عقبایی در واکنش به طرح آخوندی: تعزیراتی کردن اجاره مسکن جواب نمی‎دهد/افزایش ۱۰درصد ضمانت اجرا ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970501007 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که با تعزیراتی کردن بازار مسکن نمی‌توان آنرا کنترل کرد، گفت:قاعده فکری تسلیط می‌گوید مردم بر اموال غیرمنقول خودشان مسلط هستند و بر همین اساس هیچکس نمی‌تواند قیمت ملک کسی را تعیین کند.

عقبایی در واکنش به طرح آخوندی: تعزیراتی کردن اجاره مسکن جواب نمی‎دهد/افزایش ۱۰درصد ضمانت اجرا ندارد

حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص پیش‌نویس لایحه الحاق یک ماده و چند تبصره با قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 که یکی از تبصره‌های آن تعیین سقف 10 درصدی برای افزایش نرخ اجاره‌بهاست، اظهار کرد: چند نکته حقوقی در این پیش‌نویس به خصوص اینکه نباید موجر نرخ اجاره‌بها را بیش از 10 درصد افزایش دهد، وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظرم در رابطه با تعیین سقف افزایش اجاره‌بها به فرض این که لایحه قانونی شد، اگر مالک میزان اجاره‌بها را بیشتر از 10 درصد افزایش دهد تکلیف چیست؟ در صورت افزایش بیشتر از سقف اجاره بها چه مجازاتی برای موجر در نظر گرفته شده است؟

عقبایی با بیان این‌که دست مستاجر زیر سنگ موجر است، افزود: موجر در زمان تمدید به جای 10 درصد، 20 درصد اجاره‌بها را افزایش می‌دهد، آیا در لایحه پیش بینی شده که چگونه وی را مجازات می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه با بیان این‌که صرف گفتن تعیین سقف 10 درصدی خوب است، گفت: اساسا آیا می‌توان مجازاتی برای سرپیچی موجران از چنین قانونی (به فرض تصویب) پیش بینی کرد. موجر در زمان تمدید می‌گوید 30 درصد نرخ اجاره‌بها باید افزایش یابد، مستاجر قبول نمی‌کند نتیجه چه می‌شود. موجر به مستاجر می‌گوید: "خانه‌ام را می‌خواهم بلند شو"

عقبایی با بیان این‌که همه مردم مکلف هستند پشت چراغ قرمز بایستند، افزود:  چنانچه فردی پشت چراغ قرمز نایستد جریمه می‌شود. اما اساسا ما اگر چنین پیشنهادی -تعیین سقف 10 درصدی برای افزایش نرخ اجاره‌بها- را بدهیم آیا  آقای وزیر با مجلس و شورای نگهبان برای این منظور مذاکره کرده است؟

وی با تاکید بر این‌که ما در کشور اسلامی هستیم و همه قوانین باید در شورای نگهبان با شرع تطبیق داده شود، اظهار کرد: در اسلام مالکیت را داریم که بسیار محترم است، در این صورت قاعده فکری تسلیط را داریم که می‌گوید مردم بر اموال غیرمنقول خودشان مسلط  هستند. بر اساس همین قاعده تسلیط کسی نمی‌تواند قیمت ملک کسی را تعیین کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: ما  در یک کشور سوسیالیستی یا کمونیستی زندگی نمی‌کنیم که دولت بتواند برای اموال غیرمنقول ما تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان این‌که حتما نمایندگان عقلشان می‌رسیده وگرنه طی 40 سال اخیر این کار را انجام می‌دادند، تاکید کرد: فرض کنیم پدری خانه ای را برای فرزندش به یادگاری می‌گذارد؛ کارشناس می‌گویند اجاره این خانه ماهانه یک میلیون تومان است، اما کسی که به او ارث رسیده می‌گوید کمتر از سه میلیون تومان نمی‌دهیم. حال  بر اساس کدام قانون می‌توانید از این کار جلوگیری کنید. قطعا نمی‌توانید.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک در ادامه با اشاره به این‌که زمین، املاک، باغ، ویلا، آپارتمان و... مانند کالای اساسی مردم نیستند که بتوانیم روی آن قیمتگذاری کنیم، اظهار کرد: اگر از باب اجتماعی به این موضوع نگاه کنیم  همه موافق این هستند حرکتی برای اقشار کم درآمد انجام شود تا فشار کمتری به آنها وارد آید. اما راهکار  این مسئله تعزیراتی کردن بازار نیست.

عقبایی با یادآوری این‌که سازمان امور مالیاتی هر سال ضرایب مالیاتی را تعیین می‌کند، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی  ممکن است در یک سال کمتر یا بیشتر از 10 درصد نرخ اجاره لازم باشد افزایش یابد، در این صورت مالک قانون گذار را دور می‌زند. موجر به مستاجر می‌گوید:" اگر می‌خواهی بنشینی در قرارداد 10 درصد افزایش اجاره‌بها را می‌نویسیم تا کسی به من گیر ندهد اما 20 درصد مابقی را یک چک حامل بنویس."

وی تاکید کرد: از نظر اجتماعی نمی‌توانیم قیمت مسکن را با حرکت تعزیراتی کنترل کنیم چون باید توازن در این بازار به وجود آید. زمانی قیمت یک سیمکارت موبایل 3.8 میلیون تومان بود و همان زمان قیمت یک پیکان یک میلیون و 800 هزار تومان. کسی که می‌خواست سیم کارت بخرد باید به اندازه قیمت دو دستگاه پیکان پول پرداخت می‌کرد.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: اما الان قیمت سیم کارت 5 هزار تومان است که یک سیم کارت و اینترنت نیز هدیه آن است. چرا این‌گونه شد؟ چون اپراتورهای متعددی وارد بازار شدند و انحصار از بین رفت. بازار رقابتی شد هم اکنون جمعیت کشور 80 میلیون نفر است اما 200 میلیون سیم کارت در کشور داریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۶۶۹۸۰۱:۳۵:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱
همه چی 10 برابر شده حالا اجاره خونه 10% / ؟ جمع کنید بابا
پیما۴۴۷۶۸۲۱۳:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱
دلال عزیز کجا همه چیز 10 برابر شده؟ درضمن اون چیزهایی که گران شده به خاطر دلاره مسکن که با دلار ساخته نمیشه.
ناشناس۴۴۶۷۱۱۰۱:۵۰:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱
در اجاره هایی که اصطلاحا بصورت تمام رهن منعقد می شود مرسوم است که مبلغ ناچیزی مثلا‌ماهانه هزار تومان برای رعایت قانون بعنوان اجاره بها تعیین می شود. افزایش ده درصدی یعنی‌ماهانه هزار و صد تومان!!! اقایان اصلا به این مساله فکر‌کرده اند؟!
مهدی۴۴۶۸۱۲۰۸:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱
پای تعزیرات را باز کردن در هر امری نشان از عدم سلامت روابط اقتصادی آن جامعه دارد و مشکلات را کم که نمی کند بلکه بالاتر هم خواهد برد
ناشناس۴۴۶۸۱۹۰۸:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
بله دلار هم کردید 4200 جواب داد برعکس گرانتر هم شد
مسکن۴۴۶۸۳۲۰۸:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱
ایشون داره از هر چیزی میگه که این طرح اجرا نشه از شرع میگه از عرف میگه و ... خوب حق هم داره چون هر چی اجاره کمتر بره بالا دستمزد کمتری هم نصیب مشاوره املاکی ها میشه وگر نه یک کلام یک روش برای کنترل بازارش نداد فقط زور میزد طرح اجرا نشه طرح تعزیراتی کردن اجاره مسکن تو چندین کشور از جمله امریکا و چین سال هاست داره انجام میشه و خیلی هم مثبت بود در صورتی که از سقف بیشتر اجاره بدن دولت به عنوان جریمه اون مابه تفاوت رو میگیره و در صورت ندادن پلمپ میکنه ملک رو
ناشناس۴۴۶۸۴۱۰۸:۳۶:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱
دولت فقط بلده برای مال مردم نسخه بپیچه.یه لایحه بنویسه و قیمت دلار ده درصد نسبت به پارسال اضافه شه.و دلار چهار هزار تومانی بده به مردم.یا لایحه بدن و سکه ده درصد اضافه بشه نسبت به پارسال و یک میلیون و پانصد به مردم داده بشه.واقعا خجالت آوره.
ناشناس۴۴۶۸۶۹۰۸:۵۹:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱
هزينه افت وهزينهاي بازسازي يك ملك رو هم تعزيراتي كنيد اين يعني چي
محمد امین۴۴۶۹۳۸۰۹:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱
چقدر خوب ایشون راهکار دور زدن قانون را هم به موجرین عزیزتر از جانشان هم میدهند!!! ! شما می خواهید بازار همیشه و کما فی السابق بلیشو باشد و این موجرین و ملاکین باشند که با دست به یکی کردن با شما خون مردم را توی شیشه کنند ، اسلام مالکیت را محترم شمرده است ، اما تا زمانی که موجب اجحاف به مردم نشود.
محسن۴۴۶۹۴۸۰۹:۴۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱
آقای عقبایی! این قانون در خیلی از کشورها ی پیشرفته وجود دارد مثلا در کانادا و در ایالت بریتیش کلمبیا تا آنجا که من می دانم، مالکین فقط حق دارند، هر سه سال نهایتا و با ارائه مدارک متقن و کافی و مورد قبول و تایید شده، تا 5 درصد قیمت اجاره را افزایش دهند، البته خوب آنها عقبایی و بقیه امپراطوری دلال ها و بساز و بفروش ها را ندارند!!!
ناشناس۴۴۶۹۷۴۰۹:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱
باعث گرانتر هم خواهد شد امتحانش کنید تا ببینید
حسین۴۴۷۰۹۴۱۰:۴۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱
روش های دستوری در بخش خصوصی هیچگاه جواب نداده. چرا درس نمی گیرید؟ تنها راه تامین تقاضاست و ایجاد رقابت میان مالکین برای جذب مستاجر و جلب رضایت مستاجر است.
ناشناس۴۴۷۱۵۶۱۱:۰۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱
یکی از مهضلات گرانی مسکن همن اتحادیه مسکن و بنگاه ها هستند..باید جمع شوند...دلیلی ندارد اینها برای مال مردم قیمت بگذارند..
ناشناس۴۴۷۲۹۰۱۱:۵۲:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱
اجاره مسکن باید با سطح درامد و حقوق کارگر و کارمند هم خوانی داشته باشه نه قیمت مسکن چون این افراد فقیر همه کارگر و کارمند هستند که خونه ندارن و مستاجرن
ناشناس۴۴۷۴۶۸۱۲:۴۵:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱
هنوز بعد ۴۰ سال یاد نگرفته اید چگونه قیمتها و اختلاف طبقاتی را کنترل کنید؟لااقل از غرب بیاموزید. مالیات تصاعدی تنها راه کنترل قیمتها و اختلاف طبقاتی و پویایی صنعت است. _اول باید قانونی تصویب کرد که افراد برای پولهایی که به حسابشان واریز میشود جواب مستند داشته باشند.هر پول منبع و سند داشته باشد. _ کلیه حسابهای فرد باید به کد ملی وی الصاق شود تا دولت بتواند با وارد کردن مد ملی کلیه حسابهای فرد را کنترل کند.چک کردن حساب نیاز به حکم قاضی داشته باشد. _مالیات تصاعدی چنان تعریف شود که بالا بردن نامتعارف اجاره برای موجر به صرفه نشود. _برای خودرو چنان مالیات تعریف شود که بعد ۵ سال نگه داشتن خودرو به صرفه نباشید.شرط اینکار فروش خودرو به قیمت واقعی است نه غیر واقعی! چه کسی بدش می آید هر ۵ سال خودروش را به نو تبدیل کند؟! اکنون غرب و کشورهای پیشرفته این گونه عمل میکنند.قطعا مدیران مملکت آگاهی دارند اما احتمالا گل آلود بودن اقتصاد برای اغلبشان به صرفه تر است که چنین راه حلهای ساده ای را عملی نمیکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین