تاملي در معناي فساد سيستمي سيستم فاسد نيست، فسادمان سيستماتيك است

علي اباذري،   3970523196 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز  دوشنبه رهبر معظم انقلاب براي چندمين بار به موضوع سيستمي نبودن فساد در كشور اشاره كردند. نكته اي كه ظاهرا در تقابل كامل با نظر كارشناسان اقتصادي و اجتماعي مبني بر فساد سيستماتيك است. اما با دقت به فحواي كلام ايشان معلوم خواهد شد كه بين اين دو نظر تقابلي نيست.

سيستم فاسد نيست، فسادمان سيستماتيك است

 تحليل معناي سخن ايشان نشان مي دهد كه اشاره رهبري به سيستم و سيستمي نبودن فساد يعني عدم انتساب فساد به كليت " نظام سياسي" و بري بودن ساختار كلان جمهوري اسلامي از فساد در اهداف و تصميم گيري هاي كلان است. شواهد چندي مويد اين نظر است:

اطلاع رساني دايم درباره فساد هاي رخ داده و نقد و بررسي پرحرارت آن حتي در رسانه هاي رسمي و سطح آزادي بيان قابل قبول ايجاد شده در سال هاي اخير در پرداختن به اين فسادها. البته اين نقد وارد است كه اين حساسيت به فساد كه در حوزه عمومي برانگيخته شده و توسط رسانه ها پيگيري مي شود اگر در يكي دو دهه قبل مجال بروز در رسانه ها را مي يافت شايد شاهد تبعات منفي آن در امروز نمي بوديم. شوربختانه بايد گفت هنوز هم در برخي نهادهاي حاكميتي در برابر اين وظيفهء ديني، با بد فهمي ها و كج فهمي ها از مقولهء امنيت و آزادي، مقاومت صورت مي گيرد و فرهنگ سياسي طاغوت زده اي كه طي قرن ها در ذهن و ضمير ما رسوب كرده مدام خود را در هيات هاي مختلف بازتوليد مي كند.


با اين حال از آنجا كه اشاره به امر فساد و تبعيض بيش از دو دهه است كه ترجيع بند كلام رهبري در سخنراني هاي عمومي است و قانون اساسي و فرهنگ سياست ديني هميشه در اين زمينه حامي آرمان هايي بلند بوده و اين آرمان ها در ميان چهره هاي سياسي اين نظام نيز نمودهاي برجسته اي داشته ( از روساي جمهوري چون رجايي گرفته تا شخص رهبر فقيد انقلاب و همينطور رهبر فعلي جمهوري اسلامي) انتساب فساد به " سيستم" به معناي سياسي كه معمولا از آن مراد مي شود وجهي ندارد.

سيستم و نظام سياسي مستقر به معناي كلان نه مفسدانه تعريف شده و نه جهت گيري و تصميم گيري فاسدانه دارد و نه چهره هاي اصلي آن در گذشته و حال فاسد بوده اند . انكار "فساد سيستمي" در بيان رهبري ناشي از توجه به همين معناي " سياسي" و "كلان" از سيستم و نظام است.


با اين وجود تعبير " فساد سيستمي" يا "سيستماتيك" در بيان كارشناسان اقتصادي و اجتماعي با عطف توجه به معناي غير سياسي "سيستم" و " نظام"، يعني معناي " اجتماعي" آن تعبيري درست و حاكي از يك واقعيت است.

فساد سيستمي در اين معنا به امكان ناپذير بودن رخدادهاي مفسدانه (به خصوص در مقياس هاي بزرگ) بدون تكيه بر يك سيستم يا شبكه اي از افراد فاسد در موقعيت هاي اداري و بوروكراتيك - و گاه حتي در موقعيت هاي فرهنگي و رسانه اي- مهم اشاره دارد.

فساد سيستمي نزد كارشناسان اجتماعي و اقتصادي به مجموعه اي از اقدامات هماهنگ در بخشهاي مختلف اداري و بوروكراتيك گفته مي شود كه گاه حتي در حوزه تصميم سازي و تنظيم قوانين و مقرارت اجرايي نيز نفوذ يافته و در جهت منافع نامشروع عده اي عمل مي كند.

اين تقسيم وظايف كاركردي كه با هدف پاسخگويي به نيازهاي اين نظام و سيستم فاسد صورت مي گيرد آشكارا در جهت تقابل با منافع اكثريت است و برخورد با آن نيز به مراتب سخت تر از برخورد با اقدامات مفسدانه فردي است. فساد سيستمي هر قدر نظام يافته تر و وسيع تر باشد از قدرت بيشتري برخوردار است و به علاوه، در بيان جامعه شناسانه، مانند هر نظام و سيستم ديگري ميل به گسترش يافتن دارد و خطرناكي اين پديده نيز از اين واقعيت سرچشمه مي گيرد.


سيستم يا نظام فاسد در صورت عدم شناسايي و برخورد رفته رفته اعضا و جوارح خود را به قدري رشد مي دهد كه نظام سياسي را كه درون آن قرار دارد تحت تاثير خود قرار مي دهد. نظام بزرگ سياسي اهدافي تعريف مي كند و به منظور بسيج منابع و نيروها به سوي اين اهداف، زير سيستم ها يا نظام هاي فرعي را اعم از اداري، فرهنگي و اقتصادي ايجاد مي كند.


به همين سياق نظام يا سيستم فاسدي كه درون اين نظام بزرگتر شكل مي گيرد به تصرف امكانات و نيروها در جهت منافع و اهداف خود ميل دارد. به اين ترتيب هر چند در واقعيت امروز نظام سياسي ايران فساد هنوز آنقدر فراگير نشده كه كل سيستم بزرگ تر را در بر بگيرد و معناي نخست فساد سيستمي كه منظور رهبر معظم انقلاب است محقق شود اما بيم اين مغلوبه شدن و تحريف نظام بزرگ در صورت عدم مبارزه با فساد سيستمي در معناي دوم هميشه و به خصوص در اين برهه از تاريخ نظام سياسي جمهوري اسلامي وجود دارد. چنين مباد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۴۶۲۵۰۲:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
بسیار عالی . خوب اگر کل نظام هنوز فاسد نیست و عده ای معلوم الحال از نوسانات و هیجانات سیاسی سو استفاده می کنند و فساد می کنند چرا دستگاه های نظارتی تعلل می کنند و جلوی آنها را نمی گیرند .
مسعود۴۹۵۷۵۱۱۶:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
به نظرم فساد از استثناهای قانونی می‌آید مثلا 1-بازنشستگی شامل همه میشه جز فلانی ها 2- سربازی شامل همه میشه جز فلانیها 3- همه باید مالیات بدن جز فلانیها و............... و از این استثنا ها ست که خودشان در قانون تعبیه میکنن تا از آن فک وفامیلشان استفاده کنند
ناشناس۴۹۶۵۳۶۰۹:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
و ...بعضی ها برابر ترند.
ناشناس۴۹۶۳۱۳۰۰:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
سیستم فاسد نیست فساد سیستماتیک است دقیقا یعنی چی؟؟؟؟
رضا۴۹۸۵۹۴۱۶:۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
باکلمات بازی نکنید ...
ناشناس۴۹۴۶۳۰۰۳:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
عملاً چه فرقی داره؟
ناشناس۴۹۴۸۴۴۰۹:۳۱:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سیستم فاسد توش همه فاسدن... اما فساد سیستمی یعنی اینکه ادم های فاسد باهم رابطه دارن...هماهنگن...باهم کار میکنن و همدیگه رو میشناسن اما اکثریت نیستن
ناشناس۴۹۴۹۱۷۱۰:۱۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
هیچ وقت در هیچ سیستمی همه ی افراد فاسد نیستند و در دوره ی شاه قبل و حتی معاویه هم مسئولینی بوده اند که در سیستم بوده و خیرخواه مردم بوده اند. لذا طبق تعریف شما در هیچ دوره ای سیستم فاسدی وجود نداشته.
ناشناس۴۹۵۵۲۵۱۴:۲۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
منظور از همه اکثریت هست نه صد درصد.
ناشناس۴۹۵۹۸۳۱۸:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
..طبق نظر شما اکثریت سیستم بی عرضه و ساکت در برابر فساد میشه که خیلی بدتره!!
روح الله۴۹۵۵۸۴۱۴:۴۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
درسته که هيچگاه در سيستمي همه فاسد نيستند اما بحث اين مقاله اکثريت و اقليت است وقتي سيستم فاسد باشد يعني مباني و اهداف ايجاد آن بر مبناي منافع شخصي و گروهي عده اي خاص مي باشد لذا اکثريت افراد آن سيستم چون بر اساس منافع شخصي و گروهي خود اقدام مي کنند و به منافع عمومي جامعه که برخلاف منافع شخصي خود باشد خيانت مي کنند؛ اصطلاحا فاسد هستند.
ناشناس۴۹۶۱۲۲۲۱:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اینجوری که هیچ سیستم و نظامی فاسد نیست
ناشناس۴۹۴۶۳۴۰۴:۰۵:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اگر بیست سال است هر روز به فساد اشاره می شود ولی فساد بجای کمتر شدن بیشتر می شود و هرروز ابعاد نجومی تری پیدا می کند، تفاوتی ندارد بگوییم سیستم فاسد نیست و فساد سیستمی است. این کار بازی با کلمات است مثل حکایت مرغ و تخم و مرغ. در هیچ سیستم فاسدی همگان فاسد نیستند و بویژه مقامات درجه یک بدلیل اینکه زیر ذره بین هستند معمولاً زندگی نسبتاً ساده ای دارند.
ناشناس۴۹۴۶۳۹۰۵:۱۱:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
توجیهی تر از این نشنیده بودم
ناشناس۴۹۴۹۳۹۱۰:۳۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
توجیه نکرده. گفته فساد سیستماتیک است که بسیار بسیار درست است. فقط نگفته که نتیجه فساد سیستماتیک، فساد سیستم خواهد بود.
آریابان۴۹۵۰۳۵۱۱:۱۳:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فساد فساده و فساد میاره و البته فساد شاخ و دُم هم نداره. از برچسب تخلیه چاه !!!! و غیره که به در و دیوار خونه و مغازه مردم و حتی در زیر پلاک خونه ها (که متعلق به شهرداریه و هزینه اش هم به عهده خودشه !!!!) بگیر و ورود ممنوع های رانندگان و بی اهمیتی منشی پزشگان به وقت های تعیین شده و پذیرش سفارشی ها جلوی چشم سایرین تا اجحاف بی حساب و کتاب به خریداران بلیت هواپیما در زمان پیک مسافرتی ، ثبت نام های میلیونی دو رقمی از دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی !!!! ، فروش علنی و آشکار مقالات و پایان نامه های آموزش عالی و .... که مشت های ناچیزیست از خروارها فساد .. در جامعه امروز ..
ناشناس۴۹۵۵۹۳۱۴:۵۵:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در آخر مطلب گفته شده كه اين خطر هست كه سيستم هم فاسد بشه به خصوص در شرايط فعلي.
ناشناس۴۹۴۶۶۱۰۶:۵۸:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
چه سر به کلاه چه کلاه بر سر
ناشناس۴۹۴۶۷۶۰۷:۱۶:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
به نظر من هر دو حالت مشهود است. هم فساد سیستمی چون اگر سیستمی از ابتدای گزینش هایش و اعطای درجه مدیریتی را به افراد لایق میداد، آنها خود در انتخابها و انتصابها و ... که در نهایت به عملکرد و نتیجه منتهی می شوند شایسته سالاری و پاکدستی را مدنظر قرار میدادند، در نتیجه سیستم کارآمد می بود و فساد از بالا تا پایین را نمی گرفت که منجر به سازمان یافتگی فسادها باشد. در خصوص نظام فاسد... که همه فاسد نیستند و بلکه این پاکدستان در اقلیت قرار گرفته اند به دلایل فراوان و مشهود فساد بالادستی ها کل نظام را تحت الشعاع .. کشانده اند.
ناشناس۴۹۴۶۹۲۰۷:۲۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
زمانی که مجلس به طرح های ضد فساد رای منفی میدهد یعنی سیستم بصورت سیستماتیک فساد ایجاد می کند.
ناشناس۴۹۴۶۹۵۰۷:۳۲:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
کسی گوشش بدهکار این حرفا نیست وهمچنان تبعیض جریان دارد و منشا آنها مسئولان و صاحب منصبانی هستند که اعتیاد عجیبی به رانت و باند بازی و ..... پیدا کرده اند
ناشناس۴۹۴۷۳۴۰۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سیتمی که فاسدان را مجازات می کند سالم است در غیر این صورت فاسد است پس جمله شما غلط است
ناشناس۴۹۴۷۶۱۰۸:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
بازي با كلمات ! به عوض شجاعت عذرخواهي از مردم بابت افتضاح تاريخي
ناشناس۴۹۴۷۶۸۰۸:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
با کلمات نمیشه بازی کرد
غلام۴۹۴۹۳۱۱۰:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اتفاقا با كلمات ميشه بازي كرد ولي با حقيقت و واقعيت ،خير.
ناشناس۴۹۴۸۰۰۰۸:۵۸:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
همه سیستمها دائما در معرض رخنه فساد قرار دارند اما سیستم اگر سالم و کارآمد باشه بطور مستمر جلوی رشد فسادو میگیره تا وقتی از این واقعیت فرار میکنید و بجای درمان ریشه فقط دنبال حذف شاخ و برگ باشید آش همینه و کاسه همین
ناشناس۴۹۴۸۱۵۰۹:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اقای توکلی در انتخابات بعدی مجلس یک لیست تشکیل بده و شعارتون هم در مرحلهی اول شفافیت خودمجلس باشه اینکار که دیگه مجلس میتونه از خودش شروع کنه الان اصلا معولوم نیست هر نماینده ای به چی رای میده.بعد که مجلس شفاف شد قوانین شفافیت برای دیگر ارگانها را بهتر تصویب و نظارت میکنه این کار ریشه ی فساد را تو کشور خشک میکنه
مصطفی۴۹۴۹۰۱۱۰:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
چند روز است که به دولت برای تغییر تیم اقتصادی فشار می آوردند. ولی کسی برای تغییر تیم....
ناشناس۴۹۴۹۴۱۱۰:۳۲:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
انتصابات جناحی و طایفه ای به نظرتون برای چه هدفیه؟هر جناحی ک حاکم میشه از صدر تا ذیل مدیران و معاونین تغییر میکنن,کاری هم به عملکر د افراد ندارن,برای چی,هدف......
امیر جعفری۴۹۴۹۴۳۱۰:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
بیچاره کلمات ! اگه زبون داشتن چی میگفتن !
ناشناس۴۹۴۹۸۰۱۰:۵۵:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
...حالا چه بگوییم سیستم فاسد یا فساد سیستمی. عزم واقعی برای مقابله با فساد وجود ندارد و از شعار تجاوز نمی کند چون دستگاه مسئول..
ناشناس۴۹۵۰۱۲۱۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
نظام فاسد نیست ولی توان مبارزه با فساد سیستماتیک درونش را ندارد یعنی بیمار ما سالم است ولی...
ناشناس۴۹۵۶۲۲۱۵:۱۱:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اگر بدن توانايي از بين بردن ويروس مهاجم رو نداشته باشه بهش نمي گن سالم، ميگن بيمار.
رضا۴۹۵۰۲۲۱۱:۱۰:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فساد سیستمیک است یعنی سیستم طوری که طراحی میشود اجازه فساد به افراد (فاسد) را میدهد مثال وقتی دلار را از ۶۰۰۰ تومان به ۴۲۰۰ قیمتگذاری میکنند به افراد اجازه میدهند با این دلار کالا وارد کنند ضروری و غیر ضروری و به اندازه کافی دلار نداشته باشند که به همه بدهند اتفاقی که میافتد رانت ایجاد میشود و برای استفاده از این رانت مردم به متصدیان امر (..) رشوه میدهن تا از این دلارها بهشون پرداخت شود یعنی فساد ایجاد شده حالا این مثال را میشود به جاهای دیگر هم تسری داد انوقت است که میگویند فساد سیستمیک هم ..مردم ما هم از این رانت استفاده خواهند کرد و صف میکشند تا از این مقاسد استفاده کنند مثال بلیط هواپیما و ارز ۴۲۰۰ به مسافران
ناشناس۴۹۵۱۸۶۱۲:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سیستم فاسد نیست اما فاسدا سیستمند جمله سنگین بود
ناشناس۴۹۵۲۱۷۱۲:۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اینا همش مغلطه بازیه واقعیتی که هست اینه که فساد مثل سرطان در بطن سیستم اداری کشور ریشه کرده و در حال گسترش است.
عماد۴۹۵۲۲۱۱۲:۲۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اگر قوانین به شیوه بود که هزینه ارتکاب به فساد را بالا میبرد ، شاهد کاهش این قبیل مسائل بودیم . باید اول از مجلس شروع کرد که دارای نمایندگانی شجاع نترس باشند ،اما متاسفانه نیست...
ناشناس۴۹۵۲۳۱۱۲:۲۸:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
خود را فریب ندهیم مردم هزیه سنگکینی را دارند پرداخت می کنند وقتی میگوییم که گرانی دلار از تحریم نیست و از داخل است یعنی اینکه این دلار ده تومنی نتیجه فساد است
حبیب۴۹۵۲۵۱۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اینکه نظام فاسد نیست و فساد سیستمیک است یکنوع بازی باکلماته
ناشناس۴۹۵۲۷۷۱۲:۴۵:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
برده دل و جان من دلبر جانان من ( سیستم فاسد ) = دلبر جانان من برده دل و جان من ( فساد سیستمی )
ناشناس۴۹۵۳۰۵۱۲:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
وقتی هر کسی ساز خود را می زند ، دولت مجوز می ده و دادستان لغو می کند. آیا اصلا به چنین مجموعه ای می توان سیستم گفت؟
ناشناس۴۹۵۳۳۶۱۳:۰۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فساد ادارای یعنی از مبدا آلف به مقصد ب فقط یک راه نباشد و آن راه ها هم معلوم نباشد اما پس از اتفاق قابل رویت نیست و در قالب قانون اجرا میشود یعنی یک کار را میتوان به چندین راه مختلف انجام داد رانت داشت - قانون ومقررات را دور زد - مجوزات را محدود و برای بعضی صادر و برای بعضی لغو کرد - سلیقه ایی کار کرد - و..... دو نفر وام میخواهند شرایط همگی یکسان هردو در یک روز وارد بانک میشود اما امکان دارد یکی خیلی زودتر وام بگیرد
ناشناس۴۹۵۳۵۰۱۳:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
مردم هر دوتا رو یکی می بینند
ناشناس۴۹۵۴۱۱۱۳:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فرهنگ سياسي طاغوت زده اي كه طي قرن ها در ذهن و ضمير ما رسوب كرده مدام خود را درشکلهاي مختلف بازتوليد مي كند. این جمله شاید شامل حال خیلی ها باشه اما مطمئناً طبقه زیر دست جامعه رو در بر نمیگیره. علاوه بر این دوست گرامی لطفاً سیستمهارو یک مطالعه اجمالی بفرمائید بعد بنوسید ، در سیستمها افراد جزئی از آن محسوب شده و در یکدیگر تاثیر گذار هستند و جدا کردن آنها در تعریف سیستم امکان پذیر نمیباشد.
صمصام۴۹۵۵۷۴۱۴:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در ارتباط با سیستم فاسد و فساد سیتماتیک یک مثال بسیار ساده میزنم فرض کنید میخواهیم یک پیچ شماره 4 را را به یک مهره شماره 8 ببندیم .چه اتفاقی میافتد ؟!! پاسخ مشخص است ..این اتصال هرگز رخ نخواهد داد چون پیچ شماره 4 تناسبی با مهره شماره 8 ندارد بنا بر این دو هرگز با هم جور نخواهند شد اگر بخواهیم این مثال ساده را به حال و روز فعلی کشور تعمیم بدهیم، سخنی به گزاف نیست بر خلاف مثال بالا سیستم مدیریتی کشور تناسب خوبی با فساد سیستماتیک دارد تصور کنید یک فرد یا یک گروه خلافکار و فرصت طلب بخواهند در موضوعی دست به سودجویی و کسب درامد غیر قانونی بکنند خب اگر سیستم مدیریتی کشور سالم باشد هرگز به ان فرد یا گروه فرصت طلب اجازه تخلف نخواهد داد . اما وجود یک سازکار قانونگذاری غلط و فساد زا میتواند یک سیستم را به کلی فاسد کند.یکی از عوامل مهمی که موجب شده تا سیستم مدیریتی کشور به فساد سیستماتیک متصل شود کیفیت قانونگذاری کشور است در واقع حلقه اتصال متخلفان و سودجویان به سیستم مدیریت کشور خلاء ها و راههای در رو در قوانین وضع شده فعلی کشور است . که از دوحال خارج نیست یا قانون گذار هنگام وضع قوانین اشراف کافی به تمامی جوانب موضوع مورد قانون گذاری نداشته است و یا خدایی ناکرده با اشراف به موضوع راههای در رو برای سوء استفاده و رانت افراد فرصت طلب فراهم کرده است که در هر دوحالت یک تخلف وخطای جبران ناپذیر و غیر قابل بخشش مرتکب شده است . ناخالصی اب را از سرچشمه باید گرفت نه در مسیر جریان آب .
ناشناس۴۹۵۶۳۱۱۵:۱۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سیستم فاسد نیست,برخی مسولان فاسدند.
الف ر۴۹۵۸۷۴۱۷:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
بجای فلسفه بافی شهامت راست گفتن را داشته باشید همین سهمیه ها چه ارز چه دانشگاه و چه شغل همه فساد آور است و قتی کسی اختیار دارد .....
علی۴۹۵۹۸۲۱۸:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فساد و ناتوانی سیستم برای اصلاح به خاطر تبعیض است. زمانی پلیس نیویورک اعلام کرد که از این به بعد دیگر پلیس هایی را که سیگار میکشند استخدام نخواهند کرد. بعد از مدت کوتاهی متوجه شدند که افراد شایسته ای که بتوانند استخدام کنند بسیار محدود شد و سریعا این دستورالعمل را برداشتند و طریقه گزینش را اصلاح کردند. حالا توی مملکت ما چند تا از این شرایط برای فردی که برای کاری استخدام میشود وجود دارد ؟
علی۴۹۶۱۶۸۲۱:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
برای همه مسئولین از کجا آورده ای را انجام دهند .............چون همه شان 1000 نفر بیش نیست !
امیر۴۹۶۱۸۳۲۲:۱۰:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آقای محترم و برادر بزرگوار! لطف کن بازی با کلمات انجام نده که این کار بدتر از خود موضوع است. توجیح چرا میکنی..؟!!!!
ناشناس۴۹۶۳۹۱۰۵:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
فساد سیستماتیک !؟
علی کریمی۴۹۸۲۵۳۱۱:۲۴:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
جناب آقای علی اباذری تحلیل شما فقط مسئله اصلی را به حاشیه می برد. در این مقطع فساد سیستمی یا سیستم فاسد اصلا مهم نیست ، بلکه مهم این است که فساد گسترده در کشور موجب تضعیف پایگاه مردمی نظام می شود.
رضا۴۹۹۹۵۳۱۴:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چيزي كه كشور ما را تهديد ميكنه قدرت نظامي و اقتصادي آمريكا و اسرائيل و اروپا و دلارهاي عربي نيست بلكه سو مديريت و فساد و رانت هاي دولتمردان و سهميه هاي علمي ناجوانمردانه است اينها به كشور و ملت و خون شهدا خيانت كرده اند .
ایرانی۵۰۲۳۸۳۱۸:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
.. وقتی بعضی نماینده ها همدیگرو تو مجلس لو میدن که پسرت یا دخترت این زد و بند و داره و ...و سهم همدیگرو لو میدن پس ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین