افزایش نرخ سود سپرده بانکی منتفی شد

گروه اقتصادی الف،   3970519013 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای پول و اعتبار درباره تصمیم احتمالی دولت برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی گفت:در حال حاضر بانک ها به هیچ وجه شرایط افزایش نرخ سود سپرده بانکی را ندارند. بانک ها در حال حاضر دچار مشکلات جدی هستند که باید به آن توجه شود.

افزایش نرخ سود سپرده بانکی منتفی شد

بهمن عبدالهی، عضو شورای پول و اعتبار در گفت وگو با تسنیم، درباره بسته پیشنهادی دولت گفت:با توجه به اینکه سیاست های اعلام شده در فروردین ماه سال جاری و اعلام تخصیص ارز 4200 هزار تومانی به تمام متقاضیان از نظر ما سیاست درستی نبود در شورای پول و اعتبار چندین بار روی این موضوع بحث شد و اعتقاد داشتیم بایستی این موضوع اصلاح شود.

عبداللهی گفت:‌ در آن زمان تمام مصارف کشور را به ارز 4200 تومانی ارجاع دادند که سیاست درستی نبود و ضرورتی نداشت که به تمام مصارف ارز 4200 تومانی داده شود و همین موضوع باعث سوءاستفاده‌های بسیاری از این نرخ ارز شد و عده‌ای با استفاده از رانت فرصت فساد و اخلال پیدا کردند.اینکه دولت تصمیم گرفته است که سیاست جدید ارزی را اعمال کند جای خوشحالی دارد و اصلاح یک سیاست غلط در گذشته بوده است.

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد:اجرای صحیح این طرح تا حدی زیادی می تواند مانع از سو استفاده ها و التهابات بازار شود و از سوی دیگر تمام فعالان اقتصادی که نیاز به ارز دارند می توانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند، همچنین این طرح موجب تشویق و توسعه صادرات خواهد شد چرا که تولید کننده می تواند ارز خود را با قیمت مناسبی به فروش برساند و این موضوع انگیزه ای برای صادر کنندگان است که ارز خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

عضو شورای پول و اعتبار بیان کرد:اقشار دیگر مردم هم که نیاز ارزی برای مصارف مختلف دارند از طریق صرافی ها می توانند ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند و ارز پرقدرت بانک مرکزی به دارو تخصیص یابد.

وی در پاسخ به اینکه چرا این بسته جدید ارزی دولت تنها 2 روز در کاهش نرخ ها موفق عمل کرد؟ گفت: اصل این طرح بسیار خوب است. منتها اجرای آن چند شرط دارد که اگر این شروط در مرحله اجرا دیده نشود، ممکن است این طرح هم منجر به شکست شود. اینکه دولت اقداماتی انجام دهد تا ارز حاصل از صادرات حتماً وارد و در این بازار فروخته شود امری ضروری است، چرا که مبنای این طرح آوردن ارز حاصل از صادرات و فروش آن در بازار داخلی است. اگر این اتفاق رخ ندهد طرح اجرایی نشده است.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: دولت باید صادرکنندگان که عمدتاً پتروشیمی ها هستند را مکلف کند تا ارز حاصل از صادرات خود را در بازار به فروش برسانند. این نوسانات تا حد معقولی عادی است. بخشی از نوسانات نرخ ارز طبیعی است. در آینده نرخ ارز رو به تثبیت می رود.

عبداللهی درباره افزایش نرخ سود سپرده های بانکی گفت: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی یکی از راه های جذب نقدینگی از بازار است. اما باید ظرفیت بانک ها را هم مشاهده کنیم. در حال حاضر بانک ها به هیچ وجه شرایط افزایش نرخ سود سپرده بانکی را ندارند. بانک ها در حال حاضر دچار مشکلات جدی هستند که باید به آن توجه شود.

وی بیان کرد:بررسی افزایش نرخ سود سپرده بانکی باید حساب شده باشد در غیر این صورت تصمیم عجولانه در افزایش نرخ سود سپرده ها ممکن است در یک مقطعی باعث جمع آوری پول از بازار شود، اما بانک ها را دچار مشکلات جدی می کند.

وی با بیان اینکه بزرگترین شبکه توزیع کالا در کشور بر عهده بخش تعاون است گفت: گزارش هایی داشتیم که تعداد زیادی از تولیدکنندگان کالاهای سرمایه ای، با دوام از فروش کالا خوددداری می کنند. علت اول این است که تولید کنندگان از تأمین مواد اولیه نگران هستند، در صورت اجرای بسته ارزی و ثبات ارزی ، نگرانی تولید کنندگان رفع می شود به راحتی کالای خود را می فروشد. این برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست که سرمایه خود را حبس و از سوی دیگر هزینه کنند. البته تعداد کمی از تولید کنندگان به انگیزه کسب سود بیشتر در آینده قصد سودجویی هم دارند و از فروش کالا خودداری می کنند.

رئیس اتاق تعاون با بیان اینکه مسکن در دهه های گذشته دچار نوسان بوده است افزود:در یک سال گذشته یک رونق نسبی در بازار مسکن دیده شده است و طی چند ماه گذشته به تبعیت از بازارهای مختلف یک مقدار رشد کرده است. البته به اعتقاد من در چند سال گذشته مسکن دچار رکود بوده است، بنابراین رشد 40 درصدی اخیر خیلی غیر عادی نیست و اگر به طول میانگین سالیانه حدود 10 درصد افزایش یابد، برای 4سال، افزایش 40 درصدی غیر طبیعی نیست. اما این افزایش نباید غیر طبیعی پیش رود. چرا که به نفع کشور نیست و دچار رکود می شود. بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور و موتور محرک در اقتصاد و اشتغال باید با دقت سیاست گذاری شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۵۴۳۳۰۵:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۹
از لابلای صحبت آقایان دولتی و بانکی و اقتصادی کاملا مشخص است که افزایش نرخ ارز برنامه خود دولت برای رفع کسری بودجه بوده است و کاملا از اوضاع پیش آمده رضایت دارند و مشخص است که ارز از 8000 تومان هم بالاتر خواهد رفت و حول و حوش 11000 تومان مورد نظر بانک مرکزی است. البته تنها چیزی که مایه نگرانی دولتیان نیست همان وضعیت نابسامان اکثر مردم است.
ناشناس۴۸۵۴۶۵۰۷:۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۹
در علم اقتصاد، افزایش نرخ سود بانکی یعنی حمایت از ارزش پول ملی. ظاهرا" آقایان دلیلی بر بالا رفتن ارزش پول نمی بینند!!
ناشناس۴۸۵۴۶۷۰۷:۲۶:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۹
عجب دانشمندیه! میگه مسکن یک مقدار رشد کرده ! متری چند ملیون رفته رو قیمت مسکن برای ایشون به نظر ناچیزه
ناشناس۴۸۵۴۹۱۰۸:۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۹
عزیزم مشکل همین است که مردم به هیچ کدام از گفته ها اعتماد نمی کنند ، همه بانکها به شکلهای مختلف دارند سود بالا می دهند اونوقت می گویید افزایش سود بانکی منتفی شد ، البته بنده خود کسی هستم که نصف امورات زندگی ام از طریق دریافت سود سپرده می گذرد ولی چون به مضرات این سودها در اقتصاد مشرف هستم این مطلب را می نویسم.
تبریزی۴۸۵۵۰۰۰۸:۲۵:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۹
من هم به محض رسیدن سر رسید سپرده ام همه پول هم رو از بانک می گیرم و طلا و جواهر می خرم. ما سپرده گذاران شما رو به خاطر ظلمی که به ما کردین به خدا واگذار می کنیم.
ناشناس۴۸۵۵۰۶۰۸:۳۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۹
از شما جز این هم انتظار نمیرفت. مردم همان طلا و ارز بخرن کلا مطمین تره. دیگه کم کم میگن این گرونی ها و تورم اصلا وجود نداره و غیر عادی نیست و همه چیز کنترل شده. ما هم با این حقوق ها بریم بمیریم....
ناشناس۴۸۵۵۴۸۰۹:۲۹:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۹
تورم واقعی 100 درصد سود بانکی 15 درصد،برای حل مشکلات بانک ها از پول سپرده گذارن بر می دارند.
ناشناس۴۸۵۷۲۰۱۲:۰۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۹
درصد سود ربا افزایش نیافت
ناشناس۴۸۵۷۵۱۱۲:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۹
تورم 40% سود 15% !!!
ناشناس۴۸۵۸۲۰۱۳:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۹
آره وضع بانکها خیلی خراب است تو این آشفته بازار کی دلار دپو میکنند سکه دپو میکنند کار بانکها که نیست!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین