معاون وزیر راه: خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‎دهند

گروه اقتصادی الف،   3970522037 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: رایزنی­­ ­­خودروسازها اجازه اعمال و تصویب مقررات و قانون در­ رابطه با­ ­­کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی دهد.

معاون وزیر راه: خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‎دهند

به گزارش تسنیم،­ مهرداد تقی زاده در رادیو گفتگو گفت: در سال 88، 267 میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال 97 به 155 میلیون نفر کاهش یافت؛​­­ همچنین در بخش حمل و نقل ریلی نیز در سال 89 بیش از 28 میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال 96 به 24 میلیون نفر کاهش یافت، ​­این موضوع نشان دهنده کاهش استفاده از­­ حمل و نقل عمومی و افزایش خودروی شخصی است.

وی بیان کرد: در معاونت حمل و نقل­ پیش بینی کرده بودیم که سال 96 تعداد کشته‌های جاده ای در رقم 16 هزار نفر ثابت مانده و از سال 97 روند افزایشی آغاز شود؛​ اما متأسفانه از همان سال 96،​­ افزایش کشته های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشته ها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشته های سوانح رانندگی 5 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه شاهد روند صعودی تعداد کشته های تصادفات خواهیم بود،​ وضعیت صنعت معدن گسترش پیدا می کند و تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به 240 هزار تن خواهد رسید که عمدتا از طریق جاده ها جابجا می شود اگر این حجم از تولیدات معدنی با افزایش حجم تردد کامیون ها ­وارد جاده ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد خودرومحوری در کشور زیاد شده است گفت: تعداد خودرو و موتور در کشور 30 میلیون است که تا 10 سال آینده به 50 میلیون خواهد رسید یعنی سالیانه 2 میلیون خودرو افزایش می یابد. هرچه کشور خودرو محورتر باشد ریسک سانحه و تلفات افزایش پیدا می کند.

تقی زاده اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی ­دارد که برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمرکز شده است. جاده و­­ تونل های ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راه ها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص یابد.

وی­ افزود:​ براساس نقشه ایمنی ­راه ­­سوانح ­از 16 هزار نفر در سال 1406 به 9 هزار نفر در سال برسد در این رابطه برنامه منسجمی وجود دارد روش خاصی پیش بینی شده است.

وی در رابطه با بودجه مورد نیاز نقشه راه گفت: در سال،​ 280 میلیارد تومان بدون احتساب تورم در سال 96 پیش بینی کرده بودیم.

تقی زاده در مورد قطار سریع السیر­ تهران - اصفهان گفت:​­ قرارداد پروژه بسته شده و در اصفهان درحال انجام است و بخشی از آن­ در تهران صورت می گیرد که از دو طرف،­ در حال ساخت است اما نکته ای که باقی است این است که ایستگاه شهر قم هنوز به نتیجه نرسیده است طبق رایزنی هایی که شهرداری قم انجام داده است مانع ورود قطار از داخل قم است و این مسئله باعث شد که اجرای پروژه چند سال عقب بیفتد. این اتفاق در بسیاری از کشورها برعکس است و به صورت اصولی نیست.­در کشور پاریس 6 ایستگاه راه آهن برون شهری در داخل شهر وجود دارد،​ در لندن نیز 12 ایستگاه برون شهری داخل شهر لندن است که 30 درصد آن برقی است.

وی­ گفت: با توجه به این افزایش،­ هزینه عبور قطار از داخل شهر برای وزارت راه و شهرسازی گران است اما تأکید ما بر این است که از داخل شهر عبور کنند. از یکسال گذشته این کلاف پیچیده شده است و ما تصمیم گرفتیم که این قطار از جمکران عبور کند که دوباره به اختلاف خوردیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه سفر با خودرو ارزان تر از سایر وسایل حمل و نقل است گفت: اگر یک خانواده 4 نفره را در نظر بگیریم هزینه رفت و برگشت با هواپیما حدوداً 2 و نیم میلیون تومان، هزینه سفر با قطار متوسط رفت و برگشت 800 هزار تومان است اما اگر با خودروی شخصی سفر کنند هزینه رفت و برگشت حدوداً 200 هزار تومان صرف هزینه بنزین می شود. این روال اگر تغییر نکند فاجعه خواهد شد.­

دبیر شورای عالی ترابری­­ ­با بیان اینکه می گویند پراید ارابه مرگ است اما تحقیقات ما نشان می دهد اینگونه نیست، عنوان کرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می گیرد و براساس استانداردهای جهانی،​ باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض آزادراه ها گفت: در حال حاضر در ایران صرفا از آزادراه ها عوارض گرفته می شود و نقش عوارضی ها برای مستهلک کردن اصل سرمایه و سود سرمایه گذاری است که آزادراه را احداث کرده است. ضمن اینکه قرار است در قانون جدید آزادراه ها،​ بخشی از هزینه دریافتی از خودروهای عبوری به نگهداری جاده اختصاص یابد اما این قانون معطوف به آزادراه های جدید است و پروژه های قبلی را شامل نمی شود.

تقی زاده­ در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان واگذاری ارز شرکت های هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاین ها یا باید امورات خود را به گونه ای بگذارند و یا شرکت را تعطیل کنند. در حال حاضر نیز بخشی از ایرلاین ها در آستانه تعطیلی هستند.

وی افزود: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده است ایرلاین ها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.

عضو شورای عالی هواپیمایی افزود: قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ کنسل نشده بلکه به­ دلیل ­تحریم ها این قرارداد را مسکوت گذاشته اند که بعد از گذشتن از دوره زمانی تحریم ها،​ می توانیم این قراردادها را از سر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ­­مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج چه کسی یا چه چیزی بود؟ اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری مرجع نظر دهی در خصوص سوانح هوایی است و این سازمان اعلام کرده است که خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است؛­­هرچند خلبان ماهر بوده ولی مهارت زیادش باعث شده تصور کند می تواند در فرودگاه مقصد نشست داشته باشد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه ها در پاسخ به سوال­ دیگری­ درباره ­کاهش حداکثر سرعت در آزادراه ها و بزرگ راه ها گفت: در حال حاضر به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده ایم و تاکنون آمار نشان نداده است که در فاصله سرعتی 110 تا 120 کیلومتر با بالابودن تعداد سوانح مواجه هستیم.

وی در خصوص مشکلات رانندگان کامیون ها، گفت: یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است که از سایر کشورها بسیار گران تر بوده و باعث می شود قیمت تمام شده حمل کالا افزایش یابد،­­ضمن اینکه راننده با کرایه های حمل فعلی نمی تواند هزینه خرید کامیون را در طول چند سال سرشکن کند. همچنین رانندگان در حال حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

تقی زاده به بیان راه حل این مشکل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه خوردهای سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه ها و حتی بزرگ راه های درون شهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی تر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیری های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت افزود: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز شده است. خودروسازها نیز رایزنی ­زیادی دارند و نمی گذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسئولان را تغییر می دهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبرو شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۰۴۰۰۰۸:۳۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
برای بهتر شدن کیفیت و تعادل قیمت ها تعرفه های ورود خودرو را کاهش بدهید اگر به شعور مردم ایران احترام بگذارید
amin۴۹۰۷۸۵۱۰:۵۸:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بله درست است تعرفه از120 درصد به 50 درصد کاهش بیابد
ناشناس۴۹۱۵۴۳۱۴:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حداقل به ۸۰درصد کاهش بدن
ناشناس۴۹۱۲۰۹۱۳:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بعید میدونم احترام بگذارند
ناشناس۴۹۰۴۴۲۰۸:۵۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خودروسازها به جان مردم افتادن و با ایجاد شبکه های مافیایی کشور رو غارت میکنن
ناشناس۴۹۰۴۵۰۰۹:۰۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
یا باید مثل همه جای دنیا مثل آدمیزاد زندگی کنیم و قیمت ماشین هم در بازار رقابتی کامل تعیین شود یا در اقتصاد دستوری کامل باشیم که خودروساز نتواند چیزی بگوید از بالا قیمت ها را با توجه به قدرت خرید مردم تعیین کنید
ناشناس۴۹۰۵۵۶۰۹:۴۶:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
باوجود این 2شرکت غارتگر دیگر نیازی به دشمن نداریم تمام ملت این رافهمید به جز مسولان
ناشناس۴۹۰۸۸۵۱۱:۲۹:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اخه پراید 30 میلیون براش مثل پول بی ام و است. این ماشی باید 15 میلیون بشه و فقط داخل شهری باشه. البته اندک اندک جمع شود... روزی همه تقاص این بی عرضگی را می دهند.
ناشناس۴۹۲۳۹۴۲۱:۴۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عزیز دل مسولان همون خودرو سازان هستند خودرو سازانم همون مسولان برای همینه که مشکل حل نمیشه...
Farshid۴۹۰۵۹۶۰۹:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
با توجه به تحریم ها فورا ورود خودرو دست دوم تا پنج سال کارکرد را بدون عوارض آزاد کنید و ببینید چگونه آرامش نه تنها به بازار خودرو بلکه به روح وروان مردم بر میگرده
ناشناس۴۹۱۹۶۰۱۷:۱۷:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عالی بود
محمدی۴۹۰۶۹۵۱۰:۳۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نتیجه سه دهه حمایت کامل از خودروسازان بهتر از این نمی شود، خودروهای بی کیفیت و گران.
محمد۴۹۰۶۹۶۱۰:۳۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
فقط با آزاد سازی تعرفه درست میشن مثلا به جای 30 میلیون پراید تیوتا و کیا و هیوندا بخریم والله قسم میخورم درست میشن ظرف 6 ماه
ناشناس۴۹۰۷۰۸۱۰:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نحوه مدیریت این دولت همیشه به این صورت است : توپ رو بنداز توی زمین دیگری ،‌همه بلدن اینجوری مدیریت کنن.
ناشناس۴۹۰۸۲۹۱۱:۱۰:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مومن تمام مدیران خودرو سازی ها را دولت از طرف دولت منصوب میشوند بعد میگی حرف دولت نمیخوانند
ناشناس۴۹۱۰۵۹۱۲:۱۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
واردات خودرو بدون تعرفه وعوارض ازاد بشه مثل همه جاي دنيا توكشورهاي ديگه با پول٢٠٦بهترين ماشين خارجي رو ميشه خريد انحصار فساد مياره بازار فقط بايد رقابتي باشه
احمد۴۹۱۰۸۰۱۲:۲۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این تحلیل قصد ونیتش نه قیمت خودرو بلکه قیمت بنزین بود و می‌خواد بگه بنزین باید گرون بشه
احمد۴۹۱۲۴۴۱۳:۱۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
با حمایت از تولید ملی کاملا موافقم ولی حکایت میهمانی که مدتهاست خونه رو صاحب شده مسئول گرامی عرضه نداری شرایت رو درست کنی صندلی رو بده کسی که میتونه استعفا رو همچین موقع گذاشتن
ناشناس۴۹۱۳۱۳۱۳:۳۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‎دهند ببینید اوضاع چقدر خراب است که مسئولان حاضرند همچین اعتراف تلخی بکنند اما یک قدم در راستای حمایت از مصرف کننده برندارند ، این اگر مافیا نیست پس چیست ؟ چه فرقی بین تهران و کیش وجود دارد ، چرا باید قربانی قدرت طلبی شما باشیم
ناشناس۴۹۱۳۳۰۱۳:۳۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
یه خودرو به درد نخور ایرانی الان حداقل هفتاد میلیون پولشه. کی نی تونه بخره؟ تقصیر امریکاست؟ پس نقش راهزنان داخلی چیست؟
ناشناس۴۹۱۵۵۰۱۴:۴۹:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نیازی نیست خودروسازا اجازه کاهش قیمت بدن ملت نخرن تا خودرو سازا حساب دستشون بیاد راه حل دست خودمونه ... فقط
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین