چگونگی مدیریت بحران های اخیر کشور/ ریشه بحران‌های امروزی کجاست؟

سید محمد جواد سجادی نژاد،   3970530113 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چگونگی مدیریت بحران های اخیر کشور/ ریشه بحران‌های امروزی کجاست؟

بحران به معنای تهدید جدی و یا وضعیتی که نظم و پایداری سیستم (زیرسیستم) را مختل و پایداری آن را برهم زند تعریف می‌شود. مهم‌ترین معیار تشخیص بحران خروج سیستم از تعادل هست. بحران‌ها چنانچه هوشمندانه مدیریت نشود می‌تواند عواقب ناگواری برای سازمان و یا کشور به وجود آورد. مهار بحران به‌منظور کاهش آثار زیان‌بار و فجایع سنگین و دردناک آن از طریق مدیریت بحران بوده است

بحران‌ها به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی تقسیم‌شده‌اند. امروزه با توجه به گسترش فناوری‌ها و بزرگ شدن سازمان‌های تخصصی، بحران‌های غیرطبیعی به‌مراتب هزینه و خطرات بیشتری نسبت به بحران‌های طبیعی دارند. برخی بحران‌ها، مانند حوادث صنعتی، منجر به جراحت یا فوت می‌شوند.

بحران‌ها معمولاً:

  • امنیت عمومی را تهدید می‌کنند.
  • زیان مالی به همراه دارند.
  • موجب بی‌اعتباری سازمان/کشور می‌شوند.

شرکت‌ها، سازمان‌ها، جوامع و کشورها هرساله با ده‌ها بحران کوچک و بزرگ مواجه‌اند که فقط آن دسته از سازمان‌ها و جوامعی که توان پیش‌بینی و مدیریت هوشمندانه بحران را داشته باشند امکان بقا را دارند و مابقی در این کارزار حذف و یا دگرگون خواهند شد. ضمن آنکه اعتبار سازمان‌های بحران‌زده آسیب خواهد دید. ازاین‌رو، سازمان‌ها باید پیش از وقوع بحران در مورد استراتژی‌های بازگردانی اعتبار ازدست‌رفته تصمیم بگیرند.

کشور ما ایران علاوه برقرار داشتن در کمربند بحران‌های طبیعی، به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی همواره از بیرون سرزمین نیز در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در معرض تهدید و بحران‌های آسیب‌زا قرار دارد.

منشا عمده بخش بزرگی از بحران‌های غیرطبیعی، در داخل کشور و نظام اداری و مدیریتی است و یا به عبارتی خودساخته‌اند. سوء مدیریت، سوء ساختار و یا تلفیق این دو عوامل اساسی به وجود آورنده این نوع بحران‌ها هستند.

برخی از مهم‌ترین بحران‌های ماه‌های اخیر کشور عبارت‌اند از: بحران ارزی، بحران کمبود و قطعی برق، بحران آلودگی هوا (برخی استان‌ها و شهرهای کشور)، بحران اعتراضات به وضعیت اقتصادی، بحران کمبود آب، بحران تصادفات جاده‌ای، بحران تورم و افزایش کم‌سابقه قیمت کالاهای اساسی و مسکن.

طبق برآورد کارشناسان، بحران ارزی در 5 ماه گذشته حدوداً  20 میلیارد دلار به اقتصاد کشور زیان وارد نمود.) سایت الف 26 مرداد 97 درصورتی‌که کل زیان زلزله کرمانشاه حدود 2600 میلیارد تومان برآورد شده بود (سایت خوان روزنامه دنیای اقتصاد 24 آبان ماه 1396) که با دلار 4000 تومانی زمان زلزله سال 96 حدود 650 میلیون دلار برآورد می‌شود.

در خصوص کمبود و قطع مکرر برق در کشور تاکنون آمار و ارقام رسمی و میزان خسارت‌های وارده به صنعت و واحدهای درمانی، مسکونی و اداری اعلام نشده است. البته طبق شواهد میزان خسارت‌های اجتماعی و سیاسی آن در داخل و حتی خارج از کشور (عدم صادرات برق به عراق که منجر به بروز آشوب‌های سیاسی و اجتماعی در برخی از شهرهای عراق شد) بسیار سنگین بوده است...

آلودگی هوا از دیگر بحران‌های مستمر سالیان گذشته بخصوص در فصل‌های سرد سال است. طبق گفته رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران هزینه اقتصادی آلودگی هوای فقط کلان‌شهر تهران بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان محاسبه‌شده است. این به معنای این است که پایتخت معادل بودجه شهرداری تهران هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌پردازد.(همشهری آنلاین 29 آذر 1396)

این‌ها نمونه‌ای از بحران‌هایی است که هرساله خسارت‌های سنگینی به کشور وارد ساخته و مانع مهمی در توسعه همه‌جانبه کشور به شمار می‌آیند ضمن اینکه سبب فرسایش و کاهش شدید اعتماد عمومی و اجتماعی بین مردم و دولت (حاکمیت) شده است.

هرکدام از این بحران‌ها ریشه و علت‌هایی دارند که به دلیل عدم توجه و پرداختن به آن‌ها درگذشته و یا سوء مدیریت مسئولین وقت و حال نتایج امروز حادث‌شده است. چنانچه امروز نیز تلاش منطقی در جهت پیش‌گیری، مقابله و مهار هوشمندانه با این بحران‌ها انجام نشود و سعی در سرپوش گذاشتن، عدم پرداختن علمی و فرار از پاسخگویی وجود داشته باشد.

بدون شک در آینده با بحران‌های سنگین‌تر و هولناکی مواجه خواهیم شد. باید بپذیریم که ریشه بحران‌های امروزی در اقدامات ناصحیح گذشته است و اینرسی بحران‌های امروزی در صورت عدم واکاوی و حل در آینده بسیار مخرب‌تر خواهد بود. بر اساس تجربه‌های علمی، پاسخ اولیه به بحران باید تابع سه ویژگی سرعت، دقت و نامتناقض بودن باشد.

سوال اساسی این است که آیا شهروندان، عملکرد، توضیحات مسئولین و مدیران مربوطه را پیرامون بحران‌های مذکور دقیق و شفاف می‌دانند؟

*کارشناس مدیریت استراتژیک

دیدگاه کاربران

علی۵۰۵۹۱۱۱۲:۰۹:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۳۰
سلام مطلب جالبی بود . واقعا" تا کی باید مردم تاوان بحران های ناشی از سوء مدیریت آقایان را بپردازند و حضرات نیز به هیچ کس و هیچ جا پاسخگو نباشند . جالب است بدانیم در برخی کشورها هزینه های مدیریت آنقدر سنگین است که اگر کسی توانایی نداشته باشد قبول نمی کند چرا که باید تاوان سنگین و سختی بپردازد ولی در کشور ما مدیریت آزمون و خطا است و با کمترین هزینه برای مدیر و البته مملو از مزایا ، اعتبار و فخر فروشی
ناشناس۵۰۶۳۳۴۱۵:۰۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳۰
بحران امروز تو جیب از ما بهتران است که کسی زورش به انها نمیرسه همین
ناشناس۵۰۷۰۶۰۲۲:۵۵:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۳۰
مقامات کشور تغییر کنند افراد پاک بیایند مشکل حل می شود
آریابان۵۰۵۹۱۳۱۲:۱۱:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۳۰
در مورد بحران های طبیعی نکته ای را نتوان گفت جز اینکه هرچند انسانها درجلوگیری از وقوع بحرانهای طبیعی چندان قادر به ایفای نقش تعیین کننده ای نیستند ولی در عوض برای بشر امروز جای مباهات و افتخار داره که توانائی و دانش و فناوری اش تا بدانجا پیشرفت و گسترش داشته که توانسته پیامد ها و ویرانی های ناشی از بحران های طبیعی را بیش از پیش و بسیار توانمند تر از گذشته به حداقلها و به کمترین میزانها برساند؛ بنابراین آنچه جای بررسی و اندیشیدن و البته تاسف شدید دارد ، بحرانهای دست-ساخته بشریست که شوربختانه نمونه ای بسیار گویا و ویرانگر از آنرا طی همین سه ماه و اندی گذشته در ایران شاهد بودیم و درحالیکه فرد روان-پریشی مثل دونالد ترامپ ، فقط حرف زد و نه بیشتر و فقط از قصد و نیت شوم خود برای اعمال تحریم ایران بعد از 90 روز بعد از آن تاریخ فقط حرف زد ، بحران-سازان بی وطن !!! در داخل، این حرفها !!!! را بهانه قرار دادند و هرچند هنوز دهها !!!!! روز باقی بود تا وقوع زلزله عملیاتی آینده ترامپ ، بحرانی ویرانگر و زیر و رو کننده در داخل کشور را رقم زدند و ......!!!!!!.
احمد۵۰۵۹۱۹۱۲:۱۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۳۰
عذر میخواهم. ولی مثل اینکه شما هم دچار بحران کمبود مطلب شده اید؟ آخر این چه مطلب بی محتوی و بی فایده ای است که گذاشته اید؟
ناشناس۵۰۵۹۶۴۱۲:۳۲:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۳۰
واقعا جرات چاپ رو داری تا بهت بگم کجاست !!!!!!!!! اول از همه نبود مدیریت شایسته ؛ دوم نبود شفافیت در تمام ارکان کشور ، سوم نبود قوانین برای جلوگیری از سرمایه داری و بدست اوردن پول بدون کار و تولید . چهارم . ایجاد هزینه های واهی برای کشور پنج . عدم اجرای عدالت مالیاتی برای همه اقشار به طوری که فاصله طبقاتی فاحش شکل نگیرد .
ناشناس۵۰۶۰۸۳۱۳:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۳۰
این حرف ها همش شعار . اقتصاد موفق چین اول مناطق ازاد تجاری ایجاد کرد بعد روابط سیاسی خودش رو گسترش داد بعد از صادرات به سراسر دنیا اقتصاد چین قوی شد . در شرایط تحریم هیچ کدام قابل اجرا نیست
ناشناس۵۰۶۰۷۸۱۳:۰۵:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۳۰
مشکل دقیقا تحریم رانت ها بعد تحریم ایجاد چون دولت میخواست با دلار 4200 جلوی افزایش قیمت ها بگیره ولی نتوانست . حالا قیمت رها شده تورم در حال افزایش دیگر رانت نیست و فقط تورم بالا میره حالا کدوم بهتره ؟!!!
ناشناس۵۰۶۰۸۵۱۳:۰۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۳۰
این حرف ها همش شعار . اقتصاد موفق چین اول مناطق ازاد تجاری ایجاد کرد بعد روابط سیاسی خودش رو گسترش داد اروپا و امریکا در چین سرمایه گذاری کردند و تکنولوژی منتقل شد بعد از صادرات به سراسر دنیا اقتصاد چین قوی شد . در شرایط تحریم هیچ کدام قابل اجرا نیست
پژوهشگر اقتصادی۵۰۶۱۱۲۱۳:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۳۰
ریشه مشکلات مربوط می شود به ساختار کشور که از سالهای پیش تر رو به تندروی ها و دخالت های نابجا پیش رفته و باعث شده : ۱_ برخی غیر متخصص ها در امورات تخصصی دخالت کنند و در نتیجه این افراد در جایی که نباید هزینه میشد، هزینه تراشی نمودند. ۲_ عدم شایسته سالاری، ۳_ عدم توجه به تغییر نسل و فرهنگ و سلیقه زندگی فردی ۴_ کم توجهی جدی به بعد آموزش و پرورش نسل فرهیخته نه ظاهر ساز ۵_ دخالت همه افراد غیر مرتبط در امورات حساس تنها به دلیل وصل بودن به بدنه حاکمیتی ۶_ دخالتهای ایدئولوژیکی در همه مقاطع حساس اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و... راه حل: اصلاح ساختار اداره کشور مبتنی بر کارآمدی نه چاپلوسی و ریا
مهرداد۵۰۶۲۳۱۱۴:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۳۰
به عنوان یک شهروند، عملکرد، توضیحات مسئولین و مدیران مربوطه را پیرامون بحران‌های مذکور نه تنها دقیق و شفاف نمی دانم بلکه صرفا فرافکنی ، فرار اشتباه رو به جلو و فاقد حسن نیت (بلکه سوء نیت) نسبت به حق و حقوق آحاد مردم میدانم.
ناشناس۵۰۶۵۳۱۱۶:۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۳۰
چرا نباید تعامل درست با دیگر کشور ها داشته باشیم.
ناشناس۵۰۶۵۶۹۱۶:۳۹:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۳۰
"برخی از مهم‌ترین بحران‌های ماه‌های اخیر کشور عبارت‌اند از: بحران ارزی، بحران کمبود و قطعی برق، بحران آلودگی هوا (برخی استان‌ها و شهرهای کشور)، بحران اعتراضات به وضعیت اقتصادی، بحران کمبود آب، بحران تصادفات جاده‌ای، بحران تورم و افزایش کم‌سابقه قیمت کالاهای اساسی و مسکن" مهمترین بحران، بحران مدیریته جناب نویسنده. ما مدیریت درست و اصولی برمبنای شایسته سالاری نداریم و تعهد قبل از تخصص قرار گرفته که این ناشی از بحران سیستماتیکه.
خلیلی۵۰۷۴۰۶۰۹:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۳۱
علل اصلی بحران: بی برنامگی+عدم جوابگویی+عدم تخصص+ضعف قانون+باندبازی و مافیای قدرت و ثروت+......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین