صنعت برق کشور و چند نکته

*جعفر قادری،   3970429059 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
صنعت برق کشور و چند نکته

۱- عدم تعادل در عرضه و تقاضا برای برق در فصول مختلف سال و در ساعت های مختلف شبانه روز یک واقعیت انکار ناپذیر در صنعت برق است که دولت باید برای ایجاد تعادل هم از طریق افزایش عرضه اضافی و هم از طریق مدیریت و کاهش تقاضا در ساعات و فصل های اوج تقاضا اقدام نماید.

۲- عدم افزایش قیمت خرید برق از تولید کننده، عدم پرداخت به موقع مطالبات تولید کنندگان برق و عدم صدور مجوز فروش برق در بورس انرژی به تولید کننده توسط دولت ، نتیجه ای جز کاهش انگیزه برای سرمایه گذاران و افزایش تولید با استفاده از سرمایه های موجود نخواهد داشت.

۳-بخشی از ظرفیت های تولید برق، ظرفیت نیروگاه های پشت سدهای کشور است که در خشکسالی ها و خصوصا در ساعات و روزهای اوج مصرف برق در دسترس نیست. دولت باید برای استفاده از این ظرفیت خصوصا در ایام و ساعات اوج مصرف با احداث سدهای با ظرفیت کم در پایین دست سدهای موجود و نصب پمپ های قوی، اقدام و مجددا آب خارج شده از دریچه سدها را در سالهای خشکسالی به سدها برگردانده و از این ظرفیت نیروگاهی برای جبران کسری برق استفاده نماید (تبدیل همه سدهای نیروگاهی به سدهای تلمبه خانه‌ای شبیه سیاه بیشه).

۴- دولت باید از مکانیزم تبعیض قیمت در فصول و روزها و ساعات مختلف و برای مصرق کنندگان با میزان مصرف متفاوت و برای بخش های مختلف اقتصادی در جهت تعادل بین عرضه و تقاضا خصوصا در اوقات اوج مصرف برق استفاده نماید.

۵-سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی باتوجه به تولید بیشتر برق از این شیوه در تابستان برای کشور و توجه به سایر جنبه ها کاملا ضرورت دارد.

۶- جدایی بخش برق از وزارت نیرو و الحاق آن به وزارت نفت و تشکیل وزارت انرژی برای ایجاد اطمینان نسبت به تولید برق مطمئن یک ضرورت است.

۷- نصب پنل های خورشیدی بر روی سطح آب دریاچه های پشت سدها به وزارت نیرو این امکان را می دهد تا از پست ها و تاسیسات انتقال نصب شده بر روی نیروگاه های پشت سدها در روز برای انتقال انرژی تولیدی پنل های خورشیدی و شب برای انتقال انرژی برق آبی استفاده نماید.

۸- علاوه بر اینها نصب پنلهای خورشیدی بر روی سطح دریاچ پشت سدها میزان تبخیر آب سدها را کاهش می دهد.

۹- کمک به جذب منابع ارزی و ریالی خارجی و داخلی صندوق توسعه ملی توسط سرمایه گذاران متقاضی احداث نیروگاه برای سرعت دادن به سرمایه گذاری در تولید برق کشور یک ضرورت است. دولت باید از ظرفیت اتصال شبکه برق کشور به شبکه برق کشورهای همسایه برای صادرات و واردات برق در ساعات اوج کشورما و کشورهای همسایه استفاده نماید

* نمایده سابق مجلس و عضو هیات مدیریت هلدینگ انرژی تدبیر

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۱۹۲۴۱۱:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اقایون ذوق زده برجامی، تعهد نامه پاریس رو امضا کردن که تولید برق با سوخت را محدود می کند....این خاموشی ها حاصل همین است..
ناشناس۴۴۲۱۹۴۱۵:۰۲:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
الان نصف شهرهای کشور دارای دمای بالای 40 درجه و خیلی شهرها 300 روز آفتابی دارند اگر نصف انرژی هسته ای برای انرژی خورشیدی سرمایه گذاری میکردند هم جلوی آلودگی زیستی گرفته می شد هم کلی سوخت فسیلی حیف و میل نمیشد
ناشناس۴۴۲۶۲۰۲۰:۰۷:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۹
آیا میدانید کشورهای صنعتی چند درصد برق خود را از انرژی هسته ای و چند درصد از انرژی خورشیدی تامین می کنند؟ جواب این سئوال گویای همه چیز است. آیا از معایب و اثرات زیست محیطی درازمدت و پنهان پنلهای خورشیدی و هزینه نگهداری و سرمایه اولیه بالای آن شناختی دارید؟ آیا میدانید فرانسه به تنهایی 63 هزار مگاوات تولید برق هسته ای دارد. در حالی که اوج مصرف امسال در کشور ما 57 هزار مگاوات است. آیا میدانید آمریکا 104 نیروگاه تولید برق هسته ای دارد. انرژی خورشیدی یکی از گرانترین و کم بازده ترین نوع استحصال انرژی است و فقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند.
ناشناس۴۴۲۹۳۶۰۰:۵۰:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
آیا می دانستی ژاپن برای استفاده از انرژی خورشیدی بدلیل کم بود فضا آنهارا شناور و داخل دریا بنا کرده؟ آیا می دانسی وقتی حرف مفت میزنی بدون ارائه مدرک دیگران تورا به سخره می گیرند؟
خالصی۴۴۲۸۸۸۲۳:۴۳:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
با تائید نظر شما این نکته هم بایستی گفته شود بانصب نیروگاههای خورشیدی در کناره های سواحل خلیج فارس ضمن تامین انرژی برق میتوان دستگاههای آب شیرین کن را بکار گرفت و کمبود آب در شهرهای جنوب کشور را برطرف کرد.
ناشناس۴۴۳۰۵۱۰۷:۰۹:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۳۰
انرژی خورشیدی یکی از گرانترین و کم بازده ترین نوع استحصال انرژی است و فقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند. در حال حاضر هزینه انرژی خورشیدی حدود 10 برابر روشهای مرسوم در کشور است و بصرفه اقتصادی نیست. بعلاوه توان تولیدی آن پایین بوده و به سطح وسیع نیاز دارد. آمریکا با آنهمه وسعت و آفتابی بودن و دریاهای اطرافش در کل کشورش حتی 10 درصد از این نوع انرژی ندارد اما نزدیک به 20 درصد تولید برق اش هسته ای است.
حسین۴۴۲۲۹۳۱۶:۰۹:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
مشکل فعلی هیچ ربطی به این توافق نداره چون اولا یک توافق بلند مدت هست و دوما هیچ کدوم از کشورهایی دیگه هم که این توافق امضا کردن این مشکل ما را ندارند. مشکل فعلی به علت کاهش توان تولید نیروگاه های برق-آبی هست که علت اصلی اون هم خشکسالی و ضعف در مدیریت منابع آب هست.
ناشناس۴۴۲۵۹۱۱۹:۵۲:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
برادر عزیز ، مگر برق ابی چه جایگاهی در سبد تولید برق ایران دارد؟ گرچه ظرفیت اسمی نیروگاههای برق-آبی حدود ۱۵ درصد ظرفیت نصب شده کشور را یدک می کشند، ولی اگر اطلاع دقیق داشته باشید، تولید واقعی هیچ وقت بیشتر از ۵ درصد مصرف برق کشور را پوشش نداده است. ملغمه سو مدیریت در دولت، باعث این بلبشوی برقی است. البته حتما کم آبی سهم کمی در این موضوع دارد. ولی نه علت العلل آن.
ناشناس۴۴۲۸۹۵۲۳:۴۸:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۲۹
دوست گرامی درست است که مقدار برق ابی کشور کم است ولی مزیت و اصلا ویژگی برق سدها ان است که تولید برق از ان بسیار سریع است یعنی عموما وقتی مصرف برق برای مدت کوتاهی بالا می رسد و از ظرفیت تولید معمول فراتر می رود توربین ها را روشن کرده و برق سریع به شبکه منتقل می شود تا خاموشی نداشته باشیم. طبیعی است که وقتی کم ابی است حتی اگر مصرف برق به اندازه 5 درصد بالاتر از تولید برود منجر به خاموشی می شود. بنابراین اهمیت برق ابی در درسترس بودن سریع ان است که برای پیک مصرف بسیار مهم است بر خلاف تولید برق از سایر روشها
ناشناس۴۴۱۹۶۶۱۲:۳۰:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
فعلا دادن کارانه های ۵۰۰ میلیونی به پزشکان اولویت اصلی دولته.
ناشناس۴۴۱۹۶۸۱۲:۳۰:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
سلام بسیار خوب بودجه این طرح ها از کجا بیاد
ناشناس۴۴۱۹۸۲۱۲:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
در سراسر کشور ما که دارای گسل های متعدد با شهرهای در معرض زلزله است بدون توجه به تجربه های جهانی مستمرا پروژه های خطوط انتقال گاز سراسری در حال اجراست و کسی هم جلودارشان نیست ،در صورتیکه با توجه به آسیب پذیری شهرها بواسطه زلزله خیز بودن کشور بجای انتقال گاز به شهرها و روستا ها و افزایش عواقب زلزله ،بایستی بدلایل زیر در کنار پالایشگاه ها نیروگاه برق زد وبجای گاز ، برق تولیدی را را برای مصارف حرارتی و انرژی در اختیار شهرها و روستا ها قرارداد : هزینه انتقال کمتر ،قابلیت صادرات بیشتر به کشورهای تشنه برق منطقه،بازار فروش بهتر و بیشتر ،نوسانات و وابستگی قیمتی کمتر به قیمت جهانی نفت،خطر کمتر در زمان زلزله ،هزینه نگهداری و انتقال پایینتر،خطر پایین انفجار با توجه به پیر شدن جمعیت کشور و افزایش اشتباه انسانی،بهینه سازی مصرف آب با تمرکز نیروگاه‌های برق کنار دریا جنب پالایشگاه ها،نوسان کمتر قیمت جهانی برق در قیاس با گاز ،مستهلک بودن شبکه سراسری خطوط انتقال گاز سراسری و همچنین شبکه درون شهری انتقال گاز شهری و انتقال راحت تر به کشورهای منطقه بعنوان صادرات ...پس چرا همچنان بدلیل منافع برخی شرکتها ی احداث خطوط لوله گاز سراسری و مدیران متنفذ سهامدار آنها که قبلا وزیر و مدیر بوده اند منافع کشور مغفول مانده و در نظر گرفته نمی‌شود
ناشناس۴۴۲۲۲۱۱۵:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
شما از خودت شروع کن ببین بدون گاز میتونی زندگی کنی بعد برا بقیه روستاها نسخه پیچی کن
ناشناس۴۴۲۴۲۱۱۸:۰۱:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
بله همانطور که در عمده کشورهای اروپایی بجای اجاق ها و بخاریهای گازی خطرناک که هر سال تعداد زیادی کشته میدهد و هزینه زیاد نگهداری شبکه های گاز و هزینه های زیاد بازسازی شبکه های زیر زمینی گاز که مستهلک میشوند و الان در کشور مستهلک شده و نیاز به بازسازی با بودجه هنگفت دارند و با توجه به پدیده مهم فرونشست در کشور که منجر به شکستن و انفجارات خطرناک شبکه گاز سراسری و شهری خواهد شد و تراکم اپارتمانها که انفجار گاز در یک واحد موجب مخاطرات جانی طبقات دیگر میشود لازم است استفاده از گاز حذف و انرژی برق جایگزین گاز شود ،متاسفانه مدیران کشوری ما خیلی دیر به آنچه که درست است پی می‌برند و آنوقت دیگر دیر شده ..مگر اخیرا مکررا شاهد اخبار انفجارات و فروریختن مجتمع ها بخاطر انفجار گاز نبوده ایم امروز شروع کنیم فردا دیر است
ناشناس۴۴۲۷۹۳۲۲:۳۰:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اولا اروپایی ها گاز ندارند و وارد کننده گاز هستند و گران است. ثانیا در کل اروپا بیش از 25 درصد برق هسته ای است حتی برخی کشورها مانند فرانسه 75 درصد برقشان از نیروگاههای هسته ای است. مشکل ما در برنامه ریزی و مدیریت منابع انرژی است. زیرا ما حتی می توانیم صادر کننده باشیم. اما در چند سال گذشته توسعه انرژیهای کلان تعطیل و روی باد و خورشید که کم بازده و گران هستند سرمایه گذاری یا تمرکز شده است.
ناشناس۴۴۳۱۱۲۰۸:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
بعد از زلزله لوس آنجلس و مشاهده تلفات انفجارات گاز موجود در خطوط لوله و مصرف کننده ها نسبت به جایگزینی برق بجای گاز اقدام شد لطفا مطالعه بفرمایید ما همیشه بجای استفاده از تجارب جهانی دنبال اختراع دوباره چرخیم البته آن به حرف و لاف و سخنرانی محدود شده و نتایج مخرب آن را می‌بینیم
حسین۴۴۲۵۶۷۱۹:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
وقتی دیگران می توانند از گاز برق بگیرند و برق را به مصرف برسانند چرا ما نتوانیم
ناشناس۴۴۱۹۸۴۱۲:۴۳:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
صنعت برق کشور و یک نکته: ایران یکی از بزرگترین ذخایر انرژی دنیا رو داره اما مسئولان ما بعد از اینهمه مدت نمیتونن برق کافی برای کشور تولید کنند.
عبدالحميد۴۴۲۰۴۹۱۳:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
مردم بدانيد چند سالي ست كه يك اختراع ايراني كه انقلابي در صنعت برق دنيا ايجاد كرده است - نهايت ممكن ايمني و جلوگيري از اتش سوزي و برق گرفتگي - جلوگيري از هدر رفت و تلفات برق - افزايش عمر وسايل برقي - و دهها فوائد ديگر.... كه ميتواند به همه خاموشي ها و.... خاتمه دهد و علي رغم پايلوتها ، طبق معمول در گرداب بي توجهي ها و كارشناسي هاي معرضانه قرار گرفته
ناشناس۴۴۲۹۳۸۰۰:۵۳:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۳۰
دقیقا چیو بدونیم یه مشت حرف زدی بدون مدرک حتی اسم هم نبردی
ناشناس۴۴۲۰۵۰۱۳:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۹
دوست داشته باشیم یا نه ایران کشوری با پیشینه کشاورزی و دامپروری است و هیچ قرابتی با یک کشور صنعتی ندارد.در تمامی صنایع من جمله صنعت برق عقبیم و بیشتر در پی ادعا هستیم تا اقدام
ناشناس۴۴۲۱۱۲۱۴:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۹
طبق برنامه پنجم توسعه اقتصادی می‌بایست سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود، اما در طول پنج سال گذشته نه تنها توان نیروگاهی به ظرفیت پیش بینی شده نرسید، بلکه حدود ۴۲ درصد کاهش رشد ظرفیت تولید برق داشته‌ایم.
سروش۴۴۲۱۷۰۱۴:۴۱:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
پس برق هسته ای چی شد؟ چند مگاوات تولید برق از انرژی هسته ای داشتیم در حالی که انقدر کشور براش هزینه داده؟
ناشناس۴۴۲۶۲۴۲۰:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۲۹
نکنه یادت رفت تهیه سوخت رو تعطیل کردند؟ تا چرخ اقتصاد بچرخه!
ناشناس۴۴۲۳۳۰۱۶:۴۱:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
شركت مپنا نيروگاه ميسازد سوخت گاز هم در ايران فراوان است
ناشناس۴۴۲۴۶۴۱۸:۲۹:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پدیر فعلا مغفول مانده ا دانمارک یاد بگیریم
ناشناس۴۴۳۴۷۷۱۲:۲۳:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۰
عموما انرژیهای تجدید پذیر دیر بازده و کم بازده هستند. بغیر از هسته ای. دانمارک چند درصد برق اش تجدیدپذیر است؟ و از چه نوعی است؟
ناشناس۴۴۲۴۷۳۱۸:۳۷:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
چرا نمیتوانیم تولید کولر های گازی خورشیدی را در کشور ایجاد کنیم
ناشناس۴۴۲۷۹۸۲۲:۳۴:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
تبدیل انرژی از نور خورشید کم بازده و گران است. کولرگازی مصرف بسیار بالایی دارد که کل سطح خانه شما پنل خورشیدی باشه نمیتونه انرژی لازم برای یک کولر گازی رو تامین کنه.
ناشناس۴۴۲۹۳۹۰۰:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
متاسفانه این حرفتون درست نیست همین الان شرکت تسلا باطری هایی رو آماده کرده که با همین پنلهای معمولی کار می کنه و می تونه کل برق یه خونه را تامین کنه
ناشناس۴۴۲۵۵۹۱۹:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اگه بخواهیم کشور پیشرفته ای باشیم باید در تمام زمینه های تولید انرژی قوی باشیم. به کشور های پیشرفته نگاه کنید هم رو انرژی هسته ای کار میکنند ، هم روی انرژی بادی، هم خورشیدی و .... انرژی خورشیدی پاکتر از هسته ای هست ولی گرون تر هست . الان میزان برق تولیدی هسته ای در دنیا بسیار بیشتر از خورشیدی هست چون به صرفه تره اما در اینده ممکنه علم به سمت انرژی خورشیدی یا چیز دیگه ای بره.اگر بخواهی مقتدر باشی باید در تمام علوم پیشتاز باشی. هسته ای علاوه بر ابعاد نظامی ، انرژی ، پزشکی ، کشاورزی ، اب شیرین کن ، موتور زیر دریایی هسته ای ،عکس برداری دقیق در صنعت نفت و موشکی، در صنعت هوا فضا بسیار بسیار حیاتی است و باید ماهواره ها و سفینه و ... عایق شوند.
ناشناس۴۴۲۶۳۶۲۰:۱۸:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
آیا از معایب و اثرات زیست محیطی درازمدت و پنهان پنلهای خورشیدی و هزینه نگهداری و سرمایه اولیه بالای آن شناختی دارید؟ آیا میدانید فرانسه 75درصد برق کشورش هسته ای است. در حالی که همین مقدار از اوج مصرف امسال در کشور ما بیشتر است. آیا میدانید آمریکا 104 نیروگاه تولید برق هسته ای دارد. آیا میدانید انرژی خورشیدی یکی از گرانترین و کم بازده ترین نوع استحصال انرژی است و فقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند. در حال حاضر هزینه انرژی خورشیدی حدود 10 برابر روشهای مرسوم در کشور هزینه دارد و بصرفه اقتصادی نیست و معایبی دارد که جای بحث در این فرصت نیست.
ناشناس۴۴۲۹۴۰۰۰:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
شما همین یک مورد رو توضیح بده من باقی حرفهاتو قبول می کنم "معایب و اثرات زیست محیطی درازمدت پنلهای خورشیدی" اینو توضیح بده
ناشناس۴۴۳۹۹۱۱۶:۴۷:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
ايا ميدانيد عربستان نيروگاه اتمى نداره ولى توليد برقش ده برابر كشور ايران و سه برابر كشور فرانسه متشكرم
ناشناس۴۴۲۸۳۱۲۲:۵۸:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
آخرین باری که قطعی برق و آب داشتیم دوران با شکوه خاتمی بود امروز هم با ورود اسلاحتلبای قهرمان دوباره آب و برق جیره بندی شد مبارک است
پیمانکار صنعت برق۴۴۲۹۵۲۰۱:۲۰:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۳۰
مورد شماره 2 به تنهایی 99 درصد مشکلات این روزها را عهده دار است .... دولت به نیروگاه های خصوصی هزاران میلیارد تومان بدهکار است و فقط پرداخت یارانه را بهانه بی پولی کرده در سه سال گذشته، هیچ سرمایه گذاری در این شرایط در این حوزه سرمایه گذاری جدید نخواهد کرد ... تعداد مناقصات صنعت برق رو ببینید ... در این سال ها به صفر میل کرده ... بنابر این تا زمانی که سیاست گذاری های کلان دولت در این صنعت اگر عوض نشود ... هیچ اتفاقی در راستای بهبود وضعیت خدمات برق شاهد نخواهیم بود.
ناشناس۴۴۳۴۳۵۱۲:۰۲:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
اتلاف برق در خطوط انتقال نیرو چقدر است؟ میانگین جهانی چقدر است؟
حسین۴۴۳۷۰۲۱۴:۲۰:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۰
با توضیحات مورد ۳ کل قضیه بقای انرژی نابود شد. کاش یه مقدار علمی به قضیه نگاه کنیم. احساس میشه همه طرح های بی جواب سال های گذشته بر پایه همچین مقالاتی بوده.
فرهنگ۴۴۴۲۲۲۱۹:۰۶:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
چطور سنگ پا و سنگ قبر و مهر و تسبیه و عدس و سیر و خودرو لوازم آرایش و......از خارج وارد میکنید ولی برق را وارد نمیکنید؟ واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین