روزنامه البناء مطرح كرد؛ معناي پيشنهاد مذاکره ترامپ به ايران در آمريكا/ واشنگتن بمب تبلیغاتی را منفجر کرد

گروه جهان الف،   3970514021 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه البناء در تحليلي پيرامون پيشنهاد مذاكره ترامپ به ايران نوشت: در ایران عقیده ای وجود دارد مبنی بر اینکه تهران اصل گفتگو با آمریکا را رد نمی کند، بلکه ایرانی ها مخالف درخواست ترامپ هستند به این دلیل که نیاز به ضمانت هایی در مورد آمادگی واشنگتن برای تغییر موضع عداوت آمیز در قبال ایران و توافق هسته ای را ضروری می دانند؛ بویژه پس از خروج یک طرفه آمریکا از توافقی که طرفهای متعددی در آن حضور داشتند.

معناي پيشنهاد مذاکره ترامپ به ايران در آمريكا/ واشنگتن بمب تبلیغاتی را منفجر کرد

به گزارش الف، ترامپ بمب تبلیغاتی اخیر خود را با اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران، منفجر کرد. درست است که این مرد سوابقی در زمینه تغییر ناگهانی موضع خود داشته و بهترین مثال برای آن، تنش لفظی با کیم جونگ اون  و سپس مذاکره با رهبر کره شمالی است؛ اما هیچ کس گمان نمی کرد که جنون رئیس جمهور آمریکا به این اندازه برسد که از مذاکره بدون شرط با ایران سخن بگوید.

 نکته قابل توجه آن است که وزیر خارجه ترامپ، مایک پومپئو 12 شرط قبلاً برای مذاکره با تهران مطرح کرده بود و پس از اعلام ناگهانی پیشنهاد ترامپ نیز وی از پیش شرط های خود چشم پوشی نکرد؛ بدین معنا در نظر آمریکایی ها مذاکره با ایران ضرورتا به معنای مصالحه نیست.

اما چرا ترامپ چنین پیشنهادی را مطرح کرد؟ تفسیرها و نظرات متعددی در ایران، آمریکا و جهان در این مورد وجود دارد. در ایالات متحده تفسیر رایج آن است که ترامپ به دو دلیل پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرد:اول آنکه در برابر افکار عمومی در آمریکا شخصیتی صلح جو جلوه کند تا شانس نامزدهای حزب جمهوری خواه برای موفقیت در انتخابات كنگره بیشتر شود. دوم اینکه مخالفت ایران با درخواست مذاکره ترامپ موجب تقویت موضع ایالات متحده در سطح جهان و کاهش محبوبیت ایران در داخل و خارج شود.

در ایران، دعوت به مذاکره ترامپ عکس العملهایی را از سوی مسئولان دولت و فرماندهان سپاه پاسداران به دنبال داشت که البته اکثر واکنشها در این باره منفی بودند و نقطه مشترک تمام آنها، عدم اطمینان به ایالات متحده و ترامپ بود.

در شدید ترین واکنش به پیشنهاد ترامپ، سردار محمد علی جعفری تصریح کرد:«ایران کره شمالی نیست که پیشنهاد مذاکره با شما را بپذیرد. حتی روسای جمهوری بعدی آمریکا هم چنین روزی را نخواهند دید».

در ایران عقیده ای وجود دارد مبنی بر اینکه تهران اصل گفتگو با آمریکا را رد نمی کند، بلکه ایرانیها مخالف درخواست ترامپ هستند به این دلیل که نیاز به ضمانتهایی در مورد آمادگی واشنگتن برای تغییر موضع عداوت آمیز آن در قبال ایران و توافق هسته ای را ضروری می دانند؛ بویژه پس از خروج یک طرفه آمریکا از توافقی که طرفهای متعددی در آن حضور داشتند.

در این فضایی که تا حدی به سمت رویکردی مثبت متمایل است، این مساله با قدرت مطرح می شود که شخص سلطان قابوس قصد دارد بین واشنگتن و تهران میانجی گری کند تا دیدگاههای دو طرف را براساس منافع و روابط مشترک، به یکدیگر نزدیک کند.

بيشتر بخوانيد:

توییت جدید ترامپ؛ پیشنهاد دوباره ملاقات به بهانه مشکلات اقتصادی ایران

۳ دلیل که ایران با تهدیدها و نویدهای ترامپ پای میز مذاکره نمی‌رود

سرنوشت وساطت عمان هر چه باشد، دو طرف تهران و واشنگتن، هیچ یک از تاثیرات اقدام ترامپ در مورد دعوت از ایران برای مذاکره، ناراضی نیستند. همانطور که گفته شد، رئیس جمهور آمریکا و حزب او می توانند از این مساله برای تقویت شانس نامزدهای مورد نظر خود استفاده کنند و ایران می تواند با تکیه بر پیشنهاد ترامپ بر این نکته تاکید کند که اعلام آمادگی آمریکایی ها برای مذاکره نشان دهنده قانع شدن آنها در مورد اشتباهشان برای خروج از توافق هسته ای است؛ آنچه که منجر به برانگیخته شدن خشم دوستان و هم پیمانان آمریکا شد؛ بخصوص اروپایی ها که خروج ایالات متحده از برجام را ضربه مهلکی به همکاری بین المللی در دو میدان سیاست و اقتصاد و سبب اختلال در روابط تجاری و اقتصادی بین دولتهای مختلف جهان و ایران می دانند.

مهمترین نتیجه ای که اقدام ترامپ می تواند داشته باشد، فراهم شدن فضایی از تعامل صلح جویانه سیاسی و دیپلماتیک در سطح جهان است که می تواند به جایگزینی مذاکره و گفتگو به جای جنگ رسانه ای و خشونت نظامی، منجر شود{ البته اين انتظار نيز وجود دارد با اعمال تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران كه در روزهاي آينده صورت خواهد گرفت اين فضا تا حدود زيادي از بين برود}.

حال این سوال مطرح می شود که سورپرایز بعدی رئيس جمهور آمريكا برای جهان چه زمانی خواهد بود؟

 

نويسنده: د. عصام نعمان/ مترجم: مريم نصرالهي 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۵۳۶۲۰۹:۳۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
دو حالت داره یا امریکا میدونه داره چیکار میکنه که در این صورت این پیشنهاد برنامه ریزی شده بوده یا اینکه اون انتظاری که از خروج از برجام داشته و تاثیری که توی ایران باید میزاشته تا الان ندیده و دیگه هم نمیتونه منتظر باشه. بهر حال بنظر من حالت اول محتمل تره...اونا اگر خواهان توافق بودن خب ما باهاشون توافق کردیم خودشون پارش کردن اینکه باز دم از مذاکره بزنن بنظرم میخوان مردم رو به جون هم بندازن. چا مذاکره بشه چه نه باید با فساد مبارزه شه....
ناشناس۴۷۵۷۹۳۱۲:۰۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بنظر من بايد توجه كرد چه كسانى بيشتر مايل هستند ايران با امريكا مذاكره و ارتباط و معامله نداشته باشد ؟ در راس همه اين ها ١- اسراييل - ٢- عربستان ٣- بعضي كشورهاى منطقه مانند امارات و بحرين ٤- حتى ميتوان عراق را هم در نظر گرفت ٥- تركيه و همه كشورهايى كه از اين وضعيت ايران و امريكا منتفع ميشوند مانند روسيه و چين ٦- و انگلستان كه منافع اش را در عدم ارتباط ايران و امريكا و بهم ريختگى اوضاع ميبيند ٧- يك مشت منفعت طلب و رانتخوار و تحريم خوار داخلى .
ناشناس۴۷۶۶۷۲۱۶:۳۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۴
احسنت
ناشناس۴۷۵۸۱۸۱۲:۱۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۴
مبارزه با فساد را موافقم، اگه اصلا انجام بشه. مبارزه با فساد یعنی اعدام مفسدان، مصادره اموالشان و نابود کردن فیزیکی کالاهای قاچاق شده. اینجوریه که فساد برچیده میشه. نه اینکه خائنان به ملت را با اسامی مانند ب. ز. یا ا . ع. یا م. م. معرفی کنیم.
ناشناس۴۷۵۳۹۵۰۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
ایران حتی زمان مصدق و قوام اینقدر به آمریکا و غرب باج نداد
ناشناس۴۷۵۸۰۳۱۲:۰۷:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
شاه باج نداد که نموند
ناشناس۴۷۸۷۹۵۱۴:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
شاه باج نداد. بحرین داد.
ناشناس۴۷۶۳۰۴۱۴:۳۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
قوام به امریکا چه باجی داد؟؟
ناشناس۴۷۵۴۰۵۰۹:۵۲:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
لطفامذاکره کنید
ناشناس۴۷۶۸۷۶۱۷:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
به روی چشم !
امید۴۷۵۴۳۴۱۰:۰۵:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از بزرگترین خطاهای ما این است که تجزیه و تحلیلی که توسط دیگران صورت گرفته است را باور کنیم. مانند بزرگترین دروغ تاریخ که آمریکا تنها کشوری است در دنیا که سر در بانک مرکزی آن مبلغ بدهی کشور آمریکا ثبت می شود . در صورتی که اقتصاد دان های خود آمریکا می گویند که آمریکا این تابلو را ثبت کرده است تا همه مبلغ ۲۱ بیلیون را باور کنند ولی مبلغ اصلی بدهی آمریکا ۷۰ بیلیون دلار است.
ناشناس۴۷۵۴۴۹۱۰:۰۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
الف جان خواهش میکنم این تحلیل را نیز منتشر کن. اگر بین ایران و اعراب جنگی در بگیرد قیمت نفت به دویست حتی چهارصد دلار میرسد ضمن اینکه نفت ایران و اعراب تولید و صادر نمیشود. این جنگ اقتصاد چین و ژاپن و هند و کره جنوبی را زمینگیر میکند. همزمان به آمریکا و روسیه فرصت میدهد تا میتوانند نفت تولید و صادر کنند. از طرفی در چنین جنگی تمام تسلیحات خریداری شده و دپو شده در منطقه مصرف میشود و بازار جدید تسلیحات برای کارخانه های اسلحه سازی آمریکا و روسیه ایجاد میشود. نتیجه چنین جنگی ویرانی زیرساختها و نابودی اقتصاد کشورهای منطقه است که بازار جدید برای شرکتهای ساخت و ساز غربی ایجاد میکند و به معنی زمین خوردن متحدان سنتی ما و قدرت گرفتن روسیه و آمریکاست. ما نباید این بازی را بخوریم. بهتر است هیاتهای حسن نیت به کشورهای مسلمان منطقه بفرستیم و روابطمان را با همسایگانمان به عالیترین سطح قابل تصور برسانیم. بالاخره همه ما مسلمان و پیرو یک کتاب و یک پیامبر هستیم و تنش یا جنگ میان ما فقط به دشمنان قسم خورده اسلام قدرت میدهد.
ناشناس۴۷۶۲۰۳۱۴:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
خوش خیال!
ناشناس۴۷۵۴۵۵۱۰:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
هیچ کشوری از سخن گفتن و مذاکره ضرر نکرده. با مذاکره حقانیت خودمان را ثابت می کنیم. مهم مسائلی است که در مذاکره مطرح می شود. با توجه به عدم همراهی اروپا با مواضع ترامپ موضع ما بالاتر است. چون اگر مزاکره جواب نداد این ماهستیم که برنده مناقشه هستیم چون با وجود بدعهدی امریکا نشان دادیم کشور صلح طلبی هستیم.
ناشناس۴۷۵۴۷۲۱۰:۲۰:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
حركت او ، معنايش " اتمام حجت " بود .
ناشناس۴۷۵۵۱۹۱۰:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
متاسفانه وهابیت که هم دشمن دینی همه مسلمانان و هم دشمن کشور ماست از رابطه تیره ایران و امریکا طی ۴۰ سال اخیر بیشترین بهره را برده. امارات از این وضعیت استفاده کرده و به یک غول اقتصادی تیدیل شده و از این شرایط برای صدمه به ایران استفاده می کند. همینطور اسراییل سالانه میلیاردها دلار نقد و اعتباری از جهان غرب و خصوصا امریکا میگیره. انگلیس خبیث هم که سفارتش در ایران ۴۰ ساله بسته نشده از این آب گل آلود حداکثر استفاده سیاسی و اقتصادی می کنه. همینطور چین و روسیه. همه این کشور ها نانشان در تیره بودن روابط ایران و امریکاست و خودشان با هر دو طرف رابطه دارند البته جز اسراییل. چرا چنین حساسیتی به انگلیس نداریم؟ مگه انگلیس و امریکا در دشمنی با ایران فرقی دارند؟
ناشناس۴۷۵۵۲۳۱۰:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بابا پاشید برید مذاکره کنید
ناشناس۴۷۵۸۲۶۱۲:۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
چشم سر جفت گوشام
ناشناس۴۷۶۴۵۴۱۵:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۴
یعنی منتظر برجام 2 هستی تا دوباره ترامپ پاره کنه قیمت دلار برسه به 50هزار تومان.متاسفانه از تاریخ هم درس نمی گیری
ناشناس۴۷۷۴۸۶۲۳:۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
قوه تحلیل خود را بالا برده و ساده لوحی نکنید
ناشناس۴۷۵۵۵۲۱۰:۴۵:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
فردا تحریمهای امریکا شروع میشه البته خب کاغذ پاره ای بیش نیست
ناشناس۴۷۶۰۰۵۱۳:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
برای آقایونی که فرزندانشون با میلیاردها دلار ثروت ملت در آمریکا مشغول کیف هستند تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست ولی برای ملت بدبخت تحریم مصیبت است
ناشناس۴۷۵۵۶۵۱۰:۴۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
حل معظلات اقتصادی در گرو مذاکره است با وعده و وعید که مشکلات حل نمی شود
ناشناس۴۷۶۵۰۶۱۵:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۴
عجب مذاکرات قبلی چه نتیجه ای داد؟
ناشناس۴۷۶۶۶۸۱۶:۲۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
نتيجه اش رو نديدي؟ جنگ سوريه
مهدي۴۷۶۷۹۹۱۷:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۴
معضلات
ناشناس۴۷۵۵۶۸۱۰:۵۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
فعلا توپ درزمین ایران است و جنگ ارزی این کشور یعنی دلار دارد کمر اقتصاد. ومردم را میشکند. مذاکره نشود اوضاع بدتر از این خواهدشد....
ناشناس۴۷۵۵۷۵۱۰:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۴
مذاکره به معنی گفتگو رو در رو است خواهشا مذاکره را تابو نکنید انرژی هسته ای را مقدس کردید در حالی که تکنولوژی بود
ناشناس۴۷۷۴۹۱۲۳:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
ترسوها و خائنین حرف از مذاکره باطل می زنند که ایران کامل زمینگیر بشه
ناشناس۴۷۵۵۹۹۱۱:۰۰:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
دلواپس ها اجازه مذاکره رو نمی دهند چون باعث محبوبیت روحانی و کاهش قیمت دلار و سکه میشه
ناشناس۴۷۵۷۲۹۱۱:۴۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
آدم عاقل دو بار از یک جا گزیده نمیشه. حالا شما که زیر آفتاب تابان برجام از گلابی هاش نچیدی چرا باز میخوای گزیده بشی؟ ( البته با این فرض که عاقل هستی)
ناشناس۴۷۵۹۲۸۱۲:۳۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۴
كو عاقل اينها عاشقان عمو سام هستند!
ناشناس۴۷۶۴۲۵۱۵:۱۲:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
شما نگران محبوبيت روحاني نباشيد. آقاي روحاني در هر حال يك بازنده است
سینا۴۷۵۶۰۱۱۱:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
ترامپ کاسب خوبیست مشکل این است که روحانی اینطور نیست قطعا باز سرش کلاه میرود
ناشناس۴۷۵۶۰۲۱۱:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
تصمیم مذاکره به عهده ی شما نیست به عهده ی مردم و نمایندگان مردم است
ناشناس۴۷۸۸۲۰۱۴:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
ما هم جزء مردمیم. معتقدم مشکلات کشور حداقل 50% به خاطر مدیریت نادرست و کم کاری و سستی مسئولین کشورِ.
ناشناس۴۷۵۶۲۶۱۱:۱۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۴
فعلاتوپ درزمین ایران است وصدای واحدی از ایران شنیده نمی شود!
ناشناس۴۷۶۴۱۰۱۵:۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
مذاکره ایدر کار نیست قطعا امریکا در این فرصت پیش آمده و با اعلام مذاکره رفتار دولتمردان ایران و همچنین مردم ایران را زیر نظر داره تا بتواند سیاستهای خودشان را به نحو احسن در ایران پیاده کنند. بنابراین مذاکره ای درکار نیست.
ناشناس۴۷۶۷۷۴۱۷:۰۹:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بروید مذاکره کنید تا نگویند اینها حتی حاضر نیستند با ما حرف بزنند بروید خواسته های حداکثری را بگویید یا قبول میکند که چه بهتر - قبول هم نکرد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک جلوی او اعلام کنید که چه گفتیم و شنیدیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین