چرا ترامپ دوباره به ایران پیشنهاد مذاکره داد؟

حسن کریمی فرد،   3970510208 ۸۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا در هفته های اخیر، به یکباره دونالد ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط را به مقامات جمهوری اسلامی ارائه داد. البته بعد از این سخنان مایک پمپئو شروطی را برای انجام مذاکره تعیین کرد.

چرا ترامپ دوباره به ایران پیشنهاد مذاکره داد؟

دونالد ترامپ دوباره دیروز در ایالت فلوریدا از مذاکره با ایران گفت و اینکه او باعث شده آمریکا از توافق وحشتناک هسته ای خارج شود. رئیس جمهور آمریکا عنوان کرد که ایران با گرفتاری های جدی مواجه شده و به همین دلیل احتمالا خیلی زود با واشنگتن وارد مذاکره خواهد شد.  

سوالی که در حال حاضر مطرح می شود این است که چرا رئیس جمهور آمریکا دو روز پیاپی راجع به مذاکره با ایران سخن گفته است. اتفاقی که در ادامه دوباره نیز احتمالاً رخ خواهد داد.

 در پاسخ به این سوال می توان به دلایل متعددی اشاره کرد.

اول اینکه دونالد ترامپ به شدت تمایل دارد تا اثبات کند مذاکره کننده حرفه ای است که بسیار بهتر از باراک اوباما و جان کری عمل می کند و در نهایت نیز قادر است از طرف مقابل حداکثر امتیازات را بگیرد. این امر بدون شک برگرفته از شخصیت و روانشناسی ترامپ است که بر پایه غرور و خود بزرگ بینی می باشد.

یکی دیگر از دلایل رئیس جمهور آمریکا که به ایران پیشنهاد مذاکره داد انحراف رسانه ها و افکار عمومی از تنش های داخلی که گریبان گیر وی شده می باشد. از جمله این مسائل می توان به تبانی با روس ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و باز شدن پرونده های  متعدد بدلیل ارتباطات غیراخلاقی اشاره کرد.

 البته دونالد ترامپ به کسب دستاوردهایی هم نیازمند می باشد تا از آنها به عنوان برگ برنده در انتخابات میان دوره ای کنگره و بخصوص ریاست جمهوری استفاده کند. بدون شک مذاکره با ایران تا حدود زیادی می تواند این هدف را محقق کند حتی اگر به نتیجه خاصی نیز منجر نشود.

از سوی دیگر دونالد ترامپ احتمالا بر این تصور بوده که بعد از کناره گیری از برجام که شرکت های خارجی بسیاری از ایران خارج شده اند و بازار ارز و سکه نیز دچار تلاطم شده مقامات ایران از پیشنهاد مذاکره استقبال خواهند کرد. اما موضوع اصلی این است که بدلیل رفتار غیرقابل پیش بینی ترامپ و زیر پاگذاشتن تعهدات، مسئولان ایرانی جواب مثبتی به درخواست های وی ندادند.

البته هدف دیگر ترامپ این است همزمان با تشدید فشارها و اعمال تحریم های جدید، جنگ روانی و اقتصادی باعث ایجاد چالش های گسترده تری برای ایران شود.  او فکر می کند در این صورت رد چند باره پیشنهادات مذاکره وی از سوی ساختار سیاسی ایران می تواند به نارضایتی بیشتر مردم منجر شود و به تقابل ها درونی چه در سطوح بالای سیاسی و چه بین مسئولان و مردم دامن بزند. همچنین احتمالا از نگاه رئیس جمهور آمریکا ادامه این چرخه می تواند تبعات جدی برای شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران به همراه داشته باشد که شاید تهران را در نهایت با وضعیتی شکننده تر پای میز مذاکره بیاورد.

 فراموش نشود پیشنهاد مذاکره ترامپ دقیقاً چند روز قبل از اعمال تحریم های جدید رخ می دهد و به همین دلیل احتمالاً رئیس جمهور آمریکا در پی این است تا مقصر این وضعیت را در افکار عمومی مردم ایران، خود مسئولان جمهوری اسلامی معرفی کند.

در این بین نکته مهم تر تامل در موضع جان بولتون و مایک پمپئو می باشد که عامدانه از سوی دونالد ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مخالف آمریکا(مانند ایران) در کابینه به کار گرفته شدند. راهبرد این افراد در قبال ایران طرد هر گونه مذاکره با جمهوری اسلامی می باشد و بر استفاده از ابزار نظامی نیز تاکید دارند. اما دونالد ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی بدلیل رویکرد تاجرمابانه و پیامدهای ناخواسته از جنگ گریزان بوده است. البته این امر به معنای این نیست که همیشه توطئه و وسوسه های نومحافظه کاران و لابی های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که به شدت خواهان مقابله سخت با ایران هستند ناکارآمد باشد.

در این شرایط به نظر می رسد اولویت اول مسئولان باید تشکیل اتاق جنگ اقتصادی و رسانه ای برای مدیریت اقتصاد و جلوگیری از تلاطم های جدی بازار و آگاهی دادن به مردم می باشد. اتفاقی که تا کنون رخ نداده و انتظار این بود خیلی قبل تر و حداقل بعد از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت انجام می شد. بدون شک بدلیل سیاست های تهاجمی و انفرادی ترامپ و اختلافات کشورهای مختلف با آمریکا شکل گیری اجماع علیه ایران در این مقطع زمانی غیر ممکن است و در صورت همگرایی و بکارگیری دیپلماسی گذر از این مرحله امکان پذیر است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۹۰۱۵۰۷:۳۹:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما ازدرون مردم خبرنداريد اصلا شما تصورنمي كنيد كه وقتي مردم مي شنود فرضا بنزين گران خواهد شدچه حالي به انها دست مي دهد دليلش اين هستكه فاصله شما با مردم انقدر زيادشده است كه ديگر شرايط مردم براي شما قابل درك نيست
سعید۴۷۰۲۷۳۱۷:۴۷:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
من هر کسی رو که دور و برم میبینم پر از استرسه..
ناشناس۴۷۰۸۹۵۰۱:۳۱:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اونایی رو هم که نمی بیتی همینطور هستند
ناشناس۴۷۱۷۷۱۱۵:۱۴:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
از شدت استرس در حال مرگ و سنکپ هستیم! یعنی وقتی حرف از بسته ارزی دولت میشود دست و پایمان میلرزد! چون حتما بیچاره تر میشویم!
ناشناس۴۷۲۰۷۱۱۸:۱۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دقیقا دیشب با یکی از همین قشر پولدار نشسته بودیم داشت همینو میگفت بابا بنزین خیلی ارزونه تو ایران .
ناشناس۴۶۹۰۱۹۰۷:۴۴:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
هدف امریکا این است که با طرح مذاکره ، اجماعی که در داخل علیه امریکا بعد خروج امریکا از برجام پیش امده ، بشکند ..یعنی شبکه همکار داخلی رسانه ای غرب در ایران ، صدای تایید و تشویق به مذاکره را بلند کند... ابزار امریکا برای تاثیر گذاری روانی در ایران ، رسانه های زنجیره ای هستند...
ناشناس۴۶۹۱۳۹۰۹:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دوستان عزیز ، ترامپ با خدعه مذاکره میخواهد مانع بستن تنگه ها بعد از ۱۳آبان شود چون میداند با بستن تنگه ها دنیا به هم میریزد و تحت فشار همه کشورهای دنیا مجبور میشود تحریم نفتی را لغو کند. فقط مقاومت کنیم و وسوسه خدعه مذاکره نشویم ترامپ خودبخود تحریم نفتی را از ترس بستن تنگه ها لغو میکند یاعلی
ناشناس۴۶۹۳۱۸۱۰:۵۸:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فعلا که به جای تنگه تنفس ما بسته شده با دلار 10 تومنی !!! ...
مرتضی۴۶۹۸۰۳۱۴:۰۵:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما که نفست با دلار میاد بالا،برو خارج اکسیژن خالص با دلارهای انور مرزی داره، بزار ما با شرافت زندگی کنیم نه هر ننگی از بیگانه را با دلار بپذیریم، نسل اینده چه قضاوت کنند،
میثم۴۷۳۵۵۹۱۳:۲۰:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۳
بزرگترین ننگ ما اینه که روزی ۱۲ ساعت کار میکنیم بعد شرمنده زن و بچمون هستیم . شما که وضعیت اقتصادیتون خوبه جنگ هم بشه میرین یه کشور دیگه ما بدبخت میشیم
ناشناس۴۶۹۸۹۳۱۴:۳۸:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
نفس استکبار داره به شماره میوفته نترسید شیطان بزرگ در حال نابودی است
ناشناس۴۷۰۰۲۴۱۵:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
پیروز شدن هزینه میخواد
ناشناس۴۷۰۲۴۳۱۷:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما دلار می خوری که رفته بالا داره خفت می کنه؟
ناشناس۴۷۰۷۸۲۲۳:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
چند برادر عزیز که مثل همیشه شعار میدن که استکبار رفتنی است (متاسفانه استکبارهمیشه بوده و هست ، این جز تاریخ بشر است )و ...، قربانت شوم در مملکت ما فقط افرادی که کار سازمانی دارند که درآمدشان از ناحیه فروش نفت و مالیات از بخش خصوصی و مالیات مختلف تامین میشود و احتمالا از امکانات دولتی و نهادی نظیر مسکن ، خواربار و وام های مختلف و ... بهره میبرند زیاد نگران دلار نیستند، الباقی مردم، تولید کننده های کوچک و بزرگ و مثلا کشاورز برای تهیه کود و ... با قیمت دلار درگیر هستند و از آن متاثر هستند اینکه شما برادران ناآگاه مردم غیر خود را دلار خور و ... میدانید ، معنی پیروزی و اتحاد نمی دهد
ناشناس۴۷۵۸۹۴۱۲:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
آره. هر چی می خورم قیمتش با قیمت دلار در نوسانه. الان شیر و لبنیات قیمتش ثابت مونده یا میوه و رب و سایر مواد غذایی؟ قیمت خودرو داخلی هم که داره هر روز پایین می آد !!! اصلا تو باغ هستی یا اینکه خرید خونه رو بابا جون انجام می ده و شما فقط قیمت ... برات مهمه؟
مرتضی۴۶۹۷۹۲۱۴:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دقیقا ، احسنت ،
ناشناس۴۷۰۰۰۱۱۵:۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کاملا صحیح احسنت
ناشناس۴۶۹۰۲۰۰۷:۴۵:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ترامپ برای کوبیدن دمومکرات ها و این که ثابت کند رویکرد فشارش موثر است ، به شدت نیاز به دیدار با ایرانی هاست ولو ظاهری و صوری..
ناشناس۴۶۹۰۵۵۰۸:۳۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اوضاع اقتصادی را درست کنید همه چیز درست می شود
امضاء محفوظ۴۶۹۴۳۴۱۱:۴۲:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شاید بشود در جنگ نظامی پوزه آمریکا را به خاک مالید، شاید بشود تنگه هرمز را بست و دنیا را به تمکین از خواسته های منطقی و به حق خود نماییم، شاید بشود عربستان و اسرائیل را سرجای خود نشاند، شاید بشود استکبار و استعمار را قانع کرد که کاری به کار کشور ما نداشته باشند و شر نرسانند.. ولی هرگز هرگز نمی توانیم مشکلات اقتصادی اعم از تورم، بیکاری، نرخ عجیب و غریب ارز و سکه و نظایرهم را حل کنند
ناشناس۴۷۰۲۴۵۱۷:۳۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
#تفکر_لیبرالی
ناشناس۴۷۰۷۸۷۲۳:۴۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ای کاش میتوانستی تفکر لیبرالی را تعریف کنی و نمونه موفق در مقابل آنرا در کشور خودمان مثال بزنی، در کشور ما همه تفکرات امکان کار داشتند ( چپ، راست، معتدل، نیمه ابری، تمام افراطی و ...)نتیجه همه آنها ، جذب منافع برای خود بود
امضاء محفوظ۴۷۰۳۲۶۱۸:۰۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
الوعده وفا زیرا منتظران مصلح، خود نیز باید صالح باشند زمامداران بایستی سیره امیرالمومنین علی (ع) را پیشه کنند: شایستگان را درصدر نشانند بر صورت متملقان و مجیزگویان خاک بپاشند، با متجاوزین به بیت المال به شدت برخورد کنند، مفسدین اقتصادی را بجای حروف الفبا بصورت کامل به جامعه معرفی کنند شمع بیت المال را در زمان کار شخصی خاموش کنند تا حقی بر گردن شان نباشد آنگونه که وقتی مولای متقیان برادرش ;عقیل بدلیل تنگدستی تقاضای سهم بیشتری از بیت المال داشت، حضرت آهن کداخته را به وی نزدیک ساخت تا از لهیب آن به لرزه آمد (مابقی ماجرا را همگی می دانیم...) - یعنی به دوستانمان وام 4% ویژه ندهیم که اصل و فرعش را هنوز پس نداده اند... خودتان قضاوت کنید: در زمانه ای که معصوم (ع) غایب است مالک اشتر و میثم تمار و حُجر رویت نمی شوند ... می خواهید وضعیت اقتصادی را سامان دهید هر موقع کارخانه داری را که بجای آبلیمو، اسید در شیشه می ریزد یا آنکه در شیر، وایتکس می ریزد را رسوای عام و خاص نمودید آنگاه باور خواهیم کرد که می خواهید توانستن قدم بعدی است ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
احمدخواجوند۴۶۹۰۵۸۰۸:۴۷:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ازابهت روحانی ترسیده
ناشناس۴۶۹۰۶۹۰۸:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بهتره در کنار اتاق جنگ اقتصادی .یک اتاق استراحت هم در نظر گرفته بشه .چون بعد از جنگیدن مسولین یک استراحت نبم ساعته بد نیست .آقای مقاله نویس عزیز بعد از این همه تحلیل همین به فکرت رسید که اتاق تشکیل بدی ..خوب اون عزیزانی که توی این اتاق قراره فکر بکنن ساعتی حقوق می خوان یا روز مزدند.
بیگی29۴۶۹۰۹۰۰۹:۱۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مسئولان اآیا حاضرند در جنگ نظامی،آقازاده ها را گسیل کنند؟
تبریزی۴۶۹۱۶۴۰۹:۵۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
زمان جنگ که سهله حتی خیلی قبل تر از جنگ هم اونها رو به مقاصد امریکا و کانادا گسیل می کنن.
ناشناس۴۶۹۴۲۵۱۱:۳۹:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اتفاقن اون ها رو به آمریکا اعزام کردن و می کنن تا اونجا با آمریکای جهان خار مذاکره کنن
ناشناس۴۷۰۱۱۲۱۶:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حتما اول آنها میروند و مردم هم اصلا همه با هم به جنگ میرویم
ناشناس۴۶۹۰۹۵۰۹:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
امريكا در حال اضمحلال است
ناشناس۴۶۹۲۷۴۱۰:۳۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
لطفا از روی تعصب نظر ندهید و چشمتان را نبندید
ناشناس۴۶۹۸۵۳۱۴:۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کنایه زده
ناشناس۴۷۰۲۷۱۱۷:۴۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
انشاالله
ناشناس۴۶۹۱۰۸۰۹:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
چون میداند مجبور است در بحث تنگه عقب نشینی کند شک نگنید اگر مقاومت کنیم تحریم نفتی میشکند قطعا
تبریزی۴۶۹۱۳۲۰۹:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ترامپ هیچ شناختی از ایران نداره برای همین پیشنهاد مذاکره می ده. از قدیم گفتن در خانه کس است یک حرف بس است ولی از وقتی فرزندسالاری مد شده ظاهرا اثرش رو روی سیاست های کشورمون هم گذاشته.
ناشناس۴۶۹۱۳۷۰۹:۳۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
درست مثل سال ۸۸ که هر وقت اعتراضات بالا می گرفت خانم کلینتون میآمد میگفت بیایید پای میز مذاکره.
صابر۴۶۹۱۵۶۰۹:۴۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
نشانه اش پایین آمدن ارزش دلار در برابر ریال!
ناشناس۴۶۹۱۵۷۰۹:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
البته با وجود برخی ساده‌اندیشان و ترسوها که در روزنامه‌هاشون ‌و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ مذاکره می‌کنن ترامپ خیلی هم اشتباه نمی‌کنه. دقیقا هدفش اینه که به جامعه القا کنه راه نجات مذاکرس و اتفاقا خیلی از کامنت‌هایی هم که منتشر میشه دقیقا میگه «تنها راه نجات مذاکرس». این سطح از ساده‌اندیشی الحق که نوبره. مخصوصا وقتی میگن «خب، غیر مذاکره مگه راهی هست»!
ناشناس۴۶۹۱۵۸۰۹:۵۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مقاله خوبی بود. اما دلیل دیگری هم دارد و آنهم تهدید نظامی سردار سلیمانی و حسن روحانی بود که خیلی ها با جو سازی آن را پوچ دانستند ولی واقعیت این است که آمریکا و اعراب و اسرائیل در منطقه خاورمیانه اهداف سهل الوصولی برای ایران هستند ولی عملا نقاط چندانی برای تلافی ندارند. مثل مبارزه خرس و پشه است که عملا خرس عاجز می شود و پشه برنده می شود. توان موشکی بی مهابای ایران را هم به این معادله اضافه کنید. از آن نترس که های و هوی دارد از آن بترس که سر بزیر دارد.
ناشناس۴۶۹۶۰۴۱۲:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما قوی باش و اینطور فکر کن.
ناشناس۴۶۹۱۶۲۰۹:۵۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما لطفا یه تحلیلی بده که چرا اوضاع ایران و دولتمردانش به این شکل شده و نمی توانند ار اچمز بیرون بیان راجع به ترامپ و دولت امریکا انچه عیان است چه حاجت به بیان است
ناشناس۴۶۹۱۶۵۰۹:۵۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ما اینقدر که رفتارهای امریکا را تحلیل میکنیم، اگر ۱۰ سال با همین پشتکار و حساسیت خودمان را تحلیل میکردیم الان سوییس بودیم و اینقدر فساد و دزدی و ژن خوب و ...نداشتیم.
ناشناس۴۶۹۳۴۸۱۱:۰۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
عزیزم سوییس 200 ساله وارد هیچ جنگی نشده هیچ وقت هم برای امریکا شاخ وشونه نکشیده ! تا شده سوییس . اره عزیزم
ناشناس۴۶۹۲۱۴۱۰:۱۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کسی به فکر منافع مردم نیست . حتی شروع مذاکرات هم قیمت سکه و ارز رو کاهش نمیده
ناشناس۴۶۹۲۴۱۱۰:۲۸:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بسم الله الرحمن الرحیم چون ترامپ کسانی را در ایران دارد که از قصد وضعیت اقتصادی را به این سمت برده اند و برای او کار می کنند و مهمتر از همه آدرس غلط می دهند که فقط با مذاکره وضعیت اقتصادی درست می شود.
ناشناس۴۶۹۳۳۶۱۱:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فقط شما در ايران زندگى نميكنيد اقاى يا خانم محترم من هم ايرانى هستم و طبق قانون اساسى از لحاظ حقوقى با شما برابرى ميكنم چرا تهمت چرا فحش و توهين .
ناشناس۴۶۹۳۸۸۱۱:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حتی کره شمالی هم فهمید باید با قدرت اقتصادی امریکا کنار بیاد
ناشناس۴۷۰۰۴۸۱۵:۲۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کره شمالی تنگه هرمز نداشت. کره شمالی تو خاورمیانه نفوذ نداشت. کره شمالی یه کشور منزوی بود.کره شمالی تو اوپک قدرت نداشت.بسه یا بازم بگم
ناشناس۴۷۰۶۹۳۲۲:۴۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کره شمالی بمب اتم داره عمو جون !! تنگه یعنی چی
ناشناس۴۷۰۸۲۸۰۰:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
داداش ، همچین میگی تنگه، انگار شهر هرت ، هرکی دلش خواست بیاد تنگه رو ببنده، بعدش حتی چین و روسیه هم ضد ما میشن عزیزم، تازه ما باید بهانه لازم را بدست بیاریم که فعلا بخاطر ضعف اقتصادی ، بهانه ای دست ما نداده اند
ناشناس۴۷۲۰۵۱۱۸:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
چی شد الان ؟؟کره شمالی که با ترامپ دیدار کرد لغو تحریم شد؟؟تونست نفت بیشتری .وارد کنه؟؟تونست وضعیتش رو از نظر مادی با چند ماه قبل بهتر کنه؟؟نه..چون الان آمریکا وپمپئو میگن که باید اقدامات کره شمالی قابل اثبات باشه..اگه هم ترامپ ودولت آمریکا بخوان با کره شمالی راه بیان این کنگره آمریکا اجازه نخواهد داد..مشابه این رو برای ایران هم دیدیدم در برجام..کره شمالی که بمب هیدروژنی داره وموشک تا رسیدن به خاک آمریکا که جای خود داره.. پس فعلا هیچ اتفاقی برای کره شمکالی نیوفتاده
ناشناس۴۶۹۲۴۳۱۰:۲۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
احتمالا خواسته نطق بعضی ها که خود مهم پندار و خود سخنگو پندار هستند باز بشه .
ناشناس۴۶۹۲۴۹۱۰:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این جماعت از سر شکم سیری و نداشتن مشکل بیکاری ، اجاره خونه ، فقر و ازدواج فرزندان فقط شعار میدهند ...
ناشناس۴۷۰۰۵۰۱۵:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
خیلی ها هم حاضرن گرسنه بخوابن ولی غرورشون شکسته نشه
ناشناس۴۷۰۸۳۴۰۰:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دلبندم شما وقتی دست خالی برگردی خانه پیش فرزندت ، غروررت شکسته نمیشه؟! احتمالا در خانه پدرت گرسنه میخوابی و قرار نیست به کسی جواب بدی و از شرمندگی جوری بری خانه که کسی متوجه آمدنت نباشه ، عزیزم چرا حرف بی معنی میزنی
ناشناس۴۶۹۲۹۷۱۰:۵۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کسانیکه از مذاکره می ترسند شاید دلال و کاسب تحریمند
ناشناس۴۶۹۴۵۷۱۱:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بله منظورت سلبریتیا و ژن خوبای حامی دولته دیگه و الا توده مردم پولشون کجا بود که کاسب تحریم باشن
ناشناس۴۶۹۳۰۹۱۰:۵۵:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
هر گونه صحبت از جنگ و درگیری و یا تهدید دیگر کشورها مستقیم روی اقتصاد مردم تاثیر داره . پس .. بهتر ساکت باشیم
ناشناس۴۷۰۰۱۸۱۵:۱۶:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ترس از تحریم و ترسیدن از دشمن آخرش بردگیه
کامران۴۶۹۳۶۰۱۱:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بعضی از کارگرهای رجوی یه جور کامنت میزارن آدم فکر میکنه از هموطن های عزیزمونه و دلسوز جامعه
ناشناس۴۶۹۴۷۴۱۱:۵۹:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اتفاقا رجوی هم مثل شما دنبال جنگ و نابودی کشور !!!
ناشناس۴۶۹۳۷۳۱۱:۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
سازش با ترامپ دیوانه تنها راه نجات کشور حتی چین و روسیه هم با ترامپ سازش کردن
ناشناس۴۶۹۳۹۱۱۱:۲۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
خبری نمیشه دلار به اعداد بالاتری میرسه ملت هم کالاها را گرانتر میخرن و عادت خواهند کرد سال 91 هم دلار 4 برابر ش همه عادت کردن الان هم نهایتا 5 تا 6 برابر بشه که باز قیمتا چند برابر میشه همه هم عادت میکنن
ناشناس۴۶۹۳۹۷۱۱:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حتی صحبت ازشروع مذاکرات کرد دلار 1000 تومن ارزان شد !
ناشناس۴۶۹۴۰۲۱۱:۲۵:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
امدن ترامپ توفیق برای کاسبان نحریم بوده مگر نه برای مردم فقط تورم و گرانی داشته
ناشناس۴۶۹۴۱۲۱۱:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
به نظرم اين آدم دم دمي مزاج -- جناب ترامپ عرض مي كنم -- هر روز دم از گفتگو و مذاكره ميزنه تا اگر زبانم لال ، ... بازهم زبانم لال ، كار به جاي باريك كشيد ، نشست مطبوعاتي تشكيل بده و ژست بگيره و لبانش را غنچه بكنه و بگه كه : ما كه از اول گفتيم بياييد مذاكره بكنيم !!!... چي برادر ؟!! ... تحليلم مقبول نيفتاد ؟!! ببخشيد ! خيلي اهل سياست نيستم !!! بازهم ببخشيد !!
فرزاد۴۶۹۴۵۸۱۱:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حتما ترسيده ؟ هر سياستمدار ساده هم مي فهمد ترامپ چه مي كند! با چندين بار در خواست براي مذاكره جو جهاني را به نفع خود عوض مي كند . و اينطور به جهان معرفي ميشود كه ايران اهل مذاكره نيست و بعد تحريم ها بيشتر وشديدتر خواهد شد.
ناشناس۴۶۹۸۶۷۱۴:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
احسنت
عدال۴۶۹۴۶۲۱۱:۵۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
برای منافع ملی خود
ناشناس۴۶۹۸۰۲۱۴:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
در عرض چند ماه دلار رسمی رو 8000 تومن کردین. ما مردم باید تاوان چی رو بدیم؟ ما کجا...هستیم؟ ...دیگه طاقت مردم رو طاق کردین...
ناشناس۴۶۹۹۱۰۱۴:۴۴:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ایران باید بگه باشه مذاکره اما به شرط این که برجام را مجددا تایید کنی وبه آن پایبند بمانی ! همین فقط همین ! خواهید دید دنیا هم به ایران حق می دهد .
ناشناس۴۷۰۱۷۶۱۶:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
كجايي باراك حسين اوباما كه يادت بخير !!
ناشناس۴۷۰۳۵۰۱۸:۱۷:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
آقای روحانی! کجا بهتر از تریبون مجلس برای بیان ناگفته‌ها؟ زمان، زمانی است که حسن روحانی می‌تواند ...با صراحت حرف بزند و از مشکلات پیش رو حرف بزند و بگوید اشکال کار از کجاست.متاسفانه الان همه از شرایط کشور حرف می‌زنند، روحانی به عنوان رییس جمهور ساکت است.
ناشناس۴۷۰۷۶۹۲۳:۳۷:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
خوب بیاد حرف بزنه
ناشناس۴۷۵۰۷۵۰۴:۳۴:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
ایشون مرد عمل است آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کرده است که دیگه جایی برای حرف زدن نمانده
ناشناس۴۷۰۷۱۷۲۳:۰۶:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این مردم دارندقیمت ناشکریهاشونو میدهند.تا فوری جوگیرنشوند.
ناشناس۴۷۰۷۶۷۲۳:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
واقعا ترامپ دیوونه مذاکره کردن داره
ناشناس۴۷۱۱۰۲۰۹:۳۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
خسته شدم که صبح تا شب کی عده از طرف مردم حرف پوچ بزنند.
ناشناس۴۷۱۹۱۹۱۶:۴۳:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
چرا مسولین از مذاکره میترسند با مذاکره از منافع کشور نه خودتان دفاع کنید لطفا کسی هم به نمایندگی از مردم شعار ندهد اگر نگران نظر مردم هستید از خود مردم بپرسید
ناشناس۴۷۲۳۵۷۲۲:۲۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
ترامپ بخاطر همراه کردن اروپا با خود است که دوباره تقاظای مذاکره کرده از ایران؟میخواهد ایران را پای میز مذاکره بکشد و با بهانه های دروغی و یا غیر ممکن ایران را وادار کند مذاکرات را ترک کند در این صورت به اروپا میتواند بگوید دیدید ایران نمیخواهد با جامعه جهانی راه بیاید و باعث شود اروپا هم همراه امریکا شود.کلک در کلک.از هر راهی فکرش را بکنید اینها وارد میشوند که به اهداف خود برسنند.
ناشناس۴۷۲۳۹۶۲۳:۱۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مطمئن هستم اگر در یک حکومت دزدی. اختلاس. فساد. تبانی. باندبازی. دروغ. دورویی و ...... نباشد هیچ دشمنی تصور اختلال در آن یا ایجاد دودستگی یا .... در آن نخواهد داشت . بعد از سالها هرروز خبر اختلاس دزدی ارتشا ..... برای هر کاری گزینش های آنچنان برگزار شد و افراد متعهد برگزیده شد که نتیجه این شود ؟ سخن گفتن از بستن تنگه هرمز ؟ مذاکره کردن یا نکردن ؟. هدف دشمن چنین است و چنان ؟. فقط به صرف موقعیت جغرافیایی نمیتوان برای دنیا تعیین تکلیف کرد . سناریو : اقدام برای بستن تنگه هرمز تبدیل مشکل قیمت نفت به بحران نفت نتیجه : اجماع جهانی در سازمان ملل و تصمیم برای اداره شاهراه حیاتی هرمز توسط نیروهای سازمان ملل / کشورهای قدرتمند البته از جیب ملت ایران و کشورهای منطقه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین