ازدواج موقت، راهی که داریم اما استفاده نمی کنیم

اسمعیل توکلی نیا، گروه تعاملی الف،   3970431051 ۱۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
ازدواج موقت، راهی که داریم اما استفاده نمی کنیم

آنچه در پی خواهد آمد نظر و پیشنهاد پدریست 65ساله دارای تنها 3 فرزند دختر و شدیداً گله مند و معترض به پدیده به اصطلاح کارگران جنسی در جامعه وگسترش روزافزون هتک حرمت و تعرض به نوامیسمان در کوچه و خیابان های کشور اسلامیمان که باید از هر نظر الگوی جهان باشد و به راستی که با داشتن ذخایر عظیم تاریخی، فرهنگی، معنوی، اعتقادی، مادی و انسانی فرزانه و دانشمند قطعاً می تواند.

به کرات در رسانه های رسمی و مطبوعات کشور شاهد انتشار آمار و ارقام نگران کننده گسترش بیماری مهلک ایدز و اعلام نقطه نظرات گوناگون پیرامون این موضوع می باشیم؛ به ویژه اینکه اخیراً برخی مسئولان محترم از احتمال فوران آتش فشان ایدز در کشور ابراز نگرانی نموده و هشدار داده اند. تردیدی نیست نگاه غیر مسئولانه و سطحی به این معضل مهم بدان می ماند که خدای ناکرده تنها برای رفع مسئولیت و تزریق مسکن به کالبد جامعه، هر از چند گاهی فانوس به دست در پی پروفسور برنارد دیگری برای جراحی غده رو به رشد سرطانی جامعه بگردیم.

مستحضرید در آن زمان پرفسور برنارد علی رغم مخالفت برخی که آن را جنایت و دخالت در امر خالق می پنداشتند، مصمم و استوار پیوند قلب را با موفقیت انجام داده و مخالفان را مبهوت و با استقبال جهانی که در سفرهایش از ایشان شد، جهانیان را به تحسین وا داشت. نتیجه جسارت پروفسور این شد که امروزه سر هر کوچه و برزنی کلینیک پیوند قلب تأسیس شده است و مردم خاص و عام بی تفاوت از کنارش عبور می نمایند.

آیا شفاف سازی و عمومی نمودن متعه (ازدواج موقت) و تثبیت آن در جامعه مشابه همان نتیجه کار پروفسور نخواهد شد؟
حال آنکه خورشید فروزان اسلام، قرآن مجید و سنت الهی حضرت محمد (ص) متعه را که مهر تأیید فقه شیعه نیز بر پیشانی خود دارد، در اختیار دارند.
وقتی بدانیم که ازدواج موقت شرایطی دارد و ائمه(ع) با قبیح دانستن ازدواج موقت برای مردانی که همسران دائم دارند و مانعی در مسائل زناشویی ندارند، آن را از صورت جولانگاه شهوت مردان خارج کرده‌اند؛ شاید بهتر بتوانیم به ضرورت وجودی آن فکر کنیم. چیزی که مسلم است این است که حذف کامل یک قانون شرعی، به دلیل احتمال سوء استفاده بعضی فرصت‌طلب‌های شهوت‌ران، معقول نیست.

در حال حاضر که فاصله زمانی بلوغ جسمی فرد تا زمانی که آماده پذیرش مسئولیت ازدواج یا تشکیل یک خانواده باشد، خیلی زیاد است؛ برای رفع نیازهای عاطفی و جسمی دختران و پسران چه باید کرد؟ آیا باید اجازه داد که با بی‌قیدی تمام در سطح جامعه،کوچه، خیابان‌ها و پارک‌ها به دنبال رفع این نیاز باشند؟ و آیا اصولاً با به رسمیت شناختن این بی‌بند و باری‌ها، نیازهای غریزی، جسمی و خصوصاً نیازهای عاطفی و روحی آن‌ها ارضا می‌شود و به آرامش می‌رسند؟ یا شاید هم به عقیده برخی، بشود از آن ها خواست که در تمام این سال‌ها «تقوا و رهبانیت» پیشه کنند؟
فرق ازدواج موقت با شهوت‌رانی‌های لجام‌گسیخته و هر شب با شخصی خوابیدن، در نگاه عقلایی و جدی‌تر به این مسأله،به عنوان یک «ازدواج» است:
"فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه"
قرآن کریم.سوره ی نساء.آیه ی ۲۴
از زنان، آن کسانی که شما از آنان برای مدتی معین تمتع می برید، واجب است مهرشان را بدهید.

تنها کافیست در جامعه نسبت به متعه فرهنگ سازی عمومی و شفاف شود؛ به ویژه با عنایت به اینکه نرخ سنی کشور ما پایین و جوان است و به هر دلیلی مشکلات عدیده ای بر سر راه ازدواج دائم اکثر جوانان وجود دارد و متأسفانه در ارتباط با موضوع این بحث پیشرفت تکنولوژی و به تبع دسترسی آسان جوانان به دنیای مجازی و فرهنگ غرب نیز مزید بر علت شده و دائماً باعث تحریک غرایض جنسی می شود که از رهگذر آن شاهد لجام گسیختگی و نافرمانی اکثراً غیر ارادی جوانان و تعرض مجرمانه ایشان به نوامیسمان در جامعه هستیم.

در همین راستا این بنده کمترین با استعانت از خداوند سبحان و احساس نگرانی پدرانه و شهروندی و درک شرایط موجود جامعه، جسارتاً پیشنهاد ذیل را در 5ماده تهیه وارائه می نمایم تا بدون هرگونه بغض و کوته نظری مورد بررسی موشکافانه صاحب نظران، کارشناسان حوزه و دانشگاه و کلیه مخاطبان این پایگاه قرار گیرد:

مقدمه
بی تردید مسائل جنسی نشأت گرفته از غرایز انسان است و هرگونه مقابله و قانونمند كردن آن نیازمند بررسی موشكافانه تمامی علل و عوامل بوجود آورنده پدیده های تن فروشی، كارگران جنسی در جامعه، بدحجابی، بی حجابی، تجاوز و... است. از بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تاكنون چندین بار از جمله اهم آن در بحث لایحه حمایت از خانواده شاهد تلنگر به متعه و... و سپس فوران مباحث بوده ایم، ولی متأسفانه بعد از چندی فروكش نمودند و هیچ جرّاح فداكاری جسارت تیغ كشیدن بر غدّه رو به رشد سرطانی جامعه را در خود نیافت.

شایسته و بایسته است در سال جاری که به نام حماسه سیاسی و اقتصادی نام گذاری شده است، سرمایه های انسانی را نیز مدنظرداشته با همّت و تلاش و عزم ملّی، جراحان دل سوخته به این مرز و بوم و انقلاب را حمایت و تشویق به مهار و ساماندهی این معضل اجتماعی نماییم.

همگان باور داریم كه آحاد جامعه عزیزمان هرگز پذیرای بی بندوباری فرهنگ غرب نخواهند شد، ولی باید پذیرفت و باور داشت كه غرایض انسانی و واقعیت های موجود و روبه گسترش و بحران آفرین جامعه را نباید انكار و به آن پشت نماییم. پس لازم و ضروریست همگان عزم، جزم نماییم و لبیک گویان به استمداد جامعه پاسخ مثبت دهیم و با بهره گیری از سنت الهی و قرآن كریم؛ ازدواج موقت (متعه) را قانونمند و در مقابله با فرهنگ بی بندوبار غرب به میدان بفرستیم.

به باور نویسنده این سطور چنانچه طرح پیشنهادی ذیل بدون هرگونه تعصب، بغض و... مورد بررسی موشكافانه قرار گیرد، قطعاً ثمربخش و قابل اجراست؛ به ویژه این كه در فقه شیعه معتبر است و دستورالعمل آن هم در اكثر رساله های مراجع محترم تقلید آمده است، ولی متأسفانه هنوز قانونمند نشده و از دیرباز بصورت سنتی و در خفاء (آن هم اکثراً توسط قشر متموّل یا خاص و متأهل) انجام شده و می شود.

علی ایحال پیشنهاد ذیل در 5ماده ارائه می گردد تا مورد بررسی همه مخاطبان قرار گیرد به امید آن که در آینده ای نزدیک و در صورت تأیید، به اجرا گذاشته شود:

اشاره: امکان انتشار پیشنهاد پنج گانه این یادداشت در الف نیست. مسئولین محترم مربوطه، صاحب نظران و پژوهشگران، درصورت تمایل میتوانند برای دریافت پیشنهادهای این یادداشت با الف مکاتبه نمایند.

جسارتاً این حقیر قاطعانه اجرایی شدن پیشنهاد فوق را عملی می دانم و جهت اثبات این ادعا استدعا دارد اجازه فرمایید به منظور نظرخواهی و حصول اطمینان از پذیرش آن در افکار عمومی جامعه،ضمن بررسی کارشناسان امر به طور سرگشاده و بدون سانسور در این تارنما درج و خواسته شود اعلام نظر گردد تا بلکه بازتاب آن قبل از اجراء ارزیابی شود و مورد استفاده همگان قرار گیرد.

بدیهی است هرگونه رفتار نامتعادل جنسی در جامعه، خارج از ازدواج دائم و چارچوب این طرح، جرم محسوب و شدیداً فرد خاطی مورد پیگرد قرار گیرد. تردیدی نیست تحقق این درخواست نیازمند عزم و اراده ملی و تلاش جمعی است. از طولانی شدن بحث و بعضاً تکرار عرایض که به ناچار جهت انعقاد بهتر مطالب صورت گرفت، پوزش می طلبم و امیدوارم این یادداشت گامی عملیاتی جهت رهایی کشور از بسیاری معضلات اخلاقی جامعه باشد انشالله. با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون همه دلسوختگان به این مرزوبوم وانقلاب.

پسران و به ویژه دختران جامعه ما هماننده گل های هزار برگند که رو به خورشید حیا و نور نجابت، پر و بال گرفته اند. یاریمان نما مراقب باشیم در عصر ارتباطات و دسترسی آسان به دنیای مجازی، طوفان های سهمگین فرهنگ غرب و غرب اندیشان، گلبرگ های ظریف مان را تحت تأثیر قرار ندهد. آمین.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۵۰۹۸۱۱:۱۰:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دستورالعملی که حتی امکان چاپ در الف ندارد چگونه امکان اجرا در جامعه مان را دارد؟
ناشناس۴۴۵۵۱۹۱۳:۵۵:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
رحمت بر شیر مادرت ...
ناشناس۴۴۵۹۶۱۱۶:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ازدواج موقت مثل پلاک موقت خودرو میماند. شکل خوبی ندارد بیشتر وسایل نقلیه در حال تردد در شهر پلاک موقت داشته باشند. پس در جامعه هم اکثریت قریب به اتفاق نیازها باید در چهارچوب ازدواج دائم باشد و تعداد انگشت شمار ازدواج موقت و هیچ وسیله نقلیه ای هم بدون پلاک نباشد.
ناشناس۴۴۵۱۲۳۱۱:۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اشتباه میفرمائید از ازدواج موقت فراوان استفاده میشود بسیاری هم متداول است و فراوانند محاضر ازدواج که آنر مستند هم میکنند فقط افرا متمکن هستند که از این فرصت استفاده میکنند .
ناشناس۴۴۵۱۷۹۱۱:۳۵:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
متاسفانه ازدواج موقت بصورت بسیار محدود است و فقط قشر خاصی از آن بهره مند می شوند ... یعنی قشر عمده جوانان دختر و پسر هیچ علاقه ای به این موضوع ندارند و متاسفانه گناه را بر ازدواج موقت ترجیح می دهند!
ناشناس۴۷۵۲۹۷۰۹:۰۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۴
چرا يه دختر بايد ازدواج موقت رو بپذيره؟ شوهرش همچنان مي تونه بره با چند تا زن ديگه بچرخه ولي اون نه. ...در ازدواج موقت اين انتخاب را مرد دارد اما زن نه.
ناشناس۴۴۵۳۲۸۱۲:۲۶:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
متعه شرایط خاصی دارد که در بسیاری از این متعه های اصطلاحی رعایت نمیشود. یعنی زنایی است که صیغه ازدواج بر آن میخوانند.
ناشناس۴۴۵۳۶۹۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شما درست می فرمایید متعه را جامعه ما به سمت استفاده متمولین پیش برد. کلمه متعهد را ترجمه نمی کنند و معنای آن را نمی نویسند. متعهد به معنای لذت است
ناشناس۴۴۶۲۵۸۱۹:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
خوب افراد متمکن تخلف می کنند؟ شما حسادت به آنها دارید؟ زن و مرد موافقند به شما ربطی دارد؟ خداوند هم اجازه داده.
ناشناس۴۵۱۷۶۲۰۶:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۳
البته ایننظر من و شما راجع به ازدواج موقت است سنی ها کلا تو مذهبشون جایز نیست
ناشناس۴۴۶۴۰۵۲۱:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
کجا میشه مورد ازدواج موقت پیدا کرد. من که هر چی گشتم پیدا نشد
ناشناس۴۴۹۶۲۵۰۱:۳۶:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲
بیشتر بگرد
ناشناس۴۴۶۴۱۳۲۱:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
نخیر عزیز! فقط آقایان متاهلند که از آن استفاده می کنند!!!! در این مملکت همه چیز برعکس است!!!!
محمد۴۴۵۱۳۷۱۱:۲۲:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
بفرمایید ازدواج موقت چگونه جلوی انتقال ایدز را می گیرد؟
ناشناس۴۴۵۵۷۱۱۴:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
صدور کارت بهداشت و نظارت بر مرکز مربوطه
ناشناس۴۴۵۸۷۲۱۶:۱۴:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
یعنی مثل زمان طاغوت؟
محمد۴۴۶۴۸۰۲۲:۰۶:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دوره پنچره را در نظر بگیرید ( از زمان ورود ویروس HIV به بدن مدت زمان کمی طول می‌کشد تا آن فرد بتواند ویروس را به دیگران منتقل کند. اما تا ۳ ماه طول می‌کشد که بدن او پادتن بسازد و بتوان آن را به وسیله آزمایش تشخیص داد) برای صیغه کوتاه مدت راه کاری دارید؟
ناشناس۴۴۶۵۶۷۲۳:۱۹:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
این‌‌ که همان‌ کاریست که در شهر های نو اجام میشد؟ فرقش چیست؟
ناشناس۴۴۷۱۳۹۱۰:۵۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱
یعنی افرادی در استخدام جایی باشند و کارت سلامت داشته باشند و مدام از لحاظ سلامت بررسی بشن برای چه کاری ؟ اسم این کار چیه ؟؟؟!!!
ناشناس۴۴۷۱۴۸۱۱:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱
اونوقت اسم اون مرکز مربوطه چی باشه خوبه ؟؟!!
همه دان۴۵۱۸۲۹۰۷:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۳
مرکز صیغه شرعی و طاهر و حلال ... اصولا ما برای همه چیز راه داریم.
ناشناس۴۷۵۳۰۱۰۹:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
اگر اسم ... رو بذاريم ازدواج متاسفانه كاركردهاي ازدواج را نخواهد داشت.
ناشناس۴۴۵۶۱۹۱۴:۳۰:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شما کلا بروخودتو خلاص کن که ایدز نگیری
ناشناس۴۴۶۳۳۷۲۰:۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
البته راه های آسونتری هم هست... اما شما خود دانی!
ناشناس۴۴۶۵۹۲۲۳:۳۹:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
جواب حرف منطقی رو با بی منطقی ندین.
ناشناس۴۵۵۲۲۹۱۲:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۵
همانگونه که می تواند جلوی بی بند و باری را بگیرد از انتقال ایدز هم جلوگیری می کند
ناشناس۴۶۰۱۹۰۲۳:۰۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۷
...وقتی گناه کم بشه مریضی هم کم میشه . امراض جدید حاصل گناهان جدید بشره . چرا باید به میمون تجاوز بشه که بشر مبتلا به ایدز بشه ...
ناشناس۴۴۵۱۹۱۱۱:۳۸:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
با نویسنده و دغدغه ایشون موافق و هم نظرم. اما امیدی به گشایش این مشکل ندارم. طبق فتاوای اکثر مراجع، صیغه عقد ازدواج موقت را طرفین هم میتوانند خودشان جاری کنند (به شرط شفافیت ابعاد آن مانند مدت و مهریه ) امروزه میبینیم که پسران و دخترانی رو که با هم همخانه شده اند و با هم زندگی میکنند و به صورت خصوصی و با رعایت شرایط فی مابین ، عقد موقت را میان خود جاری کرده اند، اما متاسفانه با برخوردهای بد و حتی حتاکانه روبرو شده اند.
ناشناس۴۵۳۵۱۴۰۶:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۴
عزیز متعه شرعی صرفا به رضایت طرفین نیست و شرایط و تعهدات خاصی دارد. برای مثال رضایت ولی دختر شرط صحت چنین عقدیست.چند درصد از رابطه هایی که شما گفتید چنین شرطی را رعایت میکنند؟ یا مثلا رعایت عده از سوی خانم که خیلی ها اصلا نمیدانند عده چیست.
ناشناس۴۴۵۲۱۴۱۱:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
البته من هنوز با ازدواج موقت مشکل دارم و مشکلم اینه که تمام کارشناسان محترم که در مورد ازدواج موقت سخن رانده اند آیا حاض
ناشناس۴۴۵۲۲۶۱۱:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مشکل اینجاست که در جامعه‌ی ایران، فرهنگ ایرانی بر بسیاری دستورالعمل‌های دینی سایه افکنده و آنها را تغییر داده است. جالب اینجاست که مردم ایران به ویژه بزرگترها بسیاری از اعتقادات فرهنگی را حکم دین میدانند و سخن خلاف آن را کفر میپندارند.به عنوان مثال همین ازدواج موقت را فحشا میپندارند، حال هرچقدر سند و مدرک بیاورید که راهکار دین است، قبول نمیکنند. اینها همه کمکاری روحانیت است. بسیاری از روحانیون نه تنها برای حل این مشکلات تلاش نکردند، بلکه به دلیل ترس از خشم مردم و انزوا، خود با مردم سنتی همراه و همصدا شدند.
ناشناس۴۴۷۱۹۸۱۱:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱
مشکل اینجاست که کسی اصلا دلش برای دختر و پسرهای مجرد بی کار و بی پول نسوخته چون در صورت رفع بی کاری و مشکلات اقتصادی جوانان اکثر تمایل دارند ازدواج کنند این همه آسمان و ریسمان به هم بافتن و راهکارهای شریعت را وسط کشیدن برای مجبور کردن جامعه به پذیرش چند همسری مردان متاهل پولدار است بسیاری دلشان می خواهد حداقل چهار همسر در سنین و شرایط مختلف داشته باشند بدون اینکه توسط جامعه و مردم به هوسرانی محکوم شوند و انتظار دارند خانم ها هم از این وضعیت استقبال کنند این محال است هر کس تمکن مالی دارد اگر واقعا دیندار و خدا پرست است بهتر است به جوانان مجرد سر و سامان دهد به جای تنوع طلبی و شهوترانی و از خدا و پیغمبر برای رسیدن به اهداف خود هزینه نکند در قران اینقدر که به دستگیری از مستمندان توصیه شده به ازدواج مجدد و مکرر توصیه نشده
ناشناس۴۵۱۷۶۵۰۶:۴۴:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۳
اولا خداوند در قرآن می فرماید که در ازدواج از ففر نترسید که خداوند غنی تان می کند و این دعوت به ازدواج و آسان گیری است و از ما می خواهد پیش شرط خونه و ماشین و کار نداشته باشیم پس شریعت فقط برای پولدار ها نیست ثانیا قرآن چند همسری را جایز کرده و البته شرط لازم عدالت بین همسران است
ناشناس۴۵۴۱۰۱۱۴:۳۹:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۴
احسنت حقیقت تبلیغ ازدواج موقت دقیقا همین هست.
ناشناس۴۴۵۲۴۴۱۱:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شرمنده ما ازدواج موقت رو قبول نداریم این برداشت و تفسیر شما از ایات قران هست و دلیلی نداره که بقیه هم این مدل تفسیر رو قبول داشته باشند .
ناشناس۴۴۵۸۲۰۱۵:۵۲:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مگر شما فقیه هستید که به نظر خودتان تکیه می فرمایید؟
انسان۴۵۰۸۱۹۱۵:۵۹:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲
انسان یا باید تقلید کند یا خودش عقل داشته باشد
ناشناس۴۴۶۲۵۵۱۹:۳۴:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
پس مزاحم برداشت ما نشوید. شما ازدواج موقت نکنید.
بانو۴۴۵۳۱۹۱۲:۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
پروفسور بارنارد؟صیغه؟ عجب مقایسه ای.
ناشناس۴۴۵۳۲۵۱۲:۲۵:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
از عقد دایم چه خیری دیدیم که از صیغه ببینیم؟دلت خوشه ها.
ناشناس۴۴۶۲۱۰۱۹:۰۰:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دو چیز متفاوتند
صمصام۴۴۵۳۵۳۱۲:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
من نمیفهمم ایا رفع موانع ازدواج دائم دختران وپسران سخته یا رفع مشکلات بعد از ازدواج موقت ؟؟؟؟ 11 میلیون جوان متقاضی ازدواج داریم که هیچکدام خواهان ازدواج موقت نیستند آیا بهتر نیست موانع ازدواج اینهارو برداریم ؟؟؟ همونطور که اصرار بر برداشتن حجاب توسط مسیح علینژاد با فرهنگ کشور ما مناقات جدی دارد اصرار بر رواج ازدواج موقت و صیغه هم با فرهنگ کشور ما منافات جدی دارد
ناشناس۴۴۵۴۱۱۱۳:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ازدواج موقت در حقیقت صورت شرعی و دینی ارتباط پسر و دختره که این روزها عنوان دوست دختر و دوست پسر به خودش گگرفته.
ناشناس۴۴۶۱۷۲۱۸:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
من دوست دختر دارم و طی 9 سال دوستی، روابطمون به اینجور کارها نکشیده. کاملا عادی مثل خواهر و برادر. بستگی داره رابطه "دوست پسر - دوست دختر" رو چطور تعریف کنید.
ناشناس۴۵۸۴۰۹۱۱:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۷
با سلام تو ازدواج موقت، بر خلاف ازدواج دائم، می توان شرط کرد، کار به جایی نکشد.
ناشناس۴۴۵۴۱۳۱۳:۰۷:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
سلام. نمی دانم شما چند ساله هستی. نمی دانم پدر هستی یا نه. نمی دانم دختر یا خواهر داری یا نه. ولی اگر دختر داری صریح بگو آیا رضایت می دهی دخترت صیغه کسی شود یا نه؟
کریمی۴۴۵۵۶۷۱۴:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
استدلال مسخره ای بود.
ناشناس۴۴۵۶۷۱۱۴:۵۱:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اصلا هم مسخره نیست مردان ایرانی برای ازدواج دنبال دختر پاک و باکره هستند ولی دلشان می خواهد تا رسیدن به اون زمان یه دختر دیگه باشه که احیانا بهشون بد نگذره و تحت فشار نباشند ! خلاصه ازدواج موقت یا صیغه شدن نشانه ی پاکی است یا ناپاکی ؟ اگر این عمل کاملا شرعی باعث ناپاکی زن نمی شه چرا برای ازدواج دنبال دختر باکره هستید ؟ با همون که صیغه اش کردین ازدواج کنید دیگه ! اگر نشان از ناپاکی دختر داره چرا شما برای پاک ماندن خودتان یه دختر دیگه را بد بخت می کنید ؟ واقعیت اینه که صیغه شدن و یا ازدواج موقت در عرف ایران برای زنان پذیرفتنی نیست و حتی برای مردان هم اگر مردی در مراسم خواستگاری بگه که من قبلا با کسی صیغه بوده ام حتما با ازدواجش موافقت نمی شه چرا که امکان داره کار صیغه بازی را بعد از ازدواج هم ادامه بده ! تا وقتی رفع نیاز جنسی برای مرد یک عمل طبیعی و برای زن یک عمل شرم آور باشه و جامعه اینقدر عقب مانده و شرم آور و جنسیت زده فکر و تحلیل کنه اوضاع از این هم بدتر می شه
ناشناس۴۴۵۹۰۸۱۶:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
البته فرمایش شما درسته. باید تبعیضهای جنسی بین زن و مرد برطرف بشه. دیدگاه عرفی مردان ما نسبت به زنان متاسفانه خیلی مشکل داره و بنوعی عقب مانده محسوب میشه.
ناشناس۴۴۶۴۲۵۲۱:۲۲:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مرسی
ناشناس۴۴۵۷۸۲۱۵:۳۸:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
استدلال مسخره اي نيست. عقد موقت يعني پول در برابر رابطه.
ناشناس۴۴۵۶۷۶۱۴:۵۲:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
صیغه شدن بهتره یا روابط نامحدود؟ همه چیز دین رو قبول دارید، غیر از این حکم رو؟
ناشناس۴۴۵۵۵۷۱۴:۰۵:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
عجب پیشنهادی؟/ حتی قابل چاپ هم نیست پس اصلأ این مقاله را برای چی چاپ کردین؟
ناشناس۴۴۵۵۹۴۱۴:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ازدواج موقت و صیغه امروزه ابزاری است برای مردان متاهل که به دنبال تنوع طلبی و هوسبازی بروند وگرنه برای جوانی که نه پول داره نه کار نه پشتوانه نه ازدواج دایم وجود داره نه ازدواج موقت بدتر از همه زنهایی که متوجه هوسبازی و تنوع طلبی همسرشان می شوند یا اصلا به روی خود نمی اورند و خودشان هم ارتباط مخفیانه را با کسی آغاز می کنند یا اینکه طلاق می گیرند و بچه ها آواره می شوند خلاصه خیانت باعث خیانت و از هم پاشیدن خانواده ها می شود نمی شود که یک نفر آزاد و رها باشد و طرف دیگر فقط تحمل کند با این توجیه که خدا برای مردها حلال کرده هم زنهای امروز قانع نمی شوند این واقعیتی است که دارم می بینم دوست دارید باور کنید یا نکنید
ناشناس۴۴۵۶۴۶۱۴:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
من هم موافقم جوانی که کار نداره چه فرقی می کنه موقت و دایم ...مهم اینه مشکلات جوونارو حل کنید وگرنه این بیشتر بابی است برای افراد پولدار و همسر دار
ناشناس۴۴۵۷۸۰۱۵:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دقيقا زنان امروز اگر شوهرشان خيانت كند(بخوانيد عقد موقت) خيانت مي كنند. هيچ زني نمي ژذيرد كه همسرش آزاد باشد اما او نه. ضمن اين كه نويسنده عقد موقت را مثل فحشا تعريف كرده است.
ناشناس۴۴۵۶۱۲۱۴:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
امیدوارم پیش از آن که جوانی این نسل چه و چه بشود و بگذرد، با شجاعت قوانین بدون خدشه الهی اجرا شود ان شاء اللّٰه
ناشناس۴۴۵۶۲۳۱۴:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
کسانی که ازدواج موقت را پیشنعاد میدهند و انرا شرعی میداند ایا حاضر هستند خواهر یا دختر خود را عقد موقت کنند؟
ناشناس۴۴۶۲۵۱۱۹:۳۱:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شما قبول نکنید و به دختر و پسرتان اجازه ازدواج موقت ندهید اما مزاحم زنان و مردانی که مایل به ازدواج موقت هستند نشوید بگذارید آزاد باشند شرع هم که اجازه داده.
ناشناس۴۴۶۲۹۵۲۰:۰۳:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
نه حاضر نیستند چون خود و خانواده ی خود را بسیار محترم و شریف می دانند این نسخه ها را برای راحتی پسران خود با دختران مردم که حتما به اندازه ی کافی محترم و شریف نیستند می پیچند
ناشناس۴۴۸۲۹۱۱۵:۱۹:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱
اگر بین انتخاب بین زنا و ازدواج موقت باشه چی ؟
ناشناس۴۵۱۷۶۱۰۶:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۳
دقیقا... نخیر آن ها باید با خانواده های بسیار اصیل طی مراسمی بسیار آبرومندانه و باشکوه ازدواج دایم کنند!
ناشناس۴۴۵۶۶۳۱۴:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
کلا سیستم زندگی غربی بهترین راه حله... هزاران مشکلی که جامعه ی ما برای ازدواج و قبل از ازدواج وهزاران درگیری های شخصی و خصومت های شخصی که با مشکلات جنسی بوجود میاد، با سیستم زندگی غربی از بین میره. اصلا دیگه مسئله برای همه عادی میشه. تنها راه حلش همینه. وگرنه با ضیغه و میغه و این چیزا حل نمیشه
ناشناس۴۴۶۴۳۰۲۱:۲۵:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
صیغه را فهمیدیم چیست اما میغه را؟؟؟!!!!!
ناشناس۴۴۶۸۸۳۰۹:۰۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱
دقيقا صيغه زن رو در موضع ضعف قرار مي ده
ناشناس۴۴۵۶۸۸۱۴:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
در غرب هم اکثر آدمها فقط یک دوست دختر یا یک دوست پسر دارن که باهاش روابط خیلی خصوصی برقرار می کنن. با بقیه فقط معاشرت معمول و روزمره طبق فرهنگ خودشون دارن، نه روابط جنسی. بر خلاف تصور، وضعیت در غرب اصلا هردنبیل و بی در و پیکر نیست. البته استثنا مثل ترامپ هم هست که رسواش میکنن. آنجا چون قوانین شدیدا به نفع زنان و دختران است، زنان جسارت و جرات مخالفت با پیشنهادهای غیراخلاقی را دارند و قانون هم از آنها حمایت می کند.
ناشناس۴۴۶۴۳۷۲۱:۲۸:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
فکر نکنم یه روز هم در غرب زندگی کرده باشی. من 5 سال زندگی کردم و چیز دیگه ای دیدم
ناشناس۴۴۵۷۰۴۱۵:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
من از اونام که تا ۳۰ سالگی «تقوا» پیشه کردم تا ازدواج کردم. در یک جمله بگم که درسته دستم به گناه آلوده نشد اما به معنی واقعی کلمه داغون شدم. قطعا اگه به گذشته برمیگشتم و امکان ازدواج دائم نمیداشتم، حتما ازدواج موقت میکردم. وقتی خدا حلال کرده بنده کیه که تز روشنفکری بده
ناشناس۴۴۶۳۳۳۲۰:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
متاسف می شم وقتی می شنوم خدا حلال کرده ایا این دوره و زمانه و دختران این دوره کسانی هستند که بشن بازیچه ی شما در زمان تجرد تا وقتی امکان پیدا کردین برین دنبال دختر باکره که باهش ازدواج کنیو زندگی تشکیل بدین ؟ تکلیف اون دختره که باهاش ازدواج موقت کردین چی می شه ؟ هنوز به این موضوع فکر کردین ؟
ناشناس۴۵۱۷۵۳۰۶:۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۳
خدا شرایط گذاشته، تو قرآن به آقایون گفته اگه تونستید عدالت بین چند زن برقرار کنید برید بگیرید وگرنه نه. اینها تیکه دوم رو نمیبینن. بعد هم اون زمان‌ها جنگ می‌شده کلی زن بیوه میشدن برای کمک بهشون این شرایط بوده.. نمی‌خوان زحمت درست کردن شرایط داغون کشور رو به خودشون بدن. اگه راست میگید دخترهای خودتون ازدواج موقت کنن هر چند شماها که اوضاع خوبی حتی تو این شرایط سخت کشور دارید........
ناشناس۴۴۶۳۶۵۲۰:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
بنده تا 37 سالگی تلاش کردم دختر دلخواهم را پیدا کنم. بدنبال دوست دختر هم نرفتم اما نشد که نشد. سخته . خیلی سخته . و با این فرهنگ اختلاطی جدید واقعا ازدواج دایم یک ریسکه. برای هر بحث فرهنگی باید منتظر باشیم یک به اصطلاح سلبریتی تز بدهد و اوضاع به هم بریزد .
ناشناس۴۴۶۴۶۳۲۱:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
علائم اینکه چندسال بعد می روی سراغ صیغه از الان در تو ساطع و نمایان است!
ناشناس۴۴۵۷۸۸۱۵:۴۱:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اونوقت دوست دختر و دوست پسر بودن چه تفاوتي داره؟؟؟؟ تنها تفاوت اينه كه زن توي عقد موقت مهريه مي گيره و آزاد نيست فرداش با كس ديگه اي بره. اما پسر آزاد هست كه دو تا زن هم داشته باشه. اونوقت چرا يه دختر يه رابطه آزاد رو ول كنه بياد بره دنبال صيغه با محدوديت و نگه داشتن عده و غيره و ... اما همون مرد آزاد باشه هر كاري بكنه؟؟
ناشناس۴۴۵۷۹۸۱۵:۴۶:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
کدام مسئول و واعظی اجازه میدهد دخترش,صیغه شود. خداوکیلی اگر یکی از صاحب منصبان و سیاست مداران دخترش صیغه کرده به ما هم بگویید. تا ماهم اجابت امر کنیم.
ناشناس۴۴۵۸۱۳۱۵:۵۰:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ازدواج موقت درواقع همون اشاعه فحشا است فقط با پوشش شرعي كه اكثرا اقايان متاهل از ان استفاده مي كنند و جامعه رو به گند كشيده بهتره سرتون رو از توي برف بيرون بيارين و سيل دختران و زنان پيشنهاد دهنده ازدواج موقت رو در شبكه هاي اجتماعي ببينيد كه باصطلاح به انها تك پرون ميگن و با دادن يك قيمت مدتي با كسي هستند و فردا باديگري . بهتره چشماتون رو باز كنين و ببينين كه شكستن حرمت زندگيها يا ارتباط فرازناشويي دومين يا حتي اولين سبب طلاق در كشورمون شده و به گفته مشاوران خانواده 75 درصد مردان متاهل از اين بازارشام دارن استفاده ميكنن و اين باعث از هم پاشيدن زندگيها شده . باعث تاسف درحاليكه حريم خانواده و احترام به چارچوبهاي اخلاقي درغرب تبليغ ميشه اينجا يه عده به نام خدا و دين دارن ديوارهاي امن زندگيها را ويران ميكنن و نظام خانواده ها رو از هم مي پاشن .
ناشناس۴۶۷۲۷۴۱۲:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
شماها همانهایی هستید که حلال خدا را حرام و حرامش رو حلال می کنند! شما ها یهود این امت هستید ! آتش جهنم گوارایتان ! اخسئوا ....
ناشناس۴۴۵۹۱۸۱۶:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ازدواج موقت هم متأسفانه در بین افراد متمول رایج شده. و هیچ خانمی حاضر نیست به ازدواج موقت با یک مرد کم در آمد در بیاد.
ناشناس۴۴۵۹۸۳۱۶:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
نویسنده گرامی شما و خانوادت برو استفاده کن. شرعیم هست دیگه! ما ترجیح میدیم اگه خدای نکرده نیازمون مثل شما فوران کرد قرص مصرف کنیم. داروهای خوبی تو بازار هست
ناشناس۴۴۵۹۸۶۱۷:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اگرازدواج موقت انطور كه فقه شيعه گفته در جامعه شيوع پيدا ميكرد امروز الگوي غربي مانندازدواج هاي سفيد وبي بند باري در جامعه رونق نمي گرفت
ناشناس۴۴۶۰۵۳۱۷:۴۶:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شرم آوره
ناشناس۴۴۶۰۵۵۱۷:۴۸:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
هرکی هرچی میخواد بگه من ی دخترم ومیدونم تقریباهمه دخترا مثل من فکر میکنن که ازدواج موقت همه فاحشگیه و هیچ دختری تن به اون نمیده
ناشناس۴۴۶۰۷۶۱۷:۵۹:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
صیغه مشکل پسرهارو حل میکنه. مشکل دخترها چطور حل میشه؟
ناشناس۴۴۶۰۸۸۱۸:۰۵:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
صیغه رابطه گرفتن مرد با زن مطلقه یا بیوه است نه با یک دختر باکره پس صیغه به درد دختران نخواهد خورد که قرار است در آینده ازدواج دائم کنند
ناشناس۴۴۶۱۰۸۱۸:۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
هر از چند گاهی با کسی رابطه داشتن اولا عاطفی و پاک نیست ثانیا زمینه فساد و بی و بندو باری و ... را فراهم می‌کند شما هم هر چه دوست داری برایش کلاه شرعی بدوز یعنی مشکل کارگر جنسی بودن فقط با جاری ساختن چند کلمه عربی حل می‌شود ؟ شما اقتصاد را درست کن تا زمینه رابطه سالم و پایدار بر اساس خانواده فراهم شود
ناشناس۴۴۶۲۷۳۱۹:۴۵:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
در تعجبم چرا راه حل اساسی داده نمی شه ؟.مشکلات ما الان به اب و هوا رسیده .سالهاست به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج بسیار کم شده .مشکلات اقتصادی را حل کنیم بقیه در مسیر حل قرار می گیرن
مینا۴۴۶۳۰۱۲۰:۰۵:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
واقعا مشکل جامعه ما اینه ؟؟؟؟ البته این برداشت شماست و از نظر من چیزی زشت تر از صیغه و ازدواج موقت وجود نداره ......کلاه شرعی گذاشتن برای امیال لجام گسیخته .....کاش به جای این بحث های بیخود و بی فایده بیشتر راجع به اشتغال حرف میزدیم که خود بخود خیلی از مشکلات رو حل می کنه ... این مطلب شما قطعا تنها به نفع اون دسته مردانی هست که توانایی مالی دارن و نمی خوان ازدواج کنن پس دنبال ازدواج موقت !!!!! میرن و خوب اگه مشکل مالی ندارن خوب ازدواج دائم کنن.....و اگه منظورتون اینکه مثلا مهریه در ازدواج موقت کم باشه که همه بتونن استفاده کنن پس حقوق زن کجا می بره !!!! چرا باید زنی با خودش همچین کاری کنه !!!!!!
نااهل۴۴۶۳۲۹۲۰:۱۶:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ازدواج موقت چه فرقی با دوست دختر یا پسر شدن داره؟ داستان متعه اما فرق میکنه و آن ترویج زن بارگیست. چون فقط برای مردان این حق رسمیت میابد.
شایان۴۴۶۳۵۷۲۰:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
جامعه با ازدواج موقت موافق است به شرطی که دولت ضمن نظارت کلی مکان و محل مناسبی را برای آن در نظر گرفته و از از این راه در برآورده شدن نیاز جوانان کسب درآمد هم کرده باشد.
ناشناس۴۴۹۷۲۳۰۷:۰۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲
شما از طرف خودن نظر بده ؟ کدام جامعه موافق است ؟ چرا من نمی بینم !
ناشناس۴۴۶۳۷۳۲۰:۴۰:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شاید دو نفر بخوان شرایط دین اسلام را رعایت کنند و با صلاحدید خودشون ازدواج موقت داشته باشن. خوب به من و شما چه. با این شرایط اختلاط دخترو پسر و بدتر از اون زن و مرد متاهل که دیگه ازدواج موقت خیلی مساله پیش پا افتاده ایه. چرا فکر میکنیم باید همه عین هم باشیم.
ناشناس۴۴۶۳۷۶۲۰:۴۴:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
شما ها که سال ها تو گوش ما خوندید در اسلام نهاد خانواده اصل هست‌ حالا با این پیشنهادهای غیر عملی چه چیزی رو ثابت می کنید؟ هیچ فکر کردید بر سر بچه های ناخواسته ی این ازدواج ها چه خواهد امد. به تبعات رواج این جور روابط فکر کردید؟ افزایش سقط جنین، مادران و پدران مجرد، دعوای ارث و میراث و.... از رو شکمتون حرف نزنید لطفا. به فکر تشکیل خانواده باشید نه ارضای امیال. ما ایرانی هستیم و باید به عرف جامعه ی خودمان رفتار کنیم.
محمد۴۴۶۳۸۲۲۰:۴۸:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
درود به نویسنده این مطلب که دلسوزانه واقعیاتی رو گفته که کمتر کسی جرات داره انقدر صریح بگه!
ناشناس۴۴۶۴۴۳۲۱:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
از نظر من برقراری هر نوع رابطه ی جنسی که در آن عشق و علاقه وجود نداشته باشه و فقط برای ارضای میل جنسی باشه تن فروشیه حتی اون زن یا مردی که به خاطر پول یا هر چیز دیگه ازدواج می کنه زنی که به خاطر اندکی پول صیغه می شه پسر جوانی که به خاطر پول تن به رابطه ی جنسی با زنهای مسن میده و اخیرا خیلی هم زیاد شده رابطه ی جنسی فقط و فقط با عشق بعد انسانی پیدا می کنه
ناشناس۴۴۶۴۵۹۲۱:۴۹:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
من خیلی در مورد ازدواج موقت تحقیق کرده ام بطور خلاصه در این مدل توصیه شده پسر های جوان برن با زنهای بیوه یا دختران فقیر که امکان ازدواج ندارن نیاز جنسی خودشون را برطرف کنند تا وقتی که امکان ازدواج پیدا کردند برن با یه دختر باکره ازدواج کنن مردهای متاهل هم وقتی فیلشان یاد هندوستان کرد یا همسرشان جذابیتش را از دست داد همین کار را بکنند ولی برای دختران باکره تا زمان ازدواج هیچ راهکاری جز تقوی پیشه کردن وجود نداره چون باید باکره بمونن زنانی که همسرانشان دچار ناتوانی جنسی هستند هم باید یا تقوا پیشه کنند یا طلاق بگیرند و داشتن رابطه ی موازی فقط حق مردان است
علی۴۴۶۴۸۶۲۲:۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
متاسفانه فقط برخورد سلیقه ای با دین دارن....کاش همه سرعقل بیان و از تعصب بیجا فاصله بگیریم
منصوری۴۴۶۴۹۵۲۲:۲۰:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
طرف 36سالشه نه زن داره نه خونه نه کار درست این بدبخت باید چی کار کنه؟ والله به خدا حرف حق رو زده دمت گرم الف که منتشر کردی
ناشناس۴۴۶۵۴۸۲۳:۰۷:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
در میان امامان معصوم چیزی به این عنوان وجود ندارد وصرفا ناشی از برداشت غلط می باشد .صیغه کلاهی شرعی برای سواستفاده افرادی خاص ایت
ناشناس۴۵۶۵۰۸۱۱:۲۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
علامه ! تاریخ دان ! امامت شناس ! اسلامشناس ! .... لطفا خودتون رو معرفی کنید که در محضر کدام اساتید تلمذ فرموده اید و در کجا تدریس می فرمایید ! حتما..
ناشناس۴۴۸۳۱۰۱۵:۲۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱
آقایون و خانومهای منتقد انتخاب کنید : زنا و هزاران مشکلاتش : بی مسئولیتی طرفین نسبت به هم و نسبت به فرزندان احتمالی ! ازدواج موقت و هزاران موهبتش : مسئولیت طرفین نسبت به هم و نسبت به فرزندان احتمالی !
ناشناس۴۴۹۶۹۹۰۶:۰۲:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲
برو مطالعه كن اطلاعات غلط در مورد ازدواج موقت داري اونجا هم مسئوليتي نيست براي مرد ...
ناشناس۴۷۳۶۲۹۱۳:۵۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
این هم مطالعه : مرد مسئول نفقه بچه هاست حتی اگر حاصل ازدواج موقت باشند !!
ناشناس۴۴۸۸۳۲۱۷:۰۴:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱
بجای ازدواج موقت بفکر ازدواج دائم و ساده باشید. آقای پدر ۳ تا دختر در ازدواج فرزندان سختگیری نکن. و به شرایط اقتصادی حداقلی اکتفا کنید و تنها سلامت روانی خواستگار و همکفو بودن را در نظر بگیر ان وقت مشکلات ازدواج جوانان حل می شود
ناشناس۴۴۹۱۴۹۱۹:۳۰:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱
این راه رو باید مسئولان گسترش بدن و تبلیغ کنن البته برای جوانان! اونهایی که سر و صدای عفاف و بند و بار سر میدن که معمولا بعد از فوت زنشون یک سال هم صبر نمیکنن تا دوباره ازدواج میکنن حالا موقت یا دایم!
ناشناس۴۵۱۹۵۳۰۹:۰۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۳
یعنی مسیولین از خودشون شروع کنند؟!
ناشناس۴۴۹۴۶۴۲۲:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱
هه ازدواچ موقت یا روابط دوست دختر دوست پسری متنوع با چاشنی کلاه شرعی
ناشناس۴۵۰۱۸۷۱۱:۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲
تنها راه حل اقتصاد شکوفا رفع بیکاریه خودبخود همچی حل میشه قیمت مسکن و بیکاری کدوم جوان حاضر با ازدواجه وام هم خرید 4قلم کالا نمیشه پس جوان 30ساله مجرد تنها راه خلاص شدن مسله جنسی رو در بیرون جستجو میکنه مسولین خواب هستن در لاکچریهای خود پس نسخه نپیچین هیچ خانواده ای حاضر نیست دخترش و یا خواهرش 1ماه با.. مردی باشه بعد نفر بعدی
هموطن (یعنی عاشق وطن )۴۵۰۸۵۷۱۶:۱۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲
اگر فقر زدایی در کشور باب بود ، سخن از صیغه و این کلاه های شرعی باب نمی شد . ازدواج موقت شایسته زنان ایرانی نیست . این سنت عربی است وبا فرهنگ اکثریت مردم ایرانی همخوانی ندارد. اشاعه این فرهنگ به کدام دلیل ؟
ناشناس۴۵۱۵۳۱۲۳:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲
آیا با وجود بیش از یک میلیون دختر بالای 35سال مجرد در کشورمان ،علاوه بر این تعداد زیاد افراد زیر 35سال مجرد،تعداد زیاد زنان مطلقه و شوهر مرده یا بیوه، اسلام اینها را تا آخر عمر مجبور به نداشتن همسر می کند یا برای آرامش بسیاری از آنها صیغه را جایز می شمارد؟ پس چرا در جامعه ای که می خواهد ارزشهای اسلامی را پیاده کند به این نیاز بسیار مهم و آرامش بخش یی توجهی شده و عملا کاری صورت نمی گیرد؟
ناشناس۴۵۱۷۷۷۰۶:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۳
سلام برای دختر و پسر ها باید فرهنگ آسانگیری ازدواج باشه اما چند همسری(به شرط عدالت بین همسران)هم به نص قرآن جایزه و از فواید چندهسری این که زنانی که قبلا طلاق گرفته اند یا شوهرشان فوت کرده فرصت ازدواج مجدد خواهند داشت دیگر آنکه زنان برای ازدواج فرصت انتخاب بیشتری خواهند داشت همچنین تجرد قطعی هم نداریم پسران در هر سنی فرصت ازدواج دارن اما دختر ها از سنی به بالا دیگه سخته راستی آنهایی که مخالف هستن خودشان را بگذارن جای خانمی که سی ساله است و تازه شوهرش مرده چرا باید تا آخر عمر مجرد بمونه یا دختری که به هردلیل پسری به خواستگاریش نمیاد در ضمن بنده مشکلی ندارم که شوهر خواهرم یا شوهر دخترم بروند سراغ چند همسری بروند زن دوم و سوم بگیرن به شرطی که با عدالت رفتار کنن بین همسرانشان
ناشناس۴۵۲۶۱۶۱۳:۴۸:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۳
انشائاله شهد شیرین این نوع ازدواج نصیب دختران وخواهران طرفداران این طرح شود
ناشناس۴۷۵۲۵۴۰۸:۴۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
متاسفانه قرار نيست چيزي نصيب يه زن بشه طرفدار اين طرح باشه يا نباشه. نهايتا چيزي كه گير زنان مي آيد مرد دست دومي است كه خوششي هايش را كرده
ناشناس۴۵۳۲۸۷۲۰:۲۴:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۳
نهایتا برا مردان خوبه.دختران چه کنند
ناشناس۴۵۵۹۰۷۲۱:۴۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۵
سلام اگر ازدواج موقت با شرایط خاص انجام شود بسیار راهگشاست ، نیازهای غریزی قابل سرکوب نیستند بین زن و مرد هم فرقی ندارد باید به این نیازها پاسخ داده شود چه بهتر که از راه درست و شرعی باشد . بین ازدواج موقت با بی بند وباری باید فرق گذاشت و شرایط خاص اش باید وجه تمایز آن از بی بند وباری باشد .
ناشناس۴۷۵۲۵۰۰۸:۴۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
اگر ازدواج موقت واقعا ازدواج هست و چيز ديگري نيست چرا مهريه داره؟؟؟ ..
ناشناس۴۵۵۹۱۶۲۲:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۵
مردم یک منطقه همگی رفته بودند عروسی و هیجکس توی محله نبود یک دزد داشت روز روشن قفل مغازه ای را می برید یک رهگذر دید گفت چه کار می کتی گفت ساز می زنم گفت این چه سازی است که صدا ندارد ، گفت صداش فردا در میاد ! برادران مشکلات جنسی در کشور سازی است که صدای انتحارش امروز شنیده نمی شود باید صدایش روز دیگری شنید که آن روز برای شنیدن دیر است .
ناشناس۴۵۹۴۸۴۱۶:۴۴:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۷
كساني كه ميگن ازدواج موقت خوبه به اين سوالها جواب بدن آيا هيچ مردي حاضر ميشه به خواستگاري دختري بره كه قبلا صيغه كرده؟ و بخواد با اون دختر ازدواج دايم كنه؟ خانمي كه ازدواج موقت ميكنه آيا عده مربوطه را نگه ميداره
ناشناس۴۶۰۳۳۹۰۱:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۸
این عزیزانی که دم از ازدواج دائم میزنن و صیغه رو محکوم میکنن به آمار طلاق دقت کنن تا بفهمن همچین خبراییم نیست. در مورد دختر باکره هم اجازه دست پدرشونه. الانم فکر نمیکنم کسی منکر این باشه که ...! درصد بالایی از جوانان قایمکی بدون خبردار شدن خانواده همه جور غلطی میکنن! یعنی قوم ایرانی تا خرخره تو لجن فرو بره بازم از رو نمیره. ازدواج موقت یک تعهد زمان دار هست. و ای کاش این حکومت شجاعت ترویجش رو داشت تا برخی دنبال زدن و دررفتن نبودن. یک سال دوسال... تعهد با رعایت شرایط. شک نکنید اگر اینطور میشد ازدواجهای دائم هم گسترش پیدا میکرد چرا که همون یک سال دوسال باعث میشد دختروپسر بهم عادت کنن. امروز دلیل عمدهٔ طلاقها برعکس اون چیزی که رایجه اقتصادی نیست چرا که اگر وام ازدواج صد میلیون هم بشه بازم مشکل حل نمیشه! دختری که تا ۳۰-۳۵ سالگی منتظر بی نقصترین مرد جهان مونده به محض ازدواج و دیدن اولین ایراد کوچیک قصر آمالش خراب شده و در صدد فرار از اون زندگیه! و پسر هم بنحوی دیگر! اما من یقین دارم ازدواج موقت چارهٔ تمام این مشکلاته. حالا یه عده نادان و سفیه هر چی دوست داشتن بگن. ما عادت داریم سرمونو بکنیم زیر برف و مشکلات رو به بقیه حواله بدیم.
ناشناس۴۷۲۵۷۴۰۶:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
فقط سوال این جاست آیا شما که می خوای بری ازدواج موقت کنی این اجازه را اگر خواهرتان هم بخواهد به او می دهید؟
ناشناس۴۶۰۴۱۴۰۶:۰۷:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۸
باید موانع ازدواج دائم رو حل کنید به جای این حرفا... چرا تا قبل از این صیغه رو تبلیغ نمیکردید؟ مشکل بدتر از مشکل موجود درست نکنید.
ناشناس۴۶۰۶۰۰۰۹:۱۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۸
صیغه شرم آوره
ناشناس۴۶۳۰۳۸۰۶:۴۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۹
لطفا آیه را از اول تا آخر بنویسید تا همه بخوانند
محمد۴۶۳۰۵۶۰۷:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۹
متعه اگه درست اجرا بشه خیلی خوبه.
ناشناس۴۶۸۶۱۹۲۱:۳۴:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جالبه ما همیشه از یک طرف غش می کنیم . کار کو ، شغل کو ، پول کو و ...... ،،، آمار بگیرید می بینید که فرزندان مسئولین و وابستگان... همگی کار دارند ، شغل دارند ، ازدواج کرده اند و از صدقه سر پدران ...خوش می گذرانند و بقیه هشتشان گرو نهشان است ، بله برادر به این میگن عدالت ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین