چطور "پراید" مشتری دارد؛ "مرغ" ندارد؟!

گروه اقتصادی الف،   3970431005 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که به نظر مردم مواد غذایی به خصوص گوشت و مرغ قیمت قابل توجهی دارد، وزیر کشاورزی از بررسی افزایش قیمت مرغ خبر داده و رئیس اتحادیه فروشندگان هم می‌گوید این افزایش قیمت در جامعه کشش دارد؛ چراکه خودرویی همچون پراید با افزایش قیمت، مشتری و صف خرید دارد اما گوشت مرغ اگر مقداری گران شود، کسی قدرت خرید ندارد!

چطور "پراید" مشتری دارد؛ "مرغ" ندارد؟!

در روزهای گذشته محمود حجتی - وزیر کشاورزی - در رابطه با تولید و قیمت گذاری مرغ گوشتی صحبت هایی مبنی بر اینکه افزایش قیمت مرغ در دستور کار قرار دارد، ارائه کرد و گفت: قیمت مرغ در ایران ارزان‌ترین قیمت را در سطح جهان دارد.

این در حالی است که هر زمان که قیمت مرغ روند صعودی به خود گرفته، میزان خرید افراد جامعه در این مسیر صعودی بوده و از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار و دیگر ارگان های مسئول به عرضه مرغ های یخ زده رو آورده اند و حال باید دید که برای آنکه جامعه افزایش قیمت مرغ را بپذیرد چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

در این رابطه مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفتگو با ایسنا گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ با توجه به شرایط اقتصادی جامعه کشش دارد، زیرا طی پنج سال گذشته قیمت خودرویی همچون پراید از ۱۵ به بیش از ۲۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و همچنان مشتری برای آن به لحظه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر افراد جامعه توان خرید مواد غذایی و مرغ را ندارند جای سوال دارد که چگونه توان خرید خودرویی با افزایش دو برابری قیمت را دارند و حتی صف خرید ایجاد می‌کنند. حال برای مسئولان برای افزایش قیمت مرغ جای سوال مبنی بر توان خرید مردم ایجاد می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزان ترین محصول پروتئینی سفره خانواده ها، گوشت مرغ است که طی پنج سال گذشته افزایش قیمتی به خود ندیده و این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده با سختی بسیار ۶۰۰۰ تومان است و به اجبار آن را ۵۰۰۰ تومان به فروش می رساند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی بیان کرد: اگر دولت باور دارد که مرغ یک محصول استراتژیک و تنها کالای دارای پروتئین دار سفره خانواده های قشر متوسط جامعه است باید برای آن بسته های حمایتی درنظر بگیرد.

یوسف‌خانی تصریح کرد: دولت در راستای حفظ قیمت مرغ نباید تولیدکننده را نابود کند، باید برای تولید یارانه در نظر گیرد و یارانه ای که در حال حاضر به شرکت پشتیبانی امور دام ارائه می شود، رانت ایجاد می کند و روندی که از سوی این شرکت مبنی بر اینکه محصول فریز شده ۱۰ ماه پیش را به نصف قیمت عرضه می کند، اشتباه است.

او یادآور شد: دولت می تواند شرکت پشتیبانی امور دام را تعطیل کند و به جای آن به مرغدار اعلام شود که مرغ را به قیمت تمام شده به بازار عرضه کند و در هر کیلوگرم مبلغی به عنوان یارانه از دولت دریافت کند یا در کنار آن تولیدکننده نهاده دامی را به قیمت دولتی ازدولت دریافت کند.

یوسف خانی با تاکید بر اینکه حداقل قیمت منطقی مرغ در شرایط فعلی کیلویی ۹۲۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: هر زمانی که مرغ با افزایش قیمت روبرو می شود مردم از خرید دست می کشند و تولیدکننده برای آن که دچار ضرر و زیان بیش از حد نشود، روند کاهشی قیمت را در دستور کار قرار می دهند.

دیدگاه کاربران

پاکپور۴۴۴۶۰۰۰۱:۴۸:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
برای خودو امثال خودم متاسفم که در این مملکت افرادی همچون حجتی و یوسف خانی بر مسند کارند و همواره بدون مطالعه و تحقیق در حوضه فعالیتشان اظهار عقیده میکنند. چرا حضرات ادعا میکنند که گوشت مرغ در ایران از سایر کشورها ارزان تر است؟ در اروپا حقوق معمولی کارگر ساده ساعتی 8 یورو و در آمریکا هم ساعتی 10 دلار میباشد در اروپا یک مرغ پاک کرده متوسط 6.3 یورو و در آمریکا 5 تا 6 دلار حالا خودتان قضاوت کنید در کجا این حیوان زبان بسته ارزان تر است؟
ناشناس۴۴۵۱۹۳۱۱:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اقایونی که الکی لایک می دهند ایا تحقیق کردند ببینند قیمت مرغ در خارج چقدر است ؟ بنده تحقیق کردم کار هم نداره بزنید توی گوگل ولی حرف هر کسی را باور نکنید https://www.omlet.co.uk/guide/chickens/should_i_keep_chickens/how_much_do_chickens_cost
ناشناس۴۴۴۶۰۴۰۱:۵۶:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
(( آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی )) حالا که به همت تمام اعضای کابینه و مدیران و مسئولان دولت تدبیر و امید + آقازاده ها و خانم زاده ها و ژن های خوب و یاران گرمابه و گلستان و سفارشی ها و ................. دیگر از سفره بسیاری مردم عادی تقریبا چیزی باقی نمانده است ، صحبت از ( بود یا نبود مرغ ) به هر علتی در این به اصطلاح سفره را باید یک شوخی و طنز تلخ دانست .
ناشناس۴۴۴۶۳۳۰۴:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
برای اینکه پراید گرون میشه و هر وقت احتیاج داشتی می تونی بفروشی. مرغ رو می خوری و تموم میشه می ره.
ناشناس۴۴۴۹۳۲۰۹:۵۵:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
قیمت مرغ در ایران بسیار گران است. با یه سرچ ساده میتونید متوجه بشید که قیمت جهانی مرغ کمتر 0.7 دلار است انهم مرغهای بسیار باکیفیت نه مرغهای مملو از انتی بیتوتیک و هورمون شما
ناشناس۴۴۵۲۱۵۱۱:۴۵:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
چند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالت خوبه.نه یک میلیونیم دلاره .! قیمت جوجه یک روزه 2 دلاره خوردی هست .اینم لینک https://www.freedomrangerhatchery.com/details.asp?List=1&Product=1
آریابان۴۴۵۱۸۵۱۱:۳۶:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
جناب ناشناس(۴۴۴۶۳۳) ، با تأئید نگرش حضرتعالی باید افزود، اتفاقا با این مقایسه میان مرغ و پراید میشه به یکی از بهترین شاخص ها برای نشان دادن وضعیت خط فقر مطلق در ایران نگاه کرد : این درسته که اصولا کسی که پول و دارائی مناسب و کافی در اختیار نداره مجبوره که فقط و فقط پراید سوار بشه ولی این مقایسه میان مرغ و پراید بخوبی نشون میده که بسیارند کسانی که از این حداقل دارائی ها و مکنت هم بی بهره اند بطوریکه حتی استطاعت نه تنها پراید بلکه خرید مرغ !!!!! را هم ندارند و کمترین گرانی قیمت مرغ (گوشت و ماهی بماند!!!!) تأثیر بسیار شدیدی بر خورد و خوراک روزانه آنان میگذارد؛
ناشناس۴۴۴۶۴۴۰۶:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
حذف کوپن در این کشور اشتباه بود با سیاستی که ما در پیش داریم باید کوپن احیا شده و بگویند حداقل برای 20 سال آینده همه چیز کوپنی است بنزین دو نرخی ، مرغ دو نرخی ، ارز دو نرخی و ..... در شرایط جنگ هم مانند امروز در بحران نبودیم حداقل ان موقع همه چیز بر اساس منطق گران میشد چون شرایط جنگی بود قیمت مسکن به پایین ترین حد خود رسیده بود و مسکن اصلا کالای سرمایه ای نبود ولی الان همان شرایط جنگی را داریم و رشد مسکن از همه چیز بالاتر بوده منطق میگوید در کشوری که امنیت بالا برود مسکن گران میشود واقعا فکر میکنید در ایران امنیت در حال افزایش است؟
سید۴۴۴۶۵۶۰۶:۱۶:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
صدات از جای گرم بلند میشه
ناشناس۴۴۴۶۶۸۰۶:۳۹:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مرغ تنها پروتئین سفره قشر متوسط ایران است که کیفیت چندانی هم ندارد و قشر متوسط نسبت به قیمت حساس است. چرا این سوال پرسیده نمی شود که برای افزایش قدرت خرید مردم متوسط چه کردید؟
ناشناس۴۴۴۹۲۴۰۹:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
فعلا باید پرسید برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید ( ارزش ریال) چکار می تونن بکنن
ناشناس۴۴۴۶۹۰۰۷:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دیواری کوتاه تر از دیوار مرغ داران وجود ندارد
ناشناس۴۴۴۷۰۸۰۷:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
چون از پراید می‌شود مرغ در آورد اما از مرغ خیر
ناشناس۴۴۴۷۸۷۰۸:۲۹:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
ناشناس۴۴۴۸۵۹۰۹:۱۱:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
هم باید از تولید دام طیور حمایت کرد و هم باید به فکر قدرت خرید مردم بود. بهترین کار اینکه قیمت تمام شده راکاهش داد مثلا چرا باید نهاده های دامی توسط چند نفر به صورت انحصاری وارد شود ، افرادی که فقط نقش دلال دارند و به قیمت های بالا به تولید کننده فروخته میفروشند ؟؟؟ نهادهای دامی باید خود صنف دام و طیور وارد شود و در اختیار تولید کننده قرار بگیرد . واقعا کاش هر صنف و بخش تولیدی خودش مسئول وارد کردن نیازها و مواد اولیه خودش بود تا به این صورت دست دلال ها از بازار کوتاه میشد و اولا سود ان به خود تولید کننده میرسید و در ثانی هزینه تمام شده ان به شدت کاهش می یافت .
ناشناس۴۴۴۸۶۶۰۹:۱۹:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
عجب دلیل قابل تاملی ممنونم که انقدر خوب موشکافی کردین اخه بندگان خدا مردم نمیتونن برن ۲ تن مرغ بخرن بزارن گرون بشه بعد بفروشن ولی میتونن برای اینکه ارزش پولشون کم نشه ۲ تا یا چند تا ماشین بخرن بزارن ۶ ماه بمونه اخه این همه فسفر رو کجا میسوزنید
ناشناس۴۴۴۹۳۳۰۹:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
این نکته را هم در نظر بگیر که اگه مردم تصمیم بگیرند برای مدتی پراید نخرند اتفاق خاصی برای سایپا نمی افته ولی اگه مرغ نخرند شما چکار می کنید!؟
ناشناس۴۴۴۹۴۲۰۹:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دلالی که یکباره هزار پراید می خرد نیازی ندارد هزار مرغ را در یک روز بخرد!
ناشناس۴۴۵۰۷۳۱۱:۰۰:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
به به !! چه فلیسوف هایی ما داشتیم و نمی دانستیم.
ناشناس۴۴۵۱۶۳۱۱:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ایشان که دستی درجیب مردم دارند اگر مرغ بشود کیلویی 50000 تومان هم برایشان مشکلی نیست من ماههاست مرغ نخریده ام چگونه کشش دارد برای قشر محروم که شما قصد دارید مرحومشان کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین