ازدواج موقت، راهی که داریم اما استفاده نمی کنیم

اسمعیل توکلی نیا، گروه تعاملی الف،   3970431051 ۱۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
ازدواج موقت، راهی که داریم اما استفاده نمی کنیم

آنچه در پی خواهد آمد نظر و پیشنهاد پدریست 65ساله دارای تنها 3 فرزند دختر و شدیداً گله مند و معترض به پدیده به اصطلاح کارگران جنسی در جامعه وگسترش روزافزون هتک حرمت و تعرض به نوامیسمان در کوچه و خیابان های کشور اسلامیمان که باید از هر نظر الگوی جهان باشد و به راستی که با داشتن ذخایر عظیم تاریخی، فرهنگی، معنوی، اعتقادی، مادی و انسانی فرزانه و دانشمند قطعاً می تواند.

به کرات در رسانه های رسمی و مطبوعات کشور شاهد انتشار آمار و ارقام نگران کننده گسترش بیماری مهلک ایدز و اعلام نقطه نظرات گوناگون پیرامون این موضوع می باشیم؛ به ویژه اینکه اخیراً برخی مسئولان محترم از احتمال فوران آتش فشان ایدز در کشور ابراز نگرانی نموده و هشدار داده اند. تردیدی نیست نگاه غیر مسئولانه و سطحی به این معضل مهم بدان می ماند که خدای ناکرده تنها برای رفع مسئولیت و تزریق مسکن به کالبد جامعه، هر از چند گاهی فانوس به دست در پی پروفسور برنارد دیگری برای جراحی غده رو به رشد سرطانی جامعه بگردیم.

مستحضرید در آن زمان پرفسور برنارد علی رغم مخالفت برخی که آن را جنایت و دخالت در امر خالق می پنداشتند، مصمم و استوار پیوند قلب را با موفقیت انجام داده و مخالفان را مبهوت و با استقبال جهانی که در سفرهایش از ایشان شد، جهانیان را به تحسین وا داشت. نتیجه جسارت پروفسور این شد که امروزه سر هر کوچه و برزنی کلینیک پیوند قلب تأسیس شده است و مردم خاص و عام بی تفاوت از کنارش عبور می نمایند.

آیا شفاف سازی و عمومی نمودن متعه (ازدواج موقت) و تثبیت آن در جامعه مشابه همان نتیجه کار پروفسور نخواهد شد؟
حال آنکه خورشید فروزان اسلام، قرآن مجید و سنت الهی حضرت محمد (ص) متعه را که مهر تأیید فقه شیعه نیز بر پیشانی خود دارد، در اختیار دارند.
وقتی بدانیم که ازدواج موقت شرایطی دارد و ائمه(ع) با قبیح دانستن ازدواج موقت برای مردانی که همسران دائم دارند و مانعی در مسائل زناشویی ندارند، آن را از صورت جولانگاه شهوت مردان خارج کرده‌اند؛ شاید بهتر بتوانیم به ضرورت وجودی آن فکر کنیم. چیزی که مسلم است این است که حذف کامل یک قانون شرعی، به دلیل احتمال سوء استفاده بعضی فرصت‌طلب‌های شهوت‌ران، معقول نیست.

در حال حاضر که فاصله زمانی بلوغ جسمی فرد تا زمانی که آماده پذیرش مسئولیت ازدواج یا تشکیل یک خانواده باشد، خیلی زیاد است؛ برای رفع نیازهای عاطفی و جسمی دختران و پسران چه باید کرد؟ آیا باید اجازه داد که با بی‌قیدی تمام در سطح جامعه،کوچه، خیابان‌ها و پارک‌ها به دنبال رفع این نیاز باشند؟ و آیا اصولاً با به رسمیت شناختن این بی‌بند و باری‌ها، نیازهای غریزی، جسمی و خصوصاً نیازهای عاطفی و روحی آن‌ها ارضا می‌شود و به آرامش می‌رسند؟ یا شاید هم به عقیده برخی، بشود از آن ها خواست که در تمام این سال‌ها «تقوا و رهبانیت» پیشه کنند؟
فرق ازدواج موقت با شهوت‌رانی‌های لجام‌گسیخته و هر شب با شخصی خوابیدن، در نگاه عقلایی و جدی‌تر به این مسأله،به عنوان یک «ازدواج» است:
"فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه"
قرآن کریم.سوره ی نساء.آیه ی ۲۴
از زنان، آن کسانی که شما از آنان برای مدتی معین تمتع می برید، واجب است مهرشان را بدهید.

تنها کافیست در جامعه نسبت به متعه فرهنگ سازی عمومی و شفاف شود؛ به ویژه با عنایت به اینکه نرخ سنی کشور ما پایین و جوان است و به هر دلیلی مشکلات عدیده ای بر سر راه ازدواج دائم اکثر جوانان وجود دارد و متأسفانه در ارتباط با موضوع این بحث پیشرفت تکنولوژی و به تبع دسترسی آسان جوانان به دنیای مجازی و فرهنگ غرب نیز مزید بر علت شده و دائماً باعث تحریک غرایض جنسی می شود که از رهگذر آن شاهد لجام گسیختگی و نافرمانی اکثراً غیر ارادی جوانان و تعرض مجرمانه ایشان به نوامیسمان در جامعه هستیم.

در همین راستا این بنده کمترین با استعانت از خداوند سبحان و احساس نگرانی پدرانه و شهروندی و درک شرایط موجود جامعه، جسارتاً پیشنهاد ذیل را در 5ماده تهیه وارائه می نمایم تا بدون هرگونه بغض و کوته نظری مورد بررسی موشکافانه صاحب نظران، کارشناسان حوزه و دانشگاه و کلیه مخاطبان این پایگاه قرار گیرد:

مقدمه
بی تردید مسائل جنسی نشأت گرفته از غرایز انسان است و هرگونه مقابله و قانونمند كردن آن نیازمند بررسی موشكافانه تمامی علل و عوامل بوجود آورنده پدیده های تن فروشی، كارگران جنسی در جامعه، بدحجابی، بی حجابی، تجاوز و... است. از بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تاكنون چندین بار از جمله اهم آن در بحث لایحه حمایت از خانواده شاهد تلنگر به متعه و... و سپس فوران مباحث بوده ایم، ولی متأسفانه بعد از چندی فروكش نمودند و هیچ جرّاح فداكاری جسارت تیغ كشیدن بر غدّه رو به رشد سرطانی جامعه را در خود نیافت.

شایسته و بایسته است در سال جاری که به نام حماسه سیاسی و اقتصادی نام گذاری شده است، سرمایه های انسانی را نیز مدنظرداشته با همّت و تلاش و عزم ملّی، جراحان دل سوخته به این مرز و بوم و انقلاب را حمایت و تشویق به مهار و ساماندهی این معضل اجتماعی نماییم.

همگان باور داریم كه آحاد جامعه عزیزمان هرگز پذیرای بی بندوباری فرهنگ غرب نخواهند شد، ولی باید پذیرفت و باور داشت كه غرایض انسانی و واقعیت های موجود و روبه گسترش و بحران آفرین جامعه را نباید انكار و به آن پشت نماییم. پس لازم و ضروریست همگان عزم، جزم نماییم و لبیک گویان به استمداد جامعه پاسخ مثبت دهیم و با بهره گیری از سنت الهی و قرآن كریم؛ ازدواج موقت (متعه) را قانونمند و در مقابله با فرهنگ بی بندوبار غرب به میدان بفرستیم.

به باور نویسنده این سطور چنانچه طرح پیشنهادی ذیل بدون هرگونه تعصب، بغض و... مورد بررسی موشكافانه قرار گیرد، قطعاً ثمربخش و قابل اجراست؛ به ویژه این كه در فقه شیعه معتبر است و دستورالعمل آن هم در اكثر رساله های مراجع محترم تقلید آمده است، ولی متأسفانه هنوز قانونمند نشده و از دیرباز بصورت سنتی و در خفاء (آن هم اکثراً توسط قشر متموّل یا خاص و متأهل) انجام شده و می شود.

علی ایحال پیشنهاد ذیل در 5ماده ارائه می گردد تا مورد بررسی همه مخاطبان قرار گیرد به امید آن که در آینده ای نزدیک و در صورت تأیید، به اجرا گذاشته شود:

اشاره: امکان انتشار پیشنهاد پنج گانه این یادداشت در الف نیست. مسئولین محترم مربوطه، صاحب نظران و پژوهشگران، درصورت تمایل میتوانند برای دریافت پیشنهادهای این یادداشت با الف مکاتبه نمایند.

جسارتاً این حقیر قاطعانه اجرایی شدن پیشنهاد فوق را عملی می دانم و جهت اثبات این ادعا استدعا دارد اجازه فرمایید به منظور نظرخواهی و حصول اطمینان از پذیرش آن در افکار عمومی جامعه،ضمن بررسی کارشناسان امر به طور سرگشاده و بدون سانسور در این تارنما درج و خواسته شود اعلام نظر گردد تا بلکه بازتاب آن قبل از اجراء ارزیابی شود و مورد استفاده همگان قرار گیرد.

بدیهی است هرگونه رفتار نامتعادل جنسی در جامعه، خارج از ازدواج دائم و چارچوب این طرح، جرم محسوب و شدیداً فرد خاطی مورد پیگرد قرار گیرد. تردیدی نیست تحقق این درخواست نیازمند عزم و اراده ملی و تلاش جمعی است. از طولانی شدن بحث و بعضاً تکرار عرایض که به ناچار جهت انعقاد بهتر مطالب صورت گرفت، پوزش می طلبم و امیدوارم این یادداشت گامی عملیاتی جهت رهایی کشور از بسیاری معضلات اخلاقی جامعه باشد انشالله. با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون همه دلسوختگان به این مرزوبوم وانقلاب.

پسران و به ویژه دختران جامعه ما هماننده گل های هزار برگند که رو به خورشید حیا و نور نجابت، پر و بال گرفته اند. یاریمان نما مراقب باشیم در عصر ارتباطات و دسترسی آسان به دنیای مجازی، طوفان های سهمگین فرهنگ غرب و غرب اندیشان، گلبرگ های ظریف مان را تحت تأثیر قرار ندهد. آمین.