پس از ۲۱ سال؛ کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد

گروه سیاسی الف،   3970521125 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امروز پس از 21 سال گفت‌وگو و بدون مباحث تحدید حدود بستر و زیربستر و تعیین خطوط مرزی در آکتائوی قزاقستان به امضای روسای جمهور پنج کشور ساحلی رسید.

به گزارش فارس، 21 سال گفت‌وگو برای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، چهار نشست در سطح سران و پنجاه و دو نشست گروه کاری برای تدوین این کنوانسیون بعدازظهر امروز (یکشنبه) 21 مرداد ماه 1397 با پنجمین نشست سران در بندر آکتائو قزاقستان بالاخره پایان یافت و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در 24 ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

حسن روحانی، ولادیمیر پوتین،‌ نورسلطان نظربایف، الهام علی‌اف و قربانقلی بردی‌ محمداف روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امروز (یکشنبه) 21 مرداد ماه 1397 در پنجمین اجلاس سران خزر در بندر آکتائو قزاقستان کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا و شش موافقتنامه و پروتکل دیگر مربوط به این بزرگترین دریاچه جهان با حضور آنها امضا شد. 

موافقتنامه‌ حمل و نقل بین کشورهای ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی خزر درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحل دریای خزر شش موافقتنامه‌ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

 657 کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان و 3220 کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

گروه کاری برای تدوین این سند در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور در سال 1996 تشکیل شد و از آن زمان تاکنون 52 اجلاس برگزار و کشورهای ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، تعیین رژیم حقوقی خزر را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

* ظریف: تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شنبه 20 مرداد ماه در نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر طی سخنانی گفت:‌در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست‌ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و ۶ موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امضای کنوانسیون رژیم حقوقی را گام بسیار مهم و حائز اهمیتی خواند که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه می‌بخشد.

وی افزود: امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری به شمار می‌رود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است؛ امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کنند.

ظریف عنوان کرد: جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.

*روحانی: خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر 5 کشور بعداً تعیین خواهد شد

حسن روحانی رئیس جمهور امروز (یکشنبه) قبل از ترک تهران در جمع خبرنگاران اجلاس قزاقستان را یکی از اجلاس‌های بسیار مهم درباره خزر دانست و خاطرنشان کرد: دلیل آن اصول مادری است که در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر بحث و بررسی می‌شود و در این کنوانسیون نکات بسیار مهمی وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این کنوانسیون تصریح می‌شود که همه مسایل حقوقی دریای خزر تنها با اتفاق نظر 5 کشور عملی و اجرایی است که این نکته بسیار مهم و اساسی است و کاملاً رژیم حقوقی این دریا را از کنوانسیون دریاها جدا می‌کند.

روحانی اظهار داشت: همچنین این کنوانسیون رفت و آمد کشتی‌های نظامی خارجی را در این دریا کاملاً ممنوع می‌کند و این اهمیت بسیاری از لحاظ امنیت ملی کشورهای حاشیه خزر دارد.

رئیس جمهور افزود: در این کنوانسیون روشن می‌شود که خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر 5 کشور بعداً تعیین خواهد شد؛ البته راجع به خطوط مبدأ نکاتی در این کنوانسیون آمده و مخصوصاً در یک بند آمده که شرایط ساحل بعضی از کشورها به گونه‌ای است که نیازمند مقرراتی ویژه است و این به ساحل دریای خزر اشاره می‌کند که این ماده برای ما بسیار اهمیت دارد اما در عین حال خط مبدأ هنوز در این کنوانسیون روشن نیست و در موافقتنامه‌های بعدی باید روشن شود.

روحانی با اشاره به اینکه حدود بستر و زیر بستر هم در این موافقتنامه روشن نمی‌شود و تعیین آن به آینده واگذار می شود و این یکی از مسایلی بوده که حدود 22 سال است راجع به دریای خزر بین این 5 کشور مذاکره می‌شود، تصریح کرد: برخی مسائل حل و فصل شده و برخی از مسائل باقی مانده است و این دو مسأله یکی خطوط مبدأ و دیگری حدود بستر و زیربستر همچنان برای موافقتنامه‌های بعدی باقی می‌ماند.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این کنوانسیون دریای سرزمینی مشخص می‌شود، گفت: مناطق انحصاری ماهیگیری و رفت و آمد کشتی‌ها مشخص می‌شود و در مجموع کنوانسیون با اهمیتی است که یک قدم ما را پیش می‌برد، گر چه هنوز مسائل بسیار مهمی برای آینده باقی می‌ماند.

روحانی اظهار داشت: علاوه بر این سند مهم و مادر، چندین سند دیگر هم در این سفر امضاء می‌شود که مربوط به تجارت و اقتصاد، حمل و نقل و مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته، همکاری‌های نهادهای مرزبانی بین کشورهای ساحلی است.

تصمیم گیری درباره امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بدون پرداختن به بحث تحدید حدود و تعیین خطوط مبدا در اجلاس وزرای خارجه پنج کشور در دو سال پیش حاصل و پروسه‌های داخلی آن طی و در نهایت مورد توافق پنج کشور ساحلی قرار گرفت.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیش از این در اجلاس پاییز در مسکو اعلام کرد که اختلافات درباره رژیم حقوقی خزر حل شده و سند نهایی آن در اجلاس قزاقستان بین رهبران کشورهای ساحلی امضا می‌شود.

براساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، این دریا خاص پنج کشور ساحلی می‌شود و هیچ کشور غیرساحلی حق حضور و تصمیم‌گیری و دریانوردی و کشتیرانی (اعم از تجاری، نظامی، گردشگری و ...) در این دریا را ندارد و دریانوردی و کشتیرانی مختص پنج کشور و با پرچم آنهاست.

کشورهای ساحلی در این کنوانسیون تعهد کرده‌اند که قلمرو (خاک، فضا و دریا) را در اختیار کشورهای دیگر برای حمله به کشورهای ساحلی خزر قرار ندهند و احداث پایگاه خارجی در خزر ممنوع خواهد بود.

*تدوین کنوانسیون به شش زبان

این کنوانسیون به شش زبان شامل پنج زبان پنج کشور ساحلی (فارسی، قزاقی، روسی، آذری، ترکمنی) به اضافه زبان انگلیسی تدوین شده و در زمان بروز اختلاف یا مشکلی، مرجع نسخه انگلیسی این کنوانسیون است.

با توجه به اینکه همه توافقنامه‌های مربوط به خزر براساس اتفاق آراء است هیچ یک از پنج کشور بعد از تأیید و تصویب نهایی حق خروج از آن را ندارند.

از دیروز (شنبه) 20 مرداد ماه اظهارنظرهایی درباره نشست آکتائو و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در برخی محافل و رسانه‌ها مطرح شد که در این زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه این گمانه زنی‌ها و اظهارات مطرح شده را به هیچ وجه صحیح ندانست و گفت:کنوانسیونی که امروز به امضاء سران ۵ کشور ساحلی خزر می رسد چارچوب‌های کلی همکاری‌ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می‌کند و با توجه به خاص بودن این دریاچه بزرگ، رژیم حقوقی خاصی فارغ از کنوانسیون‌های موجود تدوین و اجرا خواهد شد. 

قاسمی همچنین گمانه زنی‌ها در خصوص پرداختن این کنوانسیون به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آن را رد کرد و افزود: موضوع تقسیم خزر بین کشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست؛ چرا که سواحل خزر از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که نیازمند گفتگوهای کارشناسی بیشتر است که امیدواریم در آینده با تفاهم و توافق هر ۵ کشور نتایج مطلوب حاصل شود. 

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: از دستاوردهای این کنوانسیون این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و ۵ کشور هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند. 

وی در پایان تاکید کرد: امضاء این کنوانسیون که سندی راهبردی برای همکاری‌های کشورهای خزر است، این منطقه را به قطب دیگری از همکاری‌های منطقه‌ای در جهت صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت کشورهای عضو تبدیل خواهد کرد.

ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این زمینه در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد عنوان کرد که کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر دارای یک مقدمه و 24 ماده است که برخی از آنها بندهای متعددی دارد و در خصوص همه‌ چیز بحث می‌شود که همه این موارد قانونمند خواهد شد که از جمله آنها بحث کشتیرانی، ماهیگیری، محیط زیست، تحقیقات و پژوهش، امنیت، حوادث غیرمترقبه، عبور کشتی‌های جنگی، موافقتنامه‌های امنیتی و همچنین قاچاق انسان و مواد مخدر است.

گفتنی است نشست سران کشورهای ساحلی خزر نخستین بار به پیشنهاد «صفر مراد نیازف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و با حضور روسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ماه 1381 در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار  شد و تهران نیز 24 مهر ماه 1386 میزبان دور دوم این نشست بود.

سومین نشست روسای کشورهای ساحلی دریای خزر در 27 آبان 1389 (18 نوامبر 2010) در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، برگزار و موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین کشورهای ساحلی دریای خزر در این نشست به امضای روسای جمهور پنج کشور ساحلی رسید.

آستاراخان روسیه نیز هفتم مهر ماه 1393 میزبان چهارمین نشست سران خزر با حضور روسای جمهور روسیه، ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بود.

دیدگاه کاربران

نعمت الله جوکارنامیوندی۴۸۹۷۱۶۱۶:۱۷:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بجای سهم۵۰درصدی ایران ازدریای خزر تمکین به سهم ۱۱درصدی را شما موفقیت میدانید ومن بنوعی ادامه عهدنامه ترکمنچای
ناشناس۴۸۹۸۲۶۱۷:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
٦٥٨ كيلومتر از ٦٠٠٠ تا متعلق به ايران ٥٠ در صد چطور حساب كردى
ناشناس۴۸۹۹۱۲۱۸:۳۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اگر قدرت داشتیم به قرارداد 1921 تاکید می کردیم که سهم ما 50 درصد بود
ناشناس۴۹۰۲۳۸۰۲:۰۹:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
قرارداد 1921 فقط گفته میتونید کشتی رانی بکنید نگفته چقدر.شما اگه نقشه تو خونت داری برو ببین اگه نصف نصف باشه کلا شوروی حق کشتی رانی در منطقه اذربایجان و ترکمنستان امروزی رو از خودش سلب کرده بوده
شهروند۴۸۹۹۳۸۱۸:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
شما با کدوم قرارداد محاسبه می کنی؟
ناشناس۴۸۹۹۶۲۱۹:۲۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
برادر اگر بتوانیم سرزمین های جدا شده را به ایران برگردانیم مرزهای ما از 50 درصد هم بیشتر میشه حیف که ما نتوانسته ایم از آمریکا برای این کار استفاده کنیم
ناشناس۴۹۰۲۵۲۰۲:۲۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حالا میخواهید اینم بدازید گردن اصلاح طلبها؟
محمد قاسمی۴۹۰۳۵۲۰۸:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کدوم 50 درصد اقا این رو از کجا میارید ما فقط حق کشتیرانی داشتیم که بستر همچنان برای روسیه بود یه نگاهی به رژیم های حقوقی دریاها بندازید عرف قضیه معمولا همینه که نگاشته شده
ناشناس۴۸۹۷۲۷۱۶:۲۲:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خیانت بزرگتر از این است که نه مجلس و نه مردم از محتوای ان اطلاعی ندارند و هر بند ان طوری نوشته شده که در اخر مجبور خواهید شد همان 11 درصد را قبول کنید چه مملکتی است که تمامیت ارضی ان در خفا انجام میگیرد و نه مردم و نه مجلس میداند چه است و بعد از امضا که کار از کار گذشت ان را منتشر میکنند خجالت بکشید شما حق هیچ امضایی از طرف ملت ایران را ندارید و ما نخواهیم گذاشت خیانت دوباره انجام پذیرد و شما ها هم همان سرنوشت قاجار ها را پیدا خواهید کرد بس است اینهمه خیانت
ناشناس۴۹۰۳۷۱۰۸:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
من موندم قراردادی که نه مجلس نه مردم از محتواش بی خبرن شما چطور از بند بندش خبر داری
ناشناس۴۸۹۷۴۲۱۶:۲۹:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سهم ایران قبل از انقلاب ۱۱ درصد بوده...
موسوی۴۸۹۷۸۷۱۶:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کجای تقلیل سهم ایران در بهره برداری از منابع دریای خزر جای این همه لبخند و ژست حل اختلاف ۲۱/۲۲ ساله دارد؟ آیا مناقشه بر سر سهم ۵۰ درصدی مصرح و مورد توافق با اتحاد جماهیر شوروی سابق و بهره برداری غیرمشروع خمسایگان از منابع طبیعی ارزش این را نداشته که تحدید حدود بهدیوان دادگستری بین المللی ارجاع داده شود؟ امیدواریم مجلس به سکوت نگذراند و از حقوق ملت ایران نگذرد.
ناشناس۴۸۹۸۱۴۱۷:۱۸:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
كشور دوست و برادر روسيه تركمانچاى ديگرى را تحميل كرد.
ناشناس۴۸۹۸۱۵۱۷:۲۰:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
نصف این باجی که تا به حال به روسیه داده‌ایم را اگر به آمریکا داده بودیم، حال روزمان الان این نبود.
ناشناس۴۹۰۰۹۴۲۲:۱۷:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اتفاقا بخاطر باج های بی حسابی که تو برجام به آمریکا دادیم و رو قولشون حساب کردیم و حالا کارمونو به اینجا رسوندن، حالا مجبورم اینو به روسیه بدیم که تحریم خفمون نکنه!!!
ناشناس۴۹۰۳۲۳۰۷:۴۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ما در برجام هیچ امتیازی ندادیم. لطفا اطلاع نداری حرف نزن.
ناشناس۴۹۰۰۱۷۲۰:۵۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
حالا می شه یک مسئولی یا یک کارشناس مطلع بزبان ساده بگوید حدود مرزی و در صد سهم ایران ازدریای خزر قبل از 57 چقدر بود؟ و حالا چقدر است؟
ناشناس۴۹۰۲۰۲۰۰:۵۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
قبل از متلاشی شدن شوروی و بعد از آن بهتره.
ناشناس۴۹۰۲۴۲۰۲:۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
قبل از انقلاب هم همین حدودا بوده به جای طوطی بودن نقشه بخر و نگاش کن
رضا۴۹۰۰۳۳۲۱:۰۹:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تا 1400 روحانی روحانی مچکریم علی برکت الله
ناشناس۴۹۰۰۳۵۲۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
تاریخ قضاوت خواهد کرد
ناشناس۴۹۰۰۴۰۲۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کشتی جنگی خارجی در دریای خزر؟
ناشناس۴۹۰۰۵۹۲۱:۴۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
روسیه از دویست سال پیش به این طرف مساحت ایران را دقیقا نصف کرده و هنوز در خوابیم.
علی۴۹۰۰۶۶۲۲:۰۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
در خلیج فارس ما حوزه نفت و گاز پارس جنوبی را که در وسط دریا و بیشتر متمایل به قطر است را ۵۰ به ۵۰ شریک هستیم و اگر قدرت قبل را داشتیم باید کلیه نفت ترکمنستان و آذربایجان در دریای مازندران را ۵۰ به ۵۰ میبردیم ولی متاسفانه ما الان در موضع ضعیفی قرار داریم و باید پوتین را راضی کنیم . قرارداد ۱۹۲۱ مابین ما و شوروی این دریا را ۵۰ و ۵۰ تقسیم کردیم و الان تنها ۱۱ درصد را داریم .
ناشناس۴۹۰۰۹۷۲۲:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
نقشه را بگذاريد جلوي چشمتون و كمتر نق بزنيد ببينيد چقدر ساحل داريم و دور خزر چه خبر است .
ناشناس۴۹۰۱۶۰۲۳:۳۶:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
شما ایرانی هستید؟
ناشناس۴۹۰۲۳۹۰۲:۱۰:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عزیزم که بلدی نقشه بخونی این ماله سال 1921 اون زمان شوروی بود و ایران سهم ایران نصف دریاچه بود بعد از فروپاشی روسیه از سهم خودش به اون کشورها داد و همچنان سهم ما 50% بود می فهمی؟؟ تاریخ هم بخون
دوست۴۹۰۴۵۷۰۹:۰۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
سلام هر چه بوده سهم ایران 50درصد بوده حالا که انها تقسیم شدند سهم انها را ما باید بدیم این دیگه چه قرار دادی است لطفا مجلس وارد بشه وتوضیح بدهند تا مردم اگاه بشوند. روسیه هر چند کشور هم می رشد باید سهم خودشان تقسیم می شد .
ناشناس۴۹۰۱۷۸۰۰:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
روحانی نشان دادی واقعا یک حقوقدان هستی. حیف شد تو در زمان قاجار نبودی وگرنه ....؟
ناشناس۴۹۰۱۹۲۰۰:۳۰:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به چه حقی از طرف مردم رفتین حقی که از سال 1921 برای ما 50% بود را به اونها دادین؟؟؟ کی به شما این حق را داده؟ کی به شما این حق را داده که مفاد این تفاهم نامه مخفی باشه؟؟؟؟
بهزاد۴۹۰۲۶۱۰۳:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کجایند علمای اعلان و مراجع عظام.
ناشناس۴۹۰۲۶۳۰۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جالب بدونه اینکه مردم بدونن از مفاد قرارداد رفتن توافق کردن بعد میگن برای مردم کاری انجام میدیم تازه مجلس هم بی خبره مملکت که نیست گل و بلبله
ناشناس۴۹۰۲۶۸۰۴:۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
۵کشور، هرکدوم بیست درصد منابع سهم داشته باشند
ناشناس۴۹۰۲۷۰۰۴:۴۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حالا چه جای خوشحالی برای ایران و ایرانی دارد؟
ناشناس۴۹۰۳۱۸۰۷:۳۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
وقتی شوروی سابق فروپاشید کشورهای تازه تاسیس و خود روسیه تعهد کردند که به کلیه تعهدات بین المللی شوروی سابق پابند بمانند. سهم پنجاه درصدی ما یکی از همان تعهدات بود. ما نباد سر سوزنی کوتاه بیاییم. سهم پنجاه درصدی ما را حفظ کنید.
ناشناس۴۹۰۳۶۲۰۸:۱۷:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
امیدواریم در این شرایط و تنگناها و برای خوشایند روسها منافع کشور را به حراج نگذاشته. باشند و یک ترکمنچای جدیدی امضا نشده باشد، این را آیندگان قضاوت خواهند کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین