نامه معاون رییس جمهور به احمد توکلی/ قوه قضائیه و مقننه و دستگاه‌های تابعه اطلاعات حقوق و مزایا را ثبت نکردند

گروه اقتصادی الف،   3970528055 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان اداری و استخدامی عنوان کرد: قوه قضائیه ، مقننه و دستگاه‌های تابعه اطلاعات حقوق و مزایا را در سامانه مد نظر قانون برنامه ششم ثبت نکردند.

نامه معاون رییس جمهور به احمد توکلی/ قوه قضائیه و مقننه و دستگاه‌های تابعه اطلاعات حقوق و مزایا را ثبت نکردند

به گزارش فارس، سازمان اداری و استخدامی کشور در پی انتشار نامه ای از سوی رییس هیأت مدیره دیده بان شفافیت عدالت و انعکاس در رسانه ها نوشت: بخش قابل توجهی از دستگاه های قوه مجریه اقلام مربوط به حقوق و مزایای کلیه کارکنان خود را در سامانه ثبت کرده و یا در حال ثبت و تکمیل اطلاعات هستند، ولی متأسفانه هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی خارج از قوه مجریه از جمله مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های تابعه مانند دیوان محاسبات کشور و قوه قضائیه و دستگاه‌های تابعه و وابسته از جمله بازرسی کل کشور تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌­اند.

جناب آقای دکتر احمد توکلی

 رییس محترم هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت

عطف به نامه شماره ۱۱۱۸- س مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ جنابعالی درخصوص عدم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسط دولت، و پیرو نامه ۹۳۹۶۶ مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ موارد زیر را اعلام می دارد :

۱- همان طور که قبلا و در پاسخ به نامه شماره ۱۰۴۴- س مورخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ جنابعالی اعلام شد، هر چند در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تصریحا وظیفه ای در باب طراحی سامانه حقوق و مزایای مقامات، روسا و مدیران به سازمان اداری و استخدامی کشور محول نشده است، ولی بواسطه اهمیت و حساسیت موضوع و شفافیت هرچه بیشتر در اجرای قوانین و نظام پرداخت کارکنان دولت ، این سازمان در سال ۱۳۹۶ (یعنی همان سال اول لازم الاجرا شدن قانون)، با درخواست از دولت، طراحی و استقرار سامانه مزبور را به منظور ثبت حقوق و مزایای همه کارکنان دولت و مشمولین ماده قانونی مذکوراز جمله مقامات، روسا و مدیران در دستور کار قرار داد و در اردیبهشت ماه سال جاری طی بخشنامه شماره۶۶۱۱۱ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۳۹۷  جهت استقرار سامانه و ثبت حقوق و مزایای کلیه کارکنان و مدیران دولت و سایر دستگاه های مشمول ابلاغ نمود و دستگاه های اجرایی اعم از دستگاه های اجرایی قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه و نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری مکلف هستند، تا اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان خود را از ابتدای سال جاری در سامانه مذکور ثبت نمایند.

اجرای این تکلیف از سوی دستگاه های اجرایی قوه مجریه آغاز شده و در این راستا بخش قابل توجهی از دستگاه های قوه مجریه اقلام مربوط به حقوق و مزایای کلیه کارکنان خود را در سامانه ثبت کرده و یا در حال ثبت و تکمیل اطلاعات هستند ولی متأسفانه هیچ یک از دستگاه های اجرایی خارج از قوه مجریه از جمله مجلس شورای اسلامی و دستگاه های تابعه مانند دیوان محاسبات کشور و قوه قضائیه و دستگاه های تابعه و وابسته از جمله بازرسی کل کشور تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده و یا اگر اطلاعات خود را وارد کرده اند، در سامانه این سازمان بارگذاری ننموده‌اند.

۲- بعد از لازم الاجرا شدن قانون مذکور، تلاش دولت در جهت فراهم آوردن بسترهای اجرای تکلیف قانونی یادشده بوده و سامانه مذکور را به گونه‌ای طراحی و تولید نموده است که با توجه به نیازهای نظارتی و برنامه ریزی این سازمان و دستگاههای نظارتی، قابلیت بارگذاری و ثبت حقوق و مزایای کلیه کارکنان دولت را علاوه بر مقامات، روسا و مدیران داراست و بارگذاری اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای کلیه کارمندان نه تنها نقض ماده ۲۹ قانون مذکور نبوده، بلکه در راستای دستیابی به اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان و عمل  به مفاد تبصره ۳ ماده مذکور که مقرر می دارد: «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه، ساز وکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از بیست‌درصد(۲۰%) تجاوز نکند و در مسیر تصمیم‌گیری قانونی قرار دهد» بوده است. بنا براین اخذ اطلاعات حقوق و مزایای کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی در اجرای تکلیف قانونی مذکور و وفق مقررات است. لذا نه تنها کاربرد مثل "سنگ بزرگ گرفتن و علامت نزدن" در این خصوص موضوعیت نداشته، بلکه دلیل دیگری بر توجه دولت به اجرای تکلیف قانونی و ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در پرداختی کلیه کارمندان دولت و دستگاه های مشمول قانون می باشد.

۳- در مورد دسترسی به اطلاعات پرداخت های مدیران، همانطور که اطلاع دارید از آنجا که استقرار و راه اندازی سامانه حقوق و مزایای مقامات، روسا و مدیران موضوعاً و نوعاً در کشور امری جدید است، بهره برداری از آن بدون اندیشیدن تدابیر لازم خصوصاً در بعد امنیت اطلاعات آن، ممکن است مخاطراتی را در پی داشته باشد. پرواضح است که لازمه دادن دسترسی عمومی برای رویت اطلاعات سامانه در بخش پرداخت های مقامات، روسا و مدیران، مستلزم حصول اطمینان از صحت عملکرد آن و رعایت جوانب فنی و امنیتی بوده و عملا ایجاد دسترسی همزمان با شروع فعالیت سامانه، بدون توجه به موارد فوق، ممکن بود خساراتی بیشتر از عدم تسریع در ایجاد دسترسی عموم را بدنبال داشته باشد. ضمن اینکه دولت نه تنها عدم شفافیت در این موضوع را نمی پسندد بلکه انتشار اطلاعات غیر ضرور و بعضا محرمانه به دلیل عدم توجه به نکات ضروری امنیتی را هم صحیح نمی‌داند.

۴- در مورد تعیین سطوح دسترسی نیز همان گونه که جنابعالی در نامه اشاره نموده اید، اطلاعات ثبتی در سامانه بنا به دلایلی و به مراتب فراتر از تکلیف مقرر در قانون است و از عبارت «روسا و مدیران» نیز برداشتهای متفاوتی در نظام اداری وجود دارد، لذا ضرورت و تکلیفی برای ایجاد دسترسی به همه اطلاعات ثبتی وجود نداشته و  به همین منظور در بخشنامه ابلاغی به تعریف سطوح دسترسی اشاره شده است. 

۵- نکته مهم دیگر، در موضوع مهم دسترسی به اطلاعات سامانه این است که بر اساس قسمت اخیر متن ماده ۲۹ که تاکید دارد:«میزان هرگونه ناخالص پرداختی ماهانه هر یک از افراد مذکور بلافاصله در سامانه اطلاعاتی هر دستگاه مشخص باشد» طراحی فنی صورت گرفته به گونه ای است که طبق قانون دسترسی به اطلاعات از طریق سامانه‌های دستگاه‌های مربوطه امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در ارتباط با زمان دسترسی به اطلاعات از طریق سامانه، برخلاف آنچه در نامه القاء شده است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر گردیده، تا قبل از پایان تابستان جاری این امکان دسترسی فراهم گردد.

لذا ضمن توجه دادن جنابعالی و سازمان دیده بان شفافیت و عدالت به پیچیدگیهای این کار بزرگ و تاکید بر اینکه طراحی سامانه مذکور با جزئیات آن تا پایان سال ۱۳۹۶ زمان برده است و بر خلاف تصور جنابعالی طراحی و استقرار سامانه مزبور و صدور دستورالعمل مربوطه بر اساس پیشرفت کارهای فنی بوده و ارتباط چندانی به مطالبات مطرح شده از سوی آن سازمان مردم نهاد ندارد.(هرچند این سازمان و دولت مطالبات منطقی مردم را ارج می نهند و به آن توجه دارد) امیدوار است همه دلسوزان که علاقمند به توسعه شفافیت در پرداخت ها هستند ضمن همراهی و همکاری برای استقرار این سامانه از رویکردهایی که شائبه برخوردهای سیاسی را تقویت می کند، اجتناب نموده و نه تنها دولت بلکه همه ارکان و قوای مختلف کشور را به ارائه اطلاعات مربوط به پرداخت های خود جهت اطلاع و دسترسی مردم ترغیب نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۱۳۵۳۱۰:۵۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اولین گام فساد از اینجا شروع می شود
کریم پور قزوینی۵۰۱۳۷۸۱۱:۰۲:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک این مثل حال و روز تمام مسولان کشور است کجایی مختار زمان تا تمامی اینها را از دم تیغ بگذرانی
ناشناس۵۰۱۴۲۵۱۱:۳۳:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شفافیت فقط شعاره
ناشناس۵۰۱۴۳۲۱۱:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دست خیلی ها رو شد!!! وامها هم اضافه کنید و کمک های غیر نقدی مثل سکه ها
ناشناس۵۰۱۵۶۲۱۲:۳۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این نشون میده که روحانی حریف اینها نمیشه
ناشناس۵۰۱۶۲۴۱۲:۵۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
پرواضح است که لازمه دادن دسترسی عمومی برای رویت اطلاعات سامانه در بخش پرداخت های مقامات، روسا و مدیران، مستلزم حصول اطمینان از صحت عملکرد آن و رعایت جوانب فنی و امنیتی بوده و عملا ایجاد دسترسی همزمان با شروع فعالیت سامانه، بدون توجه به موارد فوق، ممکن بود خساراتی بیشتر از عدم تسریع در ایجاد دسترسی عموم را بدنبال داشته باشد >>>>وقتی برای حقوق اینجور موضع میگیرند خدا به داد مزابا و رانتها برسه<<<
ناشناس۵۰۱۶۶۶۱۳:۰۹:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این بازی بچه های خردسال است که دائما می گویند (( اول تو بعدا من )) و چرا مسئولان وطنی دست از توجیه و فرافکنی بر نمی دارند ، واقعا اگر در کشورهای دارای نظم و انضباط و تابع قانون مسئولی این گونه پاسخگویی کند با او چکار خواهند کرد .
محمود۵۰۱۶۷۰۱۳:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
با سلام جناب توکلی پیگیری های شما بسیار امیدوار کننده است در مورد سامانه ثبت حقوق و دستمزد این سوال و ابهام وجود دارد چرا بسیار از دستگاه های اجرایی با حقوق های بالا نظیر دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، قضات دادگاه و ... از ورود اطلاعات منع شده اند و معافیت گرفتند. دستگاه های بی پولی با حداقل حقوق نظیر آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و.... الزام به این امر دارند. اگر واقعا بحث شفاف سازی کلیه سازمان ها باید حقوق و مزایا رو اعلام و شفاف کنند لطفا بررسی کنید شفافیت برای همه نه قشر کارمند دولت اون هم ضعیف ترین دستگاه ها با این روش شفافیت ایجاد نمیشه
ناشناس۵۰۱۷۹۷۱۴:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم که اونها را انتخاب نکردند شما را قبول داشتند و فکر کردند شما پاک هستید حالا شما حقوق دولتیان را بذار نوبت اونها هم میرسد.اگر دیر بذاریم ممکن ایت مردم در خیابان از حقوق ما بپرسند که اصلا خوب نیست.واقعا مگر شعار شما "شفافیت و دانستن حق مردم" نیست؟
ناشناس۵۰۱۸۶۳۱۴:۳۹:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در مملکتی که دولت حقوق کارمندانش رو از مردم پنهان میکنه چطور از کاسب انتظار دریافت مالیات دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۰۲۶۷۱۲۱:۳۱:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کی میگه دولت حقوق کارمندانش رو از مردم پنهان میکنه؟ ده در صد در سال اضافه میکنن . نرسیده منزل امثال شما کاسبها زودتر از همه با خبر میشید !
ناشناس۵۰۱۹۲۶۱۴:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کمپین #تحریم_مالیات_ندهندگان !
ناشناس۵۰۱۹۵۰۱۵:۰۵:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کمپین: #تحریم_فراریان_مالیاتی #تحریم_مالیات_ندهندگان #شفافیت_مالیاتی
ناشناس۵۰۱۹۹۳۱۵:۱۹:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اعلام نمیکنه چون میدونه مجلس کاری باهاش نداره. به همین راحتی.
محمد۵۰۲۰۳۳۱۵:۳۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
سلام معلوم میشود سفرهای پهن است وهر کس از ان ارتزاق می کند مردم بی چاره هم باید در زیر بازی قدرتمندان له شوند وشما هم اینگونه پیامه را چاپ نکنید تا انها فربه تر شوند
عدالت۵۰۲۱۳۰۱۶:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
باید آبروی این ها رو ببرید.
ناشناس۵۰۲۳۴۴۱۸:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اکثریتشون فاسدند و به ریش ما میخندند.
علی۵۰۲۷۱۸۲۲:۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آقای انصاری این الزام قانونی سامانه نمی خواست. کافی بود هر دستگاه، سازمان یا شرکت لیست حقوق مدیران و روسا را در قالب یک فایل اکسل از نرم افزارهای حقوق و دستمزد خروجی بگیرد و بر روی سایت سازمانی قرار دهد. هم نرم افزارهای حقوق و دستمزد موجود است و هم سایت سازمانی. این سامانه حقوق و دستمزد بهانه ای است که چند سال وقت تلف کنید و آب و از آسیاب بیفتد.
ناشناس۵۰۲۸۵۴۰۰:۰۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چرا قانون مشروعیت سنجی اموال مسعولین در چهار دهه انقلاب بر اساس الزامات اصل ۴۹ و اصل ۱۴۲ قانون اساسی در مجلس مسکوت شد و پیگیری نشد چرا نمایندگان مجلس که در اواخر سال ۱۳۹۶ با دو فوریت دنبال تصویب آن بودند دیگر صدایشان در نیامد ...شفافیت به ضرر چه کسانی بود چه کسانی مایل نیستند ریشه یابی اموالشان انجام شود ...پس نماینده مردم آنجا رفته اگر بدنبال مشروعیت سنجی نباشد بدنبال چیست ....مردم حقشان است بدانند چه کسی در زمینه اموالشان خادم و چه کسی خاین بوده ...آقایان نمایندگان شعار ندهید این حق مسلم مردم رادوباره مطرح و احیا کنید ...ما مردم منتظریم بدانیم اراده برای مبارزه با فساد وجود دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  5. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

  6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

  7. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  8. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  9. ماجرای خرابکاری اسرائیل در اصفهان چه بود؟/ توضیح «خرازی» درباره ظرفیت تولید بمب اتم توسط ایران

  10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  11. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

  12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  13. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  14. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  15. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  16. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

  17. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  18. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

  19. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. ایثارگران را بدنام نکنید !

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین