نتیجه رسمی‌ بررسی فروش مزدا3 اعلام می شود؟

سید امیر سیاح،   3970513024 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
نتیجه رسمی‌ بررسی فروش مزدا3 اعلام می شود؟

10روز پیش خبر ثبت‌نام پرحرف و حدیث و حاشیه‌دار برای پیش‌فروش مزدا‌3 یکبار دیگر افکار عمومی را ناراحت و به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی لطمه زد.

ماجرا از این قرار بود که صبح چهارشنبه عده زیادی با فراهم نمودن 140‌میلیون تومان وجه نقد برای ثبت‌نام  «مزدا3» آماده شده بودند به این امید که بعد از یک ماه ‌خودروی تحویلی را اقلاً به قیمت 210 میلیون بفروشند‌ و 70 میلیون تومان سود ببرند، طبیعی بود این سود شیرین، عده زیادی را وسوسه کند و تقاضا برای این معامله بسیار بیشتر از عرضه آن شد. 

صبح چهارشنبه سوم مرداد در جریان ثبت‌نام اینترنتی مزادا ‌3 افتضاحی بزرگ رقم خورد و بستر برای شایعه‌سازان و تهمت‌زننده‌ها فراهم شد. با قطع و وصل سامانه و تکمیل سریع ظرفیت این پیش‌فروش در چند ثانیه، با بالا گرفتن اعتراض‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت مجبور به واکنش شد و آقای شریعتمدار دستور رسیدگی سریع صادر کرد.

بعد از آن نوبت «بهمن موتور» بود که در برابر تهمت‌ها واکنش نشان دهد. واکنش بهمن موتور به ظاهر قانع‌کننده بود: «ما هر سال به‌طور متوسط 3250‌دستگاه مزدا‌3 تولید می‌کنیم درحالی‌که در لحظه باز کردن سایت پیش‌ثبت‌نام 212 هزار متقاضی به سایت هجوم آوردند. طبعاً سایت دچار اختلال شد اما ما بی‌تقصیریم و نمی‌توانستیم جوابگوی این سیل متقاضی باشیم.»

تا امروز وزارت صمت نتیجه رسمی‌ بررسی‌اش از این ماجرا را اعلام نکرده  و ظاهراً این دستور ویژه هم می‌رود ‌کنار بقیه دستورهای اینچنینی‌ در این سال‌ها. ‌در مقابل وقتی بیانیه بهمن موتور با واکنش‌ از سوی وزارت صمت و محافل اقتصادی  مواجه نشد، خودروسازان به خود جرات داده‌ و خواسته‌اند برای مقابله با هجوم تقاضا قیمت خودرو آزاد شود. این اشتباه‌ترین تصمیم خواهد بود و بازار خودرو را نیز به سرنوشت بازار ارز و سکه دچار خواهد کرد .

راه‌حل مشکل به‌وجود آمده آزاد کردن قیمت نیست‌. این مشکل راه‌حل‌های روشنی دارد که در چهار چوب ساز و کار منطقی عرضه و تقاضا، با مقررات‌گذاری ساده‌ای می‌تواند حل شود.

یک راه‌حل میان‌مدت، وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر کالاهایی نظیر خودرو است. یعنی ثبت قیمت خودرو هنگام خرید و فروش و دریافت افزایش قیمت غیر متعارف توسط دولت.

راه‌حل دوم که می‌تواند درکوتاه‌مدت حتی برای ثبت‌نام مزدا‌3 به‌کار گرفته شود، اعمال یک شرط ضمن‌عقد فروش است.

اگر خریدار، خودروی خریداری شده را زودتر از دو سال بفروشد؛ ناچار باشد رقم قابل ملاحظه‌ای به دولت مالیات بپردازد. اجازه وضع این مالیات خاص هم طبق قانون اساسی با یک لایحه دو فوریتی از مجلس قابل حصول است. 

هر دو راهکار ارائه‌شده تقاضای سوداگری را از بازار خودرو خارج خواهد کرد و هر دو بدون رانت کاملاً شفاف و کاملاً تحت ساز و کار بازار است. در‌حالی‌که آزاد‌سازی قیمت خودرو در شرایطی که 1550‌هزار میلیارد نقدینگی پشت سرش وجود دارد، در این بازار هیجانی  قیمت‌ها را تا حد غیر قابل تصوری بالا خواهد برد.

آنچه مسلم است اینکه وضع فعلی پیش‌فروش‌ خودروها هم رانتی و فاسد است. هم خریدار واقعی برای مصرف را متضرر می‌کند و هم تب سوداگری‌ و رانتخواری را در جامعه بالا می‌برد.

دولت محترم یکبار هم که شده پیشنهاد اقتصاددانان نسل جدید را عمل کند؛ برای شروع از همین پیش‌فروش مزدا‌3 شروع کنید. پیش‌فروش حاشیه‌دار سوم مرداد را باطل کنید و بعد از وضع مالیات ویژه بر سوداگری و بیرون کردن تقاضای سوداگری از بازار دوباره با شرایط کاملاً شفاف پیش‌فروش کنید.

منطق اقتصاد می‌گوید نتیجه این خواهد بود: کاهش تقاضا و کاهش قیمت و نهایتاً اعتماد و رضایت عمومی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۲۶۷۷۰۸:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
تو گفتی و اونها هم گفتن چشم. دولت و اکثریت نهادها، سازمانها و حتی مجلس، مدتیه عین بچه های لجوج شدن که هر چی بهشون بگی اونها فقط کار غلط خودشون رو میکنن.
ناشناس۴۷۳۳۱۰۱۱:۵۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
نه آقا لج بازی چیه حتما علت های دیگه ای داره .....
ناشناس۴۷۲۶۸۲۰۸:۱۰:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
پیشنهاد خوبیه اگر از همین امروز به فروش خودروهای صفر خارجی مالیات سنگین بسته بشه و کسانی که با دلالی و التهاب در بازار خودرو در صدد کسب سود بوده اند متضرر بشن دیگه جرات بحران سازی نخواهند کرد
ناشناس۴۷۲۶۸۸۰۸:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
يه راه حل ساده تر هم وجود داره: صلح با دنيا و ورود سرمايه و تكنولوژي روز دنيا و رفع انحصار از اقلام مختلف از خودرو گرفته تا موبايل و ...
ناشناس۴۷۲۹۱۸۰۹:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
هیچ کشوری مجانی چیزی بهت نمیده مگر اینکه خودش بیشتر ببره حتی فامیل و همسایه پولدارت چیزی بهت نمیده چه برسه به یه کشور غریبه. چرا وضع مالی مصر و پاراگوئه و ارژانتین و کرواسی و شیلی و کامرون و کرواسی و ... خوب نیست؟ مگه اونها با امریکا قطع رابطه اند؟ اگه میبینی ژاپن و کره و المان بعد از جنگ جهانی وضعشون خوب شد بخاطر اینکه نزدیک به 8 ساعت کار مفید میکنن نه یک ساعت. سالها واردات کالای خارجی ممنوع بود تا به اینجا رسیدن البته با نظارت های درست تا شرکت های داخلی از ممنوع بودن واردات سواستفاده نکنن. اگه میبینی قطر و کویت و عربستان و بحرین و امارات پولدارن به خاطر نسبت بسیار بیشتر فروش نفت نسبت به جمعیت هست.اگه الان پول نفت فقط بین یکی دو استان جنوبی تقسیم بشه همین وضعیت قطر و کویت میشه. ما باید علاوه بر نفت مثل ژاپن و المان و چین در تمام ابعاد اقتصادی پیشرو باشیم.
ناشناس۴۷۳۲۹۰۱۱:۴۷:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
کامنتت رو باید طلا گرفت هموطن. بخشی از مردم خیلی خوش باورند. به این سوال لطفا جواب بدید چرا یک کشور قوی تر و در سطح بالاتر از تکنولوژی و ثروت در ازای ارتباط داشتن بیاد بخشی از این دارایی هاشو با شما تقسیم کنه ؟ همین الان سر هزینه شدن بخشی از 3% بودجه نظامی ایران در کشورهای دیگه که به امنیت خودمون هم مربوطه داد امثال این آقا در میاد بعد فکر می کنی آمریکا میاد همینجوری مفتی به شما حال بده. نه عزیزم حتما بیشتر از چیزی که بهت میده می بره. به خصوص که آدم هایی تن پروری تو ممکلتمون هستند که منتظرن دیگران (آمریکا، مسئولین و... هر کی غیر خودش) کاری برای وضعیت بدشون بکنه.
رضا۴۷۳۴۸۶۱۲:۴۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
نه ژاپن، نه چین، نه حتی آلمان با این روش صنعتی نشدن. راه حل اینه که تمام توانمون رو بذاریم و خودمون خیلی چیزها رو بومی کنیم. نوکیا سالها توی کشورهای آفریقایی گوشی تولید می کرد ولی اونها هنوز تولید کننده گوشی نیستند. این حرفهایی که میزنین قشنگه ولی عملی نیست.... امریکا جنایتکاره و دنبال سرکیسه کردن ملتهای مختلفه مخصوصاً ایران... اگه کشور به ثبات منطقی برسه مذاکره میتونه مفید باشه( مثل فرصت هسته ای شدن که غول مذاکرمون با برجام کاغذ پاره سوزوندش!) ولی در این شرایط ما فقط وابسته خواهیم شد...
ناشناس۴۷۲۶۹۴۰۸:۱۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
دلال دو سال هم که مزدا را بگیرد و نفروشد..... باز هم سود قابل ملاحظه ای میکند..... بهتر است که این شرط به حداقل سه یا چهار سال افزایش یابد
ناشناس۴۷۳۳۷۹۱۲:۱۵:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۳
ده سال بهتر يا مادام العمر خيلى عالى است
ناشناس۴۷۲۶۹۶۰۸:۲۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مهم تر از اعلام برخورد قاطع
ناشناس۴۷۳۶۱۳۱۳:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۳
ای بابا
ناشناس۴۷۲۷۳۸۰۸:۵۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۳
همان زمانی که جناب آقای وزیر محترم کار بررسی فروش اینترتی مزدا 3 را بر عهده " روابط عمومی " سازمان گذاشت یعنی اینکه اصلا به دنبال نتیجه نیست چه برسد به اعلام آن .
احسان۴۷۲۷۸۲۰۹:۰۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مثل همیشه
محسن۴۷۲۸۳۰۰۹:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
فکر کردی دولت اگاه به این موارد فرمودی نیست چرا ولی قادر به مهار نقدینگی نیست و جلو این یکی بگیره جای دیگه مشکل پیش میاد
بهروز۴۷۳۰۶۱۱۰:۴۷:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
اخه این چه مملکتیه واسه مزدا 3 مدل 2008 این همه خبر این همه بزرگ نمای .وزیر مملکت کار نداره؟؟؟
ناشناس۴۷۳۱۷۳۱۱:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۳
فهمیدی چی گفتی؟؟؟ میگه رانت و فساد تو خود دولت و وزارت صنعت نفوذ کرده و از آنها سرازیر شده به جامعه...
ناشناس۴۷۳۱۹۰۱۱:۲۲:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
جناب مزدا۳ مدل ۲۰۰۸ نسل قبلی یا قدیم محسوب میشه این مزدا ۳ که روی خط تولید بهمن هست مدل ۲۰۱۰ هست.
رامین۴۷۴۱۳۳۱۶:۴۸:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۳
دوست عزیز مدل 2008 درسته همین اطاقه.بعدشم اصلا 2010 ماله 9ساله پیش راست میگه بخدا برا چی واسه ی ماشین از رد خارج شده اینهمه داستان
ناشناس۴۷۳۴۵۳۱۲:۳۵:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
همیشه مبارزه با معلول !!!! علت نابسامانی ها را رفع کنید البته اگر می توانید و خصوصا می خواهید ....
محمد۴۷۳۴۹۸۱۲:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۳
«کاهش تقاضا و کاهش قیمت و نهایتاً اعتماد و رضایت عمومی»... اینها دقیقا همان چیزهایی است که برای مسئولین ما پشیزی ارزش .. ندارد و گرنه اوضاع کشور این نبود که الان میبینیم. آرمانهای انقلاب و امام راحل و شهدا کجا و وضع فعلی کشور کجا.
عدالت۴۷۳۷۴۴۱۴:۲۵:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
جالبه در این شرایط وخیم اقتصادی، حدود دویست هزار نفر سرمایه مازاد صد و چهل میلیون تومانی داشتند که میخواستند در عرض یک هفته هم هفتاد میلیون سود کنند، خلایق هرچه لایق، اینهمه میگویند در این گرانی، خرید نکنید باز یک عده آتش بیار معرکه میشوند، هرچقدر هم گرانی شود حقتان است، خودتان باعث نابودی و سقوط کشور خواهید شد، خود شمایی که ماشین لوکس و گوشی اپل و سکه و دلار احتکار میکنی و بعد هم مینالی که چرا کشور چنین است و چنان، همه چیزمان به همه چیزمان میاید.
ناشناس۴۷۳۹۸۴۱۵:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۳
212 هزار؟ این همه سودجو؟ تهش 1000 نفر خریدار ، بقیه فقط کاسب با روحیه مفتخوری...
ناشناس۴۷۳۹۹۵۱۵:۵۴:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۳
راه حلی که پیشنهاد دادید چندان قابلیت اجرا نداره چون خرید و فروش ماشین در بازار غالبا توسط دلالها به صورت وکالتی انجام میشه و خیلی مواقع هنوز ماشین به نام نفر اوله ولی چند دست میچرخه. بهتره قبل از نوشتن مقاله و ارائه پیشنهاد، اطلاعاتتون رو از بازار افزایش بدید تا پیشنهادتون قابلیت اجرایی داشته باشه.
سیدعلی حجازی۴۷۴۳۱۸۱۸:۰۵:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
-، وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر کالاهایی نظیر خودرو است. یعنی ثبت قیمت خودرو هنگام خرید و فروش و دریافت افزایش قیمت غیر متعارف توسط دولت. -اگر خریدار، خودروی خریداری شده را زودتر از دو سال بفروشد؛ ناچار باشد رقم قابل ملاحظه‌ای به دولت مالیات بپردازد. اجازه وضع این مالیات خاص هم طبق قانون اساسی با یک لایحه دو فوریتی از مجلس قابل حصول است. ) متن بالا عالی عالی عالی از بهترین اهرم ها
خسروی۴۷۴۵۹۸۲۰:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مزدا 3 تو خارج 25 هزار دلاره اونهم قسطی ماهیانه 250 دلار با سود 4 تا 6 درصد در ضمن این خودرو در حد خودروهای درجه 4 و 5 است اونوقت تو مملکت ما برای فروش اون کمیسیون و جلسه و هزار بامبول دیگه تشکیل شده واقعا باعث تاسفه.
علی۴۷۴۶۱۸۲۰:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۳
چه توقعی وقتی خود دولت دلاله یه روزی سیم کارت یه روز سکه و روز دیگه دلار می فروشه . همین خودروهای وارداتی را با نصف قیمت وارد کشور می کنن . همین مزدا 3 براشون 20 هزار دلار آب می خوره ولی 35 هزار دلار می دن دست مردم بر عکس همه جای دنیا که دولت کارش ایجاد رفاه مردمه و اجازه میده که شرکت های خودروساز بدون تعرفه و با کمترین قیمت و بیشترین کیفیت برای رفاه مردمش خودرو هاشون رو عرضه کنن .
ناشناس۴۷۴۸۴۴۲۳:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
از ۲۱۲هزار نفر خریدار، باور کنید ۲۰۰هزار نفرش دلال هستن
ناشناس۴۷۵۱۰۸۰۶:۴۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
اولاً: برای چه باید اعلام بشود؟ ثانیاً : فرض کنیم دانستید که 25 درصد مزدا مقصر است، 25 درصد خریدار، 25 درصد دلار و 25 درصد هم عوامل فروش خودرو از جمله آقایان سین میم و دال. جیم. خب این دانستن چه سودی برای شما دارد؟ آقا بچسبید به زندگی‌تان برادر!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین