افزایش تعرفه برق پُرمصرف‌ها، راه‌حل پایان دادن به خاموشی‌های تابستانه

مقدسه فلاح‌زاده، گروه اقتصادی الف،   3970522042 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

برای حل مشکل تأمین برق در تابستان، وزارت نیرو باید به‌جای تلاش برای احداث نیروگاه‌های جدید و محدودسازی برق بخش‌های صنعت و کشاورزی، افزایش تعرفه برق مشترکین پُرمصرف خانگی در کانون اقدامات خود قرار دهد.

افزایش تعرفه برق پُرمصرف‌ها، راه‌حل پایان دادن به خاموشی‌های تابستانه

در سال‌های اخیر تغییرات آب‌وهوایی جهان و دگرگونی اقلیم‌ها به علت فعالیت‌های صنعتی و ناسازگاری با طبیعت، سال‌های گرم و کم‌آبی را برای بسیاری از کشورهای جهان رقم‌زده است. مشکلی که چند سالی است در بخش‌های مختلف گریبان گیر ایران نیز شده است و در فصل گرم سال، تبعات آن با کمبود آب و برق، پدیدار می‌شود. کاهش ظرفیت ۴۶۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی در یک سال گذشته که نتیجه‌ی کاهش میانگین نزولات آسمانی است، در کنار افزایش سالانه‌ی مصرف مشترکین، چالش بزرگی است که وزارت نیرو با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

راه‌حل بهینه برای کمبود برق تابستانی چیست؟

به گفته‌ی رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در ساعات اوج بار تابستان، کشور با 4 تا 6 هزار مگاوات کمبود برق مواجه است. برای جبران این کمبود، ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید ایده‌ی مطلوبی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه اولاً بودجه‌ی محدود دولت کفاف ایجاد تأسیسات هزینه‌بر نیروگاهی را نمی‌دهد و به همین دلیل، هرساله از چشم‌اندازهای تعیین‌شده در این مورد عقب می‌ماند.

ثانیاً ساخت این نیروگاه‌ها تنها برای به‌کارگیری در ساعت پیک مصرف در تابستان (۲ الی ۴ ساعت) اقتصادی نیست. در این مورد شاخصی به نام ضریب بار وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی بازدهی کل نیروگاه‌های کشور است. متوسط ضریب بار کشور در ده سال گذشته، ۶۴.۶ درصد گزارش‌شده است که نسبت به کشورهایی مثل سنگاپور و آلمان، با ضرایب بار ۸۰ و ۸۶ رقم پایینی به شمار می‌آید.

 از سوی دیگر، اقدامات عملی دولت در این سال‌ها بیشتر در بخش صنعت و کشاورزی بوده است. اگرچه بعضی سیاست‌های تشویقی در این دو بخش که شامل انتقال زمان تعمیرات کارخانه‌ها به فصول دیگر و یا استفاده رایگان کشاورزان از برق در ساعت کم‌بار شبکه تا حدودی مؤثر بوده است، ولی صرف تمرکز بر کشاورزی و صنعت گره از مشکل نمی‌گشاید.

افزایش قیمت برق صنایع و قطع ناگهانی برق در آن‌ها، به اقتصاد بخش‌های تولیدی لطمه وارد می‌کند. بررسی آمار نشان می‌دهد که مصرف برق صنایع تنها سهم ۱۸ درصدی از ساعات پیک مصرف را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم در کنار مصارف قابل‌کنترل دیگر، چندان به چشم نمی‌آید. از طرف دیگر، مصارف صنعتی برق در طول سال تغییر چندانی ندارد و نسبتاً همگون است.

کنترل مشترکین پُرمصرف برق خانگی، راهکار بهینه

 ازآنجایی‌که بخش خانگی به‌تنهایی نیمی از برق کشور را در ساعات اوج بار مصرف می‌کند که ۴۲ درصد از آن به مشترکین پرمصرف تعلق دارد، لذا کلید حل مسئله در کنترل مشترکین پُرمصرف نهفته است. مطالعه تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که افزایش قیمت برق برای مشترکین پُرمصرف راهکاری عملی و پربازده است.

کشورهایی مثل آمریکا، کوبا و برزیل با ثابت نگه‌داشتن تعرفه‌ی مشترکین کم‌مصرف و افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ درصدی برای پُرمصرف‌ها، با بحران تأمین برق مقابله کرده‌اند. در فرانسه هم با نظام خاص تعرفه گذاری به نام تمپو و تعیین رنگ‌های قرمز و زرد و آبی و ساعات کم‌بار و عادی و اوج بار، قیمت‌های متفاوتی را برای برق مصرفی تعیین کرده‌اند که در روزهای قرمز گاهی تا ۹ برابر روزهای عادی است. به‌این‌ترتیب در کشورهای مذکور، پُرمصرف‌ها دو راه دارند، یا مصرفشان را کم می‌کنند و یا هزینه‌ی واقعی برق را می‌پردازند تا صنعت برق اقتصادی باقی بماند.

 از سال ۴۷ تاکنون در کشور یک مدل غلط در قیمت‌گذاری برق بخش خانگی پیاده شده است. به این صورت که در مقاطع مختلف، افزایش قیمت برق به‌صورت کلی و برای همه‌ی مشترکین در نظر گرفته می‌شود. در چند سال گذشته نیز بر اساس همین مدل، چندین مرحله افزایش قیمت برق با درصدی یکسان برای همه‌ی پله‌های مصرفی اعمال‌شده است؛ با این روش نه‌تنها انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف ایجاد نشده که یارانه‌ی بیشتری از بخش انرژی به پُرمصرف‌ها اختصاص‌یافته است.

آخرین مرحله‌ی افزایش قیمت‌ها با رقم ۷ درصدی برای همه‌ی مشترکین در اردیبهشت‌ماه سال جاری اتفاق افتاد که به اذعان حائری، معاون وزیر نیرو هیچ تأثیری در کاهش مصرف برق نداشت. جالب اینجاست که در نظر گرفتن جریمه‌ی ثابت در زمان اوج مصرف برای تمامی مشترکین، یعنی افزایش عدد ثابت به ازای کیلو وات‌ساعت مصرفی، به معنای جریمه 20 درصد برای مشترکین کم‌مصرف و جریمه 5 درصدی برای مشترکین پُرمصرف خواهد بود.

نمونه‌ی موفق افزایش غیریکنواخت تعرفه‌ها اخیراً در بخش آب اعمال شد که با قرار دادن مشترکین پُرمصرف و پله‌های بالای مصرف در کانون افزایش قیمت، کاهش 1.72 درصدی مصرف آب تهران را در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ به دنبال داشت.

همان‌طور که اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی پیشنهاد داده، بهترین راهکار عبور از بحران برق تابستان امسال این است که از روش قیمت بحرانی همراه با الگوی مصرف استفاده شود؛ به این صورت که الگوهای ماهیانه‌ی مصرف برق تعیین شود و مصارف کمتر از این الگو -که شامل ۷۵ درصد مردم می‌شود- نه‌تنها شامل جریمه‌ی اوج بار نشوند که با پرداخت پاداش، موردتقدیر هم قرار گیرند؛ منابع مالی این پاداش می‌تواند از محل افزایش قیمت 25 درصد باقی‌مانده -که همان مشترکین پُرمصرف هستند- تأمین شود.

درواقع افزایش قیمت قابل‌توجه برق برای پُرمصرف‌ها، موجب می‌شود در صورت صرفه‌جویی نکردن متحمل هزینه‌ی واقعی برای مصرف نامتعادلشان شوند. در صورت پیاده‌سازی چنین مدلی از سوی وزارت نیرو، امید می‌رود که در سال‌های آینده مشکل کمبود برق و خاموشی‌های گسترده در فصل تابستان از بین برود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۰۸۶۳۱۱:۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
وظیفه دولت اینه که برق مورد نیاز مردم رو تامین کنه اینکه در هر زمینه ای از اب و برق و ارزش ریال وو...توپ را در زمبین مردم می اندازه واقعا جای تاسفه همه میدنند که هر سال مصرف برق افزایش پیدا میکنه به دلیل اینکه واحدهای جدید صنعتی ایجاد میشه و ...اما دولت باز میاد توپ رو میندازه زمین مردم و راه حل این دولت هم فقط شده بالا بردن قیمتها اینها جلسه که میگیرند در نهایت میکن مهندس قیمتش رو ببر بالا!!! این راه حله؟
ناشناس۴۹۰۸۸۲۱۱:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اگر برق پر مصرف ها را گران کنید مشکل کمبود برق حل میشه فکر نکنم نمیدانم چرا این جماعت همیشه به فکر گران کردن هستند در همه چیز
محسن۴۹۱۱۱۹۱۲:۳۵:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
سوال من از مشا اینه که چرا کل کشور باید چوب مشترکین پرمصرف را بخورند؟ 10% مردم تهران 30% برق خانگی را مصرف میکنند. چرا نباید هزینه برقشون را بدهند وقتی سه برابر دیگران مصرف میکنند و دو برابر دیگران یارانه برق میگیرن؟
ناشناس۴۹۱۶۱۲۱۵:۰۶:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دوست عزی شما همین الان قبض برقت رو نگاه کنی میبینی که به ازای مصرف بیشتر هزینه ها بشدت بالا میره و ده ها براغبر قیمت پردتخت میشه ما خودمون پولذار نیستیم اما کولر داریم والی قبض برق خیلی زیاد میاد و در پله های بالتر و به چدین برابر قیمت حسابش میکنه شما اگر قبض رو نگاه کنی خدت متوجه میشی که الان هم گرانه و کسی مفت مصرف نمیکنه شما در نقاط گرمسیری باشی کولر داشته باشی قبض سنگینی برات میاد مشکل از مصرف کننده نیست مشکل از دولته که برق تامین نکرده
ناشناس۴۹۱۸۲۸۱۶:۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کل کشور داره چوب مدریت بسته وناکارامد ژن های خوب را میخورد. فساد و اختلاس اقازاده ها هم که بیداد میکنه چند بار بهانه پر مصرف ها را اوردهاند وبدین بهانه برق را گران کردند ایا مشکل حل شد؟
میلاد حمیدی۴۹۱۱۵۸۱۲:۴۸:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مردم باید برای عزل افرادی که در سیستم دولتی چنین نظراتی دارند اقدام کنند. نمایندگان و مسئولانی که تلاش برای گرانی و بالابردن تعرفه ها دارند باید به درخواست مردم برکنار شوند و مجاز نباشد در هیچ دستگاهی کار کنند حتی بعنوان یک کارگر معمولی.
ناشناس۴۹۱۲۰۰۱۳:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
یه راه دیگه هم داشت که نبروگاه بسازید این همه اختلاس یدونش میشد نیروگاه خورشیدی مشکل حل میشد یا یکی از این اختلاس ها خرج نوسازی شبکه میشد
ناشناس۴۹۱۳۳۱۱۳:۳۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
پر مصرف پولدار هست پولدارم از قبض نمیترسه اگه مشکل کمبود برق هست باید برق پرمصرف ها را قطع کنید.
ناشناس۴۹۱۸۱۲۱۶:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دادن برق مجانی را به کشورهای دیگر قطع کنید
ناشناس۴۹۰۸۸۶۱۱:۲۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در بسیاری از مناطق کشور امکان استفاده از پنل های خورشیدی وجود دارد . دولت میتواند با راهکارهایی این امر را ترویج دهد . اجبار واحدهای ویلایی در مناطق خاص مثل فشم ، لواسانات ، شمیرانات و مناطق بالا شهر ها و ..... که تمکن بالایی دارند به نصب پنل خورشیدی در غیر این صورت اعمال تعرفه آزاد برای انها واحد هایی که اقدام به نصب پنل خورشیدی میکنن از تخفیف و تعرفه های مناسب استفاده کنند .
ناشناس۴۹۰۸۸۸۱۱:۲۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مثل همیشه الگوی حل مشکل در سیستم دولتی : 1-توجیه اینکه این مردم هستند که مقصرند 2- برای مجازاتشان باید اقدام به گران کردن نمود
ناشناس۴۹۰۸۹۲۱۱:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
راه حل پایان دادن به خاموشی ها عزل مدیران و وزیران نالایق هست که عرضه اداره وزارت نیرو را ندارند و هر روز مشکل آب و برق و گاز داریم !!!!
ناشناس۴۹۰۹۰۶۱۱:۳۵:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در ایران دولتمردان یک چیز را خیلی خوب یاد گرفتن و آن هم افزایش قیمت برای کاهش مصرف است! مثل بنزین، مثل گاز، مثل برق، مثل آب و .... ولی تا قیامت هم یک چیز را هیچوقت یاد نخواهند گرفت: برنامه ریزی جهت بهبود کیفیت ماشین آلات و افزایش بازدهی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و ...
ناشناس۴۹۱۱۳۶۱۲:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شما مصرف رو در خانه و خانواده خود مديريت كن بعد ميرسيم به مديرت دولت. حريف دولت نميشي حريف خودت كه ميشي.
ناشناس۴۹۱۶۳۲۱۵:۱۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دوست عزیز من لامپهای خانه را به کم مصرف های led تغییر دادم هر کدام هم قیمتش 50 هزار تومن بود و وات کمی مصرف میکنه و واقعا بیش از این کاری نمیتونم بکنم مگر اینکه لپ تاپ استفاده نکنم و یخچال رو از برق بکشم که برخی مواد غذایی ممکنه خراب بشه کولر ما رو درجه پایینه و کولر خاموش کنیم از گرما همه از بین میرن ولی قبض ها نجومی میاد شما بفرما ما چکار کنیم پیشنهاد از شما اجرا از ما به نظر شما شمع روشن کنم خوبه؟ تامین برق وظیفه دولته برق به هر حال مصرف داره نمیشه دائم مردم را مقصر دانست لامپهام رو فوق کم مصرف کردم کولر ابی رو درجه مینیمم هست یخجال فوق کم مصرف لامپها در شب تا حد امکان خاموش جارو برقی و ماشین لباسشویی رو هم هفته ای دو هفته ای یبار روشن می کنیم شما بفرما چکار کنیم؟ اگر تامین برق گرانه و دولت نمیتونه کاریش بکنه که خب انرژی دیگری معرفی کنن که کولر بتونه باهاش کار کنه دائم نباید از مردم طلبکار بود قبضت رو نگاه کن از یک حدی بره بالاتر به ده برابر قیمت حسابش میکنه انصاف را مراعات کنبیم
ناشناس۴۹۰۹۳۵۱۱:۴۰:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
درسته برادر ! بايد برايشان تعرفه برقي نوشت كه برق از سرشان بپره !!
ناشناس۴۹۰۹۴۱۱۱:۴۱:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خب خدا رو شکر که مشکل بی لیاقتی مسعولین کشور، با این روش حل میشه !
ناشناس۴۹۱۱۲۷۱۲:۳۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
همراهي دولت با اسراف كاران و پرمصرفها نشانه لياقت دولت!!!
ناشناس۴۹۰۹۴۲۱۱:۴۱:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شاید بعنوان راه حل مقطعی پیشنهاد درستی باشد ولی آیا بهتر نبود وزارت نیرو با توجه به آمار رشد جمعیت و توسعه کشور در سال های گذشته برای احداث نیروگاه های پاک خورشیدی و امثالهم اقدام می کرد تا امروز کار به تهدید مشترکین نرسد ؟
ناشناس۴۹۰۹۵۴۱۱:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بعضی جاها اصلا درکی از مصرف برق ندارن ، یه نمایشگاه بزرگ ماشین هست از جلو درش رد میشی منجمد میشی ، مدام کولر گازیاش روشنه و جالبه که مشتری هم نداره
علی۴۹۰۹۶۷۱۱:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
انرژی هسته ای مگه قرار نبود برق تولید کنه پس چی شد ؟
ناشناس۴۹۲۱۳۹۱۸:۳۳:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اون رو که به لطف دوستان شما گل گرفتن
ناشناس۴۹۱۰۰۸۱۲:۰۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
فیش برق ما از 33هزار تومن ماه پیش، شده 87هزار تومن..تو نمی خواد از این راهکارها بدی... این دولت با شیب ملایم داره پوست همه رو میکنه
ناشناس۴۹۱۱۲۴۱۲:۳۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مصرف برقتون چقدر بوده چقدر شده.
ناشناس۴۹۱۱۷۸۱۲:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
راه حلی جز گران کردن ندارن همین الان برق اینقدر گرونه کولر نمیشه در گرما روشن کرد میخان گرونترش کنن
SMAH1۴۹۱۰۴۶۱۲:۱۲:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
وقتی خانه هایی داریم که دارای کنتور دیسکی هستند و یا کنتور های دیجیتالی دارای خطای فاحش (تا 10 درصد قابل قبول است!!!) می باشند و از همه مهمتر اینکه این کنتور ها دارای طول عمر پایین هستند (چون خودم با آنها سر و کار دارم مطلع هستم - برای نمونه کنتور هایی که در سال 92 در یکی از شرکت های توزیع نصب شده بود در سال 96 به بعد نیاز به تعمیر پیدا می کرد و عمدتا هم قابل درست شدن نبود!) آیا می توان مشترک پر مصرف و کم مصرف را شناسایی کرد؟
ناشناس۴۹۱۰۴۹۱۲:۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
هم اکنون هم تعرفه مصرف کنندگان برق پر مصرف بالا تر از تعرفه کم مصرفهاست. بد نبود نويسنده محترم سری به جدول مربوطه در فيشهای برق می نداخت.
مجد۴۹۱۰۷۶۱۲:۲۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
در برجی که زندگی میکنم حدود 100 واحد وجود دارد که تا پارسال همگی از یک کنتور تقویت شده توسط شرکت برق استفاده میکردند و هزینه میانگین برق هر واحد 40000 تومان در ماه بود. در یکسال اخیر نیمی از آنها دارای کنتور برق شدند و قبضهای نجومی برایشان آمد از 100 تا 800 هزار تومان (یعنی از 2.5 تا 20 برابر قبل) و همچنان واحدهای فاقد کنتور 40 هزار تومان سهم داشتند که این اختلاف اصلا با هیچ منطقی جور در نمی‎آمد و توضیح متولیان برق مربوطه مبنی بر برق عمومی و خانگی هم قابل پذیرش نبود تا اینکه در تیر امسال آنها نیز برای یک دوره 27 روزه با میانگین سهم 150 هزار تومانی (یعنی حدود 4 برابر) مواجه شدند. منظور از این مطالب این است که در کشور ما مبناها و معیارهای مختلفی وجود دارد که یا افراط است یا تفریط و محاسبات عادلانه ای ممکن نشده است و مثلا برای یک واحد مسکونی با دو اتاق و یخچال و تلویزیون و کولر یا اسپلیت، حداقل مصرف مجاز در تابستان را آنقدر کم و بی ضابطه در نظر میگیرند (که حتی بدون استفاده از سیستم خنک کننده هم کافی نیست) که جریمه تا 20 برابر هم میرسد. با توجه به خبر بالا: "کشورهایی مثل آمریکا، کوبا و برزیل با ثابت نگه‌داشتن تعرفه‌ی مشترکین کم‌مصرف و افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ درصدی برای پُرمصرف‌ها، با بحران تأمین برق مقابله کرده‌اند.در فرانسه هم با نظام خاص تعرفه گذاری به نام تمپو و تعیین رنگ‌های قرمز و زرد و آبی و ساعات کم‌بار و عادی و اوج بار، قیمت‌های متفاوتی را برای برق مصرفی تعیین کرده‌اند که در روزهای قرمز گاهی تا ۹ برابر روزهای عادی است. به‌این‌ترتیب در کشورهای مذکور، پُرمصرف‌ها دو راه دارند، یا مصرفشان را کم می‌کنند و یا هزینه‌ی واقعی برق را می‌پردازند تا صنعت برق اقتصادی باقی بماند." هیچگاه مثل ما با 20 برابر شدن هزینه برق مواجه نشده اند ولی باز هم شرکت برقمان مینالد. چرا؟ دلیلش معلوم نیست!!!!!!!!؟؟؟؟
ناشناس۴۹۱۱۰۰۱۲:۲۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
راه حلش افزایش تولید برقه مثل همه ی کشورهایی که رفاه دارن یا اینکه مثل بقیه ی کشورها پنل خورشیدی با قیمت معقول در اختیار مردم قرار بدید.
ناشناس۴۹۱۲۲۷۱۳:۱۱:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خالی کردن جیب مردم راه کار آن نیست..راه کارش خیلی ساده است...مسولانی که مدام از ساخت نیروگاه می گفتند را بیاورید و بپرسید کجاست این همه تولید...
ناشناس۴۹۱۲۹۰۱۳:۳۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
افزایش تعرفه برق پرمصرفها، فقط کلکی دیگر برای درامد بیشتر دولت و تامین مبالغ مورد نیاز مختلسین گرامی، بدون سرمایه گذاری برای توسعه تولید برق./ همیشه به ضرر همه مردم چه کم مصرف یا پر مصرف.
gh.hossein@gmail.com۴۹۱۴۲۲۱۴:۱۰:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
واقعا جای تاسف داره دولت هر جا کم میاره یقه مردم رو میگیره . مردم از کجا باید این همه هزینه رو تامین کنند ؟ من تمام لامپ های منزلم smdبا مصرف 2 وات هست این ماه 160 تومن پول برق دادم دیگه واقعا چطوری باید کمتر مصرف کرد؟؟؟؟
ناشناس۴۹۱۶۳۸۱۵:۱۵:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اثری نداره این کارها چون در فصل گرما عمده مصرف از کولر هست اون رو هم میشه خاموش کرد در درجه پایین هم بذاری قبض سنگین میاد ایران یک کشور بیابانی و گرمه اما مسئولان میخان که مردم کولر روشن نکنن این نمیشه
ناشناس۴۹۱۶۵۶۱۵:۲۲:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ايا ميدانيد هر كيلو واط برق در كره ماه و مريخ چند است امروز قيمت برق در ايران از يك هزارم قيمت برق در مريخ كمتر است مردم بايد از وزارت نيرو تشكر و قدرانى كند نه اعتراض اب همرهمينطور من حساب كردم ساختمان ما چهارده واحد مصرف يك ماه اب ١٩٠ متر مكعب برابر با ١٩٠٠٠٠ ليتر قيمت اب معدنى ليترى هزار تومان حد اقل ميشه ١٩٠ ميليون تومان قيمت واقعى مصرف اب ولى دولت لطف كردن و فيش ٢١٠ هزار تومان صادر كرد و ١٨٩٩٧٩٠٠٠٠٠ريال سوبسيد داد به ما
ناشناس۴۹۱۸۰۰۱۶:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
هزینه ای که صرف انرژی هسته ای کرده بودید صرف انرژی خورسشیدی کرده بودید الان کل اسیا رو میشد برق داد
م. فرخ۴۹۱۸۴۵۱۶:۲۹:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
پیشنهاد: در ادارات دولتی، در تابستان، دمای تهویه مطبوع اطاقها روی 26 درجه تنظیم شود. یعنی، زیر دمای 26 درجه کولر خاموش است. در چین، خیلی وقت است که این حالت مرسوم میباشد.
ناشناس۴۹۲۰۳۵۱۷:۵۰:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دولت شده وبال گردن مردم، اختلاص، دزدی، سوء مدیریت، گرانی و.... بابا بسه دیگه!
ناشناس۴۹۲۲۹۲۲۰:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ما برای 150 میلیون نفر جمعیت هم امکانات داریم! هنوز خیلی مونده تا 150 میلیون نفر
هموطن۴۹۲۳۵۵۲۱:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کاش فقط یک بار هم دولت بیاید و مثل کشورهای پیشرفته حقوق شهروندی را رعایت کنند و بجای برنامه های توبیخی ، ابتدا کم مصرف ها را معاف از پرداخت هزینه برق کند . سیاست های تشویقی را یک بار امتحان کنید
ناشناس۴۹۲۸۰۱۰۷:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
بهانه ای برای گرانی است . اول شایعه می اندازند بعد که جا افتاد عمل میکنند . برای آب و بنزین و .... هم همینطوره
سيد مهدي۴۹۲۸۸۳۰۸:۵۱:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
چندين ساله اين سياست رو در پيش گرفتيد كه فقط افزايش جريمه جريمه هم در رانندگي و هم در جاهاي ديگر كه در كل اوني كه زياد مصرف ميكنو پول جريمه رو از جيب خلق اله در مياره چرا راهكارهاي جديد ارائه نمي دين فقط معيارتون پوله كه اين جور همه رو بدبخت كرديد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین