واکنش وزیر اقتصاد به حساب‌های سپرده قوه قضاییه: قانونی است

گروه اقتصادی الف،   3970514111 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور اقتصادی و دارایی حساب‌های سپرده قوه قضاییه در طول ۲۳ سال گذشته را قانونی دانست و گفت که از سال ۷۸ تاکنون ۶۳ حساب بانکی برای سپرده‌گذاری قوه قضاییه افتتاح و بسته شده است که در هر دوره سه یا چهار حساب فعال بوده که این حساب‌ها همگی به نام قوه قضاییه با صاحب امضایی روسای قوه بوده است.

واکنش وزیر اقتصاد به حساب‌های سپرده قوه قضاییه: قانونی است

به گزارش ایسنا، مسعود کرباسیان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به سوال محمود صادقی پاسخ داد، این سوال درباره این است که مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه قضاییه چیست؟ تعداد این حساب‌ها، صاحبان این حساب‌ها، مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آن از چه قرار است؟

وزیر اقتصاد در توضیح این سوال، گفت: سوال مطرح شده مربوط به سال ۹۰ درباره مصاحبه وزیر وقت اقتصاد نسبت به حساب‌های قوه قضاییه است. وزیر وقت اقتصاد در اردیبهشت سال ۹۶ در کمیسیون اقتصادی به این سوال پاسخ داده که به دلیل قانع نشدن سوال به صحن ارجاع شد، مجددا در دولت دوازدهم این سوال مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: حساب‌های افتتاح شده در دوره رییس فعلی قوه قضاییه و مدیریت بنده در وزارت اقتصاد نبوده است ولی بنده به احترام مجلس و نمایندگان بر اساس اطلاعات دریافتی این توضیحات را ارائه می‌کنم که امیدوارم قانع‌کننده باشد.

کرباسیان توضیح داد: در اردیبهشت سال ۹۶ وزیر وقت اقتصاد در کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال، به مصوبات شورای پول و اعتبار در سال‌های ۷۸ تا ۹۵ استناد می‌کند، این مصوبات مجوز لازم به حساب‌های قوه قضاییه را داده است که قانونی بودن مراحل آن را اعلام می‌کند.

وزیر اقتصاد افزود: همان‌گونه که نمایندگان می‌دانند این حساب‌ها از محل سپرده‌های موضوع ماده سه قانون محاسبات عمومی به منظور سپرده‌گذاری و استفاده از سود حاصله بوده است که در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است. افتتاح این حساب‌ها به سال ۷۸ بر می‌گردد، ۶۳ حساب بانکی در طول ۲۳ سال افتتاح و بسته شده است و در هر دوره سه یا چهار حساب فعال بوده است. لازم به ذکر است این حساب‌ها همگی به نام قوه قضاییه بوده و صاحب امضا هم روسای قوه بودند.

کرباسیان اضافه کرد: بر اساس گزارش خزانه و بانک، در سال‌های ۷۸ تا ۹۱ شورای پول و اعتبار در چارچوب قانون موافقت خود را با پرداخت سود سپرده‌ها اعلام کرده و صدور مصوبات شورای پول و اعتبار در طول ۲۳ سال گذشته بیانگر قانونی بودن این اختیارات است.

وی افزود: در سال ۹۵ بانک مرکزی به عنوان رییس شورای پول و اعتبار، اخذ مجوز این شورا را برای سپرده‌های قوه قضاییه نیز الزامی ندانست لذا این فرآیند بیانگر حساب‌های قوه قضاییه از سال ۷۸ تاکنون بوده است.

به گزارش ایسنا، وزیر اقتصاد در بخش دوم توضیحاتش درباره این سوال، گفت: بالاترین مرجع قانونی برای افتتاح این حساب و سود سپرده‌ها از سال ۷۸ تا ۹۵، شورای پول و اعتبار بوده که دو ناظر از مجلس در جلسات شورا شرکت می‌کردند. هیات نظار بانک مرکزی و مجمع عمومی بانک هم اجازه دادن سود را دادند.

وی افزود: اگر موضوع نقض قانون به صرف اینکه باید مصوبه مجلس باشد، ما ارسال آن را در قانون مجلس گذاشتیم و جزء ۲ بند «ه» تبصره ۱۲ این موضوع تاکید شد اما در سال‌های قبل مجوز این موضوع را شورای پول و اعتبار داده است.

کرباسیان با بیان اینکه حسابرس و بازرس نیز قانونی بودن را تایید کرده‌ است، گفت: ‌این سوال مطرح شده که آیا این حساب‌ها بر اساس اصل ۵۳ از وجوه دولت محسوب می‌شود؟ این سپرده اشخاص و وجوه امانی که به حساب دولت واریز نمی‌شود، جزء درآمدهای دولت زمانی تعلق می‌گیرد که حکم قضایی صادر شود تا به حساب دولت واریز شود، این روند مشخص است.

وی در پایان مجددا تاکید کرد: تاکنون دیوان محاسبات، شورای پول و اعتبار و مجلس تاکید کرده که این روند قانونی بوده است.

دیدگاه کاربران

امیر۴۷۶۴۵۰۱۵:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
اتفاقا در فکر این بودم مطلبی راجع به حساب‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی بنویسم که از خزانه بودجه می‌گیرند. ورود این پول‌ها به چرخه تجاری و دریافت پول از ارباب رجوع در این نهادها که در جایی ثبت نمی‌شود، یکی از شاهراه‌های فساد در کشور است و اثرات سوء اقتصادی زیادی هم دارد تا جایی که یکی از عوامل افزایش نقدینگی در کشور و تالی فاسدهای بعد از آن، است. یکی از جاهایی که از آقای توکلی استدعا دارم برای اصلاحش قدمی برداره و به گوش مسئولان جدید بانک مرکزی و همین طور مقامات عالی نظام برسونه، همین جاست. مستحضرید با بودجه جاری نزدیک به 250 هزار میلیارد، اگر 10 درصد آن به طریقی وارد جریان تجاری شود، با کمترین ضریب افزایش پول، قدرت خرید 100 هزار میلیاردی را ایجاد می‌کند. اگر به این رقم، ارقام دریافتی‌های بدون حساب و کتاب و بدون ثبت سازمان‌ها از ارباب رجوع را هم اضافه کنیم، چیزی حدود 10 درصد نقدینگی فعلی جامعه می‌شود که رقم بسیار بزرگی است. در شرایط کنونی که انبساط نقدینگی، هر دم قیمت‌ها را بالا می‌برد، کنترل ان، یکی از شروط مهم مهار قیمت‌ها و بازگشت ثبات و آرامش به بازار است. لذا استدعا دارم پیگیر باشید : 1- بودجه سازمان‌های دولتی و عمومی، فریز شود و به هیچ عنوان حق سپرده‌گذاری نداشته باشند از جمله قوه قضائیه. 2- دریافتی از ارباب رجوع حتما به حساب خزانه واریز شود و حق برداشت تجاری نداشته باشند. در حال حاضر در قوه قضائیه بخش زیادی از دریافتی‌ها به صورت نقد! و بدون سند و مدرک معتبر انجام می‌شود. با گسترش دستگاه‌های POS و سایر سیستم‌های مکانیزه، این کار که خود بسترساز عدم نظارت و فساد است، باید تعطیل شود. ضمنا دریافت آن به صورت مکانیزه و در حساب پشتیبان خزانه، باعث می‌شود از نشت ان به بازار هم جلوگیری شود. 3- چند سالی است که قرار بود تمامی حساب‌های ارگان‌های دولتی و همومی در نزد بانک مرکزی تجمیع شون. اگر این کار انجام شده بود و جلو تخلف‌ها و اقدامات تجاری آنها گرفته می‌شدف امروز نقدینگی اینگونه سوار بر اسب نمی‌تاخت. راهکار ساده است. تخصیص حساب نزد خزانه برای هر خدمت دولتی، استقرار پوز در مبادی پرداخت و قانونی کردن و اعلام کردن ان در جامعه و عدم قبول هیچ شیوه پرداخت دیگر. با سپاس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین