آقای روحانی! لطفاً کمی هم درباره بیکاری، شرایط کارگران، مالباختگان موسسات مالی و زلزله زده ها صحبت کنید

گروه سیاسی الف،   3961208212 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنان رئیس جمهور در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی را مطابق معمول می توان به دو قسمت تقسیم کرد. قسمت ابتدایی سخنان روحانی که بیشتر نگاه سیاسی و ایدئولوژیک داشت و قسمت دوم سخنان وی که به بایدها و اقداماتی که مشخص نیست چه زمانی و توسط چه کسی قرار است انجام شود اختصاص داشت.

آقای روحانی! لطفاً کمی هم درباره بیکاری، شرایط کارگران، مالباختگان موسسات مالی و زلزله زده ها صحبت کنید

اهم سخنان رئیس جمهور بر اساس سایت ریاست جمهوری به قرار زیر می باشد:

 * علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود.

* عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی و شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند، اما حاصلی به دست نیاوردند.

* هرگونه تلاش برای تقسیم‌بندی علم محکوم به شکست است.

*باید از آنچه  دنیا به آن رسیده استفاده کرده و آن مسیر را ادامه دهیم.

*ما امروز در کشور مشکلات فراوانی نظیر آلودگی هوا داریم که مردم با آنها مواجه‌اند و ناچار می‌شویم روزهایی مدارس را بخاطر آلودگی هوا تعطیل کنیم و این در حالی است که این مشکل قابل حل است و باید پژوهشگران، دانشگاه‌ها و اندیشمندان دست به دست هم داده و راه‌حل و منشا آلودگی را پیدا کرده و با آن مقابله کند.

*امروز باید در کشور بازار کار بزرگی را ایجاد کنیم.

* پژوهش‌ها باید منتهی به تصرف بازار و صنعتی شدن و تجربی شدن بشود.

* ما باید بر مبنای زمینه‌هایی که در کشور وجود دارد از علم و دانش و استعداد جوانان برای آینده کشور، استفاده کنیم.

به نظر می رسد ایراد و بیان سخنان فلسفی و سیاسی برای شخص اول اجرایی کشور چندان منطقی به نظر نمی رسد. در واقع از رئیس جمهور انتظار می رود از کارنامه دولت و اقدامات اجرایی سخن بگوید نه این که بعد از پنج سال از بایدها و نبایدها سخن بگوید و مردم را به آینده های نامعلوم و نامشخص حواله دهد. بدون شک این گونه سخن گفتن می تواند زمینه افزایش نارضایتی ها را ایجاد کند و باور برخی از مردم در بی توجهی مسئولان به مشکلات و گرفتاری های آنها را محکم تر کند.

سخنان هنجاری و ایدلوژیک رئیس جمهور در حالی است که در حوزه های اقتصادی، سیاست خارجی و اجتماعی مشکلات عدیده ای وجود دارد.

در حوزه اقتصاد می توان به ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری و سرنوشت نامعلوم پول های مالباختگان، رکود حاکم بر اقتصاد، وضعیت نامناسب واحدهای تولیدی، عدم پرداخت حقوق به کارگران در ماه های گذشته ... اشاره کرد.

از سوی دیگر در حوزه سیاست خارجی، دولت یازدهم که تمام هم و غم خود را روی دست یابی به توافق هسته ای قرار داده بود بعد از روی کار آمدن ترامپ عملاً در وضعیتی گرفتار شده که نه تنها نمی تواند روی برجام حساب باز کند بلکه عملاً در زمین رئیس جمهور آمریکا بازی می کند؛ چرا که سیاست ترامپ تشدید جنگ لفظی و ناپایدار جلوه دادن برجام برای عدم انتفاع ایران از توافق هسته ای در یک سال اخیر بوده است. از سوی دیگر دولتمردان نمی توانند به پروپاگاندای رسانه ای رئیس جمهور آمریکا بی توجه باشند.    

در حوزه اجتماعی نیز که شاخص ها و آمارهای آسیب های اجتماعی چندان امیدوار کننده نمی باشد. در یک مورد آن دو روز قبل یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار تکان‌دهنده‌ای از تولد کودکان معتاد ارائه داده است. آن‌طور که حمیدرضا صرامی می‌گوید سالانه هفت‌هزار کودک معتاد در ایران متولد می‌شود که معادل تولد روزانه ۲۰ کودک معتاد است!.

در حال حاضر مردم کرمانشاه نیز بعد از گذشت چند ماه از زلزله با مشکلات جدی مواجه هستند و عکس ها و فیلم هایی که اخیراً منتشر می شود نشان دهنده این است که بعد از هر بارشی، چادرها و کانکس ها روی آب قرار می گیرند و طبق گفته های کودکان به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا شده اند. همچنین هنوز بعد از گذشت بی از یک هفته دقیق مشخص نیست چرا هواپیمای تهران- یاسوج سقوط کرده و اطلاع رسانی درستی نیز برای اقناع افکار عمومی در این باره صورت نمی گیرد.

اوضاع دانشجویان و بیکاری میان تحصیل کرده ها نیز که هم دیگر اظهرمن الشمس است. حتی برخی از وضعیت بیکاری به عنوان شرایط نگران‌کننده و بحرانی درحال نزدیک‌شدن نام می برند که  براساس آمارهای رسمی بیکاری در افراد تحصیلکرده به حدود ۳۰درصد رسیده است.

به همین دلیل از رئیس جمهور انتظار می رفت در میان جوانان با پرهیز از کلی گویی از اقدامات انجام شده و یا برنامه هایی که قرار است در دولت وی برای مشکلات و معضلات جوانان در سه سال آینده صورت بگیرد سخن بگوید.

در واقع آیا بهتر نبود رئیس جمهور به عنوان نفر اول اجرایی کشور بعد از پنج سال از کارنامه و اقدامات انجام شده دولت بگوید یا حداکثر از برنامه ها سه سال بعد بگوید اگر چه فاز همین کار تبلیغاتی و اینکه قرار است چه اقداماتی انجام شود حدود ده ماه پیش با پیروزی ایشان در انتخابات به پایان رسید.

البته این رویه ای هست که در بین وزرای دولت نیز حاکم شده است. در این باره می توان به نوع سخن گفتن وزیر راه در پنج سال اخیر اشاره گرفت که صرفاً به فکر انتقاد از کم کاری ها و ضعف های گذشته می باشد و بعد از این همه حادثه از نوع گفتمان خود دست برنداشته و از کارنامه عملی خود سخن نگفته است.

برخی به این امر معتقدند که حاکم بودن این رویه بر دولت به این دلیل می باشد که با این نوع سخن گفتن ضمن احاله مشکلات عملاً می توان از پاسخگویی نیز شانه خالی کرد.اما بدون شک چنین سیاستی تبعاتی چون ناامیدی مردم را نیز به همراه خواهد داشت که در عملاً ممکن است حوادث ناگوار ماه های قبل دوباره تکرار شود.

دیدگاه کاربران

هوشیار۲۶۰۱۶۹۱۵:۴۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
دست دولت خالیه و فقط حاشیه سازی میکنه
ناشناس۲۶۰۱۸۲۱۵:۵۱:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۸
موضوع دلار را هم شفاف کنید...توی همه سایتها به دستور بانک مرکزی قیمت دلار را 4475 تومن میگذارند اما کمتر از 4850 نمیشه خرید.. کافیه که به نسبت درهم امارات با دلار توجه کنید. با درهم 1330 تومن دلار نمیشه که دلار 4475 باشه !!!!
ناشناس۲۶۰۳۵۲۱۸:۰۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حالا تو گیر دادی به این نکته جزئی...داره کلی میگه
ناشناس۲۶۰۱۸۶۱۵:۵۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
برای این که تندروهای اصلاح طلب را راضی کند، حاشیه سازی می کند.. اصلاح طلبان بعد از کنفرانس مطبوعاتی ‌ و مصاحبه روحانی ، از او انتقاد کردند که ناامید کننده بود و... منظور اصلاح طلبان این نیست که چرا روحانی برای رکود و بیکاری برنامه ندارد و... ، منظورشان این است که چرا به اندازه توقع ما ، تندروی نمی کند؟ چرا به قوای دیگر حمله نمی کند؟ پس اصلاح طلب نیست!!!
ناشناس۲۶۰۱۸۸۱۵:۵۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
مردمی که برای بزن و برقص وکنسرت ، و « تکرار » رای می دهید ، قربانی نیستید ،شریک جرمید..
ناشناس۲۶۰۷۹۷۰۸:۲۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
شما که برای عدالت به دولت هزار سوم رای دادین جرمتون چیه؟
امیر۲۶۰۱۹۱۱۵:۵۶:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
سه تا سوال از آقای روحانی: 1- شما مسئول اجرایی کشور هستید یا نظریه پرداز؟ 2- اگر شما نظریه پرداز هستید چرا زمانی که مسئول کشور نیستید هیچ نظریه یا کتاب و مقاله ای از شما بیرون نمیاد 3- شما که همه چیز دان هستید چرا وضع کشور اینجوریه؟
ناشناس۲۶۰۱۹۵۱۵:۵۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۸
دولت اشرافی با دغدغه های لاکچری..
ناشناس۲۶۰۲۰۲۱۶:۰۰:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
صحبت ؟ نه تورو خدا اگه ایشون بخواد صحبت کنه ، همش میگه دولت قبل !!! به خاکی میزنه !!!! فقط یه کاری کنید دوره ی ایشون زودتر تموم بشه . ما هم قول میدیم دیگه به این طیف ، نه در مجلس و نه در دولت رای نمبدیم .
ناشناس۲۶۰۲۰۷۱۶:۰۲:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
ما برای نان به دکتر روحانی ، رای نداده ایم.
ناشناس۲۶۰۳۳۲۱۷:۵۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۸
یاد مردم جنوب افتادم که موقع انتخابات به روحانی میگفتن : ما که هوا نداریم بازم هواتو داریم اما الان دیگه در جنوب واقعا کسی نمیتونه نفس بکشه ! باید دید هنوزم شعارهای توخالی میدن یا نه ؟
رضا۲۶۰۳۴۳۱۷:۵۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۸
احتمالاً برای آب رای دادین که اونم بند بود به برجام و کودک برجام و آفتاب برجام و ....
محسن۲۶۰۵۷۱۲۲:۲۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۸
خوشم میاد که جواب مردم رو میبینید.البته نظر مردم برای اصلاحاتچی ها تا وقتی محترمه که به نفعشون باشه
ناشناس۲۶۰۲۴۸۱۶:۳۲:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
رئیس جمهور درباره همه این مسائل صحبت میکند و دغدغه هم دارد، ولی ظاهرا شما برای شنیدن بخشی از صحبتهای ایشان مشکل دارید یا از بعضی حرفهای ایشان خوشتون نمیاد. اتفاقا راه حل مشکلاتی که به آن اشاره کردید، تغییرات اساسی در ساختارهای اصلی است که میتواند از طریق رفراندوم عملی شود. بدون این خانه تکانی اساسی ، انتظار حل مشکلات غیرواقعی و دور از انتظار است
ناشناس۲۶۰۲۷۰۱۶:۵۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۸
احمدی نژاد هم در اواخر دولتش همین حرف رو میزد. موقع برجام هم از همین سیاست استفاده شد که اگر میخاید مشکل مملکت حل بشه راهش برجامه ولی نتیجه چی شد؟
ناشناس۲۶۰۴۹۳۲۰:۳۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حالا بهانه های جدید به دست آووردید رفراندوم. مردم یکبار رفراندوم انجام دادن و این نظامو انتخاب کردن حالا ایشون توان ی گرداندن کشور را ندارد چرا رفراندوم را پیش میکشد؟
ناشناس۲۶۰۶۰۹۲۲:۵۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۸
برادر عزیز رفراندوم هم همان کلی گویی است برای فریب امثال تو که اتفاقا گویا جواب داده. راستی فکر کردی در مورد چه مساله ای باید رفراندوم برقرار بشه تا بلکه یه درصد از مشکلات جامعه حل شود. اگر اطمینان به آمریکا و دخیل بستن به این کشوره که بدون رفراندوم محقق شد نتیجه اش رو هم دیدیم. علی برکه الله.
ناشناس۲۶۰۲۶۲۱۶:۴۶:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۸
اتفاقا مشکل اساسی بحثهای کلی و ایدئولوژیک است ، اساسا برای فرار از پاسخگویی به شبهات ایدئولوژیک این بحثهای اقتصادی مطرح می شود .
ناشناس۲۶۰۲۸۰۱۷:۰۲:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
دولت تو موقعیت مناسبی نیست .اوضاع اقتصادی کشور مساعد نیست .صندوقهای بازنشستگی وتامین اجتماعی اوضاع نامساعدی دارند .بودجه جاری کشور صرف پرداخت حقوق وهزینه های دولت میشه وپروژه های عمرانی عملا سهمی از بودجه نمی برند .دلار 4800تومنی واقعیت اقتصاد بیمار ماهست .دولت تنها کاری که میتونه انجام بده تزریق روزانه دلار های نفتی جهت کنترل بازار هست .تو مسوولین اراده ای برای حل معضل قاچاق کالا نیست از همان دولت مرحوم هاشمی تا الان قاچاق کالا بوده وهست.مجلس به فکر مباحث کلان کشور نیست ونمایندگان به دنبال رای برای خودشون هستند وگرنه ما نباید الان به هفتاد میلیون نفر یارانه میدادیم .بانکهای کشور دست کمی از صندوقهای بازنشستگی ندارند .کافیه نگاهی به عملکرد بورسی بانک صادرات بندازین تا به عمق فاجعه پی ببرین .مگر میشه زیان یک شرکت از سرمایه اسمی اون بیشتر بشه واون شرکت ورشکست نباشه؟علاج واقعه اومدن آدمهای کاربلد واتحاد مقامات بالا با هم هست وبس وگرنه با این روزمرگیهاونزوئلای دیگری خواهیم شد.
ناشناس۲۶۰۲۹۹۱۷:۲۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
همینجوری پیش بره واسه سال اخر تبدیل به یک فیلسوف درجه یک می شوند البته از ما چیزی نمی مونه
منوچهر راستی۲۶۰۳۰۶۱۷:۳۳:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۸
خود کرده را تدبیر نیست .خودتان رای دادید حالا ثمره سیب و گلابی را باید با کودهای وارداتی فاضلاب ترکیه میل بفرمایید .
ناشناس۲۶۰۳۶۳۱۸:۱۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۸
از قوه قضائیه می خواهیم مدیران موسسات ورشکست شده را دادگاهی کند
ناشناس۲۶۰۷۶۸۰۷:۴۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
اگر کمی دقت کنید متوجه سخنان رئیس جمهور می شوید
س۲۶۰۹۲۱۱۰:۰۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۹
اصلا این موارد بیکاری و گرانی و تورم و غیره به رییس جمهور مربوط نمیشه که انتظار داشته باشین در رابطه اش صحبت کاهش تورم و بیکاری وظایف سایر قواست وظیفه دولت حرف زدنه فقط!!!!!!!!!
ناشناس۲۶۱۰۷۶۱۲:۰۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۹
دولت حتی در رابطه با موسسه مجاز کاسپین که مثلا توسط بانک مرکزی در همین دولت صلاحیت ان بررسی و استحقاق دریافت مجوز را پیدا کرد هم نمی خواهد مسئولیت خود را در برابر سپرده گذاران معتمد به مجوز و دولت بپذیرد و مدام با دروغ و مغلطه و عوام فریبی و سانسور حرف مردم در رسانه ها و به خصوص رسانه ملی سعی در فرار از جبران خسارت مردم دارد . پس چگونه انتظار دارد مردم بپذیرند که این دولت و مسئولین ان تمام تلاششان در خدمت به مردم می باشد.
طرفدار روحانی۲۶۱۴۳۶۱۵:۳۰:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
روحانی؛ مچکریم؛ روحانی؛ مچکریم؛ ...
ناشناس۲۶۱۶۲۰۱۸:۰۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
متاسفانه رییس جمهور غیر از حرف زدن و حاشیه سازی توی این 5 سال کاری نکرده و توی 3 ساله آینده هم نخواهد کرد
عدالت۲۶۱۶۲۴۱۸:۰۸:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
توان افراد با ادعای آنها نسبت معکوس دارد آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که نیازی به 45000 یارانه نداشته باشیم تمامی تحریم در همان روز اجرای برجام به یکباره لغو خواهد شد تحریم ها دوباره بر نمی گردد در این هفته آلمانی ها حاضر نشدند سوخت هواپیمای آقای ظریف -که در آلمان رفته بود- تامین کنند این بود بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و هم چنین گلابی نوبرانه برجام واردات 160 تن گل و لای فاضلاب از ترکیه
ناشناس۲۶۲۲۰۲۱۱:۰۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
دغدغه دولت باید وضعیت ورشکسته اقتصادی باشد نه علم اسلامی که برای عوام بی خاصیت است. همه وعده های صد روزه رییس جمهور محترم را فراموش کرده و پیگیر آن نیستیم. همه در آرزوی حفظ وضع موجود و بدتر نشدن آن هستیم. آقای روحانی کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشت. فقط شعار داد. نه اعتبار را به پاسپورت ایرانی برگرداند و نه وضع معیشت را بهبود بخشید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  4. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  5. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  6. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  12. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  17. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  18. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  19. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  20. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  21. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  22. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  23. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  24. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  25. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

آخرین عناوین