رای الیوم بررسی کرد؛ چرایی از سرگیری صادرات نفت عربستان از باب المندب

گروه جهان الف،   3970515057

پس از گذشت یک هفته از اتهام سعودیها به انصارالله یمن در مورد حمله به نفت کشهای سعودی در باب المندب، عربستان سعودی ارسال کانتینرهای نفت خود از طریق تنگه باب المندب را از سر گرفته است. گزارش رسمی سعودی در مورد هدف قرار گرفتن نفت کشهای آنها توسط حوثیها، مورد توجه بین المللی قرار نگرفت؛ چرا که با شک و تردیدهای زیادی همراه بود.

چرایی از سرگیری صادرات نفت عربستان از باب المندب

رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: پس از گذشت یک هفته از اتهام سعودیها به انصارالله یمن در مورد حمله به نفت کشهای سعودی در باب المندب، عربستان سعودی ارسال نفتکش های خود از طریق تنگه باب المندب را از سر گرفته است.

این رسانه عرب زبان ادامه داد: خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در بیانیه ای با بیان این مطلب گفت این تصمیم پس از اتخاذ تدابیر امنیتی لازم برای کاهش خطرات احتمالی گرفته شده است.

گزارش رسمی سعودی در مورد هدف قرار گرفتن نفت کشهای آنها توسط حوثیها، مورد توجه بین المللی قرار نگرفت؛ چرا که با شک و تردیدهای زیادی همراه بود. بنابراین، دریانوردی بین المللی در تنگه باب المندب به صورت چشم گیری از این مساله متأثّر نشد و مقامات سعودی هیچ تصویری از نفت کشهای هدف قرار گرفته خود را منتشر نکردند.

شکی نیست که از ۴ سال پیش حالت جنگی در نزدیکی باب المندب وجود دارد و کشتیهای تجاری و نظامی امارات و عربستان در گذشته هم در تیررس موشکهای انصارالله قرار گرفته بودند و بعید نیست که در صورت ادامه جنگ در یمن، این حملات در اینده نیز ادامه داشته باشد.

صادرات سعودی به نحو محسوسی از توقف حرکت نفت کشها از تنگه باب المندب تاثیر نپذیرفت؛ چرا که حجم این صادرات از ۸۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر نمی شود و امکان ارسال این مقدار از طریق خطوط لوله ای الجبیل که از شمال دریای سرخ شروع می شود، وجود دارد؛ همچنانکه اغلب نفت کشهای سعودی به چین، آسیا و ژاپن می روند.

جنبش انصارالله به منظور نشان دادن حسن نیت خود، تمام حملاتش به دریای سرخ را به مدت دو هفته متوقف کرده و با حضور در نشست صلح که در روزهای آینده در ژنو برگزار می شود، موافقت نمود.

تنها راه تامین امنیت دریای سرخ و حمایت از عبور و مرور نفت کشهای سعودی از این طریق، توقف جنگ یمن است که ائتلاف عربی به رهبری سعودی و امارات حتی با به کار گرفتن تمام توان خود نمی تواند به آن پایان دهد. هر اندازه زمان این جنگ طولانی تر شود، خسارتهای مادی و انسانی بیشتری به یمنی ها وارد شده و سعودیها در معرض انتقادها و اتهامات بین المللی بیشتری قرار می گیرند.

کنفرانس صلحی که نماینده سازمان ملل خواستار برگزاری آن در ژنو شده است، می تواند راه نجات همه طرفها و چه بسا آخرین فرصت برای پایان دادن به این جنگ خونین باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین