
بنظر من قیمتها باید دو تا سه برابر دیگر افزایش یابد
ناشناس۵۱۰۱۱۳۱۰:۳۳:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲
این کار را با بنزین کنند مردم به جای چرخیدن در خیابانها بنشینند خانه شان.
ناشناس۵۱۰۱۲۴۱۰:۴۶:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲
صدای خرد شدن استخوانهای اقتصاد ایران داره به گوش میرسه. نتیجه ناکارآمدی و شعار گرایی بهتر از این نمیشه
ناشناس۵۱۰۱۳۱۱۰:۴۹:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲
این هم یک تصمیم غلط بانک مرکزیه به عاقبت تصمیماتشون فکر نمیکنن هواپیمائی رو ورشکست میکنن این قسمت حتما باید ارز۴۲۰۰بگیره
ناشناس۵۱۰۱۳۲۱۰:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲
تازه این اولش.
ناشناس۵۱۰۱۴۶۱۰:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲
ما افرادی داریم که توی کپر زندگی میکنند و یا توی زباله دنبال غذا می گردند. اونوقت باید به یک عده یارانه داده بشه برای مسافرت هوایی؟ تازه کسی که بیشتر سفر میره بیشتر هم یارانه میگیره. این حق خوری و ظلم و بی عدالتی نیست؟
ناشناس۵۱۰۱۵۳۱۱:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲
یک پیشنهاد فرودگاه ها رو تبدیل پایانه های باری و اتوبوس‌های بین شهری کنید تا قدری از شلوغی شهر ها کاسته شود بعدها می‌توانند به کاروانسرا تبدیل شود
ناشناس۵۱۰۱۵۵۱۱:۰۳:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲
تبریک میگم به مسئولان عزیز که با سوءمدیریتشون صنعت هوایی را در آستانه ورشکستگی قرار دادند!
ناشناس۵۱۰۱۸۴۱۱:۲۶:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲
افت پول ملی از افتخارات ... ؟؟؟؟؟؟ مسئولین ژست بگیرند وفخر فروشی کنند
ناشناس۵۱۰۲۱۹۱۱:۵۰:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲
شلوغی و خلوتی فرودگاه بستگی به ساعتش داره. عمده پروازهای خارجی در ساعات اولیه مثلا ۲ الی ۷ صبح هست و اوج شلوغی همین ساعات هست. خارج از این ساعات عمدتا فرودگاه‌ IKIA خلوته. همین هفته پیش ما یک صف طولانی در فرودگاه IKIA داشتیم و بیش از ۳۰ دقیقه طول کشید تا بتونیم چمدانها رو از اسکنر عبور بدیم و تازه بریم توی صف تحویل چمدان. کسی که سفر کاری واجب داشته باشه به هر صورت سفرش رو باید انجام بده. کسی هم کارش واجب نیست و قراره بره سواحل شلوارکی بپوشه ....) و هزار دلار دولتی هم بگیره بده دست آژانس ها و دلال‌ها، همون بهتره که سفر براش سخت و هزینه‌بر بشه. موقعی که وسعش رسید می‌تونه از این حقوقش ....بهره‌مند بشه.
ناشناس۵۱۰۷۹۱۲۰:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲
جناب پروفسور، بحث سر بستن راه سفر یک عده شکم سیر نیست. تاکسی خطی و اتوبوس شرکت واحد هم تا ظرفیتش پر نشه از جاش تکون نمیخوره وای به حال هواپیما.شما برای خنک شدن دلت راضی هستی فعالیت یک عده که کارشون مرتبط با جابجایی مسافر هوایی هست متوقف بشه،فرودگاه های مملکت تعطیل بشه، هیچ هواپیمای خارجی حاضر به جابجایی مسافر تو خطوط ایران نباشه که یک عده با شلوارک نرن ساحل.....
ناشناس۵۱۰۲۶۱۱۲:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲
متاسفانه در آینده شاهد غیر اقتصادی بودن فعالیت فرودگاه‌های کشور را هم شاهد خواهیم بود.تنها به فروش بلیط و ضرر و زیان ایر لاین ها ختم نخواهد شد. اگر برای این مشکل در آینده نه چندان دور راهکاری اندیشیده نشود بزودی با تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت پذیرش مسافر و هواپیما در فرودگاه های کشور خواهیم بود.
ناشناس۵۱۰۹۰۸۲۳:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲
خب تلفات هوایی هم کم میشود این همون تدبیره جانم مردم و دولت پول ندارند واین کار دولت یعنی پاک کردن صورت مسئله
ناشناس۵۱۰۴۱۳۱۴:۳۱:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲
ترمینال جنوب از اینجا شلوغتره
دکتری کارآفرینی۵۱۰۴۳۰۱۴:۴۵:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲
کیفیت، اصلا در دستور کار تولیدی ها و خدماتی های کشور نیست و متاسفانه قیمت ها را هم همینطور بی دلیل بالا می برند! آنوقت می خواهیم پیشرفت هم داشته باشیم؟ الان فکر چی هستیم دادن آمار از کاهش بیکاری یا داشتن یک اقتصاد مقاومتی. اینها هیچکدومش به مولفه های یک اقتصاد مقاومتی نمی خورد و منطبق با اهداف برنامه های توسعه و چشم انداز نیست. باید راه های عضویت در WTO را هموار کنیم وگرنه انگار چشم هایمان بسته است و داریم تصمیم گیری های توسعه اقتصادی می گیریم.
ناشناس۵۱۰۴۳۴۱۴:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲
سلام ورشکستگی
تهران۵۱۰۴۳۶۱۴:۴۷:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲
من خواستم از دزفول برم تهران دیدم بلیط ۱۵۰‌تومنی شده ۳۹۰ هزار تومن گفتم عمرا برم ساعت ۱۱ شب با اتوبوس vip خیلی راحت و با ۵۵ هزارتومن رفتم تهران
ناشناس۵۱۰۴۹۶۱۵:۳۳:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲
تنها راه نخریدن و استفاده نکردن است اگر نمی تونیم پس نباید به زور هم که شده بخریم چون اینجوری ایرلاین ها مجبورند خودشون رو با وضع مردم وفق بدن نه اینکه مردم مجبور باشند خودشون را با ریخت و پاش های اونها وفق بدن
تمشکال۵۱۰۵۶۶۱۶:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲
دولت از بی تدبیری و بی لیاقتی برای مقابله با تحریم دارد از جیب مردم هزینه می کند و فکر می کند خیلی هنرمندانه است !! و حسابی قشر متوسط جامعه را زیر دست و پاهای خود له کرده است
ناشناس۵۱۰۶۶۵۱۸:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲
هواپیما دولتی فرودگاه دولتی نرخ سوخت دولتی خدمات و تعمیرات هواپیما دولتی کارکنان هواپیمایی همه ایرانی دلار دولتی 4200 پس این همه افزایش قیمت دقیقا ببرای چی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دولت گران فروشی میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۱۰۷۰۱۱۸:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲
دقیقا شبیه سفره های مردم عادی هست که اونم کم کم خالی میشه
ناشناس۵۱۰۷۱۴۱۸:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲
تدبیر و امید !!!!!
ناشناس۵۱۰۸۸۳۲۲:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲
چطوریه که خودشون اذعان می کنن 60 درصد هزینه های هواپیمایی ارزی هست ولی نرخ بلیط ها بیش از دوبرابر زیاد شده. غیر از اینه که شرکت ها هم پی سودجویی هستن؟
حسین۵۱۰۹۰۳۲۲:۵۴:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲
دو سال می شد که بایستی هر هفته با هواپیما رفت و برگشت به تهران می اومدم.شکر خدا اردیبهشت درمان تمام شد‌.اگر وضعیت اینجور بود یا بایستی می مردم یا بی خانمان می شدم.
ناشناس۵۱۰۹۰۷۲۲:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲
خب اصلش این بود که هرکسی پول داشت با هوایی مسافرت بره و هر کس هم پول نداشت زمینی و با پراید البته اشتباه شد پرایدهم گران شده با اتوبوس عهد دقیانوس بره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین