راغفر: برخی بانک‌های خصوصی کانون‌های فساد هستند/ دولت در تسخیر گروه‌های رانتی است/ بازار ثانویه باید تعطیل شود

گروه اقتصادی الف،   3970526089 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه عده‌ای ظاهراً با آمریکا عقد اخوت بسته‌اند که زمینه‌ساز آشوب در کشور شوند،گفت: شاهد شکل‌گیری مناسبات فاسدی هستیم که در آن سفته‌بازی، دلالی و رانتی مولفه‌های نفوذ و تخریب اقتصاد کشور است که توسط سه نهاد دولت، مجلس و خصولتی‌ها شکل گرفته و این نگران‌کننده است که دولت در تسخیر گروه‌های رانتی است که پیامد آن آشفتگی، فقر، اعتیاد، خودکشی و... است

راغفر: برخی بانک‌های خصوصی کانون‌های فساد هستند/ دولت در تسخیر گروه‌های رانتی است/ بازار ثانویه باید تعطیل شود

به گزارش ایلنا، حسین راغفر در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع «تبیین مولفه‌های راهبردی نامه اقتصاددانان به مردم و رییس‌جمهور» گفت: این نامه بازبینی به مشکلات اقتصادی کشور مانند فساد و چگونگی شکل‌گیری آن در جامعه ما پرداخته است. سال ۱۳۶۱(۱۹۸۲) که بحران جهانی بدهی‌های کشورهای جهان سوم مطرح شده بود، کشور مکزیک با ۹۷ میلیارد دلار بدهی اعلام ورشکستگی کرد. این رقم برای برزیل ۱۰۷ میلیارد دلار بود. این باعث شد کشورهای اروپایی و بانک‌های آنها که این کشورها را تامین مالی کرده بودند، از ترس اعلام ورشکستگی سایر کشورها و ایجاد بحران برای کشورهای اروپایی، سیاست‌های تعدیل ساختاری را اعلام کردند.

وی ادامه داد: وقتی این کشورها سیاست‌های تعدیل ساختاری را اعلام می‌کردند، ما در شرایط جنگ بودیم و این برنامه در قالب برنامه صفر جمهوری اسلامی به مجلس رفت که با توجه به فضای مخالف آن روز کشور به تصویب مجلس نرسید اما بلافاصله پس از اتمام جنگ این فرصت برای دولت جدید فراهم شد که به سهولت این برنامه را دنبال کند.

راغفر با اشاره به مولفه‌های برنامه تعدیل ساختاری گفت: مولفه‌های برنامه تعدیل ساختاری عموماً در راستای کاهش نقش دولت و واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش‌خصوصی است اما مهمترین مسأله خصوصی‌سازی در ایران، فراهم شدن بستری برای اجراکنندگان آن برای واگذاری منابع به افراد درون ساختار قدرت بود که از این رهگذر صاحب ثروت‌های کلان شدند. بنابراین منابع ملی ما را به سادگی به رفقای خود واگذار کردند و موجب تشکیل کانون‌های فساد و انحصارهای بزرگ امروزی شدند.

وی افزود: همزمان با انباشت سرمایه از سوی این افراد، فرایند بی‌نواسازی جامعه شکل گرفت. طوری‌که بسیاری از مواهب دوران جنگ مانند مسکن، آموزش و ... از دست مردم خارج شد. برای نمونه یکی از برنامه‌ها حذف یارانه مسکن برای کاهش هزینه‌های دولت بود که نتیجه‌ی آن عدم خانه‌دار شدن مردم است. همچنین خصوصی‌سازی مدارس و خودگردانی بیمارستان‌ها بخشی از این فرایند است.

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: این برنامه‌ها پیامدهای هولناکی به‌دنبال داشت، طوری‌که از دهه ۷۰ شاهد کودکان کار، زنان خیابانی، فروش اجزای بدن و ... هستیم که محصول سیاست‌های این دوره است. همزمان شاهد حضور افراد آمده از قدرت و نفوذ در دولت هستیم که با فرصت‌های بوجود آمده سعی می‌کنند منابع بانک‌ها را به سمت بنگاه‌های بزرگ سوق دهند و دسترسی به تسهیلات بانک‌ها با نرخ‌های ترجیحی میسر می‌شود. در این دوره خصوصی‌سازی بانک‌ها مطرح می‌شود که تامین مالی از طریق همین بانک‌ها صورت می‌گیرد و این بانک‌ها این امکان را می‌یابند دو یا سه درصد بیشتر از بانک‌های دولتی برای سپرده‌ها سود پرداخت کنند.

وی با انتقاد از پرداخت بهره به نهادهای عمومی گفت: در برنامه چهارم تصویب می‌کنند که نهادهای عمومی که پول خنثی خود را برای دریافت بهره به بانک‌های خصوصی بدهند و به نوعی با بانک‌های خصوصی معامله می‌کنند که البته یکی از دلایل و منشاء نقدینگی و اصلی‌ترین عامل تورم است. سیاست‌های تنظیم شده بخش عمومی نیز منشاء تورم است؛ مثلا بالا و پایین کردن نرخ سود بستگی به منافع بانک‌ها دارد. از همین روی تورم در کشور ما محصول ساختار تصمیم‌گیری در کشور است طوری‌که نرخ بهره ۵ سال اخیر، هزار هزار میلیارد تومان است که موجب افزایش شدید نقدینگی در کشور شده است.

راغفر برخی از بانک‌های خصوصی را کانون‌های فساد نامید و گفت: وقتی این بانک‌ها سود ۲۰ درصدی پرداخت می‌کنند معلوم است که باید ۳۵ درصد بهره بگیرند که هیچ فعالیت اقتصادی تامین‌کننده چنین سودی نیست و تنها قاچاق آن را می‌تواند انجام دهد. البته همه این اقدامات را نظام مالی و بانک‌مرکزی به خوبی می‌داند اما بازی در تسخیر کسانی است که همه آدم‌ها را در همه سطوح می‌توانند بخرند که در مرافعه‌های استیضاح‌ها خود را نشان می‌دهد.

این اقتصاددان با اشاره به رانت منابع طبیعی گفت: فرایندی که در کشور شکل گرفته، منشاء فساد در منابع عمومی به‌ویژه نفت و منابع‌طبیعی است. این گروه‌ها منابع عمومی را گروگان گرفته و از آب، برق، گاز و ... رایگان بهره‌مند می‌شوند که باید ارز حاصل از صادرات آن را به بانک‌مرکزی بازگردانده و معادل ریالی دریافت کنند.

وی با اشاره به اهمیت مالکیت گفت: وقتی رانت ارز شکل می‌گیرد بسیاری از مردم بخشی از ارزش دارایی‌های خود را از دست می‌دهند و فرایند سلب مالکیت صورت می‌گیرند که همه اقتصاددانان نهادگرا بر این تاکید دارند که از مهمترین نهادهای تنظیم‌کننده اقتصاد شکوفا شکل‌گیری مالکیت است اما دولت‌ها آن را چپاول می‌کنند و دست در جیب مردم می‌کنند که به آن مالیات تورمی می‌گویند.

راغفر متذکر شد: شاهد شکل‌گیری مناسبات فاسدی هستیم که در آن سفته‌بازی، دلالی و رانتی مولفه‌های نفوذ و تخریب اقتصاد کشور است که توسط سه نهاد دولت، مجلس و خصولتی‌ها شکل گرفته و این نگران‌کننده است که دولت در تسخیر گروه‌های رانتی است که پیامد آن آشفتگی، فقر، اعتیاد، خودکشی و... است و پرسش این است که اینها را چگونه جمع خواهید کرد؟

وی این اقدامات را بازی در زمین دشمن دانسته و افزود: گویا عده‌ای ظاهراً با آمریکا عقد اخوت بسته‌اند که زمینه‌ساز آشوب در کشور شوند.

راغفر یادآور شد: برخی مسئولان تازه یادشان افتاده که ما بعد از پایان جنگ نیز در جنگ اقتصادی بودیم. البته منافع ایجاب می‌کرد که آن را اعلام نکنند و ما را در صورت مطرح کردن به خشک مغزی متهم کنند. باید توجه کرد که آمریکا با تحریم‌ها و ابزارهای آن دنبال ناآرامی در کشور است و تا زمانی که اقتصاد رانت‌محور ادامه داشته باشد راه نجاتی برای کشور نمی‌توان متصور شد و این مربوط به یک گروه خاص نیست.

این استاد دانشگاه درباره بازار ثانویه ارز گفت: متأسفانه در مجلس در طول دو روز بازار ثانویه ارز را شکل دادند و روزنامه‌ و رسانه‌هایی که در خدمت آنها هستند با مفاهیمی مانند رقابت، بازار و ... از آن دفاع کردند. ادعا می‌کردند با این بازار ارز تک‌نرخی را حاکم خواهند کرد اما ما شاهد ارز سه نرخی در بازار هستیم. نباید فراموش کرد که موج تورم آن به‌زودی وارد بازار خواهد شد و شرایط اضطراب به گونه‌ای شده که مردم مجبور به خرید هر آشغالی شده‌اند.

وی متذکر شد: کاهش ارزش پول ملی باعث فرار کالای داخلی می‌شود. ۴ ماه نخست سال ۷۰۰ میلیون دلار برای برنج، یک‌میلیارد دلار نهاده‌های دامی، ۱۰۰ میلیون واردات کره صرف شده در حالیکه برای نمونه شاهد نایابی دارو در بازار هستیم و این جز سوء‌مدیریت موضوع دیگری نیست. ما نگران پیامدهای اقتصادی و سیاسی این پوست اندازی‌ها و خصوصی‌سازی‌ها هستیم.

راغفر یادآور شد: ارز حاصل از فروش منابع طبیعی متعلق به مردم و نیز نسل‌های آینده است. دولت حق فروش آن را ندارد و باید آن را به اشکال دیگر سرمایه تبدیل کند و در زیر ساخت‌ها، آموزش، بهداشت... سرمایه‌گذاری کند.

این اقتصاددادن در پاسخ به کسانی که افزایش نرخ ارز را محرک صادرات می‌دانند، گفت: زمانی که نرخ ارز از ۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت مدافعان آن اشاره می‌کردند که این باعث تقویت صادرات می‌شود. در حالیکه زمانی که روابط روسیه با ترکیه دچار تنش شد و روسیه بازارهای خود را به ما واگذار کرد، ما کالایی برای صادرات نداشتیم یا در عراق که برای آن جنگیده‌ایم بازار کاملا در اختیار ترکیه است و افزایش نرخ ارز به بهانه افزایش صادرات موجب کمبود کالا در کشور خواهد شد. با این شرایط بازار ثانویه را باید متوقف کنند. البته وقتی دولت و مجلس در تسخیر خصولتی‌ها است هیچ انتظاری نباید داشت.

وی با اشاره به بسته ارزی گفت: در حالی‌که نیاز ارز کشور برای غذا و دارو ۱۰ میلیارد دلار و مواد ساخت و تولید ۲۰ میلیارد دلار است، مورد دوم در بسته جدید حذف شده و این به معنای نابودی صنایع است و تنها صنایعی می‌توانند فعالیت داشته باشند که از رانت آب، برق و گاز بهره‌مند باشند. این شرایط راه را برای کالاهای بنجل چینی و هندی هموار و افرادی زیادی کار خود را از دست خواهند داد که نتیجه آن لشکری از بیکاران است.البته شکی نداریم برخی افرادی که دور مسئولان اصلی کشور را گرفته‌اند نااگاهانه در بازی اسراییل و آمریکا هستند که مرتکب تصمیمات اشتباه می‌شوند.

راغفر متذکر شد: اگر دولت با مردم صادق است نرخ را به ۴۲۰۰ تومان بازگرداند و اگر آن را انجام ندهد بزرگترین تحول جامعه خواهد بود. ارز کشور چنان تضعیف شده که دیگر کار برای افغان‌ها نیز صرفه اقتصادی ندارد. سال گذشته کل تولید ناخالص داخلی ۲ هزار و ششصد میلیارد تومان و افزایش ذخیره انبار هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان بود که این به معنای نبود قدرت خرید در مردم است.

وی با اشاره به نقش مردم در نامه اقتصاددانان گفت: این یک آگاهی و هشدار برای مردم بود چون مسئولان به خوبی از آنها آگاه هستند. باید پرسید این مردم در فاجعه‌ای که روی خواهد داد چه خواهند کرد؟ متاسفانه هیچ‌کس در این مورد حرفی نمی‌زند. حضور، صدا و رأی مردم شنیده نمی‌شود و هیچ‌کس پاسخگوی اضطراب مردم نیست و همه دنبال بازار ثانویه‌ای هستند که منافع برخی در آن است و البته عناصر خارجی در این تخریب اقتصادی و التهابات نقش موثری دارند.

راغفر در پایان گفت: خروج ارز از کشور به قصد گرجستان یا ترکیه نشانه‌هایی از ناآرامی در کشور است و ما خواستیم تا اول به مسئولان و سپس به مردم، مقصران را نشان دهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۸۵۵۷۱۵:۵۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۶
در صحبتهای آقای راغفر و سایر اقتصاددانهاي نهادگرا یک تناقض آشکار وجود دارد. ایشان ميفرمايند که ظرف مدت کوتاهی بالغ بر 20 میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص داده شد. یا اینکه ميفرمايند ارز حاصل از صادرات منابع طبیعی منجمله نفت و گاز برای تمام نسل هاست و نباید تماما توسط نسل فعلی مصرف شود . اما در نقطه مقابل ميفرمايند که دولت باید ارز را به قیمت 4200 تومانی برگرداند و بازار ثانویه تعطیل شود. در اینجا یک بزرگ تناقض آشکار ميشود. خب اگر دولت بازار ثانویه را تعطیل کند و قیمت ارز را به 4200 تومان
معلم اقتصاد در دانشگاه های خارج۴۹۸۷۶۸۱۹:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
تناقضی وجود ندارد. اگر ارز فقط صرف واردات ضروری شود. عرضه آن بیش از تقاضا میشود و هیچ دلیلی ندارد بازار ثانویه یا سوم و چهارمی باشد که ارز کشور را هدر بدهد. صادر کنندگان هم مثل قبل به همان نرخ دولتی میفروشند. و اگر مشگل موجهی دارند میتوانند یارانه مالی ریالی درخواست کنند. وبی آنکه سیستم را دچار مشگل اساسی کنند ساختار بنگاه ها را اصلاح نمایند. هیچ توجیه عقلانی وجود ندارد که برای خاطر چند صادر کننده نا کارآمد. و یا وارد کنندگان سودجو بازار ارز مختل شود و این همه گرانی به کل جامعه تحمیل شود و رکود و بیکاری غیر قابل جبرانی بوجود آورد .
ناشناس۴۹۸۹۳۷۲۲:۴۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اتفاقا درست گفت الان همه اقتصاد دادنان همه جناحها معتقدند تا بازار ثانویه تعطیل نشود دلار ریز ده هزار نمی آید بلکه شاید بالاتر رود
ناشناس۴۹۹۱۰۳۰۳:۳۳:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
واقعا باید متاسف بود که یک دکترا اقتصاد و استاد دانشگاه می فرمایند دولت باید قیمت دلار را یه ۴۲۰۰ تومن برگرداند. اگر دستوری بود ماتادور در ونزوئلا هم درشت تر است هم زودتر پول ونزوئلا را قویتر از ین ژاپن می کرد. واقعا تاسف
صنمی که یاسمنی نداره۴۹۸۵۹۵۱۶:۲۱:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اگر کمی در سهامداران عمده بانک ها ریز شویم می بینیم که هر کدام سرشان در اخور یک فرد و یا گروه است و سهامداران عمده در واقع سایه هستند و نبض کار در دستان دیگران است تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس۴۹۸۵۹۹۱۶:۲۲:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
سلام نظرات اقای دکتر راغفر عالی و بی پرده هستند وقتی نماینده مجلس با ماشین سه میلیاردی استخر میرود و ثروت ابا و اجدادی هم ندارد معلوم است در اینده تاج بر سر گذاشته و در کاخ زندگی میکند اینا نمایندگان واقعی مردم نیستند چون به فکر مردم نبودند پس گرفتن امضاء از استیضاح وزراء نشون دهنده خراب بودن اوضاع و نبود وجدان در نمایندگان است متاسفم
یاری۴۹۸۹۳۹۲۲:۵۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
من حرف ایشان را تایید میکنم
ناشناس۴۹۹۰۴۵۰۰:۴۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ولی دیگر تکرار نمیکنم
ناشناس۴۹۹۴۱۸۱۰:۳۹:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
جناب لایک کننده ها ، احیانا نگاهی به نماینده های پس گیرنده را دیده اید لیست امید را دیده اید چه برخوری در شرایط کنونی دارد احیانا شما ها به اصلاحتچی ها رای نداده اید ؟!!!!
ناشناس۴۹۸۶۲۶۱۶:۵۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بسمه تعالی دولت ومجلس برای مبارزه با رانت وفساد هیچ برنامه ای ندارد جز این که گاه وبیگاه چند تکه حرف پا در هوا برای جلب رضایت عامه گفته می شود اکنون که امریکا و اسرائیل و نوکران ان ها همچون ال سعود اماراتی ها اعلان جنگ اقتصادی طولانی مدت با ایران کرده اند لازم است که دولت اعم از همه مسئولان تاثیر گذار در اقتصاد کشور اولا به ایده ها و پیشنهادات دانشگاهیان اقتصاد دان خبره که از از سر دلسوزی راهکار ارائه می کنند گوش دل بسپارند و اگر عملی است اجرا کنند و اگر عملی نیست صریحا و سریعا پاسخ دهند و موانع و دلایل خود را با مردم در میان بگذارند ثانیا در چنین شرایطی لازم است که همه مسئولان خصولان صحنه گردانان بازار با مردم بیشتر سخن بگویند و از نزدیک شدن به اقشار مردم کوتاهی نکنند . بر خلاف دوره ها وسالهای گذشته اکنون گذشت زمان با این حرکت کند وبطئی دولت به نفع کشور نیست . والسلام
ناشناس۴۹۸۶۵۵۱۷:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
چه عجب یک نفر فهمید که نباید قدرت خرید مردم رو از بین برد وگرنه تولیدی هم وجود نخواهد داشت
ناشناس۴۹۹۰۵۴۰۱:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
احسنت
ناشناس۴۹۸۶۷۰۱۷:۵۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مدیریت محترم الف، اگر انتشار این نظریه را به صلاح نمی دانید، لطف کرده آنرا به استحضار آقای دکتر راغفر برسانید. استاد عالیقدر جناب دکتر راغفر، مطالب ارزنده جنابعالی زبانحال و فریاد زیر آب اکثریت قاطع مردم به فقر کشانده شده این کشور است. عده ای مقام و پول پرست خود یا با به کارگیری افراد ناکارآمد به جان کشور و مردم افتاده اند و به نظر می رسد غالبا آگاهانه و بعضا نا آگاهانه نابودی دین و دنیای مردم و ویرانی کشور را نشانه گرفته و سرمست از مقام و ثروت انبوه باد آورده و اتکا به شهروندی کشورهای خارجی، سیری نا پذیر می تازند. از جنابعالی که یک استاد دلسوز قلم به دست بوده و تا حدی از امکان رساندن صدای مردم به گوش تصمیم گیران کلان کشور برخوردارید، استدعا داریم برای خدا و اسلام و کشور و کمک به مردم درمانده مظلوم تا حد امکان مطالب و پیشنهادات اصلاحی ضروری خود را تا انشاالله حصول نتیجه پیگیری فرمایید.
تیموری۴۹۸۷۲۱۱۸:۴۹:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
ما قبل از اقتصاد و فرهنگ و ... باید سیستم مدیریتی کشور را از نو و بدور از هرگونه تعصب بنویسیم بدون تعارف باید گفت مشکل ما نداشتن دانش در این حیطه است که با وزش کوچکترین نسیم مجموعه اجرایی و تقنینی و قضایی و نظارتی و ... بهم میریزد و زمینه برای رشد هر بدی و از جمله فساد اقتصادی کلان آماده میشود. الف جان اگر صلاح دیدی منتشر کن وگرنه مفهوم متن بنده را با نظر خودت بنویس.
majid r۴۹۸۷۷۴۱۹:۵۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بازار ثانویه بهترین انتخاب در شرایط فعلی میباشد فقط باید ارز به مرور با قیمت پایین تری به بازار تزریق شود. و صرافی ها نیز ارز خود را از بازار ثانویه تامین کنند یعنی باید فاصله بین صرافی ها و بازار ثانویه را کم کرد. مطالب فوق را هم مطاله کردم ایشان خوب انتقاد کرده اند ولی در نهایت پیشنهادی نداده اند.
ناشناس۴۹۸۹۷۴۲۳:۲۷:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مطالب اشاره شده توسط دکتر راغفر کاملا صحیح است اما باید اشاره ای هم کرد که یکی از ارکان بسیارمهم در هر کشور برای ایجاد امنیت و آرامش وجلوگیری از سفته بازی ها و رانت بازی ها است
ناشناس۴۹۹۰۳۲۰۰:۳۳:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
الان دلار چهار نرخ داره.نرخ دولتی نرخ بازار ثانویه نرخ صرافی ها که در قبال مدارک به شما دلار میدن و نرخ دلال ها که در پیاده روها و کوچه ها دلار معامله میکنن....از هر نرخ به نرخ دیگه رانت های هنگفت داد و ستد میشه و این یعنی فساد در فساد در فساد در فساد
ناشناس۴۹۹۱۰۷۰۳:۴۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
متاسفانه ایران اقتصاددادن درست حسابی ندارد. صحبتهای این آقا پر از تناقض و عامیانه است. حتی به این همه دخالت دولت در اقتصاد راضی نیستند و میخواهند بیشتر هم بشود. متاسفانه تصور درستی از اینکه یک اقتصاد واقعی چگونه کار میکند نقض دولت چه باید باشد هم ندارند. مثل عوام میخواهند اوضاع اقتصادی بهتر بشود اما چون تصوری از کلیت اقتصاد ندارند چیزی که پیشنهاد میدهند آنها را بیشتر در باتلاق فرو میبرد. متاسفانه این افراد از همه هم بیشتر مصاحبه میکنند و معرکه میگیرند.
ناشناس۴۹۹۱۰۹۰۳:۴۹:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
آخه مرد حسابی چگوه و چرا دولتی که ارز ندارد باید قیمت دلار را 4200 آنهم دستوری تعیین کند. مگر نمیدانید که چه فساد هولناکی به پا خواهد کرد همانگونه که دلار جهانگیری عرض چند هفته به پا کرد. حتی الفبای اقتصاد را هم نمیدانند. با این عرض همه مفسدان و حکومتیان به هر طریقی که شده برای دستیابی به ارز رانتی تلاش خواهند کرد و واردات ما را ورشکسته خواهد کرد.
ناشناس۴۹۹۱۹۸۰۸:۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بازار ثانویه در اختیار شرکتهای خصولتی است. این شرکتها منافع رانتی خود را به هر قیمتی دنبال میکنند. بنابراین نرخ ارز را بالاتر از اینی که الان هست خواهند برد.از سوی دیگر تشکیلات شرکتهای خصولتی به گونه ایست که حتی وزرا هم نمیتوانند در کار آنها دخالت مثبتی به نفع مردم بکند.این خیلی خطرناکه.
Seyyed۴۹۹۲۰۰۰۸:۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
همه دارند فقط داد مي زنند، دزد دزد دزد ولي هچكس حاضر نيست كه دزد را نشان دهد تا بشود ان را گرفت و با ان بر خورد كرد. مشكل ديروز و امروز نيست،اين فساد ديگر يك غده سرطاني كوچك نيست، خيلي بزرگتراز اين است كه بشود تصور كرد. فقط خداوند مي تواند اين جامعه مريض را نجات دهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین