تله بازار مسکن در انتظار طمع‌کاران

گروه اقتصادی الف،   3970601090 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیمه دوم امسال دوره گذار از رونق مسکن به رکود است، از ویژگی های این دوره خروج تدریجی سوداگران باهوش از بازار است. در عوض برخی از افراد که بینشی پیرامون دوره های رونق و رکود مسکن ندارند برای عقب نماندن از قافله، طمع کرده و به تله می افتند.

تله بازار مسکن در انتظار طمع‌کاران

تسنیم: هفته آینده، گزارش مرداد 97 تحولات بازار مسکن منتشر خواهد شد که پیش بینی می شود قیمت یک مترمربع مسکن تهران در میانه 7 تا 8 میلیون تومان ( حدود 7.5 میلیون تومان) قرار گیرد. در این صورت، رشد قیمت مسکن در این ماه (مرداد 97) نسبت به ماه مشابه سال 96  از 60درصد فراتر میرود.

متوسط قیمت یک مترمربع مسکن تهران طی 3 ماه اخیر (خرداد، تیر و مرداد 97 )، هر ماه نیم میلیون تومان (مجموعِ 3 ماه، 1.5 میلیون تومان) افزایش یافته است که رشد بسیار بالا و شگفت انگیزی محسوب می شود؛ به طوریکه خریداران مسکن فقط طی بازه زمانی 3 ماه اخیر 25 درصد سود کردند.

این اعداد، بسیار اغواکننده است اما سئوال اساسی این است که آیا این روند، تداوم خواهد یافت؟ متاسفانه یا خوشبختانه، پاسخ منفی است. تحلیل مدل های موجود، حاکی از آن است که تحرک بازار مسکن رو به پایان است و فعالان این بازار باید منتظر ایستگاه پایانی رونق باشند.

نیمه دوم امسال، دوره گذار از رونق به رکود مسکن است. از ویژگی های دوره گذار از رونق به رکود، خروج تدریجی سوداگران باهوش از بازار است. در عوض طی این دوره، برخی از افراد که بینشی پیرامون دوره های رونق و رکود این بازار ندارند، برای عقب نماندن از قافله، طمع می کنند و به تله می افتند.

موضوعی که از آن غفلت می شود این است که تحرک قیمتی بازار مسکن تهران در یکسال گذشته، قابل تداوم طی نیمه دوم سال جاری نیست و انتظار می رود به طور محسوسی از سرعتِ افزایشِ قیمت در بازار مسکن کاسته شود.

فعالان بازار مسکن تهران اعم از خریدار، فروشنده، سازنده و... می بایست در محاسبات اقتصادی خود، علاوه بر این مسئله، به رکود و ثبات نسبی قیمت این بازار طی سال های آتی توجهِ جدی داشته باشد.  فعالان بازار مسکن در زمستان سال جاری (برخلاف زمستان سال گذشته) یاد این بیت مهدی اخوان ثالت خواهند افتاد؛ هوا بس ناجوانمردانه سرد است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۸۹۴۸۱۰:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱
حتی یک معامله واقعی در دو ماه اخیر نداشتیم. از عید به بعد فقط دلال به دلال فروخته!!! خریدار واقعی که فقط 7% حقوقش بالا رفته شاید تا 50 میلیون بالا بیاد ولی بعد که فضایی شد ، از بازار رفت تا با برف پنج سال دیگر برگردد. تا زمانی که مسکن به اندازه حبابش پایین نیاید همینه. قدرت خرید مردم در حد مایحتاج زندگی هم نیست چه برسد به بازپرداخت 2 میلیونی وام و پیش پرداخت 200 میلیونی اولیه!!! اونقدر راکد میمونه و اونقدر قدرت خرید ترمیم بشه تا برگرده سر جاش
ناشناس۵۰۹۰۵۲۱۱:۵۰:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱
هر که سکه خرید فقط برد
ناشناس۵۰۹۱۲۴۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱
مردم باید فرهنگ داشته باشند. اگر من هم با دیگران شریک بودم در خریدن دلار و سکه الان شما باید شاهد دلار 15 هزار تومان و سکه 6 میلیونی بودید. کی میبیاد پول ملی خودشو با دلار و یا ارزهای دیگر کشورها عوض کنه. کمی از مردم ترکیه یاد بگیرید.
ناشناس۵۰۹۱۸۲۱۲:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱
نبرد، فقط ارزش پول خودش رو حفظ کرد
ناشناس۵۰۹۳۵۳۱۴:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱
اثرات تورمی زمین و مسکن معمولا هر چند سال یک بار اتفاق میفته، در حال حاضر هزینه های ساخت یک واحد مسکونی بسیار بالا رفته هم دستمزد و هم مصالح مصرفی مثل سیمان، میلگرد و آهن آلات و .... بنابراین اینکه قیمت مسکن بالا رفته باشه چیز متفاوتی از افزایش سایر اقلام نیست. مسکن فشار سنج سیستم اقتصادی هر کشوری هست و اگر قرار باشه اقتصاد یک کشور به حرکت دربیاد و اشتغال ایجاد بشه مسکن یکی از پتانسیل های این حرکت هست.
ناشناس۵۰۹۱۴۹۱۲:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱
هر چی خریده باشی برد کردی فقط انهایی که پس انداز داشتند باختند
ناشناس۵۰۹۱۶۶۱۲:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱
یه چیز یادتون رفته. شهریور سر رسید حسابهای 20 درصد پارسال هست. سیل نقدینگی از بانکها ازاد میشه.
ناشناس۵۰۹۱۶۹۱۲:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱
منظورتون از باهوش همون کلاهبردار و نون به نرخ روز خور که نیست؟!!!
موسوی۵۰۹۲۰۸۱۲:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱
تحلیل شما در شرایط پایدار بازار درست است.. اما وقتی همه چیز از یک دستگیره در تا هزینه کارگر در حال افزایش است، بنابراین کاهشی نخواهد بود و سرمایه گذاران خروج نخواهند کرد تا اخر سال
ناشناس۵۰۹۳۰۲۱۳:۳۱:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱
همیشه همینطوره اول افزایش قیمت شدید وبعد اندکی کاهش قیمت ومدتی رکود وباز بعد از حدود سه تا چهار سال افزایش دوباره قیمت مسکن وتکرار سیکل قبلی ولی در حقیقت نهایتا در هر دوره افزایش حداقل هشتاد درصد افزایش قیمت تثبیت میگردد
ناشناس۵۰۹۳۷۳۱۴:۱۸:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱
از اینجا به بعد فقط خودرو، طلا و ارزی مطمئن (مثلا فرانک سوئیس). خرید هر چیز دیگری غیر از اینها سودآوری نداشته و فقط میتواند ارزش ریال را برایتان حفظ کند.
ناشناس۵۰۹۳۷۴۱۴:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱
این مطالب بیشتر شبیه نظرات شخصی یک غیر کارشناس عمرانی است - با توجه به افزایش قیمت مصالح و ملزومات ساختمانی و بتبع آن دستمزد نیروی انسانی و حامل های انرژی مطالب فوق شبیه به یک طنز است.
پیمان۵۰۹۴۲۳۱۴:۵۸:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱
هر چیزی یه قیمتی داره و مردم ایران هم میلیاردی واسه یه چهار دیواری پول نمیدن! یعنی ندارن که بدن و اگه هم داشته باشن نمیدن.
ناشناس۵۰۹۵۵۷۱۶:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱
مسکن هم به دلار بستگی دارد این تحلیل بسیار آبکی بود اگر دلار برود بالا چطور مسکن پائین می اید؟؟؟
ناشناس۵۰۹۶۰۹۱۷:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱
والله دلار را هم می گفتید تله ارزی.سکه را هم می گفتید تله سکه ای..فقط ما که مثل بچه مثبتها به شما گوش کردیم بازنده شدیم..الان نه دلار داریم و نه سکه و نه مسکن....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین