مالیات ناعادلانه، تیر خلاص به پیکر نیمه‌جان تولید/ مالیات، ابزاری برای ایجاد تعادل در توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی/دولتمردان توجه می‌کنند؟

* احمدرضا هدایتی،   3970528082 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مالیات ناعادلانه، تیر خلاص به پیکر نیمه‌جان تولید/ مالیات، ابزاری برای ایجاد تعادل در توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی/دولتمردان توجه می‌کنند؟

امروزه مالیات یکی از مهم‌ترین منابع تأمین منابع بودجه در بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌رود، بااین‌حال این پرسش‌ها مطرح است که آیا لزوماً دریافت مالیات تنها راه و بهترین گزینه تأمین بودجه کشور است؟ بودجه کدام کشورها متکی به اخذ مالیات است؟ اصولاً فلسفه اخذ مالیات چیست؟

در صدر اسلام و زمانی که منبع تأمین درآمد برای اداره حکومت بسیار محدود و ناچیز بود، نظام اسلامی با تعیین احکام خاص مالی، از طریق درآمدهای ناشی از؛ وقف، خمس، زکات، خراج، جزیه، فدیه، فطریه، کفاره، انفاق، صدقه، فروش اموال بلاصاحب یا مجهول‌المالک، غنائم جنگی و امثال آن، به شکل مستقیم و غیرمستقیم منابع مالی موردنیاز را برای اداره جامعه اسلامی پیش‌بینی کرده بود.

اما در عصر جدید منابع تأمین بودجه دولت‌ها از تنوع فروانی برخوردار شده است و موارد مختلفی مانند؛ استخراج و فروش نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و نیز درآمدهای حاصل از مالکیت دولت (مانند حق دولت در معادن، سود سهام شرکت‌های دولتی، دریافت حق ترانزیت و...)، منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت، منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی، درآمدهای مالیاتی، انواع عوارض و سایر موارد مشابه را شامل می‌شود.

همان‌گونه که اشاره شد، مالیات نیز یکی از منابع تأمین بودجه کشورها به شمار می‌رود، اما میزان وابستگی بودجه دولت‌ها به این گزینه، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال؛ کشورهایی که از داشتن منابع طبیعی کافی و یا موقعیت استراتژیک و شرایط ویژه بی‌بهره‌اند، قهراً بخش عمده بودجه خود را از طریق دریافت مالیات تأمین می‌کنند، در برخی از این کشورها حتی بستن لاستیک یخ‌شکن بر روی خودرو به بهانه استهلاک جاده‌ها، مشمول اخذ مالیات می‌شود.

برخی از کشورها نیز علی‌رغم در اختیار داشتن منابع مختلف برای تأمین بودجه موردنیاز خود، به علت سوء مدیریت و ناتوانی در بهره‌برداری و استفاده بهینه از منابعی که در اختیار دارند، راحت‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین گزینه یعنی اخذ مالیات را به‌عنوان گزینه اصلی برای تأمین بودجه خود برمی‌گزینند.

برخی از کشورها نیز وجود دارند که تلاش می‌کنند تا در کنار استفاده از سایر منابع تولید ثروت و درآمد، حتی‌المقدور از مالیات به‌عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل در توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی و یا افزایش درآمد دولت برای سرعت بخشیدن به روند توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت خود بهره ببرند.

البته مانند کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز وجود دارند که به‌واسطه برخورداری بیش‌ازحد نیاز از منابع طبیعی مانند؛ نفت و گاز، نه‌تنها فعلاً از اندیشیدن به استفاده از منابع دیگر صرف‌نظر کرده‌اند، بلکه به‌واسطه درآمد هنگفت حاصل از استخراج و فروش نفت و گازِ تولیدی (نسبت به میزان وسعت سرزمینی و تعداد کم‌جمعیت)، بخشی از این درآمد را بین مردم خود توزیع می‌کنند.

این اختلاف شرایط سبب شده تا کشورهایی مانند؛ آرژانتین، بولیوی، تاجیکستان، الجزایر، موریتانی، کلمبیا، برزیل، چین، ونزوئلا، ایتالیا و بیش از 15 کشور دیگر با اخذ مالیات بین 50 تا 90 درصد، در صدر کشورهای دریافت‌کننده مالیات قرار گرفته و متقابلاً کشورهایی مانند؛ قطر، جزایر کائیمانس، برمودا، امارات، عمان، بحرین و کویت بدون اخذ مالیات و عوارض و یا با اخذ عوارض ناچیز و کشورهایی مانند؛ قزاقستان، بلغارستان، روسیه و چندین کشور دیگر با اخذ مالیات بین 10 تا 20 درصد و عوارض اندک، در ردیف کشورهای برتر با کمترین میزان دریافت مالیات قرار گیرند.

با این توصیف بدیهی است که؛ اخذ مالیات و عوارض هنگامی ضرورت یافته و مفید و مؤثر خواهد بود که سیستم اقتصادی کشور دریافت‌کننده، نکات ذیل را موردتوجه قرار دهد:

در صورت برخورداری از سایر منابع تولید ثروت و درآمد، مالیات مبنای اصلی تأمین بودجه نباشد، بلکه استفاده بهینه از منابع دیگر در اولویت قرار گرفته و از مالیات صرفاً به‌عنوان مکمل منابع تأمین بودجه و برای کمک به ایجاد تعادل در شرایط اقتصادی جامعه و در جهت رفع اختلاف طبقاتی و کاهش فاصله فقیر و غنی و در راستای سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت کشور استفاده شود.

*دریافت مالیات بر اساس روابط غیررسمی و سلیقه مجریان اخذ مالیات و مؤدیان مالیاتی نباشد، بلکه ضابطه‌مند، مستند، منطقی، علمی و عملی باشد.

*میزان مالیات در نظر گرفته‌شده برای هر واحد تولیدی یا اشخاص حقیقی و حقوقی، عادلانه و متناسب با شرایط کسب‌وکار و به‌عبارت‌دیگر، دخل‌وخرج یا درآمد واقعی آن‌ها باشد

*همه افراد واجد شرایط را شامل شود و فقط برای افراد، مؤسسات یا شرکت‌ها (افراد حقیقی و حقوقی) شناخته‌شده یا اصطلاحاً (شناسنامه‌دار) نباشد.

*اخذ مالیات باعث آسیب رساندن به تولید به‌خصوص در مشاغل و صنایع نوپا در هیچ‌یک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و یا حتی خدمات نشود.

*قبلاً بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و اطلاعات و آمار دقیق برای اخذ مالیات فراهم و بر کار مجریان و نیز مؤدیان به شکل مستمر نظارت شود.

*مالیات متناسب با سایر منابع درآمدی دولت اخذ و هم‌زمان بر استفاده از سایر منابع تولید ثروت و درآمد، تأکید و تمرکز شود.

لازم به یادآوری است که هم‌اکنون در کشور ما هزینه‌های تولید به علل مختلف ازجمله؛ دریافت مالیات‌های بالا و بعضاً ناعادلانه، دریافت انواع عوارض مانند؛ عوارض صنفی یا کسب و پیشه، نوسازی، خدمات شهری، خدمات مدیریت پسماند، عوارض ساختمان، عوارض واردات و صادرات و یا دریافت ارزش‌افزوده و همچنین دریافت بهره بالا و جرائم تأخیر سنگین برای تسهیلات بانکی، بسیار بالاتر از میانگین جهانی است و همین مسئله قدرت رقابت و امکان ادامه حیات‌بخش تولید به‌خصوص صنایع را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

بااین‌حال؛ برخلاف سایر کشورها که در چنین شرایطی به کمک بخش تولید می‌شتابند، دولت جمهوری اسلامی حتی حاضر نیست از اخذ هزینه برگزاری نمایشگاه‌های صنفی در خارج و حتی داخل کشور و هزینه تبلیغ و معرفی کالاهای ایرانی چشم‌پوشی نماید که امید است این موضوع نیز موردتوجه دولتمردان قرار گیرد.

*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۱۵۸۹۱۲:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ضمن تایید لزوم حمایت از تولید، در شرایط فعلی کارگران نیز به شدت در مضیقه اند و نیاز به حمایت دارند. کاش دولتمردان در قدم اول، به منظور حمایت از کارگران، آنها را از پرداخت مالیات معاف کنند. هر چند اینکار فقط 20 درصد هزینه ها رو جبران میکنه اما به عنوان قدم اول خوبه.
ناشناس۵۰۱۸۹۷۱۴:۴۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
پس کارانه پزشکان رو از کجا بیارن بدن؟ پزشک با زیر 200 میلیون نمیتونه سر کنه.
ناشناس۵۰۱۹۱۰۱۴:۵۲:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اروپاییها یه مثل دارن که میگن از مرگ و مالیات نمیشه فرار کرد. چرا اداره مالیات حتی توان نداره پزشکان رو به نصب کارتخوان در مطبهاشان مجبور کنه. تازه نمیخواد مثل اروپا 60 درصد مالیات بگیره ازشون.
ناشناس۵۰۱۹۶۶۱۵:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ای بابا. این همه گفته شد پزشکان فرار مالیاتی زیادی دارن یا تو مطبهاشون کارتخوان نصب نمیکنن. چه شد؟ نه اداره مالیات اقدامی کرد و نه مجلس. وزارت پزشکان هم که از خودشونه و انتظاری ازش نمیره.
سید مصطفی بهشتی۵۰۲۲۳۴۱۷:۰۵:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دولت در اولین قدم باید با ایجاد سامانه ای برخط میزان مالیات پرداختی تمام مودیان رو به صورت شفاف اعلام کنه نباید میزان مالیات پرداختی مودیان محرمانه باشه . بانک ها هم باید به نسبت مالیات پرداختی مودیان به آنها تسهیلات بدن
گنجی۵۰۲۴۵۹۱۹:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جناب آقای دکتر توکلی شما با عادی جلوه دادن اوضاع گرانی بی اندازه کالا و ارز و سکه و طوری رفتار کردن که انگار "اصلا اتفاقی نیفتاده است" در تمام این مصیبت هایی که بر سر مردم نازل شده شریک هستید یادمان هست در زمان احمدی نژاد که آن موقع هم روزهای سیاهی بود ، شما و لاریجانی و مصباحی مقدم و نادران روزی صد مقاله می نوشتید که آییی وا مصیبتا ! این همه از سوء تدبیر است و مشکلات از دولت است و ربطی به خارج ندارد. ولی امروزه شما کاملا سعی می کنید که وانمود کنید که اتفاقی نیفتاده است اگر آن زمان هم نرخ ارز سه برابر شد حداقل یارانه ای که به مردم داده می شد تا حد کمی جوابگوی مشکلات معیشتی بیچاره ها بود و تازه آن موقع بعد از چند سال راحتی اقتصادی نسبی آن اتفاق قابل تحمل تر بود ولی الان بعد از 5 سال رکود یک باره نرخ ارز سه برابر شد ولی شما با دولت در یک جناح هستید و دارید وانمود می کنید که هیچ اتفاقی نیفتاده است
ناشناس۵۰۱۶۱۵۱۲:۴۹:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
انهائیکه میگن مالیات بگیرید و یا ببندید چیزی از اقتصاد نمیدانند و فکر میکنند با مالیات بستن مشکل حل خواهد شد حال که هر چیزی را مالیات بستید در اخر شما خریدار خواهید پرداخت کرد از ماست گرفته تاخرید خانه البته مالیات برای افرادی که دارای ثروت هستند موهبت است
ناشناس۵۰۱۹۳۶۱۴:۵۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
میگه باید مالیات عادلانه پرداخت بشه. یعنی مثلا یک پزشک که 500 میلیون در ماه در میاره باید 250 میلیون هم مالیات بده نه اینکه ماهی 400 هزار تومن بده.
ناشناس۵۰۱۶۳۲۱۲:۵۳:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
من کارگر مالیات همه دریافتیمو پرداخت میکنم یعنی کارفرما از حقوقم کسر میکنه ولی دکتر مملکت با اون همه درامد مالیات نمیده ! این است عدالت اسلامی ؟!
ناشناس۵۰۱۹۱۴۱۴:۵۴:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تازه یک درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای را که از فقرا هم میگیرن به پزشکان ایرانی میدن.
ناشناس۵۰۱۶۴۸۱۳:۰۰:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ما تولید نرم افزار داریم انگار تولید ما تولید نیست. اداره مالیات به ما میگه به من ربطی نداره تو ضرری. باید اینقدر مالیات بدی. رسما داره باج میگیره
ناشناس۵۰۳۰۷۸۰۷:۴۹:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
من بدلیل بی پولی مالیاتم رو سر موقع ندادم. بهم جریمه + دیر کرد تعلق گرفت. صد رحمت به نزول خوار
ناشناس۵۰۱۶۵۳۱۳:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
صورت مساله غلطه اصلا تولیدی نداریم که مالیاتش ناعادلانه باشه یک مشت وارد کننده برای فرار از مالیات اسم خود را تولید کننده گذاشته اند
ناشناس۵۰۱۶۷۲۱۳:۱۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کدام تولید رو میگید !!!!!!!!!!!!!! تولید تمام شد ، تولید مرد . با این قیمت دلار و مواد اولیه تولیدی وجود نداره . به زودی شاهد تعطیلی بقیه واحدهای نیمه کاره هستیم .
ناشناس۵۰۱۶۷۴۱۳:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جناب هدايتى عزيز خدا نكند ماليات معوقه داشته باشى چنان اصل و فرعش ميكند كه اصلا فكر نميكنى كه تو اين مملكت اسلام باشه؟؟؟؟؟
ناشناس۵۰۳۰۷۹۰۷:۵۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۹
هم سود می گیرند و هم دیرکرد
ناشناس۵۰۱۶۷۵۱۳:۱۲:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تقلب در محصولات ایرانی زیاده تولید کنندگان به سود معقول قانع نیستند
ناشناس۵۰۲۴۹۵۱۹:۲۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شما معلومه تو عمرت یک پیچ گوشتی هم دستت نگرفتی پس لطفا درباره تولید نظر نده.
ناشناس۵۰۱۶۷۹۱۳:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در صدر اسلام و زمانی که منبع تأمین درآمد برای اداره حکومت بسیار محدود و ناچیز بود، نظام اسلامی با تعیین احکام خاص مالی، از طریق درآمدهای ناشی از؛ وقف، خمس، زکات، خراج، جزیه، فدیه، فطریه، کفاره، انفاق، صدقه، فروش اموال بلاصاحب یا مجهول‌المالک، غنائم جنگی و امثال آن، به شکل مستقیم و غیرمستقیم منابع مالی موردنیاز را برای اداره جامعه اسلامی پیش‌بینی کرده بود.
ناشناس۵۰۱۶۸۲۱۳:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دولت همه فشارهایش را با گرفتن مایاتهای سنگین بر گرده ملت گذاشته است. در کل بنظر میرسد اگر دولت نباشد هم اوضاع میچرخد، چه بسا بهتر!
مهرداد۵۰۱۶۸۴۱۳:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چند نکته: تورم بزرگترین مالیاتی است که حاکمیت از مردم و تولید کننده گرفته است. درآمد مالیاتی حاکمیت باید تناسبی با ارزش واقعی درآمدها و املاک مردم وشرکتها داشته باشد تا امکان تحقق درآمد مالیاتی میسر شود(لایکلف الله الا وسعها). نه تنها در شرایط تحریم و رکود بلکه جهت ایجاد تحرک و رشد اقتصادی کشور باید به واحدهای تولیدی و بخش خصوصی واقعی (نه خصولتی) کمک شده و با کم کردن نرخ مالیات آنها در جهت ایجاد رونق و تقویت بخش خصوصی واقعی حرکت شود. مالیات بر مالکیت زمین بلا استفاده مهم است نه مالیات بر اجاره واحدهای مسکونی.
ناشناس۵۰۱۷۰۵۱۳:۲۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کدام کسب و کار..شما باید به مردم پول هم بدهید..ارزش پولشان را نابود کردید و تازه مالیات هم طلب می کنید..
ناشناس۵۰۱۷۴۷۱۳:۵۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
"در صورت برخورداری از سایر منابع تولید ثروت و درآمد، مالیات مبنای اصلی تأمین بودجه نباشد" خداییش این خیلی لطیفه بود!
ناشناس۵۰۱۷۵۹۱۳:۵۸:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
پزشکان 500 برابر کارمندان درامد دارند ولی مالیاتشان سالی 5 میلیون تومان است یعنی برابر با کارمندان. احسنت بر اداره مالیات.
ناشناس۵۰۱۷۶۷۱۴:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
"محمدرضا نوری در خصوص میزان مالیات پزشکان در تهران، گفت: از میان حدود 20 هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها 11 هزار نفر برای عملکرد سال 1396 اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر 5 میلیون و 700 هزار تومان بود." . چرا در ایران پزشکان 6 برابر اروپا درامد دارن ولی نسبت به آنها تقریبا هیچی مالیات نمیدن؟ تازه از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که 9 درصد هست هم به اینها داده میشود.
ناشناس۵۰۱۸۰۶۱۴:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
با عرض سلام ما یک شرکت دانشگاهی فنی و مهندسی هستیم. برای کوچکترین قرارداد مورد بازخواست مالیاتی قرار می گیریم. تمام اسناد و مدارک بایست بصورت مورد قبول ممیزها باشد آن هم درشرایطی که در بازار و ... همه در برابر دادن فاکتور رسمی بشدت مقاومت می کنند. حال انکه برخی پزشکان محترم بمنظور فرار از مالیات حاضر به استفاده از کارتخوان در مطب نیستند. این سیستم مالیاتی به نظر عادلانه نیست.....
ناشناس۵۰۱۸۲۳۱۴:۲۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در ترکیه حتی برای خرید یک بستنی فیش صادر میکنند ولی در ایران در مطب دکترها برای فرار از مالیات کارتخوان نصب نمیکنند و اداره مالیات غافل است!!!!
محمود۵۰۱۹۰۷۱۴:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مالیات میگیرن ارزش افزوده هم روش تازه سه بار از 85 تا 95 برمیگردن ببینن چیزی جا نمونده ؟ کدوم شیر پاک خورده میاد سرمایه گذاری کنه ؟خیلی بده چیزی از تولید نمونده برا اینه که دارن رانت میدن بعد میرن سراغشون از دماغشون در میارن
ناشناس۵۰۱۹۲۰۱۴:۵۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
سامانه شفاف سازی پرداختهای مالیاتی رو راه بیاندازید اونوقت مردم خودشون خوب می دونند چکار کنند ! هم نظارت هم پیگیری هم اطلاع رسانی و هم تحریم...! توسط مردم ! مثلا کارگری که با چندرغاز حقوق مالیات می دهد و قسمتی از هزینه کشورداری رو پرداخت می کند می تواند سایرینی رو که مالیات نمی دهند تحریم! کنه ! چه جوری ؟ کمپین #تحریم_مالیات_ندهندگان ! پزشکی که مالیات نمی دهد لزومی ندارد بهش مراجعه شود ! شرکتی که مالیات نمی دهد لزومی ندارد از خدمات و محصولاتش استفاده کرد! همینطور لزومی ندارد به افرادی که مالیات نمی دهند خدماتی ارائه کرد! کمپین #تحریم_مالیات_ندهندگان !
ناشناس۵۰۵۴۵۱۰۸:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۳۰
چرا ناراحتی برادر 6 درصد به حقوقتون اضافه میشه و در عوض 25 در صد قیمت کالا زیاد میشه و به همان 6 درصد بیمه و مالیات هم میخوره و به همین دلیل میگویند افزایش رفاه سطح عمومی داریم و برق و آب و گاز و ... هم زیاد میشود و دیشب هم وزیر نفت گفت هر کسی نمیخواهد بیمه که روی گاز میگیرند بیاید درخواست بدهد ما پس میدهیم و کنتور گاز که خراب شود مالک باید هزینه کنتور جدید را بدهد و نصف مبلغ قبوض مصرفی خرج و برج دولت است . اداره برق بیمه میگیرد اما خرابی لوازم بدلیل نوسانات برق را که باید خسارت بدهد ،پرداخت نمیکند . واقعا همه دارند برای مردم کشور زحمت میکشند . من نمیدانم قوانین را برای رفاه مردم و ایجاد عدالت عمومی تصویب میکنند یا برای بی عدالتی ؟
ناشناس۵۰۱۹۲۷۱۴:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هر پزشک مساوی با یک کارخانه درامد داره. تو تحریم ها هم اوضاعشون بهترهم میشه. ولی هیچ خبری از مالیات نیست. فقط از کارمند مالیات قبل حقوق کسر میشه.
رضا۵۰۱۹۷۴۱۵:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
متاسفانه در تمام مراحل از قوانین ، دستورالعملها و بخشنامه ها و اجرا بی عدالتی موج می زند. در قوانین مالیاتی به کسانی که کار نمی کنند جایزه می دهیم وهر چه منظم تر کار کند سخت گیری بیشتر می شود. اگر کسی پول در بانک گذاشت وارز و سکه ودلالی ، از پرداخت مالیات معاف است اگر واحد صنفی شد بدون دفاتر و اظهارنامه های متعدد معافیت و مازاد با نرخ 15% خواهد بود. اگر شرکت تاسیس کرد (خدا به دادش برسد) دفاتر رسمی و بیش از 26 اظهارنامه و مالیات از درآمد نداشته 25% . در شرایطی که تمام قوانین وبخشنامه ها بر علیه کسی است که کار می کند. ادارات مالیاتی به این هم بسنده نمی کنند. در سخت ترین شرایط برای شرکتها و ... برخوردها بدتر می شود. امروز اعلام اولویتها فقط وفقط یک شعار بیشتر نیست. چرا که اولویت اول دولت و حاکمیت است ولا غیر. تولید وکار و ..... فقط در حرف وسخنرانیهاست.
ناشناس۵۰۱۹۸۲۱۵:۱۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همانطور که مقاله گفته در حکومت اسلامی چیزی به نام مالیات نداریم و باید حذف گردد
ناشناس۵۰۲۰۴۶۱۵:۴۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هشتک و کمپین #چقدر_مالیات_می_دهید؟ #تحریم_بایکوت_فراریان_مالیاتی #تحریم_بایکوت_مالیات_ندهندگان
ناشناس۵۰۲۰۶۸۱۵:۵۷:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
امروز مشکل اقتصاد ما مالیات ندادن هست اگه همه به درستی مالیات بدن فاصله طبقاتی بطور محسوسی کم میشه درصورتی که اگه مالیات بده اولا توان خرید های اینچنینی براش نمیمونه ثانیا دولت به منابعی میرسه که میتونه باهاش مسکن ارزان قیمت برای اقشار ضعیف بسازه و در کل رفاه قشر ضعیف و متوسط افزایش بده و فاصله طبقاتی رو کم کنه
ناشناس۵۰۲۲۷۶۱۷:۳۲:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تعیین مالیات از طرف ممیزین مالیاتی شفاف نیست و بیشتر سلیقه ای عمل میشود و میزان مالیات چندین برابر میزان باید تعیین میشود حال اگر مودی مبلغ را پرداخت کرد که فبها اگر اعتراض کرد با کلی منت و اما و اگر مبلغی را به او "بخشیده " و الباقی آنرا دریافت می کنند. یک مثال می زنم! مالکیت فردی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است حال اگر مالکی ملک خود را مجانی و یا با مبلغ کمی اجاره دهد، این ملاک قابل قبول اداره دارایی نیست و آنها جداولی دارند که اصلا" عادلانه نمی باشد و مالک را مجبور می کنند بخاطر اجاره دریافت نکرده مالیات تعیین شده را بپردازند.
ناشناس۵۰۳۳۱۶۱۰:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۹
این مالیات چگونه خرج می شود؟! موضوع این است در کشوری که مالیات را می گیرنددر برابر هزنیه کرد مالیات هم جوابگو هستند!
ناشناس۵۰۴۴۶۰۱۶:۴۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
امسال بودجه ای را که از دریافت مالیات از تولیدیها پیش بینی کرده بودید را تو خواب ببینید.همه تعطیل شدن.پس بهتر رییس برنامه بودجه دوباره بشینه یه منبع دیگه بجاش پیدا کنه.
یار۵۰۴۶۲۸۱۷:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۹
1- نظام دریافت مالیات در ایران نه شفاف است نه صحیح . ممیز مالیاتی مبلغی را تعیین می کند تا بروی اعتراض کنی اگر نکردی که می گیرند اگر کردی حالا رسیدگی می کنند. اگر مبنای محاسبه درست بوده دیگه اعتراض و بخشودگی یعنی چی؟ پس حتما درست محاسبه نشده دیگه 2- پرداخت مالیات باید در برابر دریافت خدمات باشد وقتی مالیات را می دهی و خدماتی از سمت دولت نمی گیری پس فرار مالیاتی امری عادی است 3- تامین اجتماعی در کنار دارایی شده بلای جان شرکتها این دو باهم هزینه تمام شده فعالیت را به حدی بالا می برند که اصلا صرفه اقتصادی کار از بین می رود تازه خدماتی که نمی دهند هیچ
یک کاسب دوزاری۵۰۴۹۳۴۲۱:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۹
براساس مراجعات مکرر به اداره مالیاتی شرق تهران در بدو ورود شما باید یکی از این 5 گزینه باشید ؟ 1_از سفارشی ها یا اعوان وانصار مالیات چی هستید ؟ خیلی مشکلی نیست ؟ می شود با حداقل ها از خط ومرز پرداخت مایات عبور کرد یا شاید معاف شد ؟ 2_مالیات چی در چهره شما می خواند که می تواند یک جوری باشما؟؟؟؟؟؟؟؟ کنار بیاید و خیلی هم مشکل نیست . 3_ مالیات چی از طرف شما احساس ناامنی می کند ؟ لذا شما باید خودتان را برای اشد مجازات مالیاتی آماده کنید ؟ بیش از بیست تا عریضه اقرار نامه و تعهد کتبی بنویسید که بعدا عارض دستگاه ملوکانه مالیات چی ها نشوید و هرچی خواستند وهرچی گفتند بدون کم کاست پرداخت کنید و در نهایت با خواهش و التماس شاید رئیس مربوطه به شما ترحم کند و از اصل مبلغ ده درصد ان را به شما ببخشد ؟ مثلا اخیرا فردی که مغازه اش را 180 میلیون تومان فروخته بیش از بیست میلیون تومان مالیات برایش بریده اند ؟ یعنی به عبارتی هر چقدر مبلغ مالیات زیر یکصد میلیون تومان باشد شما کمتر مورد مورد شمول معافیت ها و ترحم اقایان و مدیران قرار می گیرید ؟ 4_تابحال دیناری به مالیات چی ها پرداخت نکرده اید و کماکان پرونده شما مملو از اسناد و اوراق است ؟ اما از میان این همه کاغذ ؟ یک رسید ده هزار تومنی پیدا نمی شود و چون مالیات چی متاصل از دریافت مالیات است ؟ به شما می گوید ما از وارث می گیریم ؟ 5_شما بعنوان یک مراجعه کننده به اداره مالیات بیش از بیست برابر ممیزی مربوطه به بخش نامه ها وقوانین اشراف دارید و معمولا ممکن است مالیات چی درمقابل شما به دو دلیل کم بیاورد ؟ 1_اطلاعات و فوت وفن مالیات گرفتن @2_ احساس اینکه نکند شما به بچه های بالا وصل باشید و اسباب دردسرش خواهید شد ؟ در این گزینه خیلی کارسخت نیست و معمولا مالیات چی ها خیلی زود با شما رفیق می شوند و بقیه ماجرا ؟ القصه در قانون مالیات چی ها نمی ایند خودان را برای مبالغ خرد به اصطلاح خراب کنند ؟ مالیات فقیر بیچاره ها را در بالاترین سقفش می برند و نقره داغ می کنند ؟ اما آن دانه درشت ها مورد لطف ومرحمت همه هستند ؟ در واقع هرچه از نظام مالیاتی بنویسیم کم نوشته ایم ؟
ا.محمودی۵۰۵۲۲۶۰۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۳۰
کارگاه آهنگری در شهرک صنعتی جنوب غرب تهران دارم.از سال 86 کار آهنگری روی به کاهش نهاد و در سال 90 کارگران خود را مرخص کردم و تنها با یک کارگر سوله خود را باز نگه داشتم .هر سال در فصل مالیات ؛ ممیزان مالیاتی می گفتند کار مجدد راه می افتد و تو هم که نیت تعطیل کردن کامل نداری ؛ حداقل در آمد را در نظر می گرفتند و مبلغی را به عنوان مالیات قطعی می گرفتند . سال 95 و سال 96 دیگر تعطیل را رسما اعلام کردم به هنگام اراِیه اظهارنامه . زمستان سال 96 برگ مالیاتی برای سال 93 (به رغم داشتن برگه تسویه مالیات قطعی سال 93 )مجدد صادر شد و سه برابر مالیات قطعی را طلب کردند و یرانجام بعد از چند بار آمد و شد به جزیی از آن رضایت دادند . با مسافرکشی آن را فراهم و پرداخت کردیم . حال دوباره صبح امروز مجدد برای یک ماه انجام کار در سال 93 پیامک صدور برگه مالیاتی می دهند . آیا کار آهنگری با 11 ماه بیکاری و یک ماه کار باید 3 باره برگه مالیاتی صادر کنند و مالیات قطعی را که در هنگام آن تسویه شده به هیچ انگارند ؟ کار را کشتند و حلوای آن را از ما که صاحب عزای آنیم به دفعات مطالبه می کنند . جای رابین هود خالیست
ناشناس۵۰۵۴۴۴۰۸:۰۰:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۳۰
چرا باید مالیات را از قشر خاصی که میگیرند با شرط و شروط باشد پس عدالت کجای ایران اجرا میشود ؟ آیا هر گروهی و فردی که قدرت دارد باید سوئ استفاده کند و آزادانه بچرخد ؟ آیا قانون هایی که مصوب میشود با یک نگاه خاص برای سوئ استفاده نیست؟ گروهی از ادارات که از شمول قانون خدمات کشوری مستثنی شده اند مثل قوه قضاییه و نفت و .... گروهی برای مالیات دادن شرط میگذارند مثل پزشکان و.... بدبخت کارمندان هستند دولت هزارتا منت سرشان میگذارد برای 6 درصد افزایش حقوق سالانه با تورم 25 درصدی و از همه بیچاره تر قشر کارگران روزمزدی که اکثر روزها هم سر کار نمیروند . این عدالت است؟ نقش دولت چیست؟ فردی را به جرمی میگیرند و پدرش را درمی آورند و اعمال قانون میکنند و شخص دیگری با همان جرم تبرئه میشود . ای خداااااااااااااااااااااا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  17. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین