پیش‌بینی یک اقتصاددان از وضعیت تورم در ماه‌های آینده/ وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی اگر بیشتر نشده، کمتر هم نشده است

گروه اقتصادی الف،   3970527013 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: همراه با ارائه شدن بسته ارزی جدید یک سری اصلاحات و اقدامات تکمیلی در جهت کنترل افراد و شرکت‌هایی که ارز ارزان را صرف سودهای کلان خود کردند نیاز دارد و البته این اقدامات تکمیلی، علاوه بر دولت نیاز به مشارکت فعال نهادهای قضایی و نظارتی دارد تا از سوء استفاده های بعدی جلوگیری شود.

پیش‌بینی یک اقتصاددان از وضعیت تورم در ماه‌های آینده/ وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی اگر بیشتر نشده، کمتر هم نشده است

دکتر مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در مواجهه با شرایط جدید تحمیل شده از سوی امریکا دو سیاست قابل ارائه بود، توضیح داد: دولت ارز را با قیمت کنترل شده برای تأمین نیازهای مردم و تولید کنندگان داخلی تخصیص دهد و دستگاه های نظارتی و قضایی نیز ضمن مراقبت و جلوگیری از سوء استفاده، تنها عده محدودی که با وجود هشدارها سوء استفاده کرده‌اند را مجازات کنند. دوم، سیاست مورد نظر طرفداران اقتصاد آزاد را در پیش گرفته و ضمن آزاد سازی قیمت ارز، تورم شدیدی به اقتصاد کشور تحمیل کند و به جای مجازات تعداد محدود سوء استفاده کننده از ارز یارانه ای، 80 میلیون ساکنین کشور را با افزایش شدید قیمت ها مجازات کنند. طرفداران اقتصاد آزاد اصرار داشتند و دارند که قیمت ارز آزاد اعلام شود اما تورم شدید ناشی از این سیاست را نادیده می‌گیرند. 

وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی اگر بیشتر نشده، کمتر هم نشده است

وی با اشاره به اینکه یکی از بیماری های مزمن، شایع و شناخته شده در اقتصاد کشور وابستگی شدید آن به درآمدهای ناشی از فروش نفت خام بوده و هست، افزود: اتفاقاً این بیماری از پیش از انقلاب شناخته شد و انقلابیون آنرا به عنوان نقطه ضعف و حتی خیانت شاه تبلیغ می‌کردند و بنابراین درمان این بیماری به یکی از شعارها و آرمان های انقلاب تبدیل شد. از ابتدای انقلاب بنابود در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تلاش و تدبیر شود اما افسوس که با تشخیص اشتباه درد، نسخه های اشتباه پیچیده شد؛ نتیجه آن که امروز با گذشت چهار دهه از آن تاریخ، وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی اگر بیشتر نشده، کمتر هم نشده است.

برای تأمین ارز مورد نیاز واردات ناچار به فروش نفت خام هستیم

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز  ادامه داد: تداوم و احیاناً تشدید این وابستگی کشور را در تعاملات و چانه زنی های بین المللی به شدت آسیب پذیر کرده است. اکنون امریکا با توسل به همین نقطه ضعف، تلاش می کند سیاست های زورگویانه خود را بر کشور تحمیل کند. از طرف دیگر، تداوم وجود چنین ساختاری در اقتصاد کشور باعث شده که معاش مردم به شدت به روابط خارجی گره بخورد زیرا تأمین نیازهای مصرفی مردم و چرخش سه بخش اقتصادی مستلزم آن است که انبوهی کالاهای ضروری، واسطه‌ای و سرمایه‌ای از خارج خریداری شوند و برای تأمین ارز مورد نیاز این میزان واردات ناچار به فروش نفت خام هستیم.

افقه یادآور شد: همانگونه که ذکر شد، غفلت‌ها، ندانم کاری‌ها و پیچیدن نسخه‌های اشتباه و بی ارتباط با ریشه مشکلات اقتصادی کشور باعث شد تا به امروز از وابستگی به فروش نفت کاسته نشود و بنابراین وجود روابط سیاسی و اقتصادی مناسب و حسنه با کشورهای پیشرفته یک ضرورت انکار ناپذیر برای رونق اقتصادی کشور است.

حدود 80 درصد از واردات کشور صرف تأمین نیازهای واحدهای تولیدی داخلی می‌شود

وی تصریح کرد: وجود چنین ساختار معیوبی در اقتصاد کشور یک واقعیت دیگر را مشخص می نماید که قیمت ارز نقشی کلیدی، محوری و حیاتی در همه ی متغیرهای اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. به همین دلیل میزان ارز و قیمت آن برای سیاستگذاران اقتصادی، تولیدکنندگان و تامین معاش مردم عادی نقشی حساس و بسیار اثر گذار دارد. اغلب فعالان اقتصادی داخل (حتی در بخش خدمات) برای تولیدات خود نیاز به خرید مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای یا واسطه‌ای از خارج دارند. براساس آمار، حدود 80 درصد از واردات کشور صرف تأمین نیازهای واحدهای تولیدی داخلی می‌شود، بنابراین افزایش قیمت ارز باعث می شود قیمت محصولات ساخت داخل بلافاصله تحت تأثیر و افزایش قرار گیرند.  در مقابل اما با افزایش قیمت ارز، صادرکنندگان منتفع می‌شوند. به همین دلیل از بعد از خاتمه جنگ که برنامه های توسعه شروع شد، پیوسته جدالی بین دو گروه از اقتصاددانان وجود داشته است؛ گروهی که خود را طرفدار اقتصاد و بازار آزاد می دانستند و از شروع برنامه اول تاکنون مثل بختک به جان اقتصاد ایران و مردم بی دفاع افتاده‌اند و مرتب به دولت فشار می آوردند که آزاد سازی قیمت‌ها به خصوص در قیمت ارز انجام شود.

این اقتصاددان ادامه داد: در واقع منظور از آزادسازی قیمت‌ها همان افزایش قیمت کالاها و ارز است و اتفاقا در چندین مرحله از جمله همین بسته ارزی جدید نیز موفق شده‌اند. این فشار را معمولاً با استدلال‌های به ظاهر علمی و به اسم واقعی کردن قیمت‌ها، جلوگیری از سودجویی رانت گیران، تقویت صادرات و کاهش واردات به دولت انجام می دهند. در طی یکسال گذشته نیز ترجیع بند سخنان و نوشته هایشان واژه "فنر ارزی" بود. در واقع دولت و سیاستگذاران را با کلیدواژه "فنر فشرده ارزی" می‌ترساندند. جالب آنکه تجاربِ پیشینِ تبعیت از توصیه‌های آزادسازی این گروه تقریباً همگی با ناکامی و تحمیل هزینه‌هایی به مردم و کشور روبرو شد. به عنوان نمونه می‌توان به تورم بی‌سابقه 49.6 سال 74 و سیاست تک نرخی ارز در همان دوره اشاره کرد.

آزاد سازی قیمت ها عمدتاً منجر به تورم و فشار گسترده به توده مردم به خصوص دهک های پایین جامعه خواهد شد

وی عنوان کرد: گروه دوم اما معتقدند که پیش نیازهای اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی لازم برای رهاسازی اقتصاد به دست بازار آزاد وجود ندارد و آزاد سازی قیمت ها به خصوص قیمت ارز، عمدتاً منجر به تورم و فشار گسترده به توده مردم به خصوص دهک های پایین جامعه خواهد شد ضمن آنکه تأثیر اندکی بر صادرات غیرنفتی (که عمدتاً مواد خام هستند و غیر قابل تفاخر) دارد ضمن اینکه همچون نفت، موجب تخلیه سایر منابع کشور می‌شود، بنابراین تا نیل به توسعه واقعی کشور، دخالت و مراقبت بیشتر دولت را در مدیریت منابع ضروری می‌دانند هرچند که افزایش کارآیی و چابکی حاکمیت (حکمرانی خوب) را هم پیش نیاز این سیاست می‌دانند.

افقه  تصریح کرد: نکته مهمی که تبیین آن در شرایط جاری کشور ضروری است آنکه رانت به خودی خود نه تنها مذموم نیست بلکه در اغلب کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای پیشرفته که نابرابری های درآمدی در بین مردم و مناطق کشور به وجود آمده یا نیاز به حمایت از اقشار آسیب پذیر وجود دارد، اعطاء رانت یکی از سیاست های توسعه‌ای است که حتی در کشورهای پیشرفته هم از طریق پرداخت یارانه های متعدد اعمال می‌شود. رانت از زمانی مذموم شد و در نظرها منفی تلقی شد که عده‌ای رانت‌های موجه و مثبت را که به منظور کاهش نابرابری‌های مردمی و منطقه‌ای تخصیص می یافت را اخذ و در جهت منافع شخصی خود به کار گرفته و سوء استفاده کردند و امروز سوء استفاده از رانت ها و امتیازات سیاستی به کسب و کاری عادی برای عده‌ای سودجو تبدیل شده است. همین امر باعث شده تا طرفداران بازار آزاد با پاک کردن صورت مسئله تلاش در حذف آن دارند به جای توصیه به برخورد با سوء استفاده کننده‌ها.   

وی عنوان کرد: با وجود ناکامی‌های سیاست‌هایشان، طرفداران اقتصاد آزاد اما دست بردار نیستند. از ابتدای ریاست جمهوری آقای روحانی فشار برای آزاد کردن قیمت ارز را شروع کردند تا بالاخره بعد از تداوم بحران ارزی فعلی، تلاششان به بار نشست و بسته جدید ارزی متأثر از این فشار، قیمت ارز را رها کرد تا تورم شدیدی در آینده نزدیک به انبوه مردم کشور تحمیل شود. این گروه از مدت ها پیش با فضاسازی و با استفاده از "واژه ی فنر ارزی"، فشار زیادی به سیاستگذاران وارد آورده تا متقاعد شوند که نرخ ارز باید آزاد شود. دلیل آنها این بود که این کنترل ارزی توسط دولت باعث می شود عده ای از رانت موجود سوء استفاده کنند و نفعی هم به مردم نرسد.

دولت ضمن کنترل قیمت‌ها، اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج ارز و طلا و سرمایه‌های کشور به خارج فراهم کند

این اقتصاددان تاکید کرد: این نکته قابل تأکید است که خروج امریکا از برجام و اثر روانی وارد شده بر اقتصاد کشور، هجوم مردم و صاحبان سرمایه برای تبدیل دارایی های نقدی خود به ارز و طلا، در واقع کشور را در شرایط جنگی قرار داد و بنابراین سیاست های متناسب با این وضعیت را می‌طلبد. در مواجهه با چنین شرایطی، دولت در همه کشورها (حتی اغلب کشورهای با نظام سرمایه داری) ضمن کنترل قیمت ها، به خصوص قیمت کالاهای تأثیرگذار بر معاش مردم، اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج ارز و طلا و سرمایه های کشور به خارج فراهم می آورند. بنابراین، با بروز تنش جدید با امریکا، اگر چه دولت اشتباهاتی در اعلام سیاست اولیه ارزی خود داشت اما کلیت و جهت گیری سیاست مناسب بود.

از اشتباهات دولت در اعلام سیاست جدید، تعطیلی صرافی‌ها و پرداخت ارز ارزان به بسیاری از کالاهای غیرضرور بود

وی بیان کرد: از جمله اشتباهات دولت در اعلام سیاست جدید، تعطیلی صرافی‌ها و پرداخت ارز ارزان به بسیاری از کالاهای غیرضرور از جمله مسافران تفریحی و نیز تحمیل پیمان سپاری ارزی به همه صادر کنندگان حتی آنهایی که برای تهیه کالاهایشان از یارانه‌های عمومی استفاده نمی‌کنند و در نهایت نظارت نکردن بر ارز بگیران یارانه‌ای بود، بنابراین در اعلام بسته جدید ارزی صرفاً باید آن اشتباهات اصلاح می‌شدند و نه به کلی تغییر جهت داده شوند. 

افقه یادآور شد: اکنون دولت زیر فشار گروه طرفدار اقتصاد آزاد، قیمت ارز را آزاد اعلام کرد، سیاستی که موجب تحمیل تورمی شدید در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. بدون تردید عواقب این سوء تدبیر متوجه کسانی است که بدون در نظر گرفتن ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناآماده کشور، بر سیاستی اصرار می کنند که هیچ سازگاری با این ساختارها ندارد و چند تجربه شکست خورده را هم در طول سه دهه گذشته پشت سر گذاشته است.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۹۱۲۴۰۵:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
این سیاست لیبرالی اقتصاد آزاد مال شرایط جنگ اقتصادی نیست الان میطلبد کنترل ها برای قاچاق مجازات محتکرین سیاست های کنترل تخصیص ارز برای واردات و دنبال کردن ان تا خروج و توزیع محصول نهائی کنترل های لازم قیمت برای کالاهای وارداتی مواد اولیه بنگاه های تولیدی برگرداندن و ارز حاصل از صادرات و کنترل دقیق قیمت جهانی فروش کالاها متنا سب با ارز ناشی از صادرات پرداخت ریالی مابه التفات ارز برای ناشی از صادرات در قبال تحویل ارز به بانک مرکزی اتخاذ سیاستهای کنترلی دقیق و شدید برای جلوگیری از ایجاد رانت ارزی محدود کردن واردات غیر ضرور و کنترل مبادی رسمی و غیر رسمی ترخیص و ورود کالا به کشور با شدت هرچه تمام تر لزوم تامین بازار داخلی در درجه نخست و بعد صادرات مازاد بر مصرف داخل که دارای یارانه های فراوان انرژی و هزینه مواد اولیه و اب میباشد .دریافت مابه الثفاوت ارز های تحویل شده به اشخاص حقیقی و حقوقی مازاد بر کنترل مصرف آنها ونیز کنترل واردات ناشی از ارز 4200 تومانی دریافتی در ماههای گذشته برای تحویل محصولات نهائی به قیمت متناسب با ارز دریافتی به بازار داخلی دریافت مابه التفات قیمت سکه های تحویلی به افراد در چند ماه گذشته و ماههای منتهی به ÷ایان سال 1396مازاد بر 10 سکه با قوت و شدت هرچه تمام تر با استفاده از ظرف کامل دستگاههای نظارتی و امنیتی بطوریکه فضا برای سوءاستفاده رانت جویان و دلالان و سفته بازن بشدت نامن گردد.را به اجرا گذارید.
ناشناس۴۹۹۱۷۴۰۷:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
این تورم قیمتی اتفاق افتاده است اینکه می گویند بزودی تورمی شدید صورت خواهد گرفت یعنی چه؟؟!!
ناشناس۴۹۹۵۵۶۱۱:۵۴:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یعنی باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است
ناشناس۴۹۹۹۷۳۱۵:۰۱:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یعنی موج بعدی گرانی خودرو را مثلا در خدمات صافکار و مکانیک و گران شدن دستمزد می بینیم بعد راننده تاکسی و اتوبوس و تریلی میگه صرف نمیکنه میکشه روی کرایه و بعد کرایه گران میشه و کشاورز میکشه روی میوه و ....روی همه کالاها میره در حالیکه دستمزد کارگر ثابت مانده!!! به این میگن موج تورم بعدی و بعدی....
ناشناس۵۰۰۸۰۶۰۰:۰۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یعنی حقوق کارگر می شه نون و ماست البته اگر اون روز کار پیدا گرده باشه!!!!!
ناشناس۴۹۹۲۰۴۰۸:۲۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
از شما سایت معظم و بزرگوار خواهشمندیم به جد پیگیر ترمیم حقوق کارگران و کارمندان باشید که منبع در آمدی شان بعلت سقوط 300 درصدی ارزش پول ملی ، دچار مشکل و معضل جدی شده اند .
رضا۵۰۰۰۱۸۱۵:۱۶:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
برادر هبچ امکانی برای این کار وجود ندارد چون قدرت خرید قبلی با پول بی پشتوانه ایجاد شده بود که به همین راحتی هم بادش خوابید
علی۴۹۹۲۱۶۰۸:۳۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
هم اکنون برخی شرکت های تولیدی به علت سرمایه در گردش بالایی که دارند دچار ورشکستگی شده اند، تولید داخلی پایین آمده است، صادرات نفتی و غیر نفتی رو به کاهش است، و در نهایت دلار هر روز گرانتر می شود. متشکر از مسئولین
ناشناس۴۹۹۲۹۶۰۹:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
خدا بخیر کنه!!!
ناشناس۴۹۹۳۱۸۰۹:۳۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
دقیقا همینه . بالا رفتن قیمت ارز هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمیکنه و تنها با ازبین بردن قدرت خرید مردم باعث نابودی همین اندک تولید داخلی میشود . از طرفی با بالا رفتن هزینه تولید و کم شدن نقیدینگی واحدهای تولیدی و کم شدن قدرت خرید مردم ، واحدهای تولیدی نیز به ورشکستگی میرسند . یک عده گروه و مافیا فقط از بالارفتن قیمت ارز سود میبرند و 80 میلیون بقیه ضرر میکنند .
جانباز 70 درصد۴۹۹۳۶۰۰۹:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ما و اقتصاد ما و تجارت ما اعتیاد غیرقابل درمانی نسبت به درآمدهای نفتی ( فروش دارایی نسلهای آینده و پیش خور کردن ) دارییم از ابتدای کشف نفت تاکنون هیچ راه عاقلانه ایی پیدا نکردیم از بابت نجات از فقر نفتی .... مدیران هزینه ایی ما ساده ترین راه را برای اداره کشور برگزیده اند و آن فروش نفت است . نفت را به هر قیمتی که مشتری داشته باشد عرضه می کنند اما از آن طرف آیا کالاهای آنان را نیز به هر قیمتی که آنان می گویند خریداریم .راه دور است و جاده باریک ... برای رسیدن به هدف وسیله را باید سرعت داد نه اینکه جاده را عریض نمود
ناشناس۴۹۹۳۶۱۱۰:۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
یک عده می گویند نرخ ارز آزاد باشد یک عده می گویند نرخ را دولت تعیین کند... تا حالا که هیچ کدام در ایران جواب نداده است... مگر چند ماه پبش دولت نرخ 4200 را تصویب نکرد پس چطور دلار به 14 هزار تومان رسید؟! خدا همه را شفا بدهد!!! خودشان هم نمیدانند چه می گویند.. تقصیر هم ندارند...
ناشناس۴۹۹۳۶۶۱۰:۰۶:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
وقتی کسی کاربلد نیست... وقتی دلسوزی وجود ندارد... وقتی منافع شخصی بر منافع جمعی ارجحیت دارد... وقتی نظارتی نیست فقط حرف زده میشود... وقتی عامدانه نرخ ارز و مسکن افزایش پیدا میکند تا سود به جیب عده ای نورچشمی برود... وقتی در دولتهای مختلف بانک مرکزی سکه پیش فروش کرد، اسکناس چاپ کرد و هیچ کس بر این کارش خرده نگرفت... وقتی اینهمه اختلاف نظر در بحث اقتصاد وجود دارد.... معلوم است که تورم می ماند و افزوده هم میشود...
ناشناس۴۹۹۴۷۸۱۱:۱۵:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
این گرانی کمرشکن فعلی کافی نیست بایدمنتظرتورم شدیدتری دراینده نزدیک باشیم یعنی چه؟ باحقوق بازنشستگی الان تا۱۵روزبیشترنمی تونیم زندگی کنیم توروبه خداقسم بسه دیگه شرمنده همسر وفرزندان هستیم دیگه نمیتونیم گوشت تهیه کنیم کمرمون شکست
ناشناس۵۰۰۱۴۸۱۶:۲۷:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اشکال نداره ما تو شرایط جنگ اقتصادی حاضریم هر روزم شده اشکنه بخوریم. گوشت بود میخوریم نبود توکل بر خدا. اونه که روزی رسونه و میرسونه‌
ناشناس۴۹۹۴۹۴۱۱:۲۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
خیلی واضح دلیل اتفاقات اخیر سیاستهای غلط پولی و بانکی در زمینه جذب و حفظ سپرده های بانکی است.
ناشناس۴۹۹۵۰۷۱۱:۳۱:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
تا فساد و آقازاده بازي رفع نشه هميني كه هست، هست
ناشناس۴۹۹۵۳۹۱۱:۴۸:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
قشرحقوق بگیر وکارمند تا چند ماه دیگر قطعا با این تورم افسارگسیخته به روزسیاه خواهند نشست و قادربه تامین امورات زندگی نخواهند بود ....هشدار را جدی بگیرید.اگه تعاونی های کارمندی وگارگری رادرجهت تامین لااقل خورد وخوراکشان فعال کنید شاید تاحدودی جلوی فلاکت این قشر را بگیرید..
ناشناس۴۹۹۵۶۴۱۱:۵۸:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
همه اساتید محترم اقتصاد از تورم و افزایش نرخ ارز می‌فرمایند ولی هیچکدام از حجم نقدینگی فراوان که از گرانی زمین و مسکن به سیستم اقتصادی تحمیل میشود حرفی نمی زنند! زمین و مسکن از سال ۵۷ بیست هزار برابر رشد کرده ولی ارز از همان سال یعنی ۱۳۵۷ حدود ۱۳۰۰ برابر شده ! لطفا راهنمایی فرمایید؟
مهران۴۹۹۷۶۰۱۳:۱۱:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
روحانی اقتصاد نمی داند ونمیداند که نمیداند.
ناشناس۴۹۹۸۵۰۱۳:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
جناب آقاي توكلي من يك شركت توليدي هستم كه مي بايست مواد اوليه و ماشين آلات خط توليد از خارج از كشور وارد نمايم اولا كه بخشي از كالاي وارد شده اين شركت به دليل قوانين جديد بانك مركزي و پرداخت مابه تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتي درگمرك بلاتكليف است و علي رغم قولهاي مسئولين در رسانه ها در خصوص معافيت پرداخت ما به تفاوت براي مواد اوليه و ماشين آلات توليدي عملا هنوز بخشنامه اي به گمركات ابلاغ نشده است و همچنان شركتهاي توليدي بلاتكليف هستند. در خصوص كالاهاي جديد نيز فرايند ثبت سفارش بسيار پيچيده و طولاني شده است و عملا اين شركت بعد از تصويب بررسي ثبت سفارش توسط وزارت صمت يك عدد ثبت سفارش هم نتوانسته انجام دهد و كليه ثبت در وزارت صمت دپو شده است. خواهشمندم پيگيري بفرمائيد با اين اوصاف وضعيت اقتصاد و توليد و صنعت پيچيده تر مي شود.
ناشناس۵۰۰۲۰۷۱۷:۰۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اگر فرض کنیم متوسط تورم 6 سال گذشته 10 بوده و آغاز دولت با دلار 3200 تومانی بوده، با توجه به عدم ارتقا تولید ناخالص ملی، این تورم باید شامل حال ارز نیز می شد، به عبارتی الان باید دلار 5700 می بود، با توجه به دستوری نگه داشتن نرخ دلار، بالا بردن نقدینگی، گرو نگه داشتن سود سرمایه حاصل از تفاوت نرخ دلار واقعی طی 6 سال، نرخ کنونی دلار کاملا منطقی است! مشکل این است که درست است تورم طی 6 سال بر روی دلار اعمال نشد، ولی بر روی سایر کالا و خدمات اعمال شد، بنابراین نباید الان اجناس 3 برابر شوند! به عبارتی مثلا دلیلی ندارد فلان مارک کفش یا لباسش در تهران 3 برابر شود! نه ملک، نه حمل و نقل، نه دستمزد، نه هزینه سربار ... هیچ یک 3 برابر نشده، بنابراین این رشد منطقی نیست!
ناشناس۵۰۰۲۷۳۱۷:۵۲:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ما مردم نشان داده ایم فشارهای به مراتب بیشتری رابه خوبی تحمل میکنیم لذا خیال دولتمردان از این بابت راحت است مگر الان که در ونزوئلا تورم به حدود میلیون درصد رسیده وزن جناب مادورو رفیق شفیقمان کمتر شده مردم هم یا دارند تحمل میکنند یا به کشورهای همسایه مهاجرت پس چه جای نگرانی برای دولتمردانی که تنها سختی شان یقه بسته و کمی ته ریش است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین