کارشناس آمریکایی: آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی، به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است

گروه جهان الف،   3970418018

یک نویسنده و فعال سیاسی آمریکایی درباره حمایت آمریکا از تروریسم گفت که واشنگتن برای مقابله با حکومت‌هایی که رضایتش را جلب نکرده‌اند، از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی، به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است

دولت آمریکا به طور آشکارا از گروه‌های تروریستی در جهان حمایت می‌کند و جایی که سیاست‌های حکومت و مردمی با سیاست‌های واشنگتن هماهنگ و در خدمت آن نباشد، به بهانه تروریسم سعی در بایکوت آن‌ها می‌کند. اخیرا برخی مسئولان دولت آمریکا و مقامات سابق این کشور در راهپیمایی سالیانه منافقین که با توریست‌های اجاره‌ای در پاریس برگزار شد، حضور داشته و علیه نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند.

این حمایت‌های چهره‌های سیاسی آمریکا در موارد دیگری چون کشتار مردم مظلوم فلسطین به دست صهیونیست‌ها نیز همواره آشکار بوده و ادامه داشته است. در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با یک نویسنده، فعال سیاسی و خبرنگار آمریکایی که سال‌هاست این کشور را ترک کرده و در زمینه صلح و عدالت اجتماعی فعالیت دارد و چندین کتاب در زمینه حقوق بشر، وضعیت فلسطینی‌ها و اوضاع منطقه غرب آسیا نوشته است.

«رابرت فانتینا» یک آمریکایی است که بعد از انتخابات سال ۲۰۰۴ ریاست جمهوری در این کشور به کانادا رفت و در حال حاضر در مسایل مربوط به مردم فلسطین و مسایل حقوق بشری فعالیت دارد؛ این یک نویسنده و فعال سیاسی آمریکایی گفت‌وگو با فارس درباره حمایت آمریکا از تروریسم انجام داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید:

 حضور برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا در نشست اخیر منافقین در پاریس را چگونه ارزیابی می‌کنید و دلیل اصلی آن‌ها در حمایت از این گروه، چیست؟

فانتینا: این رفتار ریاکارانه، یک رفتار معمول از جانب سیاستمداران آمریکایی است. آن‌ها از سازمانی تروریستی حمایت می‌کنند که خواستار سرنگونی حکومت ایران است، یعنی حکومتی که منتخب مردم است. آن‌ها درحالی از سرنگونی یک حکومت دموکراتیک حمایت می‌کنند که با خشم و عصبانیت درباره امکان تلاش روسیه برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا حرف می‌زنند. آن‌ها مدعی هستند که از حقوق مردم سراسر جهان برای حکومت بر خودشان حمایت می‌کنند، در حالی که حامی سرنگونی حکومت‌های منتخب مردم در انتخابات آزاد، هستند.

 

وقتی به ریشه این مسئله نگاه می‌کنیم، باید رد پای پول را در نظر بگیریم. ایران اصلی‌ترین رقیب قدرت و نفوذ برای اسرائیل در خاورمیانه است. باوجود این واقعیت که اسرائیل یکی از بدترین سوابق حقوق بشری را در جهان دارد و مدام بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند و بیشتر از هر کشور دیگری از سوی سازمان ملل محکوم شده است، لابی‌های حامی اسرائیل تاثیری بسیار بر مقامات دولت آمریکا دارند. زیرا این لابی‌ها در اختیار نامزدهای انتخاباتی هستند که به خواسته مردمی که آن‌ها را انتخاب کردند، بی‌توجه بوده و دستورات آن لابی‌ها را انجام می‌دهند. دیگر کشورها هم از خشم آمریکا در شکل تحریم یا تجاوز، ترس داشته و در مخالفت و یا ایستادن در مقابل خواسته‌های آمریکا تردید می‌کنند.

 گزارش شده، آمریکا به دنبال تسلیح گروه‌های جدایی طلب در غرب ایران است. آیا رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال تفکیک کشورهای منطقه هستند؟ اگر اینگونه است، به چه دلیل؟

فانتینا: هیچ تردیدی وجود ندارد که اسرائیل و آمریکا به دنبال بی‌ثباتی ایران هستند. این‌ها به دنبال اطمینان از هژمونی اسرائیل در خاورمیانه هستند که در واقع هدف آمریکا و اسرائیل است. سران آمریکا و اسرائیل هیچ اهمیتی به حقوق بشر و قانون بین‌الملل نمی‌دهند و توجهی به این مسئله ندارند که اقداماتشان  تا چه حد هزینه‌بر خواهد بود. قدرت، تمام چیزی است که برای آن‌ها مهم بوده و تلاش می‌کنند آنچه لازم است برای بیشتر شدن آن انجام دهند.

خوشبختانه ایران کشوری قدرتمند است و ارتشی قوی و متحدانی قدرتمند دارد. آمریکا و اسرائیل ممکن است برای تجاوز به ایران تردید کنند و بدانند که چه فاجعه جهانی چنین تجاوزی خواهد داشت. اما آمریکا تاریخی طولانی از حمایت از گروه‌های تروریستی دارد، تا با حکومتی هایی که تاحدودی از آن‌ها خوشنود نیست مقابله کند و این بزرگترین خطر در حال حاضر است.

آمریکا گروه‌های حامی فلسطین را تروریست خطاب می‌کند و ایران را به دلیل حمایت از گروه‌های حامی فلسطین، حامی تروریسم می‌داند. آیا واقعا این گروه‌ها تروریستی هستند؟

فانتینا: این حرف دوپهلوی معمول آمریکایی است. برای دهه‌های متمادی، آمریکا هر مقاومت مسلحانه‌ای در مقابل اشغال ظالمانه فلسطین را نکوهش می‌کرد (این مسئله باید گفته شود که بر اساس قانون بین‌الملل فردی که مورد اشغال قرار گرفته این حق را دارد که در مقابل اشغال به هر طریق ممکنی مقاومت کند). آمریکا از حماس به عنوان یک گروه تروریستی نام می‌برد، در حالی که حماس یک دولت منتخب دموکراتیک در نوار غزه است. اما مشروعیت فتح را که دولتی در کرانه باختری است و محمود عباس یک خائن و دست نشانده اسرائیل در راس آن است، حمایت می‌کند. حماس برای غزه انتخاب شد، چراکه رهبران این حزب خواستار کمک مردم فلسطین هستند نه اینکه وضع موجود را حفظ کنند. این مسئله برای آمریکایی که به دنبال نابودی فلسطین است، غیرقابل قبول بود.

در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی، جیمز متیس وزیر دفاع وقت آمریکا گفته بود که ایران اولین حامی تروریسم در جهان است. این بی‌معناترین اظهار نظر از سوی یک مقام دولتی یک کشور است که خودش در همان زمان هفت کشور را بمباران می‌کرد. به علاوه، حمایت آمریکا از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه مدت‌ها پیش اثبات شد. گروه‌های حامی فلسطین سازمان‌های حقوق بشری هستند که خواستار بهبود شرایط برای مردمی بوده‌اند که تحت سرکوب ظالمانه رنج می‌برند. این گروه‌ها تروریستی نیستند بلکه کسانی تروریست هستند که اشغال فلسطین را ادامه داده و از آن حمایت می‌کنند. این شامل دولت‌های آمریکا و اسرائیل و سربازانی می‌شود که به صورت غیر قانونی در شهرک‌های اسرائیلی زندگی می‌کنند، این‌ها ترویست هستند.

نظر شما درباره آینده روابط تل آویو و ریاض چیست؟ آیا عربستان و رژیم صهیونیستی در آینده با یکدیگر ارتباط خواهند داشت؟

فانتینا: هنوز اثبات نشده که اتحاد بین اسرائیل و عربستان سعودی می‌تواند برای آن‌ها سودمند باشد، اما شباهت‌هایی میان این دو است: هر دو حکومت خیلی ثروتمند هستند، ثروت اسرائیل به دلیل کمک خارجی آمریکا و ثروت عربستان سعودی به دلیل داشتن نفت است. هر دو بدترین سوابق حقوق بشری را در روی کره زمین دارند. امپریالیسم عربستان سعودی در یمن به خوبی پیش نمی‌رود و اسرائیل هفتاد سال در شکست فلسطینیان ناتوان بود. اما اسرائیل انگیزه گسترش مرزهایش را دارد که فراتر از سرقت و تخریب همه فلسطین است و مانند آمریکا اثبات کرد‌ه که سران آن قابل اعتمادی ندارد. همکاری با حکام فاسد عربستان خطری را برای خودشان به بار می‌آورد که بیش از آن چیزی خواهد بود که در حال حاضر قابل تشخیص باشد. چنین اتحادی تنها اهداف ظالمانه اسرائیل را در خاورمیانه بیشتر می‌کند.

 گفته می‌شود که آمریکا به زودی برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه صلح خاورمیانه رونمایی خواهد کرد. شما چشم‌انداز این برنامه را چطور می‌بینید؟

فانتینا: آمریکا هرگز میانجی با صداقتی در خاورمیانه نبوده و نخواهد بود. اگر درباره مسئله مشروعیت اسرائیل صبحت نکنیم، تمام چیزی که برای صلح میان اسرائیل و فلسطین لازم بود، این است که اسرائیل به قانون بین‌الملل پایبند باشد. این مسئله به معنای بازگشت به مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷  است. اسرائیل باید نیروهای خود را کنار بگذارد و شهرک‌نشینان غیرقانونی خود را از کرانه باختری و قدس انتقال داده و به محاصره غزه پایان دهد.

نیازی به طرح جدید یا مذاکره نیست. اگر آمریکا واقعا طرحی ارائه کند،‌ طرحی خواهد بود که بتواند تضمین کند به اسرائیل هرچه می‌خواهد داده شود و به فلسطین آنچه نیاز است داده نشود. اسرائیل مدت‌ها خواستار این بود که فلسطین مستقل باید کاملا غیرمسلح باشد. اما چرا باید فلسطینیان با چنین خواسته‌ای موافقت کنند در حالی که یک دشمن قدرتمند چندین دهه است که در مرزهای فلسطین سعی در تخریب آن داشته و چرا باید نباید خواستار در اختیار داشتن ابزاری برای دفاع از خود باشد؟

نخست وزیر کنونی اسرائیل گفته هیچ شهرک نشینی هرگز از سرزمین فلسطین خارج نخواهد شد، این نقض تمام عیار قانون بین الملل است. اسرائیل آب فلسطینی‌ها و دیگر منابع طبیعی آنان را به سرقت می‌برد، برنامه آمریکا در راستای تایید این اقدامات خواهد بود. محدودیت‌های ظالمانه زیادی درباره واردات و صادرات و سفر برای فلسطین وجود دارد، این مسایل با برنامه آمریکایی تغییر نخواهند کرد. مدت‌ها از زمانی که جامعه بین‌الملل خواستار عدالت، آزادی و حقوق بشر برای مردم فلسطین شده، می‌گذرد؛ مردمی که برای مدت طولانی از این حقوق از سوی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها محروم شده‌اند. هر برنامه‌ای که از سوی آمریکا ارائه شود، باید رد شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین