روزنامه البناء لبنان مطرح کرد؛ نوسان ترامپ بین چکش روس ها و سندان ایرانی ها... پیروزی تاریخی محور مقاومت نزدیک است

گروه جهان الف،   3970516195 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه البناء در تحلیلی پیرامون خروج آمریکا از برجام و وضعیت امروز منطقه می نویسد: همه چیز در غرب آسیا حکایت از یک پیروزی تاریخی برای محور مقاومت دارد که به زودی به صورت علنی اعلام می شود و این مساله به معنای شکستی پر سر و صدا برای امپراطوری کوتاه مدت آمریکاست.

نوسان ترامپ بین چکش روس ها و سندان ایرانی ها... پیروزی تاریخی محور مقاومت نزدیک است

به گزارش الف، همه طرح های بزرگ آمریکا از سیطره بر عراق و براندازی نظام سوریه گرفته تا جلوگیری از تاثیر مقاومت بر ساختار دولت لبنان، تغییر نظام در ایران و تسلط بر باب المندب، همگی با شکست مواجه شد و واشنگتن به کلی از ایجاد تغییری در هندسه جغرافیایی دو جهان عربی و اسلامی عاجز است.

روزنامه البناء در ادامه می نویسد: پس از آنکه واشنگتن ضرورت سازش با مسکو، محال بودن مقابله با گسترش نفوذ و قدرت ایران و همبستگی محور مقاومت در تمام میدان ها را دریافته و به آن اذعان کرد، هیچ تحول دراماتیکی در سیاست آمریکا، در سوریه یا ایران، عراق و یا یمن روی نخواهد داد.

در مقابل، روسیه با قدرت در حال افزایش نفوذ خود در منطقه عربی و اسلامی و سنگین کردن وزنه خود در جهان است تا با تمام نقشه های آمریکایی ها در زمینه ایجاد شکاف بین مسکو و پکن یا جلوگیری از ائتلاف استراتژیک آن با محور مقاومت و اساسا با تهران، مقابله کند.

در این میان، دونالد ترامپ به نظر در برابر دشمن تاریخی اش، انقلاب اسلامی ایران، دچار آشفتگی شده و با دستپاچگی عمل می کند؛ آیا برای براندازی نظام ایران وارد جنگی می شود؟ حال آنکه از ورود به هر گونه جنگی علیه ایران ناتوان است و یا اینکه مقامات ایرانی را دعوت به مذاکره ای شبیه به مذاکره با کره شمالی می کند؟ تنها به این خاطر که معتقد است مذاکره بی نتیجه بهتر از روی دادن جنگی پر هزینه و در نهایت بدون دستاوردی مهم است؟

برای روشن تر شدن سردرگمی ترامپ در قبال منطقه و بویژه ایران، به مقاله دو نویسنده آمریکایی در این مورد اشاره می کنیم:

اول: جین براندولار در مقاله ای تحت عنوان«هرگز توافق هسته ای دومی با ایران در کار نخواهد بود»، برای نشنال اینترست نوشت: احتمالات مذاکره دوباره با ایرانیها برای امضای توافقی جدید، نزدیک به صفر است و احتمال آن نمی رود که رئیس جمهور آمریکا بتواند در زمانی نزدیک با ایرانیها دیداری داشته باشد.

نویسنده این مقاله، مدیر مطالعات خاورمیانه ای نشریه مذکور است که بین سالهای 2009 و 2016 بعنوان افسر نیروی دریایی آمریکا در افغانستان، گوانتانامو و منطقه خلیج{فارس} خدمت کرده است.

نویسنده دوم، سینا طوسی، پژوهشگر مسائل ایران و خاورمیانه است که در همین نشریه مقاله ای تحت عنوان«سیاست ترامپ محکوم به شکست است» منتشر نمود که مهمترین بخشهای آن بدین شرح است:

-در سال 1946، یک زن ایرانی در شهر خرمشهر در یک سخنرانی کوبنده از مسئولان خواست شرکت نفت ایرانی را ملی کنند.

-ایالات متحده به مأموران سی آی ای دستور داد با همکاری انگلیس دولت مصدق را سرنگون کنند؛ به این دلیل که نفت ایران را ملی کرده بود.

-سخنان پومپئو در جمع ایرانیها که چند روز پیش در لس آنجلس ایراد شد، خاطره اقدام احمد الجلبی و شورای ملی عراق را به ذهن متبادر می سازد که تلاش کردند جورج بوش را قانع کنند حمله به عراق مانند یک اقدام تفریحی است؛ اما نتیجه، یک فاجعه انسانی و شکست استراتژی ایالات متحده بود.

-به نظر می رسد سیاست ترامپ در قبال ایران نیز به همان مسیر عقب نشینی استراتژیک می رود. رئیس جمهور آمریکا اشتباها تصور می کند که می تواند ایران را به اجبار وادار به تغییر سیاست هایش کند و این مساله یک علت ساده دارد: اغلب ایرانیها، صرفنظر از اختلافات داخلی، مخالف دخالت ایالات متحده در مسائل کشورشان هستند و این مهم به یک اصل کلی در افکار عمومی 100 ساله ایرانی ها باز می گردد که معتقدند هدف دولتهای غربی، سیطره بر مقدرات ملتهاست.

 - در صورتی که واشنگتن قصد دارد از خواسته های ملت ایران حمایت کند، باید اعتراف کند که این حمایت با ماجراجویی های ترامپ و هم پیمانان مستبدش در منطقه، ممکن نیست و به ناچار باید تغییراتی بنیادین در سیاستهای خود داشته باشند، که مهمترین آن، دوری از مقابله با ایران و وارد آوردن فشار به آن است.

هر دو مقاله دلالت بر این نکته مهم دارند که مذاکره با ایران و یا تهدید آن، هیچ دستاوردی نصیب دولت آمریکا نمی کند؛ چرا که تهران و هم پیمانان آن در سطح منطقه و جهان، نسبت به واشنگتن دست بالاتری دارند...

اگر ترامپ از گزینه جنگ با ایرانیها بگریزد، در تفاهم با روسها محاصره می شود و این به معنای شکستی بزرگ برای آمریکا و تسلیم شدن آن در مقابل موازین و معیارهای جدید است. بدین معنا، عملا ایالات متحده بین چکش روسها و تفاهم با آنها و سندان ایرانیها گرفتار شده است؛ که می توانند گام به گام به جنگی نزدیک شوند که علاوه بر آزادسازی جولان، آمریکایی ها را از آبهای گرم مدیترانه دور کند؛ اگر  باعث اخراج کلی آنها از منطقه نشود...

نویسنده: صادق الحسینی/ مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۱۶۳۸۰۷:۲۴:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
لطفا مذاکره کنید
ناشناس۴۸۱۷۸۱۰۹:۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
مذاکره کردیم... اونا پارش کردن...میخای تا بریم ازشون عذرخواهی کنیم
ناشناس۴۸۱۹۵۹۱۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
نه ، باید آتیشش بزنیم .
فرزاد۴۸۱۸۳۳۰۹:۳۳:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
عزیز جان مذاکر کردند... زدن زیرش....مذاکره کردن با کسی که به عهد و پیمانش وفا نمیکنه جهالت است...
ناشناس۴۸۲۴۹۶۱۴:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
چرا فكر ميكنيد ما در شرايط برابر هستيم ؟ چند صباح ديگر اروپا هم با آمريكا كنار مياد و فشار بيشتر ميشه . دل به روسيه و چين هم نميشه بست .
ناشناس۴۸۳۱۴۸۲۱:۰۲:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
شما از این منطق مذاکره برای فروش منزل یا خودروی شخصیتون استفاده کنید. کشور صاحب داره.
ناشناس۴۸۲۸۷۶۱۷:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اعتبار آمریکا -دور دوم ریاست جمهوری ترامپ همه در گرو کشاندن ایران به پای مذاکره است. درصورتی که ما مذاکره کنیم قانون شکنی آمریکا -تبهکار بودن خودمون رو تایید میکنیم و این حق به دنیا میدیم که بدون هیچ قانونی با ما برخورد کنه زور بگه تو تمام کارهای ما دخالت کنه آمریکا سهمشو گرفت بعد نوبت زورگویی اروپاست بعدم سایرین ولی اگه آمریکا سیلی خورد بقیه حساب کار دستشون میاد.
ناشناس۴۸۳۴۳۶۰۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
محمد۴۸۱۶۴۰۰۷:۲۶:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
نیروهای آمریکایی نزدیک مرز ایران در ترکیه و افغانستان در حال ساختن پایگاه نظامی هستند ، عربستان و امارات مثل همیشه منتظر فرصت هستند تا به آرزوی دیرینه خودشون برسند و با تمام توانشون ایران را برای همیشه حذف کنند ، با وجود متن بالا مثل اینکه واقعا یک جنگ نظامی با آمریکا و اسرائیل و عربستان و امارات در پیش خواهیم داشت ، جنگ اقتصادی که فقط برای ما بود ، امیدوارم جنگ نظامی فقط برای ما نباشه ، باید دید که واکنش روسیه و چین به این جنگ چطوریه؟! ، آیا روسیه با گرفتن پولهای کلان از عربستان و امارات ما را به اسرائیل و آمریکا می فروشه یا از ما حمایت می کنه؟! ، تاریخ نشون داده که روسیه همیشه از پشت به ما خنجر زده!!!
ناشناس۴۸۲۱۵۵۱۱:۴۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
تاریخ در مورد آمریکا هم خیلی چیزا نشون داده بود ولی چطور با اون پیشینه تاریک و سیاه تن به مذاکره چندباره دادیم و برجام و پذیرفتیم؟!!!
جعفر۴۸۳۳۳۱۲۳:۱۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
کاش میشد ...در این باره سوال کرد.
ناشناس۴۸۲۸۶۵۱۷:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خوب رفیق با این شرایط پیچیده که به قول شما بوی جنگ میاد آیا حماقت نیست که توان دفاعی مون رو بدیم بره؟ مگه ترامپ از مذاکره با ما چی میخواد؟ توان دفاعی مارو!
ناشناس۴۸۱۶۶۱۰۷:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
از روزنامه ای که به سمت روسیه خم شده، فقط مطالب یک سویه می توان شنید که چه بسا ذهن گرایانه هم می تواند باشد.
ناشناس۴۸۲۹۸۰۱۸:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
از ذهن هایی که به سمت آمریکا .. خم شده هم انتظاری نمیشه داشت
ناشناس۴۸۱۷۵۲۰۹:۰۳:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بجای این تفکرات به فکر مردم باشید
ناشناس۴۸۱۷۹۴۰۹:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
با تحريم ايران امريكا با دست خودش خودش را نابود كرد
ناشناس۴۸۲۱۲۱۱۱:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
گزارش رسیده فقر وقحطی در امریکا راه افتاده اب معدنی هم حتی گیر نمیاد و اب برا خوردن ندارن امریکای استکبار در حال نابودی است
ناشناس۴۸۱۸۱۵۰۹:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بابا اقتصادمون داره نابود میشه بعد شما میگید پیروز شدیم.
کاسب تحریم۴۸۱۹۳۴۱۰:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خیلی پیروزیم ما
ناشناس۴۸۲۲۹۶۱۲:۳۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خیییییلیییی
ناشناس۴۸۲۸۳۴۱۶:۴۳:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
پیروزی حق مسلم ما است و بهش رسیدیم
ناشناس۴۸۱۸۲۱۰۹:۲۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
فقط از این میسوزم که به خاطر فساد و بی عرضگی ها و بی فکری ها ی داخلی نفوذ تاریخی ایران تو منطقه و فرصتهای ناشی از حماقتهای ترامپ در خطر ه
ناشناس۴۸۱۸۸۸۰۹:۵۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
مگر اينكه شما به روس ها وزنه بديد و الا كسي تو دنيا روسيه رو با اون اقتصاد متكي به نفت و گاز وزنه نميدونه شما چند كيلومتر خارج از مسكو بريد همش خرابه است با اين حرفا مشكلات مردم ايران حل نميشه
ناشناس۴۸۲۲۱۱۱۲:۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
مشکل مردم ایران ...است و هیچوقت شما نخواهید توانست این مشکل را به طور کامل پیاده کنید
ناشناس۴۸۲۰۳۵۱۰:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
تا دیروز می گفتن نه شرقی نه غربی الان واسه نفوذ روسیه دارن خوشحالی میکنن
ناشناس۴۸۲۱۱۷۱۱:۳۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
روسیه دنبال عملی کردن وصیت پطر کبیر هست که هر طور شده به آبهای گرم راه پیدا کند نه که حمایت از ایران
ناشناس۴۸۲۰۶۰۱۱:۰۳:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اصلا مذاکره با آمریکا بر سر چه چیزی باید باشد. سر انرژی اتمی یا موشکهایمان یا متحدانمان در منطقه مثل حزب الله یا انصارالله...خوب فکر می کنید آمریکا همین جا متوقف می شود؟ نه جانم بعدش یک چیز دیگر را بهانه می کنند.
علی۴۸۲۰۶۷۱۱:۰۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
... شرکت نفت روسها جزو اولین شرکتهایی بودند که به دستور ترامپ لبیک گفتند و رفتند و الان هم بزرگترین برنده تحریم و جنگ فقط روسیه است و بس گول نخوریم روسها طبق دستور ترامپ تولید نفت خود را بجای نفت ما افزایش دادند و دبروز مورد اعتراض رسمی وزارت نفت قرار گرفتند . ...
ناشناس۴۸۲۱۳۹۱۱:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
هنوز مونده تا به قدرت بالای هوشی ترامپ ایمان بیارید اما علم این رو اثبات کرده که IQ این آقا بیش از حدنرماله پس قطعا شکست نمیخوره
ناشناس۴۸۲۸۰۳۱۶:۲۱:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
IQ بالا این همه رسوایی به بار می آره؟؟؟
ناشناس۴۸۳۴۳۹۰۰:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۸
شب دراز است و قلندر بیدار .....
ناشناس۴۸۲۲۴۸۱۲:۲۲:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
کلا نظام جمهوری اسلامی در مورد سیاست خارجی و سرکوب داعش و زیاده خواهی های دنیای غرب و .... ۹۰ درصد درست عمل کرده است ولی در راه مبارزه با فساد و رانت خواری و دزدی نمره ...هم ... هست . ان چیزی که امروز مردم را آزرده خاطر کرده همین فساد ها و رانت ها و دزدی ها است که برخورد نمی شود .
ناشناس۴۸۲۶۱۵۱۴:۵۸:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
و شیوه غلط مملکت داری رو هم به مشکلات کشور اضافه کنید لطفا
ناشناس۴۸۲۲۹۹۱۲:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
روسيه اس ٣٠٠ به ايران داد و اس ٤٠٠ به عربستان اقاى صادق حسينى نظر شما چيست بابت اين حركت و تجارت سلاح روسيه
ناشناس۴۸۲۴۲۲۱۳:۳۴:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
داش پوتین فعلا برای حاکمان منجی شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی۴۸۲۴۶۸۱۳:۵۳:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
تشبیه ایران به سندان خیلی جالب بود.یعنی ما اون زیر هستیم و مرتب از بالا روی ما می کوبند
کامران۴۸۳۱۱۲۲۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
داداش تو آهنگری این چکش و سندانه که با همکاری هم به آهن فرم دلخواه رو میدن مسئله رو درست تفسیر کن
ناشناس۴۸۲۵۴۴۱۴:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
همه طرح های بزرگ آمریکا از سیطره بر عراق و براندازی نظام سوریه گرفته تا جلوگیری از تاثیر مقاومت بر ساختار دولت لبنان، تغییر نظام در ایران و تسلط بر باب المندب، همگی با شکست مواجه شد و واشنگتن به کلی از ایجاد تغییری در هندسه جغرافیایی دو جهان عربی و اسلامی عاجز است.
ناشناس۴۸۳۳۲۶۲۳:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خواب دیدی خیر باشه.
ناشناس۴۸۲۸۰۷۱۶:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
آثار پیروزی مشخص هست! اقتصاد در حال فروپاشیه!
جاوید۴۸۳۰۷۶۱۹:۴۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
الیس الصبح بقریب؟ اللهم عجل لولیک الفرج حقیقتا این احساس در ما زنده شده که یاران واقعی ولی عصر عج درحال زمینه سازی ظهورند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین