قرآن و اهل‌بیت پاسخ می‌دهند حج برویم یا به فقرا کمک کنیم؟

گروه فرهنگی الف،   3970531018 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر حج برای کسی که استطاعت دارد واجب است، اما در این بین کسانی این شبهه را مطرح می‌کنند که به جای رفتن به این سفر هزینه آن را به فقرا کمک کنید. حال چگونه ممکن است کسی که به حج می‌رود به فکر فقرا نباشد؟

حج برویم یا به فقرا کمک کنیم؟

فارس نوشت: حج سفری است معنوی و فریضه‌ای است الهی که طبق فرمان خداوند برای کسی که استطاعت دارد واجب است حداقل یک‌بار به این سفر رفته و مناسک آن را انجام دهد.

این درحالی است که گاهی برخی از خواص جامعه در فضای مجازی به بیان برخی شبهات مبنی بر عدم وجوب حج باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی اشاره می‌کنند و با بیان این نکته که «بهتر است به جای رفتن به این سفر پولمان را خرج فقرا کنیم» به توجیه این مطلب می‌پردازند و یا اینکه چرا ما باید به حج برویم در صورتی که مکه در دست مشرکان ظالم است و پولمان به جیب آنها می‌رود.

در جواب این سوال مبنی بر حاکمیت ظالم در عربستان باید گفت: در زمان پیامبر(ص) نیز وقتی رسول خدا یا طرفداران ایشان می‌خواستند به حج بروند و محرم شوند مکه در دست مشرکان بود. اما سفر حج تحریم یا لغو نشد.

فلسفه حج تصویری از قیامت است، در زمان حج باید انسان ساده‌زیستی را مراعات کند و در زمان احرام دیگر فقر و ثروت،‌ زیبایی و زشتی، تاهل و تجرد، خاص یا عام و... معنایی ندارد زیرا همه یک نوع لباس می‌پوشند و همه یکسان هستند در آنها فرقی ندارد که چه کسی رئیس و چه کسی کارگر است و همه یک دستورالعمل را اجرا می‌کند.

همچنین در بیان این شبهات باید به چند موضوع دیگر هم توجه داشت

سفر حج مقدماتی دارد و یکی از این مقدمات پرداخت وجوهات کامل و رفع شبهات احتمالی مال با پرداخت خمس است و نباید فراموش کرد که این مبالغ هم برای مستضعفان و در راه اعتلای دین هزینه می‌شود. همچنین قربانی از دیگر واجبات حج است که این قربانی‌ها هم بین فقرا توزیع خواهد شد. 

بسیار جالب است که در روایات مختلف یکی از فوائد مهم فریضه حج، رفع گرفتاری و  فقر از جامعه و همچنین توانگری افراد معرفی شده که از جمله این روایات، دو روایت زیبا و شنیدنی از امام صادق علیه السلام است که می‌فرماید:

«ندیده‌ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگری بیاورد و فقر بزداید»(امالی طوسی/694/1478) همچنین امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به عمار که عرض کرد من خودم را آماده کرده‌ام که هرساله به حج بروم یا مردی از افراد خانواده‌ام را با هزینه خود به حج بفرستم، فرمودند: آیا بر این کار مصمم هستی؟ عرض کردم آری، فرمود اگر چنین است یقین داشته باش که ثروتت زیاد خواهد شد و تو را نوید توانگری می‌دهم»(ثواب الاعمال/70/40)

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله به علی علیه‌السلام فرمود: «تارک الحج و هو مستطیع کافر» هر توانمندی که حج را انکار و ترک کند، کافر است و کسی که امروز و فردا کند تا بمیرد، گویا یهودی و نصرانی از دنیا رفته است.(من لایحضره الفقیه، ج‏4، ص‏368) و (کافی، ج‏4، ص 265)

همچنین امیر‌المومنین علی(ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) می‌فرمایند: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا. خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. (اصول کافی، ج 7، ص 51؛) (نهج البلاغه، نامه  47)

سوال دیگری که باید از مطرح‌کنندگان این شبهه که «پول حج را به فقرا بدهید» پرسید این است که چطور می‌توان باور کرد کسی که برای سفر حج وجوهات پرداخت می‌کند و با دادن خمس شبهات احتمالی مالش را برطرف می‌کند و خود را برای این سفر مستطیع می‌داند به فکر فقرا نباشد؟ چطور می‌توان پذیرفت مسلمانی تکلیف اموالش را روشن کند، از دوستان و اقوام حلالیت بطلبد و درواقع به نوعی برای مرگ خود را آماده کند و پا به سرزمینی بگذارد که او را به یاد محشر و قیامت می‌اندازد، اما با دستگیری از نیازمندان برای آخرت خود زاد و توشه برندارد. اصلاً چنین فردی چرا باید به سفر حج با سختی‌ها و مشقت‌های فراوان برود؟

فراموش نکنیم براساس آمار رسمی تنها در یکسال یعنی در سال ۲۰۱۱، یک میلیون و 500 هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند و براساس این آمار ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از حضور گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال 2011 رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است.

حال سوال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفرها و صرف هزینه‌های کلان آن برای رفع محرومیت از جامعه نمی‌شود؟

از بیان این نکات که بگذریم موضوع حج دستور صریح خداوند است که آن را برای افراد مستطیع واجب کرده که در ادامه به شرح آن براساس آیه ۹۷ سوره مبارکه آل‌عمران می‌پردازیم.

متن آیه

فِیهِ ءَایَتٌ بَیِّنَتٌ مَّقَامُ اِبْرَ هِیمَ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ ءَامِناً وَلِلَّهِ عَلَی الْنَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ اِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَنْ کَفَرَ فَاِنَّ اللَّهَ غَنِّیٌ عَنِ الْعَلَمِینَ‏(۹۷)

ترجمه

در آن (خانه) نشانه‏‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هر کس به آن درآید در امان است و برای خدا بر عهده‏ مردم است که قصد حج آن خانه را کنند، هرکه توانایی این راه را دارد. و هر کس کفر ورزد (و به حج نرود، بداند که) همانا خداوند از همه‏ جهانیان بی‏‌نیاز است.(۹۷)

نکات

مکّه و کعبه، نمایشگاهی از قدرت و نشانه‏‌های الهی و تاریخ آن مملوّ از خاطرات و سرگذشت‏ه‌ای است که توجّه به آنها درس‏‌آموز و عبرت‏‌انگیز است. در ساختن آن ابراهیم علیه‌السلام بنّایی، و اسماعیل علیه‌السلام کارگری می‏‌کردند. سپاهیان فیل‏سوار ابرهه که به قصد ویرانی آن آمده‏‌اند، به قدرت الهی توسط پرندگان ابابیل نابود شده‏‌اند. دیوار آن به هنگام تولّد علیّ علیه السلام برای مادرش شکافته می‏‌شود تا در داخل آن نوزادی متولد شود که در آینده‏‌ای نه چندان دور بت‏های داخل آن را فرو ریزد. بلال، برده سیاه‌پوست حبشی در برابر چشمان حیرت‌زده اشراف مکّه بر بالای آن اذان می‏‌گوید و روزی نیز می‏‌رسد که آخرین حجّت الهی به دیوار آن تکیه زده و ندای نجات انسان‏‌ها را سر می‏‌دهد و عالم را به اسلام دعوت می‏‌کند.

مکّه، شهر امن الهی است که هر کس در آن وارد شود، در امان است. حتّی اگر جنایتکار وارد مسجدالحرام شود، نمی‏‌توان متعرّض او شد، تنها می‏‌توان او را در مضیقه قرار داد تا خود مجبور به خارج شدن شود.(کافی، ج‏4، ص 226)

در کنار کعبه، مقام ابراهیم است. به گفته روایات، مقام ابراهیم سنگی است که به هنگام ساختن کعبه و بالا بردن دیوارهای آن، زیر پای ابراهیم علیه السلام قرار داشت و اثر پای آن حضرت بر روی آن مانده است. بقای این سنگ و اثر پا روی آن، از قرن‏‌ها پیش از عیسی و موسی علیهما السلام با آن همه تغییر و تحوّلی که در کعبه و اطراف آن در اثر حمله‏‌ها، سیل‏‌ها وخرابی‏‌ها بوجود آمده، خود نشانه‏‌ای از قدرت الهی است.

استطاعت مالی برای حج لازم نیست از خود انسان باشد، بلکه اگر کسی دیگری را میهمان کند، یا هزینه‏ حجّ او را بپردازد، او مستطیع شده و حج بر او واجب است.(کافی، ج‏4، ص 266)

شخصی از امام صادق‏ علیه السلام درباره‏ «مَن دخله کان آمنا» سوال کرد: حضرت فرمودند: کسی که این خانه را قصد کند و بداند که این همان خانه‏‌ای است که خداوند رفتن به آنرا فرمان داده، و اهل‏‌بیت‏ علیهم‌السلام را نیز آنگونه که باید بشناسد او در دنیا و آخرت در امان خواهد بود.(کافی، ج‏4، ص‏540)

پیام‌ها

در خانه‏ خدا، نشانه‏‌های روشن بسیار است. نشانه‏‌های قداست و معنویّت، خاطرات انبیا از آدم تا خاتم، مطاف بودن برای انبیا و قبله‏‌گاه برای همه‏ نمازگزاران. «فیه آیات بیّنات»

ابراهیم علیه‌السلام مقامی دارد که جای پای او، به مکّه ارزش داده است. «مقام ابراهیم»

برخلاف تفکّر وهابیّت، اگر جماد در جوار اولیای خدا قرار گیرد، قداست می‏‌یابد. «مقام ابراهیم»

از امتیازات اسلام آن است که یک منطقه از زمین را منطقه‏ امن قرار داده، تا ضعیف و قوی در کنار یکدیگر مجتمع شوند. «مَن دخله کان آمنا»

واجبات، یک نوع تعهّد الهی برگردن انسان است. «وللّه علی‏‌النّاس حِجّ‏‌البیت»

حج، باید خالصانه و تنها برای خدا باشد. «للّه علی النّاس حِجّ البیت»

تکلیف و وظیفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالی و بدنی، و فراهم بودن شرایط بیرونی. «من استطاع الیه سبیلاً»

استطاعت شرط حج است. (کافی، ج‏4، ص 267) «من استطاع الیه سبیلاً»

انکار حج و ترک آن، سبب کفر است. «و من کفر»

فایده‏ انجام دستورات الهی، به خود انسان برمی‏‌گردد و گرنه خداوند نیازی به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنیّ عن العالمین»

خداوند دعوت می‏‌کند، ولی منّت نمی‏‌کشد. «وللّه علی النّاس حِجّ البیت... و من کفر فانّ اللّه غنیّ عن‏‌العالمین»

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۷۳۷۹۰۸:۳۸:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۳۱
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کردههر کس امام حسین علیه السلام را زیارت کند از روی اشتیاقی که به او دارد، خدا برایش هزار حج مقبول و هزار عمره مبروره و اجر هزار شهید از شهداء بدر و اجر هزار روزه دار و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب هزار بنده آزاد کردن که مراد از آن رضای خدا باشد، می نویسد. ( وسائل الشیعه/ ج14/ص453)
جمالی۵۰۷۴۹۵۰۹:۵۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
هر کاری بجای خویش نیکوست انان که دستشان میرسد هر دو کار را بکنند حج واجب الهی است و همین الان هم دشمنان اسلام از حجاج بشدت ترس و وحشت دارند برای شادی روح شهدا مت فاتحه
ناشناس۵۰۷۵۰۴۱۰:۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
هر دو لازم و ملزوم هستند و بسته به شرایط زمان و فتوای ولی امر مسلمین باید عمل کرد اگر مسلمانان این پایگاه جهانی را هم از دست بدهند دشمنان گستاخ تر می گردند هم حج خوبه و هم کمک به دیگران لعنت بر اونهایی که سفسطه و مغلطه می کنند و منافق گونه سوال می کنند
عباس۵۰۸۲۳۳۱۹:۴۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۳۱
عادت کردیم به هرکی یه برچسب بزنیم.وقتی جواب نداری چرا انگ میزنی؟
ابوخالد الی جده۵۰۷۶۴۶۱۱:۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حج واجب است وهمه مسلمانان باید رفت
ناشناس۵۰۷۸۲۷۱۳:۴۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
. . تو نیکی کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
میثم۵۰۷۸۴۸۱۴:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
خیلی ساده و قابل فهمه ولی گویا مثل خیلی از موضوعات واضح دیگه نمیخوان بفهمن عزیز برادر، وقتی تو کشورت وقتی در همسایگیت، دارن از گرسنگی میمیرن، بهتره به اون انسانها کمک کنی نه اینکه بری حج به این امید که فرشته ها تو رو در اغوش بگیرن
حکیمه۵۰۷۳۸۰۰۸:۳۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
متن جالبی بوئ
ناشناس۵۰۷۳۸۳۰۸:۴۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
پیامبر اکرم (صلّی ‌‌الله علیه وآله): مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَهٍ ـ قَضَاهَا اوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ. هر کس برای نیاز بیماری بکوشد ـ مانند روزی که از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک می‌شود. من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16
ناشناس۵۰۷۳۸۴۰۸:۴۳:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۳۱
آنهایی که پیش شرط های شرعی برای عزیمت به سفر حج را دارا هستند البته که سزاوار است که عازم شوند و آنهایی که جزو این گروه نیستند ( اکثریت عزیمت کنندگان ) بهتر است فعلا به فقرا کمک کنند تا انشالله بتوانند سزاوار این سفر شوند .
آریابان۵۰۷۷۱۱۱۲:۰۵:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۳۱
در اینجا این پرسش مطرح میشه که آیا فقط پیش-شرط های مادی !!!! مطرح و ملاکه و یا اینکه وجود و وجوب استطاعت معنوی و تحولات درونی و معنوی انسان-ساز هم یک شرط لازم است برای زیارت خانه خدا ؟!؟!؟!؟ گویا پاسخ این پرسش مثبته چون همه ی ما تقریبا شاهدیم که همون همسایه ای که بدفعات کف کوچه قرمز شده بود از خون قربانی های وی در بازگشت از مناسک حج های متعددش، در مناسبات همسایه-داری نه تنها یک الگوی رفتاری برای دیگران نیست بلکه ..... !!!!!.
ناشناس۵۰۸۱۱۸۱۷:۴۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
منظورم از پیش شرط های شرعی بطور قطع و یقین ، پیش شرط های مادی و عرفی و قانونی نبوده است که اگر اینگونه بود احتمالا همه زائرین حائز شرایط میباشند .
ناشناس۵۰۷۳۹۰۰۸:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۳۱
مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مائه حبه و الله یضاعف لمن یشاء و الله واسع علیم.)4. حکایت کسانی که مالشان را در راه خدا می بخشند، حکایت دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه صد دانه باشد و خدا برای هرکس بخواهد پاداشی چند برابر می دهد و خدا وسعت بخش داناست.
ناشناس۵۰۸۵۴۴۰۱:۰۸:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱
توی قرآن یه آیه هست که میگه عده ای به بعضی از آیات ایمان میارن و به بعضی آیات کافر میشن. شما هم احتمالا فقط به آیات انفاق ایمان آوردی اما آیه حج هم برای همین قرآنه!!!!
ناشناس۵۰۷۴۰۰۰۹:۰۳:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حرف های جناب نویسنده از همان ابتدا رنگ و بوی سیاسی داره. من از ایشان سوال دارم در قرآن مگر حفظ جان یک انسان به اندازه نجات همه انسان ها نیست؟ مگر خدا در قرآن نگفته وقتی جانتان به خطر افتاد آداب دینی را تا رفع آن خطر کنار بگذارید؟ بله چه فرد مسلمانی از رفتن به مکه و کعبه بدش میاد؟ ولی چطور میشه بچه بی سرپرست یا بد سرپرستی را دید که محتاج ۱۰ میلیون پول رهن خونه هستند و بعد با خیال راحت آدم بره مکه؟
اع۵۰۷۷۵۰۱۲:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
سلام خداوند در همون قرآن هم فرمودند حج بروید!!!
ناشناس۵۰۸۰۷۳۱۷:۰۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
احسنت
ناشناس۵۰۷۴۰۷۰۹:۱۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
کسانی که به سفر تفریحی میروند هرگز ادعای یک فریضه دینی نمیکنند.
ناشناس۵۰۷۶۸۲۱۱:۴۰:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
ادعای انسانیت که دارند
علی طباطبایی۵۰۷۸۸۱۱۴:۲۷:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
البته که مسافران سفر تفریحی و خانوادگی مدعی انسان بودن هستند ، اما در جای خود نیز به این امر پرداخته که اگر غیر ازاین روال بود مراکز خیریه و حتی کمیته امداد نیز از همین کمک ها ارتزاق می کنند. البته آن تفریحی که مد نظر شماست را نمیدانم .
سوادکوهی۵۰۷۴۱۱۰۹:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
چو دانی و پرسی, سوالت خطاست.
ناشناس۵۰۷۴۱۸۰۹:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
باید به فقرا کمک کرد, نه تنها فقرا, بلکه به دانشجو, محصل, به کسی که مریضه, به پسر و دختر دم بخت و .... هم باید کمک کرد
ناشناس۵۰۸۰۹۱۱۷:۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حج واجبه اما کمک به فقرا واجب نیست مستحبه چرا نمیفهمید
ناشناس۵۰۷۴۲۲۰۹:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
با وجود این همه نیازمند اگر هزینه سفر حج بیشتر خرج فقرا و نیازمندان به سرپناه و جهیزیه و هزینه های درمانی آنها شود بهتر است و مطمئنآ مورد قبول خداوند قرا میگیرد
ناشناس۵۰۷۴۴۷۰۹:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۳۱
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید ده بار از آن راه بدان خانه برفتید یک بار از این خانه بر این بام برآیید آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید از خواجه آن خانه نشانی بنمایید یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید با این همه آن رنج شما گنج شما باد افسوس که بر گنج شما پرده شمایید
محمد۵۰۷۴۵۸۰۹:۴۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
افرادی که این شبهات را بیان میکنند مثل امریکا هستند که اول مساله هسته ای و بعد مسایل دیگررا مطرح کرد. حج یک امر واجب دینی است با شرایط خاص خودش،
جانباز 70 درصد۵۰۷۴۶۰۰۹:۴۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
در میانه این همه بحث و جدل نظرم جلب شد به نوشته ایی که :مرجعی که هیچگاه سفر حج نرفت آیت الله مرعشی نجفی پس از هجرت به قم بسیار کم مسافرت می کرد به طوری که حتی سفر حج (تمتع) نرفتند. روزی از ایشان علت این ماجرا که پرسیدم فرمودند اولا شخصا مستطیع نیستم؛ ثانیا اگر بروم باید به تمام سادات نخاوله کمک کنم زیرا آن سادات، شرایط اقتصادی بسیار نامناسبی دارند.
کاکتوس۵۰۸۳۴۸۲۱:۵۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
کامنت گذاران عزیزی که فقط به بعد معنوی قضیه و وجوب حج اشاره نموده اند: یا روایت حج نرفتن مرحوم آیت الله مرعشی نجفی را تکذیب کنید یا بپذیرید که مرجع تقلید از شما جماعت آگاه تر است و عمل او به صواب نزدیک تر البته راه سومی هم هست: مرجع تقلید شما، بزرگوار دیگری است که ایشان حج را واجب و غیر قابل ترک می دانند... ----- سخنی با مسافرین ترکیه و دیگر نقاط خوش آب و هوا! شما حق ندارید مسافرین سرزمین وحی را از این سفر معنوی منع کنند مگر آنکه هزینه آنتالیا و باتومی رفتن خود و خانواده تان را خرج کمک به مستمندان نماییدوبعد بگویید ما چنین کردیم و از لذت گذرا خود گذشتیم و شما نیز چنین کنید که البته در واجب الهی تکلیف نتوان کرد... در بدبینانه ترین حالت: شما جماعت می روید ترکیه و مالزی و ارمنستان تفریح مثبت! و حاجیان هم می روند مکه و مدینه و خرید سوغات! شما پول به خزانه ترکیه دشمن بشار اسد می ریزید و آنان پول به خزانه سعودیان دشمن شیعه و همانا سگ زرد برادر شغال است والسلام به شما چه مربوط که هر کسی با پول خود چه می کند؟
پیرمرد۵۰۷۵۲۱۱۰:۱۳:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۳۱
انتخابی بین خوب و خوب تر.
ناشناس۵۰۷۵۴۳۱۰:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۳۱
مرحوم کلینی روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کند که حقیقتاً بهت‌آور است. ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق«سلام‌الله‌علیه» شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزّوجلّ شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمودند: «گره‌گشایی از کار یک مومن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!»
ناشناس۵۰۷۸۸۰۱۴:۲۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۳۱
درست میفرمایید اینها ادعای مذهبی بودن ندارند ولی در حمایت از فقیران از همه بر مدعا ترند و البته فقط در هنگام حج یاد فقرا میافتند ولی هنگامی که دوستانشان و خودشان و همفکرانشان دلار های این مملکت را در انتالیا هزینه میکنند فقرا را فراموش میکنند
ناشناس۵۰۷۹۵۳۱۵:۲۶:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
با چه محاسباتی به عدد شش هزار رسیده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۰۷۵۴۴۱۰:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
با وجود پرداخت این همه خمس توسط حجاج وجود این همه فقیر جالب نیست ؟!!!
ناشناس۵۰۷۵۴۶۱۰:۲۶:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حتی از روایات فهمیده می‌شود که ارزش و ثواب خدمت به خلق خدا، بسیار برتر و والاتر از اعمال عبادی نظیر حج و عمره است: «قَضَاءُ حَاجَهِ الْمُوْمِنِ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ حِجَّهٍ مُتَقَبَّلَهٍ بِمَنَاسِکِهَا» [6] ؛ برآوردن حاجت مومن برتر است از هزار حج مقبول با همه آدابش.‏
ناشناس۵۰۷۵۵۵۱۰:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۳۱
بر اساس بیان نورانی قرآن کریم که می‌فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینفِقُونَ»، هر کسی باید به اندازه وسعش، از آنچه دارد، به دیگران هم در خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج، کمک ‌کند. یعنی اگر می‌تواند، باید شام شب به یک فقیر بدهد و یا بالاتر اینکه اگر می‌تواند، باید جهیزیه یک دختر را تامین کند یا خانه برای ازدواج یک زوج تهیه کند و بالاخره اگر می‌تواند باید یک درمانده را از درماندگی نجات دهد و اگر توان هیچ کمکی ندارد، باز هم به اندازه توان، حتی به اندازه یک دانه خرما باید به دیگران کمک کند: «لِینْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیهِ رِزْقُهُ فَلْینْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ»
ناشناس۵۰۷۵۶۱۱۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۳۱
به قول حضرت امام«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»، اگر کسی بداند دیگری شام شب ندارد، باید شام خود را بین خود و او قسمت کند. ایشان می‌فرمود: اگر من بدانم همسایه‌ام گرسنه است، باید عبای خود را بفروشم و او را از درماندگی نجات دهم.
ناشناس۵۰۷۵۷۰۱۰:۳۷:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
به طواف کعبه رفتم به حرم رهم نداند / که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی».
ناشناس۵۰۷۵۷۳۱۰:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
از حضرت رسول (صلی الله علیه واله) نقل شده است که هر فرزند نیکوکاری که به پدر و مادرش با رحمت و عطوفت نگاه کند در برابر هر نگاه ثواب یک حج مقبول خداوند برایش منظور می‌کند؛ مردم سوال کردند یا رسول‌الله اگر اینگونه باشد فرزند نیکوکار روزی صدها بار می‌تواند با محبت به پدر و مادر نگاه کند، که پیامبر (صلی الله علیه واله) فرمودند هر بار نگاه برابر یک حج مقبول است.
ناشناس۵۰۷۶۲۶۱۱:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
من اگر روزی مستطیع شدم ( مستطیع کسی است که از حال 40همسایه اش در چهار جهت با خبر باشد ، اگر گرسنه هستند آنها را سیر کنند ، اگر برهنه هستند آنها را بپوشاند) ،حتما به سفر حج مشرف خواهم شد .
ناشناس۵۰۷۶۴۰۱۱:۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
صغر کبری چیدن عادت دیرینه ماست . همه اینها توجیه کردن است .‌در حال حاضر بیشتر کسانی که پولشان از دستشان گرفته میشود فقیر هستند و بعد از بازگشت از حج بایستی با فقر بیشتری تا آخر عمر سر کنند که چی که نشان دهند بله آنها هم حاجی شده اند که البته خیلی ها از خطاب شدنشان به حاجی ناراحت میشوند .
ناشناس۵۰۷۶۷۸۱۱:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
احسنت
محسن۵۰۷۶۸۴۱۱:۴۱:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۳۱
متاسفانه حج هم الانه شده بیزینس یک عده که به این راحتی حاضر نیستند ازش بگذرند!
ناشناس۵۰۷۷۴۹۱۲:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حجاج عزیز سری به معاونت‌های دانشجویی دانشگاهها بزنند، از دانشجویانی خواهند شنید که پول سه وعده غذای دانشجویی را ندارند به یک وعده کفایت میکنند. والله من خودم شاهد این ماجرا بوده‌ام. موارد متعدد را دیده‌ام. دانشجویی که عینکش شکسته بود و پول تعمیر آن را نداشت. دانشجویی که نیاز به عمل جراحی داشت اما پول نداشت. (حج واجب کمک به این نیازمندان است) حتماً داستان آن حاجی که در راه سفر مکه به زنی برمی‌خورد که مرغ مرده‌ای را پیدا می کند را شنیده‌اید...
ناشناس۵۰۷۷۸۹۱۳:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
وظیه رسیدگی به حال فقرا و مردم وظیفه مستطیعان حج نیست. حکومت مالیات میگیره صدقه میگیره سود بانکی میگیره و... و چرا با این وجود باید در مملکت ما با سیاست های دولت هر روز بر تعداد فقرا و کم درآمدها و بیکارها اضافه بشه و بعد یه عده توقع داشته باشند که هزینه زیارت صرف رسیدگی به محرومان بشه؟ آیا همین توقع رو از مسافران سفرهای توریستی و گردشگری هم دارید؟
ناشناس۵۰۸۳۵۷۲۱:۵۹:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
بله من همین توقع را دارم نه ترکیه بزک شده نه عربستان سعودی سرزمین وهابیان کینه جو نه ترکیه اخوانی نه عربستان دشمن همیشگی ایران و شیعیان ویران باد سرزمین کسانی که آرزوی ویرانی وطن ما را دارند
پیمان۵۰۷۹۴۸۱۵:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
هیچ کدام! تو این مملکت باید کلاهمون رو محکم بگیریم چون معلوم نیست فردا دلال جماعت چه نقشه ای برامون کشیده.
ناشناس۵۰۷۹۸۲۱۶:۰۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
خداوندا من بعنوان یک بنده از تو می خواهم حج هر فردی را که با وجود میلیونها گرفتار، نیازمند از جمله بیماران، دختران دم بخت، زنان سرپرست خانوار، مستاجران، ایتام، بی خانمانان، زنان، دختران و کودکان بی سرپرست، زنان مطلقه، دانشجویان، گرسنه گان، فقرا، افراد مسن نیازمند و غیره وقعی به آنان ننهاده و به حج میروند را حج شان را گناه برزگ و تزویر قلمداد بفرما و در این جهان و جهان باقی به عقوبت برسان و خیرات به نیازمندان را صد چندان صواب و پاداش حج در هر دو جهان عنایت بفرما.
ناشناس۵۰۸۰۱۹۱۶:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حج برا فقرا نه نون داره و نه آب اما برای شماها هم نون داره و هم آب
مهدی باقری ساری۵۰۸۰۶۶۱۷:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۳۱
در فلسفه وجوب حج که یک اجتماع عظیم و خیره کننده است آمده که موجب هیبت اسلام و قدرت اجتماعی آن است . کسانی که کمک به دیگران که در جای خودش اهمیت فوق العاده ای دارد را مانع از حج و عمره می دانند سخت در اشتباه اند . حج یکی از ارکان اسلام است همانطور که زکات است . معنی ندارد که آنرا ترک کنیم
naser۵۰۸۱۲۶۱۷:۵۷:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
چراغی که به خانه رواست به مسجد .. حرام است بیشتر نیمی از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند چگونه است که سفر حج برای عده ای واجبتر از سیدگی به فقرای هم میهن و مذهب خود است و ریختن میلیاردها دلار پول به جیب دشمنان این کشور ثواب می شود.خداوند مارا آدم کند؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۰۸۵۶۳۰۱:۲۵:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱
اگه متن بالا رو خونده بودی جواب سوالت توش بود.
ناشناس۵۰۸۱۳۸۱۸:۱۰:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
از قدیم می گفتند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و یک ضرب المثل آرمانی می گوید زمانی احساس خوشبختی می کنم که همسایه ام خوشبخت باشد عده ای پولدار می شوند چون خرج نمی کنند و عده ای مالباخته و فقیر می شوند چون گول افراد شیاد را می خورند ، حج برای آن است که انسان یاد خدا را کند و ابراهیم و بت شکنی مثل علی علیه السلام ولی کسی که حج برود و سیره حضرت علی را پیدا نکند انگار که حج نرفته است . کمک به فقرا و سازمانهای خیریه باعث رفع تبعیض می شود و لذا باید در اولویت قرار گیرد .
ناشناس۵۰۸۱۶۲۱۸:۴۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۳۱
پولهای حج میرود به جیب سعودی و انها میروند یمنیها را می کشند و در لاس وگاس کاباره یا قمار خانه میسازند. یعنی حجاج در جنایت انها شریک میشوند. اینجور نیست؟
ناشناس۵۰۸۱۷۷۱۹:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۳۱
حتی اگر پول حج را در کشور خرج ناخوب کنند به مراتب برای کشور بهتر است البته فقط حج نیست به هر بهانه ای پول از کشور خارج شود گناه کبیره است
ناشناس۵۰۸۱۷۹۱۹:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۳۱
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود....حاجی احرام دگر پوش و ببین یار کجاست هم حج رفتن می تواند لازم باشد هم کمک به فقیر. مساله اینست که کدامیک با نیت خالصتر انجام می شود و به ما در بهتر شدن اخلاقمان بیشتر کمک می کند.
pary۵۰۸۲۳۸۱۹:۵۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۳۱
چند نفر بی کا ر کارشان شده ایراد از سفر حج یک نفر اگر سلامت است اگر امکان کامل مخارج را دارد با صد شرط مختلف یک با ر در عمرش فقط شش روز زیارت خانه خدا کند این چه جرمی است ؟ چه اجحافی است ؟ سفر های کشور های دیگر چه قدر خرج دارد ؟ چرا عذاب وجدان , روحیه گناه و پشیمانی می دهید به بر گزار کنند این سفر ؟ که اخ کاش نه رفته بودم!!! پول به عرب ها نه میدهد پرواز ,غذا , هتل ,اقامت , این ها خرج خود مسافر است ,,
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین