آخوندی: بنگاه‌های بزرگ اروپا ریسک رویارویی با آمریکا را نمیپذیرند و قطعا یکی یکی از ایران می‌روند

گروه اقتصادی الف،   3970501063 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی گفت: بنگاه های بزرگ اروپا منافع زیادی در آمریکا دارند و در نتیجه ریسک رویارویی با آمریکا را نمیپذیرند و قطعا یکی یکی از ایران می روند و اروپا به خاطر مسایل امنیتی باید با ایران همکاری کند.

آخوندی: بنگاه‌های بزرگ اروپا ریسک رویارویی با آمریکا را نمیپذیرند و قطعا یکی یکی از ایران می‌روند

به گزارش ایسنا امروز در صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای پول و اعتبار در جمع مدیران بازار سرمایه ایران حضور یافت و درباره موضوعات مختلف از جمله سیاست های پولی و مالی صحبت هایی کرد.

عباس آخوندی با اشاره به ریسک های موجود در بازار سرمایه خطاب به مدیران این بازار گفت: کار شما مدیریت ریسک است و کارتان پر از ریسک؛ در بحث کلان اصلی ترین مسئله ما در وضعیت موجود وضعیت عدم قطعیت است.

وی ادامه داد: ملتهب بودن شرایط موضوعی است که اقتصاد ایران را به شدت مورد تهدید قرار داده است. اصلی ترین موضوعی که بشود روی آن متمرکز شد کاهش ریسک ها و مدیریت ریسک و افزایش امید به آینده است. در فضای عدم قطعیت امید به شدت آسیب می‌بیند و در اقتصاد اثرات منفی دارد.

آخوندی افزود: در حال حاضر عدم قطعیتی که در بازار وجود دارد ریشه در ساختار اقتصاد ایران دارد. مسایل ساختاری اقتصاد ایران بسیار جدی و پیچیده است، چه سیستم های پولی و بانکی را در نظر بگیریم چه در مورد عدم تخصیص بهینه نگاه کنیم مشکلات ساختاری داریم و سیاست گذار به خاطر پیامدهایی که اصلاحات ساختاری دارد حاضر به اصلاح ساختار نیست. سیاست گذار نه فقط در این دولت بلکه در سه دهه گذشته تمایلی به اصلاح ساختاری نداشته است.

عضو شورای پول و اعتبار اضافه کرد: وضعیت سیاسی حال حاضر عدم قطعیت را افزایش داده است، در چنین شرایطی دولت چه می تواند کند و سیاست گذار چه می تواند انجام دهد. در حوزه سیاست گذار خارجی یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود و آن اتفاقی است که از نظر رویکرد اقتصادی در جنگ ترامپ اتفاق افتاده است. در گذشته آمریکا خود را نگهبان بازار آزاد می دانست این گروهی که الان آمده اند اعتقادی به بازار آزاد در سطح جهان ندارند.

وی اضافه کرد: آمریکا یک بار هم گفته است که می خواهد از سازمان تجارت جهانی خارج شود و اعتقادی به بازار آزاد ندارد و این موضوع نظم جهان را عوض می کند و نظم جدیدی را ایجاد می کند که فقط به نفع امریکا است و به هیچ قدرت سیاسی دیگری بها نمیدهد.

آخوندی اصافه کرد: اگر شما صحبت های موگرینی را بشنوید کم در مورد اقتصاد صحبت میکند، شما رفتار ترامپ با جی هفت را دیده‌اید این مفهموم از لحاظ سیاسی یک علامتی به ما می دهد و آن اینکه ما در این مقطع باید بیشترین ارتباط با اروپا را داشته باشیم، البته نه به خاطر اینکه اروپا به فکر ماست، هیچ کشوری به فکر ما نیست هر کس به فکر منافع خودش است مهم این است که ما هم منافع مشترک را تشخیص دهیم و در این راستا پیش رویم اتفاقاتی که رخ داد هیچ کدام هدف اقتصادی نبود و اکثر آن ها هدف امنیتی بود و اروپا نگران امنیت خود است.

وی ادامه داد: بنگاه های بزرگ اروپا منافع زیادی در آمریکا دارند و در نتیجه ریسک رویارویی با آمریکا را نمیپذیرند و قطعا یکی یکی از ایران می روند و اروپا به خاطر مسایل امنیتی باید با ایران همکاری کند.

وی افزود: مهم است که ما در ایران بتوانیم با اروپا پروژه‌ها و سرمایه گذاری های مشترک داشته باشیم در پروژه‌ها باید همه چیز شفاف باشد باید بسیار بسیار شفاف با اتحادیه اروپا پروژه های مشخصی را تعریف کرد و این کار راداریم در وزارت خانه انجام می‌دهیم.

آخوندی افزود: یک راهکار این است که ما در همچنین شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم سیاست های جنگی را انتخاب کنیم، ولی آیا قاعده جنگ نرم و سخت، یکی است؟ من در اینکه ما در فرایند جنگ نرم هستیم هیچ تردیدی ندارم در چنین شرایطی دفاع از حقوق مالکیت از هر وقتی واجب تر است این بحث کلیدی است که از اوایل دهه ۵۰ مطرح است هر وقت ما با یک مسیله ای مواجه می شویم می گوییم چون در شرایط تنگنا هستیم باید تمام قواعد جاری را کنار بگذاریم و سراغ اقدامات فوری برویم و من فکر می کنم این موضوعی است که در ایران حل و فصل نشده و لاینحل باقی مانده همه در این زمینه باید ورود کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعا عده ای منافع شان این است که از این قواعد عدول کنیم و یک عده همیشه از عدول از ضوابط استقبال می کنند و استدلال های مختلف از جمله استدلال های مقدس معابانه می آوردند ولی عدول از قواعد آسیب های سختی می تواند داشته باشد.

وی گفت: وقتی قاعده را بر هم میزنید، رانت به وجود میآید در این زمان اگر بگوییم محض رضای خدا از رانت استفاده نکنید خیلی انتظار بی موردی است چون اساسا نباید رانت ایجاد کنیم در فضای رانتی فضا آلوده است و اینکه انتظار داشته باشیم شفافیت وجود داشته باشد انتظار بی موردی است. اصلی ترین کاری که باید انجام شود این است که پای یک سری اصول بیاستیم و بگوییم از این اصول تخطی نمی کنیم که اصلی ترین آن قانون است. عدول از قانون یعنی عدم قطعیت و موضوع دوم پایداری به اصول بازار و بعدی پایداری به حقوق مالکیت است. در بازار بی قاعده دیگر شفافیت چه معنی ای می دهد؟ در فضای توزیع رانت شفافیت بی معنی است.

آخوندی افزود: اما چه باید کرد، وقتی اصول را بپذیریم، اصلاحات ساختاری را باید شروع کنیم الان بیش از هر زمانی وقت اصلاح ساختار است و بیش از هر زمانی می‌توان درباره بازار پول و سرمایه اظهار نظر درستی کرد. به جای اینکه بانک مرکزی بگوید اضافه برداشت را قانونی یا تمدید می کنم باید بگوید هیچ اضافه برداشتی حتی یک ریال را به رسمیت نمیشناسم و باید همه آن مبالغ به دولت بازگردانده شود. الان وقت سیاست گذاری درست ارزی است. قطعا همه می دانیم وقتی قیمتی درستکاری می شود نمیشود تخصیص بهینه صورت گیرد.

وی گفت: بدون اصلاح ساختاری امکان ایجاد سرمایه اجتماعی وجود ندارد در کشوری که هر روز صبح تا شب خبرهای منفی وجود دارد بر افکار افراد چه میگذرد؟ رانت یک بار در خودرو یک بار در موبایل یک بار در کالای اساسی انجام می شود و هر کس زودتر اعلام کرد قهرمان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سیاست‌های سرمایه‌گذاری و اجاره گفت: به خاطر موضوعات تورمی ما اجاره داری حرفه‌ای در ایران نداریم و اجاره‌داری شخصی است. ما بنگاه‌های بزرگ اجاره‌داری در ایران نداریم. قانون عمدتا به نفع اجاره داری حرفه‌ایست بنگاه هایی که اجاره داری حرفه‌ای می کنند اگر هزار واحد هم داشته باشند از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند و باید برود به سمتی که در اجاره داری حرفه ای هیچ مالیاتی اخذ نشود.

وی تصریح کرد: در ایران طول دوره اجاره کوتاه است، ولی در کشور های دیگر چند سال است ما هم باید به آن سمت برویم. اگر قرار باشد مستاجر فقط سالی یک بار جای خود را عوض کند خود هزینه سنگینی است. ما داریم سعی می کنیم مدت اجاره افزایش یابد. باید طوری باشد که مستاجر بتواند یک بار مدت اجاره را تمدید کند.

آخوندی افزود: در ایران تنها دستگاه مالیات بگیرمان سازمان امور مالیاتی است و دولت مرکزی، معمولا هر چه مالیات برای زمین و ساختمان گذاشته شده با شکست مواجه شده. مامور دریافت مالیات باید دولت محلی باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۶۹۶۹۰۹:۵۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱
چقدر دیر متوجه میشن
ناشناس۴۴۷۲۹۴۱۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱
حالا به چی برجام بدون ضمانت بنازیم که چندتا شرکت را نتوانست حفظ کنه بازشدن سوییفت و انتقالات پیشکش
امیر۴۴۷۰۱۸۱۰:۱۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱
آخوندی همین که با آیین نامه سراسر خبطش در مورد انتخاب ناظر توسط بساز وبندازها از یکطرف ساختمونها را پوشالی کرده و از طرفی مهندسین رو به خاک سیاه نشونده بهتر خطاهای خودش رو جمع کنه که دایم درگیر تلفات جاده ای هستیم
ناشناس۴۴۷۰۲۸۱۰:۱۵:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱
خوب بود
ناشناس۴۴۷۱۰۷۱۰:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱
این ها چقدر باهوشند تنهایی گفته مرد حسابی مردم 6 ماه پیش گفتند تازه از خواب بیدار شدی
سارا۴۴۷۱۲۵۱۰:۵۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱
تو که وضعت خوبه ضرر نمیکنی.دلتون هم که نه میسوزه نه همتش رو دارید نه دردتون میاد.این مردم بیچاره ان که همیشه تاوان اشتباهات و خودسری های شما رو میدن.ما که از اول میدونستیم اونا خیری برا ما ندارن.شما بعد از چند سال فهمیدی.هزینش رو ما داریم میدیم.کاش هیجوقت دیگه امثال شما تو این مملکت هیچ پستی نگیرن چهار تا آدم با غیرت و دلسوز و آگاه بیاد.
ناشناس۴۴۷۲۵۳۱۱:۳۹:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱
از مسکن اجتماعی چه خبر ؟
ناشناس۴۴۹۲۱۸۲۰:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱
اینم یه دروغ دیگه بود.زیاد فکرش رو نکنید.
ناشناس۴۴۷۲۵۶۱۱:۴۰:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱
جناب وزیر لطفا شما و بقیه همکارانتان حرف نزنید چون با این اظهار نظرهای شما هر روز در بازار ارز‌و طلا شاهد جهش قیمتی هستیم واقعا شماها لایق دولت هستید؟
حسین۴۴۷۲۷۹۱۱:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱
جالبه میدونن با این حال با قدرت تمام در حال اجرای برجام هستند و حتی جاسوسان آژانس از دانشگاه های ماهم بازدید میکنن
ناشناس۴۴۷۳۳۵۱۲:۰۹:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱
شاید ایشان اولین مسئولی باشند که به این حقیقت اشاره میکند که تحریم های امریکا از دست دولت ها خارج است شرکت ها بر اساس مصالح خود در رابطه با امریکا نسبت به همکاری با ایران تصمیم میگیرند متاسفانه روی سخنان خوش بینانه خانم موگرینی زیاد تمرکز میشود حال آنکه بانک اروپائی که سهامدارانش اعضا اتحادیه هستند بوضوح اعلام میدارد که روایط گسترده اش با موسسات بانکی امریکا مانع از همکاری با ایران است . بیان ریشه های معضلات شناخت صورت مسئله تنها راه است بجای حاشیه رفتن های انحرافی.
ناشناس۴۴۷۵۷۸۱۳:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱
یکی از دلایل این امر اینه که تو کشورهای پیشرفته این دولتها نیستند که حاکم بر بازار اقتصادی اند بلکه ساختارشون طوری تعریف شده که سیستمشون به طور استاندارد توسط همون شرکتها اداره میشه و در نتیجه این دولتها نمیتونن بدون رعایت همون استاندارد دستوری خارج از قوانین به شرکتهاشون بدهند مگر در شرایط خاص و دولتها و حکومتهاشون تنها نظارت دارن و البته در چارچوبی مشخص و مسئولان و وظایفشون در جهت حفظ منافع مردم که همون سرمایه های انسانی شون هستن سیاست سازی و تصویب قوانین دارن.
ناشناس۴۴۷۳۵۴۱۲:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱
خوب اینهمه حرف در لفافه چه دردی از مردم درمان میکنه ؟ آیا مردم توان ایجاد تغییرات ساختاری رو دارند یا مسئولان و وزرا و وکلا ؟ اینا چرا فقط هی هشدار میدن ؟ پس چه کسی باید به این هشدارها عمل کنه ؟
ناشناس۴۴۸۶۸۸۱۶:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱
ایشون اونجا یک صندلی مهم وزارتی رو اشغال کرده تا من و تو رو سرکار بگذاره ! البته اینطوری وظیفه وزیر کار رو هم بخوبی انجام می دهد !
مهرداد۴۴۷۵۳۱۱۳:۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱
آقای وزیر وقتی اعتقاد دارید که ریشه عدم قطعیت که در بازار ، ساختار اقتصاد ایران است چرا در مقام عالی وزارت و عضو شورای پول و اعتبار، راهکار منطقی و اقدامی صحیح انجام نمیدهید؟ فرمایش شما لاپوشانی به نظر میرسد.
علی۴۴۹۳۹۵۲۲:۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱
از کرامات شیخ ما این است. شیره خورده گفته شیرین است. آقای آخوندی شما بهتره که حرف نزنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین