خجسته در گفتگو با الف: التهاب بازار ارز، اجناس را 50 درصد گران کرد/ وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد

گروه اقتصادی الف،   3970201028 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید در خصوص التهابات بازار ارز، غارت سپرده های مردم از سوی برخی موسسات مالی- اعتباری و مالیاتهای سنگیین بر مردم به مجلس پاسخگو باشد، گفت: التهاب بازار ارز، اجناس را 50 درصد گران کرد و مردم در حال نابودی هستند.

التهاب بازار ارز، اجناس را 50 درصد گران کرد/ وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد

امیر خجسته نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به سه سوالش از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی که روز یکشنبه در صحن مجلس مطرح می شود، گفت: یکی از این سوالات درباره التهابات بازار ارز و سوء مدیریت بانک مرکزی و تیم اقتصادی در کشور است.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت بازار را رها کردند، افزود: دست هایی در پشت پرده در داخل و خارج به عمد در بازار التهاب ایجاد کردند تا به سودهایی برسند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس تصریح کرد: همین بی تدبیری باعث شد تا اجناس 50 درصد افزایش قیمت داشته باشد و از طرف دیگر ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد.

خجسته تاکید کرد: استخوانهای مردم زیر فشارهای اقتصادی مردم در حال خرد شدن است.

وی با تاکید بر اینکه بیت المال در حال غارت شدن است اما تیم اقتصادی دولت سکوت کرده، افزود: تیم اقتصادی باید از بیت المال حفاظت کند.

نماینده همدان در مجلس گفت: در هنگام تصویب لایحه بودجه ما جلوی افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی را گرفتیم اما از طرف دیگر با بی تدبیری آقایان قیمت های اجناس 50 درصد گران شده است.

خجسته با اشاره به تعیین قیمت چهار هزار و 200 تومان برای دلار گفت: چرا قیمت دلار را چهار هزار و 200 تعیین کردند؟ با کدام معیار؟ قیمت دلار سه هزار و 500 تومان بوده و باید به همین قیمت برگردد و اگر وزیر نتواند این کار را بکند، باید خودش تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه برخی با اقدامات خود می خواهند نظام را ناکارآمد جلوه دهند، افزود: اگر فشار مجلس و پیگیری های نمایندگان نبود دلار تا هشت هزار تومان هم افزایش قیمت پیدا می کرد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با انتقاد از هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: اینجانب از مدتها قبل از سال گذشته در خصوص التهابات بازار ارز از وزیر اقتصاد سوال کردم اما هیئت رئیسه مجلس سوال را در صحن مجلس مطرح نکرد تا اینکه دلار از شش هزار تومن هم فراتر رفت.

خجسته تاکید کرد: وزیر اقتصاد باید پاسخگوی این مشکلات باشد. یا باید اوضاع و قیمت ها را کنترل کند و اگر نمی تواند باید تکلیف وی در مجلس روشن شود.

وی با بیان اینکه سوال دوم در خصوص حیف و میل سپرده های مردم در بانک ها و موسسات مالی- اعتباری است، افزود: متاسفانه بانک مرکزی هیچ نظارتی بر موسسات مذکور نداشته و سپرده های مردم در موسساتی مثل کاسپین، فرشتگان و چند بانک دیگر به غارت رفته و ممکن است در آینده هم شاهد اینگونه سوء مدیریت ها باشیم.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم پیشگیری از اتفاقات ناگوار در موسسات و بانک ها در آینده افزود: باید از چالش های دیگر در آینده پیشگیری کرد و مانع اتفاقات دیگر شد.

خجسته با بیان اینکه بانک مرکزی باید پاسخگو باشد و باید درباره سرمایه های مردم که به غارت رفته، جوابگو باشد، افزود: اگر این مسائل مدیریت نشود قطعا اتفاقات دیگر می افتد که سبب نارضایتی مردم می شود.

وی با بیان اینکه محور سوم سوال مالیات بر ارزش افزوده است، افزود: دولت از یک طرف از اقشار کم درآمد مالیات می گیرد و از طرف دیگر میلیادرها هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند.

نماینده همدان در مجلس با تاکید بر اینکه فرار مالیاتی در کشور زیاد است، افزود: مالیات باید بر درآمد باشد نه مالیات بر پایه زور. متاسفانه در حال حاضر بخشی از مالیاتها بر پایه زور است. اگر مالیات برآمد باشد، اشکالی ندارد.

خجسته با تاکید بر اینکه باید عدالت در گرفتن مالیات برقرار شود، افزود: مردم از مالیاتهایی که بر پایه زور است زجر می کشند.

وی با بیان اینکه مالیاتهایی فراری کلان در کشور وجود دارد، افزود: این افراد قابل شناسایی هستند و حتی برخی افراد هم مشخص و معلوم هستند اما دولت کاری با آنها ندارد. این افراد سرمایه های کشور را غارت می کنند اما کسی با آنها کاری ندارد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: مگر می شود ما بگوییم یک وزیری به اسم وزیر اقتصاد داریم اما شش هزار و 481 خودرو با ثبت سفارش جعلی وارد کشور شود.

خجسته تصریح کرد: آقایان ادعا می کنند که این موضوع دروغ است و یک خودرو هم وارد نشده، این در حالی است که سندهای لازم را داریم و بدون سند حرف نمی زنم. چطور می گویید این اسناد دروغ است.

وی تاکید کرد: وزیر یا می تواند اوضاع را مدیریت کند یا نمی تواند. یا این توانائی را دارد اما انجام نمی دهد و با جاهای و افرادی هماهنگ است.

نماینده همدان در مجلس گفت: اگر وزیر اقتصاد و تیم وی نمی توانند اوضاع را کنترل کنند، تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و یک تیم قوی اقتصادی برسرکار آید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۵۲۰۰۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۱
با این گونه تفکرات مانند تعیین نرخ دستوری 4200 تومان یا مردم مال خود را باید به زیر قیمت بفروشند نمی توان اقتصاد کشور را اداره کرد. این چنین تفکرات فقط فریب خودمان است و نشان می دهد چه اندازه از واقعیت جوامع انسانی دور هستیم. مانند اقای روحانی و دولت او در چهار سال اول که در مورد یارانه از مردم خواستند خودشان تقاضا ندهند! نتیجه را دیدیم. 98 درصد مردم ثبت نام کردند. ایا شما حاضرید جنس و مال و زحمتی که کشیدید زیر قیمت بازار بدهید؟ حتی 5 درصد؟! در مورد کره جنوبی و ژاپن و ... هم خیلی از مردم ما فقط ار روزنامه ها می شنوند. ولی هرگز با انها زندگی نکردند! اگر در مورد ژاپنیها و کره ایها یا کشورهای غربی می شنوید که بسیار قانون مدار هستند و وظیفه شناس هستند و... فکر نکنید ذاتا این مسایل را ندارند بلکه مدیریت جوامع انها با دو روش که یکی قوانین به روز منطقی و علمی است و دیگری اجرای با شدت این قوانین است این جوامع را طوری فرهنگ سازی کردند که از طفولیت می دانند که شکستن قانون منطقی یعنی ضرر به خود و حتی باز می دانند ممکن است یکبار یا دو بار یا ده بار بتوانند مثلا چراغ قرمز را رد کنند ولی بالاخره یکبار پلیس انها را متوقف می کند و ان یکبار به اندازه 5 تا 10 سال می تواند در هزینه و زندگی انها از راه افزایش حق بیمه ماهانه انها اثر بگذارد و از همه مهمتر این است که انها می دانند اگر قانون شکنی کنند و با قانون منطقی جامعه سر ناسازگاری داشته باشند امکان ندارد دیگر مفر فرار یا مرخصی از زندان یا ازدواج در زندان یا عدم توجه به حکم جلب و...داشته باشند و تا اخر باید مسئولیت خبط خود را بپردازند. اطمینان داشته باشید اگر این قوانین منطقی و مجازات جدی ولی معقول و بازدارنده نبود این جوامع از بسیاری از جهات از ما بیشتر قانون شکنی می کردند. برای توضیح بیشتر از منظور از قوانین منطقی و متقاعد کننده و قابل دفاع از تجربه شخصی خود می گویم. هم در ایران و هم در امریکا پلیس به خاطر بالا بودن صدای پخش ماشین من را متوقف کرد. در امریکا دلیل و توجیه قانونی پلیس برای توقف ماشین من این بود که با بلند کردن زیاد صدای پخش از نظر ایمنی متوجه خطر احتمالی و بوق و اژیر ماشینهای امداد نمی شوم و همچنین باعث پرت شدن تمرکز خود و عابران و رانندگان دیگر می شوم. 150 دلار جریمه و چند پوینت از دست دادن امتیاز و از همه بدتر افزایش حق بیمه برای چند سال . به جریمه اعتراض کردم و یعد از پروسه هزینه بر و زمانبر چند ماهه در دادگاه قاضی بعد از شنیدن توضیحات وکیل جریمه را به 75 دلار کاهش داد ولی همچنان اثر ان بر بیمه بنده باقی ماند. ولی در ایران روبروی پارک ملت متوقف شدم و توجیه پلیس ارشاد غدم رعایت شئونات و بلند بودن صدای موسیقی بود و باز از من مدارک ماشین و گواهینامه خواست ولی من با خواهش و التماس و این دفعه اخرین بار خواهد بود جریان را تمام کردم. طولانی شد. می بخشید. ولی خود قضاوت کنید
ناشناس۳۱۰۵۲۲۰۸:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۱
فعلا بازار را تعطیل کردند و سایت ثبت سفارش را بستند و مرز را هم بستند تا نیاز به ارز کاهش بیابد و بتوانند کمی جو را ارام کنند. ولی تا به کی؟ نتیجه صعود هر روز قیمتها مواد مصرفی در داخل و نا رضایتی عمومی در بازار و... خواهد بود و چاره ای نخواهد بود تا دوباره بازار و واردات راه بیافته و بعد داستان همان خواهد بود که همه می دانیم.
ناشناس۳۱۰۵۲۳۰۸:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۱
فکر می کنید پای منافع که باشه چینیها از امریکاییها بهتر هستند؟ همین الان نرخ یوان بالای هزار تومان است که با نسبت جهانی ان به دلار که 6.33 است الان از دلار گرانتر است. اصلا برای تبدیل بهای نفت ما که دلار است به یوان باید تا 15 درصد فقط هزینه مالیات و هزینه اداری و بانکی به دولت چین بدهیم تا بتوانیم یوان بگیریم!
محمد۳۱۰۵۲۵۰۸:۲۴:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۱
عده ای در این دوره کوتاه مدت به نون و نوایی رسیدند. سرمایه داها سرمایه اشان افزایش قابل توجهی پیدا کرد. کسری احتمالی بودجه دولت تامین شد. وای به حال مردم
ناشناس۳۱۰۵۳۸۰۸:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۱
پاسخ وزیر اقتصاد مثل بقیه مسولین. ( همینه که هست. ناراحتی...)
ناشناس۳۱۰۵۸۳۰۸:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۱
گرانی و مالیات سنگین کمرمان را شکست آب هم که میخوزیم مابیات ارزش افزوده میگیرن
ناشناس۳۱۰۶۲۷۰۹:۲۰:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۱
از اول ماجرا رئیس دولت در سکوت بود و مردان اقتصادش در خواب!
ناشناس۳۱۰۶۵۲۰۹:۳۳:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۱
با اجرای تصمیم جدید دولت درخصوص افزایش ده‌برابری عوارض خروج زمینی از کشور، تجارت چمدانی معکوس در مرزهای زمینی در حال شکل‌گیری است! به این شکل که تابه‌حال به خاطر گرانی نسبی اقلامی مانند سیگار و چای در ترکیه، این اقلام توسط مسافران ایرانی به ترکیه برده می‌شد و پوشاک ارزان به داخل کشور توسط مسافران وارد می‌شد. حال چون با افزایش عوارض، دیگر برای ایرانی‌ها این کار سود ندارد مرزنشینان ترکیه کار خود را می‌کنند و سود کلانی به جیب می‌زنند! چراکه ایران تا به حال موفق نشده قانونی برای عوارض ورودی مسافران خارجی وضع کند؟
ناشناس۳۱۰۶۵۵۰۹:۳۴:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۱
طرح جدید فروش طرح ترافیک به رانندگان آژانس به مبلغ 4 میلیون تومان باعث تعطیلی 90 درصد آژانس‌های مسافربری تهران خواهد شد. آیا گوش شنوایی برای حل مشکل رانندگان وجود دارد؟
ناشناس۳۱۰۶۶۰۰۹:۳۵:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۱
آقایانی که پز تک‌رقمی تورم را می‌دادند خبر دارند که در بهمن ماه با حقوق 2 میلیونی، 555 دلار می‌گرفتم و در فروردین 97 با 10 درصد افزایش حقوق، کمتر از 400 دلار می‌گیرم؟
ناشناس۳۱۰۶۶۷۰۹:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۱
بسیار عالی بود لااقل یه نماینده درد مردم و میدونه و جرات بیانشو داره
Arash۳۱۰۶۹۲۰۹:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۱
عجب دل خوشی دارید.....مردم له شدند
ناشناس۳۱۰۶۹۴۰۹:۵۳:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۱
شما مجلسیان قانون بگذارید و چاپخانه بانک مرکزی را تعطیل کنید همه چیز درست میشود
ناشناس۳۱۰۷۷۲۱۰:۳۰:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۱
در مدت یک سال ارزش پول ملی حدود 50 درصد کاهش یافت و در مدت 6 سال ارزش پول ملی در کل حدود 600 درصد کاهش یافته که تقسیم بر 6 متوسط سالی 100 درصد از کاهش ارزش پول ملی را می دهد آیا حقوق مردم یا سپرده مردم در بانکها در این 6 سال 600 درصد افزایش داشته؟ این فقیر کردن مصنوعی مردم که انجام یافته در پشت پرده چه کسانی دست دارند به بهانه های مختلف با اینکه ایران یک کشور ثروتمند از هر لحاظ هست مردمش در فقر بسر می برند و فقط عده ای قلیل در حال افزایش ثروت از رانت و اختلاس و حقوق های نجومی هستند آیا انقلاب برای فقیر کردن مردم بود یا رفاه مردم؟
علی۳۱۰۷۸۹۱۰:۳۹:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۱
و کماکان نرخ تورم تک رقمی است!!!!
علی671۳۱۰۸۳۱۱۱:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۱
.بازار الکی دلار را به وجود می آورن و خون به دل مردم می کنند و بعد نرخ 4200 تومان را بوجود می اورند و بعد مظلوم نمایی می کنند که ما از این وضع بوجود آمده دلار ناراحتیم .از گرانی و بد بختی مردم و نداری ناراحت نیستند .خود ............و خود خندی -عجب مرد ............
ناشناس۳۱۰۸۴۳۱۱:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱
جناب وزیر بفرمایند من تولید کننده از کجا مواد اولیه تهیه کنم البته هست ولی میگویند دلار شش هزار تومانی جواب پرسنل و مالک و سایر هزینه ها را چگونه بدهم شما ایده را بعنوان طرح اعلام میکنید ایده ای که حتی روی کاغذ هم نیامده همه کارها را تعطیل میکنید تا شاید اگر همه مردم پشتبانی کنند و خدا بخواهد شرایط بهتر شود
ناشناس۳۱۲۰۴۸۲۱:۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۱
دلار ۴۲۰۰ اما مبنای قیمت ارزهاو طلا این دلار نیست الان ده دوازده قیمت دلار داریم خیلی جالب است @dollar را ببینید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین