پورابراهیمی: افزایش 300درصدی نقدینگی به تحریم‌ ارتباطی ندارد/ دولت اختیارات لازم برای جنگ اقتصادی را دارد

گروه اقتصادی الف،   3970427110 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسائلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی نه به تحریم‌ها ارتباط دارد و نه به آمریکایی‌ها؛‌ بلکه تنها ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت‌ها و نظارت‌هایی بوده که در بخش‌های مختلف مثل بانک مرکزی صورت گرفته است.

پورابراهیمی: افزایش 300درصدی نقدینگی به تحریم‌ ارتباطی ندارد/ دولت اختیارات لازم برای جنگ اقتصادی را دارد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به بسته اجرایی مقابله با تحریم‌ها که از سوی دولت تهیه شده، اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در حوزه اقتصادی کشور شاهد هستیم و از طرفی مواجهه دشمن که در حوزه مسائل اقتصادی نسبت به جمهوری اسلامی ایران به شکل ویژه‌ای افزایش پیدا کرده است، ما باید در ارتباط با این موضوع و مقابله با آن تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت به هر حال برنامه‌هایی را به منظور مواجهه با اقدامات تحریمی که در ماه آینده قرار است از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال شود، در دستورکار قرار داده است.

پورابراهیمی بر همین اساس اضافه کرد: البته به عقیده من دولت خیلی با تأخیر این کار را انجام داد و ای کاش این فضایی دولت که از اقتصاد مقاومتی، جنگ اقتصادی و آرایش جنگی در حوزه اقتصادی نام می‌برد، سال‌ها قبل انجام داده بود که خیلی از مسائل و موضوعات طبیعتاً می‌توانست نتایج بهتری را در شرایط کنونی داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در هر صورت علی‌رغم اینکه دولت با تأخیر این کار را آغاز کرده است اما اصل ماجرا مبنی بر اینکه دولت برنامه‌ای داشته باشد و در این برهه از بحران اقتصادی اقداماتی را انجام دهد، مورد قبول ما است.

*گزارش بحران اقتصادی کشور و راهکارهای مقابله با آن به دولت ارائه شد

پورابراهیمی ادامه داد: نکته مهمی که در این خصوص و در ارتباط با این بسته باید ذکر کنم این است که ما در مجلس شورای اسلامی یکسری اقداماتی را هم در کمیسیون اقتصادی و هم در کارگروه‌های تخصصی که با هماهنگی هیأت رئیسه انجام شد، آغاز کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اعتقاد ما بر این بود که برخی از موضوعات و محورها را باید با تأکید ویژه به دولت بگوییم، که البته مجموعه اقدامات را در قالب گزارشی دو هفته گذشته از طرف مجلس و از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی به دولت رساندیم که در آنجا هم مباحثی را مطرح کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات صورت‌گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کنونی اشاره کرد و گفت: بخشی از موضوعات مطرح‌شده در جلسه مذکور مسائل مهم و کلان کشور بود که مدنظر ما قرار گرفت تا دولت در این خصوص بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

*دولت اکنون اختیارات لازم برای اداره جنگ اقتصادی را دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقداماتی هم که آقای نوبخت اعلام کرده و قرار است بر اساس آن موضوعات مربوطه، بحث‌های مواجهه با دشمن را عملیاتی کنند، بخش زیادی از آن در حیطه عمل و اختیارات دولت است؛ یعنی در بخش‌های مختلف دولت اکنون از اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری برخوردار است به نحوی که بتواند شرایط را متناسب با جنگ اقتصادی اداره کند.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعتاً دولت بر اساس این محورها از ماه‌ها قبل می‌توانست تمهیدات لازم را اتخاذ کند اما حال با تأخیر شروع کرده است که به شکلی عملیاتی شود.

وی همچنین در خصوص برخی محورهای اشاره‌ شده در بسته اجرایی دولت برای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد: محورهایی از این بسته مربوط به قانون است و بر اساس توافقی که با دولت کردیم مقرر شد دولت محورهایی که نیازمند قانون و مجوز از قانونگذار مجلس است در قالب لایحه ارائه کند. در مجلس هم اعلام آمادگی و اکنون هم ما اعلام می‌کنیم که مجلس در کمیسیون‌های تخصصی به ویژه کمیسیون اقتصادی آمادگی لازم برای بررسی لوایحی که در محورهایی که از سوی آقای نوبخت مطرح شده اگر این محورها نیازمند تصویب قانون باشد، همکاری کنیم.

*از اقدام دولت برای مقابله با دولت استقبال می‌کنیم

وی‌ ادامه داد: پیشنهاد ما هم این است که دولت در این رابطه لایحه ارائه کند یعنی حتماً نیازمند این هستیم که در این ارتباط دولت از طریق لایحه اقدام کند و اگر در هر صورت ما تشخیص دهیم موارد مهمی در کشور که فوریت و ضرورت آن مشخص و تعیین شده است، اما دولت نه خود اقدام می‌کند و نه در قالب لایحه از ما مجوز می‌گیرد طبیعتاً مجلس ورود خواهد کرد و ما در قالب طرح و به عنوان مصوبه مجلس آن را مطرح خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه کرد: در هر صورت تأکید و اولویت ما در این رابطه این است که دولت از طریق لایحه اقدام کند چراکه ضمانت اجرایی لایحه بیشتر از ضمانت اجرایی طرح خواهد بود و از این جهت می‌تواند کمک کند.

* حجم نقدینگی مسئله جدیدی نیست که دولت بخواهد در مواجهه با جنگ اقتصادی از آن یاد کند

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آنچه‌که انجام شده برخی محورهای مهم است که از قبل وجود داشته و برخی هم مهم است، اما موضوعاتی مثل نقدینگی چیز جدیدی نیست که اکنون دولت بخواهد در بحث مواجهه با جنگ اقتصادی از آن یاد کند.«بر اساس تقسیم‌بندی‌ها و بررسی‌هایی که روی محورهای این برنامه داشتیم استنباط بنده این است که یکسری از این محورها مربوط به ساختارهای اقتصادی ایران است، یعنی ما چه در جنگ اقتصادی با آمریکا باشیم و چه نباشیم، چه ما را تحریم بکنند و چه نکنند، حجم نقدینگی یکی از مشکلات اقتصادی ما در شرایط کنونی است».

پورابراهیمی در همین راستا عنوان کرد: بنابراین برنامه حجم نقدینگی که یکی از برنامه‌های پیشنهاد‌ی آقای نوبخت است، را باید 5 سال قبل ارائه می‌کردند. همه می‌دانیم زمانی که دولت شروع به کار کرد حجم نقدینگی کمتر از 500 میلیارد تومان بود اما اکنون حجم نقدینگی به بیشتر از 1500 میلیارد تومان رسیده است. یعنی حجم نقدینگی در این 5 سال به سه برابر افزایش پیدا کرده است و این به نظر می‌رسد نیازمند یک بازنگری جدی است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: مسائلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی نه به تحریم‌ها ارتباط دارد نه به آمریکایی‌ها؛‌ بلکه اینها تنها ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت‌ها و نظارت‌هایی بوده که در بخش‌های مختلف مثل بانک مرکزی صورت گرفته است که باید بر این حجم از نقدینگی نظارت می‌کردند و تصمیمات جدی گرفته می‌شد.

وی همچنین عنوان کرد: درواقع ما در کشور مشکل منابع نداریم. بلکه مشکل مدیریت منابع داریم و درواقع سوء مدیریت است که باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

* ما در کشور مشکل منابع نداریم؛ مشکل سوء مدیریت منابع است

رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: من می‌خواهم بگویم بخش زیادی از محورهایی که آقای نوبخت به عنوان برنامه برای مقابله با تحریم عنوان کرده اصلاً جنسش تحریم نیست. برای مثال موضوعی در بحث فروش نفت است که در شرایط جدید وجود دارد که ما باید با شرایط جدید روش‌های فروش نفت را مطرح کنیم و یا بودجه‌ریزی بر اساس حالت‌های مختلفی که درآمد نفتی کشور تعریف می‌شود را مطرح کنیم.

پورابراهیمی ادامه داد: درواقع حتی همین موضوع هم که می‌گوییم این مسائل به تحریم ارتباط دارد می‌توانست با اتخاذ سیاست‌هایی که بارها مقام معظم رهبری و امام راحل و مسئولان نظام مبنی بر جدا شدن بودجه عمومی کشور از نفت تأکید داشتند امروز می‌توانستیم خود را در شرایط طبیعی قرار دهیم. یعنی اگر سهم نفت 10 درصد بود هیچ تأثیری نمی‌گذاشت و می‌توانستیم نفت بفروشیم یا نفروشیم و از طریق درآمدهای داخلی خودمان کشور را اداره می‌کردیم.

وی افزود: لذا همین مسئله هم به عملکرد ما برمی‌گردد نه تحریم‌ها چون ما از قبل تمهیدات لازم را اتخاذ نکردیم فکر می‌کنیم این اثر تحریم است، در صورتی که مشکلات مرتبط با وابستگی به نفت مرتبط با شرایط تحریم نیست و بیشتر ناشی از ساختار اشتباهی است که سال‌های متمادی پیگیری کردیم؛ در این دولت هم مانند دولت‌های دیگر متأسفانه این مسیر به غلط جلو رفت.

*جنس محورهای نوبخت برای مقابله با تحریم‌ها اصلاً تحریم نیست

پورابراهیمی همچنین یادآور شد: در برخی موارد هم که هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد مانند حجم نقدینگی حجم نقدینگی در اقتصادی ایران که اکنون در دولت یازدهم و دوازدهم 3 برابر شده است هیچ ارتباطی با تحریم آمریکا و کشورهای دگر ندارد. بنابراین جنس این موضوع مربوط به سیاست‌هایی است که ما در کشور اتخاذ می‌کنیم و این قاعدتاً‌ شرایط خاصی ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ارائه ارزیابی تقسیم‌بندی خود نسبت به بسته اجرایی مقابله با تحریم‌ها تصریح کرد: به اعتقاد من برخی از موضوعات قیدشده در این بسته، از ربطی به تحریم‌ها ندارد و در این حوزه باید از حوزه برنامه‌ریزی دولت سال‌ها کار کارشناسی انجام، اجرایی و تصمیم‌گیری می‌شد و برخی هم شرایط به‌گونه‌ای است که یک ارتباط به صورت نسبی ارتباطی دارند که متناسب با آن باید تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود.

وی‌ ادامه داد: مجموعه اقدامات دولت و اینکه حرکتی را آغاز کرده و می‌خواهد اقدامی  را انجام داده است مورد حمایت ما است و ما دولت را کمک می‌کنیم اما اینها بخش‌هایی از آن نظام است.

* امروز بهترین موقعیت برای جراحی در اقتصاد کشور است

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم امروز بهترین موقعیت برای جراحی در اقتصاد کشور است که ما از این طریق بتوانیم مشکلات اصلی اقتصاد کشور را مانند حوزه نظام بانکی، بحث قاچاق کالا و ارز، مسائل مربوطه به مدیریت واردات کشور، و همچنین تراز بازرگانی کشور و بسیاری از موضوعات این چنینی ازجمله مواردی است که ما از این طریق بتوانیم تصمیمات پایه‌ای و اساسی بگیریم. یعنی این موقعیتی که در شرایط جنگ اقتصادی فراهم شده است امکانی را فراهم می‌کند بتوانیم با اصلاح ساختار اقتصادی کشور کمک کنیم.

پورابراهیمی در بخش پایانی سخنانش گفت: دولت از همان روزی که روی کار آمد باید این برنامه‌ها را برای مقابله با تحریم ارائه می‌کرد و نمونه آن هم بحث نقدینگی است که هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد و اگر اقدامات لازم را در این خصوص انجام می‌داد می‌شد حجم نقدینگی به جای سه برابر دو برابر شود یا 50 درصد رشد می‌کرد نه اینکه 300 درصد رشد داشته باشد و این هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و بیشتر به سوءمدیریت در بانک مرکزی و نظارت ضعیف در تیم اقتصادی دولت برمی‌گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۹۸۴۸۱۶:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۷
افزایش ۳۰۰ درصد نقدینگی به تحریم ها ارتباط ندارد ولی قطعا به مجلس ارتباط دارد. جناب پور ابراهیمی چرا از مسئولیت خود شانه خالی می کنید؟ لایحه بودجه را شما تصویب می کنید.
ناشناس۴۳۹۹۲۶۱۸:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
بهتره ایشان واحد اقتصاد رو دوباره پاس کنن . نقدینگی نسبت به سال 92 تقریبا سه برابر شده که میشه 150 درصد نه 300 درصد
ناشناس۴۴۰۰۱۷۱۹:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۷
دولت قدرت اداره کشور را ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین