هر دم از این باغ بری می‌رسد

احمد توکلی ، گروه فرهنگی الف،   3970423138 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
هر دم از این باغ بری می‌رسد

مکرر پیش آمده که اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد و دشمنان و کینه‌توزان نسبت به اسلام و ایران به‌شدت از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و خود را به بهانه تازه‌ای مجهز می‌سازند تا در لباس دلسوزی برای آزادی مردم و منافع آن‌ها به ‌نظام جمهوری اسلامی حمله کنند و متاسفانه تاثیرگذار هم هست.

دختر جوانی در صفحه اینستاگرام خود فیلم‌هایی کوتاه از رقصیدن خود منتشر می‌کند. متاسفانه تعداد کثیری از کاربران شبکه‌های اجتماعی رفتارهای غیراخلاقی و ادبیات ولنگارانه و حتی مستهجن را رواج می‌دهند. بدیهی است که این کارها برای خود آن‌ها و اجتماع زیان‌بار است و نیازمند پیشگیری و اصلاح و اعمال مجازات در موارد لازم. این برخورد مختص یک نظام دینی نیست، بلکه امری عقلایی است به‌طوری‌که حتی در کشورهای غربی شکستن برخی از حدود در این عرصه، ممنوع و مستوجب تنبیه و مجازات است. درباره این پدیده، طرز برخورد با آن، شیوه انعکاس ماجرا و زمان حدوث آن، توجه به چند نکته مبتنی یا منبعث از تفکر دینی و عقلانی، ضروری است:

1- پیروی از ارزش‌های دینی و رواج رفتار اخلاقی همچنین عزیز شدن دین در نزد مردم و برقراری عدالت، به ادای حقوق متقابل حاکمیت و مردم نسبت به یکدیگر بستگی دارد:
«فاذا ادت الرعیه الی الوالی حقه و ادی الوالی الیها حقها عز الحق بینهم و قامت مناهج الدین و اعتدلت معالم العدل و جرت علی اذلالها السنن. فصلح بذلک الزمان و طمع فی بقاء الدوله و یئست مطامع الاعداء»

«پس چون مردمان حقّ زمامدار را بگزارند و زمامدار حقّ مردمان را به جای آرد، حق میان آنان گران‌قدر شود و راه‏های دین پدیدار و نشانه ‏های عدالت بر جا و سنّت چنان‌که باید اجرا گردد. پس کارِ زمانه آراسته گردد و چشم امید به پایداری دولت می‌توان داشت و طمع دشمنان به براندازی حکومت، به یاس خواهد گرایید.»(نهج‌البلاغه- خطبه 207)

حکومت وظایف بسیاری نسبت به مردم دارد:

•محبت، لطف و رحمت نسبت به همه مردم، چه هم‌کیشان چه کسانی که وجه اشتراکشان با حاکم، تنها بشر بودن است:«و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم ... فانهم صنفان: اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق»
«دل خویش را سرشار از مهربانی به مردم و دوستی آن‌ها و لطف در حقشان بساز... . آنان دو گروه‌اند یا هم‌کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش.»

•چشم‌پوشی از رفتار و کردار ناشایست عمدی یا اشتباهی مردم [تا جایی که حقوق دیگران تباه نشود]:«یفرط منهم الزلل وتعرض لهم العلل ویوتی علی ایدیهم فی العمد والخطا فاعطهم من عفوک وصفحکف مثل الذی تحب ان یعطیک الله من عفوه وصفحه»

«از آن‌ها تخلفاتی سر خواهد زد و عیوب و ناهنجاری‌هایی عارضشان خواهد شد و به‌عمد یا خطا، دست به کارهای ناشایست خواهند زد؛ پس، از عفو و بخشش خویش بهره‌مندشان ساز، همان‌گونه که دوست داری که خداوند نیز از عفو و بخشایش خود تو را بهره‌مند سازد.»

•بی‌طرفی حاکمیت در ادای حقوق مردم:

«فلیکن امر الناس عندک فی الحق سواء فانه لیس فی الجور عوض من العدل»
«پس باید کار مردم در آنچه حق است، نزد تو یکسان باشد، که ستم را با عدل عوض ندهند.»

•شاید صدها وظیفه دیگر را بتوان شمرد، مانند اینکه

در برابر امتیازطلبی مسئولان، خویشان آن‌ها و مردم مورد علاقه-شان، جانب خدا و مردم را بگیرد؛ در برابر برتری‌جویی و زیاده‌خواهی خواص، منافع عموم مردم را ترجیح دهد؛ منابع تولید را از دست‌اندازی نزدیکان مسئولان نگاه‌دارد؛ از مستضعفان و مظلومان حمایت کند؛ به گرسنگی تهیدستان در کنار شکم‌بارگی ثروتمندان تن ندهد؛ به صلاح و خیر مردم بیندیشد و برای آن تدبیر کند؛ بیت‌المال را پاس دارد؛ برای گرفتار نشدن مردم به فقر و تنگدستی، مسئولان را از مال‌اندوزی بازدارد؛ آزادی و حریت مردم را پاس داشتن و...

اگر از این وظائف غفلت یا تغافل شد و مسئولان به خود و خویشان خود و طرفداران خود پرداختند و به اشرافی گری و تجملات روی آوردند؛ مردم را در برابر فساد و تبانی و گرانی و بیکاری کم‌وبیش، به حال خود رها کردند؛ به‌جای حفظ آزادی مردم به استبداد دست یازیدند و در تقسیم قدرت پست و مقام را به خویشاوندان و دوستان و طرفداران خویش سپردند، نباید انتظار اعزاز دین و رواج رفتار دینی و اخلاقی داشت. به‌عبارت‌دیگر، گرچه هنجارشکنی‌های غیراخلاقی، به‌ویژه وقتی‌که اراده بیگانگان کینه‌توز بر آن تعلق دارد و دشمنان در آن می‌دمند، باید جدی گرفته و چاره شود، ولی اهتمام اصلی باید متوجه عدالت و ایفای وظائف در قبال مردم باشد تا آن ناهنجاری‌ها خودبه‌خود کم و کمتر شود.

2- چون هدف از برخورد با این ناهنجاری‌ها، اصلاح مرتکبان و جلوگیری از اشاعه فاحشه بیشتر و تضمین سلامت جامعه است باید راهی که برگزیده می‌شود، علاوه بر آن‌که با ارزش‌های فوق‌الذکر سازگار است، متناسب با هدف باشد. آیا اگر به این دختر جوان خطرات و مضرات آن رفتارها تفهیم می‌شد و به‌جای رسواسازی او و درآوردن اشکش در مقابل دوربین، عیب او را می‌پوشاندند بازدارنده نبود؟

آیا چشم‌پوشی از کارهای او یا اِعمال تنبیه متناسب سن و موقعیت وی، احتمال تشویق او به جبران گذشته قوی نمی‌شد؟ به‌جای برخوردهایی از این نوع، این دختر در فضایی که ترحم انسان برانگیخته می‌شود در مقابل دوربین صداوسیما، دستگاه تبلیغاتی رسمی کشور، وادار به اعتراف می‌شود و دلسوزی میلیون‌ها نفر را نسبت به او برمی‌انگیزد و زبان دشمنان بر سر نظام مظلوم جمهوری اسلامی دراز می‌شود. اگر بگوییم این روش زشت، آن کارها را صد برابر رواج داد خطا کرده‌ایم؟

3- گویی عناصر دخیل در این نحوه برخورد از پشت ِکوه آمده‌اند که یک مورد را این‌چنین بزرگ می‌کنند، مگر تنها این یک مورد است؟ اگر در گوگل عبارت «رقص دختران ایرانی» را جستجو کنیم در کمتر از چند ثانیه ۷۵۴۰۰۰۰ سایت که حاوی این مطلب گزارش می‌شود. کسانی که این هزینه را بر نظام بار کرده‌اند توضیح دهند چرا در این وضعیت کشور به‌یک‌باره این موضوع و این فرد را برجسته می‌کنند و این‌همه هزینه برای نظام می‌سازند.

وضعیتی که بحث از جنگ اقتصادی و کودتای ارزی است و بی‌سابقه‌ترین کاهش ارزش پول ملی در چندین دهه اخیر رخ‌داده و به تمام ارکان اقتصادی در کشور آسیب وارد کرده است، وضعیتی که در آمریکا، مسئول تنظیم سیاست‌های تحریمی ضد ایران و ایرانی و اسلام و انقلاب به‌صراحت در کتاب خویش، از راهبردی بودن آن یاد می‌کند، وضعیتی که مردم مضطرب و حیران از قیمت ارز و سکه و آب شدن امیدهایشان، ناظر کاهش ساعتی قدرت خریدشان هستند. البته چون نابخردانه بودن این نحوه برخورد، آشکارتر از آن است که ساکنان پشتِ کوه متوجه آن نشوند، باید احتمال تعمد را نادیده نگرفت. این دیگر کار نیروهای امنیتی است.

4- کمترین زیان این است که نشان از تفاوت دغدغه‌های مسئولان با غم و غصه‌های مردم دارد. پدیده‌ای که مردم را از مسئولان دور می‌سازد.

5- سخن بر سر این نیست که کار این دختر قباحت ندارد یا کم‌توجهی به امور اخلاقی جایز است بلکه بحث بر سر آن است که اولاً چرا در قبال مسائل حیاتی موجود به این مسئله این‌همه اهمیت داده‌شده و چرا این زمان برای این کار انتخاب گردید. همچنین چرا آن نحوه برخورد انجام گرفت؟

6- امیر مومنان که کوچک‌ترین تعرض به بیت‌المال را برنمی‌تافت بسیاری از بدعت‌های پیش از خود را نادیده گرفت. برخی از آن‌ها از مهمات امور بود. آن امام همام در بدو صدارت ظاهری‌اش خطاب به قضات فرمود:
«اقضوا کما کنتم تقضون»«مانند گذشته قضاوت کنید.»

این قضات به فتوای شیخین قضاوت می‌کردند و امیر مومنان آن‌ها را قبول نداشت پس چگونه روش ایشان را تایید کرد؟ علی علیه‌السلام در جایی دیگر به این پرسش پاسخ می‌دهد که «ولو حملت الناس علی ترکها و حولتها الی مواضعها و الی ما کانت فی عهد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) لتفرق عنی جندی، حتی ابقی وحدی او قلیل من شیعتی»«اگر مردم را بر ترک این امور (پاره‌ای از احکام و دستورهای دینی) وادارم و آن‌ها را به‌جای خود و به وضعیت زمان رسول خدا بازگردانم، سپاه از اطرافم پراکنده می‌شوند و من تنها خواهم ماند، یا با اندکی از پیروان.»

ولی همین امیر بر حق که چنین تسامحی را حتی در امر مهم قضا لازم می‌شمرد، در امور اقتصادی و مالی کوچک‌ترین خطا را با شدیدترین برخورد پاسخ می‌دهد. ما چنین می‌کنیم یا عکس آن؟

7-این شیوه رفتار، خدای ناخواسته ما را مصداق این فرمایش حضرت علی علیه سلام قرار می‌دهد که انحطاط حکومت‌ها را به چهار نشانه می‌توان فهمید: «تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل» «واگذاشتن و تباه کردن امور اصلی، پرداختن به امور فرعی، قدرت یافتن فرومایگان و عقب ماندن و کنار زدن شایستگان.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۳۳۰۶۱۵:۲۶:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
ردیف 7 صحبت های شما را سالهاست که به عینه میبینیم البته شما هم میبینید اما متاسفانه اراده ای برای این رفع مشکلات ردیف 7 وجود ندارد.
ناشناس۴۳۳۵۰۳۱۶:۵۷:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
جناب توکلی، حرف حق زده اید. اما متاسفانه هیچ کس در قبال عملکرد صداوسیما .. پاسخگو نیست، رهبری هم که صراحتا اعلام کردند این دستگاه رو مدیریت نمیکنند و فقط روسای آن را منصوب میکنند. پس چاره چیست؟ تاکی صداوسیما جولانگاه عده ای خواهد بود که حتی نام و نشانشان هم مخفی است و مسئولیت پذیر نیستند؟ این سیستم معیوب چگونه میتواند اصلاح شود؟ نمیدانم چه شده که امثال شما عقلا، یا ساکتید و یا اینچنین به ندرت و کم اعلام نظر میکنید..
ناشناس۴۳۳۸۰۴۲۰:۲۵:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
مانور گسترده رسانه های زنجیره ای اصلاح طلبان و حامیان خارجی شون روی دختر اینستاگرامی نشون میده که مقصد ۲۶ هزار میلیارد تومان رانت تفاوت نرخ ارز ، جریان سیاسی « تکرار» است... برای منحرف کردن اذهان از برجام نافرجام و دلار ۹۰۰۰ تومانی و سکه ۳ میلیونی ، تیتر ۱ اقایون شده رقص !!
ناشناس۴۳۳۳۳۲۱۵:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
حرف حقی است. امید است افراد مربوطه به خود آیند. البته این توقع زیادی است چون بیشتر آقایون در جایگاهی قرار دارند که حقشون نیست.
ناشناس۴۳۳۶۶۲۱۸:۱۹:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
ای کاش مشکل کشور ما در حد حجاب و رقص بود و به اینا خلاصه میشد . وقتی فساد و رانت و دزدی ها رو ول میکنن و کسی عزم جدی برای برخورد با دانه درشت ها و مافیا . سلطان ها نداره . این سوژه ها فقط شده ابزاری برای منحرف کردن جامعه از وضعیت کشور . متاسفانه ضربه بزرگی این افراد بخاطر سوء استفاده از قدرت به دین و اعتقاد مردم زدن
ناشناس۴۳۳۳۴۷۱۵:۳۶:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
به نظر من رقص این دختر در این همه مشکل ا قتصادی که داریم گم هست و کاش مشکل جامعه ما رقص بود
ناشناس۴۳۳۳۷۲۱۵:۵۰:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
مردم می پرسند چرا در حالیکه رانت، دزدی و غارت بیت المال، پارتی بازی و.... آنقدر زیاد شده که بصورت امری عادی در آمده و مسئولان برخوردی جدی با آنها نمی کنند، به رقص یک دختر بچه در اینترنت به فوریت واکنش نشان داده می شود؟ چرا با یک غارتگر بیت المال، یک وارد کننده غیر قانونی خودرو، یک شیاد گیرنده دلار 4200 تومانی در صدا و سیما مصاحبه نمی شود؟
رضا۴۳۳۳۷۹۱۵:۵۲:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خدا رو شکر نظام گنجوی این بیت شعر رو سرود وگرنه می خواستیم در برابر اخبار روزانه فساد در مملکت چه خاکی تو سرمون بکنیم پس همه با هم "هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد"
علی۴۳۳۳۸۰۱۵:۵۳:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
دقیقا پشت کوه. تاسف برای کسی که باعث این هزینه عظیم شد.
ناشناس۴۳۳۳۹۶۱۶:۰۴:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خدا را شکر یک نفر پیدا شد که با شجاعت حرف حق را بگوید جناب توکلی از شما چنین انتظاری می رفت متشکرم
ناشناس۴۳۳۴۱۵۱۶:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر مردم را بر ترک این امور (پاره‌ای از احکام و دستورهای دینی) وادارم و آن‌ها را به‌جای خود و به وضعیت زمان رسول خدا بازگردانم، سپاه از اطرافم پراکنده می‌شوند و من تنها خواهم ماند، یا با اندکی از پیروان.» اینکه کسی در 1400 سال پیش چنین هوش و بصیرتی داشته حیرت انگیزه کاش کسانی که که ادعای بندگی معصومین را دارید اندکی در سیره و روش و طرز فکر فقط مولا علی مطالعه و تفکر می کردید
ناشناس۴۳۳۴۳۵۱۶:۲۶:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
بعضی وقتها فکر می کنم این وسط هم پای رانت در میان است وگرنه یک دختر بچه ی هفده ساله که بخواهد یک شبه در راس اخبار جهان قرار بگیرد با نام و تصویر و کلی فیلم نیاز به هزینه ی گزاف دارد در حالی که صدا و سیما بطور مجانی این کار را انجام داد مجانی !!؟؟ دیده بان شفافیت لطفا این موضوع را هم بررسی کنید
ناشناس۴۳۳۶۹۷۱۸:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
وظاهرا این دختر به راحتی به خارج کشور رفته (کاری که بسیاری افراد تحت نظر قادر به آن نیستند ) ودر کنار تتلو عکسهایی از خود منتشر کرده ! واقعا چه دستهایی پشت این قضایا هستند ؟!
ناشناس۴۳۳۸۳۴۲۱:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اون عکس رو جناب تتلو با هدف تبلیغ برای کنسرت در ترکیه منتشر کرده. ظاهرا مائده داخل ایرانه. شاید هم مائده بعنوان هوادار یا طرفدار با تتلو عکس گرفته، ولی آقای تتلو جوری عکس رو منتشر کرده که بنظر بیاد رابطه ای خصوصی تر بین اون و دخترک وجود داشته یا داره. البته اینها همه اش حدس و گمانه، ولی اولا بهتره در زندگی دیگران کمتر دخالت کنیم و ثانیا سخن و تصویر و ادعا از امثال جناب تتلو را با تردید و وسواس زیاد بپذیریم.
ناشناس۴۳۳۸۷۸۲۱:۲۹:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
بله با این وضعیت این خانم و خانواده به راحتی پناهندگی می گیرند و با معروف شدن ایشون اصلا مشکلی برای اشتغال ایشون وجود نداره و منتظر باشید در یکی از کانالهای فارسی ماهواره ای مشغول به هنرنمایی بشن مثل مابقی
ناشناس۴۳۳۴۶۰۱۶:۳۶:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
جناب توکلی از روزی که نظام چشمش را بر روی مفاسد اقتصادی و رانتخواری بست تولید کننده و تلاشگران عرصه صنعت و کشاورزی مایوس و زمینگیر شدند و در مقابل رانتخواران و دلالان جان گرفتند و با ثروت باد آورده شروع به عیش و نوش و زندگی اشرافی کردند و الگویی شدند برای نسل جوان و تمام ایمان و اعتقاد و همیت جوانان را که دستشان از این ثروت کوتاه مانده بود به تاراج بردند و به درستی شما می فرمایید آنچه این نظام را متلاشی و یا بی محتوا می کند فساد اقتصادی و تبعیض هست
ناشناس۴۳۳۴۸۰۱۶:۴۶:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اساسا .. پذیرفتن نوع زندگی متفاوت دیگران چیزی است که باید .. بپذیریم. در ضمن در موارد متعددی باید ..نگرشی منطقی داشت
ناشناس۴۳۳۴۹۲۱۶:۵۱:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خطاب به کی به دولت یا به قوه قضاییه و صدا و سیما ...اقای توکلی خودت بهتر میدانی مقصر اصلی کیا هستند
ناشناس۴۳۳۵۲۲۱۷:۰۶:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
آقای توکلی، این مسائلی که میگید از رقص و حجاب و غیره عمدتا مربوط میشه به غریزه جنسی. اما نگاه کنید که چه کردید با غریزه جنسی مردم که بعد از نیازهای اولیه مهمترین غریزه انسانه و از نظر اجتماعی هم زیربنای خانواده و ادامه نسل بشره. بخش قابل توجهی از جوانانی که در شهرها زندگی میکنند معمولا 10 تا 20 سال بعد از بلوغ نه در عمل امکان ازدواج دارند و نه در عمل راه قانونی برای ارضای نیاز جنسی خود دارند در حالیکه غریزه جنسی در نوجوان و جوان در اوج خودشه. بعد هم که موقع ازدواج میرسه علاوه بر مشکلات مالی معمول، بخش قابل توجهی عملا مجبور هستند مهریه سنگین رو قبول کنند که توان پرداختش رو ندارند و عملا هر لحظه امکان داره که به زندان بروند بدون هیچ گناهی. با توجه به اینکه چنین رسمی گسترده است، اینکه یک نفر نخواد مهریه سنگین نپردازه کار مشکلیه و نتیجه اش این میشه که نمیتونه ازدواج کنه یا دختر مناسب پیدا کنه. بحث دیگه اینکه اگر کسی از اول بخواد روی این موضوع بایسته که باید مهریه قابل پرداخت باشه یعنی از اول کار داره به طلاق و ناسازگاری فکر میکنه و خود این میتونه زمینه این باشه که ازدواج سست باشه. میدانید که دلیل بالا رفتن مهریه هم تغییر جامعه و سبک زندگیه که با قوانین موجود سازگاری ندارند. در قدیم افراد بچه های زیادی داشتند و نان آوری هم بسیار سخت بود و چون دخترها معمولا نان آور نبودند بیشتر خانواده ها میخواستند زودتر دخترانشان عروس بشن تا باری از دوششون کم بشه. اما الان کسی که مثلا دو تا بچه داره یا یک دختر داره براش خیلی مهمه دخترش. همچنین به دلیل بالارفتن تحصیلات و غیرهع توقعات هم بالا رفته و زنان حاضر نیستند با هر شرایطی زندگی کنند. از اونطرف قوانینی که در جامعه داریم با شرایط موجود سازگاری نداره و باعث شده مثلا به دلیل نداشتن حق طلاق، حق خروج از کشور و سایر محدودیتها زنها مهریه بالا بگیرند تا اگر مرد با اونها رفتار مناسبی نداشت بتونن ضعف قوانین رو جبران کنند و مثلا اگر خواستند مرد مجبور بشه طلاق بده. از شما سئوال دارم: کدام کشور رو میشناسید که بخش زیادی از جوانانش تا ده بیست سال بعد از بلوغ راه قانونی و عرفی برای ارضای غریزه جنسی خود نداشته باشند؟ در کجای دنیا بخش زیادی از مردان از اول زندگی زیر بار یک بدهی بسیار زیاد میرن که عملا قادر به پرداختش نیستند و از اونطرف زن هروقت که بخواد مرد رو به خاطر این بدهی میتونه بندازه زندان؟ از اونطرف چقدر کارها میشد کرد حتی در چهارچوب همین فقه موجود بدون نیاز به اجتهاد جدید. مثلا میشد بحث صیغه رو گسترش بدین و به شکل قانونی و ساده در بیاورید و تبلیغ و فرهنگ سازی کنید و همچنین هتلها و غیره هم موظف به پذیریش افرادی که صیغه هستند بکنید یا خانه های بسیار کوچک در حد سوییت رو رواج بدید که امکان تشکیل زندگی به سادگی باشه. در مورد مهریه مثلا میشد کلا جنبه کیفری رو برداشت که فعلا فقط بالای 100 سکه رو اینجور کردند. همچنین میتونستید بگید اصلا مهریه عندالمطالبه رو محضرها ثبت نکنند. یا مهریه مثلا بیش از 10 سکه اصلا ثبت نشه و اگر کسی مهریه میخواد بده همون اول کار اون رو بپردازه.
یک زن۴۳۳۷۹۹۲۰:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
شما دوست عزیز تنها به قاضی رفته اید و حتما الان خیلی هم راضی و خرسند هستید ! خانم ها بعد ازدواج از اکثر حقوق انسانی و اجتماعی محروم می شن شما اول برو در مورد قوانین و تعهدات ازدواج برای زنان مطالعه کن در مورد قانون ارث مطالعه کن - یک زن چقدر از شوهرش ارث می برد ؟ در مورد حضانت و قیمومیت و طلاق و تمکین و .... مطالعه کن تنها حقی که شرع برای زن قائل شده مهریه است که شماها آنرا مانع و مزاحم می بینید وقتی مرد حق داره همسرش را از خارج شدن از خانه و خروج از کشور و مسافرت و اشتغال و تحصیل منع کنه اصلا به یاد حقوق اون زن بیچاره هستید یا غرق در غرور ،به مرد بودن خود می بالید ؟ وقتی زنی برای اثبات عسر و حرج و حق طلاق باید کفش آهنی بپوشه و فقط در صورت بخشیدن مهریه جواز طلاق می گیره ، احساس شما چیست ؟ در مورد ارث و شهادت و دیه و .... اصلا حرف نزنم بهتره تا وقتی برابری جنسیتی حاکم نشه اوضاع هر روز بدتر می شه الان یه عده میان و من را به فمنیسم متهم می کنن ولی من اعتقاد به برابری زن و مرد ندارم چون از الزامات خلقت ،تفاوت در زن و مرده ولی به برابری حقوق انسانی زن و مرد به شدت معتقدم هیچ کدام از توجیهات .. برای موجه کردن این تبعیض های فاحش نتوانسته کسی را قانع کنه چرا که فقط سفسطه و .. بی منطقیه الف لطفا برای عدالت هم شده جوابیه ی من را منتشر کن
ناشناس۴۳۵۳۸۹۱۹:۱۱:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۴
شما اصلا متن رو خوندی؟ من هم به همین موضوعات پرداختم که دلیل سنگینی مهریه همین نابرابریهاست. البته در بخش آخر مطلب یادم رفت این موضوع رو اضافه کنم ولی در وسط متن آمده.
ناشناس۴۳۵۳۹۱۱۹:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
شما اصلا متن رو خوندی؟ من هم به همین موضوعات پرداختم: "از اونطرف قوانینی که در جامعه داریم با شرایط موجود سازگاری نداره و باعث شده مثلا به دلیل نداشتن حق طلاق، حق خروج از کشور و سایر محدودیتها زنها مهریه بالا بگیرند تا اگر مرد با اونها رفتار مناسبی نداشت بتونن ضعف قوانین رو جبران کنند و مثلا اگر خواستند مرد مجبور بشه طلاق بده"
ناشناس۴۳۳۹۲۴۲۲:۴۳:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
البته همزمان با حذف مهریه سنگین باید حق طلاق، برابری ارث، حق خروج از کشور و مانند اینها رو به زنان داد تا توازن برقرار بشه.
ناشناس۴۳۴۰۱۲۰۰:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۴
رقص به خاطر غریزه جنسی!!!!!!؟؟؟؟؟ شاهکاری به خدا!!!!!!!
ناشناس۴۳۳۵۳۵۱۷:۱۴:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
کی میخواهید بپذیرید که بخشی از جامعه مذهبی نیستند و نمیشه دایم این بخش رو سرکوب کرد؟ ادامه این راه میتونه عواقب خطرناکی داشته باشه. باید هر دو گروه کوتاه بیان.
ناشناس۴۳۳۸۸۱۲۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اکثریت مذهبی‌ نیستند
ناشناس۴۳۴۰۱۷۰۰:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۴
عزیز مسئله اینجاست که بسیاری از مذهبی ها هم این نوع برخورد را قبول ندارند.
محسن۴۳۳۵۵۵۱۷:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نرود میخ آهنین اندر سنگ این سخنان حق را شما بگویید ، ما هم قبول داریم ولی کسانی که باید بشنوند ، خود را بخواب زده اند
ناشناس۴۳۳۵۹۷۱۷:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
جناب توکلی چرا از خروج آن دختر آنهم همراه با جناب تتلو حرفی به میان نیاوردید ؟ چطور شد یکدفعه اینها با هم آشنا شدند و کسی که اینطور به سیما آورده شد سر از استانبول درآورد ؟ اینها طبیعی است ؟؟؟؟؟!!!!!
ناشناس۴۳۳۷۸۷۱۹:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اون دختر امروز تکذیب کرد اون عکس از قدیم بوده که جناب تتلو از آب گل آلود ماهی گرفته و منتشر کرده که مطرح بشه
ناشناس۴۳۳۹۹۲۲۳:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
آن عکس هیچ شباهتی به مائده نداشت.مضاف بر اینکه خود این دختر نوجوان هم تکذیب کرده. عجول نباشیم.همینکه الف سریع خبر را حذف کرد یعنی از اساس دروغ بوده. ..
ناشناس۴۳۳۶۲۳۱۸:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر یک دزدی که 10 میلیون تومن دزدیده مجازات نشه مردم ناراحت میشن اگر هم اعدام بشه بازهم مردم ناراحت میشن چون هیچکدوم عادلانه نیست. بحث اینجاست حتی اگر این دختر با رقصیدن و انتشارش جرمی مرتکب شده در مقایسه با اونهایی که اختلاسهای کلان کردند و ضربه شدیدی به مردم زدند و حتی باعث شدند برخی برن سراغ دزدی برای تامین نیازهای اولیه زندگیشون، آیا درسته که این دختر رقاص رو سریع دستگیر کنن و بیارن اعتراف بگیرن ولی در مورد اون دزدهای کلان حتی چنین اتفاقی نیفته؟ بعد هم نمایش اعترافات به این شکل در تلویزیون خودش یکجور مجازاته چون باعث آبروریزی شخص میشه. در قانون اساسی به صراحت آمده که مجازات باید طبق قانون باشه. طبق کدوم قانون چنین مجازاتی برای این دختر درنظر گرفته شده؟ در کدام دادگاه ایشون به چنین مجازاتی محکوم شدند؟ چیزی که مردم انتظار دارن عدالته و کاری که با این دختر شد کاملا ناعادلانه بود.
ناشناس۴۳۳۹۸۵۲۳:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
عزیز همین حرفها را دکتر توکلی در مقاله اش زده....حال سما چرا تکرار مکررات می کنی!!!!
ناشناس۴۳۳۶۷۶۱۸:۲۸:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
باور کنید اکثریت زنان و مردان مذهبی از این امور متنفرند
به افرید۴۳۳۷۰۵۱۸:۴۳:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نیازمند یک انقلاب اقتصادی هستیم.
ناشناس۴۳۴۰۳۸۰۰:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
شروع انقلاب اقتصادی صفر کردن بودجه صدا و سیما باشد
ناشناس۴۳۳۷۲۷۱۸:۵۷:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
از انتشار این مقاله منطقی در سایت الف متشکرم
ناشناس۴۳۳۷۳۱۱۸:۵۸:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اون تتلو این وسط با انتشار اون عکس میخواد برای خودش تبلیغات کنه
ناشناس۴۳۳۷۳۳۱۹:۰۰:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
ممنون از دکتر توکلی. کاش میشد راهی پیدا شود که در سبک زندگی مردم کمتر دخالت و امر و نهی شود و ناراضی کردن بیهوده آنها به حداقل برسد
ناشناس۴۳۳۹۴۰۲۲:۵۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خواهشا از کلمه رقص استفاده نکنید حرکات موزون اصطلاح بهتری است .
ناشناس۴۳۳۹۷۴۲۳:۳۶:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خدا خیر دو دنیا به شما دهد دکتر توکلی عزیز. اما بد نیست توجه گردانندگان سایتتان و کسانی که گزارش و متنها.ومصاحبه ها را انتخاب می کنند نیز به این نکات جلب کنید که گاه فراوان از این تضییع حقوق در مطالب یکطرفه اشان می بینیم.به صرف اینکه طرف ولو بظاهر و اسمی اصولگراست هر ... و شایعه ای را از او نشر می دهند و عیوبشان را در گفتار و عمل نمی بینند.چه بسا اگر یکی از آن تهمتها و دروغها را اصلاح طلبی بزند تا یکهفته هزار و یک جور تحلیل سرزنش وار درج کرده ... باز هم ممنون.حرفتان حساب است و روی چشم جا دارد برادر عزیز.
محمود۴۳۴۱۵۷۰۷:۵۸:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
سلام. احسنت. حقیقتا چسبیدیم به مستحبات و از واجبات دور افتادیم. ان الله لا یغیرُ ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفسهِم.
علی۴۳۴۱۹۲۰۸:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
ایکاش مسئولین توصیه های امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر را سرلوحه امورات خود قرار میدادند و کاش حوزه های علمیه و علما و مراجع نیز این موضوع را بخواست عمومی تبدیل میکردند تا امربه معروف واقعی شکل میگرفت نه اینکه مفسدهای دولتی و غیر دولتی را رها کرده و فقط به حجاب چند زن گیر میدادند البته باید گفت اگر مسئولین مانند مردم زندگی میکردند همین چند زن نیز به اسلام تمایل بیشتری پیدا میکردند اگرچه باید با تعداد معدود عناصر معاند برخورد قانونی صورت بگیرد علت دین گریزی بخشی از جوانان و مردم ناشی از تظاهر به اسلام و عدم اجرای عدالت مسئولین دولتی و قضائی در برخورد با دانه درشتها و آقازاده های فاسد است . نیست ؟ یقینا هست
پیرنیا۴۳۴۲۰۶۰۸:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۴
آقای دکتر توکلی شما که اینقدر به آیات قرآن و احادیث آشنا هستید چرا در مورد نزول خواری علنی بانکها مطلب و مقاله نمینویسید؟ دل مردم از اینهمه سوداگری بانکها خون است.
ناشناس۴۳۴۸۶۲۱۴:۳۱:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۴
دکتر .حرف حق زدیا. دمت گرم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین