چرا برخی بر توهم عقب نشینی ایران از سوریه دامن می­ زنند؟

حسین رجایی،   3970428135 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کسانی که 7 سال پیش منتظر سقوط 3 هفته ­ای بشار اسد بودند، مدتی بعد تهدیدهای خط قرمزی اوباما را زمان شکست جبهه مقاومت اعلام کردند، بعد از آن موشکباران­ های پرطمطراق ترامپ را و بعد حملات اسراییل را، امروز هم پایشان را در یک کفش کرده­ اند که این توافق قریب الوقوع روسیه و آمریکاست که بلاخره کار مقاومت را تمام خواهد کرد!!

چرا برخی بر توهم عقب نشینی ایران از سوریه دامن می­ زنند؟

کار به جایی رسیده است که چندی پیش بی بی سی در گزارشی با عنوان "ایران و سراشیبی سقوط در سوریه به دست روسیه؟" تمام طرف­های درگیر در قضیه سوریه (از روسیه بگیر تا آمریکا و ترکیه) را به جز جمهوری اسلامی، پیروز این نبرد معرفی کرد!، سوال این است که چرا با وجود هفت سال شکست­هایی چنین فاحش، غرب ­زیستان با چنین اعتماد به نفسی، پیروزی­های جبهه مقاومت در سوریه و عراق را انکار می ­کنند!؟

ترامپ فقط هزینه آمریکا را در جنگ سوریه 70 میلیارد دلار اعلام می ­کند، برآوردها از پولی که دولت­های ولخرج خلیج فارس (عربستان، امارات، قطر، کویت و بحرین)، ترکیه، فرانسه، انگلستان، آلمان و بسیاری کشورهای دیگر وسط گذاشته­ اند از صدها میلیارد دلار تجاوز می ­کند. توجه کنید طبق گزارشات رسمی، فقط در یک فقره عربستان و امارات و قطر و اردن، 60 هزار خودرو تویوتا از ژاپنی­ ها برای داعش خریده ­اند. حالا به این هزینه ­ها اضافه کنید هزینه ­های سرسام آور تسلیحاتی، هزینه­ های لجستیکی، پاداش ­های کلان به جداشدگان از ارتش و دولت سوریه، حقوق و معیشت مزدوران، هزینه ­های دیگر گروه­ های تروریستی به جز داعش و ... را.

حال اگر با اغماض بسیار به ارقام دشمنان اعتماد کنیم! یک محاسبه سرانگشتی نشان می­دهد که جمهوری اسلامی با صرف هزینه­ ای بین یک بیستم تا یک سی ­ام ثروتی که قدرتمندترین و ثروتمندترین دولت­های دنیا پای کار آورده ­اند، توانسته در این نبرد احزاب به پیروزی برسد. به یاد داشته باشید آن سالهای ابتدایی را که اجتماعات بزرگ باصطلاح دوستان سوریه با مشارکت بیش از 100 دولت برگزار می­ شد و این طرف فقط جمهوری اسلامی بود و هفت، هشت دولت کوچکتر متحد­اش.  

جبهه غربی-عربی که در جنگ سخت، اینگونه شکست سنگینی را متحمل شده است، اکنون انگار راه­ حل کم­ هزینه و سهل ­تری را در عرصه جنگ نرم یافته است. اگر در دنیا حقیقی، پیروزی به دست نیامده شاید بتوان در دنیا مجازی این روند را دگرگونه کرد. وقتی این ­ذهن ­ها هستند که در نهایت پیروز و شکست خورده هر نبرد را معلوم می ­کنند پس چه بهتر که افکار عمومی طرف پیروز را به شکست سربازانشان متقاعد کرد اما رسانه ­هایی که می ­کوشند حکومت ایران را برخلاف دولت­های متبوع خود، غیرعقلانی معرفی کرده و حضور ایران در سوریه را خلاف منافع ملت ایران نشان ­دهند تا هواداران "حیا کن، رها کن" خود را به خیابان­ها بکشانند، هرگز پاسخ نمی­دهند که چگونه صرف هزینه­ های صدها میلیارد دلاری آمریکایی و ترک و سعودی و اروپایی­شان برای ساقط کردن یک متحد ایران، عقلانی و در راستای منافع ملت ­های متبوع­شان است، اما صرف یک سی ­ام چنین هزینه ­ای توسط ایران برای حفظ همان متحد، غیرعقلانی و برخلاف منافع ملی است!!؟

شکست داعش، شایدبعد از سقوط شوروی، بزرگترین پیروزی است که در جهان روی داده به حدی که حتی رئیس جمهور کشور حامی داعش، دونالد ترامپ می­کوشد افتخار چنین خدمتی به بشریت را به نام خود بزند اما چگونه است که این ابردستاورد جمهوری اسلامی نه تنها در جهان که حتی در داخل کشور نیز سانسور می­ شود!؟ به نظر می ­رسد همه این وارونه ­نمایی ­ها در لوای پروژه ­ای انجام می ­شود که مدتی است شروع شده و طی آن، در حوزه­ های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، همه دستاوردهای ملی به عنوان شکست و ایرادها و ناکامی ­­های کوچک به عنوان فاجعه یا شکست بزرگ بازنمایی و به خورد مخاطب داده می­شوند. تا جایی که تصویر معکوس یک ایران شکست­ خورده، عقب ­مانده و بحران ­زده در بین تمام ایرانیان شیوع پیدا کند و در نهایت هدفی را که دشمن به دست خود به آن نرسیده به دست خودمان محقق کند.

در خصوص بزرگنمایی ناکامی ­ها اجازه دهید به یک نمونه از خروار اشاه کنم. در زمینه افزایش قیمت ارز، کدام رسانه­ ای را می ­توانید پیدا کنید که بر وجوه دیگری از این مسئله چون، 1- ضرورت واقعی شدن نرخ دلار برای رونق تولید و صادرات،  2- وجود رابطه مستقیم بین نرخ تورم و قیمت ارز و اینکه 3- مسئولان اقتصادی امروز، ماحصل انتخاب­های دیروز ما هستند، تاکید کنند!؟ همگی در نگاهی مخدوش و ساده ­سازی شده مخاطب را فقط با خبر نصف یا یک سوم شدن دارایی­ هایش مواجه می­کنند. با این نوع منطق، ظرف 6 سال گذشته دارایی هر ایرانی یک هشتم شده است و قاعدتاً باید تا حالا به صفر رسیده باشد!!؟

نگارنده نمی­ داند چندکشور در دنیا هستند که همانند ما بعضاً مدیریت افکار عموم ی­شان را به رسانه­ ها و شبکه­ های اجتماعی تحت مدیریت دشمنانشان می­ دهند، آن هم در حالیکه متهم به اختناق و نقض آزادی بیان هستند!!؟ اما میدانم که متاسفانه عامه جامعه، اطلاعات خود را از نه از منابع رسمی و مقاله ­های علمی که از همان پست ­های کوتاه تلگرام، توییتر و اینستاگرام می­ گیرند. همان پست­ هایی که اکثریت غالبشان، اعم از سیاسی و غیرسیاسی، مخدوش، بدون هیچ منبع موثق یا مسئولیت ­پذیری و در نتیجه همراه با اطلاعات غلط ­اند. در پایان، سخنم را با نقل قولی از ملاقاتم با یک اندیشمند ایرانی مقیم آمریکا تمام می ­کنم: "بحران واقعی آن چیزی نیست که در جامعه ایرانی به وجود آمده، آن چیزی است که در ذهن ایرانی­ ها در حال ساخته شدن است".

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۰۹۱۹۱۴:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۸
جالبه که بی بی سی این خط را اغاز کرد ، بلافاصله جریانی در داخل هم ان را پر و بال داد!!
ناشناس۴۴۱۰۰۸۱۵:۳۷:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۸
راه فقط یکی است و آن صلح است
ناشناس۴۴۱۶۱۲۰۱:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۹
موضوع این هست که داعش دیگر در سوریه تمام شده باید هم ایران و تمام کشورها از سوریه خارج شوند بودن یا داشتن پایگاه یعنی اشغال و دخالت در آن کشور و مردم آنکشور بزودی تماما علیه ایران خواهند شد
محمد قاسمی۴۴۱۱۹۱۱۸:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۸
جالب تر اینکه دستیار کالین پاول گفته هدف این بود که بعد از سوریه بیان سراغ ایران حالا که نتونستن شروع به آزار ایران کردند شعار صلح تو دنیایی که صلحش با تسلیح جان گرفته صبحت ها و شعارهای اینچنینی بیشتر به جوک شبیه
ناشناس۴۴۲۶۳۹۲۰:۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۹
این هایی که منفی دادند حتما جنگ جهانی اول و دوم را بزرگترین دستاورد غرب می دانند غرب گرایی یعنی وادادگی
محمد قاسمی۴۴۱۱۹۶۱۸:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۸
همین پنجاه سال پیش بود که با اشاره انگلیس پاره تن ایران ازش جدا شد بدون شلیک حتی یک گلوله امروز همان انگلیس به همراه تمام ناتو ، امریکا ، عربستان قطر امارات و تقریبا تمام غرب آسیا عزم کردند اسد باید برود و تنها ایران ایستاد و گفت اسد ماندنی است و تنها وقتی روسیه دید که این دو کشور به دستاوردی رسیدند خود را دخالت داد زنده باد اقتدار غیر قابل تکرار ایران در تاریخ معاصر
a۴۴۱۵۹۸۰۰:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
بحرین ک هیچی باکو و نخجوان هم الان دارن حالشو میبرن
ناشناس۴۴۰۹۸۱۱۵:۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۸
بعد از مدتها حرف در گلو مانده ام رو اینجا خوندم .مرحبا به این قلم
علی۴۴۰۹۹۵۱۵:۲۷:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۸
تحلیل دقیق و خوبی بود البته نمیشه از پیروزی کامل ایران در سوریه حرف زد، ولی رزمندگان مقاومت کاری بزرگ انجام دادن. تاریخ در مورد بازیگران این عرصه قضاوت میکنه...
ناشناس۴۴۱۰۲۳۱۵:۴۴:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۸
جمله آخر جمله دقیق و مهمیه که در صورت تحققش همون اتفاقی برای ما میفته که برای سوریه افتاد. یعنی بعد از اینکه بخاطر ایجاد یک سری باور غلط توی ذهن ما کشور تخریب شد به این نتیجه میرسیم که هیچ کس بیشتر از خودمون دلش برای ما نمیسوزه با این تفاوت که سوریه یه ایران کنارش بود که از دست داعش نجاتش بده اما ما دیگه همچین شانسی نداریم و احتمالا برای سالها دچار هرج و مرج هستیم.
ناشناس۴۴۱۰۹۳۱۶:۵۰:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۸
اکثریت مردم روسیه از سیاستهای روسیه مثل حضور در سوریه حمایت میکنند اما چرا این اینجور نیست. دلیلش اینه که در اینجا خیلیها از مسائل دیگه ناراحتند مخصوصا تحمیل سبک زندگی مثل بحث حجاب و غیره.
ناشناس۴۴۱۴۴۶۲۲:۴۴:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۸
بهتره یک بار دیگه با دقت این جمله رو بخونی: بحران واقعی آن چیزی نیست که در جامعه ایرانی به وجود آمده، آن چیزی است که در ذهن ایرانی­ ها در حال ساخته شدن است" حجاب, کنسرت, ورود بانوان به ورزشگاه و .... همون بحرانهای ساختگی هستن. این بحرانهای ساختگی دوتا مشکل اساسی ایجاد میکنن یکی اینکه نارضایتی ساختگی ایجاد میکنن و و بدتر از اون اینکه تمرکز و انرژی جامعه رو از بحرانهای واقعی مثل فساد اقتصادی, آقازاده ها, کمبود آب و ... منحرف میکنن.
ناشناس۴۴۱۳۶۵۲۱:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۸
لزومی به حضور ایران در سوریه نیست. نگید اگر ایران سوریه نمیرفت داعش میامد ایران باور نمکنیم. ایران فقط هزینه میکنه بدون سود.
ناشناس۴۴۲۵۸۳۱۹:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
البته اون کسی که 7تریلیون دلار هزینه بدون سود کرد ایران نبود...! هزینه ای که ایران برای سوریه کرد یک قطره از دریای بودجه کشور بود. حضور در سوریه اونقدر منافع مختلف داره که فقط یکیش امنیت خودمون هست. آمریکا و عربستان و ناتو چیزی نزدیک به 400برابر ایران و معادل بودجه 100سال دولت ایران در سوریه خرج نظامی کردن، نکته دیگه درباره سوریه منافع اقتصادی اون هست که اگر دولت اعتقاد داشته باشه و وزارت خارجه، میشه بسیار از اون استفاده کرد. مشارکت در بازسازی سوریه، مشارکت در تجارت مدیترانه و بسیاری منافع دیگه.
ناشناس۴۴۳۱۹۴۰۹:۲۹:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۳۰
می توانی بگویی هزینه های انجام شده در سوریه و لبنان و فلسطین و یمن چقدر است؟ شما گفتید قطره مقدار این قطره چقدر است؟
اسماعيل۴۴۱۶۱۷۰۱:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۹
تحليل خوبي بود كمتر أز اين تحليل ها نوشته ميشود ساده و مفيد و بدون اغراق
قلام۴۴۱۶۳۰۰۱:۳۱:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
از آنجا که ممکنه آمریکا بخواد تنش را به داخل مرزها بکشونه بهتر نیست مثل بهانه داعش نیرو بفرستیم امریکا و همونجا باهاشون بجنگیم ؟ لطفا بررسی کنید
محمد۴۴۱۶۵۲۰۲:۴۱:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۹
کسانیکه در داخل با پیروی از بی بی سی خائن و صدای آمریکا شعار خروج ایران از سوریه را میدهند همان خود فروختگان و نوکران کدخدا (آمریکا) میباشند ... مدافعان حرم این دلیرمردان شجاع و سرباز اسلام برای امنیت ما و دفاع از اهل بیت ع جان و خون خود را فدا کردند . ما جوانان ایران اجازه پایمال شدن خون مدافعان حرم را نخواهیم داد. تروریستها و حامیان آنها را نابود خواهیم کرد . ما همه سرباز رهبر و مرید ولی امر مسلمین جهان هستیم . شعار همیشگی ما (ای رهبر آزاده آماده ایم آماده)
ناشناس۴۴۱۷۷۹۰۹:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۹
مابایدباتمام دنیاروابط خوب وعزتمندانه داشته باشیم وهیچ چیزازصلح وصفابهترنیست
ناشناس۴۴۲۹۱۸۰۰:۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
چه شاعرانه.
ناشناس۴۴۱۸۸۶۱۱:۳۵:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۹
من یک زندگی آرام و کشوری مرفه و آزاد میخواهم. مقاومت هم برایم اهمیتی ندارد
ناشناس۴۴۲۷۴۲۲۱:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۲۹
چون اصلا به آخرت و کرامت انسانی اعتقادی نداری پس انتظار نداشته باش بقیه هم سطح پایین فکر کنند.
ناشناس۴۴۲۵۱۳۱۸:۵۷:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۹
هزینه حضور ایران در سوریه گرچه در مقایسه با پولی که امریکا خرج کرده کمتر است ولی کمر ملت را شکسته. برای امریکا و کشورهای خرپول منطقه اینها پولی نیست ولی برای ایران به قیمت نابودی منابع ملی و مواجه شدن با مشکلات بسیار و فقر و ... ایرانی توام شده.
ناشناس۴۵۰۱۱۶۱۰:۵۲:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲
ناشناس ۵۸:۱۷ شما مطمئنی هزینه حضور ایران تو سوریه باعث این مشکلات شده؟! یعنی اینکه دیوانه ای به اسم ترامپ و دولت مستکبری مثل آمریکا، دولت های ترسو و غیر مستقل اروپایی، عدم تدبیر و مدیریت اقتصادی خودمون هیچ نقشی تو سختی و رنج ملت نداشتن و ندارن دیگه، درسته؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  9. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  10. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  11. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  13. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  14. دبی؛ چند روز پس از سیل

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین