مردم ایران حال و پول تفریح دارند؟

گروه اجتماعی الف،   3970109058 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

از کل هزینه خانوار ۲ درصد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد و ۱.۲ درصد هم خرج رستوران می شود.

مردم ایران حال و پول تفریح دارند؟

 متوسط هزینه ای که در میان کل خانواده های شهری ایران صرف تفریح و امور فرهنگی می شود، ۷۶۴ هزار تومان است. دهک اولی ها، سالانه تنها ۵۷ هزار تومان خرج تفریح می کنند، در حالی که سالانه ۸۱ هزار تومان برای دخانیات می پردازند.

هزینه تفریح در دهک دوم، نسبت به دهک اول حدود سه برابر می شود و به ۱۴۹ هزار تومان می رسد. دهک پنجمی ها نیز که طبقه متوسط جامعه به حساب می آیند، سالانه ۴۳۶ هزار تومان برای تفریح هزینه می کنند که دقیقا برابر با هزینه رستوران و هتل رفتنشان است و دهک ششمی ها نیز در همین طبقه متوسط سالانه با ۵۱۳ هزار تومان تفریح می کنند.

 بر اساس گزارش بانک مرکزی، به طور میانگین از کل هزینه خانوار ۲ درصــد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد که البته هزینه آن در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ ،۲.۱۰ درصد بیشتر شد. اما در طبقه ثروتمند، حتی میان دهک نهم و دهم نیز اختلاف وجود دارد.

دهک نهمی های جامعه سالانه یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان خرج تفریح و امور فرهنگی می کنند اما دهک دهمی ها، از کل هزینه ۱۲۴ میلیون تومانی شان، ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان برای تفریح می پردازند. ثروتمندترین‌های جامعه همچنین سالی ۹ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان برای «کالاها و خدمات متفرقه» هزینه می کنند. همچنین خانواده های ایرانی به طور متوسط ساالنه ۸۳۶ هزار تومان برای رستوران و هتل رفتن هزینه می کنند. این درحالی است که ۷۶۴ هزار تومان در سال برای تفریح و امور فرهنگی می پردازند و ۷۳۴ هزارتومان صرف تحصیل می کنند.

هزینه رستوران و هتل رفتن ایرانی ها با هزینه آنها برای ارتباطات، سالانه ۸۳۲ هزار تومان، برابری می کند. البته این ارقام متوسط هزینه خانواده ها را در کل کشور نشان می دهد. در شهر تهران، خانواده ها سالانه حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان برای رستوران و هتل خرج می کنند. خانواده های شهری ایران در سال ۹۵ ،به طور متوسط یک میلیون و ۶۹۱ هزار تومان از هزینه سالیانه شان را خرج خرید پوشاک و کفش کرده اند. البته دهک اولی ها تنها ۱۲۱ هزار تومان و دهک دومی ها ۳۱۱ هزار تومان برای این کار هزینه کرده اند.

در میان طبقه متوسط نیز، هزینه سالانه پوشاک حدود یک میلیون تومان بوده است. اما ثروتمندهای جامعه در طبقه نهم و دهم، اختلاف زیادی با هم دارند. دهک نهمی ها، ۲ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان برای پوشاک هزینه کرده اند و دهک دهمی ها به طور متوسط، ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان در میان خانواده های شهری کل ایران، هزینه کفش و لباس شان بوده است. 

منبع: ماهنامه آینده

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۶۷۷۶۱۹:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۹
من فوق لیسانس دارم و 29 ساله هستم. چند جا رفتم سر کار ، دیدم پول کرایه و پوشاک میشه نصف حقوقی که میدن، اندازه چهار تا نیرو هم باید کارگری کنم براشون. فعلا امدم خونه نشستم. نه بیمه دارم نه پول عید هم هیچ جا نرفتم چون سفر پول میخواد. رفتم دکتر اعصاب و روان و بهم فلوکستین دادند. در مجموع خواستم از مسئولین تشکر کنم و بگم خداقوت.
ناشناس۲۸۶۷۸۲۲۰:۰۶:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۹
غربگراهای وطنی ، شادی رو تو بزن و برقص خلاصه کردن...لحظه سال تحویل ، در حرم رضوی ، حدود ۹۰۰ هزار نفر شاد و خوشحال جمع بودن... بدون هیچ حاشیه و نق زدن..
علي۲۸۶۸۲۹۲۰:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۹
یه عده خوب حال و پول دارند، یک دهم جمعیت ایران، آمار مسافرت در این چند روز هم حدود هشت میلیون نفر هست. حال کنید یک دهمی ها. اینا همون دهک بالا هستند.
ناشناس۲۸۶۸۴۸۲۱:۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۹
اینها هم که تفریح میروند همه شان کارمند دولت هستند که عیدی و حقوق اسفند را بیستم اسفند میگیرند. من مهندس مکانیک هستم, از دانشگاه تهران که همراه ۵۰۰ کارگر هنوز حقوق ماه دی را نگرفتیم چه برسد عیدی !!!
ناشناس۲۸۶۸۹۸۲۳:۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۹
پزشکان هم کارانه ها را تبدیل به دلار کرده و در جزایر قناری و هاوایی مصرف میکنند.
ناشناس۲۸۶۹۴۶۰۱:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۱۰
پولمون کجا بود مسخرمون میکنی؟؟؟؟
به مردم درست توضیح دهیم.۲۸۶۹۵۱۰۱:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۱۰
این اعداد سرانه یک نفر است یا یک خانواده؟
ناشناس۲۸۷۰۰۳۰۷:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۱۰
این آمار ها را از کجا میارند نمی دونم شاید هم مثل آمار سفره که اگر ازسال90تا حالا راحساب کنی توی عید هیچکس نبایید تو خونه باشه
الف جان ! توره خدا کامنت منو بچاپ۲۸۷۰۲۹۰۸:۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۱۰
ما ایرانی ها فقط روی چشم و هم چشمی یه کاری رو انجام میدیم من فکر میکنم 95 % مردم ایران پول ندارن و اوضاع مالیشون برای یک سفر شاد مهیا نیست و الکی پا میشن و میرن بیرون از خونه ( بخوانید سفر !!! ) . چرا میرن سفر ؟! چون همسایشون و فامیلشون رفته سفر اینا هم باید برن سفر ! به مقصد هم که میرسن ، توی خیابون و لب جوب ( جوی آب کنار خیابان ) چادر میزنن و برای سرویس بهداشتی ، خودشون و خانوادشون حداقل 45 دقیقه باید در صف توالت منتظر بمانند . ما ایرانی ها فقط بلدیم الکی برای هم کلاس بذاریم و مثلا" نشون بدیم خیلی خوش هستیم
ناشناس۲۸۷۴۱۲۱۵:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۱۰
افرین
ایران مهد شیران خانه دلیران۲۸۷۵۲۸۱۷:۲۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۱۰
طرف میره شمال تو ترافیک اعصابش خورد میشه شبهای سرد تو چادر میخوابه تو صف وای میسته برای دستشویی واسه نهار تخم مرغ میخوره هفته هم حموم نمیره اخرشم فک میکنه رفته تفریح
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین