رانت ارز مسافرتی به زودی پایان می‌‌یابد؟/ تعیین ارز مسافرتی براساس نرخ بازار ثانویه

گروه اقتصادی الف،   3970429003 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

شنیده‌ها حاکی است بانک مرکزی در حال بازنگری در پرداخت ارز مسافرتی به نرخ رسمی است و قرار است به‌زودی تامین این تقاضا براساس نرخ توافقی بازار ثانویه ارزی انجام شود.

رانت ارز مسافرتی به زودی پایان می‌‌یابد؟/ تعیین ارز مسافرتی براساس نرخ بازار ثانویه

به گزارش فارس، ارز مسافرتی با سهمیه 500 یورو برای مسافرت به کشورهای همسایه و سهمیه 1000 یورو برای سفر به کشورهای دور، از همان ابتدا با چالش‌ها و مسائلی مواجه شد.

کار به جایی رسید که برخی آژانس‌های مسافرتی تبلیغات مسافرت مجانی به کشورهای خارجی را می‌کردند با این قید که مسافر ارز را به قیمت رسمی به آژانس بفروشند. تفاوت شدید قیمت ارز رسمی و نرخ غیررسمی بازار چنین رانت بزرگی را برای مسافرت‌های خارجی به وجود آورد.

مدتی پیش سیاست‌گذاران ارزی و تجاری کشور با بازنگری در سیاست ارزی خود، کالاهای وارداتی را به 4 گروه تقسیم کردند که براساس آن گروه اول و دوم که شامل کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است مشمول ارز رسمی شدند و همچنین گروه سوم کالایی باید تقاضای ارز خود را از بازار ثانویه که نرخ به صورت توافقی تعیین می‌شود، تامین خواهد شد.

در ادامه اصلاح سیاست‌های ارزی، خبرها حاکی از تجدید نظر بانک مرکزی در سیاست ارز مسافرتی دارد. گفته می‌شود به زودی تامین ارز مسافرتی براساس نرخ رسمی براساس نرخ بازار ثانویه انجام خواهد شد. این سیاست پس از نهایی شدن سازوکار آن، اعلام خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۱۶۰۴۰۱:۰۸:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۹
به سلامتی دلار داره رسما میشه ۸۰۰۰ تومان
ناشناس۴۴۱۶۹۹۰۷:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
رانت؟؟؟ شما به چه چیزی رانت می گویید. مگر کل ارز مسافرتی در سال چقدر است؟
ناشناس۴۴۱۷۴۹۰۹:۱۳:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۹
هزینه و مسئولیت تصمیم گیری های غلط در چند ماه گذشته رو چه کسی باید پاسخگو باشه: پیش فروش بیش از هفت میلیون سکه مشکل افزایش قیمت سکه رو حل کرد؟ اختصاص ارز با قیمت 4200 برای نیازهای غیر ضرور ولی قانونی ، مشکل قیمت ارز رو حل کرد؟ همه این موارد که فقط ناشی از تصمیم گیری های غلط هست باعث بوجود اومدن رانت برای عده ای خاص شد در حالی که دولت می تونست صرفا با مدیریت درست تقاضا امکان دسترسی به ارز با قیمت واقعی رو برای متقاضیان واقعی فراهم کنه دولت وظیفه تامین ارز برای نیازهای واقعی ارز هموطنان رو داره ولی هیچ وظیفه ای برای تامین ارز واردات غیر قانونی، خریداران ملک در خارج از کشور و ...رو نداره و این ها هم اتفاق نخواهد افتاد مگر با مدیریت عرضه و تقاضا
ناشناس۴۴۱۹۸۷۱۲:۴۳:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
مگه دولت نمیگه قیمت ارز همین ۴۲۰۰ است باید تامین کند اگر میگه ده هزار تومن باز هم باید تامین کند واقعا که چقدر منت‌بر سر ملت بدبخت می گذارید یه روز میگید بنزین ارزانه ولی ماشین را ده برابر گران میدین دست مردم بهتر نیست واحد پول یورو یا دلار بشه تا ملت تکلیفش را بداند
نادری۴۴۲۵۶۶۱۹:۲۷:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
باشما موافقم واحد پولی دلار میشد این همه گرفتاری نداشتیم
ناشناس۴۴۱۷۷۶۰۹:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
شده برادر، بيشتر هم مي شه
ناشناس۴۴۱۸۵۵۱۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
دولت باید ارز دولتی را به غذا و دارو اختصاص دهد و بقیه دلار را به قیمت آزاد و در بازار آزاد بفروشد تا قیمت بازار آزاد را پایین بیتورد و حداقل کنترل کند. و به این ترتیب رانت هم از بین خواهد رفت. و ریال زیادی که به دست میآورد را به افراد نیازمند یارانه مضاعف دهد.
ناشناس۴۴۲۱۲۸۱۴:۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
کسانی که تشریف میبرن سفر خارجی حتما امکاناتش را دارند و گر نه ارز هشت تومانی را چهار تومان بگيرند و علاوه بر سفر یک پس اندازی هم بکنند خیلی منطقی نیست. البته این سیاست در مورد سفرهای زیارتی هم اعمال بشود.
ناشناس۴۴۲۲۸۲۱۵:۵۷:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
علی برکت الله!!!!!!
رضا۴۴۱۶۱۱۰۱:۱۵:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۹
برادر ما که نتوانستیم صنعت هوایی را بازسازی کنیم مانده چند ایرلاین خارجی و تعدادی مسافر که اگر بیش از این به نرخ مقدار مخدودی ارز و بلیط سفر فشار اوریم همین مسافران باقی مانده هم قید سفر ولو ضروری را می زنند و در نبود مسافر ایرلاین های خارجی هم پروازهای خود را قطع می کنند کما اینکه ایرفرانس تایلندی کی ال ام و اتریشی کرده اند و به وضعیت کره شمالی دچار می شویم مملکت ۸۰ میلیونی بدون پرواز خارجی لذا دادن یارانه محدود برای بلیط و ارز حداقل کاری است که در جبران نبود ناوگان ایرانی به منظور حفظ حمل و نقل هوایی کشور می شود انجام داد وگرنه به عصر ماقبل برادران رایت بر می گردیم
ناشناس۴۴۱۶۹۳۰۷:۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۹
با این وضع گرونی همون بهتر برگردیم به دوران غارنشینی!
احسان۴۴۲۰۳۸۱۳:۰۷:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
حرف شما به فرض اینکه درست هم باشد نباید ارز ۴۲۰۰ با این همه اختلاف با قیمت واقعی داده بشه، میشه برای مثال ارزی بین ۴۲۰۰ تا قیمت آزاد داده بشه تا بی عدالتی هم نباشه.
رضا۴۴۲۶۷۱۲۰:۴۶:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اخوی اگر ارز ۸۰۰۰ تومان است قیمت همه کالاها هم باید بر اساس ۸۰۰۰ تومان باشد که نیست و ففط برخی کالاهای مصرفی لوکس چنین هستند ایا پراید ۴۰ میلیون تومان شده یا قیمت خانه دو برابر شده؟ نه برادر حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شده یا سایر کالاهای مصرفی مانند مواد غذایی و پوشاک اگر چنین شد اشکالی ندارد ارز مسافری و بلیط هم بر اساس ۸۰۰۰ تومان باشد چون درامد خریدار بلیط و ارز هم که فعالین اقتصادی هستند دو برابر شده
ناشناس۴۴۱۶۱۳۰۱:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
از اول هم حقه باری بانک مرکزی و مقامات در گران کردن ارز و طلا و بی ارزش کردن ریال مشخص بود
ناشناس۴۴۱۷۷۳۰۹:۳۵:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۲۹
نمودار تغییرات نرخ مصوب ارز در دهه های گذشته را اگر نگاه کنیم خواهیم دید در کدام دولتها افزایش ناگهانی رخ داده است. علی لعنت الله علی القوم الظالمین.
ناشناس۴۴۱۶۴۱۰۲:۰۰:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۹
پس اینهمه عوارض خروج از کشور را برای چی میگیرید؟ چرا دست از مردم بر نمیدارید؟
ناشناس۴۴۱۶۶۸۰۵:۳۳:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اون برای جیب سمت چپه. این یکی برای جیب سمت راستیه.
ناشناس۴۴۱۷۲۷۰۸:۴۸:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
دقیقا!پس عوارض خروج رو برگردونید به رقم اولیه
ناشناس۴۴۱۹۰۲۱۱:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
چرا عوارض خروج را برگردونند به رقم اولیه؟باید حذفش کنند.
ناشناس۴۴۱۸۰۶۱۰:۲۳:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
هزینه ها سنگین شده دیگه مسافرت داخلی هم نمیشه رفت به نظر من هتل های داخلی ورشکست میشن با این هزینه ها
ناشناس۴۴۱۶۴۷۰۲:۳۱:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۲۹
یادش بخیر بنفش پوشان موقع انتخابات به یک دست هزار تومانی و بدست دیگر یک دلاری گرفته بودند و به دولت احمدی نژاد طعنه می زدند و می گفتند روحانی مچکریم حالا کجایند که بگویند دلار بالای هشت هزار تومان روحانی مچکریم
سید۴۴۱۶۷۰۰۵:۵۱:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
بعضی ها هنوز تو عالمی دیگه سیر میکتن و نمیدلنند وضعیت جنگ اقتصادی یعنی چی
ناشناس۴۴۲۸۵۲۲۳:۱۳:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
بی کفایتی شما باعث جنگ اقتضادی شده، ملت هیچ جنگی نمیخوان نه اقتصادی نه فیزیکی، ..
شبیری۴۴۱۶۸۱۰۶:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
تو مسئله ارز مشخص شد تمام اینها شعبده بازی دولت بوده و میخواسته دلارو بالا ببره یعنی عملا دولت دست در کیسه مردم کرده.........
ناشناس۴۴۱۶۸۷۰۶:۴۸:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۹
الان اسمش شد رانت !!! خدا قوت به مسئولین که با سرعت بسیار بالا جلوی این رانت و ناب رو گرفتند. الان از اون چند ده هزار نفر که ارز ۴۲۰۰ گرفتن میلیون دلاری چه خبر !!! الان از ۲ تا ۳ برابر شدن قیمت ساده ترین ملزومات اولیه ی زندگی چه خبر !!!
ناشناس۴۴۱۶۹۰۰۶:۵۵:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
رانت ارز دانشجویی برای دانشجویانی که هرگز به کشور باز نمی گردند، هم باید به سرعت قطع شود و به بازار ثانویه منتقل شود. مگر اینکه منافع فرزندان برخی به منافع ملی کشور ترجیح داده شود.
ناشناس۴۴۱۷۰۴۰۷:۳۵:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۹
ارز مسافرتی سوبسیدی است از حیب فقرا برای ثروتمندان..... آنکه مسافرت خارجی میرود توان تهیه دلار ۱۰هزار تومنی را هم دارد.
ناشناس۴۴۲۲۱۸۱۵:۱۱:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
تازه کلی ادم با ارز دولتی رفتند جام جهانی رو دیدند
ناشناس۴۴۱۷۱۱۰۸:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
ارز مسافرتی کلا بی‌معنیه. ارز دانشجویی از اون بدتر. آخه چرا از جیب بقیه مردم باید پول به یه عده خاص داد؟ حتی به حجاج هم ضرورتی نداره ارز ارزونتر بدن چون حج شرطش استطاعته. خودم در امریکا دانشجو هستم و با چشم خودم بارها دیدم یه سری از دانشجوها به رغم داشتن ساپورت مالی کافی از دانشگاه از وزارت علوم ارز دانشجویی میگیرن و برای مسافرت هم ارز مسافرتی. بعدش هم دلارها رو خونواده‌هاشون به قیمت گرونتر تو بازار میفروختن. یکی که میخواد بره خارج برا تحصیل یا تفریح چرا باید بقیه مردم جورش رو بکشن؟
ناشناس۴۴۲۳۲۸۱۶:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
واقعا عین حقیقت است. من خانواده ای را می شناسم که برای سه فرزند و دو عروسش ارز دانشجویی گرفتند و همه هم خوش و خرم در خارج مستقر شدند. به گفته پدر آنها درآمد آنها از ساپورتی که از خارج می گیرند و مابه التفاوت ارز از حقوق استاد تمام ایرانی بیشتر است. سزبازی را هم با یک وثیقه جزئی فعلا ماست مالی کردند تا بخرند یا نخرند.
عزیزی۴۴۲۵۷۶۱۹:۳۲:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
از جیب مردم خیلی خرجها گنده تر میشه رگ شما برای یکبار ارز مسافرتی در سال کلفت شده ؟؟؟؟؟؟؟؟ مشکل داری ؟شمام ارز بگیر برو سفر...
ناشناس۴۴۲۷۲۴۲۱:۳۹:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اگه میخواستم ارز بگیرم، وقتی میخواستم بیام امریکا می‌گرفتم. اما نگرفتم و دین ۸۰ میلیون نفر رو گردنم ننداختم
ناشناس۴۴۱۷۱۶۰۸:۳۳:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
رسما دلار به 8 هزار تومن رسید! اونم ظرف دو سه ماه!
ناشناس۴۴۱۷۳۵۰۸:۵۹:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
هر دم از اين باغ برى ميرسد.؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۴۱۷۴۲۰۹:۰۶:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۹
قیمت جدید دلار سیزده هزار تومان احسنت ما رکورد زدیم
ناشناس۴۴۱۷۶۳۰۹:۲۵:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
سیاستهای ارزی دولت ازابتدادرست نبودچه پرداخت ارزبه قیمت ۴۲۰۰تومانی به دلالان سودجووچه ارزمسافرتی فاصله مابازنشستگان بااونایی که میرن مسافرت خارج خیلی زیادشده واین اصلاخوب نیست
ناشناس۴۴۱۷۸۸۰۹:۵۸:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
دلار ۵۰۰۰هزارتومانی آزاد با ناشیگری متولیان اقتصاد کشور به هشت هزار تومان رسید اگر اقتصاد با دستور و بگیر و ببند اداره می‌شد الان عقب افتاده ترین اقتصاد جهان قدرت اول بودند ناکی این دور باطل ؟
ناشناس۴۴۱۸۰۱۱۰:۱۹:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
دادن دلار 8000 تومانی به بیماری که ناچار به سفر به خارج از کشور است یا والدینی که به دیدار فرزند دانشجویشان می روند...!!! رانت خواران از رانت مردمی حرف می زنند. ارزشپول ملی را روزبروز پایین تر می کشند و مردم را فقیرتر می کنند و طلبکارتر می شوند!
ناشناس۴۴۱۸۱۸۱۰:۴۰:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۹
در شرایطی که ما تحریم هستیم و دچار مشکل ارز، دولت میاد یارانه ارزی میده به مردم که برن سفر تفریحی خارج از کشور! ما رکورد شکستیم در زمینه داشتن مسئولان خبره!!!
ناشناس۴۴۱۸۴۰۱۱:۰۰:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
خیلی خوبه دلار ۸۵۰۰
ناشناس۴۴۱۸۸۰۱۱:۲۷:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
مرگ یه بار شیون هم یه بار _ قیمت دلار رو به صورت رسمی بکنید هشت تومن تا از دست این بازی ها راحت شیم دیگه رانتی هم نیست ما که تمام اجناس رو داریم به قیمت دلار هشت تومنی میخریم
ناشناس۴۴۲۰۰۷۱۲:۵۵:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اونوقت آقازاده ها از کجا بخورن؟
ناشناس۴۴۱۹۳۴۱۲:۰۴:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۹
پول مفت مفت میدن تا ملت برن تایلند خیلی باحاله یا ترکیه لب دریا و کلوپ . بابا برن به ما چه با پول مبارک خودشون نه بیت المال
ناشناس۴۴۱۹۵۲۱۲:۲۳:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
آخه 500 یورو کلش چقدره که رانت هم داشته باشین .چرا دنبال رانت خوارهای بزرگ نمیرین و چسبیدین به مردم.واقعا ظلم تا این حد .شرم آوره
استاد دانشگاه تهران۴۴۱۹۶۲۱۲:۲۹:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
قیمت را عرضه وتقاضا تعیین میکند. لطفا علل بالا بودن تقاضا بیش از عرضه را برای روشن شدن افکار عمومی بیان کنید نه مطالب احساسی.
ناشناس۴۴۲۰۱۳۱۲:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۹
همه چیز حتی یک سفر دارید از مردم میگیرید!!چرا!؟
ناشناس۴۴۲۴۹۴۱۸:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۹
انتخاب گزینه بدتر یعنی همین.
ناشناس۴۴۲۰۵۴۱۳:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
جالبه که عوارض خروج را هم مثل بنز می گیرند.
ناشناس۴۴۲۱۹۲۱۵:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
جامعه ای که حتی نخبه هاش از روی احساس یا لجاجت رای میدهد. نتیجه اش همین میشه!
ناشناس۴۴۲۷۰۸۲۱:۲۴:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
اصلا ارز مسافرتی کار اشتباهی هست. چه تفریحی و چه زیارتی سیاست اشتباه را چرا پافشاری می کنید؟ هر کسی می خواهد برود خارج برای تفریح یا زیارت برود و به قیمت آزاد ارز بخرد. در عوض به مسافر اجازه بدید تا یک سقف مشخصی بدون پرداخت گمرگ کالا وارد کند. گمرگ هم با راه اندازی یک دیتا ستنر می تونه قیمت تمام کالاها را در خارج از کشور داشته باشه که از این طریق جلوی جعل فاکتور گرفته بشه. خرجش کلا یک اینترنت و چند تا کامپیوتر و کارمند که زبان بلد باشند.
ناشناس۴۴۲۸۳۴۲۲:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
خدمت مردم عرض کنم که تنها علت گرانی ارز، خود دولت است برای جبران کسری بودجه و بدهی هایش و هزینه‌ها مثلا زمانی برای یارانه ماهیانه یک نفر 45 دلار هزینه داشته ولی الآن حدود 5 دلار
ناشناس۴۴۲۸۵۶۲۳:۱۵:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۹
ارز دولتی حجاج ناصواب است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین