فرماندهی اقتصادی در کشور به دستان چه کسی می‌افتد

گروه اقتصادی الف،   3970513028 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک ماهی از سخنان رییس‌جمهوری مبنی‌بر ضرورت به‌کارگیری کارشناسان جدید می‌گذرد و با افزایش التهابات بازار و فضای اقتصادی کشور ترمیم کابینه به یک مطالبه همه‌گیر تبدیل شده است اما هنوز به‌جز تغییر رییس پیشین بانک مرکزی آن‌هم در روزهای پایانی زمان قانونی فعالیتش، خبری از ترمیم تیم اقتصادی کابینه نیست و به نظر نمی‌رسد که دولت اراده‌ای برای پاسخ به این مطالبه داشته باشد.

صبح نو نوشت: در نخستین روزهای اردیبهشت ماه بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری امسال انتقاد علنی را از کابینه‌اش مطرح کرد و چند روز بعد نیز در همایشی به مناسبت روز کارگر با تقسیم‌بندی کردن وزیران کابینه‌اش به دو دسته «امیدوار» و «ناامید» گلایه‌های خود را ادامه داد.

این گلایه‌ها سبب شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر کابینه دوازدهم قوت بگیرد، بعد از آن اما با بالاگرفتن تب گرانی‌های بازار و افسارگسیختگی بازار دلار، سکه و افزایش نابسامانی‌های اقتصادی این گمانه‌زنی‌ها قوت گرفت، در ابتدا خبر استفعای مسعود نیلی مرد پشت پرده اقتصاد دولت دوازدهم به گوش رسید خبری که نه تأیید شد و نه تکذیب.

تا اینکه در 20‌تیرماه آقای محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت تغییرات در کابینه را تأیید کرد وگفت که هنوز هیچکس از چند و چون تغییرات خبر ندارد و قرار است صرفاً شخص رییس‌جمهوری در این رابطه تصمیم‌گیری و آن را رسماً اعلام کند؛ بعد از آن اما تنها تغییر کابینه برکناری آقای سیف، رییس پیشین بانک مرکزی بود که تنها دوماه تا پایان ماموریتش زمان باقی مانده بود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان شدت گرفتن شرایط اقتصادی و شیب صعودی قیمت دلار و سکه را جدای از فشارهای خارجی ناشی از سوءمدیریت تیم اقتصادی دولت می‌دانند و بر لزوم‌ترمیم کابینه تاکید می‌کنند، بی‌توجهی روحانی اما انتقاد بهارستان نشینان و حتی حامیان دولت را به همراه داشت، بی‌توجهی و تعلل رییس‌جمهوری تاجایی پیش رفت که در روز چهارشنبه 10‌مردادماه 193 نماینده در نامه‌ای به روحانی خواستار تغییرات حداکثری در کابینه دوازدهم شدند و خطاب به رییس‌جمهوری تاکید کردند: « ضمن تشکر از تغییر رییس کل بانک مرکزی، این اقدام به عنوان نقطه شروع اصلاحات خوب است، اما محدود کردن تغییرات به یک مورد 

پاک کردن صورت مسأله است. بر این اساس همچنان که در گذشته یادآور شدیم شرایط کنونی اقتضای تغییرات حداکثری را دارد و خیر و صلاح کشور در تغییرات حداکثری کابینه است.» این نخستین نامه نمایندگان به رییس‌جمهوری نیست بلکه در ماه گذشته هم 187‌نماینده مجلس در نامه‌ای مشابه به روحانی، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، خواستار ترمیم کابینه شده بودند.

یک روز پیش از انتشار نامه ۱۹۳ نماینده، آقای ابوالفضل سروش، از اعضای فراکسیون امید مجلس، از نامه‌ای با ۲۰۰‌امضا خطاب به روحانی خبر داد که در آن با دولت اتمام حجت کرده و خواستار برکناری وزرای اقتصادی دولت شده بودند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که تیم اقتصادی دولت برای دوران‌های سختی مانند دوره تحریم‌ها مناسب نیست و در چنین دوران‌هایی کشور نیازمند نوعی آرایش جنگی تصمیم‌گیران اقتصادی است و بر ضرورت تغییر کابینه تاکید دارند.

همچنان که یک نشریه خارجی (میدل‌ایست‌آی) اوضاع اقتصادی کشور را این‌گونه توصیف کرده است: «تلاش #روحانی برای جلوگیری از سقوط ارزش #ریال، شکست خورده و طرح دولت برای ساماندهی نرخ به ضد خود تبدیل شده است، سیاست‌های ارزی روحانی کار را به‌جایی رسانده که شرکت‌های نساجی، گونی‌های پر شده از نخود و لوبیا خریده‌اند، کارخانه‌های اتومبیل‌سازی، چای و قهوه وارد کرده‌اند و مرغ‌فروشی‌ها و قصابی‌ها، آخرین مدل‌های گوشی‌های اَپل را وارد کشور کرده‌اند و در عجیب‌ترین نوع از این تجارت‌های بی‌در و پیکر، وزارت بهداشت ایران، با استفاده از ۲۱‌میلیون دلار ارز دولتی که قرار بوده با آن #آمبولانس از خارج بخرد، در عوض ماشین‌های سواری وارد کرده است.»

به‌جز قرار گرفتن آقای عبدالناصر همتی، به‌جای ولی‌الله سیف در مقام ریاست بانک مرکزی و کناره‌گیری نه چندان پراهمیت آقای محمدباقر نوبخت از سخنگویی دولت، هنوز خبری رسمی از ترمیم کابینه روحانی و تیم اقتصادی او منتشر نشده و بسیاری معتقد بودند که برکناری سیف و همچنین کنارگذاشتن نوبخت از سمت سخنگویی دولت تنها پاک کردن صورت مساله است.

در این میان اما خبرهایی از مذاکرات رییس‌جمهوری با آقای علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم منتشر شده است، بر اساس این خبرها طیب‌نیا برای بازگشت به دولت، شروطی از جمله در دست گرفتن فرماندهی اقتصاد دارد، البته نخستین شرط طیب‌نیا برای بازگشت به دولت، جابه‌جایی در ریاست بانک مرکزی بوده است که روحانی آن را محقق کرد اما بعد از آن از عمل به وعده‌های دیگر سر باز زده (برکناری نوبخت و کرباسیان) و حاضر به واگذاری فرماندهی اقتصاد نیست.

البته بر اساس خبرهای تأیید نشده، جهانگیری قرار است سمت سخنگویی دولت را بر عهده بگیرد که سیاسیون نزدیک به جهانگیری به‌‌دنبال آن هستند که او را از قبول سخنگویی دولت منصرف کنند. آن‌ها قبول سخنگویی را در راستای سیاست «فاصله‌گیریِ منتقدانه» از دولت نمی‌دانند و پذیرش این سمت توسط جهانگیری را مانع بزرگی برای پیروزی این جریان در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ قلمداد می‌کنند. چراکه از این به بعد جهانگیری باید به عنوان نماد «دولت روحانی» در رسانه‌ها مطرح شود و پاسخ‌گو باشد. این سیاسیون گفته‌اند، سخنگویی جهانگیری نفعی برای ما ندارد و تنها به نفع «حسن روحانی» است که ما را در افکار عمومی در دولت سهیم می‌کند.

آن‌گونه که پیداست نه تنها هنوز در دولت این آمادگی پدید نیامده است که یک جراحی محسوس و قابل توجه در تفکر اقتصادی‌اش صورت پذیرد، بلکه تعیین شروط غیر قابل تحقق هم مزید بر علت شده که طیب‌نیا از همکاری مجدد استنکاف کند و پرونده حضور دوباره وی در هیات دولت، بسته شود.

آقای مهرداد بائوج‌لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیشنهاد روحانی به طیب‌نیا برای بازگشت به دولت، گفت: آقای طیب‌نیا خواستار تغییر در ریاست بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و‌... بود تا در حضورش در سمت فرماندهی اقتصادی دولت، دیگر مسوولان پاسخگوی او باشند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی طیب‌نیا با دانش و عملکرد خود می‌تواند اوضاع اقتصادی را تحت کنترل خود درآورد، در این میان عملکرد آقای جهانگیری به‌عنوان فرمانده اقتصادی دولت، عملکرد مثبتی نبود.

این نماینده مجلس تأیید کرد: در شرایط کنونی رییس‌جمهوری خود باید فرماندهی اقتصادی را در دست بگیرد و افرادی را در تیم اقتصادی به‌کار گیرد که از او تبعیت می‌کنند.

لاهوتی در پایان از احتمال معرفی وزرای جدید اقتصادی در هفته جاری خبر داد، به گفته او تمامی ترکیب اقتصادی دولت تغییر خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۲۷۲۸۰۸:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مگه میشه؟ مگه داریم؟ یکی دوتا جا نیست که یکی هدایتش کنه. دولت هست.. دلالان هستند..
ناشناس۴۷۳۰۶۳۱۰:۴۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
اقتصاد کشور دردستان مردی پاکدست پاک نیت وکاربلد اقای دکترطیب نیا بود ...حالاباید باخواهش وتمنا باردیگر ازاو دعوت کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین